Miten sinut kasvatettiin,ja oletko jatkanut omiin lapsiisi samaa linjaa? Jättikö jokin asia kaivelemaan omaan elämääsi ja miten se on vaikuttanut myöhemmin? Itse sain ankaran kasvatuksen jossa ei paljon tunteita näytelty,isäni oli kuin virtahepo olohuoneessa ja äiti luovi isän ja meidän lasten välillä.
En muista kannustusta mihinkään,työ oli se jolla ihmistä arvostettiin. Äitini opetus taas oli miesten inho.
Paljon on jälkiä jättänyt,mutta silti kaikki suht hyvin elämässäni nykyään-yksinäisenä sinkkuna.
kasvatuksesta
6
117
Vastaukset
- 50-luvun lapsia
se kasvatus oli 50-60 luvulla, kun olin lapsi, mutta ei mitään pahempia traumoja ole jäänyt mieltä
painamaan.
Isä oli se joka määräsi, ei juuri neuvoteltu vaan tehtiin niin kuin käskettiin. - Heikunkeikku
Ei jäänyt mikään asia kaivelemaan.
Se tietysti vähän häiritsi, kun oli niin jämptit kotiintuloajat. Minuuttiakaan ei saanut myöhästyä.
Sain paljon kannustusta, sekä piirtämisessä, että pianonsoitossa. Äitini opasti piirtämisasioita ja isäni taas vouhotti musiikista.- jassumarketta
Kun 15 ikäisenä läksin kotoa. Enkä viitsisi ruveta liiemmin kaivelemaan, isäukkokin ollut jo 26 v haudassa, äiti vähemmän... miksi se siitä muuttuu??
jassumarketta kirjoitti:
Kun 15 ikäisenä läksin kotoa. Enkä viitsisi ruveta liiemmin kaivelemaan, isäukkokin ollut jo 26 v haudassa, äiti vähemmän... miksi se siitä muuttuu??
Itse hoidin ja kasvatin itseni ja kymmenen sisarustani. Samoin ne kymmenen kasvatti ja hoiti minua. Tyytyväinen olen tuloksiin, koska kaikki ovat pärjänneet suht koht hyvin tässä maailmassa ja mihinkään suurempiin pahoihin tekoihin ei kukaan meistä ole sortunut.
Tiettyjä asioita olen yrittänyt omieni kohdalla välttää.
Mikään minun tekemäni ei koskaan riittänyt!
Jos joku muu sai kokeissa 10:n niin se menetti kohdallani arvonsa.
Sama kaikessa muussakin.
Helvetin tärkeää oli kuvittelu mitä muut meistä ajattelevat.
Väkinäistä julkisivun ylläpitoa, joka kuitenkin vuoti.
Tunteita ei saanut näyttää.
Kipua ei saanut valittaa.
Turpiin ei saanut ottaa tai ainakin piti antaa kunnon vastus.
Jne.
Varoittavalla puolella myös eukon lyöminen ja pantujen ulos ajo, vaikka talvella umpihankeen!
Sain TÄYDELLISEN rokotuksen tuota vastaan.
Positiivisella puolella minusta oli
- vastuun ottaminen tekemisistään
- kun jotain teki niin parasta peliin
- liikunnan ja fyysisen kunnon arvostus
- työnteon tärkeyden korostus
Vaimolla oli paljon tasapainoisempi koti!
Tytöllä yhteisiä harrastuksia isänsä kanssa.
Satunnaisia sanaharkkoja lukuun ottamatta, sopuisaa.
Kunnianhimon puute ja tavoitteettomuus ovat sekä, että piirteitä.
Minun kannaltani hyvä koska kaikki tarjoamani on riittänyt.
Tuosta sekamelskasta muodostuivat yhteiset kasvatusperiaatteemme.Ei minulla ole mitään syytä olla katkeroitunut siitä kasvatuksesta jonka aikanaan 50-60-luvuilla sain. Kuria oli, mutta se oli perusteltua. Työtä oli, totta kai, koska olimme helvetin köyhiä. Hyvää jälkeä sillä tavalla saatiin.
Vähän samassa hengessä olen itsekin seuraavaa polvea kasvattanut, enkä mielestäni ole epäonnistunut.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Sä olet epävakaa
tai ainakin yrität onnistuneesti vaikuttaa siltä. Ei sun kanssa uskalla ruveta yhtään mihinkään, menis hommat ojasta all241885Mieti miten paljon yritin
Löytää yhteyttä kanssasi uudelleen sen väärinymmärryksen jälkeen. Koen etten tullut puoleltasi hyvin kohdelluksi mies😔551723- 301440
- 701116
- 521059
- 54900
Yksi viesti häneltä ja ottaisin takaisin
Mutta ei sitä tule. Ja ehkä parempi niin, tein jo valintani. En saanut häneltä tarpeeksi, kaikki muu meni minun edelle j22885- 49873
- 24864
Keskisarjan puheet
Onko kansanedustajan sopivaa puhua tuollai vai pitäisikkö potkia pois eduskunnasta?176847