Vaikka 90-luvun puolessa välissä digikamerat eivät ole vielä yleistyneet, onko kuitenkin mahdollista että perinteisillä filmikameroilla otetut kuvat pystyy laittamaan nettiin, jos puhutaan 90-luvun elämästä? Koska minulla on ollut sellainen käsite, kun jotkut valokuvaajat kyselevät ihmisiltä lupa valokuvaamiseen, ihmiset sanovat valokuvaajalle sanalla "Kunhan tämä ei mene nettiin." Kiitos, jos joku teistä vastaisisi kysymykseeni.
Filmistä otettu kuvat nettiin
6
878
Vastaukset
- filmikko
Kaikki filmille otetut kuvat voi skannata digitaaliseksi kuvaksi ja näin ollen voi myös laittaa nettiin.
- panonyymi minäkin
Kuvaamisoikeus ja julkaisuoikeus on kaksi eri asiaa. Ei ole säädetty erikseen sitä milloin ja mitä saa laittaa nettiin vaan on yleisesti säädetty julkaisusta, joka koskee kaikkia tapoja ja formaatteja joilla kuva saatetaan yleisesti nähtäväksi. Vaikka kuva olisi otettu 40-luvulla, eli siis ennen nettiä, ei se tarkoita sitä että sen saa automaattisesti jakaa netissä. Kannattaa aina kysyä kuvauskohteilta lupa julkaisuun niin välttyy hankaluuksilta.
Teknisestihän on mahdollista laittaa nettiin mitä tahansa mutta se on eri asia onko sinulla oikeus tehdä sitä.- ...
Tarkoitat varmaan sitä, että kuvat pystyy laittamaan sanoma- ja aikakausilehtiin, julisteet mukaan lukien vaikka elettäisiin esim. 40-luvulla, niinhän?
- panonyymi..
... kirjoitti:
Tarkoitat varmaan sitä, että kuvat pystyy laittamaan sanoma- ja aikakausilehtiin, julisteet mukaan lukien vaikka elettäisiin esim. 40-luvulla, niinhän?
Voi laittaa mihin tahansa milloin tahansa kunhan tarvittavat luvat on kunnossa.
- Taidanpa arvella
panonyymi.. kirjoitti:
Voi laittaa mihin tahansa milloin tahansa kunhan tarvittavat luvat on kunnossa.
Siihen aikaa kun digikamerat eivät vielä yleistyneet, filmeistä tulleet kartonkikuvat pystyttiin skannaamaan skannerilla ja monitoimitulostimella. Itse olen skannannut äidin kuvat matkoista tietokoneelle, koska hänellä ei ollut muistitikkua ja -korttia ollenkaan, kun hänen sisarensa eli tätini kehitti tuplakuvat itselleen ja äidilleen. Filmikameran aikana ihmiset eivät olleet kovin paljon varautuneita ja siksi kuvat näpsättiin "automaattisesti". Tietenkin piti silti kysellä lupia. Mutta nykyajan keksinnöt ovat kehittyneet niin paljon että pelkkä kännykkäkamera (muistit kortin ja puhelimen kautta) onnistuu liian hyvin vaikka kamerat olisivat jääneet kotiin. Jopa esim. IRC, SumoPaint ja MySpace ovat tulleet "liian suosituksi" että sen vuoksi nykyajan ihmiset ovat paljon varautuneita verrattuna filmikameran aikaan. Pahoittelen jos tässä viestissä on huonoa äidinkieltä.
- Lisäys tähän vielä
Taidanpa arvella kirjoitti:
Siihen aikaa kun digikamerat eivät vielä yleistyneet, filmeistä tulleet kartonkikuvat pystyttiin skannaamaan skannerilla ja monitoimitulostimella. Itse olen skannannut äidin kuvat matkoista tietokoneelle, koska hänellä ei ollut muistitikkua ja -korttia ollenkaan, kun hänen sisarensa eli tätini kehitti tuplakuvat itselleen ja äidilleen. Filmikameran aikana ihmiset eivät olleet kovin paljon varautuneita ja siksi kuvat näpsättiin "automaattisesti". Tietenkin piti silti kysellä lupia. Mutta nykyajan keksinnöt ovat kehittyneet niin paljon että pelkkä kännykkäkamera (muistit kortin ja puhelimen kautta) onnistuu liian hyvin vaikka kamerat olisivat jääneet kotiin. Jopa esim. IRC, SumoPaint ja MySpace ovat tulleet "liian suosituksi" että sen vuoksi nykyajan ihmiset ovat paljon varautuneita verrattuna filmikameran aikaan. Pahoittelen jos tässä viestissä on huonoa äidinkieltä.
Digikamerat tietokoneeseen johdoilla ja muutama klikkaus suoraan kovalevylle ja nettiin. Sitä minä tässä tarkoitan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies, miksi et vaikuta halukkaalta?
Ihmeellistä käytöstä mieheltä. Toki et ole mikään teinipoika enää.971513- 2091458
Ikävä on häntä
Josta on tullut niin tärkeä ja rakas. Olisinko onnellinen hänen kanssaan. Ne rakastavat silmät jotka mua katsoo aina jos59980Minkä kultakimpaleen
Menetän jos en saa häntä. Joku muu saisi nauttia siitä hellyydestä, huumorista ja intohimosta. Ehkä hän ymmärtää nyt mik31969Terveystalon lääkärit ylilaskuttaneet
Tämän pörriäiset osaavat, laskuttamisen. Terveystalo myöntää asian. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011134269.html "K50747Helppo selvittää onko oma täällä
Laittaa yhden selvän kysymyksen ja jos kukaan ei osaa vastata, niin oikea ei ole täällä. Saa käyttää vapaasti hyödykse49735Kerroppas nyt
M mies, että kenestä sinä oikein tykkäät, niin saadaan tämä asia muillekin selväksi 😉53682En kai koskaan saa sinua
Koska et usko että riitäisit minulle. Olet aina pitänyt itseäsi liian risana ja heikkona. Katkot korkeutesi, ja poraat k40676The Summit Suomi: Maxie avaa hyytävästä tilanteesta kuvauksissa: "Veri roiskui ja tajusi, että..."
Oletko seurannut The Summit Suomea? Tykkäätkö vai et tai mitä mieltä ylipäätään olet sarjasta? Moni katsoja on kaikonnut4673Tykkäsit nainen
Aina eniten lähetyssaarnaajassa, muistan miten nautit!😎😚 meidän pitää päästä vielä kokemaan se.34660