Lapinporokoira, tietoa kaipailisin. :)

Koira?

Elikkäs, olisi haaveissa lapinporokoira, ollut jo aika kauan. Koirista olen haaveillut lähes koko ikäni ja nyt voisi olla mahdollista koira hankkia ja se muuttaisi kanssani myös pois. Ensin pitäisi saada testatuksi että onko veli allerginen (ei koskaan ole oireillut mutta varmuuden vuoksi). Viitsisikö kukaan kertoa omasta koirastaan (lapinporokoira) seuraavaa:
Haukkuuko paljon? Hihnassa kävely, sujuvaa vai vetääkö kovin (opetitteko kävelemään hienosti)? Oppiiko nopeasti? Mitä harrastatte ja miten se sujuu? Onko yhden ihmisen/perheen koira? Pitääkö muista koirista tai lemmikkieläimistä, entä ihmisistä? Pysyykö irti vai lähteekö kauemmas/omille teilleen? Haluaisin nimittäin harrastaa TOKOa ja vaellusta, ehkä agilityä, sekä mielellään pitäisin koiraa mahdollisimman paljon irti. Oletteko kuulleet moisesta että saisi koiran "lainaan" (testatakseen esim. allergiat)? Ja niin, mimmoisen turkin mahtaa lapinporokoira omistaa?
Olisin todella kiitollinen vastauksista! :)

3

897

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tassu.

      Eikö tällaisista pitäisi ottaa selvää ennen kuin päätää ulkomuodon perusteella jotta tuon haluan. :'D
      Vinkki, mene www.lappalaiskoirat.fi ja luo sieltä rotumääritelmä, luonteesta ja koulutettavuudesta.


      -Haukkuu jos antaa haukkua eikä opeta olemaan hiljaa - kuten jokaisessa koirarodussa

      -Hihnassakävely sujuu jos opettaa, minkäänrotuinen koira ei osaa sitä itsestään, oppii kävelemään tasan tarkkaa niin hienosti kuin oma ihminen jaksaa opettaa

      -Lapinporokoiran kanssa voi harrastaa melkein mitä vain, onnistuminen sujuu taas jälleen kerran omasta viitseliäisyydestä eli siitä kuinka paljon jaksaa panostaa opetukseen, porokoiria on jopa toko- ja agilityvalioitakin (harrastan omani kanssa tokoa, muttei tuosta tokovaliota tule, vaatii liikaa opettamista kun tämä on meille vain pieni harrastus)

      -Riippumatta rodusta jokaiselle koiralle muodostuu useamman henkilön perheessä välttämättä se yksi henkilö joka on "ylitse muiden" (kai sinullakin on kavereita jotka ovat toisia tärkeämpiä?), kuitenkin se kuinka voimakkaasti riippuu ihan koirasta, joillakin voimakkaanpaa kuin toisilla (kasvattaja osaa kyllä katsoa juuri teidän perheeseen ja kriteereihin luonteeltaan sopivimman pennun)

      -Jos opettaa ja antaa pienestä pitäen olla vapaana pysyy hyvinkin, jos päästät koiran ensimmäisen kerran vapaaksi vasta vuosikkaana voit olla varma että se ottaa ritolat (pitää myös opettaa ja treenata luoksetuloa ja jotain käskyä joka kertoo että sinne ei ehdottomasti mennä, meillä se on esimerkiksi kaikessa yksinkertaisuudessaan "ei sinne", tällä ollaan saatu onnistuneesti estettyä vähän matkaa edellä jolkottavan porokoiran eteneminen heikoille jäille)

      -Harvemmat antavat koiriaan lainaan tuntemattomille ihmisille, mutta sen sijaan useimmat kasvattajat ottavat mielellään ihmisiä kylään tutustumaan rotuun. Mikäli olisit lukenut lapinporokoiran rotumääritelmän, tietäisit että turkki koostuu peitinkarvasta ja pohjavillasta. Tiedättekö yhtään minkätyyppisistä karvamuunnoksista tulee allergiaa, vai tuleeko kaikista? Jotkut allergiset sietävät tietyntyyppisen turkin omaavia koiria paremmin kuin toisia. Itse olen esimerkiksi allerginen, sileäkarvaisista tulee allergiaa mutta pohjavillan omaavista ei (miinus sen tyyppiset joilla on "rasvaisen tuntuinen turkki"), kun taas kaksoissisarella tulee ihan kaikista. Kaverilla taas ei tule omasta dobberista mitään mutta minun porokoirastani tulee.


      Oletko varma että tämänrotuinen koira sopii juuri luonteensa puolesta teille? Lapinporokoira tarvitsee runsasta lenkitystä sekä paljon aktivointia ollakseen tyytyväinen ja ellei näitä tarjoa saattaa käsissä olla sisällä paikkoja tuhoavat koira ja ulos päästyään ylienerginen hirviö. Rotu tarvitsee myös melko määrätietoista koulutusta jos haluaa pärjätä tokossa (tai joillakin yksilöillä edes opettaa ne peruskäskyt). Voit myös olla varma että suurin osa lapinporokoirista lähtee opettamattomana metsässä hajujen / eläinten perään vapaana ollessaan. Ja jos kuitenkin pennun hankitte valitsee nimenomaan kasvattaja teille luonteeltaan sopivan pennun eikä niin että sanotte haluavanne pentueen ainoan merkkiparkin muiden mustien joukosta (sukupuolen tottakai saa päättää), johtuen juuri siitä että myös lapinporokoirista löytyy niitä jotka tarvitsevat ehdottoman määrätietoisen kouluttajan, on muuten vain luonteeltaan dominoivampi tai on selvästi arempi ja tarvitsee omanlaisensa ihmisen jotta saa oikeat eväät maailmaan.

      • Koira?

        Et uskokkaan kuinka paljon olen lukenut koirista, etenkin lapinporokoirista! :) Siksi kaipaankin vastauksia toisten näkökulmasta.. Jos ymmärsit? Ja tiedän että lapinporokoira, kuten muutkin paimenkoirat, tarvitsevat paljon liikuntaa ja aivopähkäilyä. Kuulin että joku luopui koirastaan kun oli ongelmakoira, mutta tosiasiassa kaipasi vain tekemistä.
        Ja koiran ulkonäöllä ei ole läheskään mitään väliä, en ulkonäköä ole oikeastaan missään koiran kohdalla miettinyt.
        Ja sen olen päättänyt että koiran opetan kävelemään hienosti hihnassa, vaikka siihen menisi kauan. Mutta lähinnä takoitin että miten teillä sujuu, siis esim. hihhnassa kävely, haukkuminen.
        Kyllä tiedän että kaikki koirat haukkuu ym. ja en kysy että haukkuuko lapinporokoirat paljon, vaan Teidän koira.
        Kaikki koiran aiheuttavat allergiaa, siitä ei pääse mihinkään. Virtsa, hilse ja kuola ovat allergian aiheuttajia.
        Ja kuten aikaisemmin kirjoitin, koirista olen haaveillut lähes koko ikäni ja tietoakin on tullut runsaasti. Että en ole mikään 10v joka haluaa sudenvärisen lapinporokoiran koska se näyttää sudelta. -.- 2 kertaa dogsitterkurssin olen käynyt, viikon ongelmakoirakouluttajalla olen ollut ja muiden koiria hoitanut. Kirjoja on ostettu ym.
        Niin että mikään koira ei osaa syntyessän mitään ellei sitä opeta.
        Kysymyksillä kysyin siis sitä että miten Teidän koira menee hihnassa, haukkuu, on irti, oppii, jne.
        Toivottavasti selventi asiaa. :)


    • jaiks123

      Moi,
      minulla on lapinporokoira ja tässä jotain vastausta ja ajatuksia lyhyesti:
      - Haukkuuko paljon?
      Haukkuu mielellään ja ääni on kova. Toiset ovat varmaan hiljaisempia yksilöitä ja toiset äänekkäämpiä. Omani ilmaisisi itseään enemmänkin äänellä mutta on koitettu opettaa hiljaisuutta. Ei välttämättä ole äänen kannalta helpoin koira jos esim kerrostalossa asuu. Me asumme ja tilanne menettelee - mutta tämä on hyvä huomioida, jos sattuu tulemaan esim eroahdistusta niin ääni on "kuuluva ja kantava".
      - Hihnassa kävely, sujuvaa vai vetääkö kovin (opetitteko kävelemään hienosti)?
      Oppii kävelemään nätisti mutta vaatii opastusta. Usein helposti motivoitavia, joten koulutus ei ole ongelma.
      - Oppiiko nopeasti?
      Kyllä ja ei. Kun löytyy jokaisellee omat kikat niin oppii nopeasti.
      - Mitä harrastatte ja miten se sujuu?
      Kaikenlaisiin harrastuksiin on tutustuttu ja kaikkeen käy. En itse ole kovin kokenut koirankouluttaja, joten olen kahlannut eri harrastuksia läpi. Koira on kyllä kaikkeen innokas.
      - Onko yhden ihmisen/perheen koira?
      Kummin vaan.
      - Pitääkö muista koirista tai lemmikkieläimistä, entä ihmisistä?
      Pitää. Vieraista toisista eläimistä ei välttämättä aluksi, mutta tutustumisen jälkeen kyllä.
      - Pysyykö irti vai lähteekö kauemmas/omille teilleen?
      Aika hyvin pysyy irti ja varmuutta tulee vielä iän kanssa, uskoisin.
      - Ja niin, mimmoisen turkin mahtaa lapinporokoira omistaa?
      Lyhyt siisti pohjavillallinen turkki.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Aikakone-yhtyeestä tuttu Maki Kolehmainen kuollut

      Kuoli tänään aamuyöstä nopeasti edenneeseen sairauteen. Hän oli 58-vuotias.
      Maailman menoa
      124
      7500
    2. Rokote otti taas omansa. Maki Kolehmainen kuollut.

      RIP Maki. Muusikko, tuottaja ja säveltäjä Maki Kolehmainen on kuollut. Asiasta uutisoi ensimmäisenä Yle. Kolehmainen k
      Maailman menoa
      72
      3553
    3. Se viime kohtaaminen

      Oli naine vähän sellainen kohmea. Nopeasti yritin etsiä merkkejä sinusta mutta en saanut mitään ilmi. Ajattelin että ny
      Ikävä
      68
      1303
    4. Ihan rakentavassa mielessä

      Haluaisin nainen kysyä sinulta ja myös itseltäni että mitä me oikein odotellaan? Olisiko aika jo käydä edes treffeillä?
      Ikävä
      75
      1067
    5. Taidan olla ihan sairas

      Kun mietin jo meidän yhteisen lapsen nimeä 😄
      Ikävä
      89
      972
    6. Mitä kehon osia

      Olet kaivatultasi nähnyt ja piditkö näkemästäsi?
      Ikävä
      47
      944
    7. Kuinka paljon merkkaa naisen ulkonäkö

      Parisuhteessa ykeensä kysynnvaan Onko kaunis nainen oarempi vaihtoehto kun tavis
      Sinkut
      122
      786
    8. Luin jostain että skorpioni

      Naiset parhaita rakastajattaria…. Pitäneekö paikkansa?
      Ikävä
      102
      685
    9. Olen sinusta nainen

      Oikeasti tosi ylpeä. Tunnen sen miten kehity ja opit säätelemään omia tunteitasi. Se on aina hieno piirre ihmisessä.
      Ikävä
      36
      678
    10. Pitäisikö alkaa

      Treenaamaan että sulla tippuu silmät päästä kun näet minut ensi kerralla, nainen. 🤔
      Ikävä
      38
      653
    Aihe