kasvatuksesta

musta lammas

Miten sinut kasvatettiin,ja oletko jatkanut omiin lapsiisi samaa linjaa? Jättikö jokin asia kaivelemaan omaan elämääsi ja miten se on vaikuttanut myöhemmin? Itse sain ankaran kasvatuksen jossa ei paljon tunteita näytelty,isäni oli kuin virtahepo olohuoneessa ja äiti luovi isän ja meidän lasten välillä.
En muista kannustusta mihinkään,työ oli se jolla ihmistä arvostettiin. Äitini opetus taas oli miesten inho.

Paljon on jälkiä jättänyt,mutta silti kaikki suht hyvin elämässäni nykyään-yksinäisenä sinkkuna.

6

127

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 50-luvun lapsia

      se kasvatus oli 50-60 luvulla, kun olin lapsi, mutta ei mitään pahempia traumoja ole jäänyt mieltä
      painamaan.
      Isä oli se joka määräsi, ei juuri neuvoteltu vaan tehtiin niin kuin käskettiin.

    • Heikunkeikku

      Ei jäänyt mikään asia kaivelemaan.
      Se tietysti vähän häiritsi, kun oli niin jämptit kotiintuloajat. Minuuttiakaan ei saanut myöhästyä.
      Sain paljon kannustusta, sekä piirtämisessä, että pianonsoitossa. Äitini opasti piirtämisasioita ja isäni taas vouhotti musiikista.

      • jassumarketta

        Kun 15 ikäisenä läksin kotoa. Enkä viitsisi ruveta liiemmin kaivelemaan, isäukkokin ollut jo 26 v haudassa, äiti vähemmän... miksi se siitä muuttuu??


      • jassumarketta kirjoitti:

        Kun 15 ikäisenä läksin kotoa. Enkä viitsisi ruveta liiemmin kaivelemaan, isäukkokin ollut jo 26 v haudassa, äiti vähemmän... miksi se siitä muuttuu??

        Itse hoidin ja kasvatin itseni ja kymmenen sisarustani. Samoin ne kymmenen kasvatti ja hoiti minua. Tyytyväinen olen tuloksiin, koska kaikki ovat pärjänneet suht koht hyvin tässä maailmassa ja mihinkään suurempiin pahoihin tekoihin ei kukaan meistä ole sortunut.


    • Tiettyjä asioita olen yrittänyt omieni kohdalla välttää.

      Mikään minun tekemäni ei koskaan riittänyt!
      Jos joku muu sai kokeissa 10:n niin se menetti kohdallani arvonsa.
      Sama kaikessa muussakin.

      Helvetin tärkeää oli kuvittelu mitä muut meistä ajattelevat.
      Väkinäistä julkisivun ylläpitoa, joka kuitenkin vuoti.

      Tunteita ei saanut näyttää.
      Kipua ei saanut valittaa.
      Turpiin ei saanut ottaa tai ainakin piti antaa kunnon vastus.
      Jne.
      Varoittavalla puolella myös eukon lyöminen ja pantujen ulos ajo, vaikka talvella umpihankeen!
      Sain TÄYDELLISEN rokotuksen tuota vastaan.

      Positiivisella puolella minusta oli
      - vastuun ottaminen tekemisistään
      - kun jotain teki niin parasta peliin
      - liikunnan ja fyysisen kunnon arvostus
      - työnteon tärkeyden korostus

      Vaimolla oli paljon tasapainoisempi koti!
      Tytöllä yhteisiä harrastuksia isänsä kanssa.
      Satunnaisia sanaharkkoja lukuun ottamatta, sopuisaa.
      Kunnianhimon puute ja tavoitteettomuus ovat sekä, että piirteitä.
      Minun kannaltani hyvä koska kaikki tarjoamani on riittänyt.

      Tuosta sekamelskasta muodostuivat yhteiset kasvatusperiaatteemme.

    • Ei minulla ole mitään syytä olla katkeroitunut siitä kasvatuksesta jonka aikanaan 50-60-luvuilla sain. Kuria oli, mutta se oli perusteltua. Työtä oli, totta kai, koska olimme helvetin köyhiä. Hyvää jälkeä sillä tavalla saatiin.

      Vähän samassa hengessä olen itsekin seuraavaa polvea kasvattanut, enkä mielestäni ole epäonnistunut.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      203
      2165
    2. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      134
      1188
    3. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      113
      1073
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      23
      827
    5. 58
      806
    6. Kauhavan häiriköijistä

      Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      34
      751
    7. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      42
      638
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      175
      584
    9. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      46
      567
    10. Auto ajoi päälle?

      Ja pakeni luin iltapäivälehdestä. ! Ken on kuski joka tuollee teki
      Kuusankoski
      10
      540
    Aihe