Uusin tutkimustulos vinkuvasta tinnituksesta

IT-kokki

Tutkimuksessa on todettu yksinkertaisen äänihoidon todella auttavan vinkuvaan tinnitukseen!

Kysymys: Paraneeko "vinkuva" tinnitus äänihoidolla?
Vastaus: Kuuntelemalla musiikkia, josta on poistettu tinnitusäänen taajuudet, saadaan tinnitusääntä vaimenemaan jopa yli 20 % vuoden aikana.

Vaikutus: Kun korva/aivot kuulevat musiikkia kaikilta muilta taajuuksilta kuin tinnitustaajuuksilta, kuultujen taajuuksien "muistirekisterit" aktivoituvat, mutta tinnitustaajuudet eivät. Kun musiikkia kuuntelee 6 - 12 kk ajan 7 - 21 h viikossa, tinnitustaajuuksien "muistirekisterit" alkavat heiketä -> tinnitus vaimenee!

Tee itse: Osaava henkilö voi hakea oman tinnituksen taajuuden ilmaisohjelmalla tuotetuilla äänillä ja poistaa kyseiset taajuudet lempimusiikistaan jokaiselle kappaleelle kerrallaan. Kappaleita voi sitten kuunnella mp3-soittimella tai kuulokkeilla tietokoneesta. Toinen vaihtoehto on käyttää tietokoneen musiikkiohjelmaa, jolla taajuudet voi poistaa graafisen käyttöliittymän avulla, kaikesta kuunnellusta sisällöstä automaattisesti.

Lukekaa lisää: http://www.geoffreyfalk.com/images/PantevTinnitus.pdf

Tein itselleni jo omat nopeat ja alustavat versiot linnunlaulusta ja veden lorinasta, joita usein kuuntelen; poistin äänistä karkeasti oman tinnitukseni taajuudet käyttäen ilmaisohjelmaa. Tämä kaikki olisi tietenkin hyvä tehdä asiantuntijoiden tiloissa, kunnollisilla mittalaitteilla, välineillä ja tietotaidolla...

Otan mielelläni osaa keskusteluun, jos sitä aiheesta täällä viriää. Kommentteja?

24

2999

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • J

      Mitenköhän ne taajuudet poistetaan. Kuulostaa järkevältä, mutta on hankala varsinkin naisihmiselle...;)

      • ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

        Harmi kun olen epämusikaalinen.
        Tätä olisi ihan kiinnostava kokeilla.


      • IT-kokki
        ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,, kirjoitti:

        Harmi kun olen epämusikaalinen.
        Tätä olisi ihan kiinnostava kokeilla.

        Yksinkertaisimmillaan voi etsiä omista kotistereoista (jos sellaiset omistaa) "ekvalisaattoria" eli taajuuskorjainta, eli usein 5-10 pientä liukusäädintä vierekkäin. Taajuuskorjaimella voi korostaa tiettyjä taajuuksia ja vaimentaa muita. Stereoiden säädöt ovat tietenkin rajalliset ja taajuudet ovat suurissa ryhmissä.

        TIetokoneiden käytön taitava nuori (sukulainen, naapuri) pystynee jo pienen opiskelun jälkeen poistamaan musiikista taajuuksia.

        Hankalampaa on saada selville oman tinnituksen taajuus, sillä tinnitusääni ei välttämättä ole yksinkertainen piip-ääni. Itselläni soi useita taajuuksia ja on vaikea sanoa mikä on "oikea" taajuus, sillä pään sisältä tulevaa ääni kuulostaa aina erilaiselta kuin korvan kuulema.


      • maarittii
        IT-kokki kirjoitti:

        Yksinkertaisimmillaan voi etsiä omista kotistereoista (jos sellaiset omistaa) "ekvalisaattoria" eli taajuuskorjainta, eli usein 5-10 pientä liukusäädintä vierekkäin. Taajuuskorjaimella voi korostaa tiettyjä taajuuksia ja vaimentaa muita. Stereoiden säädöt ovat tietenkin rajalliset ja taajuudet ovat suurissa ryhmissä.

        TIetokoneiden käytön taitava nuori (sukulainen, naapuri) pystynee jo pienen opiskelun jälkeen poistamaan musiikista taajuuksia.

        Hankalampaa on saada selville oman tinnituksen taajuus, sillä tinnitusääni ei välttämättä ole yksinkertainen piip-ääni. Itselläni soi useita taajuuksia ja on vaikea sanoa mikä on "oikea" taajuus, sillä pään sisältä tulevaa ääni kuulostaa aina erilaiselta kuin korvan kuulema.

        En pidä kokonaan huuhaa-trollina.
        Itselläni äänet muistuttavat paljon kodissa usein kuuluvia ääniä kuten jääkaappi, pakastin, lämpöpatterit, tietokone ja digiboxi. Lisäksi kun kadulla kulkee isompi auto, se jyristää, ja korva ikään kuin sieppaa äänen ja alkaa jyystää sitä.
        Olen ihmetellyt sitä, että kun vietän vaikka viikon tyttäreni asunnossa tai kesämökillä, korva ei tinnitä juuri ollenkaan. En ole keksinyt mitään eroa asunnoille, kodissani ei ole huono ilmanlaatu, ei ole homeita, ei sen pölyisempää kuin muuallakaan, ei ole eroja ruokailuissakaan.
        MUTTA tämä johti ajattelemaan äänimaailmamahdollisuutta. Muissa asunnoissa ei äänet ole samanlaisia kuin kotona. Panen tästä uuden ketjun, jos joku joskus huomaa asian siitä paremmin kuin täältä jonne se ei oikeastaan kuulu.


      • AndrusM
        maarittii kirjoitti:

        En pidä kokonaan huuhaa-trollina.
        Itselläni äänet muistuttavat paljon kodissa usein kuuluvia ääniä kuten jääkaappi, pakastin, lämpöpatterit, tietokone ja digiboxi. Lisäksi kun kadulla kulkee isompi auto, se jyristää, ja korva ikään kuin sieppaa äänen ja alkaa jyystää sitä.
        Olen ihmetellyt sitä, että kun vietän vaikka viikon tyttäreni asunnossa tai kesämökillä, korva ei tinnitä juuri ollenkaan. En ole keksinyt mitään eroa asunnoille, kodissani ei ole huono ilmanlaatu, ei ole homeita, ei sen pölyisempää kuin muuallakaan, ei ole eroja ruokailuissakaan.
        MUTTA tämä johti ajattelemaan äänimaailmamahdollisuutta. Muissa asunnoissa ei äänet ole samanlaisia kuin kotona. Panen tästä uuden ketjun, jos joku joskus huomaa asian siitä paremmin kuin täältä jonne se ei oikeastaan kuulu.

        Kirjoittan Virosta. Minulla on erittäin kovaääninen tinnitus molemassa korvasse. 15 vuotta oli pieni tinnitus, mutta 2009.a. syksyllä kuukauden sijassa tinnitus muuttui paljon-paljon kovempiksi. Miksi - en tiedä. Kaikkien tutkimuksien tulokset ovat ollut hyvat - korvat kunnossa, aivo kunnossa.
        Olen luennut, että sähkösignaalit ja -verkkot (jopa matkapuhelien verkko etc) voi vaikuttaa tinnitusta niin, että tinnitus kasvaa. Ilmeisesti Maarittiillä kesämökin aluella voi olla vähempi sähkösignaaleja.
        Itse olen tuntenut, että makeisin syömineen kasvataa tinnituksen.


      • hammasvammas
        AndrusM kirjoitti:

        Kirjoittan Virosta. Minulla on erittäin kovaääninen tinnitus molemassa korvasse. 15 vuotta oli pieni tinnitus, mutta 2009.a. syksyllä kuukauden sijassa tinnitus muuttui paljon-paljon kovempiksi. Miksi - en tiedä. Kaikkien tutkimuksien tulokset ovat ollut hyvat - korvat kunnossa, aivo kunnossa.
        Olen luennut, että sähkösignaalit ja -verkkot (jopa matkapuhelien verkko etc) voi vaikuttaa tinnitusta niin, että tinnitus kasvaa. Ilmeisesti Maarittiillä kesämökin aluella voi olla vähempi sähkösignaaleja.
        Itse olen tuntenut, että makeisin syömineen kasvataa tinnituksen.

        Voisiko ksylitoli olla allergisoivaa?
        Pitääpä kokeilla olla ilman.


      • kohinakyllikki
        hammasvammas kirjoitti:

        Voisiko ksylitoli olla allergisoivaa?
        Pitääpä kokeilla olla ilman.

        Joo, on ollut tinnitusta muutaman vuoden. Se on pikkuhiljaa pahentunut ja noin vuosi sitten muuttui todella häiritseväksi. Hiljaisempia jaksojakin on välillä ollut ja ne ovat ihania!
        Tällä hetkellä tilanne on kauhean kurja. Tätä on jatkunut nyt noin kuukauden. Paitsi...
        Viime viikonlopun olimme Tallinnassa, enkä matkalla kärsinyt ko. vaivasta juuri lainkaan.
        Kotiin tultua tilanne paheni ennalleen.
        Olen eläkkeellä ja matkustelemme paljon, koska olen jo aikoja sitten huomannut, että reissussa ei tarvitse kärsiä tästä viheliäisestä vaivasta. Tai se on ainakin merkittävästi vähäisempää.
        Arvelen, että matkoilla on niin paljon aktiviteettejä ja muita ääniä, että tinnitus "peittyy" niiden alle.
        Näitä hyviä kokemuksia kun on matkustelusta, suunnittelen aina mielelläni seuraavaa reissua.
        Saan siitä mielihyvää tähän meteluisaan päähäni. Matkan ajattelu jo antaa toivoa paremmasta.
        Olen suunnitellut aloittavani musiikin kuuntelun joillakin korvalappustereoilla. Ei kai siitä haittaakaan ole, taajuuksista kun en tiedä?
        Olen musikaalinen ja olen ajatellut, kuinka monta sinfoniaa ehtisin vielä eläissäni kuunnella koittaessani peittää tätä kauheaa suhinaa!
        No, käyn nukkumaan tästä, herätäkseni taas häiritsevään meluun jossain vaiheessa.
        Ajatus matkasta lievittää oloani, että saan lepotauon ja tunnen itseni ihmiseksi siinä missä toisetkin. Voimia teille kaikille kärsiville, koitetaan ymmärtää ja auttaa toisiamme!


      • 14+7
        kohinakyllikki kirjoitti:

        Joo, on ollut tinnitusta muutaman vuoden. Se on pikkuhiljaa pahentunut ja noin vuosi sitten muuttui todella häiritseväksi. Hiljaisempia jaksojakin on välillä ollut ja ne ovat ihania!
        Tällä hetkellä tilanne on kauhean kurja. Tätä on jatkunut nyt noin kuukauden. Paitsi...
        Viime viikonlopun olimme Tallinnassa, enkä matkalla kärsinyt ko. vaivasta juuri lainkaan.
        Kotiin tultua tilanne paheni ennalleen.
        Olen eläkkeellä ja matkustelemme paljon, koska olen jo aikoja sitten huomannut, että reissussa ei tarvitse kärsiä tästä viheliäisestä vaivasta. Tai se on ainakin merkittävästi vähäisempää.
        Arvelen, että matkoilla on niin paljon aktiviteettejä ja muita ääniä, että tinnitus "peittyy" niiden alle.
        Näitä hyviä kokemuksia kun on matkustelusta, suunnittelen aina mielelläni seuraavaa reissua.
        Saan siitä mielihyvää tähän meteluisaan päähäni. Matkan ajattelu jo antaa toivoa paremmasta.
        Olen suunnitellut aloittavani musiikin kuuntelun joillakin korvalappustereoilla. Ei kai siitä haittaakaan ole, taajuuksista kun en tiedä?
        Olen musikaalinen ja olen ajatellut, kuinka monta sinfoniaa ehtisin vielä eläissäni kuunnella koittaessani peittää tätä kauheaa suhinaa!
        No, käyn nukkumaan tästä, herätäkseni taas häiritsevään meluun jossain vaiheessa.
        Ajatus matkasta lievittää oloani, että saan lepotauon ja tunnen itseni ihmiseksi siinä missä toisetkin. Voimia teille kaikille kärsiville, koitetaan ymmärtää ja auttaa toisiamme!

        Pystytkö matkustamaan lentokoneella?
        Minun vaiva pahenee lentokoneessa kaikista temouista huolimatta.
        Enää en lennä ellei ole pakko.


      • two-socks
        14+7 kirjoitti:

        Pystytkö matkustamaan lentokoneella?
        Minun vaiva pahenee lentokoneessa kaikista temouista huolimatta.
        Enää en lennä ellei ole pakko.

        14 7, onko tinnituksesi pahentunut lentämisen jälkeen pysyvästi vai vain hetkellisesti? Itsekin olen tässä miettinyt, että mahtaakohan sitä uskaltaa lentokoneeseen..


      • kohinakyllikki
        two-socks kirjoitti:

        14 7, onko tinnituksesi pahentunut lentämisen jälkeen pysyvästi vai vain hetkellisesti? Itsekin olen tässä miettinyt, että mahtaakohan sitä uskaltaa lentokoneeseen..

        Pystyn matkustamaan lentokoneessa, vaiva ei siitä pahene. Ehkä vähän jopa helpottuu, mutta se voi johtua siitä, että olen niin innostunut kaikesta reissussa ollessani.
        Nyt eilen varattiin taas matka, jota ajtellessa tämä vaiva vähän helpottuu.
        Oikeasti minulla on kyllä tälläkin hetkellä kova suhinamainen kohina vas. korvassa.
        Se ajatus vaan auttaa, että vähän helpompaa on tiedossa.
        Aikoinani ajttelin, että ilmanpaine lentokoneesa voisi jopa parantaa tämän vaivan, mutta eipä tuo tuosta miksikään muuttunut.
        Jos on sellaisia kokemuksia, että vaiva todella pahenee lentomatkan jälkeen, niin ei varmaan kannata tuota matkustustapaa käyttää.
        Ehkä voisi olla joku muu mieleinen asia, jonka odottaminen vaivaan auttaisi.
        Itse käyn konserteissa ja nautin musiikista niin suuresti, että melkein unhdan tämän
        visauksen siksi aikaa. Mitä hiljaisempaa, sen pahempaa. Tosin sikäli hankala yhtälö, että tykkään kovasti myös hiljaisuudesta ja rauhasta.
        Kyllä tälle tinnituspalstalle kaikki vähänkin apua tuoneet konstit ovat varmasti tervetulleita!
        Olisiko joku, joka on saanut apua akupunktiosta?


      • 14+7
        two-socks kirjoitti:

        14 7, onko tinnituksesi pahentunut lentämisen jälkeen pysyvästi vai vain hetkellisesti? Itsekin olen tässä miettinyt, että mahtaakohan sitä uskaltaa lentokoneeseen..

        Viimeinen lentomatka otti koville, olin pari tuntia ihan kokonaan kuuro, ja oksensin koneesta ulos päästyä (en ollut nauttinut alkoholia). Kuurous alkoi koneen laskussa. Kuulo palautui. Mutta tinntus lisääntyi.
        (Teinpä edellä kirjoitusvirheen, tarkoitin kirjoittaa että tempuista, siis haukottelu, purukumi, nuhatipat, lentokorvatulpat.)


      • Ripeli
        14+7 kirjoitti:

        Viimeinen lentomatka otti koville, olin pari tuntia ihan kokonaan kuuro, ja oksensin koneesta ulos päästyä (en ollut nauttinut alkoholia). Kuurous alkoi koneen laskussa. Kuulo palautui. Mutta tinntus lisääntyi.
        (Teinpä edellä kirjoitusvirheen, tarkoitin kirjoittaa että tempuista, siis haukottelu, purukumi, nuhatipat, lentokorvatulpat.)

        Minulla on ollut tinnitus 10 vuotta. Pärjään nykyään sen kanssa aivan hyvin, vaikka alussa oli sietämätöntä. Minulla lentäminen ei vaikuta tinnitukseen mitenkään. Samat oireet kuin ennen tinniä: joskus korvat lukossa, joskus eivät, mutta tinnitukseen ei tule muutoksia.

        Minulla on sama huomio, että reissussa tinni häviää täysin. aivot saavat niin paljon uutta mielenkiintoista rekisteröitävää, että tinni jää piiloon. Äänimaailmakin on niin runsas verrattuna täällä korvessa asumiseen.

        Tinnitukseen tottuu, kun ei tee siitä mörköä, vaan suhtautuu siihen neutraalisti: pitää sitä omaan äänimaailmaan kuuluvana eikä vihollisena. Hiljaisuutta on vältettävä ja tietysti myös liiallista melua. Rentoutuminen (hieronta, piikkimatto, jooga) on tärkeää. Akupunktio ei ainakaan minua auttanut yhtään. Sopii silti kokeilla.


      • kohinakyllikki
        Ripeli kirjoitti:

        Minulla on ollut tinnitus 10 vuotta. Pärjään nykyään sen kanssa aivan hyvin, vaikka alussa oli sietämätöntä. Minulla lentäminen ei vaikuta tinnitukseen mitenkään. Samat oireet kuin ennen tinniä: joskus korvat lukossa, joskus eivät, mutta tinnitukseen ei tule muutoksia.

        Minulla on sama huomio, että reissussa tinni häviää täysin. aivot saavat niin paljon uutta mielenkiintoista rekisteröitävää, että tinni jää piiloon. Äänimaailmakin on niin runsas verrattuna täällä korvessa asumiseen.

        Tinnitukseen tottuu, kun ei tee siitä mörköä, vaan suhtautuu siihen neutraalisti: pitää sitä omaan äänimaailmaan kuuluvana eikä vihollisena. Hiljaisuutta on vältettävä ja tietysti myös liiallista melua. Rentoutuminen (hieronta, piikkimatto, jooga) on tärkeää. Akupunktio ei ainakaan minua auttanut yhtään. Sopii silti kokeilla.

        Kiitos, Ripeli kirjoituksestasi. Olen ihan samoilla linjoilla: Ei tehdä mörköä, eikä vetäydytä hiljaiseen kammioon. Jos asuu rauhallisissa maisemissa, kuten minäkin, niin välillä voi laittaa kuulokkeet korville ja mielimusaa soimaan. Kokeilin toissailtana ja olo oli suorastaan taivaallinen.
        Nyt siis on tämä matkan odotus taas helpottamassa. Voin suositella kaikille edull. äkkilähtöjä, jos ken töiltään vaan pääsee reissaamaan.
        Tuo piikkimatto pitää ainakin kokeilla ja hierojalle varata aika. Ulkomailla on myös hyviä hierojia, joista ei kukkarokaan paljon kevene. Tähänastisista miellyttävin kokemus on ollut turkkilainen hamam ja sen päälle aromaattinen hieronta!


      • IT-kokki
        kohinakyllikki kirjoitti:

        Kiitos, Ripeli kirjoituksestasi. Olen ihan samoilla linjoilla: Ei tehdä mörköä, eikä vetäydytä hiljaiseen kammioon. Jos asuu rauhallisissa maisemissa, kuten minäkin, niin välillä voi laittaa kuulokkeet korville ja mielimusaa soimaan. Kokeilin toissailtana ja olo oli suorastaan taivaallinen.
        Nyt siis on tämä matkan odotus taas helpottamassa. Voin suositella kaikille edull. äkkilähtöjä, jos ken töiltään vaan pääsee reissaamaan.
        Tuo piikkimatto pitää ainakin kokeilla ja hierojalle varata aika. Ulkomailla on myös hyviä hierojia, joista ei kukkarokaan paljon kevene. Tähänastisista miellyttävin kokemus on ollut turkkilainen hamam ja sen päälle aromaattinen hieronta!

        Itse makaan piikkimatolla joka ilta, samalla kun katson televisiota. Olen matolla 30 - 60 min, aluksi selkää hoitaen ja lopuksi niskaa ja takaraivoa. Rentoutumista tehostaa liikunta, sauna ja hieronta. Suosittelen kokeilemaan! :)


      • kohinakyllikki
        IT-kokki kirjoitti:

        Itse makaan piikkimatolla joka ilta, samalla kun katson televisiota. Olen matolla 30 - 60 min, aluksi selkää hoitaen ja lopuksi niskaa ja takaraivoa. Rentoutumista tehostaa liikunta, sauna ja hieronta. Suosittelen kokeilemaan! :)

        Vielä en ole hankkinut piikkimattoa, mutta aion ostaa ja kokeilla.
        En pidä hömppänä, mutta lieneekö eroja niissä matoissa, kun ovat niin eri hintaisia?
        Ostin tänään sellaiset kuulokkeet "Wireless Headphone". Tosi ihanat!
        Voi kuunnella musaa radiosta missä vaan ja kotona myös levyltä.
        Kiva siinä oli kokkailla ja tehdä hommia niiden kanssa. Ei haittaa tinni silloin.
        Myös päivittäinen tunnin sauvakävely jotenkin auttaa tähän vaivaan. Jos menee pahemmaksi, laitan sitten nuo hankkimani kuulokkeet korville lenkillekin...
        Onhan siinä se huono puoli, ettei kuule lintujen laulua ja kohtahan muuttolinnut ova täällä. Mutta kaikkea ei voi saada ja kiitollinen mieli on hyväksi jokaiselle!
        Odotan innolla Turkin matkaa. Siellä on sopivan paljon ääniä, että voin unohtaa tämän korvan kohinan siksi aikaa.
        Hyviä ja kevätaurinkoisia päiviä kaikille "kohtalotovereille"!


      • two-socks
        kohinakyllikki kirjoitti:

        Vielä en ole hankkinut piikkimattoa, mutta aion ostaa ja kokeilla.
        En pidä hömppänä, mutta lieneekö eroja niissä matoissa, kun ovat niin eri hintaisia?
        Ostin tänään sellaiset kuulokkeet "Wireless Headphone". Tosi ihanat!
        Voi kuunnella musaa radiosta missä vaan ja kotona myös levyltä.
        Kiva siinä oli kokkailla ja tehdä hommia niiden kanssa. Ei haittaa tinni silloin.
        Myös päivittäinen tunnin sauvakävely jotenkin auttaa tähän vaivaan. Jos menee pahemmaksi, laitan sitten nuo hankkimani kuulokkeet korville lenkillekin...
        Onhan siinä se huono puoli, ettei kuule lintujen laulua ja kohtahan muuttolinnut ova täällä. Mutta kaikkea ei voi saada ja kiitollinen mieli on hyväksi jokaiselle!
        Odotan innolla Turkin matkaa. Siellä on sopivan paljon ääniä, että voin unohtaa tämän korvan kohinan siksi aikaa.
        Hyviä ja kevätaurinkoisia päiviä kaikille "kohtalotovereille"!

        Ainaki piikkien korkeudessa on eroja, itse kaipaisin ehkä hieman isompia piikkejä tai sitten pitänee vaan suosista siirtyä lattialle :)


      • Anonyymi

        Suosittelen käymään virallisessa tinnitusmittauksessa.

        Mutta jos haluaa itse selvittää oman tinnitustaajuutensa niin Googlaamalla löytyy erilaisia "find your tinnitus tone" -sivustoja. Hiljaisessa tilassa ja hyvillä kuulokkeilla voi pystyä löytämään oman tinnituksensa taajuuden.

        Joissain musiikkisoittimissa kuten ilmaisessa VLC Playerissä on "Hienosäätö ja tehosteet" josta valitaan "Äänitehosteet" ja sieltä "Taajuuskorjain": sieltä voi karkeasti eri taajuuksia laskea tai korostaa. Sieltä laskee oman tinnituksen taajuuden mahdollisimman alhaiseksi.


      • Anonyymi
        kohinakyllikki kirjoitti:

        Joo, on ollut tinnitusta muutaman vuoden. Se on pikkuhiljaa pahentunut ja noin vuosi sitten muuttui todella häiritseväksi. Hiljaisempia jaksojakin on välillä ollut ja ne ovat ihania!
        Tällä hetkellä tilanne on kauhean kurja. Tätä on jatkunut nyt noin kuukauden. Paitsi...
        Viime viikonlopun olimme Tallinnassa, enkä matkalla kärsinyt ko. vaivasta juuri lainkaan.
        Kotiin tultua tilanne paheni ennalleen.
        Olen eläkkeellä ja matkustelemme paljon, koska olen jo aikoja sitten huomannut, että reissussa ei tarvitse kärsiä tästä viheliäisestä vaivasta. Tai se on ainakin merkittävästi vähäisempää.
        Arvelen, että matkoilla on niin paljon aktiviteettejä ja muita ääniä, että tinnitus "peittyy" niiden alle.
        Näitä hyviä kokemuksia kun on matkustelusta, suunnittelen aina mielelläni seuraavaa reissua.
        Saan siitä mielihyvää tähän meteluisaan päähäni. Matkan ajattelu jo antaa toivoa paremmasta.
        Olen suunnitellut aloittavani musiikin kuuntelun joillakin korvalappustereoilla. Ei kai siitä haittaakaan ole, taajuuksista kun en tiedä?
        Olen musikaalinen ja olen ajatellut, kuinka monta sinfoniaa ehtisin vielä eläissäni kuunnella koittaessani peittää tätä kauheaa suhinaa!
        No, käyn nukkumaan tästä, herätäkseni taas häiritsevään meluun jossain vaiheessa.
        Ajatus matkasta lievittää oloani, että saan lepotauon ja tunnen itseni ihmiseksi siinä missä toisetkin. Voimia teille kaikille kärsiville, koitetaan ymmärtää ja auttaa toisiamme!

        Itsellä tinnitus saattaa joskus loppua hetkeksi jos kuulen ulkoisesta äänilähteestä tulevaa ääntä joka muistuttaa tinnitukseni ääntä. Eli kun kuulokkeilla olen hetken kuunnellut jotain popittavaa hieman jumputtavaa musiikkia niin tinnitukseni loppuu hetkeksi. Tätä ilmiötä kutsutaan "residual inhibition" -ilmiöksi. Tinnitustutkijoiden kannattaisi perehtyä aivokuvantamisten ja tekoälyn avulla voitaisiinko "residual inhibition" ilmiön omaavia tinnituspotilaita tutkimalla jopa löytää pysyvä hoitokeino tinnitukseen?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itsellä tinnitus saattaa joskus loppua hetkeksi jos kuulen ulkoisesta äänilähteestä tulevaa ääntä joka muistuttaa tinnitukseni ääntä. Eli kun kuulokkeilla olen hetken kuunnellut jotain popittavaa hieman jumputtavaa musiikkia niin tinnitukseni loppuu hetkeksi. Tätä ilmiötä kutsutaan "residual inhibition" -ilmiöksi. Tinnitustutkijoiden kannattaisi perehtyä aivokuvantamisten ja tekoälyn avulla voitaisiinko "residual inhibition" ilmiön omaavia tinnituspotilaita tutkimalla jopa löytää pysyvä hoitokeino tinnitukseen?

        Suomeksi "Tinnituksen jäännösesto" kyseessä.


    • Kylmät kädet

      Oma tinnitus-taajuuteni on niin korkea, etten normaalisti edes kuulisi niin korkeita ääniä.

    • limanielu-tinni

      Oma tinnitukseni ei ole läheskään aina samalla taajuudella vaikka ehkä joku yleisin taajuus voikin olla jossain 1kHz:n paikkeilla? En ole yrittänyt selvittää äänivertailuilla asiaa. Joskus se on tosi korkea (15kHz?) ja joskus enemmänkin jonkinlaista suhinaa tai jopa surinaa. Ja noiden useiden taajuuksien takia musiikki voi olla melko köyhää jos siitä poistaa kaikki yleisimmät tinni-taajuudet. Mutta mielenkiintoista tietää.

      Muutenkin vinkuminen on onneksi satunnaista ja minusta se liittyy nimenomaan sisäkorvan väärään paineistukseen. Joko alipaineeseen tai ylipaineeseen. Ja siitä syystä tuntuu että minulla auttaa juuri noi sisäkorvan paineeseen liittyvät temput (nieleskely haukottelu, purukumi. Nuhatippoja tai lentokorvatulppia en ole kokeillut tinnitukseen). Jos ulkoisen paineen muuttuminen saa tärykalvon pinkeäksi ja korvaan alkaa sen takia särkeä niin asia melko selvä mutta useimmiten oire on kuitenkin korvan "lukkoon" meno. Tämän minä huomaan esim. lentokoneessa missä joutuu paineistamaan tai tasaamaan sisäkorvaa lentokoneen nousussa ja laskussa vähän väliä. Joskus jopa autolla ajaessa isommalle mäelle huomaa paine-eron jos ei vielä korvan kipuiluna niin korva menee kuitenkin lukkoon. Eli tärykalvon pingoittuessa alkaa tietyt taajuudet suodattua pois.

      Yleensäkin tuntuu siltä että nielun limaisuus on se perimmäinen ongelma. Lima tukkii nielun ja sisäkorvan välisen yhteyden ja sitten saattaa esim. jonkun aivastuksen vaikutuksesta sisäkorvaan tulla paineaallon vaikutuksesta ylipaine.
      Ei tinnitukseni heti lopu vaikka sisäkorvaan saisikin sopivan paineen vaan siihen menee joku tovi. En vain ajattele sitä ja jossain vaiheessa vain huomaan että: kas, se loppunut nyt taas tältä erää? Todennäköisesti tinnitus hiipuu pikku hiljaa koska en ole koskaan sen äkilliseen loppumiseen kiinnittänyt huomiota? Nopeimmillaan hiipumiseen lienee mennyt ehkä 1-2min?

      Olen tuosta nielun limaisuudesta yrittänyt puhua lääkäreille mutta ne tarttuu aina johonkin näihin oireisiin eikä hoida limaisuutta.

      • millahoo

        Olen huomannut että saan tahdon voimalla "muutettua" tinnituksen taajuutta. Ettei kuulu korkeampaa sihinää vaan matalempaa. Alkuun oli työtä sen " ylläpitämiseksi" mutta nyt onnistuu paremmin taisteluitta


    • Anonyymi

      Saksasta saisi virallisen Tinnitracks sovelluksen: https://www.tinnitracks.com/
      Kun googlaa "Tinnitus music player" niin löytää useita erilaisia musiikkisoittimia, osa ilmaisia. Kannattaa käydä korvalääkärillä ensin tinnitusmittauksessa selvittämässä oman tinnituksen taajuus jotta voi sitten musiikkisoittimeen laittaa oikeat taajuudet.

      • Anonyymi

        Yksi keino olisi selvittää ensin oma tinnitustaajuus ja tietokoneen virtuaalisella äänikortilla poistaa omaa tinnituksen taajuutta vastaava taajuus. Näin aina tietokoneella ollessasi olisi ääniterapia automaattisesti päällä.

        Tätä meneltemää jossa tinnitustaajuus poistetaan äänestä kutsutaan englanniksi "Notched Sound Therapy" -nimellä.

        Myös Audacityllä voi tehdä tuollaisen "lovitetun ääniterapian" äänitteen. Avaat Audacityllä haluamasi äänitteen ja käsittelet sitä:
        -> Tehosteet -> Käyrätaajuuskorjain
        -> Effects -> Filter curve


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      128
      4856
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      30
      3066
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1777
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1740
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1591
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1461
    7. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      18
      1218
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      10
      1203
    9. Ison Omenan uhri tukahdutettiin kuoliaaksi. Kuolinsyynä sydämen pysähdys.

      Eli naisen hengittäminen estettiin ja tästä oli suorana seurauksena sydämen pysähdys. Ihan oppikirjan mukainen tapaus. H
      Maailman menoa
      17
      1167
    10. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1167
    Aihe