testaajien työnsaannista?

hmmhhh

Jos muistaa koodausopintojen alkeista vain vähän, niin saako töitä testaajana, jos käy testauskurssin? Miten paljon koodausosaamista testaajan työpaikan saanti vaatii nykyään? Entä itse työ oikeasti? Kaupallinen IT tutkinto ja diipadaapa IT-alan kokemusta löytyy halpamaasta, yli puoli vuotta ollut työtön nyt. Vaihtoehtona alan vaihto, opiskelumotivaatiota löytyy. Pitäis päättää hakisko testauskurssille vai ihan toiselle alalle. :I

14

1446

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Oujeeman

Viittaatkohan testauskurssilla kenties ISEB/ISTQB -sertifikaatteihin? Jos näin on, niin noissa käydään läpi kyseisten organisaatioiden testaukseen liittyvät termistöt. Aloittelijalle tuo on hyvä pohja, mutta käytännön työssä noista ei juurikaan ole apua. Oman kokemuksen yrityksissä käytetään omia termistöjä, prosesseja jne.

• Konkari koodari

Yrityskohtaista on, mitä taitoja kaivataan hakijalta.
      Koodauspohjaa ei välttämättä edes tarvitse testaushommiin.

Oma näkemykseni testauksesta on, että alkuun pääsee aika nopeasti heikoillakin pohjatiedoilla.
      Työ itsessään opettaa, jos vain pääset alan töihin...
      Aivan eri asia on lopulta se, että viihdytkö testaajana.

Alan tulevaisuutta on vaikea ennustaa, mutta ainakin viimeiset 10 vuotta alalla on ollut hidasta alamäkeä.
      Alan vaihto ei välttämättä ole hullumpi idea, jos opiskeluintoakin kerran löytyy....

• inkkarihommia

Itse olen ollut testaajana ja koodarina ja nyt kohta vuoden kortistossa. Ei pääse edes haastatteluun enää kumpaakaan hommaan.
        Alanvaihtoa en enää edes mieti, se on pakko.

• v.v.v.
        inkkarihommia kirjoitti:

Itse olen ollut testaajana ja koodarina ja nyt kohta vuoden kortistossa. Ei pääse edes haastatteluun enää kumpaakaan hommaan.
        Alanvaihtoa en enää edes mieti, se on pakko.

Testaustehtävien vaatimustaso on ollut nousussa. Entistä vähemmän on ns. reipas poika paikkoja. Sulautettuja järjestelmiä ja muita missä tarvitaan erikoisosaamista.

• ewre
        v.v.v. kirjoitti:

Testaustehtävien vaatimustaso on ollut nousussa. Entistä vähemmän on ns. reipas poika paikkoja. Sulautettuja järjestelmiä ja muita missä tarvitaan erikoisosaamista.

Mielestäni testaus, esim. matkapuhelinten testaus, on maailman simppeleintä hommaa. En tiedä että miksi siitä vielä suomessa jotakin maksetaankin toistaiseksi.

• hmmhhh
        ewre kirjoitti:

Mielestäni testaus, esim. matkapuhelinten testaus, on maailman simppeleintä hommaa. En tiedä että miksi siitä vielä suomessa jotakin maksetaankin toistaiseksi.

jeps siksi tuo testausala vähän kiinnostaakin, kun aiempina vuosina mun tuntema koodausta myöskin ällönnyt nainen sai testaajan paikan ilman testauksen opiskelua, eikä hän ole koodari. Itse lähdin ulkomaille töihin, kun näkymät olivat vielä hyvät. Sinä aikana, kun tein prosessibullshittiä, tuli hienot testauskurssit siihen. Prosessit nyt ovat diibadaabaa ja sitä osaan kyllä tehdä. Kummasti kouluttajat osaa tehdä itsestään tulpan tuollaisen työn saantiin!

• tes-taa-ja
        hmmhhh kirjoitti:

jeps siksi tuo testausala vähän kiinnostaakin, kun aiempina vuosina mun tuntema koodausta myöskin ällönnyt nainen sai testaajan paikan ilman testauksen opiskelua, eikä hän ole koodari. Itse lähdin ulkomaille töihin, kun näkymät olivat vielä hyvät. Sinä aikana, kun tein prosessibullshittiä, tuli hienot testauskurssit siihen. Prosessit nyt ovat diibadaabaa ja sitä osaan kyllä tehdä. Kummasti kouluttajat osaa tehdä itsestään tulpan tuollaisen työn saantiin!

Ne jotka eivät muutakaan osaa, päätyvät testaajiksi. Eli rohkeasti vaan hakemaan, kaikki kelpaa!

• 35v
        tes-taa-ja kirjoitti:

Ne jotka eivät muutakaan osaa, päätyvät testaajiksi. Eli rohkeasti vaan hakemaan, kaikki kelpaa!

Eipä ole testauspuolellakaan hääppöinen työtilanne. Itsellä DI-paperit ja ISEB ja työkokemusta vuosikaudet (myös koodauksesta) mutta työttömänä silti oltu kuukausitolkulla. Automaatiokokemusta ilmeisesti on nykyään oltava.

• hmmmhhh
        35v kirjoitti:

Eipä ole testauspuolellakaan hääppöinen työtilanne. Itsellä DI-paperit ja ISEB ja työkokemusta vuosikaudet (myös koodauksesta) mutta työttömänä silti oltu kuukausitolkulla. Automaatiokokemusta ilmeisesti on nykyään oltava.

Mikä lie kaupallisen osaamisen ja asiakkaan ymmärtämisen tarve testaajan työssä? Automatisoinnin osaamisen tarve? Mitä ihmettä automatisointi edes tarkoittaa testaamisessa, jos koodarit ei hallitse sitä? Osaako joku ennustaa mikä on testaajien työtilanne syksyllä/ensi vuonna?

• 35v
        hmmmhhh kirjoitti:

Mikä lie kaupallisen osaamisen ja asiakkaan ymmärtämisen tarve testaajan työssä? Automatisoinnin osaamisen tarve? Mitä ihmettä automatisointi edes tarkoittaa testaamisessa, jos koodarit ei hallitse sitä? Osaako joku ennustaa mikä on testaajien työtilanne syksyllä/ensi vuonna?

Testauksen automatisointia tietysti. Pk-seudulla toistaiseksi testausprojekteja tuntuu riittävän, muualla huonommin ja tuskin paranee. Testaajan ei tarvi ymmärtää mitään, testispeksit on tarkoitus tehdä niin selväksi että apinakin osaa ajaa testit.

• ewrtyq
        tes-taa-ja kirjoitti:

Vähänkään vaativimmissa testipaikoissa on ehtona 3-5v testaustyökokemus. Tällä varmistetaan ettei tuulihatuja ("olen testannut omaa koodiani") ja taidottomia pääse sotkemaan projekteja. Testauksessa eräs tavoite on, ettei kriittisiä virheitä pääse markkinoille. Jos testaus päästää näitä läpi, tämä voi käydä firmalle kalliiksi.

Kännykkätestaus on jokaiselle kuluttajalle tuttua. Sen sijaan ilman koulutusta harva osaa tehdä kunnollista automaatio-, kuormitus- ja integraatiotestausta.

http://www.aarresaari.net/jobboard/messages/33487.html

• allacoi
        35v kirjoitti:

Testauksen automatisointia tietysti. Pk-seudulla toistaiseksi testausprojekteja tuntuu riittävän, muualla huonommin ja tuskin paranee. Testaajan ei tarvi ymmärtää mitään, testispeksit on tarkoitus tehdä niin selväksi että apinakin osaa ajaa testit.

"testispeksit on tarkoitus tehdä niin selväksi että apinakin osaa ajaa testit. "

Testaamaan joutuu myös ilman speksejäkin. Speksit on vanhoja tai muuten hyödyttömiä (eivät löydä kaikkia virheitä).

Automaatiotestaukseen on olemassa omia työkalujaan. Testausala on monimutkaistunut viime vuosina. Ei se ole enää jokajampan hommaa.

• koodiorja
        ewre kirjoitti:

Siitä täytyy maksaa siksi että niin moni koodaaja tai pomo ei ymmärrä testauksesta mitään minkä vuoksi testaajan työ on varsin vittumaista. Itse tein testaustyötä jonkin aikaa ja pohjalla oli vuosien kokemus koodaajaana. Koodaajat sitten suhtautui niin etten minä mitään ymmärrä, olenhan vain testaaja. Etsin sitten piruuttani paljon bugeja koodaajien laatimien testispeksien ulkopuolelta ja kirjoitin kädestä pitäen ohjeet että miten homma täytyy korjata.

Vastaukseksi sain kuulla että pitäisi noudattaa tarkemmin testispeksiä eikä lähtä sooloilemaan ja etsimään bugeja muualta (ilmeisesti johto laski että kaikkien niiden bugien korjaaminen tulee kalliiksi, parempi kun asiakas ei niistä tiedä) ja lisäksi minulta vietiin oikeudet tutkia projektin lähdekoodia.

Lopetinkin siinä firmassa sitten niin nopeasti kuin pystyin ja siirryin takaisin koodaajaksi surffailemaan netissä.

• Taunokki Testaaja
        koodiorja kirjoitti:

Siitä täytyy maksaa siksi että niin moni koodaaja tai pomo ei ymmärrä testauksesta mitään minkä vuoksi testaajan työ on varsin vittumaista. Itse tein testaustyötä jonkin aikaa ja pohjalla oli vuosien kokemus koodaajaana. Koodaajat sitten suhtautui niin etten minä mitään ymmärrä, olenhan vain testaaja. Etsin sitten piruuttani paljon bugeja koodaajien laatimien testispeksien ulkopuolelta ja kirjoitin kädestä pitäen ohjeet että miten homma täytyy korjata.

Vastaukseksi sain kuulla että pitäisi noudattaa tarkemmin testispeksiä eikä lähtä sooloilemaan ja etsimään bugeja muualta (ilmeisesti johto laski että kaikkien niiden bugien korjaaminen tulee kalliiksi, parempi kun asiakas ei niistä tiedä) ja lisäksi minulta vietiin oikeudet tutkia projektin lähdekoodia.

Lopetinkin siinä firmassa sitten niin nopeasti kuin pystyin ja siirryin takaisin koodaajaksi surffailemaan netissä.

Aika usein testausta pidetään välttämättömänä pahana, ja testaajia tyhminä, eli eivät tiedä yhtään mitään siitä, miten asioita tehdään käytännössä. Sitten kun bugeja alkaa löytyä varsinaisen testausspeksin ulkopuolella tapahtuvan testauksen kautta, johto ja devaaajat ovat useimmissa tapauksissa kuin housut kintuissa yllätetyt, kun eivät olleet varautuneet tällaiseen tilanteeseen. Devaajilla alkaa hirveä selittely ja vastuun pakoilu, kun johto vaatii selvitystä tapahtuneelle.

Jep. Kyllä testaus on toisinaan aika vittumaista hommaa. Vittumaiseksi sen tekee nimeenomaan kiveen hakatut käytännöt, joista ei voi poiketa. Jos testaaja poikkeaa vähänkin normikäytännöstä sen takia, että tarkoituksena on löytää piilossa olevia bugeja, muuttuu testaajan osa helposti sylkykupiksi. Ei ole yhtään ihme, että testaustöissä on suuri paine saada siirretyiksi ne halvan kustannustason maihin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ajattelen sinua nyt

Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu
      Ikävä
      63
      5608
    2. Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin

Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti
      Ikävä
      20
      4237
    3. Yritys Kannus

Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett
      Kannus
      17
      2916
    4. Oletko täällä mies?

Mitä mietit? ❤️ varmistan vielä, että onhan kaikki ok meidän välillä?
      Ikävä
      155
      2193
    5. Mies kadonnut

Kukas siellä kolarissa on kadonnut
      Kolari
      17
      1926
    6. Työkyvyttömienkin on jatkossa haettava työtä

Riikalla ja Petterillä on hyviä uutisia Suomen työttömille: ”Toimeentulotuen uudistus velvoittaa työttömäksi ilmoittaut
      Perussuomalaiset
      128
      1760
    7. Eikö ole jo ihan sama luovuttaa

Meidän suhde ei ikinä toimisi.
      Ikävä
      95
      1377
    8. Kerro jotakin kaivatustasi.

Vaikka synkimmät salaisuudet jos tiedät. :) m
      Ikävä
      68
      1154
    9. Harmi, se on

Mutta mä tulkitsen asian sitten niin. Olen yrittänyt, oman osani tehnyt, ja saa olla mun puolesta nyt loppuun käsitelty
      Tunteet
      17
      1136
    10. Maailma pysähtyy aina kun sut nään

Voi mies kuinka söpö sä oot❤️ Olisin halunnut jutella syvällisempää kuin vaan niitä näitä. Se pieni heti sut tavatessa o
      Ikävä
      77
      988
    Aihe