Arkkitehdeille

kysymys

Arvon arkkitehdit.

Uskallatteko laittaa arviota tai esimerkkiä omakotitalon suunnitteluun menevästä ajasta omalta kohdaltanne.

ja lisäkysymyksenä kuinka paljon enemmän aikaa menisi jos sen suunnitelman tekisi viimeisn päälle.

Tässä ei ole vittuilumeininkiä senttiäkään.

Itse olen graafinen suunnittelija, ja ainakin meidän alalla asiat voi tehdä sinnepäin tai viimeisen päälle tai jotain siltä väliltä. Niin teknisesti kuin visuaalisestikin ilman että suuria eroja lopputuotteesta löytyy maallikon silmin. Aikaa saa kyllä palamaan jos kaikki detaljit tekee viimeisen päälle.

Mielenkiinto asiaa kohtaan löytyy omasta talosuunnitteluprojektista ja siitä että aikaa menee aivan järjettömän paljon.

kiitokset vastaajille.

28

7206

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • arkkkit.

      Minimi pakettitalon sijoittaminen tontille ja asemapiirroksen luonnos talotehtaalle 2000 euroa.

      Siitä sitten ylöspäin asiakkaan teettämän työmäärän mukaan, muutamat luonnokset ja lupakuvat noin 20 000 euroa. / rinnetalo kolmeen kerrokseen.

      • kiinnostunut

        Kauanko aikaa keskimäärin tuollaisen rinne 3krs suunnittelu veisi.

        Ja toisaalta jos itselle suunnittelisit, niin kuinka paljon enemmän aikaa menisi.

        -alkuperäinen-


      • arkkk
        kiinnostunut kirjoitti:

        Kauanko aikaa keskimäärin tuollaisen rinne 3krs suunnittelu veisi.

        Ja toisaalta jos itselle suunnittelisit, niin kuinka paljon enemmän aikaa menisi.

        -alkuperäinen-

        Viikossa vieraalle, vuosi itselle on tarvittava suunnitteluaika.

        Alkuneuvottelun jäkeen viikossa ensimmäiset luonnokset, niitä yleensä muokataan kuukauden verran vähintäin pikkuhiljaa valmiiksi.

        Ei sisällä keittiösuunnitelmia yms,
        pelkät lupakuvat.

        Rakennesuunnittelu tietysti erikseen.


    • ark95

      pääpiirustukset syntyvät parissa viikossa keskimäärin. sitten jos ruvetaan ihan oikeasti suunnittelemaan ja miettimään parasta kokonaisuutta niin siihen menee 2-3kk. ja nyt siis tarkoitan että arkkitehti suunnittelee myös sisustuksen etc. tosin tällaisia hankkeita ei kovin usein osu kohdalle, useimmille riittää pelkät pääpiirustukset ja simppelit työkuvat.

    • Pyhätehti

      Jos lähtee siitä 'yksinkertaisesta' mallista, jossa asiakas on jo päättänyt minkälaisen talon haluaa, eikä siinä sen kummempia erikoisratkaisuja tule, niin parissa viikossa se pitäisi pystyä piirtämään. Kuitenkaan kahdessa viikossa yhtäsoittoa ei ole paras vaihtoehto vaan muutama päivä viikossa ja välillä asiakkaalle sulatteluun aikaa (ja itselle myös). Suurin pohdittava seikka on se, kuinka saa asiakkaan/asukkaan toiveiden mukaisen talon täyttämään pinta-alansa edellyttämät elintasovaatimukset.

      Aikaa vie myös yleensä valitettavasti se, että arkkitehti tekee kuvansa, joissa mm. lattian, räystäiden harjan ja pihan korot on esitettävä millin tarkkuudella, mutta rakennesuunnittelijan kuvat joista perustusten, väli- ja yläpohjien paksuudet selviävät tehdään vasta myöhemmin. Siinä saa sitten joka kerta käydä läpi rakennetyyppejä paksuuksineen, vaikkeivät ne lupakuvissa edes näy.

      Jos sitten taas miettii kuinka paljon aikaa pientalon suunnitteluun voisi saada kulumaan...

      Idea on tärkein, jos sellaiseen on mahdollisuus. Yksi pieni idea riittää, toiminnallinen, tekninen tai esteettinen. Idea voisi olla vaikka oivallus siitä, että yleensä olohuoneessa katsotaan telkkaria ja varsinainen elämä tapahtuu ruokapöydän ääressä. Television katsominen on asunnon toiminnoista yksi valolle aroimmista, mutta olohuone sijoitetaan aina valoisimpaan ilmansuuntaan ja siihen pykätään isoimmat ikkunat. Tällaisen lähtökohdan purkaminen vaikuttaa koko suunnitelmaan ja voi viedä aikaa tutkimisineen kuukausia.

      Ideoilla on sekin huono puoli, että ne lisäävät työltä myös loppupäässä. Totuttuja ja opittuja perusratkaisuja ei voikkaan soveltaa sellaisenaan jne.

      Tämän lisäksi aikaa vie myös niiden tavanomaisten ratkaisujen detaljointi. Eihän kukaan oikeasti halua melamiinipintaisia, lastulevyrunkoisia keittiökalusteita, mutta niiden hintaan sisältyy suunnittelu, joten asiakas luulee pääsevänsä halvemmalla ja arkkitehti voi pitää ylimääräisen kahvitauon kun ei tarvitse mitoittaa keittiötä. Suunnittelulle antaa lisää haastavuutta se, että nämä räätälöidyt ratkaisut on suunniteltava hinnaltaan kilpailukykyiseksi tarjolla olevien bulkkitavaroiden kanssa.

      lopuksi täysin hatusta vedetty ajankäyttöarvio pientalosuunnitteluun:

      -tuntimäärä josta asiakas suostuu maksamaan:60h
      -piirtämiseen käytettävä aika:60h
      -minimimäärä välttäville lupasuunnitelmille:100h
      -huolellinen lupasuunnitelma, perusratkaisu:240h
      -huolellinen lupasuunnitelma detaljein:300h - 500h
      -pohdiskeleva suunnittelu: 200h - ei ylärajaa
      -loppuun asti viety rakennustaiteellinen kokonaisuus: 1000h - ei ylärajaa

      • suunnitteluun

        Joopa joo.
        Eiköhän pari tuntia riitä? Jos kerran asunnon hankkija tietää minkälaisen haluaa.
        Jos ei tiedä niin vanhat kuvat vaan suoraan händyyn ja rahat siitä.


      • kestää

        Kiitokset vinkeistä.

        ymmärsinkö oikein, että täyden kympin suunnitteluprojekteja ei siis kovin usein tule, josko koskaan. Tällä tarkoitan siis rahallista vastinetta käytetylle ajalle, sekä hyvän suunnittelun kriteerien täyttymistä.

        -alkuperäinen-


      • Kaj Fattig, SAFA
        kestää kirjoitti:

        Kiitokset vinkeistä.

        ymmärsinkö oikein, että täyden kympin suunnitteluprojekteja ei siis kovin usein tule, josko koskaan. Tällä tarkoitan siis rahallista vastinetta käytetylle ajalle, sekä hyvän suunnittelun kriteerien täyttymistä.

        -alkuperäinen-

        hölmöjähän tässä maassa piisaa, mutta varakkaat hölmöt on valitettavan vähissä.. On todella vaikea löytää ketään joka haluaisi maksaa mulle 1/2 vuoden palkan parista kitsistä ja 4 h. piirustustyöstä. ON SE NIIN VÄÄRIN!!!


      • Eino
        Kaj Fattig, SAFA kirjoitti:

        hölmöjähän tässä maassa piisaa, mutta varakkaat hölmöt on valitettavan vähissä.. On todella vaikea löytää ketään joka haluaisi maksaa mulle 1/2 vuoden palkan parista kitsistä ja 4 h. piirustustyöstä. ON SE NIIN VÄÄRIN!!!

        Arkkitehdin voi saada myös aikapalkalla, laskutus tehtyä työtä vastaa ja pelin voi panna poikki milloin tahansa,
        Alustavasti voisi sopia vaikka tavoitteeksi 100 tunnissa kaikki valmiiksi


    • arkkit.yo

      hei, tein juuri tuntilaskelman eräälle asiakkaalle 150 m2 pientalon suunnittelua varten.

      Aikaa menisi kokonaisuudessa (idea luonnokset lupakuvat työpiirustukset ja detaljit) noin 800 tuntia.

      AIka harva on tuosta valmis maksamaan ja siksi arkkitehdit tekevätkin työtä puoli-ilmaiseksi.

      Tietysti hutaistut kuvat saa parissa sadassa tunnissa..

      Oma talo on kuitenkin monen suurin investointi elämän aikana ja suuri tekijä elämässä muutenkin, joten miettikää mihin kannattaa panostaa:)

      • Vanhempi suunnittelija

        No nyt kyllä...


      • ei niin vanha suunnittelija
        Vanhempi suunnittelija kirjoitti:

        No nyt kyllä...

        överiksi. 100 pv tehokasta(?) työaikaa...


      • Pera

        ..sinä ehdit tehdä työvuodessa kahden omakotitalon kuvat. Jotenkin tulee nyt mieleen tämä Speden rautakauppasketsi. Ei kuule, kyllä se tahti on oikeasti huomattavasti kiukkuisempi täällä työmarkkinoilla.

        Mitäs asiakas tuumasi tuntiarvioistasi? Hintaakinhan tuossa tulisi maksettavaksi Skollin taulukoiden mukaan n. 800h X 60e/h X alv22% = 58560 euroa, omakotitalon ARK-kuvista.


      • Rakearkki

        talotehtaalle piirtelevä "tosi-arkkitehtien" hyljeksimä, mutta arvatkaas kuka järkeistää ja muokkaa ne satojen tuntien "ideointinne ja yksityiskohtaisten" suunnitelmien tuotokset sellaiseen muotoon, että ne on mahdollista toteuttaa järkevästi. Siis että tiedetään etukäteen miten mikäkin tehdään. Eikä tarvitse huudella rakentajien "niitä perkeleen pilviveikkoja" jotka nämä suunnitelevat, myös näyttämään miten ne toteutettaisiin.


      • pienrakentaja
        Pera kirjoitti:

        ..sinä ehdit tehdä työvuodessa kahden omakotitalon kuvat. Jotenkin tulee nyt mieleen tämä Speden rautakauppasketsi. Ei kuule, kyllä se tahti on oikeasti huomattavasti kiukkuisempi täällä työmarkkinoilla.

        Mitäs asiakas tuumasi tuntiarvioistasi? Hintaakinhan tuossa tulisi maksettavaksi Skollin taulukoiden mukaan n. 800h X 60e/h X alv22% = 58560 euroa, omakotitalon ARK-kuvista.

        tommonen 50 - 60 ke omakotitalon suunnitteluun... saahan sillä sitten suunnitelmien "Mersun". Olisi hauska tietää mitä lisäarvoa ko. summalla saa keskivertorakentajan 9 * 13 taloon...


      • Rakearkki
        pienrakentaja kirjoitti:

        tommonen 50 - 60 ke omakotitalon suunnitteluun... saahan sillä sitten suunnitelmien "Mersun". Olisi hauska tietää mitä lisäarvoa ko. summalla saa keskivertorakentajan 9 * 13 taloon...

        taattu toteutusvaiheessa, vaikka sitähän ei kyllä toivo tekijä eikä teettäjä.


      • Pera
        pienrakentaja kirjoitti:

        tommonen 50 - 60 ke omakotitalon suunnitteluun... saahan sillä sitten suunnitelmien "Mersun". Olisi hauska tietää mitä lisäarvoa ko. summalla saa keskivertorakentajan 9 * 13 taloon...

        tuossa kyseisessä esimerkissä pätee vanha (ylimitoitettu) nyrkkisääntö, että suunnittelukustannukset ovat noin 2% hankkeen kokonaishinnasta, niin tönön luulisi täten kustantavan 3 miljoonaa euroa. Mainittua 150 neliötä kohden neliöhinnaksi tulisi siten 20000e/neliö. Luulisi nimittäin tuohon hintaan irtoavan sitä lisäarvoa, vähintään 15-kertaisesti verrattuna normaaliin hartiapankkirakentajaan. Ei takuulla ole naapurilla hienompaa mökkiä!


      • Osmoosi
        Rakearkki kirjoitti:

        talotehtaalle piirtelevä "tosi-arkkitehtien" hyljeksimä, mutta arvatkaas kuka järkeistää ja muokkaa ne satojen tuntien "ideointinne ja yksityiskohtaisten" suunnitelmien tuotokset sellaiseen muotoon, että ne on mahdollista toteuttaa järkevästi. Siis että tiedetään etukäteen miten mikäkin tehdään. Eikä tarvitse huudella rakentajien "niitä perkeleen pilviveikkoja" jotka nämä suunnitelevat, myös näyttämään miten ne toteutettaisiin.

        Onpa hienoa kun yksi tuollainen sinunlaisesi arkkitehti on saatu koulutettua. Mikähän niissä kaikissa muissa meni pieleen?


      • Suunnittelija.......
        Pera kirjoitti:

        tuossa kyseisessä esimerkissä pätee vanha (ylimitoitettu) nyrkkisääntö, että suunnittelukustannukset ovat noin 2% hankkeen kokonaishinnasta, niin tönön luulisi täten kustantavan 3 miljoonaa euroa. Mainittua 150 neliötä kohden neliöhinnaksi tulisi siten 20000e/neliö. Luulisi nimittäin tuohon hintaan irtoavan sitä lisäarvoa, vähintään 15-kertaisesti verrattuna normaaliin hartiapankkirakentajaan. Ei takuulla ole naapurilla hienompaa mökkiä!

        Melko pieni on nyrkki jos olettaa, että suunnittelutkustannukset ovat 2% kokonaishinnasta.

        Oikeasti suunnittelukustannukset ovat noin 5-10% kokonaishinnasta.


      • Suunnittelija....... kirjoitti:

        Melko pieni on nyrkki jos olettaa, että suunnittelutkustannukset ovat 2% kokonaishinnasta.

        Oikeasti suunnittelukustannukset ovat noin 5-10% kokonaishinnasta.

        Mitä tuohon suunnittelupakettiin nyt sitten laskettaisiin. Jos puhutaan arkkitehtisuunnittelusta (alkuperäisen kysymyksenasettelun pohjalta) eli luonnos- ja lupakuvista, niin minä kyllä pitäisin tuota 2 % jonkinlaisena rajana tavanomaisen ja viimeisen päälle hinkatun välissä. 5 % arkkitehtisuunnitteluosuutta jo pitäisin melkoisena epäonnistumisena rakennuttajan kannalta - arkkitehti siinä saattaisi vielä olla tyytyväinen.


    • Jarmo

      Arkkitehtina vastaan, että minimiaika pientalon suunnittelulle (raennuslupaasiakirjat työkuvat) käsityönä on 100 tuntia. Viimeisen päälle suunniteltuna 300 - ja siitä ylöspäin....

      Terveisin, Jarmo

    • perus mies

      Paljonkohan sitten kustantaisi semmoinen oikeasti hyvin tehty suunnitelma, siis teknisesti hyvin? Että tulee hyvin lämpöeristävät seinät eikä teknisiä lapsuksia. Ne sisustukset voi sitten itse hoitaa kun alan kavereita on, mutta putkia ja seiniä ei ole kiva repiä auki, kukkaro kärsii kuitenkin myöhemmin.

    • Pientalon arkkitehtisuunnittelu ei onneksi ole luvanvaraista hommaa, joten sitä saadaan me muutkin koettaa kykyjemme mukaan. Itsekin olen joitain taloja saanut ark-suunnitella ja se onkin mielestäni hauskaa puuhaa - ja mielestäni onnistunutkin siinä olen kohtuullisen hyvin, ovat jopa viramomaiset kehuneet, mutta eniten lämmittää asiakkaiden kehut.

      Ainoa asia, jossa olen surkeasti epäonnistunut ark-suunnittelun osalta, on nuo arkkitehtien ilmoittamat tuntitavoitteet, niissä en juuri koskaan saa kertymään laskutettavia tunteja satoihin yltäviä määriä. Joko olen hätäinen tai arkkitehdit aikavia, mene ja tiedä.

      Tokihan riippuu paljolti asiakkaan valmiuksista, mutta ennenmuuta myös valituista suunnittelukäytänteistä se, miten paljon niitä tunteja saadaan yhteen suunnitteluhankkeeseen tuherrettua. Itselläni on selainen tunteja säästävä käytäntö, että hinkataan asiakkaan kanssa asia kerrallaan kuntoon - ei esimerkiksi piirretä yhtään julkisivuja yksityiskohtaisesti ennen kuin pohjaratkaisu alkaa olla likimain valmis. Ja asiakkaalta otetaan ohjaavia kommentteja tiuhaan jopa sen pohjaratkaisun kanssa hinkattaessa - silloin ei piirretä turhaan mitään vaan haetaan oikea suunta pala palalta. Tokihan tuossa se huono puoli on, että minun piirtämät talot ovat enempi asujiensa näköisiä kuin minun henkilökohtaisten kunnianhimojeni tuotoksia, mutta tyytyväinen asiakas onkin se tärkein tavoitteeni.

      Ja kun olen inssi, enkkä arkkitehti, ja suunnittelen nuo omat ark-kohteeni pääsääntöisesti rakennesuunnittelijanakin, tulen asiakkaalta lupaa kysymättä huolehtimaan myös ratkaisujen toteuttamiskelpoisuudesta - kaikessa hiljaisuudessa eli tavoitteenani on aina kysymäsi "oikeasi hyvin tehty"

      Ja niistä tunneista: viimeisin projektini on niinkin akuutti, että kuvat on valvonnassa ennakkolausunnolla - asemapiirros lähinnä on kesken. Talo talli yhteensä RO 250 m2 ja bruttoneliöitä yli 400. Piirrettynä asunnosta 8 versiota ja tallista 2 - asiakas vaikuttaa tyytyväiseltä vaikkei ole vielä laskua nähnytkään. Koossa on meinaan vasta n. 40 tth ja lupakuvavalmius saavutettaneen alle 60 tai jopa alle 50 tunnin kohdalla. Muistini mukaan en ole vielä koskaan saanut poltettua omakotitalossa sataa tuntia lupakuviin mennessä - se tulee minut jatkossakin erottamaan "oikeista arkkitehdeistä" ;(

    • yksrakentaja

      Aikamoisia tuntimääriä ja mielenkiintoinen aihe...

      Sotketaan vähän soppaa: Itse olen rakennusinsinööri enkä työkseni suunnittele mitään vaan olen tuotannon puolella.

      Toissa vuonna tuli oman talon suunnittelu ajankohtaiseksi ja ajattelin sitten, että piirtelen AMK-opeilla itse lupakuvat. En osaa sanoa aikaa kauanko tutkittiin talopaketti esitteitä ym. luonnossuunnittelua, mutta itse piitämiseen käyttämäni tunnit on ylhäällä ja niitä kertyi n. 28h. Tässä siis talon ja erillisen tallin pohjat, leikkaukset , julkkarit ja asemakuva. Ammatikseen piirtävä olisi varmasti selvinnyt paljon nopeammin.

      Eli jos keskustelussa aiemmin tuli "ylärajoiksi" jotain 800h niin itse väitän, että ammattilainen tekee puhtaan piirtämisen parissa päivässä.

      Niin ja talosta vielä sen verran, että ei tullut mitään peruslaatikkoa vaan ihan muidenkin mielestä hieno ja toimiva keskikokoinen omakotitalo.

      • Tässä sopassa on paljonkin sotkemista.

        Kertomuksesi on hyvää luettavaa monelle pientalosta haaveilevalle - ja siksipä jatkankin sitä hieman. Ensin kuitenkin muistutettakoot, ettei minulla ole mitään itse arkkitehtien ammattikuntaa vastaan, heidän joukossaan on paljon hintansa väärtejä pientaloammattilaisiakin. Mutta asiaan:

        Monesti sadan ylittävät tunnit synnytetään "huolellisella yksityiskohtien hiomisella". Valitettavan usein tuo yksityiskohtien hiominen tarkoittaa juuri väärien asioiden pohdisklua. Voi olla, että jää pohtimatta mm. sellaiset itsestäänselvyydet kuin valaistuksen ohjauslaitteiden sijoittumismahdollisuuksien varmistaminen - ei vaan löydy kytkimille paikkaa talosta. Sitten taas hinkataan esimerkiksi joitain puuverhouksen yksityiskohtia ja saadaanaikaiseksi lopputulos, että joudutaan höyläyttämään talon puuverhoukseen mittatilaustyönä erikoisuuksia, vieläpä hyvinkin pieniä eriä. Ja sitten taas vastaavasti unohdetaan tyystin kaikki lainalaisuudet, piirrellään pokkana hyvin siroja rakenteita, jotka ei sitten olekaan teknisesti toteuttamiskelpoisia.

        Liian usein olen joutunut mukaan pientalon toteutukseen, jossa yksityiskohtien hiomiseen varatut tunnit on kohdistettu täysin vääriin asioihin - ja noita satojen tuntien suunnittelutyön tuloksia on paljonkin, joissa esimerkiksi portaikon tai sisääntulokatoksen alikulkukorkeudet ovat jääneet tarkistamatta.

        Suunnitteluun kannattaa ehdottomasti panostaa kunnolla, mutta erittäin kriittinen pitää olla sen suhteen, mitkä asiat suunnttelulle altistetaan.


    • Surkeaa, surkeaa!

      Rakennuspiirtäjämmne alkaa tulla epätoivoiseksi: jostain pitäisi saada töitä, joten nyt pitää valehdella ja mollata.

      Kerropas esimerkki pientalosta, johon arkkitehti on höyläyttänyt erikoisuuksia puuverhoukseen. Myönnän itse syyllistyneeni vanhan mallin mukaisten jalka- ja vuorilistojen höyläyttämiseen taloni kunnostuksessa, mutta arkkitehti olisikin halunnut halpaa lautatarhatavaraa...

      Liian usein olen törmännut valehtelijoihin - varsinkin rakennusmestareiden ja sen sellaisten suhteen.

      Neuvo kaikille: älä usko rakennusmestareihin ja -piirtäjiin!

    • Kenestähän se puhuu, minä kun en paikallistanut yhtään rakennuspiirtäjää tästä keskustelusta - vai näetkö kenties jo pikku-ukkoja.

      Tuosta verhouspuheesta päättelin - vaikken ole rakennusmestarikaan - että yritit vastata tuon minun juttuni perään ja lipsautit kuitenkin viestin alkuepräisen viestin perään - mikä myöskin tukisi teoriaa noista pikku-ukoista.

      Mutta eipä olla pikkumaisia. Ensin oikaistakoon se, etten ole rakennuspiirtäjä tai -mestari. Molemmat ovat ammatteja, joita tarvitaan rakentamisessa. Itsestäni olen toki käyttänyt joskus leikilläni titteliä "rakennusmestarin poika, rakentaja kuudennessa polvessa", mutta mennäänpä lopultakin asiaan:

      Kovin yksityiskohdtaisia esimerkkejä en aio kertoa, jotteivat tarinoiden arkkitehdit tunnistaisi itseään ja närkästyisi "liikesalaisuuksien" vuotamisesta, mutta sen verran kerrottakoot, että viime vuosina nk. moderni puupientaloarkkitehtuuri on tuottanut paljon uusia verhousdimensioita - erityisesti nurkarimoja on eri höyläämöt tuottaneet lukuisia erilaisia. Arkkitehtien käsitys modernista on ollut nimenomaan nurkkalaudat kaventava ja vuorilaudat kokonaan pois jättävä, jolloin myös smyygit ovat muuttuneet joissain tapauksissa erikoisprofiileiksi. Jos koko talon puuverhous tehtäisiin poikkeavin mitoin tai muutoin höyläyskelpoisin profiilein, ei ongelma ole kovin suuri, sillä koko talon verhous muodostaa älykkään projektihöyläyskokonaisuuden - joistain nurkkarimoista sitävastoin tulee muutama kymmenen metriä, jollaisen mielekkääseen hintaan hankkiminen on mahdotonta.

      Ja toinen paskamaisuus, joka noihin "arkkitehteihin" liittyy - ja liittyy se näihin verhouksiinkn - on suunnittelijan statuksesta kiinni pitäminen. Mitä enemmän "arkkitehti" sen tiukemmin pidetään kiinni tekijänoikeuksista ja "johtajasuunnittelijan statuksesta" - joskus jopa asiakkaanmielipiteen yli kävellen. Kerran yksi nimiarkkitehti oli piirtänyt pieniä puuverhouskevennyksiä taloon - erikoisprofiililla tietysti - ja talopakettifirma sen sitten toteuttamaan. Työn aikana arkkitehti tulikin toisiin ajatuksiin ja laajensi mainittua kevennysverhouksen aluetta muutamilla neliöillä. Ja tietysti se erikoishöylätty sadan metrin määrä loppui muutaman kymmenen metriä kesken. Nuo lisähöylätyt panelit lienevät urallani kalleimmat näkemäni paneelituotteet - ja hintaisekseen kovin vaatimattoman näköiset.

    • Vasuri2

      Katsopas talosuunnittelu.net
      Löytyy paljon tietoa aiheeseen

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      78
      1795
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1679
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1494
    4. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1184
    5. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      19
      1183
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1172
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1126
    8. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1121
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      6
      1099
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      7
      1094
    Aihe