Lukion vaihto

qatti

Ajattelin vaihtaa ehkä lukiota ensimmäisen luokan jälkeen. Onko täällä ketään lukiota vaihtaneita?

Kun sitten hakisin sinne toiseen lukioon, pitäisikö minun hakea lukion ykkösluokan arvosanoilla, vaiko peruskoulun arvosanoilla? Vai saisinko asian opon kautta tms?

Kertokaa lukiota vaihtaneet kaikkea muutakin! Miten sopeuduit uuteen kouluun? Saitko nopeasti kavereita? Kannattiko lukion vaihto?

9

7306

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • amishhm

      Lukion vaihtamisessa on se riski, että sinut saatetaan passittaa ammattikouluun, jos olet tyrinyt ensimmäisen lukuvuotesi.

      • qatti

        Mitä tarkoitat tyrimisellä?

        Lukiota en ole todella vaihtamassa sen takia, että olisin huono, vaan siksi, koska en viihdy lukiossani ollenkaan.

        En ole omasta mielestäni tota hommaa kovin pahasti kussut ainakaan, mulla on tällä hetkellä kurssien keskiarvo n. 8.


      • Selvennystä .... !
        qatti kirjoitti:

        Mitä tarkoitat tyrimisellä?

        Lukiota en ole todella vaihtamassa sen takia, että olisin huono, vaan siksi, koska en viihdy lukiossani ollenkaan.

        En ole omasta mielestäni tota hommaa kovin pahasti kussut ainakaan, mulla on tällä hetkellä kurssien keskiarvo n. 8.

        Vaik onkii vanha viesti ni vastaan kummiski ku kuitenki joku tätä viel lukee.

        Toi kaveriha on iha selkee trolliolli eikä joko tiedä mist puhuu tai sit laitto vitsinä...

        Ni ei kyl voida passittaa mihinkää amikseen. Ei mihinkää mihin et itte haluu. Kyselet lukiolta mihin oot menos ja sit ne kertoo ottaako sua sinne vai ei ja jos ei oteta niin joku perustelu yleensä tulee myös siihen miks ei otettu.


    • JustMe...

      Tällaisissa asioissa kannattaa kääntyä aina suoraan opon puoleen; hän on koulutettu, ja tietää paremmin mitä tehdä kuin me täällä Suomi24:ssa :) Kannattaa mennä puhumaan halustaan vaihtaa koulua jo reilusti etukäteen, ettei sitten tarvitse pamauttaa ihan viime hetkillä että "tänään vaihdan lukiota".

      Mä vaihdoin koulua toisen vuoden jälkeen, kun alkoi vanha lukio maistua puulta. Mulla ei ollut enää minkäänlaista opiskelumotivaatiota, joten numerotkin tietysti tippui ja lintsasin paljon. Lisäksi lukio oli sen verran kaukana sieltä missä asun, niin että lyhyempi koulumatka tietysti houkutteli.

      Nyt olen ollut uudessa lukiossa noin puolisen vuotta ja oon pärjännyt loistavasti. Siellä on hyvä opiskeluympäristö, toisin kuin vanhassa lukiossa, jossa kaikki puhuivat paskaa toisistaan, eikä ketään kiinnostanut mikään. Tutustuin uudessa koulussa ihmisiin tosi nopeasti ja sopeuduin hyvin, mutta sehän on tietysti ihan omasta asenteesta kiinni miten sopeutuu ja saako kavereita.

      Mun kohdalla lukion vaihtaminen oli tosi hyvä päätös, enkä peruisi sitä mistään hinnasta. Nyt mulla on paljon paremmat mahdollisuudet pärjätä yo-kokeissakin, kun on hyvä motivaatio opiskella.

      Kannattaa kuitenkin miettiä lukion vaihtamista tarkasti, ettei sitten myöhemmin ala kaduttaa. Edestakaisin vänkslääminen on hankalaa, eikä koskaan hyvästä. Itse teet tietysti päätöksen (ja jos olet alaikäinen, niin teet päätöksen vanhempiesi kanssa, sillä heidän tulee kirjoittaa erotodistuksesi), joten älä anna muitten vaikuttaa siihen. Koulukaverit saattavat nimittäin yrittää puhua sua kovaa vauhtia ympäri :D No ei mutta, sen lisäksi mun opo oli vahvasti lukion vaihtoa vastaan. Aluksi hän lähestulkoon hylkäsi ehdotuksen kokonaan, mutta vähitellen lämpeni ajatukselle ja oli ystävällisesti yhteydessä kouluun, jonne halusin päästä ja selvitti asioita puolestani. Ja koska olin puhunut koulun vaihdosta jo noin puoli vuotta etukäteen, niin kun sitten lopulta tulin kertomaan päätökseni, hän hyväksyi sen avoimesti.

      Kannattaa kuitenkin miettiä myös sitä mahdollisuutta, ettei uudessa koulussa välttämättä ole sen parempi ympäristö kun vanhassa. Uudessa lukiossa kaveripiirit saattavat olla ensimmäisen vuoden jälkeen jo niin tiiviit, että niihin on vaikea päästä sisään. Mutta jos olet vahvasti sitä mieltä, että haluat vaihtaa lukiota, niin siitä vaan juttelemaan opon kanssa, niin lähtee asiat rullaamaan.

      • qatti

        Itse olisin vaihtamassa lukiota vähän samoista syistä, en viihdy lukiossani yhtään, koska minulla ei ole siellä yhtään hyvää kaveria, kaikki puhuvat paskaa toisistaan ja muutenkin ovat toisiaan vastaan. Mullakin opiskelu menee vaan huonommin ja huonommin, ja mun on aina pakko joskus lähtee kesken päivän pois, ettei pää räjähä niitten ihmisten takia.

        Elikkä opon puheille taidan marssia :) Luultavasti vaan vaihtaisin aika pitkän matkan päähän ja en oikein tiedä miten vanhemmat suhtautuu :D Heille en oo siis vielä asiasta haastellu, mutta siis tietenkin aion ottaa puheeksi, ennen kuin muutan toiselle puolelle Suomea :D

        Lisää vaan vastauksia, kiva kuulla mahdollisimman paljon kokemuksia :)


      • Hina
        qatti kirjoitti:

        Itse olisin vaihtamassa lukiota vähän samoista syistä, en viihdy lukiossani yhtään, koska minulla ei ole siellä yhtään hyvää kaveria, kaikki puhuvat paskaa toisistaan ja muutenkin ovat toisiaan vastaan. Mullakin opiskelu menee vaan huonommin ja huonommin, ja mun on aina pakko joskus lähtee kesken päivän pois, ettei pää räjähä niitten ihmisten takia.

        Elikkä opon puheille taidan marssia :) Luultavasti vaan vaihtaisin aika pitkän matkan päähän ja en oikein tiedä miten vanhemmat suhtautuu :D Heille en oo siis vielä asiasta haastellu, mutta siis tietenkin aion ottaa puheeksi, ennen kuin muutan toiselle puolelle Suomea :D

        Lisää vaan vastauksia, kiva kuulla mahdollisimman paljon kokemuksia :)

        ...niin tutulta mulle toi sun tilanne. Ite tosin kävin puoltoista vuotta lukiota toisella paikkakunnalla kuvataidelinjalla, mutta kyllästyin linjaan ja tulin kotipaikkakuntani lukioon. Täällä ilmapiiri on hirveä ja pää meinaa paukahtaa kun en kestä ja olen ollut täällä vasta 2kk! Ja nyt siis meinaan vaihtaa taas takaisin kevään jälkeen sinne toiselle paikkakunnalle. Opo varmaan 'tykkää', mutta ei se estääkään mua voi, jos en täällä pysty olemaan. Tuleehan se kalliimmaksi käydä toisella paikkakunnalla koulua, mutta ainakin siellä on mukavaa. ^^


      • Veeeeruskainen
        Hina kirjoitti:

        ...niin tutulta mulle toi sun tilanne. Ite tosin kävin puoltoista vuotta lukiota toisella paikkakunnalla kuvataidelinjalla, mutta kyllästyin linjaan ja tulin kotipaikkakuntani lukioon. Täällä ilmapiiri on hirveä ja pää meinaa paukahtaa kun en kestä ja olen ollut täällä vasta 2kk! Ja nyt siis meinaan vaihtaa taas takaisin kevään jälkeen sinne toiselle paikkakunnalle. Opo varmaan 'tykkää', mutta ei se estääkään mua voi, jos en täällä pysty olemaan. Tuleehan se kalliimmaksi käydä toisella paikkakunnalla koulua, mutta ainakin siellä on mukavaa. ^^

        Toivottavasti huomaat tän viestin koska haluisin kovasti tietää vaihoitko Mäntsälän lukioon koska mulla ihan samanlainen tilanne nyt? Kysyn tosiaa ihan randomilla et siihen malliin.. Mutta oon siis myös kuvataidelinjalla ja vaihtamassa kotikunnan lukioon...


    • Lukionvaihtaja

      Hei, viestiketju on jo vanha, mutta vastaan silti jos se vaikka jotain auttaisi :)
      Itse vaihdoin ensimmäisen lukiovuoteni jälkeen toiseen lukioon, ja vaihto itsessään oli helppo. Laitoin viestiä uuden lukion rehtorille ja varmistin paikkani, ja sitten vanhaan kouluun sähköposti eroamisesta ja kävin hakemassa erotodistuksen koulusihteeriltä. Ensimmäiset pari viikkoa menivät mukavasti, mutta sitten iski ikävä vanhaan kouluuni. En tuntenut itseäni osaksi uutta koulua, ja koska ensimmäisen vuoden aikana monet olivat jo löytäneet omat ryhmänsä jäin yksinäiseksi. Onneksi minulla on uudessa koulussa vanhastaan muutama tuttu, joten löysin heistä seuraa aina silloin tällöin. Uuteen kouluun sopeutuminen oli yllättävän vaikeaa. Minua auttoi se, että tiesin tarkkaan miksi vaihdoin. Uusi kouluni ei ollut sellainen miksi sen olin kuvitellut, mutta sain sieltä sen mitä en vanhasta koulustani saanut. Uudessa koulussa ilmapiiri oli hyvin erilainen ja ihmiset tuntuivat vierailta, joten vie aikaa ennenkuin tuntuu luontevalta mennä uuteen kouluun. Jos vaihto epäilyttää, suosittelen harkitsemaan vielä vähän kauemmin, esimerkiksi ensimmäisen jakson ajan. Kesällä mielipiteet saattavat muuttua, kun ei muista niitä arjen pieniä asioita.

      • Anonyymi

        Millaisen viestin laitoit


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1252
    2. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      19
      1245
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      5
      1166
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1164
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      1
      1143
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      1
      1141
    7. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1134
    8. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1127
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      3
      1119
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1110
    Aihe