Heips!
Elikkä olin sappiteiden tähystyksessä (ERCP) ja se tehtiin meilahden sairaalassa.
Pelkäsin toimenpidettä TODELLA paljon, mutta se meni tosi hyvin. Itseasiassa en muista toimenpiteesta juurikaan MITÄÄN :D Meilahden sairaalassahan toimenpide tehdään jossain ihme (pinta nukutuksessa?) jossa potilas itse saa nappulan käteen jolla annostelee kipu ja nukutusaine yhdistelmää suoraan suoneen.
Itse muistan sen kun menin sinne huoneeseen ja sain sen napin käteen ja hoitajat sanoivat että "paina nappia, paina uudelleen nappia, paina vielä kerran", sen jälkeen vintti pimeni ja seuraava muistikuva onkin sitten se kun he sanovat että siirretään minut pöydältä sänkyyn ja lähdetään tarkkailuosastolle.
Mutta käytännössä vaikka en toimenpiteestä sen enempää muista, olen kuitenkin ollut niin tajuissani että välillä olen aina painanut nappia kun on tullut jotain tuntemuksia. Anestesia lääkäri siis sanoi että "painat nappia aina jos tulee tukala tunne, tai jos esim. nenää alkaa kutittamaan". Jotenkin oon miettinyt nyt että mitenhän siellä tutkimuksessa on mennyt kun en muista mitään :D Lääkäriä en tavannut operaation jälkeen vaikka olisin kovasti halunnut tavata ja kysyä miten heräilin operaation aikana jne.
Onko muilla kokemusta tästä samasta tutkimuksesta samalla menetelmällä, eli sillä että painelette itse sitä nappia? Onko muistikuvia?
Lääkäri sanoi että meilahdessa KAIKKI ERCP tutkimukset tehdään näin.
Tämä menetelmä on tosi hyvä koska ns. "pinta nukutuksesta" herää käytännössä heti ja tajuat kokoajan puhetta, esim. jos lääkäri sanoo kesken operaation että "paina nappia" niin sillon tajuan sen ja painan sitä.
Niin ja lääkäri sanoi että eri lääkärit kutsuvat tätä menetelmää eri termein mm. rauhoittava lääkitys (mikä mielestäni menee aika pieleen koska mielestäni tuo oli enemminkin nukutusmainen), toiset kutsuvat sitä pintanukutukseksi, mutta kuulemma humautus se ei käytännössä ole.. Ota nyt noista lääkäreistä selvää :D
Minulle tehtiin ERCP , onko muilla kokemuksia?
8
6452
Vastaukset
- ___-___-___
Minulle on ERCP tehty kohta kolme vuotta sitten ja minulle toimenpide tehtiin ihan oikeassa anestesiassa. Telkkarista olen nähnyt kuinka se on tehty potilaan ollessa ihan valveilla kuten tavalliset vatsantähystykset. Niin ja en olut toimenpiteessä meilahdessa vaan pikkusairaalassa täällä periferiassa.
- Keemo78
Jos saa kysyä, mitä oireita sulla/teillä on ollut että tehty ERCP? Ja jos jollakin jo dg. niin mikä?
- sdfhowuiehfafow
aluksi kovat vatsakivut jotka johtuivat sappikivistä, ultra paljasti jo sappikivet, mutta voimakas lisääntyvä keltaisuus ja kaikki mahdolliset maksa-arvot pilviä hipovisssa lukemissa saivat epäilemään tukkeumaa sappiteissä ja siitä tuo ercp tutkimus.
Tuo tutkimushan on siis sappi- ja haimateiden tähystys
- hieman huolestunut
Hei, minulle tehdään kyseinen toimepide huomenna. Ja pelottaa ihan perkeleesti. Itse toimepide ja sitten tietysti myös tulokset..
Pääseeköhän nykyään tämän toimenpiteen jälkeen kotia? Minulle sanottiin että haima voi tulehtua tähystyksen jälkeen, mitähän se tarkoittaa ja miten se ilmenee?
Pitääköhän minun ottaa töistä miten vapaata.. ? Info on ollut aika kehnoa. Tähystys tehdään Oulun yliopistollisessa sairaalassa..- Anonyymi
Vajaan vuosikymmenen verran myöhässä tämä vastaus, mutta joo, yllättävän paljon jännitti minuakin ERCP etukäteen. Gastroskopiat ja kolonoskopiat eli mahalaukun- ja paksusuolen tähystykset eivät koskaan ole jännittäneet etukäteen. Edes sairaalaan meno ja paksusuolen poisto eivät pelottaneet, kun oli nuori eikä tajunnut pelätä.
Nyt kun on ikää tullut pari vuosikymmentä lisää, riskeihin suhtautuu vakavammin. Ei kiinnosta, että 95 % ERCP tutkimuksista ovat läpihutojuttuja. Keskittyy vain siihen, että 5 % potilaista saa haimatulehduksen ja haimatulehdus voi pahimmillaan viedä hengen. Yritä siinä sitten mennä rentona elämäsi ensimmäisen ERCP-tutkimukseen. Leposyke oli 100 ennen lähtöä kohti toimenpidehuonetta, joten se kertonee jotain tunnelmasta.
HUS Meilahdessa ERCP tehdään sedaatiossa eli kevytnukutuksessa. Potilas ei painele mitään nappeja itse, kuten 10 vuotta sitten, vaan nukutuslääkäri laittaa uneen. Toimenpiteestä ei siten jää mitään muistikuvia. Filmi katkeaa ennen toimenpiteen alkua eli edes skooppia ei joudu itse nielemään. Tähystin työnnetään potilaan sisään vasta sen jälkeen, kun potilas on unessa. Siinä mielessä "helppo keikka". Ei tarvitse pelätä alkaako tähystimen nielaisun jälkeen kyökkiä, kun olet jo unessa.
ERCP-toimenpiteen jälkeen potilas pääsee ensin heräämöön ja sen jälkeen osastolle tarkkailuun. Neljä tuntia toimenpiteen päättymisen jälkeen otetaan verikoe eli tutkitaan haima-amylaasi (P -AmylP). Jos amylaasiarvo ei ole koholla, potilas saa syödä nestemäisen aterian ja lähteä kotiin (saattajan kanssa). Poispääsyn aika riippuu siitä, mihin aikaan sinut on operoitu. Aamun ensimmäiset ERCP-tähystetyt (toimenpide esim. klo 9-10) pääsevät lähtemään kotiin jo klo 16, jos kaikki menee hyvin.
ERCP-toimenpiteen jälkeen menee noin tunti heräämössä tarkkailussa. Sitten potilas kuskataan vuodeosastolle toipumaan eli odottamaan neljä tuntia toimenpiteen jälkeisen verikokeen ottamista.
- M P
Ei taida olla niin huvittavaa touhua kuin gastroskopia.Mitä siinä ne lääkärin kädet oikeen vispaa leukoi yksi potilas ja nauroi niin että ettei henki kulkenut koko toimeenpiteellä puoli vuotta jälkeen päin.Käsien vispaaminen käy niinkun olisi edellis-ilta ollut kostea.
- Anonyymi
Hei.
Minä taas haimatiehyeen endoskooppisessa kaikuvauksessa. Siinä vietiin tähystin suun-, ruokatorven-, vatsalaukun kautta ohutsuoleen.
Sieltä kaikukuvalla ottivat kuvia. Ei otettu näytteitä. Tutkimus tehtiin 13.2.2023 ma Keski-Suomen Keskussairaalassa. Ensivuonna nielemään putkea taasen samaan aikaan helmikuussa. Jos ei löydy mitään. Niin seuraavan kerran kahden vuoden päästä. Ellei vieläkään löydy mitään. Seuranta päättyy ellei potilaan tila muutu seurannan aikana. MRCP joka kolmas vuosi ja verikpkeista he eivät puhuneet tässä vaiheessa mitään. - Anonyymi
Ein tiedä miten veljeni oli huumattu mitta operaatio epäonnistui ja hän sai haimatulehfuksfn js kuoli vajaan 2 viikon kuluttua leikkauksesta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.3177424Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill662146- 1751827
epäonnen perjantain rikos yritys
onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä161362- 1121277
Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"
Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie91231Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa
- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 181691210RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.
Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j541146Kirjoitin sinulle koska
tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j411071Martina pääsee upeisiin häihin
Miltäs se tuntuu kateellisista. Anni Uusivirta on Martinan kavereita.2901019