Akvarelli- vai öljyvärimaalaus..?

MynthonI

Ensinnäkin haluaisin kuulla niiden suurimmat ja ratkaisevat erot... Ja toiseksi, kumpaa on helpompi työstää? Etenkin silloin, jos ei ole kovin kokenut maalaaja...

Oikein paljon kiitoksia, jos joku viitsii vastata! :)

19

14009

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pete

      Moi

      Itse olen myös maalausta aloittelemassa ja itse ajattelin aloittaa öljyväreillä mutta pari maalausta harrastavaa kaveriani tyrmäsivät ajatuksen heti.

      Aloita akryyli maaleilla, ne kuuleman mukaan sopivat aloittelijalle paremmin.

      Toinen kavereistani oli jopa lopettanut maalaamisen pariksi kuukaudeksi sen takia kun öljyväreillä ei ollut mikään onnistunut.

      Mielipiteitä tietysti on laidasta laitaan.

    • joo

      ehdottomasti akvarellit. vaikka osaaki maalaustekniikat hyvi ja ei ongelmia niitten kans ni värien käyttö on sellane mikä pitää treenata kyl. öljyväreil se on aika kallista lystiä. muutenki vesiväreil kandee eka tutustuu siihe maalailuu vähä. ne ei vaadi nii paljoo. öljyväreil se on enemmä tai vähemmä kaaosta ku pitää pohjustaa kankaat ja tärpätin kans lotrata. ja muutenki öljyvärit ku kuivuu nii hitaasti ni ne vaatii paljo enemmä keskittymistä ja sellasta huolellisuutta. vesivärillä on huolettomampi maalata. akryyli maalit on kans yks hyvä vaihtoehto

    • KTO

      Jos haluat alkaa maalata öljyvärimaalauksia, ei siinä turhaan tarvitse mitään välivaiheita. Pensseli vaan heilumaan ja hyvää tulee.

      Hyvä idea tosin olisi, jos hankkisit esim. kirjastosta öljymaalauksen "käsikirjan" - sellaisia on ja aikoinaan alotin akryylin käytön juuri aloittelijalle suunnatun ohjekirjan avulla.

      Ö-maalauksessa on omat kikkansa: on hyvä tietää kuinka tärpättiä, pellavaöljyä sun muita litkuja kuuluu käyttää, ettei homma mene vituiski..

      mutta ei se öljy sen maagisempi ole kuin vesivärit tai akryyliväritkään, kunhan tietää pienet perusasiat. jo vähällä pääsee hyvään alkuun.

      mielestäni on turhaa tärkeilyä puhua, että pitäisi alottaa akvarelleillä tms. Täytyy tehdä sitä mitä haluaa tehdä.

      ps. öljymaalauksen käryt saattavat olla aika kiusallisia, eli olisi aika hyvä että jonkinlaisen asialle omistetun nurkkauksen hankkisit, ei siis kannata ruokapöydässä tai makkarissa maalailla, aivot siinä sulaa.

      • mina

        Moi

        En tiedä kuka on kehoittanut aloittamaan akvarelleilla koska tekniikka on täysin eri. Ei noita voi verrata samanpäivän aikanakaan. Eli molemmissa pitää opetella aivan oma tekniikka ja jos osaa öljyillä ei akvarelli työstä välttämättä tule yhtään mitään. eli en vertailisi kannattaa miettiä lähinnä siitä kumpi tyylinä ja tekniikkana kiinnostaa enemmän.
        mina


    • malaaja

      Öljyllä teen. Akvaa yritin joskus koulussa, mutta se ei ollut se mun juttu.
      Pellavaöljyä suositellaan käytettäväksi varoen, jos laitat liikaa, tulee maalista liian öljyistä. Tärpätti/hajuton tärpätti sopii maalin ohentamiseen myös. Aloittelijana voit alussa käyttää vain tärpättiä(maalikaupat,taideliikkeet) tai hajutonta tärpättiä(taideliikkeet).
      Pellavaöljy muuttaa valkoisen värin keltaiseksi, jos taulua säilytetään kosteassa paikassa.
      Valitse huolella erilaisia pensseleitä, koska niillä saat eri muotoja esiin oivallisesti. Taidekaupoissa on tarjolla kaarevaa, ovaalia, litteää, pyöreää jne. Valitse muutama ! Tällä hetkellä käytän palettina pestyä maitopurkkia, leikkaan saksilla purkin neliöksi ja valkoiselle sisäpinnalle laitan maalin, sekoittelen ja maalaan tauluun. Kotikonsteilla välttyy joistakin kustannuksista. Maalaustelineenkin voi ostaa sellaisen edullisen, vähän yli 20 €. Minulla on käytössä maastossa käytettävä teline, jonka saa pieneen kokoon taitettua. Maastossa en maalaa, mutta se on kätevä kotona.
      Perusvärihankintoja voisi olla: valkoinen, musta,cadmium keltainen, preussin sininen, jokin punainen, sap green, keltainen okra, tumma sienna tms. Suosittelen tuota okraa, se on käytännöllinen väri.

      Pensselien pesu tärpätillä tai hajuttomalla tärpätillä ja lisäksi vielä mäntysuopa-palalla lopuksi, että saa kaiken värin pois harjaksista.

      Suosittelevat, että värien sekoitus ennen tauluun maalaamista tapahtuisi paletilla ja sitten se sekoitettu väri tauluun. Väriä voi sekoittaa palettiveitsellä (taidekaupasta) tai jollakin keksimälläsi puutikulla tai vastaavalla, mitä nyt lie tarjolla

    • Pertsa

      Öljyväriä on huomattavasti helpompi työstää. Akvarellia kun kerran sivelee paperille, ei se lähde siitä enää mihinkään. Eikä akvarellilla voi maalata kuin rajoittavasti toisen värin päälle, sillä vesiväri on läpikuultavaa joten peittävä päällemaalaus on akvarellilla mahdottomuus. On myös luonnekysymys, millä värillä maalaa: joillekin vain sopii akvarelli kaikista parhaiten kun taas toisille öljyväri on se ainoa oikea. On myös muita värejä: akryylit ja pastellit esimerkiksi. Kannattaisi kokeilla eri tekniikoita ja etsiä niistä itselleen sopivimmat.

      Öljyväreillä voi muuten maalata hyvin akvarellimaisesti eli läpikuultavasti tai sitten peittävästi eli se on todella monipuolinen maalausaine. Akvarellilla sensijaan ei voi maalata kuin läpikuultavasti.

    • harrastelija

      Olen maalaillut harrastuksena kymmenisen vuotta, aikoinaan kokeilin ensin akryylivärejä, mutta itse en niihin tykästynyt nimenomaan sen vuoksi, että kuivuvat niin nopeasti. Hitaasti kuivuva öljyv. antaa mielestäni enemmän erilaisia teknisiä mahdollisuuksia. Maalaan itse useinmiten ns. paksulla värillä, joten en juuri käytä edes ohenteita, joskus toki muillakin teknikoilla. Akvarellin olen aina kokenut "vaikeaksi", pitäis tulla kerralla valmista, ei paljon korjailla päälle. Öljyväriähän voit huoletta päällemaalata, kunnes olet tulokseen tyytyväinen.
      Työväenopistoissa ym. on edullisia kursseja aloittelijoille, muuta ominpäin opetellessa kannattanee ostaa valmiita maalauspohjia taidetarvikeliikkeestä, ja kun asiasta kunnolla innostuu, käydä sen verran kurssia, että pohjan teko onnistuu itseltäkin. Itse tehdyn pohjan voi tehdä minkä kokoiseksi haluaa, ja käyttää maun mukaan sileämpää puuvillaa tai karkeaa pellavaa. Kankaan pohjustusaineita saa valmiina t.tarv.liikkeistä. Aloitellessa kannattaa siveltimiä etsiskellä Tarjoustalosta tms. Taitojen sitten kehittyesä, voi uhrata enemmän rahaa välineisiinkin.
      Tosi mukavaa puuhaa maalailu. Kannattaa kokeilla vähän aikaa yhdellä ja kokeilla myöhemmin jotain toista, en usko, että paljonkaan on merkitystä, millä maalaustekniikalla aloittaa... Itse aloitin posliininmaalauksella, oheen tuli öljyv. aluksi siksi, että posl. on niin kallista... Kumpikin on mukana edelleen ja molempi parempi...

      • jatkoa

        Aineista tuli tällainen temperan linkki vastaan:
        http://www.tempera.fi/opas.pdf
        Kaikkia mahdollisia aineita ei ole tarpeen aluksi hankkia, mutta aina lisätieto on paikallaan. Hyvää opetusta saa myös pyörimällä netissä taidesivuilla, ihan katselemassa.


      • kiitollinen
        jatkoa kirjoitti:

        Aineista tuli tällainen temperan linkki vastaan:
        http://www.tempera.fi/opas.pdf
        Kaikkia mahdollisia aineita ei ole tarpeen aluksi hankkia, mutta aina lisätieto on paikallaan. Hyvää opetusta saa myös pyörimällä netissä taidesivuilla, ihan katselemassa.

        linkille kiitos perustiedosta !


      • toinen harrastelija

        Jos pohjat olisi pakko pingottaa ja pohjustaa aina itse, en moisen vaivan takia harrastaisi maalausta lainkaan! Kehystämöt tekevät sentin tarkkuudella sen kokoisia pohjia kuin tilaaja haluaa, eikä ole kovin kallistakaan. Ei ainakaan niin kallista, että siihen harrastajan budjetti kaatuisi. Eri asia on, jos tekee taidetta ikäänkuin työkseen. Kallista taideharrastuksessa ovat kehykset.


      • mina
        jatkoa kirjoitti:

        Aineista tuli tällainen temperan linkki vastaan:
        http://www.tempera.fi/opas.pdf
        Kaikkia mahdollisia aineita ei ole tarpeen aluksi hankkia, mutta aina lisätieto on paikallaan. Hyvää opetusta saa myös pyörimällä netissä taidesivuilla, ihan katselemassa.

        Niin opettajani sanoi aikoinaan, että temperalla on kaivopuisto tädeille tarkoitetut hinnat. Taiteilijaseuran liike on diana-puiston porttikongista sisään wandan läheisyydessä. Siellä on paljon halvempaa. Kannattaa hankkia sieltä tarvikkeita tai Olsson myy aloittelijoille tavaraa.
        mina


    • Rafael Gallen-Särestöniemi

      Lisäänpä minäkin veitseni tälle paletille.

      Jos nimenomaan haluaa maalata, kannattaa maalata öljyllä tai akryyleillä. Akvarellimaalauksen ideologia on ihan erilainen. Siinä täytyy tulla heti valmista jälkeä, kun taas öljyllä tai akryylillä maalatessa voi maalia poistaa tai maalata päälle ja korjailla mielin määrin. Akvarellimaalarilla tekniikan hallinta on paljon tärkeämpää.

      Aloittelijan kannattaa aloittaa akryylillä. Ne ovat halvempia, niillä voi maalata vaikka akvarellipaperille, ne kuivuvat nopeasti, joten niillä pääsee korjaamaan ja peittämään virheitä nopeasti (taidetervikeliikkeissä myydään nestettä, jolla kuivumista voi hidastaa. Paksuhkokin maalikerros kuivuu kosketuskuivaksi muutamissa minuteissa, kun taas öljyvärin täydellinen kuivuminen voi kestää jopa vuoden), ohenteena käytetään vettä, joten niillä voi maalata huoletta asuintiloissa, koska niistä ei tule myrkyllisiä ja pahanhajuisia höyryjä. Maalitkaan eivät ole niin myrkyllisiä. Välineet voi myös pestä vedellä.
      Maalaustekniikka on periaatteessa sama kuin öljyillä, mutta yksinkertaisempaa. Jälkikin on lähes samanlaista. Akryyleillä voi maalata hyvin paksusti tai läpikuultavan akvarellimaisesti. Voi maalata aivan kuten öljyllä, vaikka veitsellä tai siveltimellä.

      Monet nykytaiteilijat käyttävät akryylimaaleja.

      Opistojen maalauskursseja suosittelen. Niiltä saa hyvää ohjausta, neuvoja ja varsinkin erittäin tarpeellista, hyödyllistä ja nopeasti kehittävää värioppia.

    • mimmi

      Kerronpa minäkin oman mielipiteeni tähän juttuun
      Itse en oikeen saa akvarellitöitä toimimaan koska värin ohuus ei miellytä minua vaan paksulla öljyllä on kivempi maalata.

      vilkaisin kaikkia kommentteja ja en ole varma huomauttiko kukaan siitä että kunnon akvarellinapit, siveltimet ja paperit on törkeen hintasia onhan niille kiva maalata mutta jos yksi paperi maksaa jonkun viis euroo niin pitää olla aika paksu lompakko.

      Eikä akvarellin tarvitse tulla kerralla valmiiksi märkää märälle tekniikalla kylläkin mutta kuivaa kuivalle tekniikka mahdollistaa sen että kuvaa voi työstää todella kauan. Meillä oli syksyllä akvarelli kurssi ja tein yhtä akvarellia noin kolme päivää käyttämällä kuivaa kuivalle tekniikkaa.

      Öljyväreillähän voi tehdä ohutta ja akvarellin tyylisiä töitä mm. kovapohjalle.

      Minusta kannattaa kokeilla ja etsiä itselleen sopivat välineet tyylejä ja mieltymyksiä on yhtä monta kuin on maalaajiakin.Joistakin öljyvärien kanssa on helpompi työskennellä ja joistakin taas akvarellit ovat helpompia. Minusta akvarelli maalaus on vaikeaa mutta suosittelen että kokeilet eri tekniikoita ja sitten päätät.

    • Vellamo

      Kysymys on siitä, mitä haluat maalata. Itselläni ei ainakaan ole koskaan ollut "vaikeuksia" kummankaan tekniikan kanssa. Itse asiassa tällä hetkellä omistan molemmat värit.
      Öljymaaleilla saa maalattua myös kolmiulotteista pintaa toisin kuin akvarelleillä. Öljymaalaukseen jäävät haluttaessa näkyviin siveltimenvedot, akvarelleilla taas veden vaikutus. Öljymaalauksessa maali (tai ainakin pohjustus) peittää koko kankaan, kun taas akvarelleilla myös paperia jää näkyviin.
      Suosittelen, että kokeilet molempia värejä. Jos et halua heti sijoittaa maaleihin niin paljon rahaa, osta ensin toiset ja vasta käytettyäsi ne loppuun toiset.
      Ja lopuksi:Kuka meistä on aloittelija? Eivätkö kaikki ole maalanneet, jos ei nyt ihan öljymaaleilla, niin ainakin vesiväreillä koulussa?

      PS. Kannattaa harkita vesiliukoisia öljymaaleja, jos ei pidä tärpätistä.

    • maalailija

      Tuossa jo joku muukin suositteli akryylivärejä, mutta ajattelin minäkin osallistua keskusteluun akryylien kannattaja.

      Akryylivärit ovat hyvin monipuolisia, koska niillä saa halunsa mukaan sekä akvarellimaista läpikuultavaa jälkeä kuin paksulla maalilla maalaten myös öljyvärimäistä jälkeä. Akryylivärit ovat hajuttomia, eikä sivellinten puhdistamiseen tarvita liuottimia, vaan se onnistuu pelkällä vedellä. Itselleni öljyvärien ja tärpätin hajut ovat aiheuttaneet pahaa päänsärkyä, joten akryylivärit sopivat huomattavasti paremmin.

      Akryylivärit myös kuivuvat huomattavan nopeasti verrattuna öljyväreihin - itse arvostan tätä ominaisuutta, koska haluan maalata joutumatta odottelemaan päivätolkulla eri kerrosten kuivumista - toisaalta, jos haluaa maalin pysyvän tuoreena pidempään, voi käyttää kuivumista hidastavia aineita.

      Mutta joka tapauksessa, itse olen täydellisesti akryylien käytön kannalla - ja ne sopivat yhtälailla aloittelevalle maalarille kuin kokeneemmallekin - ja maaleissa on olemassa eri hintaisia tuotteita jotta kaikenasteiset maalarit löytävät sopivan sarjan :).

      • mina

        Hei vaan,
        Aloitin itse joskus 15 vuotta sitten öljyllä. Ero on tietenkin siinä, että akvarelli kun sen teet se on siinä. Öljyllä voi aina tehdä päälle. Eli muistaa aloittaa hyvin tärpätti pitoisesti ensin ja maalausnestettä sitten lisätään sitä mukaan kun kerrokset lisääntyy. Suosittelen työväenopiston alkeiskurssia. Siellä tulee kaikki oleellinen esille. Itse en vaihtaisi edelleenkään mihinkään muuhun.
        Mina


      • amatööri
        mina kirjoitti:

        Hei vaan,
        Aloitin itse joskus 15 vuotta sitten öljyllä. Ero on tietenkin siinä, että akvarelli kun sen teet se on siinä. Öljyllä voi aina tehdä päälle. Eli muistaa aloittaa hyvin tärpätti pitoisesti ensin ja maalausnestettä sitten lisätään sitä mukaan kun kerrokset lisääntyy. Suosittelen työväenopiston alkeiskurssia. Siellä tulee kaikki oleellinen esille. Itse en vaihtaisi edelleenkään mihinkään muuhun.
        Mina

        Kiitos kaikille kirjoittajille. Olen pähkäillyt, että akryyli- vai öljyvärit. Olen harrastanut vuoden akvarellimaalausta ja vaikeaa on. Löysin Hgin kesäyliopiston esitteesta värioppiin painottuvan kurssin. Ajattelin kokeilla öljyvärejä. Ehtisin tässä vielä harjoitella kesälomalla. Värit ajattelin hankkia Tallinnasta (G-galleriasta). Onko järkee? Harrastus joka on avartanut maailmaani. Ja sen öljyvärimaalaus-oppaan hakasen just!


      • Dali
        amatööri kirjoitti:

        Kiitos kaikille kirjoittajille. Olen pähkäillyt, että akryyli- vai öljyvärit. Olen harrastanut vuoden akvarellimaalausta ja vaikeaa on. Löysin Hgin kesäyliopiston esitteesta värioppiin painottuvan kurssin. Ajattelin kokeilla öljyvärejä. Ehtisin tässä vielä harjoitella kesälomalla. Värit ajattelin hankkia Tallinnasta (G-galleriasta). Onko järkee? Harrastus joka on avartanut maailmaani. Ja sen öljyvärimaalaus-oppaan hakasen just!

        Missä siellä on taideliikkeitä?!?! Hmm.. olen ens viikonloppuna menossa, niin voisin tsekata samalla.
        Mimmoinen hintataso, esim Temperaan verrattuna?


    • Anonyymi

      Öljyvärillä tulee kauniimmat värisävyt oon maalannut molemmilla väreillä tauluja öljyvärillä tulee kauniimpi se on minun kokemus ja näkemys

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 148
      4153
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      113
      3744
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      21
      2598
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1871
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      22
      1737
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1619
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      19
      1595
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1533
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1501
    10. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      91
      1501
    Aihe