Missä menee raja?

pompsista

Nimittäin pyöreän ja ylipainoisen raja?

Itse olen 170/85, olenko pyöreä vai ylipainoinen? Itse pidän itseäni pyöreänä, kasvot ovat normaalit, ja muutenkin kilot ovat jakautuneet tasaisesti jokapaikkaan. MUTTA. Mä näen itseni joka päivä peilistä. Joten mulle tää mun olemus on normaalia, mutta mitä se on muille? Olenko aivan hirveä sotanorsu mitoiltani?

Ja huom. en nyt tässä yritä rakentaa itsetuntoani muiden varaan, vaan kaipaan rehellisiä vastauksia. Eli missä se raja menee?

19

746

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Zartsa42

      Itse olen 171cm ja painan tällä hetkellä 64-65 kiloa, joista viitisen kiloa on tullut viimeisen vuoden aikana. En ole tottunut vieläkään tähän "uuteen muhkeaan ulkomuotooni", vaan tuntuu, että nyt on pakko saada vähintään se 5 kiloa pois, en voi ostaa koko ajan lisää isompia vaatteita.

      Uskon siis, että sullakin on laihdutettavaa. Oletko ollut lapsesta saakka pyöreä vai onko kiloja tullut lyhyessä ajassa enemmän? Painoa kannattaa seurata.

    • Isompi läskipossu

      Painoindeksi on ihan hyvä mittari. Normaalipainoisella indeksi on korkeintaan 25. Sinulla se on 29,4. Painoindeksi on paino kiloina / pituus metreinä * pituus metreinä, eli yksikkö on kg/m²

      Täällä valmis laskuri: http://www.painoindeksi.org/

      • pompsista

        Niin eli painoindeksin mukaan mä olen just ja just lievästi ylipainoinen. Mutta silti en tiedä voinko kutsua itseäni pyöreäksi kuulostamatta tyhmältä?

        Niin ja zartsa42, lihoamaan aloin ysiluokalla, olin kyllä aina ollut sellainen isompi mutten kyllä ylipainoinen, olin vaan lapsena päätä pidempi kuin muut ja kaikintavoin romuluisempi. Sitten tuli tossa pari vuotta sitten raskaus, jonka myötä pääsin vähän lösähtämään juuri kun mulla oli hyvä laihdutus menossa, ja muutenkin kuntoilin aika paljon. Raskaus antoikin yhtäkkiä luvan maata vaan sohvalla ja syödä. Oisin kyllä itseeni täysin tyytyväinen 5 kiloa hoikempana, sillä pyöreys mun mielestä sopii mulle. Kiinnostaa vaan ihan yleinen mielipide.


      • nonroundy
        pompsista kirjoitti:

        Niin eli painoindeksin mukaan mä olen just ja just lievästi ylipainoinen. Mutta silti en tiedä voinko kutsua itseäni pyöreäksi kuulostamatta tyhmältä?

        Niin ja zartsa42, lihoamaan aloin ysiluokalla, olin kyllä aina ollut sellainen isompi mutten kyllä ylipainoinen, olin vaan lapsena päätä pidempi kuin muut ja kaikintavoin romuluisempi. Sitten tuli tossa pari vuotta sitten raskaus, jonka myötä pääsin vähän lösähtämään juuri kun mulla oli hyvä laihdutus menossa, ja muutenkin kuntoilin aika paljon. Raskaus antoikin yhtäkkiä luvan maata vaan sohvalla ja syödä. Oisin kyllä itseeni täysin tyytyväinen 5 kiloa hoikempana, sillä pyöreys mun mielestä sopii mulle. Kiinnostaa vaan ihan yleinen mielipide.

        Olet ylipainoinen, vieläpä aika reilustikin. BMI ei erottele miestä ja naista. Seuraavana, bmi yli 30 onkin sitten 'merkittävä ylipaino'.
        Asiallinen taulukko painorajoihin löytyy:
        http://www.engineeringtoolbox.com/body-weight-versus-height-d_1551.html

        jonka frame sizesta saa samointein unohtaa 'large':n, hyvin harva täyttäisi sen määritelmät (no kuulantyöntäjät esim)

        Mutta tokihan tässä nyt määrää paljolti se miten ne makkarat makaa. Jos ne seisoessakin alkaa kerrostumaan, ei enää voi itselleen valehdella pyöreydestä. Naisilla kasvot säilyvät kauniina hyvin pitkälle, mutta keskivartalo ja reidet ovat lahjomattomia.


      • kunkunkuntoilemaan!
        pompsista kirjoitti:

        Niin eli painoindeksin mukaan mä olen just ja just lievästi ylipainoinen. Mutta silti en tiedä voinko kutsua itseäni pyöreäksi kuulostamatta tyhmältä?

        Niin ja zartsa42, lihoamaan aloin ysiluokalla, olin kyllä aina ollut sellainen isompi mutten kyllä ylipainoinen, olin vaan lapsena päätä pidempi kuin muut ja kaikintavoin romuluisempi. Sitten tuli tossa pari vuotta sitten raskaus, jonka myötä pääsin vähän lösähtämään juuri kun mulla oli hyvä laihdutus menossa, ja muutenkin kuntoilin aika paljon. Raskaus antoikin yhtäkkiä luvan maata vaan sohvalla ja syödä. Oisin kyllä itseeni täysin tyytyväinen 5 kiloa hoikempana, sillä pyöreys mun mielestä sopii mulle. Kiinnostaa vaan ihan yleinen mielipide.

        just ja just yipainon puolella, mutta väärällä laidalla, joten olet jo hyvin lähellä vakavaa ylipainoa, mikä on terveydellesi jo vakava riski, varsinkin jos et juurikaan harrasta liikuntaa, ja kropassa on enemmän läskiä kun lihasta.


      • pompsista
        kunkunkuntoilemaan! kirjoitti:

        just ja just yipainon puolella, mutta väärällä laidalla, joten olet jo hyvin lähellä vakavaa ylipainoa, mikä on terveydellesi jo vakava riski, varsinkin jos et juurikaan harrasta liikuntaa, ja kropassa on enemmän läskiä kun lihasta.

        Kuka sanoi etten harrasta liikuntaa? Kun on ylipainoinen, ei harrasta liikuntaa ollenkaan, tai niinkuin sanoit, juurikaan? Taas tätä yleistämista.

        Käyn reilun tunnin mittaisella kävelylenkillä joka päivä, kerran viikossa myös uin kilometrin ja kerran viikossa käyn puolentoista tunnin jumpassa.

        Kyselin vain noista mitoista, en kaivannut sen enempää syväanalyysiä elämästäni, varsinkaan kun ette tiedä siitä mitään :) (tai nyt jo vähän :D)


      • heikki_*
        pompsista kirjoitti:

        Kuka sanoi etten harrasta liikuntaa? Kun on ylipainoinen, ei harrasta liikuntaa ollenkaan, tai niinkuin sanoit, juurikaan? Taas tätä yleistämista.

        Käyn reilun tunnin mittaisella kävelylenkillä joka päivä, kerran viikossa myös uin kilometrin ja kerran viikossa käyn puolentoista tunnin jumpassa.

        Kyselin vain noista mitoista, en kaivannut sen enempää syväanalyysiä elämästäni, varsinkaan kun ette tiedä siitä mitään :) (tai nyt jo vähän :D)

        Olet lievästi ylipainoinen. Huolestuttavaa ei ole niin lievä ylipaino vaan vyötärönympärys. Hyvä v.ymp naisella olisi alle 80 cm. Kun bmi nousee yli 30, aletaan puhua jo merkittävästä lihavuudesta. Olet siinä rajalla oletko kohta jo merkittävästi lihava. En nyt puhu ulkonäöstä vaan otan terveysnäkökulman. Pyöreätkin naiset ovat kauniita, sitä en kiistä. Liikut ihan sopivasti, vielä vähän hyötyliikuntaa lisää, niin hyvä tulee.
        (kopioin nämä sydänliiton sivuilta)
        "Vyötärönympärysmitta - omena vai päärynä?

        Vyötärönympäryksen mittaaminen on tehokas rasvakudoksen sijainnin selvittäjä. Vatsaonteloon kertyvällä rasvalla eli omenalihavuudella on todettu selvä yhteys lisääntyneeseen sydän- ja verisuonitautien vaaraan sekä tyypin 2 diabetekseen.

        Vatsaonteloon kertyvä rasva on aineenvaihdunnallisesti aktiivisempaa kuin päärynälihavuudessa lantiolle ja reisiin kertyvä rasva. Se on siten vaarallisempaa terveydelle, mutta myös helpommin laihdutettavissa. Mittanauha on kätevä väline rasvakudoksen sijainnin selvittämisessä ja sairastumisriskin arvioinnissa.

        On hyvä kuitenkin muistaa, että suurentunut vyötärönympärys on yksi monista vaaratekijöistä, joten sairastumisvaaraa arvioitaessa tulee huomioida myös muut vaaratekijät: kohonnut verenpaine, suurentuneet veren rasva-arvot ja häiriytynyt sokeriaineenvaihdunta.

        Miten vyötärönympärys mitataan?

        Vyötärönympärys mitataan 1 - 2 cm navan yläpuolelta paljaalta iholta. Mittanauhan tulee olla vaakasuorassa eli yhtä korkealla edestä, takaa ja sivuilta. Mitattaessa painon tulee olla tasan molemmilla jaloilla. Ensin hengitetään sisään ja sitten ulos ja mittanauhan lukema katsotaan uloshengityksen lopuksi. Mittanauha ei siis saa kiristää eikä olla liian löysällä.

        Taulukko: Vyötärön ympärysmitta ja lihavuuteen liittyvät terveyshaitat


        Vyötärön ympärysmitta (cm) Tavoite Lievä terveyshaitta Huomattava terveyshaitta
        naiset alle 80 tavoite 80-87 cm yli 88 cm


      • kunkunkuntoilemaan!
        pompsista kirjoitti:

        Kuka sanoi etten harrasta liikuntaa? Kun on ylipainoinen, ei harrasta liikuntaa ollenkaan, tai niinkuin sanoit, juurikaan? Taas tätä yleistämista.

        Käyn reilun tunnin mittaisella kävelylenkillä joka päivä, kerran viikossa myös uin kilometrin ja kerran viikossa käyn puolentoista tunnin jumpassa.

        Kyselin vain noista mitoista, en kaivannut sen enempää syväanalyysiä elämästäni, varsinkaan kun ette tiedä siitä mitään :) (tai nyt jo vähän :D)

        kirjoitin : JOS et harrasta juurikaan liikuntaa, tarkoittaa sitä että on helvetin hyvä että harrastat liikuntaa.... ja tarkoittaa myös sitä että et ole pelkkää läskiä vaikka painoindeksi hipoo riskirajaa, parempi näin. ;-)


      • pompsista
        heikki_* kirjoitti:

        Olet lievästi ylipainoinen. Huolestuttavaa ei ole niin lievä ylipaino vaan vyötärönympärys. Hyvä v.ymp naisella olisi alle 80 cm. Kun bmi nousee yli 30, aletaan puhua jo merkittävästä lihavuudesta. Olet siinä rajalla oletko kohta jo merkittävästi lihava. En nyt puhu ulkonäöstä vaan otan terveysnäkökulman. Pyöreätkin naiset ovat kauniita, sitä en kiistä. Liikut ihan sopivasti, vielä vähän hyötyliikuntaa lisää, niin hyvä tulee.
        (kopioin nämä sydänliiton sivuilta)
        "Vyötärönympärysmitta - omena vai päärynä?

        Vyötärönympäryksen mittaaminen on tehokas rasvakudoksen sijainnin selvittäjä. Vatsaonteloon kertyvällä rasvalla eli omenalihavuudella on todettu selvä yhteys lisääntyneeseen sydän- ja verisuonitautien vaaraan sekä tyypin 2 diabetekseen.

        Vatsaonteloon kertyvä rasva on aineenvaihdunnallisesti aktiivisempaa kuin päärynälihavuudessa lantiolle ja reisiin kertyvä rasva. Se on siten vaarallisempaa terveydelle, mutta myös helpommin laihdutettavissa. Mittanauha on kätevä väline rasvakudoksen sijainnin selvittämisessä ja sairastumisriskin arvioinnissa.

        On hyvä kuitenkin muistaa, että suurentunut vyötärönympärys on yksi monista vaaratekijöistä, joten sairastumisvaaraa arvioitaessa tulee huomioida myös muut vaaratekijät: kohonnut verenpaine, suurentuneet veren rasva-arvot ja häiriytynyt sokeriaineenvaihdunta.

        Miten vyötärönympärys mitataan?

        Vyötärönympärys mitataan 1 - 2 cm navan yläpuolelta paljaalta iholta. Mittanauhan tulee olla vaakasuorassa eli yhtä korkealla edestä, takaa ja sivuilta. Mitattaessa painon tulee olla tasan molemmilla jaloilla. Ensin hengitetään sisään ja sitten ulos ja mittanauhan lukema katsotaan uloshengityksen lopuksi. Mittanauha ei siis saa kiristää eikä olla liian löysällä.

        Taulukko: Vyötärön ympärysmitta ja lihavuuteen liittyvät terveyshaitat


        Vyötärön ympärysmitta (cm) Tavoite Lievä terveyshaitta Huomattava terveyshaitta
        naiset alle 80 tavoite 80-87 cm yli 88 cm

        Jep, no tässä asiassa menee mun osalta metsään, eli oon just se vyötärölihavatyyppi :( Vyötäron ympärys mulla on 95 senttiä, ja lantio on 105 senttiä, joten erot ovat aika pienet, ja toi vyötärö on kyllä tollainen mistä haluaisin eroon. Viimeksi kun olin tästä muutaman kilon laihempi, oli vyötärö aivan sama. Silloin kilot lähtivät enimmäkseen jaloista, ja vähän rinnasta. Eli kait tätä vyötärö tarttis vaan treenata.

        Niin ja kiitos kaikille vastauksille, ja luen niitä mielelläni lisää :)


      • *****
        pompsista kirjoitti:

        Jep, no tässä asiassa menee mun osalta metsään, eli oon just se vyötärölihavatyyppi :( Vyötäron ympärys mulla on 95 senttiä, ja lantio on 105 senttiä, joten erot ovat aika pienet, ja toi vyötärö on kyllä tollainen mistä haluaisin eroon. Viimeksi kun olin tästä muutaman kilon laihempi, oli vyötärö aivan sama. Silloin kilot lähtivät enimmäkseen jaloista, ja vähän rinnasta. Eli kait tätä vyötärö tarttis vaan treenata.

        Niin ja kiitos kaikille vastauksille, ja luen niitä mielelläni lisää :)

        Esim. vatsalihasliikkeitä on helppo tehdä kotona vaikka joka ilta, aloita vaikka 10/ilta ja siitän sitten pikkuhiljaa lisäät, niin alkaa vyötärö kaventumaan.


    • 30

      Samat mitat voisi näyttää jollakin toisella ihmisellä ihan erilaisilta ulospäin. Tiedän mitä tarkoitat sillä, että ylimääräinen rasva on keääntynyt tasaisesti jokapuolelle,. Ilmeisesti sulla on vartalon kaaret ja muut mitat oikeilla paikoilla ja näkyvissä. toinen henkilö voi olla vatsakas, jolloin takaapäin ei näy paljon mitään, mutta profiili muistuttaa omenaa. Kasvojen ja kaulan alue voi olla hyvinkin airo toisella ja toisella komeat kaksoisleuat.

      Itse olen saman mittainen ja vähän painavampi. Olen iso ja mudokas, mutta omenaa en muistuta mistään päin. Mitään muita terveysriskejä ei ole havaittu. liikkuminen sujuu - toki se voisi olla helpompaa jos ei raahaisi mukanaan 10-20 kg ylimääräistä tavaraa. Mutta jaksan tehdä parin tunnin hiihto reissun tai nuorempien mukana tunnin kuntosalin kuntopiirin väliaskelluksineen.

      Eli kunto ja ylipaino ei aina mene käsikädessä. Toki vaikuttavat toisiinsa.

      • Tekemällätehtyjuttu

        en edes lapsena pitäny tukevia ihmisiä (jollainen en aina lapsena ollut) mitenkään ihmeellisinä. Ihan tavallisia ja mukavan lupsakan näköisiä. Kummallista, miten muka hirveästi ihmetellään ihan tavallisia ihmisiä. Oliskohan ripaus teeskentelyä mukana, syystä tai toisesta?


    • yli 60

      Sinulle pompsista sanoisin, että samassa veneessä ollaan. Paino sama, pituus sama. Nuorena naisena painoin 53 kg,ei hyvä silloinkaan olin lauta ei muotoja, sai syödä mitä vain. Kyllä me pullukoita olemme. Hiukan menee ylipainon puolelle. Ei me vielä norsuja olla, joka norsuksi sanoo ei ole norsua nänytkään. Olkaamme pituudestamme ylpeitä, minä ainakin olen. YRITETÄÄN YHDESSÄ.

    • Olet kyllä

      Olen sinun pituisesi mutta n. 15kg kevyempi ja silti minustakin löytyy rasvaa (myös lihaksia löytyy). Eli olet lihava.

    • Harkonenkk

      Kyllä ylipainoa taitaa olla vähän kertynyt. Kuitenkaan nuo kilot ja mitat eivät useinkaan kerro kaikkea. Etenkin, jos harrastat kuntosalia aktiivisesti niin paino voi olla mitä tahansa ja palautetta kannattaa ottaa vastaan lähinnä peililtä. http://www.laihdutus.info/ on näppärä sivusto, jos kaipaat dieettivinkkejä.

    • Mayja-70

      Koska tämä 6:n vuoden takainen aloitus on otettu esiin, niin moni lukee.
      Pompsis on 6 vuotta vanhempi ja viisaampi. Hyörii ehkä äitinä ...
      Joka tapauksessa, mielestäni luusto tulee ottaa huomioon.
      Tukeva luustoinen nahka luiden päällä voi olla kuin Rosa märehtien niityllä.
      Mutta muutama lisäkilo tekee "lehmänläisestä" luukasasta UHKEAN NAISEN!
      Voi silloin liukastua listojen "väärälle" puolelle, ylipainoiseksi.
      Jos "pomsikit" voivat hyvin ja viihtyvät likojensa kanssa, elävät terveellisesti,
      miksi alkaa kritisoida "läskittelemällä"?
      Saattaa olla monen miehen pehmeä lohdutus syyskylmällä kyökissä.

      • Mayja-70

        Sorry kirjoitusvirhe!
        Piti kirjoittaa "viihtyvät kilojensa kanssa".
        Koneella on ADHD ;-)


    • antiläski

      No siis onhan toi jo kunnon läski jos on 170cm pitkä ja painaa 85 kiloa. Tuskin on lihasta paljon tuossa kropassa jos ihan "tunnin kävelylenkkejä" tekee.

    • 94847893

      Minä olin pahimmillani 174/88. Tämä oli entisen suhteeni aikana. Eli siis varmaan jotain sinun kokoluokkaasi aikalailla. Mietin ihan samoja asioita. Miehet tuppasivat kiinnostumaan minusta kuitenkin ja paino tuli jotenkin niin etten edes huomannut sitä. Mietin toisinaan että miltäköhän näytän, mutta ruoka yhdisti meitä ja olin aivan totaalisen rakastunut tähän mieheen.

      Sitten tuli ero. Yllättävästi ja todella nopeasti sattuneen eron jälkeen masennuin ja ahdistuin niin, että hain kontrollia elämääni alkamalla kontrolloimaan syömistäni. Se meni vähän överiksi. Minulla oli ruumiillisesti raskas työ ja liikuin todella paljon, mutta söin yhden tai max. kaksi ateriaa päivässä (nekin saattoi olla yksi täytetty leipä ja illalla hedelmä, tai joskus jopa ihan yksi sellainen pieni valmispizza, jolloin en syönyt päivässä muuta, koska pizza oli herkkupäivä), ja join hirmuisesti teetä (=vettä). Olin myös todella koukussa Zero kokikseen, joka on edelleen elämässäni laihdutuksen tukena.

      Kun laihduin, joka tapahtui todella nopeasti tietysti, aloin yhä tarkemmaksi ja tarkemmaksi syömiseni kanssa, koska mukaan tuli pelko lihomisesta uudestaan - monet sukulaiset ja ystävät kehuivat uutta ulkomuotoa, enkä halunnut menettää sitä. Tuolloin banaanikin kävi päiväruuasta. Ja edelleen join paljon vettä, liikuin, ja vedin tuolloin hetken aikaa koulun takia jumppatuntejakin lähes joka päivä.

      Sittemmin olen löytänyt uuden miehen, joka on tutustuttanut minut ruokaan uudestaan. Mutta edelleen aina välillä tulee sellainen pakottava tarve kontrolloida syömistäni. Tällä hetkellä syön päivässä yhden rahkan ja illalla esim. kourallisen mansikoita tai jonkun hedelmän. Ja käyn ilta- tai päivälenkeillä. Toisaalta olen kesälomalla vielä enkä liiku muuten ollenkaan, joten kontrolli johtunee siitä.
      Haluan laihtua ja tavoitteeni on 60kg tai mielellään sen alle.

      Pointtini on, etten itse pitänyt itseäni ylipainoisen näköisenä, mutta ilmeisesti muut pitivät. Ja alkoivat kehumaan heti kun paino laski.
      Tuosta 88kg:sta olin laihtunut parhaimmillani 24kg eli paino oli 64 alimmillaan. Nyt kesän aikana olimme kiertämässä maailmaa, ja paino pääsi nousemaan pikaruokaa syömällä - nyt painan 66kg. Mutta kuten mainitsin, tuo kontrolli on lähtenyt nyt päälle (edellispäivän aikana) sellaisella vaihteella, mitä aikaisemmin ei olekaan ollut. Tiedän että syön liian vähän ja pitäisi liikkua enemmän ja syödä enemmän jne. jne. mutta en ole koskaan pitänyt liikkumisesta, enkä oikeastaan pidä mistään terveys-hypetyksestä. Vihaan sitä. Masennus voi tosin osin selittää tämän.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 173
      5109
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      126
      4613
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      30
      2946
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      30
      1947
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1794
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1737
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1720
    8. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      108
      1716
    9. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1623
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1561
    Aihe