Puolivuotias kolli kissa

kisurakas_889

Heips,
Minulla on nyt noin 7 kuukauden ikäinen kolli kissanpentu,
Se on ensimmäinen lemmikkini ja haluaisin kuulla teidän mielipiteitä.
Milloin se kannattaisi leikkauttaa? onko ajankohdalla väliä että voiko sen leikata kiima aikaan vai joko nyt näin pienenä?
Ei ole vielä tullut sille nääs ( kiima aikaa ) ja missä iässä se tulee ensimmäisen kerran ja onko kissa hankala?
Asun kerrostalossa ja lähettyvillä on paljon kissoja, ainaki alakerran asunnoissa.
Onko hyväksi jos kissalle syöttää suolatonta terveellistä kotiruokaa?
Pentuna tottakai söi aina kotiruokaa, nyt ollaan totuttu purkkiin.
Slloin kun sai vielä kotiruokaa kasvoi ihan hurjaa vauhtia!!!!! Nyt on kasvu pysähtynyt.
Kasvaako kissa vielä puolen vuoden jälkeen?

3

405

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kolli kissan voit leikkuutta nyt jo koska tahansa. Kollille ei tule kiimaa. Siitä tulee sukukypsä, jonka jälkeen se on valmis parittelemaan milloin tahansa kiimassa olevan naaran kanssa (naaraalla on kiima-ajat). Kollin tullessa sukukypsäksi alkaa sen pissa haisemaan "kollille" tosi voimakkaalle. Saattaa tulla myös merkkausta ja vääriin paikkoihin pissaamista. Kolli myös voi kovaäänisesti etsiä kaipaamaansa tyttökisun seuraa.
      Kissalle kotiruoan syöttäminen on taitolaji. Kissahan on lihan syöjä (ei sekä syöjä niinkuin koira tai ihminen) Kissan ravinnon pitäisi sisältää mahdollisimman paljon hyvää lihaa, ja ainoastaan pieniä määriä viljatuotteita.
      Pitkässä juoksussa vääränlainen ravinto altistaa sen erilaisille sairauksille. Alla olevasta linkistä näet kissaklinikan mietteet ruokinnasta..

http://www.clinivet.fi/artikkelit/kissa_artikkelit/artikkeli_24.html

• kisurakas_889

Nii siis sukukypsä ( kiima aika :D ) sanat hieman hakusessa oli, Tuossa kaksi viikkoa takaperin alko sen pissi haisemaan todella voimakkaalle, eli se on varmaan sen merkki et alkaa olla sykykypsä?
        Merkkaillu ei ole, eikä vielä mourunnut kun vain yhden kerran päästi kunnon mouru äänen mut se loppu samantien.
        Juu kyllä tuolta ruokintapalstalta on kaikkea luettu ja ihan maalaisjärellä sitä oon syöttänyt.
        Laadukasta purkki ruokaa, ja 2-3 kertaa viikossa raakaa jauhelihaa ja kypsää kanaa yms yms..
        Söis vaikka mitä, ja usein annan maistella kaikkea mitä kokkaan :) Tuleepahan laidasta laitaan syötyä. Eniten tottakai liha pitosta ruokaa!
        Kasvaako se vielä vuotiaaksi asti?

• kisurakas_889 kirjoitti:

Nii siis sukukypsä ( kiima aika :D ) sanat hieman hakusessa oli, Tuossa kaksi viikkoa takaperin alko sen pissi haisemaan todella voimakkaalle, eli se on varmaan sen merkki et alkaa olla sykykypsä?
        Merkkaillu ei ole, eikä vielä mourunnut kun vain yhden kerran päästi kunnon mouru äänen mut se loppu samantien.
        Juu kyllä tuolta ruokintapalstalta on kaikkea luettu ja ihan maalaisjärellä sitä oon syöttänyt.
        Laadukasta purkki ruokaa, ja 2-3 kertaa viikossa raakaa jauhelihaa ja kypsää kanaa yms yms..
        Söis vaikka mitä, ja usein annan maistella kaikkea mitä kokkaan :) Tuleepahan laidasta laitaan syötyä. Eniten tottakai liha pitosta ruokaa!
        Kasvaako se vielä vuotiaaksi asti?

ja kissoille annan ohjeeksi syöttää penturuokaa ainakin 1-vuotiaaksi saakka. Kasvaminen hiukan riippuu.. Eli omat maine coon-rotuiset kissat kasvavat 3-vuotiaaksi saakka, mutta kyseessähän on suurin rotukissa. Veikkaisin, että 1-vuotiaana normi kissa on kasvanut kokonsa, mutta varmaan vahvistuu ja lihaksia kasvattaa. Leikatun kissan kanssa saa olla tarkka tuosta ruokinnasta, koska tuppaavat lihomaan herkästi.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. YLE Äänekosken kaupunginjohtaja saa ankaraa arvostelua

Kaupungin johtaja saa ankaraa kritiikkiä äkkiväärästä henkilöstöjohtamisestaan. Uusin häirintäilmoitus päivätty 15 kesä
      Äänekoski
      74
      1349
    2. Euroopan lämpöennätys, 48,8, astetta, on mitattu Italian Sisiliassa

Joko hitaampikin ymmärtää. Se on aivan liikaa. Ilmastonmuutos on totta Euroopassakin.
      Maailman menoa
      240
      1237
    3. Martina lähdössä Ibizalle

Eikä Eskokaan tiennyt matkasta. Nyt ollaan jännän äärellä.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      151
      1051
    4. Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava
      Maailman menoa
      253
      1026
    5. Avustikset peruttu.

Aettokosken ampuraan rahat otettu poekkeen valtiolle.
      Suomussalmi
      51
      755
    6. 64
      714
    7. Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa

Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em
      Ikävä
      62
      707
    8. Miksi mies tuntee näin?

Eli olen mies ja ihastuin naiseen. Tykkään hänestä ja koskaan hän ei ole ollut minulle ilkeä. Silti ajoittain tunnen kui
      Ikävä
      39
      678
    9. Se nainen näyttää hyvältä vaikka painaisi 150kg

parempi vaan jos on vähän muhkeammassa kunnossa 🤤
      Ikävä
      44
      641
    10. Määpä tiijän että rakastat

Minua nimittäin. Samoin hei! Olet mun vastakappaleeni.
      Ikävä
      30
      597
    Aihe