Olen lähdössä kesäkuussa pikkubussilla (linja-auto) kavereiden kanssa yksityismatkalle. Ensin laivalla Tallinnaan ja sieltä Narvan kautta Venäjälle, ensin Lugaan ja sitten Novgorodiin. Olen kulkenut Venäjällä paljon ja ylittänyt aina rajan meidän omien raja-asemien kautta.
Kiinnostaisi tietää
- minkälaiset järjestelyt ovat rajanylityksessä Narvassa nimenomaan linja-autolla. Onko se niin vaikeaa kun olen jostain kuullut ?
- Mikä on paras ja varmin reitti Narvasta Lugaan ?
- Minkälaisia kokemuksia on yleensäkin niistä Venäjän kulmakunnista ?
Virosta Narvan kautta Novgorodiin ?
3
2093
Vastaukset
- pauli antero
kyllä ne jutut on totta.ivangorodin tulli ei vedä päivällä oli henkilöauto tai bussi. tullimiehillä on työmotivaatio nolla.oltiin töissä slantsassa ja kulettiin yöllä ja selvis yleensä puolen tunnin ventalla,mut varaa aikaa.on siellä ventattu yölläkin useampikin tunti.jos mahdollista niin mene vaalimaan kautta,säästät aikaa ja hermoja.mut jos on seikkailu mieltä niin sinne vaan.tulli touhu on samanlaista kun muuallakin 2 tullii,ensin ulos eestistä ja venäjän tulliin lippuu ja lappuu.sit seikkailee eteenpäin,tiet yllättävän hyviä venäläisiks.ihmiset on avuliaita siel kulmil pitää tietyst osata venäjää,jota tietenkin sinä matkamiehenä osaat, muuten olet kusessa.siel kulmil ei puhuta suomee.sit ei muuta kun lasket suoraa tietä lugaan, tanja? odottaa siellä jo.hyvät matkat vaan!
- stef
tässä on sinulle linkki, jossa kerrotaan rajanylityksestä narva-ivangorod.
rajan ylityksestä linja-autolla on minulla sieltä kokemuksia vain säännöllisen reittiliikenteen osalta. ei se niin sujuvaa ollut sielläkään..
harkitsemisen arvoinen reitti, jos haluaa ehdottomasti viron kautta mennä, on tallinnasta viron kaakkoisrajalle, jossa rajanylityspaikat venäjälle ovat koidula ja luhamaa. suosittelisin luhamaata, vaikka koidula on pienempi ja vähemmän ruuhkainen. koidulassa rajanylityksen jälkeen venäjän puolella on paikallisen petserin kaupunginvaltuuston järjestämä rahankeruupiste. maksullinen tie!! raja-asemalta muuta tietä pois ei vie... taikka sitten käännyt takaisin viroon.
matkaa niin koidulan kuin luhamaan kautta tulee noin 50 km enemmän kuin narvan kautta, mutta arvioin, että ajassa säästät vähintään 2-3 tuntia.
vielä niin paljon, että viron kaakkoisrajalla liikennetiheys venäjän suuntaan on huomattavasti pienempi kuin narvassa.- Kassu
Kiitos neuvoistanne.
Menin viime viikolla henkilöautolla Virosta Narvan kautta Venäjälle, Lugaan ja Novgarodiin. Ohjeet auttoivat hyvin.
Pieni tarkennus vielä:
Narvaan tultaessa pitää kääntyä oikealle Statoilin huoltoaseman jälkeen ennen kaupunkialueelle tuloa. Oikealle kääntyvän kadun varrella on vasemmalla puolella Transservis alue josta täytyy hakea ns. pikkulappu.
Alueelle tullessa on portin vieressä koppi josta sain numeroprikan ja sitten autojonoon odottamaan. Bussit menivät henkilöautojonon ohi.
Jonotuksen jälkeen jonon alkupäälle (5 - 10 autoa kerrallaan) alueen ulosmenoportin vieressä olevalta kopilta annetaan prikan tilalle pikkulappu ja rahastetaan 15 kruunun maksu. Senjälkeen voi ajella raja-asemalle. Mielestäni systeemi pelasi hyvin, järjestys auttaa vaikka vähän aikaa kuluukin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1482483
- 1801718
- 921588
- 691543
Kesä, kesä!
Veikkaan, ettet juuri nyt ikävöi minua, ehket enää koskaan? Näkemättömyys on laimentanut tunteet, ja katselet iloisena k6925- 80924
- 68871
- 59835
- 61808
Miksi sanotaan että Suomella on suuri armeija, tykistö jne.
Asioita tarkemmin seuranneet tietävät että tuolla Ukrainassa palaa kuukaudessa sen verran mitä Suomella on kokonaisuudes167784