Filmistä otettu kuvat nettiin

anonyymi

Vaikka 90-luvun puolessa välissä digikamerat eivät ole vielä yleistyneet, onko kuitenkin mahdollista että perinteisillä filmikameroilla otetut kuvat pystyy laittamaan nettiin, jos puhutaan 90-luvun elämästä? Koska minulla on ollut sellainen käsite, kun jotkut valokuvaajat kyselevät ihmisiltä lupa valokuvaamiseen, ihmiset sanovat valokuvaajalle sanalla "Kunhan tämä ei mene nettiin." Kiitos, jos joku teistä vastaisisi kysymykseeni.

6

919

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • filmikko

Kaikki filmille otetut kuvat voi skannata digitaaliseksi kuvaksi ja näin ollen voi myös laittaa nettiin.

• panonyymi minäkin

Kuvaamisoikeus ja julkaisuoikeus on kaksi eri asiaa. Ei ole säädetty erikseen sitä milloin ja mitä saa laittaa nettiin vaan on yleisesti säädetty julkaisusta, joka koskee kaikkia tapoja ja formaatteja joilla kuva saatetaan yleisesti nähtäväksi. Vaikka kuva olisi otettu 40-luvulla, eli siis ennen nettiä, ei se tarkoita sitä että sen saa automaattisesti jakaa netissä. Kannattaa aina kysyä kuvauskohteilta lupa julkaisuun niin välttyy hankaluuksilta.
      Teknisestihän on mahdollista laittaa nettiin mitä tahansa mutta se on eri asia onko sinulla oikeus tehdä sitä.

• ...

Tarkoitat varmaan sitä, että kuvat pystyy laittamaan sanoma- ja aikakausilehtiin, julisteet mukaan lukien vaikka elettäisiin esim. 40-luvulla, niinhän?

• panonyymi..
        ... kirjoitti:

Tarkoitat varmaan sitä, että kuvat pystyy laittamaan sanoma- ja aikakausilehtiin, julisteet mukaan lukien vaikka elettäisiin esim. 40-luvulla, niinhän?

Voi laittaa mihin tahansa milloin tahansa kunhan tarvittavat luvat on kunnossa.

• Taidanpa arvella
        panonyymi.. kirjoitti:

Voi laittaa mihin tahansa milloin tahansa kunhan tarvittavat luvat on kunnossa.

Siihen aikaa kun digikamerat eivät vielä yleistyneet, filmeistä tulleet kartonkikuvat pystyttiin skannaamaan skannerilla ja monitoimitulostimella. Itse olen skannannut äidin kuvat matkoista tietokoneelle, koska hänellä ei ollut muistitikkua ja -korttia ollenkaan, kun hänen sisarensa eli tätini kehitti tuplakuvat itselleen ja äidilleen. Filmikameran aikana ihmiset eivät olleet kovin paljon varautuneita ja siksi kuvat näpsättiin "automaattisesti". Tietenkin piti silti kysellä lupia. Mutta nykyajan keksinnöt ovat kehittyneet niin paljon että pelkkä kännykkäkamera (muistit kortin ja puhelimen kautta) onnistuu liian hyvin vaikka kamerat olisivat jääneet kotiin. Jopa esim. IRC, SumoPaint ja MySpace ovat tulleet "liian suosituksi" että sen vuoksi nykyajan ihmiset ovat paljon varautuneita verrattuna filmikameran aikaan. Pahoittelen jos tässä viestissä on huonoa äidinkieltä.

• Lisäys tähän vielä
        Taidanpa arvella kirjoitti:

Siihen aikaa kun digikamerat eivät vielä yleistyneet, filmeistä tulleet kartonkikuvat pystyttiin skannaamaan skannerilla ja monitoimitulostimella. Itse olen skannannut äidin kuvat matkoista tietokoneelle, koska hänellä ei ollut muistitikkua ja -korttia ollenkaan, kun hänen sisarensa eli tätini kehitti tuplakuvat itselleen ja äidilleen. Filmikameran aikana ihmiset eivät olleet kovin paljon varautuneita ja siksi kuvat näpsättiin "automaattisesti". Tietenkin piti silti kysellä lupia. Mutta nykyajan keksinnöt ovat kehittyneet niin paljon että pelkkä kännykkäkamera (muistit kortin ja puhelimen kautta) onnistuu liian hyvin vaikka kamerat olisivat jääneet kotiin. Jopa esim. IRC, SumoPaint ja MySpace ovat tulleet "liian suosituksi" että sen vuoksi nykyajan ihmiset ovat paljon varautuneita verrattuna filmikameran aikaan. Pahoittelen jos tässä viestissä on huonoa äidinkieltä.

Digikamerat tietokoneeseen johdoilla ja muutama klikkaus suoraan kovalevylle ja nettiin. Sitä minä tässä tarkoitan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Joensuun kaupunki levittelee tonttitietoja Keskisuomalaiselle

Sähköposteja ja tonttitietoja levitellään mm. Pasi Koivumaalle
      Joensuu
      14
      2029
    2. Oletko nainen alkanut kammoamaan minua

Sinua ei näy eikä kuulu, ja ilmeisesti kiertelet tilanteita. Oletko huomannut, että olet vieläkin ajatuksissani luvattom
      Ikävä
      63
      1415
    3. Saako 60 v vielä töitä? Arto Nyberg puhuu suoraan elämästä ilman töitä

Arto Nyberg täyttää tänään 60 v. Onnea! Nyberg totuttiin näkemään suoran haastatteluohjelman kapteenina vuodesta toise
      Maailman menoa
      106
      1389
    4. Toivoisitko Rakas vielä?

Haluaisitko vielä? Uskoisin osaavani näyttää sinulle, kuinka ainutlaatuinen nainen olet.
      Ikävä
      68
      1235
    5. Tiesitkö tätä ex-miehistä? Noriko Salo jysäytti yllätyspaljastuksen

Noriko Salo ja ex-F1 kuski Mika Salo olivat naimisissa v. 1999-2022. Kirsi Salon ex-mies puolestaan on muusikko Sammy A
      Kotimaiset julkkisjuorut
      5
      1151
    6. Ihan pieni näkeminen vaan

👋 ja minä olisin valmis jo vaikka mihin sun kanssa. Nämä on näitä.. 🤫🫣😘💥
      Ikävä
      31
      997
    7. En haluaisi kaiken kuihtuvan pois

ilman, että olemme voineet jutella rauhassa kasvotusten... Mutta mistä ihmeestä löydän sinut?
      Ikävä
      52
      996
    8. Koska tajusit silloin aikanaan

että olin ihastunut sinuun? 🤭😍 Taisin olla aika läpinäkyvä 🫣❤️
      Ikävä
      47
      981
    9. Keskustelua kasteesta

You tubessa kaksi pappia keskustelivat kasteesta ja kritisoivat raamatullista uskovien kastetta. Toinen heistä yritti
      Kaste
      334
      960
    10. Huh, huh! Sofia Belorf ei ole itse pessyt hiuksiaan kolmeen vuoteen

Sofia Belorf elää ökyelämää Dubaissa. Sofian arjessa kulta, raha ja luksus ovat vahvasti läsnä. Luksuselämään tottuneell
      Kotimaiset julkkisjuorut
      42
      927
    Aihe