Opettamisen halu?

Opeksi(ko)?

Pitääkö opettajalla olla HALU jakaa tietoa, opettaa ja olla luokan edessä? Ja entä, jos tällaista paloa ei tunne tai sitä ei ole? Suoritan tällä hetkellä pedagogisia opintoja, ja jännitän aina luokan eteen menemistä ja koen oloni epävarmaksi oppilaiden kanssa. Lähtökohtainen tunne on, että luokan eteen meneminen tuntuu epämieluisalta, vaikka yleensä tunnin jälkeen olo on helpottunut ja ajatuksena on, että "kyllähän se ihan hyvin meni, eikä se niin kamalaa ollutkaan". En silti koe varsinaisesti löytäneeni itsestäni tietynlaista "opettamisen paloa". Opettajan työ kiinnostaa lähinnä kohtuullisen työllisyystilanteen, palkkauksen ja oman alan kiinnostuksen vuoksi. Mielipiteitä, kokemuksia?

4

428

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • opex

Kannattaa muistaa, että tilanne on aivan erilainen, kun olet "omien oppilaiden" kanssa. Minusta opetusharjoittelulla ei ole mitään tekemistä oikean opettajan työn kanssa. On erittäin palkitsevaa tutustua oppilaisiin ja saada homma rullaamaan. Eikä siihen päästä tunnissa tai kahdessa, kun ohjaava opettaja kyttää luokan perällä. Toisaalta tosi elämä on myös haastavampaa, kun se auktoriteetti pitää itse ansaita ja suhteet itse rakentaa. Minä myös olen omasta aineestani kiinnostunut, mutta varsinainen palo tulee ihmisistä. Ja juuri niistä tietyistä, joihin kolmeksi vuodeksi sitoutuu ja joiden viimeistä suvivirttä kuuntelee aina tippa linssissä:) Mutta muista, että oma asenne ratkaisee; pyri ajattelemaan oppilaitasi ihmisinä ja yksilöinä, ei vain massana edessäsi. Oppilaat ovat "vain" ihmisiä kuten sinäkin.

• amisope

En minä tiennyt haluavani opettaa ennenkuin ajauduin vahingossa alalle. Itse en ole pätkääkään tyypillinen opettajapersoona ja kyllä se luokan edessä steppailu on myös minulle aika vastenmielistä.

Jotenkin kun ikää alkaa pikkuhiljaa kertyä on alkanut muodostua jonkinlainen sisäinen tarve jakaa omalla alalla oppimaani. Mielestäni olisi hukkaan heitettyä ammattitaitoa sellainenkin kokemus, jota olen kohta 30 vuoden aikana kerännyt. Siitä kai se sisäinen palo. Ja varmaan yhtenä syynä ihan vaan pätemisentarve.

Luokan edessä steppailua voi vähentää huomattavasti käyttämällä mielenkiintoisempia opetusmenetelmiä. Kun käyttää videoita ja PowerPointteja, opiskelijoiden huomio on muualla kuin opettajassa. Kun soveltaa PBL:ää, vertaisoppimista, projekteja, yms. konstruktivistisia menetelmiä opiskelijoiden huomio on itse asiassa eikä opettajassa. Sillä sitä pärjää ujompikin kaveri - ja tuloksetkin ovat parempia.

• NÄIN NÄIN

Erilaisilla oppija- ja asiakeskeisillä opiskelutavoilla sinä et ole pääroolissa vaan se, jonka pitäisikin olla eli opiskelija.

• drtt

olen itsekkin. Ei minulla mitään paloa ole opettaa, työ töiden joukossa. Lapset ovat sen verran hölmöjä, että eivät ymmärrä jos vain esittää asiasta kiinnostunutta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kiitos nainen

Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik
      Tunteet
      12
      3760
    2. MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."

Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar
      Maailman menoa
      76
      1980
    3. Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?

Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun
      Maailman menoa
      542
      1608
    4. Kirjoita yhdellä sanalla

Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin
      Ikävä
      83
      1267
    5. Olet hyvin erilainen

Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja
      Ikävä
      67
      1077
    6. Yksi syy nainen miksi sinusta pidän

on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s
      Ikävä
      33
      1018
    7. Hyödyt Suomelle???

Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt
      Maailman menoa
      214
      898
    8. Hyvää Joulua mies!

Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o
      Ikävä
      60
      873
    9. Hyvää talvipäivänseisausta

Vuoden lyhyintä päivää. 🌞 Hyvää huomenta. ❄️🎄🌌✨❤️😊
      Ikävä
      171
      844
    10. Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!

Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill
      Suomalaiset julkkikset
      3
      788
    Aihe