Koeaika karenssi

kertokaapian

Jos uuteen työsopimukseen tulee esim. 3-4 kk koeaika niin jos työnantaja irtisanoo työntekijän koeajalla tuleeko silloin työntekijälle karenssia?

16

11563

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tuleeko

      Niin ja näin. Itse et voi työsuhdetta irtisanoa ilman karenssia edes koeajalla, työnantajan pitää laittaa sitten hyvät perustelut työtodistukseen koeajalla irtisanomiseen jotta ei karenssia tule. Pelkkä koeaika kun työkkärille ei tahdo kelvata.

    • Vastaaja%

      mulle. Työkkäri kyllä selvitti työnantajalta olenko esim. laiminlyönyt tehtäviäni vai mikä mättää. Riitti ihan se, että soveltuvuusarvioinnin perusteella heittivät mut pihalle, eikä karenssia tästä syystä määrätty.

      • erikoistapaus

        erikseen kirjattu johonkin, että koeajalla tarkoitetaan juuri sitä soveltuvuusarvioinnin tekemistä ja se on ikään kuin osa valintaprosessia eli siis jonkinlainen valintajakso. Onko teitä ollut joku ryhmä siellä, joista olikin tarkoitus valita jatkoonpääsijät? Yleensähän koeaika on vakinaisen työsuhteen alkujakso, ja työntekijä on tarkoitus pitää työssä, koeaika on enemmänkin muodollisuus.


    • '''''''''''''

      Sinänsä koeaika ei pelasta karenssilta. Riippuu kuitenkin työantajasta, mitä hän selittää työkkäriin työsuhteen katkaisun syyksi. Jos mitenkään syyllistää sinua, se on karenssi. Ellei, niin sitten koeaika pelastaa karenssilta.

      • mitä varten se koeaika oikeastaan on? Itse miellän sen niin, että SEKÄ uusi työntekijä ETTÄ työnantaja voivat kokeilla, soveltuuko työntekijä tehtäviinsä, ja jos ei sovellu, niin vältytään raskaalta työsuhteen purkuprosessilta. Silkan soveltumattomuuden ei pitäisi olla karenssiperuste - jollei ´soveltumattomuus` tarkoita työntekijän haluttomuutta oppia tehtäviä, lusmuilua, työtä haittaavaa päihteiden käyttöä jne. ominaisuuksia, jotka hyväksyttävän kiistatta oikeuttavat työnantajan vähintään harkitsemaan työsuhteen purkamista.
        Perusteellinenkaan pestuutapahtuma arviointeineen ei aina riitä kertomaan työsuhteen osapuolille, onko kyseisellä suhteella jatkumisedellytyksiä.


      • ei koskaan
        piruitte kirjoitti:

        mitä varten se koeaika oikeastaan on? Itse miellän sen niin, että SEKÄ uusi työntekijä ETTÄ työnantaja voivat kokeilla, soveltuuko työntekijä tehtäviinsä, ja jos ei sovellu, niin vältytään raskaalta työsuhteen purkuprosessilta. Silkan soveltumattomuuden ei pitäisi olla karenssiperuste - jollei ´soveltumattomuus` tarkoita työntekijän haluttomuutta oppia tehtäviä, lusmuilua, työtä haittaavaa päihteiden käyttöä jne. ominaisuuksia, jotka hyväksyttävän kiistatta oikeuttavat työnantajan vähintään harkitsemaan työsuhteen purkamista.
        Perusteellinenkaan pestuutapahtuma arviointeineen ei aina riitä kertomaan työsuhteen osapuolille, onko kyseisellä suhteella jatkumisedellytyksiä.

        itse syypää, kun olet hakeutunut tehtävään, johon et sovellu.

        Koeaika ei koskaan vapauta karenssilta.


      • Anonyymi
        ei koskaan kirjoitti:

        itse syypää, kun olet hakeutunut tehtävään, johon et sovellu.

        Koeaika ei koskaan vapauta karenssilta.

        Kylläpä vaan koeaika voi vapauttaa karenssilta. Kin työntekijällä on koeaika, niin sen kuluessa hän pystyy katsomaan/ näkemään onko työ sitä mitä on sovittu ja mitä hänelle on kerrottu. Jos ei ole,niin koeajalla työn lopettaminen ei aiheuta karenssia. Karenssilla pelotellaan aivan liikaa, ei se automaattisesti tule.


    • ========

      koeaika ei poista karenssin annon mahdollisuutta. Ja jos kerran on palkattu vakituiseksi koeajalla, ja työnantaja irtisanoo, niin totta kai se on työntekijän vika, että tulee irtisanotuksi. Eli koeaika ei tarkoita sitä, että on vapaus rangaituksetta joutua työttömäksi jollakin syyllä.

      • tässä tilanteessa mielestäni vääräperusteiselta karenssilta on se, että työntekijä viivyttelee työllistymisensä ilmoittamisessa työvoimatoimistolle mahdollisiman pitkään? Nykyäänhän työttömiä työnhakijoita pyydetään näyttäytymään toimistossa melko harvoin, joten hyvin onnin edellä kuvattu menettely onnistuisi... Kuvaamassani tapauksessa koeaikana irtisanottu väliaikaistyöllistynyt ei hiiskuisi sanaakaan työvoimatoimistolle työyritelmästään.
        Ongelmiahan tämäkin menettely poikii: työttömyysturvan maksaja pyytää työvoimatoimikunnalta työvoimapoliittisen lausunnon, jossa tässä tilanteessa on ristiriitaisuuksia työttömyysturvahakemukseen ilmoitettujen työssöolotietojen kanssa. ( Irtisanova työnantajahan lienee toki velvollinen maksamaan kokeilijalle tämän koeaikaiset ansiot ja antamaan niistä todistuksen, jonka työntekijän täytyy liittää työttömyysturvahakemukseensa.) Ilmoittamaton työ ei näy työvoimapoliittisessa lausunnossa mutta kylläkin palkka- ja työaikatiedoissa, mikä ymmällyttää työttömyysturvan maksajaa.)
        Suo siis siellä, vetelä täällä ... ja joka paikassa uppoaa yritteliäs työllistyvä - vai tuleeko eriäviä mielipiteitä?


      • ````````

        Ei se nyt ihan noin mene. Jos työnantaja ei syyllistä työtöntä mitenkään koeaikapurusta, vaan ilmoittaa vain tehneensä virhevalinnan tms., niin karenssia ei tule.


    • kaisa1

      Mun työsuhde purettiin juuri eilen koe-aikaan vedoten, syytä ei tarvitse lain mukaan kertoa. Kysyin asian myös Liitosta.
      Työkkäristä sanottiin että mulle ei tule karenssia koska työnantaja purkanut sopumuksen vedoten koeaikaan, eikä syytä kertonut.

      Eli siis mä en saa koskaan tietää miksi näin kävi että pois potkittiin. työni tein niin kuin käskettiin, aina olin ajoissa,tauot pidin ajallöaan, kertaakaaan en ollut poissa ja koskaan ei kukaan sanonut että olisin jonkun asian tehnyt väärin/huonosti. Sain vain kehuja.

      • Nykyajan trendi

        Tää on yleistä nykyään, sun työnantaja tarvi vain aikamääreeksi X jonku tekemään kaikki "paskahommat", tod näk vielä harjottelijan palkalla. Kun tarve loppui (tai vaihtoehtoisesti harjottelijan palkan perusteet), niin saman tien pihalle. Moni työnantaja houkuttelee pahaa-aavistamattomia vielä pitkillä soppareilla, kun muuten eivät enää saa duunareita...


      • Koeaikapurku

        Mulle sama juttu, harjoittelijan palkalla kuukausi minimitunteja ja ruuhkavuoroja subwayssa. Sitten eilisen työpäivän jälkeen kätellään et päätetään sun työsuhde koeajan perusteella eikä muuta syytä. Ja olis alkanut nousta normipalkkaan ja työvuorolistassakin ois ollut seuraavaan jaksoon reilusti tunteja laitettu. Onkohan myös tätä samaa trendiä =) laitoin viestiä et laittaa mulle kirjallisena syyn ja toivon et työkkäri on armollinen kun just muuttanut uudelle paikkakunnalle myös. Haiskahtaa nuorten kierrättämiseltä minimipalkoilla..


      • Anonyymi
        Koeaikapurku kirjoitti:

        Mulle sama juttu, harjoittelijan palkalla kuukausi minimitunteja ja ruuhkavuoroja subwayssa. Sitten eilisen työpäivän jälkeen kätellään et päätetään sun työsuhde koeajan perusteella eikä muuta syytä. Ja olis alkanut nousta normipalkkaan ja työvuorolistassakin ois ollut seuraavaan jaksoon reilusti tunteja laitettu. Onkohan myös tätä samaa trendiä =) laitoin viestiä et laittaa mulle kirjallisena syyn ja toivon et työkkäri on armollinen kun just muuttanut uudelle paikkakunnalle myös. Haiskahtaa nuorten kierrättämiseltä minimipalkoilla..

        Ei sillä iällä ole merkitystä. Olin ( ikä 50 ) koeajalla (6kk) xxxxxxxxlla 6vkoa ja sen jälkeen sopimus purettiin. Harjoittelijan palkalla olin ja työni tein niin hyvin kuin pystyin. Viikkotuntimäärä oli 24-26. Perehdytys ei edes kahta viikkoa, koska tuntimäärä about 6 per pvä. En oppinut veikkauskoneen käyttöä niin nopeasti kuin olisi pitänyt, ja jouduin kysymään kassalla ollessani neuvoja muilta, kun en paniikissa voinut ruveta itse säätämään jonon kasvaessa. Purkutöissä olisi pitänyt yhden opastuskerran jälkeen osata käyttää omatoimisesti "kapulaa" ja löytää oikeat hyllypaikat tavaroille ja tarvittaessa tehdä tilaa uusille tuotteille, jo pursuaviin hyllyihin. Eikä niitä voinut itse säätää kun oli tietyt säännöt hyllytilan käytössä. Ja kaikki olisi pitänyt tehdä yhtä nopeasti kuin muut.
        Osa työntekijöistä käyttäytyi epäystävällisesti eikä edes noteerannut esim. töihin tullessa "Huomenta" - tervehdykseen. Ja osastovastaava vastasi töykeästi kysymyksiin. Viikkopalavereissa pomo ei edes vilkaissut minuun. Katsekontaktia ei missään vaiheessa. Toiseksi viimeisenä päivänä pomo ilmoitti muiden työntekijöiden kuullen että "meidän pitää keskustella sinun sopimuksen jatkosta" . Ja että "mieti nyt vähän itsekin."
        Kotona mietin ja öisin heräilin miettimään, kun en ymmärtänyt, miksi käyttäytyivät niin oudosti, koska tein kuitenkin parhaani.
        Muutama työntekijä oli ystävällinen ja juttelivat normaalisti, mutta kuitenkin tunsin, etten kuulu porukkaan. Se näytettiin selkeästi.
        Välipalaveri pidettiin 4 vkon kuluttua, jossa oli 4 työntekijää pomon ja minun lisäksi. Tuotiin selkeästi esille, etten ollut sisäistänyt laitteiden käyttöä riittävän nopeasti, ja että kysyin neuvoa liikaa. Pomo oli kuullut korvanapista kaikki työntekijöiden väliset keskustelut. Ei mitään positiivista työskentelystäni siinä keskustelussa, eikä perehdyttäjä ollut myöskään paikalla. Loppukeskustelussa sanoin, että tarvitsen lisää aikaa ja lisäksi toisenlaista mahdollisuutta opetella ns. "kuiva harjoitella" koneiden ja laitteiden käyttö, mutta pomo sanoi, että on niin kiire, ettei ehdi odottaa ja että nuoremmat oppivat kyllä muutamassa viikossa. Perehdyttäjä kylläkin sanoi, kun mietiskelin, opinko koskaan veikkauskoneen käyttöä, että kyllä opit muutamassa kuukaudessa. Ja sen 6 viikon jälkeen rupesinkin jo muistamaan paremmin, mutta he olivat jo päättäneet, että en saa jäädä. En kyllä sen kohtelun jälkeen olisi halunnutkaan, niin kyllä oli nöyryyttävää.
        Mutta parempi niin. Nyt on uudet tuulet ja mielenkiintoista tulossa elämään. Ei se loppujen lopuksi edes ollut oma juttu ollenkaan.
        Työkkäri kylläkin ilmoitti, että etuuden maksaja harkitsee maksun keskeytystä, kunnes selvitys käsitelty ja lausunto valmis..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei sillä iällä ole merkitystä. Olin ( ikä 50 ) koeajalla (6kk) xxxxxxxxlla 6vkoa ja sen jälkeen sopimus purettiin. Harjoittelijan palkalla olin ja työni tein niin hyvin kuin pystyin. Viikkotuntimäärä oli 24-26. Perehdytys ei edes kahta viikkoa, koska tuntimäärä about 6 per pvä. En oppinut veikkauskoneen käyttöä niin nopeasti kuin olisi pitänyt, ja jouduin kysymään kassalla ollessani neuvoja muilta, kun en paniikissa voinut ruveta itse säätämään jonon kasvaessa. Purkutöissä olisi pitänyt yhden opastuskerran jälkeen osata käyttää omatoimisesti "kapulaa" ja löytää oikeat hyllypaikat tavaroille ja tarvittaessa tehdä tilaa uusille tuotteille, jo pursuaviin hyllyihin. Eikä niitä voinut itse säätää kun oli tietyt säännöt hyllytilan käytössä. Ja kaikki olisi pitänyt tehdä yhtä nopeasti kuin muut.
        Osa työntekijöistä käyttäytyi epäystävällisesti eikä edes noteerannut esim. töihin tullessa "Huomenta" - tervehdykseen. Ja osastovastaava vastasi töykeästi kysymyksiin. Viikkopalavereissa pomo ei edes vilkaissut minuun. Katsekontaktia ei missään vaiheessa. Toiseksi viimeisenä päivänä pomo ilmoitti muiden työntekijöiden kuullen että "meidän pitää keskustella sinun sopimuksen jatkosta" . Ja että "mieti nyt vähän itsekin."
        Kotona mietin ja öisin heräilin miettimään, kun en ymmärtänyt, miksi käyttäytyivät niin oudosti, koska tein kuitenkin parhaani.
        Muutama työntekijä oli ystävällinen ja juttelivat normaalisti, mutta kuitenkin tunsin, etten kuulu porukkaan. Se näytettiin selkeästi.
        Välipalaveri pidettiin 4 vkon kuluttua, jossa oli 4 työntekijää pomon ja minun lisäksi. Tuotiin selkeästi esille, etten ollut sisäistänyt laitteiden käyttöä riittävän nopeasti, ja että kysyin neuvoa liikaa. Pomo oli kuullut korvanapista kaikki työntekijöiden väliset keskustelut. Ei mitään positiivista työskentelystäni siinä keskustelussa, eikä perehdyttäjä ollut myöskään paikalla. Loppukeskustelussa sanoin, että tarvitsen lisää aikaa ja lisäksi toisenlaista mahdollisuutta opetella ns. "kuiva harjoitella" koneiden ja laitteiden käyttö, mutta pomo sanoi, että on niin kiire, ettei ehdi odottaa ja että nuoremmat oppivat kyllä muutamassa viikossa. Perehdyttäjä kylläkin sanoi, kun mietiskelin, opinko koskaan veikkauskoneen käyttöä, että kyllä opit muutamassa kuukaudessa. Ja sen 6 viikon jälkeen rupesinkin jo muistamaan paremmin, mutta he olivat jo päättäneet, että en saa jäädä. En kyllä sen kohtelun jälkeen olisi halunnutkaan, niin kyllä oli nöyryyttävää.
        Mutta parempi niin. Nyt on uudet tuulet ja mielenkiintoista tulossa elämään. Ei se loppujen lopuksi edes ollut oma juttu ollenkaan.
        Työkkäri kylläkin ilmoitti, että etuuden maksaja harkitsee maksun keskeytystä, kunnes selvitys käsitelty ja lausunto valmis..

        Minulla äärimmäisen veemäinen ja korruptoitunut työkköri alkoi penkomaan yli 10 vuoden takaista koeajan purkua, olin siis aikoinani koeajalla ja minulle luvattiin kokoaikatöitä, yllätys yllätys työvuorolistassa oli vain hajanaisia, satunnaisia muutamia päiviä sinne sun tänne, välilä esim viikko tai kaksi ilman töitä, normaalilla palkalla kuitenkin. Kysyin sitten ystävällisesti, että missä ne luvatut työpäivät ovat ja haluaisin saada lisää työvuoroja. Yllätys yllätys seuraavana aamu kutsu toimistolle ja sanottiin, että lähe menee, tämä oli tässä ja ei tarvitse loppupäivä olla töissä.

        En tiedä oliko syynä se, että pyysin lisää työvyoroja vai, että olin edellisenä iltana samaa sukupuolta olevan kanssa treffeillä kaupungilla. Meitä seurattiin ja yksi heppu tunkeutui seuraan ja väitti kiven kovaan, että muka olen töissä hänellä ja hänelle (siis treffiseuralaiselleni), sehän ei pitänyt paikkaansa lainkaan vaan olin yksityiselämässäni tavallisena, maksavana asiakkaana ravintolassa (eikö olekin hirveä työnantaja, ei saa olla ollenkaan yksityiselämää ja kaikki sänky-ja seurusteluelämät kuuluvat työnantajalle). Lisäksi henkilö, jota tuurasin on myös homoseksuaali, mutta se on ilmeisesti työnantajalle hyvinkin ok, mutta minun homoseksuaalisuuteni ei ilmeisesti ole ok.

        Työkaverit olivat oudon löysää porukkaa, kutsuivat kavereitansa työpaikalle työnantajan tiloihin (niin ei saa tehdä), lounastivat ja kahvittelivat yhdessä monta tuntia ja minun piti tehdä kaikki työt työkaverinikin puolesta.

        Jokatapauksessa silloinen työkkärin virkailija soitti työpaikalle ja yritti kysyä työnantajalta mitä tapahtui, mutta ilmeisesti työnantajalla ei ollut pokkaa valehdella, että hoidin työni huonosti (nimittäin omasta mielestäni hoidin työni paremmin kuin vakkarit) eli mitään vastausta ei tullut. En saanut karenssia, tietenkään. Ilmeisesti vakkari oli puhunut paskaa minusta selän takana ja jo kysyi sainko uuden työn. Sainhan minä uuden työn eli kysy voi olla että uusi (korruptoitunut Helsingin kaupunki)?työnantaja lahjoi noin minut ulos ja palkkasi heille ja tämä oli selän takana junailtu ja sovittu juttu.

        No niin. Nyt tämä äärimmäisen veemäinen ja jäävi (korruptoitunut) uusi tyyppi yrittää minua saada kaupungille näin töihin, että vetää maton jalkojeni alta epäämällä työttömyyskorvaukset jonkun yli 10 vuotta sitten tapahtuneen, jo selvitetyn asian takia lisäten siihen jotain omaa keksittyä juttua.

        Sitten jos menisin kaupungille töihin niin jättäisivät tietenkin palkan maksamatta tai palkkaisivat takaisin valtiolle (minne en ikinä enää tule menemään en myöskään kaupungille). Nämä korruptoituneet henkilöt kuvittelevat omistavansa sinun ja liikuttelevan sinua kuin pelinappulaa eli pitävät täysin tahdottomana marionettina.


    • Anonyymi

      My mama said this is all about the base and all about of the base .Dont worry siligon barby doll i remember youu all a long . So i am very sorry all about that you gone and wonder i newer forget yoy as you didn t one day we meet . May that be somehow i know you look and try tu suyh si i may do becrrauce our soul is tired to geher as is our ..
      sorry all about my love and only .. if you ever for give me i love you and ... for ever . That was no for given for me .I know you and sorry i was yong stupid you not bebe you sing sing still for love sing still ror my soul and me be us .And so i say dont forgery as you never didn t . Belive still because i never forget yuo .my thender love is still yours for end of the days .

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 120
      2523
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      66
      2328
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      16
      2031
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1717
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1648
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      13
      1452
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      15
      1403
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      27
      1393
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1367
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1292
    Aihe