Tippaaminen Pariisissa?

"Amelie"

Olen lähdössä helmikuussa Pariisiin ja hieman yrittänyt tutustua kaupunkiin ennalta. Mietityttää nyt, että millainen on tippauskulttuuri Ranskassa ja Pariisissa? Onko ravintoloissa usein sisällytetty listahintoihin valmiiksi tippi vai ei? Mikä on sopiva juomarahan osuus, jos on ollut ihan tyytyväinen palveluun, muttei halua "liikaa" antaa vaikuttamatta silti kitupiikiltä? Olen kuullut, että jossain aivan pienien kolikoiden antaminen on hyvin loukkaavaa, vaikka ne yhteensä tekisivätkin ihan ok summan - onko näin myös Pariisissa? Syöminen on oleellinen osa lomaa ja haluaisin, että tältäkin osalta matka sujuisi mukavasti, joten paljon kiitoksia jo etukäteen vastauksista.

3

2888

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pour boire

Voit jättää tippiä, euron tai puolitoista, mutta usein palvelu sisältyy hintaan. Itse en useinkaan tippaile edes tutuissa paikoissa, ja silti palvelu on ollut ihan ok seuraavallakin kerralla. Itse aikaisemmin tyhjensin usein kolikkopuolen sentit tippiin, mutta sitten tarjoilijana työskennellyt tuttu kertoi, että se otetaan lähinnä kettuiluna: oli kuulemma itse joskus juossut senttikasalla tipanneiden jenkkituristien perään ja heittänyt kolikot katuun heidän jalkoihinsa. Saivatpa kotosalla päivitellä temperamentikkaita ranskiksia.. ;)

• varsinaista

"tippikultuuria" enää tässä maassa.

• sergios

Mielen mukaan. Itse tippaan aina ravintolassa, jos palvelu ja ruoka on ollut positiivinen kokemus - niin Suomessa kuin Ranskassakin. 10% laskun loppusummasta - esim. 20euron setistä pari euroa - ei ole kettuilua, muttei myöskään turhaa "on mulla rahaa" -brassailua.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ensi kesänä

Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta
      Ikävä
      64
      3305
    2. Tukalaa kuumuutta

Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh
      Ikävä
      43
      3127
    3. Sinä, ihastukseni

Mitä haluaisit tehdä kanssani ensimmäisenä?
      Ihastuminen
      43
      2498
    4. Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.

Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa
      Kotimaiset julkkisjuorut
      108
      2376
    5. Tiedät ettei tule toimimaan.

Mielenterveys ei kummallakaan kestä.
      Ikävä
      31
      1923
    6. Okei, myönnetään,

Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘
      Ikävä
      27
      1820
    7. Onko kaivatullasi

himmeä kuuppa?
      Ikävä
      48
      1626
    8. Mihin hävisi

Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä
      Iisalmi
      85
      1435
    9. On jo heinäkuun viimeinen päivä.

En taida nähdä sinua koskaan.
      Rakkaus ja rakastaminen
      39
      1300
    10. Lähtikö korvat

puhtaaksi vaikusta?
      Tuusniemi
      82