Remonttityöntekijät löysivät kerrostaloasunnon sohvalta vanhuksen, joka oli ehtinyt olla kuolleena kotoaan noin 2,5 vuotta. Kuollut löydettiin sen jälkeen, kun asunnon ovikelloa oli soitettu useasti remontin yhteydessä. Kukaan ei kuitenkaan ollut tullut avaamaan. Rautaheimon mukaan poliisin tutkimukset osoittavat, että nainen oli kuollut toukokuussa 2007.
- Ilman ikkunaremonttia tilanne olisi saattanut jatkua vaikka kuinka kauan, Rautaheimo toteaa Ilta-Sanomissa.
http://www.aamulehti.fi/uutiset/kotimaa/168366.shtml
Minut tämä uutinen pysäytti sen verran, että päätin, että soitan kaikille sukulaisille ja tuttaville tänään ja kysyn heidän vointiaan. Välitetään toisistamme!
Vanhus kuolleena 2,5 vuotta
183
22234
Vastaukset
- inkerikin
Eikö ihmiset todellakaan välitä vanhuksistaan tai yleensä sukulaisistaan, lähimmäisistään??
eikö kukaan, edes naapurit kiinnitä huomiota jos vanhus ykskaks häviää pihakuvasta?
siis 2,5v. kuolleena, ihan uskomatonta!!- Ei syyllistetä
Täytyy nyt ottaa huomioon että jollakulla ei välttämättä ole yhtään ainutta sukulaista. Ystävätkin ovat
kuolleet. Jos ei käytä kotipalvelua, niin ei edes sieltä huomata. Vuokra/vastike menee suoraveloituksena
ja eläke tulee tilille. Sähkömittarit lukee "kone" ja sähkölaskukin menee suoraveloituksena (siis tässä ta-
pauksessa perusmaksu, jollei esim. radio ole jäänyt päälle kuluttamaan).
Kysymys kuuluukin, kuinka moni meistä kerrostalon asukkaista soittaa isännöitsijälle tai huoltomiehelle kun
naapuria ei näy aikoihin. Monet vanhukset kulkevat muutenkin hyvin vähän, ehkä kerta viikossa kaupassa.
Itse olen ollut tilanteessa jossa minulle on sanottu että "eihän me nyt voida yleisavaimella mennä kenen-
kään kotiin". Tapaus oli pienessä rivitaloyhtiössä, jossa kaikki tunsivat toisensa. Tietojeni mukaan kaksi talo-
yhtiön hallituksen jäsentä voi mennä jos on epäiltävissä jotain sattuneen. Tässä tapauksessa oli vanhus hal-
vaantuneena lattialla. Aikaa vain oli mennyt liian kauan ja hän menehtyi myöhemmin sairaalassa. - .
Ei syyllistetä kirjoitti:
Täytyy nyt ottaa huomioon että jollakulla ei välttämättä ole yhtään ainutta sukulaista. Ystävätkin ovat
kuolleet. Jos ei käytä kotipalvelua, niin ei edes sieltä huomata. Vuokra/vastike menee suoraveloituksena
ja eläke tulee tilille. Sähkömittarit lukee "kone" ja sähkölaskukin menee suoraveloituksena (siis tässä ta-
Kysymys kuuluukin, kuinka moni meistä kerrostalon asukkaista soittaa isännöitsijälle tai huoltomiehelle kun
naapuria ei näy aikoihin. Monet vanhukset kulkevat muutenkin hyvin vähän, ehkä kerta viikossa kaupassa.
Itse olen ollut tilanteessa jossa minulle on sanottu että "eihän me nyt voida yleisavaimella mennä kenen-
kään kotiin". Tapaus oli pienessä rivitaloyhtiössä, jossa kaikki tunsivat toisensa. Tietojeni mukaan kaksi talo-
yhtiön hallituksen jäsentä voi mennä jos on epäiltävissä jotain sattuneen. Tässä tapauksessa oli vanhus hal-
vaantuneena lattialla. Aikaa vain oli mennyt liian kauan ja hän menehtyi myöhemmin sairaalassa.Sitä ne vanhusten lääkitykset ja piikitykset tekee:
http://keskustelu.suomi24.fi/node/8762830 - kuluu väkisinkin
vaantuneena lattialla. Aikaa vain oli mennyt liian kauan ja hän menehtyi myöhemmin sairaalassa.Periaatteessa sähköä kyllä kuluu joka asunnossa perusmaksun ylitse jonkin verran. Yleensä joka asunnossa on jääkaappi ainakin päällä, ehkä pakastinkin. Mutta jos sähkölasku menee suoraveloituksena, siitäkään ei ole haittaa. Maunulan muumiotapauksessa asunnon sähköt oli katkaistu jo parin vuoden kuluttua asukkaan kuolemasta, maksamattomien laskujen takia. Siitä ei kuitenkaan ollut tullut ilmeisesti mitään paikanpäälläkäyntiä, olisiko sitten ollut niin että ulosottosummakin olisi mennyt eläkkeestä suoraan. Näin muistelisin. Muumio ei tarvitse sähköä, mutta jännä että sähkölaitoskaan ei ole ollut moksiskaan kun asunnosta katkaistu sähköt, eikä sitä ole pyydetty takaisin 5 vuoteen. Yleensä sähkön katkaisutilanteissa asukas viimeistään havahtuu toimimaan, kukaan ei tiettävästi pysty asumaan vuosia ilman sähköä, ainakaan kerrostalossa. Se huomattaisiin kyllä asukkaan liikkumisena, kynttilöitä ja taskulampunpattereita alkaisi kulua aika lailla ja niitä olisi haettava kaupasta. Ruoanlaittokaan ei olisi helppoa.
- ..........
kuluu väkisinkin kirjoitti:
Periaatteessa sähköä kyllä kuluu joka asunnossa perusmaksun ylitse jonkin verran. Yleensä joka asunnossa on jääkaappi ainakin päällä, ehkä pakastinkin. Mutta jos sähkölasku menee suoraveloituksena, siitäkään ei ole haittaa. Maunulan muumiotapauksessa asunnon sähköt oli katkaistu jo parin vuoden kuluttua asukkaan kuolemasta, maksamattomien laskujen takia. Siitä ei kuitenkaan ollut tullut ilmeisesti mitään paikanpäälläkäyntiä, olisiko sitten ollut niin että ulosottosummakin olisi mennyt eläkkeestä suoraan. Näin muistelisin. Muumio ei tarvitse sähköä, mutta jännä että sähkölaitoskaan ei ole ollut moksiskaan kun asunnosta katkaistu sähköt, eikä sitä ole pyydetty takaisin 5 vuoteen. Yleensä sähkön katkaisutilanteissa asukas viimeistään havahtuu toimimaan, kukaan ei tiettävästi pysty asumaan vuosia ilman sähköä, ainakaan kerrostalossa. Se huomattaisiin kyllä asukkaan liikkumisena, kynttilöitä ja taskulampunpattereita alkaisi kulua aika lailla ja niitä olisi haettava kaupasta. Ruoanlaittokaan ei olisi helppoa.
Vanhukset ovat hyödytön taakka yhteiskunnalle, kuka heitä kaipaa tai tarvitsee. Olen oikeasti tätä mieltä. Itse kun vanhenen niin lähden oman käden kautta ennen kuin minusta tulee vastaava taakka tai ihmisjäte.
- Jeanne dÀrch
.......... kirjoitti:
Vanhukset ovat hyödytön taakka yhteiskunnalle, kuka heitä kaipaa tai tarvitsee. Olen oikeasti tätä mieltä. Itse kun vanhenen niin lähden oman käden kautta ennen kuin minusta tulee vastaava taakka tai ihmisjäte.
Olet varmaan aika nuori ajattelustasi päätellen. Joka päivä vanhenemme, sinäkin, joten mikä olisi sitten se päivä, jolloin teet radikaalin ratkaisusi. Jos olet terve, niin elämä on mielenkiintoista ja mielekästä vanhanakin. Taakaksi voi tulla yhdessä sekunnissa nuorikin ihminen eikä silloin enää ehkä pysty lähtemään oman käden kautta.
Sitäpaitsi, emme me tänne synny emmekä elä täällä yhteiskuntaa varten, vaan osaksi ihmiskuntaa. Meillä on oma tehtävämme ja tarkoituksemme jokaisella. Mutta suurin osa meistä on tärkeä jollekin, vaikkei se ehkä ulkopuoliselta siltä tunnu. On lapset, lapsenlapset, lapsenlapsenlapset, muita, joille olet tärkeä ja toivottavasti rakaskin vielä vanhana.
Mikä sitten on yhteiskunta? Talouselämä, kunnallispolitiikka? Sielläkin istuu varsin monta vanhentunutta ihmistä päättämässä asioistamme ja heistäkin tulee ennenpitkää "taakka tai yhteiskuntajäte" elleivät jo melkein ole.
Oman käden kautta lähtö tuntuu ajatuksena ehkä yksinkertaiselta ratkaisulta. Silti, en usko että käytännössä on kuitenkaan niin helppo painaa nappi otsaan kun on järkevästi ajatellut, että nyt olen vanhentunut tarpeeksi ja ainoastaan taakka ja ihmisjäte. Loogisesti ajatellen ei sitä hetkeä pysty sanomaan kukaan ja sumean logiikan mukaan sitä hetkeä on mahdoton tarkalleen edes määrittää.
Aika sen sinullekin näyttää. - mummoni
vaantuneena lattialla. Aikaa vain oli mennyt liian kauan ja hän menehtyi myöhemmin sairaalassa.---Kysymys kuuluukin, kuinka moni meistä kerrostalon asukkaista soittaa isännöitsijälle tai huoltomiehelle kun naapuria ei näy aikoihin.---
Hyvä kysymys ja ihan aiheellinen! Olen omakotiasuja, mutta sekä oma mummoni että mieheni mummo ovat kerrostaloasukkaita, molemmat 80 . Välillä kuuntelemme (hyväntahtoisen) huvittuneina mummojen kerrostalonaapuruston elämää ja "kyttäämistä", mutta naapuruston hyvistä väleistä on ollut kyllä suoranaista apuakin!
Nimittäin oma mummoni sai aivohalvauksen muutamia vuosia sitten. Oli kaatunut iltamyöhään halvauksen takia lattialle ja virunut siellä yön yli. Naapuri oli aamupäivällä huomannut noutamattoman lehden postiluukussa ja ulos mennessään valojen kuitenkin palavan mummolla. Kukaan ei tullut avaamaan ovea, joten naapuri oli soittanut huoltomiehen, joka oli naapurin kanssa mennyt yleisavaimella sisään ja hälyttänyt ambulanssin. Mummo toipui halvauksesta ikäisekseen melko hyvin ja asuu edelleen omassa kodissaan.
Miehen mummo taas on rappukäytävän ilopilleri, jolla on myös hyvät naapurit: on yhteistä sanomalehteä, aikakauslehtiä kierrätetään, käydään risteilyillä ja leivontapäivänä kuskataan pullaa naapurista toiseen. Hänenkin puuttumisensa huomattaisiin varmasti hyvin pian, joten siinä mielessä on läheisenä helpottavaa tietää, että mummojen naapurustoissa katsotaan toistensa perään.
Kaikilla ei valitettavasti ole tällaista tilannetta eikä jälkipolvia huolehtimassa. Isoissa taloyhtiöissä ei välttämättä tunneta edes saman kerroksen väkeä kunnolla, puhumattakaan hiljaisista ja yksinäisistä vanhuksista... - ssssss
.......... kirjoitti:
sinuun pätee ihan sama..... todella tyhmä kommentti sinulta!!!
- päivä kerrallaan
.......... kirjoitti:
KUKA KAIPAA henkilölle, todella typerästi ajateltu. Sinä voit halvaantua vaikka tänään tai huomenna tai ennen kuin olet vanha, niin mieti mikä taakka sinusta tulisi tai tapahtua jokin onnettomuus jossa joudut pyytää toisen ihmisen apua. TIEDÄTKÖ kuinka moni yksin asuva vanhus pinnistelee, yksin kävellen kaupoissa, katsoen joka askeleen ja kaupassa miettien mitä söisi, että rahaa jäisi huomisellekin. Jouluna jäi haikea mieli vanhuksista, kun ei tiennyt ,moniko oli yksinäinen tai ei sukulaiset välitä, mutta silloin itketään krokotiili kyyneleitä kun vanhus kuolee ja perinnöstä puhe.Autoin joulun alla erästä vanhusta joka tuli kaupasta ja kaatui oman rappunsa edessä. Kävi niin sääli kun hänellä oli pieni keitto ja pullapitko, siinä ajattelin jälkeenpäin mitenkä tämän vanhuksen joulu on, koska autoin hänet hissin luo sillä en halunnut tunkeilla ihmisten koteihin. sinä joka solvaat vanhuksia , etpä eläisi siinä tänäpäivänä ilman näitä vanhuksia.
- kiolpöå
.......... kirjoitti:
nyt jo taakka kun tuomosii puliset!
- Huolestunut...
Jeanne dÀrch kirjoitti:
Olet varmaan aika nuori ajattelustasi päätellen. Joka päivä vanhenemme, sinäkin, joten mikä olisi sitten se päivä, jolloin teet radikaalin ratkaisusi. Jos olet terve, niin elämä on mielenkiintoista ja mielekästä vanhanakin. Taakaksi voi tulla yhdessä sekunnissa nuorikin ihminen eikä silloin enää ehkä pysty lähtemään oman käden kautta.
Sitäpaitsi, emme me tänne synny emmekä elä täällä yhteiskuntaa varten, vaan osaksi ihmiskuntaa. Meillä on oma tehtävämme ja tarkoituksemme jokaisella. Mutta suurin osa meistä on tärkeä jollekin, vaikkei se ehkä ulkopuoliselta siltä tunnu. On lapset, lapsenlapset, lapsenlapsenlapset, muita, joille olet tärkeä ja toivottavasti rakaskin vielä vanhana.
Mikä sitten on yhteiskunta? Talouselämä, kunnallispolitiikka? Sielläkin istuu varsin monta vanhentunutta ihmistä päättämässä asioistamme ja heistäkin tulee ennenpitkää "taakka tai yhteiskuntajäte" elleivät jo melkein ole.
Oman käden kautta lähtö tuntuu ajatuksena ehkä yksinkertaiselta ratkaisulta. Silti, en usko että käytännössä on kuitenkaan niin helppo painaa nappi otsaan kun on järkevästi ajatellut, että nyt olen vanhentunut tarpeeksi ja ainoastaan taakka ja ihmisjäte. Loogisesti ajatellen ei sitä hetkeä pysty sanomaan kukaan ja sumean logiikan mukaan sitä hetkeä on mahdoton tarkalleen edes määrittää.
Aika sen sinullekin näyttää.Tulikohan ne ikkunat nyt varmasti kuntoon?
- paperiarkki
päivä kerrallaan kirjoitti:
KUKA KAIPAA henkilölle, todella typerästi ajateltu. Sinä voit halvaantua vaikka tänään tai huomenna tai ennen kuin olet vanha, niin mieti mikä taakka sinusta tulisi tai tapahtua jokin onnettomuus jossa joudut pyytää toisen ihmisen apua. TIEDÄTKÖ kuinka moni yksin asuva vanhus pinnistelee, yksin kävellen kaupoissa, katsoen joka askeleen ja kaupassa miettien mitä söisi, että rahaa jäisi huomisellekin. Jouluna jäi haikea mieli vanhuksista, kun ei tiennyt ,moniko oli yksinäinen tai ei sukulaiset välitä, mutta silloin itketään krokotiili kyyneleitä kun vanhus kuolee ja perinnöstä puhe.Autoin joulun alla erästä vanhusta joka tuli kaupasta ja kaatui oman rappunsa edessä. Kävi niin sääli kun hänellä oli pieni keitto ja pullapitko, siinä ajattelin jälkeenpäin mitenkä tämän vanhuksen joulu on, koska autoin hänet hissin luo sillä en halunnut tunkeilla ihmisten koteihin. sinä joka solvaat vanhuksia , etpä eläisi siinä tänäpäivänä ilman näitä vanhuksia.
Vanhuksia täytyy kunnioittaa ja pitää heistä huolta. Suomalaiset käyvät kyläilemässä vanjoha sukulaisiaan liian harvoin ja yleensä vain muodon vuoksi ja tämäkin vain, että tuntee tehneensä ja "välittäneensä". Kylmä totuus on, että välittäminen on kaikkea muuta kuin kahvilla käyminen kerran kuukaudessa tai kahdessa. Välittäminen on yhdessä tekemistä ja auttamista.
Tänään oli tiukka lämäys kasvoilleni, kun töissä kassalla oli vanhus, jolla painava ostoskori. Näin jo kaukaa ettei hän siitä pakkaamisesta tai edes tavaran hihnalle asettelusta yksin pärjää. Autoin häntä kuten kanssaihmisten kuuluukin tehdä ja jonoa alkoi tulemaan, jolloin hälytin heti pikimmiten toisen kassan paikalle. Jonossa ihmisille ei tullut mieleenkään auttaa vanhusta, jolloin itse olisin päässyt nopeammin takaisin piippailemaan tuotteita vaan mitä he tekivät? Jonossa olleet alkoivat välittömästi pyörittämään päätään ja silmiään ja yksi kysyi vihaisesti saisiko toisen kassan, joka oli siis jo siinä vaiheessa hälytetty paikalle muttei vielä saapunut.
Miksi minusta tuntuu, etten voisi enempää hävetä suomalaisten puolesta? Se tilanne mikä tänään oli töissä, sai oloni vihaiseksi ja pettyneeksi suomalaisia kohtaan. Ymmärrän, että voi olla kiire esim. töihin mutta mikä muu on niin elintärkeää, ettei pystytä enää myötäymmärtämään vanhempia ihmisiä, jotka ovat useimmiten erittäin kultaisia?
Vanhetessaan ei kukaan varmasti halua tuntevansa itseään taakaksi ja ihmisjätteeksi, eihän? - Haista-P
.......... kirjoitti:
Toivottavasti!
- asaSASASDAs
Jeanne dÀrch kirjoitti:
Aika sen sinullekin näyttää.ketä kiinnostaa joku vanha paska? Ne on vain riippakiviä jotka itkee jonoissa vaatimassa etuja ja sikaflunssa piikkejä. Paskaporukkaa. Hyvä kun osa niistä sentään tajuaa kuolla ajoissa ettei jää muiden (veronmaksajien) taakaksi haisemaan ja kitisemään
- lähdönsuunnittelija
Jeanne dÀrch kirjoitti:
Aika sen sinullekin näyttää.En ole tuo, jolle sinä vastasit, mutta kommentoin kuitenkin.
".........." sanoi: "Vanhukset ovat hyödytön taakka yhteiskunnalle, kuka heitä kaipaa tai tarvitsee. Olen oikeasti tätä mieltä. Itse kun vanhenen niin lähden oman käden kautta ennen kuin minusta tulee vastaava taakka tai ihmisjäte."
Itse olen tuosta sekä samaa että eri mieltä. Selitän: jos joku sanoo toisesta, että "tuo on vain vanha ihmisjäte", joku lyö hyvin nopeasti natsikortin pöytään, mutta minusta jokainen on oikeutettu tekemään henkilökohtaisen arvion ja ratkaisun ITSE ITSESTÄÄN, jos siihen pystyy ja tiedostaa oman tilansa.
Minäkään en halua joutua käänneltäväksi paskavaippapotilaaksi (ja lopuksi tulee joku hoitaja-sarjamurhaaja myrkyttämään minut hengiltä). Minulle on ollut jo pitkän aikaa aivan selvää, että ellei mitään yllättävää ja äkillistä käännettä huonompaan tapahdu ja jos pystyn järkevään ajatteluun, lähden oman käden kautta kun sen aika on. Minusta se ei ole mitään elämää enää, että makaa vaipoissa dementoituneena ja kommunikointikyvyttömänä. Aivan kamala ajatuskin. Jos pystyn näkemään oman tilani, estän tuon viimeisen vaiheen tapahtumisen, ja minulla on siihen oikeus. Ateistina en ole myöskään kiinnostunut siitä, mitä uskikset ovat tästä mieltä.
Vanhukset muuten tekevät kuulemma aika paljon itsemurhia nykyään. Toisaalta en kyllä yhtään ihmettele sitä, kun tiedetään miten ala-arvoista vanhusten "hoito" voi tässä pahoinvointiyhteiskunnassamme olla (Suomesta on tehty paska maa). Itse olen alle 40-vuotias tällä hetkellä, enkä suunnittele lähteväni vielä pitkään aikaan. Kauheinta olisi, jos halvaantuisi yllättäen, eikä enää voisi toimia vaikka halua ja ymmärrystä olisikin. - ruh..hah.hah
asaSASASDAs kirjoitti:
ketä kiinnostaa joku vanha paska? Ne on vain riippakiviä jotka itkee jonoissa vaatimassa etuja ja sikaflunssa piikkejä. Paskaporukkaa. Hyvä kun osa niistä sentään tajuaa kuolla ajoissa ettei jää muiden (veronmaksajien) taakaksi haisemaan ja kitisemään
taidat olla oikein kunnon persepuikkari,tai tosi älykkö paskahuusitohtori
- Lisbeth
asaSASASDAs kirjoitti:
ketä kiinnostaa joku vanha paska? Ne on vain riippakiviä jotka itkee jonoissa vaatimassa etuja ja sikaflunssa piikkejä. Paskaporukkaa. Hyvä kun osa niistä sentään tajuaa kuolla ajoissa ettei jää muiden (veronmaksajien) taakaksi haisemaan ja kitisemään
KIRJOITTAJALLE asaSASASDAs
Käytät todella loukkaavia nimityksiä isoäidistäsi, isoisästäsi, äidistäsi, isästäsi, muista sukulaisista ja ystävistäsi (jos niitä sinulla vielä on) ja samalla myös itsestäsi. Veronmaksaja on arvoasteikossasi ykkösenä. Eivätkö vanhempasi ole maksaneet veroja lainkaan?
Sinun kannattaisi mennä puhumaan ongelmistasi alan asiantuntijoille, koska ajattelusi ei enää ole tervettä. Toivottavasti et ole hoitoalalla töissä, jos jossain töissä olet. Suosittelen, että pidät mielipiteesi ihan itselläsi muiden seurassa, sillä eivät ne ainakaan paranna ihmissuhteitasi, päinvastoin annat vain todella tyhmän ja naurettavan kuvan itsestäsi.
No, oletan että olet vielä kesken kasvuasi, joka toivottavasti ei ole pysähtynyt tähän.
Nauti ihanasta valkoisesta talvesta, jos nyt siinäkään näet muuta kuin haisevaa paskaa. - saman olen
.......... kirjoitti:
minäkin järkeillyt.
Merkit on Suomessa että kun minä tulen vanhaksi on eläkkeet olemattomia
ja hoito "avohoitoa" jossa joku pakukuski heittää portaille ruokapaketin,
isälleni sellainen "hoito" on jo arkipäivää.
Kun alkaa tulla ensimmäiset raihnaisuuden oireet lakkaan rasittamasta
koneistoa ja armahdan sen ja itseni. - asgwrg
asaSASASDAs kirjoitti:
oletkohan pölö miettinyt että onhan se vanhuskin todennäköisesti käynyt töissä ja maksanut oman osansa veroista. Ammu ittes.
- gasersdf
saman olen kirjoitti:
minäkin järkeillyt.
Merkit on Suomessa että kun minä tulen vanhaksi on eläkkeet olemattomia
ja hoito "avohoitoa" jossa joku pakukuski heittää portaille ruokapaketin,
isälleni sellainen "hoito" on jo arkipäivää.
Kun alkaa tulla ensimmäiset raihnaisuuden oireet lakkaan rasittamasta
koneistoa ja armahdan sen ja itseni.Kun minä tulen vanhaksi niin olen maksanut 42 vuotta vapaaehtoista lisäeläkettä ja elän herroiksi
- bai bai..
.......... kirjoitti:
Ettet vain olisi taakka jo nyt. Viesteistäsi päätellen et rikastuta ihmiskuntaa.
- hannem66
paperiarkki kirjoitti:
Vanhuksia täytyy kunnioittaa ja pitää heistä huolta. Suomalaiset käyvät kyläilemässä vanjoha sukulaisiaan liian harvoin ja yleensä vain muodon vuoksi ja tämäkin vain, että tuntee tehneensä ja "välittäneensä". Kylmä totuus on, että välittäminen on kaikkea muuta kuin kahvilla käyminen kerran kuukaudessa tai kahdessa. Välittäminen on yhdessä tekemistä ja auttamista.
Tänään oli tiukka lämäys kasvoilleni, kun töissä kassalla oli vanhus, jolla painava ostoskori. Näin jo kaukaa ettei hän siitä pakkaamisesta tai edes tavaran hihnalle asettelusta yksin pärjää. Autoin häntä kuten kanssaihmisten kuuluukin tehdä ja jonoa alkoi tulemaan, jolloin hälytin heti pikimmiten toisen kassan paikalle. Jonossa ihmisille ei tullut mieleenkään auttaa vanhusta, jolloin itse olisin päässyt nopeammin takaisin piippailemaan tuotteita vaan mitä he tekivät? Jonossa olleet alkoivat välittömästi pyörittämään päätään ja silmiään ja yksi kysyi vihaisesti saisiko toisen kassan, joka oli siis jo siinä vaiheessa hälytetty paikalle muttei vielä saapunut.
Miksi minusta tuntuu, etten voisi enempää hävetä suomalaisten puolesta? Se tilanne mikä tänään oli töissä, sai oloni vihaiseksi ja pettyneeksi suomalaisia kohtaan. Ymmärrän, että voi olla kiire esim. töihin mutta mikä muu on niin elintärkeää, ettei pystytä enää myötäymmärtämään vanhempia ihmisiä, jotka ovat useimmiten erittäin kultaisia?
Vanhetessaan ei kukaan varmasti halua tuntevansa itseään taakaksi ja ihmisjätteeksi, eihän?Suomessa monta asiaa hyvin, mutta Törkeän huonosti olemme huolehtineet äideistämme, isistämme, muakin hävettää ja ihan koko kansan puolesta. Mikään kiire ei saa olla syynä unohtaa läheisimpiämme. Tässä kohtaa meillä olis paljon opittavaa niistä kulttuureista, joissa pidetään sukulaisista huolta. Jos emme huolehdi läheisistämme, emme voi sanoa olevamme sivistynyt kansa.
- tätä mieltä
.......... kirjoitti:
niinhän sitä ajattelee kun on nuori ja terve! Mutta päivä päivältä sinäkin vanhenet ja viimein huomaat että elämä on vanhanakin elämisen arvoista! Omat isovanhempani ovat lähes 90-vuotiaita ja ansaitsevat kunnioitusta, ovat nähneet melkolailla toisenlaisen elämän kuin tuollaiset ankeat mielipidekirjoittajat joilla ei päässä liiku mitään, kovasti vaan k... hölskyy!
- Lemonjuice2
vaantuneena lattialla. Aikaa vain oli mennyt liian kauan ja hän menehtyi myöhemmin sairaalassa.Vanhus kuolleena 2,5 vuotta
"...eikö kukaan, edes naapurit kiinnitä huomiota jos vanhus ykskaks häviää pihakuvasta?
siis 2,5v. kuolleena, ihan uskomatonta!!"
" Tässä tapauksessa oli vanhus halvaantuneena lattialla. Aikaa vain oli mennyt liian kauan ja hän menehtyi myöhemmin sairaalassa." ? TÄSSÄ ON ILMEISESTI kysymys toisesta vanhuksesta?
No, se ei ole niin vakavaa tuo kirjoitusvirhe. Mutta, vakavaa on se että ihmiset ovat nykyään niin urakeskeisiä. Aamulla lähdetään työhön ja illalla takaisin. Yleensä silloin on pimeää ja katuvalot päällä. Liikkeellä ei ole kuin muutama koiranulkoiluttaja. Siis,naapurituntemus jää tosi vähäiseksi. Se vähäinen vapaa-aika perheen kanssa vietetään viikon lomalla etelässä tms.
Koiranulkoiluttajana huomaan erilaisia asioita kuin "normaalit" ihmiset. Itseasiassa monenlaista havaintoa tulee tehtyä päivittäin. Vaikka en ole ihan uutisotsikoin "päässyt" niin, olen keskiyöllä talvipakkasessa auttanut kilometrikaupalla puolialastonta avojaloin ollutta miestä. Humalatilansa vuoksi hän ei tajunnut istuneensa pitkän ajan lumihangessa. Toisella kertaa samalla viikolla saman korttelin kohdalla vanha dementoitunut nainen harhaili paikallisen pubin edessä. Hymyili minulle sanoen: nää on kaikki ihan tuttuja. Vasta äsken keskusteltiin asioista, lähdin vierasta saattamaan. Hänen taskustaan löytyi usean vuoden joulukortit, joita selailin. Sain nimen ja osoitteen selville. Soitin poliisille joka vei vanhuksen kotiin. Usein olen vienyt jollekin tarvitsevalle ruokaa, vaatteita, kenkiä yms. Kaupan ostoskärryjä kuljettanut oikeaan paikkaan läheisestä puistosta yms. Korjaan ehjät ja rikkoutuneet pullot, otan talteen pulttia, koululaukkua, lompakkoa, silmälaseja yms. 20 vuotta sitten löysin lääkefirman tietokoneen, joka oli tosi arvokas löytö. KOIRANULKOILUTTAJANA näen sellaista elämää mitä muuten ei tulisi huomanneeksi.
Tämä meni itsekehuksi. Mutta, huomioikaa hyvät ihmiset myös muita. Työmatkallakin voi kiinnittää asioihin huomiota. Myös silloin joku apua tarvitseva tulee sinua vastaan.
ITSE OLEN YKSINELÄJÄ. Ilman koiriani en tapaisi ketään. Molemmat vanhempani ovat jo 90 ikäisiä ja kaksi veljeäni asuu kaukana. Usein kyllä soitellaan toisillemme. MUTTA; kun heitä ei enää ole, kuihdunko minä tänne kotiini. YSTÄVYYSSUHTEET ovat tosi tiukassa, jos ollenkaan.
KIITOS sinulle että jaksoit lukea loppuun vuodatukseni!
Satu - lemonjuice2
.......... kirjoitti:
Oletko ihan viisas?
- lemonjuice2
asaSASASDAs kirjoitti:
Vanhukset tyytyvät vähään. Kyllä se on tämä nykyinen nuori sukupolvi joka valittaa ja vaatii joka luukulta jotakin. Kyllä sossu auttaa jos tulee kaljajano tai piikki puuttuu. Piikki ja potku tuollaiselle perseeseen ja katuojaan. Kyllä yhteiskunta huolehtii uusavuttomista kaahareista!!
HÄPEÄ! - hmph
.......... kirjoitti:
Taidat olla vähän tyhmä? Kannattas lähtä samantie ko susta oo muutako harmia.
- Suuresti ihmettelevä
Ja jos vuokria ei ole tullut yli kahteen vuoteen, luulisi hälytyskellojen jo soivan.
- Nykypäivä
Kaikki maksut voidaan hoitaa pankeissa ennakkoon pitempiä aikojakin sovittuina päivinä nykyään.
- cockerit
Uskomatonta!Laskujen suoravelotuksellahan tuokin lie mahdollista... Kun eläke tulee kuukausittain tilille ja siitä suoraan otetaan esim. vuokra pois niin ei edes sen takia tuollaista huomata.
Mielestäni vanhuksilla tuommonen ratkaisu huono sillä ihmistä ei edes laskujen takia huomata puuttuvan.. Muuten kyllä suoravelotus on hyvä jos ei netti käytössä tai ei sitä osaa käyttää (mm. vanhukset). Kamalaa ajatella ettei kukkaan kaipaa... - Al Qsida
juu, on se hienoa tää globaali kapitalismi. Systeemi pelaa vaikka porukat kuolis. Kapitalisti kerää rahat
vielä kuolleiltakin.Ehkä tää on ratkaisu laman voittamiseen.... - leo.b
Hyvinvoipa valtioko Suomi ?
- näin se on...
Al Qsida kirjoitti:
juu, on se hienoa tää globaali kapitalismi. Systeemi pelaa vaikka porukat kuolis. Kapitalisti kerää rahat
vielä kuolleiltakin.Ehkä tää on ratkaisu laman voittamiseen....Suomi on viimeisiä sosialistisia maita Kuuban ja Kiinan rinnalla, joten enempi sosialismi ei asiaa ratkaise. Nämä sosiaalihuollon onglemat on syntyneet jo aikaa sitte eli jos silloin kun sosiaalidemokraatit oli yksin AY liikkeen kanssa vallassa. Yhteiskunnan rahat valitettavasti käytetään Ay liikeken määräämällä tavalla maksamalla sosiaaliapua kotona vetelehtiville työttömille. Tämä ei ole työttömien vika, mutta systeemi on sellainen, että töitä ei ole eikä niitä saa järjestää ja jengi makaa kotona työttömänä. Ihmiset pitäisi laittaa töihin vaikka Ay liike sitä vastustaakin ja verovarat käyttää esim. vanhustenhuoltoon. Ei raha synny tyhjästä valitettavasti. Töitä tekemällä rahaa syntyy.
- Ehkä?
näin se on... kirjoitti:
Suomi on viimeisiä sosialistisia maita Kuuban ja Kiinan rinnalla, joten enempi sosialismi ei asiaa ratkaise. Nämä sosiaalihuollon onglemat on syntyneet jo aikaa sitte eli jos silloin kun sosiaalidemokraatit oli yksin AY liikkeen kanssa vallassa. Yhteiskunnan rahat valitettavasti käytetään Ay liikeken määräämällä tavalla maksamalla sosiaaliapua kotona vetelehtiville työttömille. Tämä ei ole työttömien vika, mutta systeemi on sellainen, että töitä ei ole eikä niitä saa järjestää ja jengi makaa kotona työttömänä. Ihmiset pitäisi laittaa töihin vaikka Ay liike sitä vastustaakin ja verovarat käyttää esim. vanhustenhuoltoon. Ei raha synny tyhjästä valitettavasti. Töitä tekemällä rahaa syntyy.
voisikin laittaa töihin työmarkkinatuen turvin mm vanhusten kotihoitoon, pitämään seuraa yksinään kotona asuville vanhuksille
- gh
Nykypäivä kirjoitti:
Kaikki maksut voidaan hoitaa pankeissa ennakkoon pitempiä aikojakin sovittuina päivinä nykyään.
Näinhän noiden vahusten kanssa just tehään että ne rahat menee sovittuna aikana joka kuukausi tai niin edelleen. Ettei heidän tarvitse aina raahautua pankkiin koska harvat kuitenkaan nettiä käyttävät. Joten tsiaan Suuresti ihmettelevälle "AJATTELE APINA ENNE KU MUTISET STNA"
- miu mau
En ymmärrä miten voi ihmisen unohtaa itse soittelen tai käyn äitiäni katsomassa , mutt 2,5 vuotta hävetköön sukulaiset ja myös naapurit .Itse oon ollut vanhusten hoitajana valittavat kun ei kukaan soita tai käy säääliksi käy
- surusilmä XCXC
____________KAIKEN !
- eikä reiluja
Jotkut vanhukset on tehnyt lapsilleen ilkeitä juttuja mm. kavaltaneet ja hävittäneet perintöomaisuuksia, niin eikö ahneelle kuulu tietyntyyppinen loppu?
- ccxx
Häpeä sinä vain tyhmyyttäsi. Kas kun kaikilla ei edes ole sukulaisia umpijuntti, ja ainakin mulla on muuta tekemistä kuin pitää listaa naapurin mummojen näkyvyydestä.
- Onko sinun kaltaisia
eikä reiluja kirjoitti:
Jotkut vanhukset on tehnyt lapsilleen ilkeitä juttuja mm. kavaltaneet ja hävittäneet perintöomaisuuksia, niin eikö ahneelle kuulu tietyntyyppinen loppu?
Et jos ei ole rahaa tiedossa niin voi unohtaa ??? Miten voi jonkun sukulainen "kavaltaa " perinnön ?
Eikös rahansa saa antaa kenelle hyvänsä tai käyttää itse ?
Onko sun kaltaisia ihmisiä todella olemassa ,jos ei ole perintöä tulossa ,niin voi ihmisen unohtaa ??
Kumpikos on ahne sun tapauksessa ?? - Sinulle kusipää
eikä reiluja kirjoitti:
Mitäs sulle (ja kakaroille) yleensä kuuluu vanhuksen omaisuus hänen eläessään? Vaikka antas siilien talviuni tutkimuksiin. Taidat olla ahnepaska ja siivelläeläjä,,,, niinpä se asia taitaa olla. Kusipäitä ne lapset usein on kun lähtö lähestyy.
- vanhus..
eikä reiluja kirjoitti:
se ilkeä vanhus jos omia rahojaan käyttää niin kuin itse haluaa elikkä
tuhlaa sun perintörahoja voi,voi ei silloin voi olla kiva! - 10+5
eikä reiluja kirjoitti:
????????????????????Kaikki vanhukset ei oo kivoja eikä reiluja 27.1.2010 09:38 Jotkut vanhukset on tehnyt lapsilleen ilkeitä juttuja mm. kavaltaneet ja hävittäneet perintöomaisuuksia, niin eikö ahneelle kuulu tietyntyyppinen loppu? ???????????????????????????????????????????????????????????
Omisuus on aina sen, jolla on oikeus se käytää, vaikka kyseessä olisi sukupolvien aikana kertynyt omaisuus, se on aina haltiansa omaisuus.
1960-luvulla syntyneistä alkaen ihmiset uskovat markkinavoimaansa, heidän aikansa on ostettava ja tienattava, ilmaiset opiskelut hyväpalkkaisiin työihin ilmaiset lapset lapsilisineen ja hoitoineen..
No viihde on murhia (elokuvat sarjat kirjallisuus) kaikki on saatu ilma taloudellisia vaateita tai rasitteita.
Ja sitten tämä sukupolvi osaakin oikein hyvin ilmoitta: itse olette meidät kasvattaneet.
Ensimmäinen sukupolvi joka on kasvattettu muualla kun kodeissa, vanhemmat ovat töissä kokopäiväisinä, lapset säilössä päiväkodissa kouluissa kerhoissa harrastuksissa. Koti on nukkumispaikka ja vaateitten vaihtopaikka... - Vesivanhinvoiteista
ala elää ja hukkaa se peili. Persoonallinen se on jokaisella. Niin jos sun haisee pese.
- arlen
On täällä oikeita pässinpäitä nää ihmiset,ei lapsetkaan puhu tuohon sävyyn.HÄVETKÄÄ! Kaikki ollaan vanhoja joskus.Tuskin tällä ihmisellä on lapsiakaan,tai ovat unohtaneet JOSTAIN syystä!!On siksi katkera tai työtön laiskimus,joka vain perintöä vartoo...Tosi kamalaa tällainen tapaus,että 2,5 vuotta kuolleena.Itse pidän yhteyttä sukulaisiini,että tiedän,miten jakselevat.On yksin asuvakin,tätini ja iällä on jo,mutta liikkuu vielä ketterästi.Mutta kun on sairauksiakin...Äkkiäkös täältä lähdetään terveenäkin.Olen myös hoitanut vanhuksia(työharjoittelussa)Minun alalta tuntuikin.Pidetään huoli lähimmäisistämme.
- Näin tapahtuu
vanhus.. kirjoitti:
se ilkeä vanhus jos omia rahojaan käyttää niin kuin itse haluaa elikkä
tuhlaa sun perintörahoja voi,voi ei silloin voi olla kiva!...no, nyt kun löytyi, kohta on perikunta paikalla putsaamassa tilit ja etsimässä syyllistä kuolemaan...
- pate.59
eikä reiluja kirjoitti:
siis eikö jokainen saa laittaa rahansa ihan minne lystää.mitä sitä turhaa maallista omaisuutta keräämään kun ei sitä täältä mukaansa kumminkaan saa.kyllä minä ainaki viimeisinä vuosina tuhlaisin kaiken omaisuuteni niin kun ite parhaaks nään vaikka sitten itäisiin naisiin ja hitaisiin hevosiin.
- hyväksi käytönkö van
eikä reiluja kirjoitti:
Minä kun en tuommoista ymmärrä, että raha on niin suuri tekijä.kyllä täytyy olla ala-arvoinen ajattelutapa.kaikki me joskus täältä lähdemme, niin sinäkin .Ja omia rahoja jokainen , saa käyttää kuinka haluaa. Hui, että rahasta voitaisiin käydä kurkkaamassa ...Ja ei ne jälkipolvetkaan niin ihania ole...kaikissa oma vikamme, vaan läheisten kanssa ymmärtämystä.
- Vaari 50 v.
Outo kommentti ja mitäköhän koskee: >>>>>
Mitä mahtaa kirjoittajalla liikkua päässään joka tollaisia tämänkin asian yhteydessä viitsii tänne laukoa. - daa daa
pate.59 kirjoitti:
siis eikö jokainen saa laittaa rahansa ihan minne lystää.mitä sitä turhaa maallista omaisuutta keräämään kun ei sitä täältä mukaansa kumminkaan saa.kyllä minä ainaki viimeisinä vuosina tuhlaisin kaiken omaisuuteni niin kun ite parhaaks nään vaikka sitten itäisiin naisiin ja hitaisiin hevosiin.
joojoo, jos kerkeet käyttää, ettei joku vedä välistä, se on tosi ei niillä rahoilla enään hauskaa ole haudassa, maan päälliset niistä tappelee.
- samaa..,-
eikä reiluja kirjoitti:
mieltä. En nyt puutu perintöasioihin, mutta jos on oikein vittumainen vanha ihminen , en yhtään ihmettele että saa olla yksin. Kukaan ei jaksa ainaista huonoa tuulta katsella. Aina valittaa, jos ei kenkä hierrä ni sitt pierettää. Kerron nyt omasta sukulaistädistäni, saa olla mun puolesta oman onnensa nojassa..
- nannanen-
muistuttakaamme itseämme lähimmäisrakkaudesta. Huolehditaan toisistamme- vaikka ei nyt ihan sydänystäviä oltaiskaan niin siitä huolimatta. Kyllä jos tosiaan ykskaks jotain ei pihoilla näy, niin alkaa helposti epäillä että jotain on vialla..
En voi käsittää, miten jotkut ihmiset voivat olla niin välinpitämättömiä ettei huomio toista ihmistä! no, ehkä heidän maailmansa pyörii oman napansa ympärillä mutta kyllä se osuu omaan nilkkaan ennenpitkään.- -surullista on
Missähän kerrostalokyttääjän ajatukset ovat oikeen olleet??
- Hätähuuto
Taas sellainen tapaus,että kylmät väreet pitkin selkärankaa! Joskus vuosia sitten TVstä tuli ohjelma vanhuksesta joka oli enimmäkseen yksin. Istui ikkunan vieressä ja katseli pihalle..-odotti! Sen ohjelman nimi olikin : Kohta joku tulee.
Se jätti niin syvän jäljen,että muistan sen toistuvasti ja olen sitä pohtinut paljon-eikä se unohdu KOSKAAN! Siksi yhä enemmän muistan siitä huomautella ihmisille että välittäkää toisistanne,vaikka sitten liikaa puuttuen kuin liian vähän!
Olen kyllä ollut aina näiden ajatusten takana,ja se vain vahvistuu yhä enemmän...- paperiarkki
Kyllä sitä monesti pohtii juuri näitä asioita ja haluaisi auttaa enemmän vanhuksia. Olen ajatellut, kuinka ihmiset tekevät lapsia, etteivät he jäisi yksin vanhetessaan mutta kuitenkin, vaikka olisi 5 lasta eivät he välttämättä sinusta välitä kun on oma elämä elettävänään ja sinusta jää heille vain pakkopulla, jota on pakko käydä moikkaamassa edes "joskus", sitten vaikka hautasi kukkasia kastelemassa.
Miten voi olla mahdollista, että kukaan ei ole välittänyt tästä vanhuksesta ja ei ole kysynyt kuulumisia?! Tai käynyt vierailulla hänen luonaan?! Mihin tämä maailma on menossa? Eikö kukaan todellakaan enää välitä omista sukulaisistaan?! Minä ainakin pidän yhteyttä omiin sukulaisiini säännöllisesti, vaikka iso suku onkin. Välitetään toinen toisistamme. Halaus kaikille ja hyvää talven jatkoa joka ikiselle taapertajalle täällä maan päällä. :)
- gallo...
eikö ihmisillä ole hajuaisti kunnossa, luulis hiukka kalman haju leijjuvan porraskäytävässä tai pihamaalla? tai sitten oli niin laiha jo kuollessaan että kuivui sohvalle, harmi harmi..
- Sureva äiti
Valitettavasti on ihmisiä jotka eivät välitä edes omaisistaan.
Eri asia tietysti olisi jos olisi rahaa tiedossa,mutta ei köyhän kohdalla .
Minun lapsistani vain yksi pitää yhteyttä säännöllisesti,kun en ole rikas,niin ei ole perittävää.
Pelkäävät kai ,että köyhyys tarttuu.
Julma on tämä maailma nykyään ! - Totta tämäkin
Sureva äiti kirjoitti:
Valitettavasti on ihmisiä jotka eivät välitä edes omaisistaan.
Eri asia tietysti olisi jos olisi rahaa tiedossa,mutta ei köyhän kohdalla .
Minun lapsistani vain yksi pitää yhteyttä säännöllisesti,kun en ole rikas,niin ei ole perittävää.
Pelkäävät kai ,että köyhyys tarttuu.
Julma on tämä maailma nykyään !Isäni on väkivaltainen alkoholisti, joka pilasi lapsuuteni juomalla ja lyömällä. Arvaa olenko kiinnostunut hänen voinnistaan näin vanhemmalla iällä?
Ystäväni takasi viime laman aikana äitinsä yrityksen suuren velan. Äidille tuli mielenterveysongelma (asuivat eri paikkakunnilla joten tytär ei heti huomannut) ja pelasi uhkapeleillä firmalle lainaamansa rahat. Ystäväni joutui myymään omakotitalonsa ja muuttamaan 4n lapsen kanssa pieneen vuokra-asuntoon ja maksamaan samalla lainaa talosta jota ei enää ollut. - yksi tytär
Totta tämäkin kirjoitti:
Isäni on väkivaltainen alkoholisti, joka pilasi lapsuuteni juomalla ja lyömällä. Arvaa olenko kiinnostunut hänen voinnistaan näin vanhemmalla iällä?
Ystäväni takasi viime laman aikana äitinsä yrityksen suuren velan. Äidille tuli mielenterveysongelma (asuivat eri paikkakunnilla joten tytär ei heti huomannut) ja pelasi uhkapeleillä firmalle lainaamansa rahat. Ystäväni joutui myymään omakotitalonsa ja muuttamaan 4n lapsen kanssa pieneen vuokra-asuntoon ja maksamaan samalla lainaa talosta jota ei enää ollut.Olettepa ystäväsi itsekkäitä, kumpikin. Alkoholismi on sairaus ja mielenterveysongelmat on sairaus, siinä missä syöpäkin. Mutta joo kun iskä joi niin mulla meni lapsuus pilalle ja en ole missään tekemisissä sen kanssa, ja toisen äidillä pää petti ja rahat meni, mutta joo on se omakotitalo paljon tärkeämpi kuin äiti. Minun isäni on kuollut, viimeiset kolme vuotta eli halvaantuneena ja minulla sentään äiti selvisi syövästä, jos nyt olisin noin lapsellisesti ajatellut, niin enpä voisi isäni kanssa enää jutella. Ja miten äitini olisi selvinnyt syövästä, jos me lapset oltaisiin hylätty, kun silloin joskus antoi tukkapöllyä, isäkin antoi ja vielä joikin joskus.
- hallehlujaa
gallo... kirjoitti:
eikö ihmisillä ole hajuaisti kunnossa, luulis hiukka kalman haju leijjuvan porraskäytävässä tai pihamaalla? tai sitten oli niin laiha jo kuollessaan että kuivui sohvalle, harmi harmi..
Itae jouduin aikoinani sellaiseen tilanteeseen ,kun kävin yksinäisen veljeni luona aina välillä kyläilemässä sen vuoksi koska tiesin hänen olevan ylityöllistetty ja masentunut, niin huomasin hänen kerrostalo rapussaan ikävän hajun: kuin pilaantunut kaalilaatikko olosi haissut..sanoin veljelleni sen ja menimme katsomaan mistä tämä haju tulisi..no sehän tuli aivan alimmaisesta kerroksesta joka oli niinkuin normaali tason ykkösestä maanalle kerros ns.0-kerros . no minä sanoin veljelleni että ei kun kurkkimaan postiluukusta että mista käry tulee ja heti se paljastui .asunnon postiluukun avattuani näin ensinkin suuren kasan postia...ja se lemu..soitimme huoltoyhtiöön josta tuli mies katsomaan tilanteen ja niinhän siinä oli käynyt,että yksinäinen hieman alkoholisoitunut mieshenkilö oli kuollut yksin yksiössään ja asia paljastui vain koska kummeksuin pahaa hajua..tästä tapuksesta on jo lähes 20v. Ja sen voin sanoa,että tämänjälkeen maailman meno on vai mennyt pahempaan suuntaan..ei kukaan enään pahasta hajustakaan välitä käytävässä,vaan pidetään nenästä kiinni..
- Vapaaksi päässyt
Totta tämäkin kirjoitti:
Isäni on väkivaltainen alkoholisti, joka pilasi lapsuuteni juomalla ja lyömällä. Arvaa olenko kiinnostunut hänen voinnistaan näin vanhemmalla iällä?
Ystäväni takasi viime laman aikana äitinsä yrityksen suuren velan. Äidille tuli mielenterveysongelma (asuivat eri paikkakunnilla joten tytär ei heti huomannut) ja pelasi uhkapeleillä firmalle lainaamansa rahat. Ystäväni joutui myymään omakotitalonsa ja muuttamaan 4n lapsen kanssa pieneen vuokra-asuntoon ja maksamaan samalla lainaa talosta jota ei enää ollut.Tiedän mistä puhut; itseltäni meni kymmenen vuotta, ennenkuin pystyin antamaan anteeksi tyttärelleni, joka lähti maasta ja jätti minut yrityksensä velkojen (takaajana) maksajaksi.
Se on kova paikka, kun tekee työtä hullun lailla saadakseen rahat kuukausimaksuihin, ja oma elämä on pidettävä nollilla.Ei sitä voi ymmärtää muut kuin itse kokeneet. Olen nyt päässyt siitä helvetistä, mutta TODELLA ymmärrän kohtalotovereita. - velaton
Vapaaksi päässyt kirjoitti:
Tiedän mistä puhut; itseltäni meni kymmenen vuotta, ennenkuin pystyin antamaan anteeksi tyttärelleni, joka lähti maasta ja jätti minut yrityksensä velkojen (takaajana) maksajaksi.
Se on kova paikka, kun tekee työtä hullun lailla saadakseen rahat kuukausimaksuihin, ja oma elämä on pidettävä nollilla.Ei sitä voi ymmärtää muut kuin itse kokeneet. Olen nyt päässyt siitä helvetistä, mutta TODELLA ymmärrän kohtalotovereita.Ei saa ottaa velkaa eikä taata ketään! Jos ei ole varaa johonkin itsellä niin sitten ollaan ilman. Velat kuuluu maksaa takaisin.
- Lasta pitää suojella
yksi tytär kirjoitti:
Olettepa ystäväsi itsekkäitä, kumpikin. Alkoholismi on sairaus ja mielenterveysongelmat on sairaus, siinä missä syöpäkin. Mutta joo kun iskä joi niin mulla meni lapsuus pilalle ja en ole missään tekemisissä sen kanssa, ja toisen äidillä pää petti ja rahat meni, mutta joo on se omakotitalo paljon tärkeämpi kuin äiti. Minun isäni on kuollut, viimeiset kolme vuotta eli halvaantuneena ja minulla sentään äiti selvisi syövästä, jos nyt olisin noin lapsellisesti ajatellut, niin enpä voisi isäni kanssa enää jutella. Ja miten äitini olisi selvinnyt syövästä, jos me lapset oltaisiin hylätty, kun silloin joskus antoi tukkapöllyä, isäkin antoi ja vielä joikin joskus.
Lapsen pitää rakastaa siis vanhempaansa, vaikka tämä ei ikinä olisi lapselleen rakkautta osoittanut?!! Näinkö ajattelet, oikeasti? On ihan eri asia jos vanhempi on sairastunut syöpään tai halvaantunut, kuin se, että on aiheuttanut omalla käytöksellään lapsen elämälle pysyvää vahinkoa. Väkivaltainen lapsuus alkoholistiperheessä, tai jossa on mielenterveysongemia.. mun sympatiat on kyllä enemmän lapsen puolella kuin näiden vanhempien, olivatpa sitten sairaita tai eivät. Alkoholiongelma on itseaiheutettu, mutta muuttuu sairaudeksi, jota mielenterveysongelman lailla kuuluu hoitaa. Mutta tämä hoito kuuluu viranomaisille, EI LAPSILLE eikä läheisille. Enkä ihmettele, jos ei jaksa edes yhteyttä pitää, sillä jos pelkkä vanhemman ajatteleminen tuottaa tuskaa, kiukkua, häpeää, ahdistusta ja masennusta, niin minusta yhteydenpito ja anteeksiantaminen on liikaa vaadittu. Valitettavasti kaikkien lasten kohdalla ei käy niin hyvin, että heidät olisi otettu aikanaan huostaan. Silloin olisi turvallisen sijaiskodin kautta voitu vanhempiinkin pitää yhteyttä ja rakentaa ymmärrystä ja rikkoutunutta luottamusta. Ja vielä: ehkä lapsi kykenee joskus antamaan anteeksikin, mutta tunnemuisti estää silti mukavat tunteet vanhempaa kohtaan. Lasta, jos jotakuta, pitää suojella. ja en tarkoita tällä sitä, että vanhukset pitää unohtaa, päinvastoin. Mutta joskus muistaminen vain tekee turhan kipeää.
- muumioo..
sanotaan että älä puutu miun asiohin, jotta pysy vaan omissa pöksyissäs, niin kyllä sitä vähän vois puuttua vaikka huvin vuoks, surullinen juttu tämmönen löytö!
- suhteet vanhempiin
kyllä isä olisi ulkoilluttanut ankeriastaan minun luolassani.. Olin niin ilkeä etten antanut..ei siitä olisi kuulemma ollut haittaa minulle jos en olisi keronut kellekään..
- mahdolliseksi
Siinä joutuu maksamaan 2½ vuoden eläkkeet takaisin, mutta 2½ vuoden vuokria ei saa takaisin
- p-auki..
kukaan mitään mistään eikä mukaansa ketään, oli köyhä taikka rikas, perse auki tänne tullaan ja pa- täältä lähetään, näin se vaan on tämä ihmis elo perskeles!
- ccxx
kauanko on kuolleena - makaavathan ne haudassakin kuolleena satoja vuosia. "Miten on mahdollista" kysellään kuin olisi jotain outoa tapahtunut. Voi perse, olkaa nyt huolissanne elossa olevista!
- jloi
Jos vanhuksella ei ollut syystä tai toisesta sukulaisia tai ystäviä. Jollei hänellä ollut lapsia ja sisaruksia. Naapurit ei varmaan ole kiinnittänyt vaan huomiota. Itse asuin 2v. kerrostalossa, enkä ikinä nähnyt vastapäisessä asunnossa asuvaa/asuvia asukkaita, ei vain tullut ikinä vastaan. Jos vanhus oli ns. erakkoluonne, eikä viettänyt aikaansa pihapiirissä, jos naapurit vaihtuivat tiuhaa tahtia, niin ei ollut naapuria joka ihmettelisi. Jos, jos, jos...syitä löytyy monia.
Sitä kyllä tässä ihmettelen, että jos vanhus oli vaikka asunnon omistaja, niin täytyihän hänen osallistua yhtiökokoukseen tai ilmoittaa jotain liittyen siihen ikkunaremonttiin, eikö siinä isännöitsijän tunteet herännyt...? Omituinen ja harvinainen tapaus tosiaan.
- Törkää
Nythän Turussa yritetään vanhainkotien alasajoa. Vanhuksia siirretään sitten takaisin koteihinsa kotihoidon piiriin. Kotipalvelujen piirien rajat on just muokattu uudelleen tästä syystä voi joku vanhus unohtua yksin kotiinsa. Tämä on ihan kauheaa. Toivottavasti nämä alasajajat kohtaavat heikkona vanhuksena saman syrjinnän. Tapana on että MINKÄ TAAKSEEN JÄTTÄÄ SEN VIELÄ EDESTÄÄN LÖYTÄÄ.
- outoo
Ihmetyttää tässä se se seikka että kukaan ei tullut avaamaan....hmmmm.Missä ne 5000 kärpästä olivat
- tyhjä keinutuoli
Siihen mitä tuleman pitää tulevaisuudessa tuo ei ole edes uutinen
- jone111
tämä on tän ajanjakson sairaus,ei näitä tapauksia silloin vanhaan hyvään aikaan ollut.silloin käytiin kylässä ja pidettiin 100 kertaa parempaa huolta lähimmäisistä,ne kellä ei ollut enää sukulaisia,ystäviä huolehtimassa,niinoli VANHAT KUNNON TALONMIEHET,nykyään säästetään kaikessa,en mä ihmettele vaikka huomenna ois samantapainen uutinen
Tästä näkee, että kapitalismi on se oikea tie.Se toimii vielä kuoleman jölkeenkin ja ahne kapitalisti lypsää
vielä kuollutakin lehmää. Globalisaatio levisi yli maan, nyt se leviää jo tuonelan puolelle....- kapitalisti....
tekemistä tällä asialla ylipäätään on kapitalismin kanssa?
- spunikki
kapitalisti.... kirjoitti:
tekemistä tällä asialla ylipäätään on kapitalismin kanssa?
tanan riistoporvarit ..kele
- nowadays
Tämähän on taas hieno uutinen Raimo Sailakselle, Elinkeinoelämän valtuuskunnalle, Työnantajien keskusliitolle ja hallituksemme ministereille. Pari vuotta kuolleena ollut ihminen maksoi ilmeisesti maksusopimuksella palveluista joita ei edes käyttänyt. Hän siis kompensoi hienosti sitä Sailaksen vihaamaa ilmiötä, ettei ollut enää yhteiskunnan tuottava jäsen. Ehkä Vanhasen hallituksen ja työnantajien vaatimuksessa työurien pidentämisestä onkin järkeä. Kun ihmiset kuolisivat työpaikoilleen, kaikki huomaisivat sen! Mikä tehokkuus, mitkä säästöt! Vau! Lakia pitäisi muuttaa niin, että kotona kuoleminen on ehdottomasti kiellettyä ja kuoleminen työpaikan ulkoovien ulkopuolella pakollista, niin että kaikki huomaa mutta ettei työpaikalle koidu harmia. Nykyajan henkeä tämäkin!
- kotiäiti2009
Ikävää että elämän ehtoo päättyy ettei kukaan välitä tai kysele vointia.. toki sellaisia ihmisiäkin on jotka ei apua huoli mutta ei kenenkään elollisen kuuluisi virua ja olla kuolleena näin. Hautausmaa oisi ollut vanhuksen viimeinen leposija jo 2,5v sitten. miten voi olla mahdollista että useimmat tälläiset kuolleena virumiset tapahtuu tiheästi asutuilla alueilla kerrostaloissa. eihän se ole kyttäystä jos naapuriltaan kysyy kuinka jakselet?
- tyhjä keinutuoli
kun koko elämän elää itselleen niin kuollessakin on yksin
- ,,,,,,,,,,,
tyhjä keinutuoli kirjoitti:
kun koko elämän elää itselleen niin kuollessakin on yksin
sinkku omastatahdostaan vai tahtomattaan....?
- ^^ könni
jos tänään soitat kaikill sukulaisille ja tuttavillesi.. soitatko huomenna uudestaan? Entä, miten suhtaudut, jos joku ei vastaakaan, alatko soitella perään niin monesti, että vastaa? Entä, jos sinulle ei haluta vastata, kertoa voinnista.
Jos joku on kuollut, on kuollut. Elävät on tärkeämpiä, eivätkä nekään kovin tärkeitä. - humanity.....
Tälläistä on se kokoomuksen "välittäminen". Siellä Helsingissä kokoomuksen kehdossa kaikki on mahdollista. On kuitenkin saanut yhteiskunta lypsettyä tämänkin vanhuksen kuiviin kirjaimillisesti. Ä'änestäkää vaan näitä verenimijöitä valtaan, tässä teille tuloksia. Kokkonen järjestelee näitä lisää.
- kepu..
toverit huolehdi vanhuksista,ei sitä ainakaan kokoomus kiellä vaikka punapartio
kiertäisi joka ilta vanhusten luona toivottamassa hyvää yötä - ei siivellä
Ei tämä vanhus elänyt millään tuilla vaan täysin itsenäisesti.Kun pankki ottaa suoraveloitusasiakkaan siinä pitäisi olla määräaika milloin se pitää tulla pankkiin uusimaan.Pankki tässä on avainasemassa.
- oloo
kepu.. kirjoitti:
toverit huolehdi vanhuksista,ei sitä ainakaan kokoomus kiellä vaikka punapartio
kiertäisi joka ilta vanhusten luona toivottamassa hyvää yötä"Tälläistä on se kokoomuksen "välittäminen". Siellä Helsingissä kokoomuksen kehdossa kaikki on mahdollista. On kuitenkin saanut yhteiskunta lypsettyä tämänkin vanhuksen kuiviin kirjaimillisesti. Ä'änestäkää vaan näitä verenimijöitä valtaan, tässä teille tuloksia. Kokkonen järjestelee näitä lisää. "
"toverit huolehdi vanhuksista,ei sitä ainakaan kokoomus kiellä vaikka punapartio
kiertäisi joka ilta vanhusten luona toivottamassa hyvää yötä "
Kyllä juuri te taistelevat Virtaset >< Korhoset muuraatte peruksen välinpitämättömyydelle ja kylmyydelle.
- jespir
missä olivat tämänkin sukulaiset!! nää on aina niin kamalia uutisia. Pidetään toisistamme huolta!
- itikka71-014
ei sen tartte välttämättä aina vanhus olla joka unohdetaan, itse törmänny ongelmaan et ei ihmiset muista muuten ku niil ongelmia ja haluu ja tarttee kuunteliaa. tehnyt testin ja ollu ns hiljaa niin ei kukaan ole yhteyksiä pitäny :(
- 4+17
Halitusta myöten halutaan ajaa ja vähentää vanhusten koti palveluita. Niitä on jo tehty paljon eri kunnissa.
Seuraus on että kukaan ei käy katsomassa vanhuksia joilla ei ole sukulaisia.
Muistelkaa Kataisen ja Vanhasen puheita mitä piti säästää ja kenelle annettiin verohelpotuksia.
Itteppä olette ne sinne äänestäneet.- kyllähän se vituttaa
ainakin jyväskylässä on jo sellainen malli,ettei palveluja tms.saa kuin ns.vaikea vammaiset ja vaikeasti invalidit ja lähinnä vanhukset jotka ovat oikeasti laitos tarpeessa..itse olen sairauksieni vuoksi invalidi ,tosin jotenkuten pystyssä vähän aikaa pysyn ja laitteen avulla ulkoilen ,mutta mm. siivous ,ruuan laitto kaupassa asiointi ym.ym. alkaa jo olla tuskallista..minulle on kuntokaroituksessa todettu erilaisia avuntarpeita,mutta täällä kotipalvelu ei näitä ko.palveluja enään täällä tee.. käydään laittamassa dosettiin lääkkeet ja katsotaan suunnilleen että hengissä vielä ollaan..tähän on menty.. mutta kaupungin päättäjät ovat kyllä valmiita laittamaan jyväsjärven rannassa sijaitsevaan luttakko nimiseen alueesseen 16 miljoonan hienot väri asfaltit ja alikulkusiltoja,vaikka yli kulkee jo monta siltaa..sekä konsettitaloja ja maanalaisia parkkihalleja suunnitellaan että nämä ko.päättäjät eivät kenkiänsä kastele mennessään istuntosaliin..sekä kaikenmaailman valonjuhlaa talvisaikaan täällä vietetään:kalliita valistuksia ripustellaan eliitin iloksi mm.harjulle kuokkalansillalle ja eri kohteisiin jyväskylässä..kummeksuttaa mihin näitä kaupungin rahoja suunnataan..sensijaan vanhusten ja vammaisten ja vähäosaisten määrärahoja pienennetään kokoajan..mm.palveluseteli jolla voisi ostaa tarvitsemiaan palveluja on jyväskylässä utopiaa... invalidit ,vanhukset ja vammaset pitäisi joidenkin mielestä näköjään viedä navetan taa jne..mutta jokiselle se vanhuus on van edessä..ei sitä hehkeen ,notkeena muista,mutta niin se vain on..
- 3+11
kyllähän se vituttaa kirjoitti:
ainakin jyväskylässä on jo sellainen malli,ettei palveluja tms.saa kuin ns.vaikea vammaiset ja vaikeasti invalidit ja lähinnä vanhukset jotka ovat oikeasti laitos tarpeessa..itse olen sairauksieni vuoksi invalidi ,tosin jotenkuten pystyssä vähän aikaa pysyn ja laitteen avulla ulkoilen ,mutta mm. siivous ,ruuan laitto kaupassa asiointi ym.ym. alkaa jo olla tuskallista..minulle on kuntokaroituksessa todettu erilaisia avuntarpeita,mutta täällä kotipalvelu ei näitä ko.palveluja enään täällä tee.. käydään laittamassa dosettiin lääkkeet ja katsotaan suunnilleen että hengissä vielä ollaan..tähän on menty.. mutta kaupungin päättäjät ovat kyllä valmiita laittamaan jyväsjärven rannassa sijaitsevaan luttakko nimiseen alueesseen 16 miljoonan hienot väri asfaltit ja alikulkusiltoja,vaikka yli kulkee jo monta siltaa..sekä konsettitaloja ja maanalaisia parkkihalleja suunnitellaan että nämä ko.päättäjät eivät kenkiänsä kastele mennessään istuntosaliin..sekä kaikenmaailman valonjuhlaa talvisaikaan täällä vietetään:kalliita valistuksia ripustellaan eliitin iloksi mm.harjulle kuokkalansillalle ja eri kohteisiin jyväskylässä..kummeksuttaa mihin näitä kaupungin rahoja suunnataan..sensijaan vanhusten ja vammaisten ja vähäosaisten määrärahoja pienennetään kokoajan..mm.palveluseteli jolla voisi ostaa tarvitsemiaan palveluja on jyväskylässä utopiaa... invalidit ,vanhukset ja vammaset pitäisi joidenkin mielestä näköjään viedä navetan taa jne..mutta jokiselle se vanhuus on van edessä..ei sitä hehkeen ,notkeena muista,mutta niin se vain on..
päättäjät päättävät itse palkkansa ja niiden korotukset. Perustavat määräaikaisia virkoja (tutkinta lautakuntia ja ryhmiä) vaikka vahinkoa ei tiedetä, tiedetään kauanko sen tutkiminen vie jne..
Isoista tuloistaan ja omaisuksistaan he uskovat turvaavansa oman elämänsä ehtoon omilla kodinhoitajilla ja sairaanhoitajilla sekä tietysti yksityislääkäreillään.
Maanomistukseen perustuva luokkajako on historiaa, valta politiikan kautta on luonnut uuden valta asetelman jota kansa ei edes tunnista.
Markkinatalous uhraa kaiken muuan rahan lisäämisen alta ja raha tuo rahaa siinä ei tarvita enää ihmisen työpanosta. Vanha järjästelmä luokkajakona sekoittaa ihmiset, pienet luokkasoturit uskovat "aatteisiin" inhimmillisyyden hinnalla. Raha se vain haalii rahaa. - höpönlöpöä
älä kehtaa jauhaa...luuletko, että systeemi muuttu kun sossut on vallassa? Meillä on ollut sosiaalidemarit vallassa suurimman osan lähihistoriaa ja eiköhän tällaiseen elämänmenoon johtaneet linjaukset ole tehty jo aikaa sitten vai uskotko, että kun sosiaalidemokraatit on vallassa tällaiset ongelmat poistuu?
- Kuka auttaa!
Tässä nähdään Suomen tila; yksinäisyyttä, masennusta, köyhyyttä ja syvemmälle mennään. Hallitus ja eduskunta vaan tuhertaa omassa pienessä piirissään. Eivät tajua yhtään, missä ahdingossa ihmiset ovat. Huolehtikaan oman maan kansalaisista, nuorista, sairaista, vanhuksista, lapsista, heikoista, onnettomista.
- 2+14
vanhaa jaloa attelusta.
Edustajat edustavat itseään virassa toimessa päätäjänä. He hoitavat tämä edustus työnsä hyvin. Etkö todella seuraa heidän työtään itsensä hyväksi?
- Mummojentervehtijä
Lopettakaa nyt jo ihmeessä suoraveloituksista jauhaminen !!! Ei se ole laskuja lähettävien yritysten tehtävä pitää lukua yksinäisistä ihmisestä vaan meidän ja TEIDÄN jokaisen vastuu lähiympäristön ihmisistä, toisistaan, lähimmäisistään, ei pelkästään sukulaisista! Jokaikisen ihmisen vastuulla on, ettei kukaan joutuisi olemaan yksin. Tämä alkaa jo koulusta, jossa opettajat katsovat kiusaamista läpi sormien, eivätkä kannusta lapsia ottamaan vastuuta toisistaan. Yhteisöllisyyttä kaivataan, muuallakin kuin internetissä - niin tai laskuja maksamalla...
- Kai Kaihomieli
Olen jo seitsenkymppinen äijä. Pidän yhteyttä silloin tällöin sukulaisiin ja tuttaviin. Olen huomannut vuosien saatossa, että vaikka minä soittelen sukulaisille aina silloin tällöin, minulle soittelee vain oma tyttäreni.
Eli heikoilla olet jos sukulaisiisi luotat. Niiden puolesta saat kyllä loikoilla ruumiina melkoiset tovit ennen kuin kukaan ihmettelee.
Ehkä kannattaisi muuten jättää yksi lasku suoraperinnän ulkopuolelle, jolloin joku ihmettelisi.
Minun onnekseni on tullut tehtyä tuo tytär, ja vaikka välimatka onkin pitkä, yhteydenpito on loistavaa, viikottaista. - vie voimat
koko suvulta niin että noita hiljaisempia Hilja-tätejä ei enää muisteta ja huomata.
- xxki
Kai Kaihomieli kirjoitti:
Olen jo seitsenkymppinen äijä. Pidän yhteyttä silloin tällöin sukulaisiin ja tuttaviin. Olen huomannut vuosien saatossa, että vaikka minä soittelen sukulaisille aina silloin tällöin, minulle soittelee vain oma tyttäreni.
Eli heikoilla olet jos sukulaisiisi luotat. Niiden puolesta saat kyllä loikoilla ruumiina melkoiset tovit ennen kuin kukaan ihmettelee.
Ehkä kannattaisi muuten jättää yksi lasku suoraperinnän ulkopuolelle, jolloin joku ihmettelisi.
Minun onnekseni on tullut tehtyä tuo tytär, ja vaikka välimatka onkin pitkä, yhteydenpito on loistavaa, viikottaista.Kyllä ihmetellä täytyy, mihin on kadonnut inhimillisyys ja kanssaihmisten välittäminen. Me kaikki voimme olla jonainpäivänä tilanteessa, jolloin hiljaa mielessämme toivomme että joku auttaisi . Tämänpäivän vanhukset ovat kovalla työllään ja ahdingollaan ansainneet meille itsenäisen maan. MIKSI ON HEIDÄN KOHTALONSA TALLAINEN----------. PÄÄTTÄJÄT OLISIKO AIKA HERÄTÄ JA PALKATA LISÄÄ HOITAJIA
- pero
vie voimat kirjoitti:
koko suvulta niin että noita hiljaisempia Hilja-tätejä ei enää muisteta ja huomata.
En ymmärä sellaisia henkilöitä joka ajattelevat vain itseään. Tässäkin tapauksessa jos kerran sukua on olemassa, eikö olis voinut ottaa jotenkin yhteyttä. Kyllä sekin ihmetyttää miten naapurit eivät huomanneet aikasemmin johan siellä käytävälläkin on haissut. Aika piittaamatonta porukkaa. Ei ainakaan lähimmäisen rakkaudesta voi puhua.
- pitää ymmärtää
pero kirjoitti:
En ymmärä sellaisia henkilöitä joka ajattelevat vain itseään. Tässäkin tapauksessa jos kerran sukua on olemassa, eikö olis voinut ottaa jotenkin yhteyttä. Kyllä sekin ihmetyttää miten naapurit eivät huomanneet aikasemmin johan siellä käytävälläkin on haissut. Aika piittaamatonta porukkaa. Ei ainakaan lähimmäisen rakkaudesta voi puhua.
VOI VOI, näitä on paljon jotka ei huolehdi, ENTÄ SINÄ?
- yksi rusu sulle
xxki kirjoitti:
Kyllä ihmetellä täytyy, mihin on kadonnut inhimillisyys ja kanssaihmisten välittäminen. Me kaikki voimme olla jonainpäivänä tilanteessa, jolloin hiljaa mielessämme toivomme että joku auttaisi . Tämänpäivän vanhukset ovat kovalla työllään ja ahdingollaan ansainneet meille itsenäisen maan. MIKSI ON HEIDÄN KOHTALONSA TALLAINEN----------. PÄÄTTÄJÄT OLISIKO AIKA HERÄTÄ JA PALKATA LISÄÄ HOITAJIA
Siinä se just onkin, henkilöt jotka säätää meitä, kuulematta mikä on meidän mielipide, Mehän kansalaisena nähdään , mitenkä täällä tarttisi tehdä ja toimia. Kansalaisilta ei kysytä kuin joskus jotain ja se sinä aikana kun jonkun naamaa pitäisi ääneestää. Ja ainiin nykyään on näitä romanialaisia, kysytään heidän mielipiteet???????????????????????????????????????? SO WHAT. SUOMALAINEN.
miten tuommosta voi nykypäivänä edes sattua!!! luulis todellakin ihmisten pitävän huolta toisistaan? itse olen säännöllisesti yhteydessä,ainakin sukulaisiini.
- remula
Niin kyllähän sitä kiinnittää jollain lailla huomioo naapureihinsa.itse asun maalla ja vaikka haluankin olla
omissa oloissani ja vähät välitän mitä naapurissa tapahtuu,niin kyllähän sitä pakostakin huomaa jos naapuri on monta päivää ettei käy pihallaan tai yleensäkään näy mitään liikettä.Meillä kyllä naapurit ilmoittaa
jos lähtevät pidemmäksi aikaa reissuun ulkomaille tai jonnekin ihan sen vuoksi että jos
näkee hiippailevan jotain ihme porukkaa tai outoja autoja pihalla voi käydä kysymässä mitä asiaa.Johtuu
varmaankin siitä kun meilläpäin on sattunut murtoja yms.
Tuo oli kyllä ihme juttu että jos jää perinnöttä niin ei käy??
Jokainen tekee omilla rahoillaan mitä lystää,vai säästääkö joku sitä varten että voi jakaa perintönä kaikille tasapuolisesti :) - ihmeellistä
Eipä tuo 2.5 vuotta ole vielä paljon. Minä luin jostakin lehdestä tai netistä tässä joku kuukausi sitten, että jossakin päin ulkomailla joku oli kuollut asuntoonsa 60-luvun lopussa ja oli löydetty vasta viime aikoina. Että mitä nyt oli kuolleena virunutkaan noin, NELISENKYMMENTÄ VUOTTA!
- tuli vale
Sinä oletkin hyvä ihminen, hurskas! No tosiasiassa nyt kyllä valehtelet. Oma etu on aina ensimmäisenä vaikka et sitä myönnäkkään.
- betonivalu
ihmeellistä kirjoitti:
Eipä tuo 2.5 vuotta ole vielä paljon. Minä luin jostakin lehdestä tai netistä tässä joku kuukausi sitten, että jossakin päin ulkomailla joku oli kuollut asuntoonsa 60-luvun lopussa ja oli löydetty vasta viime aikoina. Että mitä nyt oli kuolleena virunutkaan noin, NELISENKYMMENTÄ VUOTTA!
sai olla ainakin rauhassa kotonaan,mikä vittu teitä vaivaa luuletteko että kuollut on kuollut vasta haudassa mä ainakin kuolen katoamalla iäksi ei tarvii arkkuja ja muuta krääsää eikä ns 25vuoden vuokra monttua
- -----
Mitä väliä sillä on, makaako kaksi vuotta haudassa vai omalla sohvalla? Ihme jeesustelua täällä taas.
Ehkä tämä vainaja oli erakkoluonne, ei pitänyt ihmisistä eikä halunnut sukulaisten soittelevan. Kyllä ihmisillä täytyy olla oikeus eristäytyä jos muiden seura tympäisee.- 6+1
valaisevasta kannan otosta. Onnea elämääsi.
- urmas45
ei tainnut olla vanhus facebookissa. tai twitterissä. jokaisen pitää ilmoittaa lähtönsä kaikille kahdeksallesadalleneljällekymmenelleviidelle "kaverilleen"!
- lhv <ö
Olis varmaankin pitänyt hommata kelan lääkäri paikalle. Olispahan tuokin mummo noussut äkkiä taas jaloilleen.
- köpi 999
Jos ihminen tuntee käytävään hajua, ajattelee luonnollisesti naapuriaan siivottomaksi. Harva tulee ajatelleeksi, että nyt hän on ehkä kuollut.
Sairaskohtauksen yllättäessä voi avun saanti olla sen varassa, että kuuleeko naapuri, kun kepillä tms. hakataan seinään. tätini pelastui niin, kun kaatui ja katkaisi lonkkansa kotonaan.
Jos ei ole vierailevia tai yhteyttä pitäviä ystäviä, sukulaisia tai ei käytä kotipalvelua, eikä tule postia niin paljon että oven edusta täyttyisi, niin mikä hälyttää? Tililtä menee yhtiövastike automaattisesti, eläke juoksee automaattisesti.
Kyseessä on valitettavasti luonnollinen tilanne. Vahinko ei silloin ole iso jos kuolema on korjannut nopeasti. Tilanne on ihan toinen, jos hän on kokenut kivuliaan pitkän kuoleman.- kuluu väkisinkin
Periaatteessa sähköä kyllä kuluu joka asunnossa perusmaksun ylitse jonkin verran. Yleensä joka asunnossa on jääkaappi ainakin päällä, ehkä pakastinkin. Mutta jos sähkölasku menee suoraveloituksena, siitäkään ei ole haittaa. Maunulan muumiotapauksessa asunnon sähköt oli katkaistu jo parin vuoden kuluttua asukkaan kuolemasta, maksamattomien laskujen takia. Siitä ei kuitenkaan ollut tullut ilmeisesti mitään paikanpäälläkäyntiä, olisiko sitten ollut niin että ulosottosummakin olisi mennyt eläkkeestä suoraan. Näin muistelisin. Muumio ei tarvitse sähköä, mutta jännä että sähkölaitoskaan ei ole ollut moksiskaan kun asunnosta katkaistu sähköt, eikä sitä ole pyydetty takaisin 5 vuoteen. Yleensä sähkön katkaisutilanteissa asukas viimeistään havahtuu toimimaan, kukaan ei tiettävästi pysty asumaan vuosia ilman sähköä, ainakaan kerrostalossa. Se huomattaisiin kyllä asukkaan liikkumisena, kynttilöitä ja taskulampunpattereita alkaisi kulua aika lailla ja niitä olisi haettava kaupasta. Ruoanlaittokaan ei olisi helppoa.
- kuluttavat myös
kuluu väkisinkin kirjoitti:
Niin, myös vuorokaudenaika milloin asukas kuolee, vaikuttaa lähiaikojen sähkönkulutukseen. Jos tämä tapahtuu päivällä tai yöllä, sähkönkulutus on se mikä päälläolevasta jääkaapista jää. Jos taas kyse on siitä että eletään iltaa, ja valot jäävät päälle, sähkönkulutus saattaa olla alussa huomattavastikin isompaa. Tosin normaali hehkulamppu joka kestää 1000 tuntia, kestää yhtäjaksoista polttamista vain vajaat pari kuukautta, ennenkuin se pimenee. Mikäli vanhus on ollut moderni, ja hänellä on ollut 6000 tuntia kestävät energiansäästölamput käytössä, tapahtuu niissäkin lopullinen pimeneminen keskimäärin vuoden jatkuvan palamisen jälkeen. Eli 2.5 vuotta asunnossaan maanneella vanhuksella ei ole enää yhtään toimivaa sähkölamppua energiaa kuluttamassa. Maunulan tapauksesta on sen verran aikaa, että silloin ei käytännössä ollut energiansäästölamppuja markkinoilla, ellei kyse ollut äärimmäisen valveutuneesta vanhuksesta, josta Maunulan tapauksessa tuskin oli kyse.
- suomimummo
Itse hautasin kissani ja vielä seuraavana kesänä haistoin kalman hajun. Ilmeisesti olisi pitänyt haudata pari metriä syvään kuoppaan. Ei se kuollut vanhus enää ole kärsinyt, joten turhaa sitä on murehtia. Onpahan mummolla voinut olla hauskaa siellä pilven reunalla, kun on seurannut, miten käy.
- eikä puhuttava
Mielestäni terveydenhuollossa on kartotettava jokaisen vanhuksen lähiomais- ja sukulaissuhteet ja kirjattava potilaspapereihin, kuka huolehtii vanhuksesta. Jos ei ketään omaista ole, niin JOSTAKIN ON LÖYDYTTÄVÄ edes yksi ihminen, joka katsoo vähän perään.
Tuntuu niin pahalta kun olen hoitoalalta jo poissa ja oma äitini on iäkäs. Mä olen miettinyt, miten saisi selville ne kaikkein eniten yksin olevat, että voisin ryhtyä ainakin yhdelle tukihenkilöksi äitini lisäksi?
Itkettää lähes kun ajattelee, mitä vanhukset ovat puolestamme tehneet??
Hävetkää HÄVETKÄÄ JA KUNNOLLA omaiset jos teitä löytyy perinnöstä tappelemaan.- tytär ja lapsenlapse
Hyväksikäyttäjä isääni ei käy kukaan katsomassa. Vielä vanhana puristelisi ja puhuisi oksettavasti pervoja omille lapsenlapsilleen ja minulle. Hänellä ei mitään syytä muuttaa palvelutaloon, sillä on vain vanha ei sairas(paitsi mieleltään). Kuolkoot yksin.
- tytär ja lapsenlapse
tytär ja lapsenlapse kirjoitti:
Hyväksikäyttäjä isääni ei käy kukaan katsomassa. Vielä vanhana puristelisi ja puhuisi oksettavasti pervoja omille lapsenlapsilleen ja minulle. Hänellä ei mitään syytä muuttaa palvelutaloon, sillä on vain vanha ei sairas(paitsi mieleltään). Kuolkoot yksin.
Äitini rahat ja terveyden on tuo ihmishirviö myös vienyt. Väärentänyt nimiä papereihin ja manipuloinut allekirjoittamaan papereita. Väkivallalla mm. pilannut äitini toisen korvan kuulon kokonaan ja muuta fyysistä vammaa aiheuttanut. Minulla mm. puuttu hiuksia monesta kohtaa jotka ei kasva takaisin.
Äitini jätti sitten isäni rohkaistuaan mielensä ja sai myös jättimäiset velat palkinnoksi avioliitostaan ja hyväuskoisuudestaan.
- eivät välitä
omaisistaa, ei ystävistään. Tämä on hyvin assosiaalinen kansa. Toisin on ulkomailla, lämpimissä maissa, joissa vanhukset otetaan oman katon alle asumaan ja ollaan yhdessä iloisia, eri ikäiset keskenään. Mikä suomalaisia oikein vaivaa? Täällä pitäisi periaatteessa kaikki olla kuitenkin hyvin. Koulutus on erinomaista ja ruokaa on, asunnottomaksi ei jää jos ei ole narkkari. Tuntuu, että varsinkin suomalaiset isät hylkäävät lapsensa ja viettävät elämänsä mieluummin viinalla läträten. Hävetkää.
- ILMAISTA???
Suomalaiset onkin omaan napaansa katsova kansa. Seurasin Porin prismassa kuka antaa rahaa Haiti maanjäristykseen niin eikun moni meni nokka pystössä ohi, mutta kun tuli ELÄKELÄINEN niin HÄN raotti kukkaroaan. Itse annoin rahaa vaikka olen työllistetty, sen verran ajatus on auttaa. MUTTA, Jos me jokainen antaisimme kaksi Euroa SUOMEN hyväksi, sillä onhan meitä yli 5milj. Siitä voisi tulla iso potti ja se edes auttaisi johonkin mikä vaatisi SUOMESSA JA SUOMALAISIIN liittyvä APU. Elikkä miksi emme kerää rahaa eläkeläisten vanhusten tarpeisiin sekä nuorten opiskeluun. IHAN OIKEASTI MIKSI EI OLE JOKIN KAMPANJA , KETÄ VAPAA EHTOISESTI ANTAA JOKIN SUMMAN KUTEN ME AUTAMME ULKOPUOLISIA, SAMANLAINEN KAMPANJA VAIKKA PUOLEN VUODEN VÄLEIN, SE EI OLISI ISO RAHA VÄHÄTULOISELTAKAAN.????
- 'o..o'
olisiko mitenkää mahdollista kerrostaloissa ottaa vastuuta vanhoista yksi asuvista asukkaista.
Kerrostalo on asumismuoto, jossa on varmasti eniten sääntöjä >> kuinka siellä saa elää kunnes armo käy oikeuden edelle..
Meillä on pakolliset palovaroittimet, pitäisikö olla pakolliset avunpyyntö tai avuttomuuden ilmaisu välineet...???
Ennen oli nokikolari pakollinen paloturvallisuuden vuoksi, sen maksoi asiakas, vaikka virka oli kunnan...
Pitäisikö olla palovaroittimen ja hätähälyttimen tarkastaja, joka tarkastaisi laitteen vaikka noin.. pariston vaihtamisen välein...
Hätähälytin... ???? Ideoita miten toimisi, missä olisi ja kuka sen voisi kuulla..
Asuntojen lämmityspatterit ovat usein ikkunoiden alla ja edessä on huonekaluja, sinne ei helpolla ryömi, jos ajattelisi edes koputtaa auttakaa...
Matkapuhelin on useimmiten laukussa tai ei edes ole..
Tekniikka mahdollistaa jo ovipuhelimet, missä viipyy asunto kohtaiset hätä häly-yhteydet...- Mieppi
Meidän seinän takana asuva pappa sai viime syksynä sydänkohtauksen, josta saimme kuulla toiselta naapurin papalta. Helsingin sanomien jakaja oli pelastanut tämän meidän naapurin papan. Voi olla, että meillä koira on saattanut haukkua, yrittänyt sanoa meille yöllä, että hei naapurilla on hätä, mutta me ollaan varmaankin käsketty koiran olla hiljaa. Nyt sitten tämän vuoden alulla sain kuulla, että tämä pappa on kuollut joulun alla kun papan poika oli hakemassa tavaroita asunnosta pois. Näin hyvin tunnemme naapurimme täällä Helsingissä Kannelmäessä. :(
- 'o..o'
Mieppi kirjoitti:
Meidän seinän takana asuva pappa sai viime syksynä sydänkohtauksen, josta saimme kuulla toiselta naapurin papalta. Helsingin sanomien jakaja oli pelastanut tämän meidän naapurin papan. Voi olla, että meillä koira on saattanut haukkua, yrittänyt sanoa meille yöllä, että hei naapurilla on hätä, mutta me ollaan varmaankin käsketty koiran olla hiljaa. Nyt sitten tämän vuoden alulla sain kuulla, että tämä pappa on kuollut joulun alla kun papan poika oli hakemassa tavaroita asunnosta pois. Näin hyvin tunnemme naapurimme täällä Helsingissä Kannelmäessä. :(
Vanhuuden yksinäisyys on konkreettista ei huomiotta jäämistä.
Moneen kertaa rautalangasta väännetty hyvin hoidettu koti/henkilötalous:
Eläke menee pankkiin
- pankki hoitaa maksupalveluna pakolliset laskut: vuokra/yhtiövastike, sähkö Tv-lupa, vakuutukset, lehdet eivät ole pakollisia ja ilmaisjakelun on voinnut kieltää, joten oviluukuun ei kerry...
Koska iäkkäiden osuus kansalaisista kasvaa jatkuvasti, heidän osuutensa yksin asuvista kasvaa myös.
Mikä taho ottaisi uuden markkina alueen, joka ei aluksi kovin tuottoisa...
Eikö taloyhtiöiden huoltofirmat voisi ottaa myös asuntohälyttimiä, joilla voisi pyytää apua, kun ei kykene puhelujonoihin tai saa soitettua puhelimellaan..
Eteisiin, joihin pääsee asunosta joka huoneesta, hylitin nappi jolla edes valo syttyisi huoltoyhtiön hälytystauluun.. Ei kait hätävalo saisi palaa vuosi kausia, jos sen voisi saada sammutettua vain päälle paino paikastaan... - Raisaliinuli
'o..o' kirjoitti:
Vanhuuden yksinäisyys on konkreettista ei huomiotta jäämistä.
Moneen kertaa rautalangasta väännetty hyvin hoidettu koti/henkilötalous:
Eläke menee pankkiin
- pankki hoitaa maksupalveluna pakolliset laskut: vuokra/yhtiövastike, sähkö Tv-lupa, vakuutukset, lehdet eivät ole pakollisia ja ilmaisjakelun on voinnut kieltää, joten oviluukuun ei kerry...
Koska iäkkäiden osuus kansalaisista kasvaa jatkuvasti, heidän osuutensa yksin asuvista kasvaa myös.
Mikä taho ottaisi uuden markkina alueen, joka ei aluksi kovin tuottoisa...
Eikö taloyhtiöiden huoltofirmat voisi ottaa myös asuntohälyttimiä, joilla voisi pyytää apua, kun ei kykene puhelujonoihin tai saa soitettua puhelimellaan..
Eteisiin, joihin pääsee asunosta joka huoneesta, hylitin nappi jolla edes valo syttyisi huoltoyhtiön hälytystauluun.. Ei kait hätävalo saisi palaa vuosi kausia, jos sen voisi saada sammutettua vain päälle paino paikastaan...Missä oli poliisi? Täälläkö?
http://www.youtube.com/watch?v=EHvCZcEwAM4&feature=related - eikä paljon
veisi aikaa, jos vanhusta ei ole näkynyt niin käväisisi soittelemassa ovikelloa. Voisi vaikka sopia vanhuksen kanssa, miten hän toivoisi toimittavan jottei kokisi häiriönä tai "kyttäämisenä".
Mä mietin meidän taloa ja tiedän heti että minun lisäkseni 2 naista lähtisivät mukaan tällaiseen toimintaan. Muutenkin kesällä haravoidaan yhdessä nurmikko ja vaihdetaan kuulumisia. Jotka eivät jaksa tehdä pihatöitä, kutsutaan ainakin juomaan mehua ja rupattelemaan.
Tätä ajatusta on kehiteltävä edelleen!! - Kyttäyksen orja
sua kiinostaa toisten asiat enemmän kuin omat HANKI OMA ELÄMÄ mua vituttaa tommoset vahtijat ja kyttääjät.Entäs maalla ??? pitäskö poliisit käydä kolme kertaa päivässä kattomassa että oot elossa???.Ihme holhousta ja toisten vahtimista toivottavasti en asu sun kans koskaan samassa kerrostalossa....
- kuoleva?
Mieppi kirjoitti:
no oliko lopputulos sama?
- Ahmed Ahne
Eikä mikään viranomainen valvo että vanhat ihmiset pysyvät hengissä yksin kotonaan eivätkä vanhukset käy
lääkärissä taikka missään vaan haluavat kuolla kotonaan. - -
Tulikohan ne ikkunat varmasti kuntoon?
- kuollut kotona
kun ei saa olla rauhassa edes kuolleena kotona,aina joku ovikelloa pimputtelemassa ja ikkunan takana kyttäämässä,mitäs sitten mukavampihan se kotosohvalla makoilla kuin kylmässä pienessä arkussa maanalla,vituttaa tommonen kyttäys ja holhous antakaa ihmisten olla rauhassa ja hoitakaa omat asianne.
- mies 34
Ei vanhemmatkaan välitä lapsistaan.minun äiti ei ole ollut minuun yhteydessä 20 vuoteen vaikka asumme samassa kaupungissa.Ei edes joulukorttia tai mitään ole lähettänyt. Isäkään ei ole ottanut yhteyttä 27 vuoteen ja asuu sentään 100 kilsan päässä.Vanhempani hylkäsivät meidät kun olimme pieniä
joten minun puolestani saavat mädäntyä.- erakko..
saat olla rauhassa ole kiitollinen siitä, ja luuletko ettei haudassa mätäne,siellä on toukkia ja matoja.
- apus apus
erakko.. kirjoitti:
saat olla rauhassa ole kiitollinen siitä, ja luuletko ettei haudassa mätäne,siellä on toukkia ja matoja.
olen samaa mieltä kanssasi,eikö se ole sama missä sitä lepää.kun henki on pois.ainoa pahapuoli siinä on ,että kerrostaloasunto on aika kallis hauta,jos yhtiövastike menee suoraan tililtä,mutta toisaalta ei jää perillisille niinpaljon tapeltavaa.
- Haluais olla vaan
apus apus kirjoitti:
olen samaa mieltä kanssasi,eikö se ole sama missä sitä lepää.kun henki on pois.ainoa pahapuoli siinä on ,että kerrostaloasunto on aika kallis hauta,jos yhtiövastike menee suoraan tililtä,mutta toisaalta ei jää perillisille niinpaljon tapeltavaa.
hänen tavaroiden jaosta et klo 11 no menin sit sinne yhteentoista niin korppikotkat oli olleet jo ajoissa,otin sen halvan kynttilän jalan jonka olin hälle joululahjana antanut ja lähin meneen,siellä ne telkkarit ja hopeat oli jo heidän autoissaan jo varmaan aamusta tulleet (ajoissa) heh!.On muka niin surullista heidän mielestään kun joku kuolee mut kävin silloin kun hän viellä eli, en liian usein mut soitin ja kysyin että sopiiko tulla.Nykyään kun on tää kännykkähelvetti niin ei saa hetken rauhaa kun kokoajan mitä mitä mitä ja jos et vastaa kolmeen tuntiin kännykkään niin oletetaan heti kuolleeksi ja tullaan ovikelloa pimputtamaan.
- it`s over
apus apus kirjoitti:
Joskus tuntuu että ihmisen kuolema on rahastusta, mikä maksaa nyky päivänä arkku joka sitten poltetaan , samoin ne kukat adressit hautapaikka ja ilmoitus lehteen ja sekä uurna, muistotilaisuus. Moni yrittää haudata lähimmäisenä nin ettei menoja menisi paljon, mutta menot ovat silti isot. Ja sitten kun mennään siunaamaan ruumis kukaan ei tajua miten siellä mennään kuka ensin. Sitten siellä tilaisuudessa pyörii ne jotka ei ole ollut missään tekemisissä moneen vuoteen , se on hävettävää.
- hiukan tarkkailla
Esim ottaa yhteyttä Kelaan tms, jos huomaa että tililtä ei nosteta mitään, ainut mitä kuluu on suoraveloitukset, jos tulisi joku laki/määräys tietyn ajan kuluttua tieto menisi Kelaan että tililtä ei ole nostettu yhtään rahaa ja Kelalta menisi joku ihminen katsomaan paikanpäälle mikä mättää. Entä jos ihmisellä olisi monta tiliä eri pankeissa?
- JK::
Jos lähiomainen kuolee, eläkeläinen, ei kannata ilmottaa kuolleeksi. Antaa vaan eläkerahojen juosta. Kumma kun sitä ilmasta rahaa ei ja mahdollisuutta siihen, ei käytetä hyödyksi enemmän. Heti ilmotetaan kuolleeksi ja viedään sairaalaan jos vähänkin henki korajaa. Pittää sannoo lapsille että tätä mahdollisuutta ei piä jättää käyttämättä hyväksi. Perriiköhän kela aiheettomasti maksetut eläkkeet takasin?
- ihme iineksiä
vahtikaa vahtikaa .kuolleenakin mun pitää olla tilivelvollinen naapureille ja pankille!!!
- HojoHojo-
Pankkien suoraveloitusta en koskaan ota..se on kuin talutusnuora. Jotain täytyy itsekin hoitaa.
- DDR.meininki
ja päivystävä tarkkailu kerrostaloihin,tiedetään heti jos naapuri kuolee tai pieraisee,päivittäinen raportointi ja desibelien tallennus muistitikulle näin saadaan tulostus exeli muodossa graaffisesti ilmoitustaululle käytävään asuntokohtaisesti.voidaan seurata naapureiden "touhuja" ja elämän toimintoja 24/7.
- muistitikkus..
vaikka ahteriis mutta anna arvo iäkkäälle ihmiselle?! Sinäkin vanhenet kuin me muutkin. Tuo valotaulu alaportaikossa oli hyvä ajatus ja sitä pitäisi kehitellä kerrostaloissa. Mutta ennen kaikkea, itsekkyys roskakoriin ja pientä seurantaa ja vastuuta lähimmäisistä.
Ei paljon ota, jos käyt seinänaapurisi ovikelloa pimputtamassa jos et ole nähnyt häntä aikoihin.
ETTEKÖ TE NUORET TAJUA KUKA TEILLE ON ELÄMÄN ANTANUT?? - kyllästynyt kytätty
muistitikkus.. kirjoitti:
vaikka ahteriis mutta anna arvo iäkkäälle ihmiselle?! Sinäkin vanhenet kuin me muutkin. Tuo valotaulu alaportaikossa oli hyvä ajatus ja sitä pitäisi kehitellä kerrostaloissa. Mutta ennen kaikkea, itsekkyys roskakoriin ja pientä seurantaa ja vastuuta lähimmäisistä.
Ei paljon ota, jos käyt seinänaapurisi ovikelloa pimputtamassa jos et ole nähnyt häntä aikoihin.
ETTEKÖ TE NUORET TAJUA KUKA TEILLE ON ELÄMÄN ANTANUT??mut kaikki ei haluu sun vahtimista,ja vahtisitko sinä niitä valotaulun lamppuja ja tunkeilisit joka asuntoon kerran viikossa painamaan sitä valotaulun nappia että onko se rikki,ilmeisesti nisukaffit vaatisit viellä kun olisit taloyhtion pelastus"teknikko".
- pk
Jos vanhus ei kuollutkaan heti, vaan halvaantuneena eli sohvalla muutaman viikon ulosteiden keskellä..
- heti mut kuitenkin
ihmistä pitää vakoilla 24/7 jos se ei kuolekkaan heti?
- pilleripeikko
Joku kävi tietenkin antamassa tuollekin tätille rotanmyrkyt.
Ylläri pylläri että tämäkin tapahtui "taas" helsingissä, kun täällä ihmiset ovat aina niin huomaavaisia ja lähimmäisrakkaita toinen toisiaan, tuiki tuntemattomia kohtaan. Täällä Helsingissä kun on tapana, että otetaan muut kanssaihmiset huomioon niin liikenteessä kuin muuallakin. Kaupassa jos joku sattuu pudottamaan ostoksensa lattialle ja kaikki tavarat vierii ympäriinsä niin heti on muita ihmisiä pilvin pimein auttamassa. Kukaan ei kävele nokka pystyssä ylpeästi ohi kierrellen ja kaarrelen pudonneita matopurkkeja ja muita tavaroita vaan epäitsekkäästi pysähtyvät ja kokoavat hymyillen, kenties huonokuntoisen ja selkävikaisen vanhuksen, tavarat takaisin ostoskoriin. Helsingissä on tapana aina kiitellä, sanoa päivää, avata ovia muille ihmisille, antaa tilaa liikenteessä ja joukkoliikennevälineissä. Täällä ei ole koskaan kenelläkään kiire minnekään - tämä on oikea onnela ihmiselle. Täällä on hyvää elää, asua ja kasvaa - täältä tulee terveitä ja hyvinvoivia ihmisiä.
- Pelottaa!
Sen minkä taakseen jättää sen edestänsä löytää. Kyllä vanha hyvä sananlasku, jota äidin äidillä oli tapana toistella. Nyt tarvittaisiin pikaisesti ohjekirja kuin puhelinluettelo, koska maailma on muuttunut viimeisen 10v aikana niin paljon että edes 40v ei ole asioista pysynyt kärryillä. Moni maksaa aivan turhaan asioista jotka luulee kuuluvan hänelle tulevaisuudessa. Vanhuksia petetään useinmiten räikeästi näillä uusilla säännöillä ja säädöksillä. Jopa lakeja muutetaan, jotta rattaat pidetää pyörimässä. Tulos on raha vaihtaa omistajaa vaikka palvelu tai tuote ei vastaa kuluttajan odotuksia. Ei voi yhteiskunnassa enää jäädä lepäämään. Kuolleelle laskut jatkavat kertymistään. Onko Raamatussa ennustettu lopunaika jo niin lähellä että päättäjät havittelevat näitä rahoja jotka ovat kertyneet vainajan tilille. Koska ylös noustuaan ja kuolleista herättyään hän varmasti jatkaa laskujen maksua mielellään niin kuin edellisessä elämässään. Esim. mammallani käy kerran viikossa siivooja jonka hän itse maksaa. Siivooja huutaa kovalla äänellä ovelta, "tulin katsomaan onko siivottu!." Tämä on TOTTA nyky yhteiskunnassa. Ihmisillä on jo niin kiire että eivät ehdi töitään tekemään. Tätä muutosvauhtia kun itse olen saavuttanut kunnioitettavat reilut 90v iän. Pitää oma hauta pystyä itse kaivamaan. On manipuloitu allekirjoittamaan piikki tai pilleri lopetus 75vuoden päätepysäkillä. Suositellaan rastittamaan kohta a) Pilleri, jotta ei rasiteta liikaa henkilökuntaa joka on vain täällä töissä. Jos kuitenkin erhdyt valitsemaan kohdan B(iso b) eli piikin olet velvollinen suorittamaan maksun jaka sisältää myös jätemaksun. P) kohta jos olet kunnan hommissa ja haltuusi on ansiokkaan 40vuotisen uraputken jälkeen mitalien ja kynien lisäksi jäänyt muutama uusi neula, pientä koti lääkitystä silmälläpitäen. Voit käyttää myös näitä. Jaa kuitenkin ylimääräiset muille tarvitseville (narkomaaneille). Jos olet toiminut myös sairasauton kuljettajana ymmärrät jos luoja suo, että hallussasi olevat lääkkeiksi luokitellut pillerit ovat vanhentuneet. Niele ne runsaalla vedellä ja valitse rasti C) polttohautaus. Koska ruumiistasi saatava hyöty, kulta hampaat ja syntyvä talteen otettava lämpö. Kattavat ongelmajäte kustannukset ei sinua tulla vaivaamaan tuonpuoleisessa. Jos olet unelmoinut saattohoidosta varaa oma lakana tai kaksi mukaasi jotta riittävät koko hoidon ajan. Jos et ole vielä kuuro tuo omat kuulosuojaimet ja muu hävitettävä lääkitys mukanasi. Tukeva nahkaremmi tai vyö auttaa pysymään kerrossänkyjen ylä pedeillä.
Kerrostalojen asukkaat eivät tunne toisiaan burkhan alta ja omituiset uudet hajut ja lemut ovat täyttäneet käytävät. Entiset bedueenit ovat alkaneet kasvattaa olohuoneen lattioilla hyötykasveja ja saatavilla voitoilla ostellaan mersuja ja rakennutetaan moskeijoita. Itämaiset kauppiaat vaeltelevat vuokra-asunnoista toiseen isot kapsäkit kainalossa. Ruoho on naapurin puolella vihreämpää iloisesta mölinästä päätellen ja jauhavien leukojen rouskutus saa hampaat hohtamaan ja vihellykset kaikumaan kiireapulaisten paetessa kiiluvien silmien alta vanhuksen kotiin toteamaan 2-3v sitten poistunut tästä maailmasta. Eikä edes muistanut viedä roskia mennessään. Kirjataan -pisteet kännykkätietokoneen muisti piireihin josta tiedot siirtyvä automaattisesti G7 verkkoa myöten keskustietokoneelle. Hoitsu toteaa toiselle joka on avainten hoitajan virassa hyvin näytti eläke riittävän koko 5v eläkkeen ajan, kun oli itse kutonut sukkansa ja syönyt suunnilleen joka toinen päivä. "Ei tarvinnu munkaan käydä avaamassa ovea sille kertaakaan kun vietti puolet eläke päivistään tuolla sohvalla istuen" TV oli jäänyt päälle ruumis tuijotti lumisadetta pari vuotta kun oli siirrytty teräväpiirto aikaan. Onneksi lupamaksut meni suoraveloituksena tililtä. "Eiks hilpasta kotti lottoomaa ku meiä eläkkeet ei riitä elämän loppuun asti." Joo mut kyl tol rouval kävi tuuri ku pääs täält pois enne ku seuraava uudistus tuo uudet leikkaukset tullessas.- Ihminen ihmiselle
Olin Joulun aikaan 2 viikkoa poissa kotoani Joulua viettämässä tyttöni luona.Asun metsämökissä pienen tien varrella.Naapuri oli seurannut kotitietäni kun oli auraamatta ja auto oli pihamaalla.Hän oli soittanut ystävälleni ja kysellyt että onko jotain kenties sattunut kun oli asumattoman näköinen kotini.Ystäväni asuu toisella paikkakunnalla. Ystäväni kerrottua naapurin huolestuneisuudesta minulle,tulin tosi hyvä mieli kun puolituttu naapuri oli huomioinut asiaa.Tätä on välittäminen ja huolehtiminen.Olemme kaikki ihmiset arvokkaita ja tarvitsemme toisiamme.Pitäkäämme huolta toisistamme henkilöön katsomatta,ikään katsomatta .Katsellaan ympärillemme ja pidetään huolta toisistamme!!!!
- Kätyri.
Ihminen ihmiselle kirjoitti:
Olin Joulun aikaan 2 viikkoa poissa kotoani Joulua viettämässä tyttöni luona.Asun metsämökissä pienen tien varrella.Naapuri oli seurannut kotitietäni kun oli auraamatta ja auto oli pihamaalla.Hän oli soittanut ystävälleni ja kysellyt että onko jotain kenties sattunut kun oli asumattoman näköinen kotini.Ystäväni asuu toisella paikkakunnalla. Ystäväni kerrottua naapurin huolestuneisuudesta minulle,tulin tosi hyvä mieli kun puolituttu naapuri oli huomioinut asiaa.Tätä on välittäminen ja huolehtiminen.Olemme kaikki ihmiset arvokkaita ja tarvitsemme toisiamme.Pitäkäämme huolta toisistamme henkilöön katsomatta,ikään katsomatta .Katsellaan ympärillemme ja pidetään huolta toisistamme!!!!
jos se on vaikka vakoilijan vastavakoilija ,ilmiantakaa heti suojelupoliisille jos huomaatte epäillyttävää toimintaa esim saunan lämmitys arkipäivänä tai muuta rikollista toimintaa esim auton tyhjäkäyntiä yli kolme minuuttia sopimattattomia lauluja sunnuntaina tai muuta paheksuttavaa käytöstä.
- pilleriville
Yksinäisten vanhuston hoito ja huolto on karmeaa, taas osoittaa tämä esimerkki. Miten on mahdollista Suomi nimisessä hyvinvointivaltiossa tällainen kohtelu, kyllä jokaista yli 70 vuotiasta varsinkin yksinasujaa kunnan, seurakunnan tai muun yhteisön tulee aika ajoin käydä katsomassa. Herätys...
- juon itse senttini
tässä hyvinhuono valtiossa että keittääkö vanhus (55v)pontikkaa taloyhtion sähköllä vai onko se puu lämmitteinen pannu ja kuka on hankkinut puut??? ja onko nyt testamentannut kaikki varat varmasti uskovaisten pikkujouluihin tätä varten Herätys ja ovikellon soitto
- hugyggyugh
minusta soittaminen tutuille ja sukulaisille on erittäin hyvä tapa kerrtoa että heistä välittää.Olen hyvin surullinen tuon vanhan naisen vuoksi.Kuoiliko se siis vanhuuteen luonnollinen tapa kuolla on paras tapa kuolla
- hyora
hahah
- tyhjä keinutuoli
Että on aina yksin,
nuoretkin työttömänä ollessaan eristyy muista heikon rahatilanteen takia.
Ujot,liikuntaesteiset ym sairaaloiset ja muualta muuttaneet jää helposti aivan yksin missä vain.
Uuden kaveripiirin hankkimiseen menee aina vain pitempi aika mitä vanhemmaksi tulet riipuen työ paikasta voi olla ettei työkaverien kanssa synkkaa vapaa aikoina
- hyvinvointisontaa
Mitä ihmeellistä tuossa on? Eihän tämä ollut ensimmäinen kerta. Tällaisia juttuja on ollut jo useita ja varmaan kaikki ei edes päädy lehtiin. Suomessa on suurin osa kotitalouksista ns. sinkkutalouksia tällä hetkellä. Eli se tarkoittaa sitä, että tulevaisuudessa yksin eläviä vanhuksia on vielä enemmän. Ihan tyypillinen Suomalaisen hyvinvointiyhteiskunann ilmiö. Ongelma on siinä, että ihmiset jauhaa jostakin hyvinvointiyhteiskunnasta, jolla ei ole mitään tekemistä hyvinvoinnnin kanssa paitsi, että koko sosiaali- ja terveysjärjestelmä maksaa tolkuttomasti ja on käytännössä ihan susi. Tämä on ihan tätä itteä suomalaista laatua, joka on monissa muissakin asioissa täysin floppi ja surkaa. Hyvin markkinoitu ja myyty, mutta täyttä sontaa.
- Tiina
Hirveetä,että ihmisillä ei ole ketään, joka välittäisi ja pitäisi kontaktia. Kuinka paljon yksinäisiä vanhuksia elää kaupungeissa.
- erakko..
toisten elämää,saispa olla rauhassa ja kuoleena omassa sängyssä sata vuotta mut ei kun ei puolen vuoden välein vähintään joku DDR:n vakoilukierros tyhjän takia.
- äitliini
Surullinen tapaus.
Tämän ketjun viesteistä on helppo päätellä, minkälaista kansaa me suomalaiset olemme. Suurimmaksi osaksi sivistymätöntä junttiporukkaa. Hävettä lukea näitä.
- on jouduttu?
Taustalla saattaa olla raakaa väkivaltaa, insestiä, julmuutta...
Yksinäisyydellä on aina syynsä. Moni on aikoinaan ollut varsinainen ihmispiru. - Tikotiko.
Senhän huomaa jo ihmisten käyttäytyimisestä. Omassa taloyhtiössä on n. 100 asukasta ja sattuu silloin tällöin, että vaikka taloyhtiön asukas katsoo päin lärviä ja minä sanon "Terve" ...niin saa vain hölmön onton tuijotuksen. No minä en välitä jos on tollo niin on tollo. Tämän laatuisia ja vielä nuoria ihmisiä löytyy - että revi siitä huumoria. En siis yhtään ylläty vaikka näitä yksin kuolleita löytyy vuosittain enenevässä määrin suloisesta Suomen maasta!
- eerik.
tossa naapurissa asuu venäläinen nainen se on suloinen ja kurvikas en välitä persjalkaisita suomalaisista justiinoista kantapää kävelyineen hui vittu ja moi
- kylä69
Periaatteessa mahdollista ettei laskuja kerry jos kaikki suoravelotuksena..
Mutta luulis et naapuris asuis joku kyylä ketä vahtii menemiset ja tulemiset - 68 vuotta ja yksin
Olen jo usean vuoden aikana lukennut vastaavia kohtaloita. Ihmettelen milloin saadaan aikaan niin paljon puhtia kansanedustajiin, että ihmiset eivät lojuisi kuolleena vuosi tulkulla. Eikö saada mitään tarkistus menetelmää, jolla saitaisiin selville onko ihminen elävä vai kuollut. Täydellistä yksin elävien heitteelle jättöä.
- venjänmafia
15minuutin välein ilmoittaa tälle neuvostosuomen valtiolle tekstiviestinä et elän,elän,kuolin tms herää pahvi
- yksin kotona kaksi
joten niin ihania sukulaisia on täällä.
- heh heh
kaikki kaipaa mua virkavalta ja kaikki
- kylvain
Minä kans tässä just mietin, kuinka surullinen tämä tapaus oikeastaan on. Sitä on kuollut yksin, eikä kukaan oikeastaan ole kaivannut tai ollut yhteyksissä, eikä kukaan ole ihmetellyt missä se meidän mummo luuraa. Tai eikö kukaan ole oikeastaan siinäkään vaiheessa ihmetellyt, kun laskut jää maksamatta noin pitkän ajan aikana.
- supo..
tarkkaillaan ole huoletta ISOVELI valvoo et ole YKSIN.
- koffinnail
Mitä ne väittää, että Suomessa ei kukaan voi kadota täydellisesti. Tämä puhuu väitettä vastaan, jos mikä!
- Vempauttaja
Voi jessus miten ahdasmielistä jos joku on ollut kuolleena 2,5 vuotta
asunnossaan.Mitä se muille kuuluu?Eikö enää saa olla yhtään
hengittämättä ettei muut jo ala tyhjentämään kämppää.Hyvä asukashan
tommonen muumio on ei metelöi eikä kuluta mitään ehkä imelä tuoksu voi
olla,antaisivat jatkaa vaan sohvalla huilaamista. - Rane-R
Tervehdys.
Ihmisen elämäkierto on joskus omituinen. Lapsena ja nuorena on perheet, sukulaiset, ystävät, koulut jne. Jonkinlaisia ihmissuhteita on lähes kaikilla meillä ympäriinsä. Aikuistuttua ja siirryttäessä työelämään, ihmisenä olemisen tärkeys perustuu usein yhteiskunnan taholta tuottavuuteen ja työpanoksen suorittamiseen. Elämään siunaantuu mahdollisesti oma jälkikasvu ja vilskettä riittää rajattomasti,elämä tuntuu ja maistuu. Keski-iän jälkeen kun ihminen on työpanoksessaan jo uhrannut parhaan terveytensäkin, alkaa vähitellen monilta meistä ihmissuhteet vähetä. (Yleistystä ei tässäkään asiassa kannata tehdä, sillä on paljon ikääntyviä joilla ihmissuhteita riittää aina hamaan hautaan asti).
Monesti vanhuus on se vaihe, jolloin yksinäisyys tulee elämään lopullisen pysyvästi. Nykyaikana laskut saa suoraveloitukseen ja perustervettä vanhusta ei haikailla terveydenhuollonkaan puolesta. Kotonaan asuvat voivat Ilmaisjakelun ja muut postin tuomat mainokset kieltää,jolloin postikin mahtuu kerttyä postiluukuista kauan. Sukulaissuhteet ja ystävät on eri syistä loppuneet tai vähissä, eivätkä naapuritkaan kaipaa tai välitä ja säännölliset laskut menee maksuun ajallaan esim. 'juoksevasta' Kelan eläkkeestä jne.., saattaa ihminen muumioitua kaikessa rauhassa kotiinsa kuoltuaan.
Kaikesta huolimatta tuntuu kummalliselta, että ihmisellä voi olla jo niin yhteiskunnalle ja muille ihmisille tarpeettomaksi käynyt elämä, että vainajakin löytyy vain sattumalta, kotoaan.
ter. R.R.- ssivous päivä
Itekseni mieti että minkähänlaisia mahtaa olla naapurit jos kalma haisee 2.5 vuotta eikä se haittaa ketään
Olisiko aika ruveta siivoamaan vähän useammin itsellä nimittäi tulee oksennus jos haistan kalman hajun - 18+2
ssivous päivä kirjoitti:
Itekseni mieti että minkähänlaisia mahtaa olla naapurit jos kalma haisee 2.5 vuotta eikä se haittaa ketään
Olisiko aika ruveta siivoamaan vähän useammin itsellä nimittäi tulee oksennus jos haistan kalman hajunSiis mikä silmien kirvely?
Erittyykö ruumiista jotain?
Ikävää tuolaiset asiattomat suunsoitot.
- Mirjah
kamalaa... :(
- Modern times
Tuon uutisen luettuani, rupesin ajattelemaan mitä voisi tehdä jotta tällaiset tapaukset pystyttäisiin vastaisuudessa estämään. Nykypäivän ihmiset kun ovat tänä päivänä kauhean kiireisiä. Kun ei tämäkään tapaus pystynyt soittamaan puhelimella, että nyt olen sitten kuollut, voitteko tulla hakemaan pois. Junissa on tietääkseni sellainen "kuolleen miehen kytkin", jos sitä ei paineta tietyn väliajoin, juna pysähtyy. Tällä tapauksella oli varmastikin pankin maksupalvelut käytössä, kun erääntyneet maksutkaan eivät panneet hälytyskelloja soimaan. Yhteiskunnan tulisi kehittää joku tällainen vastaava "kuolleen miehen kytkin" käyttöön, niin silloin ei tällaista pääsisi tapahtumaan.
- lostcharlie
ModernTimes:n juttuun^^^
Joo vähän ku Lostissa, jos et kirjota niitä numeroita ja paina nappeja 108 minuutin välein, niin huoneesi ja koko saari räjähtää.
Tällainen käyttöön Suomeen. Langaton nappi-painike vaan taskuun jokaiselle kansalaiselle ja jos unohtaa painaa tai kuolee eikä paina, niin räjähtää.
- sdfK
Kerran kun kysyy sukulaisten ja tuttavien vointia niin voikin sitten olla pari kolme vuotta rauhassa ja hyvällä omallatunnolla, asiat on hoidossa.
- 4564332
Surullista luettavaa nämä. Välittäkää enemmän toisistanne. Mitä pelkäätte???
- AHAHG
vAI NIIN MINUA EI HETKAUTTANUT
- voi olla..
...Mahdollista! eihän kenenkään lapset ole sellaisia, että ei lähtisi katsomaan omaa äitiään/isäänsä 2,5 vuosden ajan! eihän silloin enää voi edes muistaa että minkä näköinen tämä henkilö olisi näin pitkän ajan päästä! Hullua! Ei voi olla Lapsi-äiti suhteet oikeen kunnossa!
- kikkelsson
aivan kauhee pallihiki, miten siitä pääsee eroon????
Miten kertoa kauniille naiselle, ett sen vehje tuoksuu raadolle???
järkyttävä tilanne. - asiantuntija100
kikkelsson kirjoitti:
aivan kauhee pallihiki, miten siitä pääsee eroon????
Miten kertoa kauniille naiselle, ett sen vehje tuoksuu raadolle???
järkyttävä tilanne.olkaa rehellisiä, ostakaa saippuaa
- koti-Rauha
Onhan asiassa positiivinenkin puoli. Suomessa kunnioitetaan ihmisen yksityisyyttä. On hyvä saada olla rauhassa jos niin haluaa. Joskus sekin on tärkeää.
- Helppo luvata
Sittenkään?
Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 2087433
- 1176068
Olen miettinyt kauan
miten reagoisin, kun näen sinut taas. Ehkä ladannut tuohon hetkeen liikaa odotuksia. Ja sitten kun lopulta olit siinä, h465532Vanhempi mies
Jos yritän ajatella sinut pois sydämestäni, ikävä ja surullinen kaipuu tulee kaksin verroin kovempana. Olit mun unessa323710- 613407
- 282702
Ostiko maailma sinut minulta?
Kun et enää resonoi kuin ennen. Kun et enää ihmetellen katso ympärillesi ja pohdi mitä mäen takana on? Ymmärrän ja tue252701On niin vaikea olla lähelläsi
En saa ottaa kädestäsi kiinni, en saa halata. En saa silittää hiuksiasi. Enkä saa sinua koskaan omakseni. ☔ Miehelle na282535- 432450
Minne sä aina välillä joudut
Kun pitää hakemalla hakea sut sieltä ja sitten oot hetken aikaa esillä kunnes taas menet piiloon, en ymmärrä 🤔❤️ Oot ta132218