OKT 180 000€:lla? Kastelli...Helmitalo?

poropeukku

Tuossa on budjetoituna koko projektiin varattava summa, ilman tonttia. Tontti on peltotontti eli voipi joutua paaluttamaan, mutta se selviää aikanaan. Selvennettäköön, että Varsinais-Suomesta kyse.
Kuten jo summa kertoo emme rakenna kartanoa/huvilaa/lukaalia vaan ihan perustalon, peruskamoilla, sanotaanko, että laminaatti lattiassa ja keittiössä ehkä jopa laatta ovat meille "luksusta" eli en tarvitse tietoa kuinka kalliimmat materiaalit ja muu luksus/laatu nostavat hintaa, sen tyhmempänäkin tiedän.

Kyselenkin teidän omia kokemuksia kellä on ollut PIENI BUDJETTI/EI OMAA TYÄPANOSTA juuri lainkaan niin toteununeita kustannuksia ja niitä ylläri menoja. Tärkein ehkä on keneltä tilasitte/ostitte VALMISTALON en halua tietoa peruspakettien/5 vaille valmiiden kustannuksista, koska siihen emme ole ryhtymässä, peukku keskellä kämmentä. Mielellään vertailukelpoista tietoa tämän päivän hintoihin yms...

Itse haaveilen 5h k s khh ja miehelle riittäisi talo 4 huoneella, koska ei halua maksaa mistään mitään (en kyllä itsekkään)...Yllättävää =D Sikispä kyselen "tarkemmin" isompien kustannuksia, jotta on sitten se n.10 000€ pelivaraa alaspäin ja tyytyminen neliöön.

Nettitietojen pohjalta (nykyinen) taloutemme sallisi älvärin (ehdoton ei), mutta sitten toki houkuttaa tuo KASTELLIN economy 100 ja 120 http://www.kastelli.fi/talot/talomallistot/economy/Economy 120 eli 137 000€ maatyöt, liittymät, vastaavan palkkio, työmaasähkö, luvat yms menoihin/kuluihin jäisi noin 40 000€, käsitykseni mukaan tuolla alkaa jo realistisesti saamaan maat muut hoidettua ja yhä korostan tontti on peltotontti eli voi joutua paaluttamaan, mutta silti tuolla pitäisi saada tönö pystyyn?
TAI
HELMITALOJEN Perhehelmi 118 http://www.helmitalo.net/hinnasto.pdf
mainostavat hintaa perustuksineen ja maatöineen 156 000€ elikkäs piippuihin yms puuttuviin keittiön koneisiin yms jäisi noin 25 000€ olettaisin, että alkaisi sillä saamaan?

Miltä kuulostaa? Toteutuneita projekteja?

Kysymyksiä riittää, koska sit tulee nää seinien eristykset kysymykseen, ettei ihan kaikki äänet kuuluisi seinien läpi, sähkönmenekki jos onkin liian ohuet ulkoseinät/eritykset yms... Taidanpa niistä laittaa erikseen kysymystä ko aihepiiriin...

10

1733

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sb963

Kannattaa varmaan teettää tontille se maaperäselvitys niin tiedätte paljonko perustaminen maksaisi. Sen jälkeen tiedättekö riittääkö talotoimittajien vakioperustukset teille.

Mun mielestä tuo summa kuullostaa mahdolliselta jos ei perustukset ole pahat. Liittymien yms hinnat sun kannattaa kanssa selvitellä kunnalta ja sähkölaitokselta.

Oletkos muuten katsonut designtalon, vaajatalon tai muurametalon malleje? Heiltä löytyy kanssa avaimet käteen taloja.

• poropeukku

Katseltu ollaan monia ja tuo Helmitalo meille aivan uusi tuttavuus ja tietoa olemassa suhteellisen vähän. Tuntuu vain, että muualla menisi tuo toivottu budjetti heilahtamalla yli, tosin voipi olla laatu parempaa tai sitten ei... Arpapeliä tuntuu olevan vähän niinkuin autokauppa...

Kavereilla Designtalo ja muistaakseni selvisivät noin 180 000€:lla ja rakensivat vuonna 2008, muutto taisi olla loppuvuodesta. Omaa työtä oli jonkun verran mukana....

Sain tuolta Helmitaloilta erittäin nopeasti vastauksen kysymyksiini (saman päivän aikana) ja Kastellilta yhä odotellaan vastausta viikonloppuna laitettuun viestiin...

• sb963
        poropeukku kirjoitti:

Katseltu ollaan monia ja tuo Helmitalo meille aivan uusi tuttavuus ja tietoa olemassa suhteellisen vähän. Tuntuu vain, että muualla menisi tuo toivottu budjetti heilahtamalla yli, tosin voipi olla laatu parempaa tai sitten ei... Arpapeliä tuntuu olevan vähän niinkuin autokauppa...

Kavereilla Designtalo ja muistaakseni selvisivät noin 180 000€:lla ja rakensivat vuonna 2008, muutto taisi olla loppuvuodesta. Omaa työtä oli jonkun verran mukana....

Sain tuolta Helmitaloilta erittäin nopeasti vastauksen kysymyksiini (saman päivän aikana) ja Kastellilta yhä odotellaan vastausta viikonloppuna laitettuun viestiin...

katsii mielummin soitella edustajille, niin saatte vastauksia nopeammin. Taitaa osalle edustajista tulla niin paljon kyselyitä että suora yhteydenotto puhelimella on parempi.

Designtalolla on muuten olemassa kastellin ekonomya vastaava karsittu malli.

• nupaha
      • rakennuttaja itsekin

Tämä näissä omatoimisissa remonttireiskoissa juuri on hassua, että kun avauksessa nimenomaan ei haluttu tämäntyylistä itsekehuskelua,niin näitä tulee silti. Sinun projektisi laittaminen tähän yhteyteen on turhaa koska avaajalla ei selvästi ole itsellä, eikä todennäköisesti puolella suvullakaan tarkoitusta osallistua, kuten sinun projektissa ,vaan haluavat kuulla VALMISTALON toteutuksista ja kustannuksista.

• ...
        rakennuttaja itsekin kirjoitti:

Tämä näissä omatoimisissa remonttireiskoissa juuri on hassua, että kun avauksessa nimenomaan ei haluttu tämäntyylistä itsekehuskelua,niin näitä tulee silti. Sinun projektisi laittaminen tähän yhteyteen on turhaa koska avaajalla ei selvästi ole itsellä, eikä todennäköisesti puolella suvullakaan tarkoitusta osallistua, kuten sinun projektissa ,vaan haluavat kuulla VALMISTALON toteutuksista ja kustannuksista.

Ajattelin tuoda muitakin näkökantoja asialle ja omassa jutussani oli lähinnä ideana se, että jos kilapiluttaa niin pitää paketit samanlaisina, niin pysyy itsellä tarjoukset vertailukelpoisina. En jaksanut tuosta kirjoittelustani poimia just tähän sopivia kohtia, kun täällä ollaan samoja aiheita avaamassa jatkuvasti eikä viitsitä yhtään etsiä tietoa, vaikka sitä vähän etsimillä heti saisikin. Toki tällaisille onkin parmepi, että rakennutetaan, koska ei sen vertaa viitsitä nähdä vaivaa, että vähän etsis juttuja.

• poropeukku
        ... kirjoitti:

Ajattelin tuoda muitakin näkökantoja asialle ja omassa jutussani oli lähinnä ideana se, että jos kilapiluttaa niin pitää paketit samanlaisina, niin pysyy itsellä tarjoukset vertailukelpoisina. En jaksanut tuosta kirjoittelustani poimia just tähän sopivia kohtia, kun täällä ollaan samoja aiheita avaamassa jatkuvasti eikä viitsitä yhtään etsiä tietoa, vaikka sitä vähän etsimillä heti saisikin. Toki tällaisille onkin parmepi, että rakennutetaan, koska ei sen vertaa viitsitä nähdä vaivaa, että vähän etsis juttuja.

Nyt vedin ite kitumineen...

Eka viestisi oli asiallinen ja olen saman keskustelun nähnyt ja lukenut jo aiemminkin, mutta tämä jälkimmäinen hieman loukkaa minua...

Kyllä sitä tietoa ollaan luettu useammasta eri tietolähteestä, mutta ajattelin koittaa hieman oikoa ja halusin lisää infoa.

Jos meillä olisi oikeasti aikaa ja tarpeeksi tietoa niin toki koittaisimme itse tehdä mahdollisimman paljon, mutta kun näin ei ole niin pakko mennä sieltä mistä aita on matalin, mutta ei nyt ihan haluaisi kusetetuksikaan tulla joten ajattelin josko täältä jo ko taloja tehneet olisivat osanneet kertoa kokemuksistaan. Niitä yhä kaivataan.

Kastellikin vastaili tänään :)

• defjma
        poropeukku kirjoitti:

Nyt vedin ite kitumineen...

Eka viestisi oli asiallinen ja olen saman keskustelun nähnyt ja lukenut jo aiemminkin, mutta tämä jälkimmäinen hieman loukkaa minua...

Kyllä sitä tietoa ollaan luettu useammasta eri tietolähteestä, mutta ajattelin koittaa hieman oikoa ja halusin lisää infoa.

Jos meillä olisi oikeasti aikaa ja tarpeeksi tietoa niin toki koittaisimme itse tehdä mahdollisimman paljon, mutta kun näin ei ole niin pakko mennä sieltä mistä aita on matalin, mutta ei nyt ihan haluaisi kusetetuksikaan tulla joten ajattelin josko täältä jo ko taloja tehneet olisivat osanneet kertoa kokemuksistaan. Niitä yhä kaivataan.

Kastellikin vastaili tänään :)

Moro! Me ollaan nyt asuttu reilu kuukausi uudessa kodissa, joka on Muurametalojen avaimet käteen kaupalla tehty. Ollaan tosi tyytyväisiä, materiaalit laadukkaita ja valikoima oli laaja. Palvelu oli täällä Keski-Suomessa erittäin hyvää ja aikataulut piti. Itse päästiin helpolla, lähinnä paperihommia ja tontin raivaus. Suosittelen, jos haluaa vähän parempaa kuin kastelli mutta hinta pysyy samana, ehkä jopa allekin.

• Rane&Rane

Otit esille tuon seinien eristyksen, joten pieni kommentti siihen. Kaikissa talopaketeissa ulkoseinien eristysvahvuus on riittävä, useilla firmoilla voi valita useista eristevahvuus vaihtoehdoista. Kannattaa tässä asiassa kuitenkin olla maltillinen, sillä ulkoseinien eristevahvuuden kasvattamisessa yli 200mm:iin ei ole energiataloudellisesti mitään hyötyä. Liian paksusta eristeestä voi jopa tulla ongelmia rakenteen toimivuuden kannalta. Seinien sijaan eristevahvuuteen kannattaa kiinnittää huomiota erityisesti yläpohjassa, jossa pitäisi olla mielellään 500mm eriste. Useissa valmistaloissa näin on.
      Kaikkein suurin merkitys energian kulutuksen kannalta on kuitenkin rakenteen tiiveydellä ja ilmanvaihdon toimivuudella. Kaikki talotehtaat mainostavat tiiviitä rakenteitaan. Loppupeleissä asian ratkaisee yksittäisen rakentajan huolellisuus mm. läpivientien ja höyrynsulkumuovin saumojen tiivistämisessä.
      Laadukas lämmön talteen otolla varustettu ilmanvaihtokone yhdessä oikein säädettyjen tulo- ja poistoilmaventtiilien kanssa on tiiveyden ohella merkityksellinen. Kannatta ottaa selvää, millaista IV-konetta myyjä tarjoaa taloon. Karvalakkimallin vaihtaminen laadukkaampaan koneeseen maksaa jonkin verran, mutta se maksaa itsensä takaisin ennemmin kuin arvaatkaan.
      Itselläni on yksi projekti takana: vuonna 2004-2005 ostin Jukka-talon pienelementti paketin. Itse tein sähkö- ja LVI-töitä lukuunottamatta lähes kaiken. 130m2 60m2:n laajennusvaraus ylös kahden auton katos/lämmin varasto 15m2 tontti ja muut kulut oli kaikkiaan yhteensä noin 140 000 euroa. Nyt olen suunnittelemassa uutta. Tavoite on saada noin 150m2 huoneistoalaa autokatos/varasto 200 000 eurolla. Itse teen tällä kertaa niin vähän, kuin budjetti sallii. Tontti ja muut kulut tulee tuohon vielä päälle.
      Tällaisia tuli mieleen näin yön tunteina talonpohjien tutkiskelun ohessa.

• poropeukku

DEFJMA: olisiko antaa hieman lukuja menneistä summista, ehkä nyt ihan jokaista verhotankoa tarvitse eritellä, mutta perusmeininkinä...tyyliin...
        Mikä muurametalon nimi?
        Pohjatöiden hinta?
        Luvat/liittymät jne...?
        Tuliko pohjaan muutoksia ja mitä sana paremmat/laadukkaammat pitää sisällään? Näiden muutoksien abauttiarallaa hinnanousu?

Olisin kiitollinen. Jos itse nyt ikuna projektissa pääsee etenemään niin voin sitten koittaa kertoa asioiden etenemisestä niin ehkäpä kykenen auttamaan edes jotenkin muita "taidottomia ja köyhiä" toteuttamaan omakotitalo haavettaan.

Rane&Rane kiitos selkeyttävästä vastauksesta mä jopa ymmärsin tekstin sisällön :) Toki pitää googlaa yms talon alkuperäiset vehkeet ymsyms, jotta ei ihan p*skaa osta... Jossain törmäsin, että nyt talvena helmitalon orkkiskone olisi jäätynyt eli paremman vaihto voipi tulle kyseeseen... Ne sitten aikanaan :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Laitetaas nyt kirjaimet tänne

kuka kaipaa ja ketä ?
      Ikävä
      105
      9533
    2. Pieni häivähdys sinusta

Olet niin totinen
      Ikävä
      49
      4681
    3. Lähetä terveisesi kaipaamallesi henkilölle

Vauva-palstalta tuttua kaipaamista uudessa ympäristössä. Kaipuu jatkukoon 💘
      Ikävä
      102
      1976
    4. Taas ryssittiin oikein kunnolla

r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html
      NATO
      42
      1951
    5. Missä olet ollut tänään kaivattuni?

Ikävä sai yliotteen ❤️ En nähnyt sua tänään söpö mies
      Ikävä
      24
      1650
    6. Vanha Suola janottaa Iivarilla

Vanha suola janottaa Siikalatvan kunnanjohtaja Pekka Iivaria. Mies kiertää Kemijärven kyläjuhlia ja kulttuuritapahtumia
      Kemijärvi
      13
      1401
    7. Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin

Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,
      Nurmes
      40
      1319
    8. Rakastuminenhan on psykoosi

Ei ihme että olen täysin vailla järkeä sen asian suhteen. Eipä olis aikoinaan arvannut, että tossa se tyyppi menee, jonk
      Ikävä
      54
      927
    9. Känniläiset veneessä?

Siinä taas päästiin näyttämään miten tyhmiä känniläiset on. Heh heh "Kaikki osalliset ovat täysi-ikäisiä ja alkoholin v
      Nurmes
      30
      913
    10. Olisinko mä voinut käsittää sut väärin

Nyt mä kelaan päässäni kaikkea meidän välillä tapahtunutta. Jos mä sit kuitenkin tulkitsin sut väärin? Se, miten sä käyt
      Ikävä
      31
      912
    Aihe