Hei!
Kysymykseni koskee tätä sähkötyöturvallisuuskorttia. Eri luokat löytyy, tyyliin ST1, ST2 ja viimeisenä ST3. Mitä tämä sähkötyöturvallisuuskortti kattaa, eli onko siinä kaikki nuo ST-luokat käsiteltyinä, vai miten homma menee?
Eli jos minulla olisi tämä kortti, niin tarvitseeko minun käydä erillisenä koulutuksena esim. ST3, tai ST2?
Kiitos asiallisista vastauksista.
Sähkötyöturvallisuus SFS 6002
21
5121
Vastaukset
- Jaksa aina samoja...
Pitääkö kaikki nämä asia kirjoittaa aina uudelleen kun joku niitä kyselee? Tästä samaisesta keskustelupalstalta löytyy USEITA vastauksia tähän SAMAAN kysymykseen!
Ettekö ihan oikeesti jaksa sillä rullahiirellä rullata keskustelupalstaa alaspäin?? HÄ? Googleen jos kirjoitat vaikka "sähkö pätevyys luvat suomi24", niin kyllä rupee löytyy!!
Se on helpompi googlettaa kuin aloittaa kokonaan uusi keskustelu!!- ewrewrfer
kyse kylläkin eri asiasta, urpo! Opettele itse lukemaan...
En ole kyllä itse edes kuullut tuosta sähköturvallisuuskortista? - Keskustelujaonkäyty
ewrewrfer kirjoitti:
kyse kylläkin eri asiasta, urpo! Opettele itse lukemaan...
En ole kyllä itse edes kuullut tuosta sähköturvallisuuskortista?... no kirjotappa sit googleen "sähköturvallisuuskortti. suomi24". Samanlailla sieltä saa tietoa. Nää keskustelut on käyty moneen kertaan pässi.
http://keskustelu.suomi24.fi/node/8589412
http://keskustelu.suomi24.fi/node/2674403
http://keskustelu.suomi24.fi/node/8804940
http://www.seti.fi/Sahkoturvallisuuskortti.aspx
http://www.psakk.fi/attachments/gallery/sahkoturvallisuuskortti.pdf
http://www.lappia.fi/ao/TIEDOSTOT/tekniikka/sahkotyoturvallisuus_sfs_6002_tuotekortti_2009.pdf
Enempää en ees jaksa hakea.. Nääkin löyty hakusanoilla "sähkötyöturvallisuuskortti suomi24" ja "sähkötyöturvallisuuskortti" - Hohhoijaa1
Keskustelujaonkäyty kirjoitti:
... no kirjotappa sit googleen "sähköturvallisuuskortti. suomi24". Samanlailla sieltä saa tietoa. Nää keskustelut on käyty moneen kertaan pässi.
http://keskustelu.suomi24.fi/node/8589412
http://keskustelu.suomi24.fi/node/2674403
http://keskustelu.suomi24.fi/node/8804940
http://www.seti.fi/Sahkoturvallisuuskortti.aspx
http://www.psakk.fi/attachments/gallery/sahkoturvallisuuskortti.pdf
http://www.lappia.fi/ao/TIEDOSTOT/tekniikka/sahkotyoturvallisuus_sfs_6002_tuotekortti_2009.pdf
Enempää en ees jaksa hakea.. Nääkin löyty hakusanoilla "sähkötyöturvallisuuskortti suomi24" ja "sähkötyöturvallisuuskortti"Yksikään noista linkeistä ei vastaa aloittajan kysymykseen, sama kuin itse laittaisin tänne ilmatieteen laitoksen url:n, eli koitetaanpa tästä lähtien vastata siihen mitä kysytään, eikä pädetä turhaan.
- kkklllmmmnnn
Hohhoijaa1 kirjoitti:
Yksikään noista linkeistä ei vastaa aloittajan kysymykseen, sama kuin itse laittaisin tänne ilmatieteen laitoksen url:n, eli koitetaanpa tästä lähtien vastata siihen mitä kysytään, eikä pädetä turhaan.
Lueppa se toisiksi ylin linkki uudelleen..
- Hohhoijaa1
kkklllmmmnnn kirjoitti:
Lueppa se toisiksi ylin linkki uudelleen..
Leikinpä tällä kertaa idioottia, olen niin "tyhmä" etten löydä sitä kohtaa tuosta antamastasi linkistä, joka vastaa aloittajan kysymykseen, joten copy/pastea se tänne meidän kaikkien iloksi.
- msgroup
yhtään mitään.Sen on vaan todiste siitä että sähköturvallisuuskurssi on suoritettu.
- gurggu
sähkötyöturvallisuuskortin saa henkilö, joka on hyväksytysti suorittanut sähkötyöturvallisuuskoulutuksen.
Noita kortteja on tasan yhtä sorttia: Sähkötyöturvallisuuskortti.
Takapuolella lukee: Tämän kortin haltija on suorittanut hyväksytysti standardin SFS 6002 mukaisen sähkötyöturvallisuuskoulutuksen. Koulutuksen voimassaoloaika ilmenee kortin etupuolelta.
Henkilö- ja Yritysarviointi SETI OY.- erferferfe
tuolla kortilla sitten tekee paitsi lihottaa SETI nimistä firmaa? Yhtä tyhjän kanssa.
- S3
erferferfe kirjoitti:
tuolla kortilla sitten tekee paitsi lihottaa SETI nimistä firmaa? Yhtä tyhjän kanssa.
En ole kuullut että sitä nykyään olisi joku korttikin?
No jos on niin se kertoo sen että kortin omistaja tietää ettei saatehdä mitään sähköalan töitä.
Tai no saa kyllä esim vaihtaa alle 35A tulppasulakkeita ja kytkeä kattolampun.
Ja tietää että jos tekee niin osaa tehdä työkohteen jännitteettömäksi ja muutenkin toimii fiksusti
No niin siis asiallisesti se ei kata mitään. Lähinnä antaa tosiaan tiedon että et ole oikeutettu
tekemään mitään sähköalan töitä lukuun ottamatta töitä joita saisit muutenkin tehdä ilman korttia.
Mutta se antaa esim sinulle hieman tietoa mitä et saa tehdä. Joten työnantajasi ei voi laittaa
sinua vaihtelemaan valaisimien kytkimiä vaikka onkin helppo homma.
Ja toisealta estää sinua vaihtamasta niitä vaikka osaisitkin koska nyt tiedät että et saa. - gurggu
erferferfe kirjoitti:
päätöksessä 516 on luku 4 a, ja siinä pykälä 29 c ja 29 d. Meillä työnantaja on ratkaissut tuon d-pykälän Sähkötyöturvallisuuskoulutuksella, jonka järjestää Seti, ja kortin esittämällä saa jatkaa töitä. Aivan sama menettely on monissa muissakin yrityksissä.
Samaan tapaan tuo toimii kuin Työturvallisuuskortti, jota ilman on turha yrittää telakalle tai jalostamolle töihin. - Ooohmi
gurggu kirjoitti:
päätöksessä 516 on luku 4 a, ja siinä pykälä 29 c ja 29 d. Meillä työnantaja on ratkaissut tuon d-pykälän Sähkötyöturvallisuuskoulutuksella, jonka järjestää Seti, ja kortin esittämällä saa jatkaa töitä. Aivan sama menettely on monissa muissakin yrityksissä.
Samaan tapaan tuo toimii kuin Työturvallisuuskortti, jota ilman on turha yrittää telakalle tai jalostamolle töihin.Koska SETI on alkanut kursseja pitämään??
- kytkeskelijä
Ooohmi kirjoitti:
Koska SETI on alkanut kursseja pitämään??
taida Seti itse koulutusta järjestää. Kyseessä ovat kouluttajat, joiden toiminnan Seti jollain lailla varmistaa. Kortissa kyllä lukee Seti.
- vts00x
ketjussa jo tulikin. Todistus, kortti tms. vain osoittaa kurssin käydyksi.
Ammattilaisten on tietenkin hyvä pitää mielessä, että kyseessä on heidän ainoasta PAKOLLISESTA koulutuksesta ja joka on voimassa 5 vuotta kerrallaan. Suomessa on vielä sähköasentajia, joilla se ensimmäinenkin SFS 6002 -kurssi on käymättä.- -sähkäri-
olen ollut alalla jo 16 vuotta, eikä ensimmäistäkään sähkötyöturvallisuus-korttia saanut, edes kurssia.
Tämä keskustelu meneekin mielenkiintoiseksi. Kuka näidenkorttien perään edes kyselee??? Rahastusta koko homma. - -sähkäri-
-sähkäri- kirjoitti:
olen ollut alalla jo 16 vuotta, eikä ensimmäistäkään sähkötyöturvallisuus-korttia saanut, edes kurssia.
Tämä keskustelu meneekin mielenkiintoiseksi. Kuka näidenkorttien perään edes kyselee??? Rahastusta koko homma.Korttiluokat menee Sähköpätevyys tasojen mukaisesti, mutta nämä eivät ole pätevyystodistuksia, vaan todiste sähkötyöturvallisuuskoulutuksen suorittamisesta.
ST1-kortti tulee sälleille jotka puuhaa yli 1000V (ac) parissa, esim verkostomiehet sähkölinjoilla ja muuntamoilla.
ST2-kortti enintään 1000V (ac) ja alle olevilla alueilla touhuaville. Siis yleisin alue sähkäreille, esim talotekniikassa 400/230V parissa touhuajille.
ST3-kortti sähkölaitekorjaajille.
Eli korttiluokat kertoo minkälaisen työalueen sähkötyöturvallisuuteen liittyvää koulutusta on annettu.
Jos joku on viisaampi, oikaskoon. Tämä oli minun päätelmää...
Ohessa alkuperäisen kysymyksen kopio, ettei rullasormenne mene maitohapoille... ja itselläni ei ole korttia, vain Sähköpätevyys2. Tarviiko sellainen tätä korttia?
"Hei!
Kysymykseni koskee tätä sähkötyöturvallisuuskorttia. Eri luokat löytyy, tyyliin ST1, ST2 ja viimeisenä ST3. Mitä tämä sähkötyöturvallisuuskortti kattaa, eli onko siinä kaikki nuo ST-luokat käsiteltyinä, vai miten homma menee?
Eli jos minulla olisi tämä kortti, niin tarvitseeko minun käydä erillisenä koulutuksena esim. ST3, tai ST2?
Kiitos asiallisista vastauksista." - onpas tiukkap...
-sähkäri- kirjoitti:
Tämä keskustelu meneekin mielenkiintoiseksi. Kuka näidenkorttien perään edes kyselee??? Rahastusta koko homma.asiantunijoita täältäkin, vihaisia kuin villakoirat, mutta jos on jotain kysyttävää tai jokin asia huolestuttaa/epävarma niin ottakaa minuun yhteyttä, minä tiedän kaiken sähköhommista ja jurididesti ( oikeudellisesti) tiedän myös kaikki tapaukset (taannehtivasti myös) joten mikä tahansa sähköinen ongelma niin homma hoituu, rahat ensin tilille, tai jonkinlainen maksusitoumus, niin asianne on hoidossa.
Nyt vaan kerrotte yhteystietonne ja ongelmanne niin asiat hoituu edullisesti. Vuodesta 2010 alkaen on toimintaa ollut, asiakaspiiri on suuri ja vakavaraisia tuntuvat olevan, liikevaihto jo yli kaksimiljoonaa euroa. Tavataan käräjillä, ei vaineskaa, tämä oli sihteerin kommentti, on muuten seksikäs ja mehukas tyyppi, pitää lähteä takahuoneeseen ja laittaa lappu luukulle. Mutta käsittelemme asianne kun takahuoneesta joutaa lähtemään. - peäsispä liukkaalle
onpas tiukkap... kirjoitti:
asiantunijoita täältäkin, vihaisia kuin villakoirat, mutta jos on jotain kysyttävää tai jokin asia huolestuttaa/epävarma niin ottakaa minuun yhteyttä, minä tiedän kaiken sähköhommista ja jurididesti ( oikeudellisesti) tiedän myös kaikki tapaukset (taannehtivasti myös) joten mikä tahansa sähköinen ongelma niin homma hoituu, rahat ensin tilille, tai jonkinlainen maksusitoumus, niin asianne on hoidossa.
Nyt vaan kerrotte yhteystietonne ja ongelmanne niin asiat hoituu edullisesti. Vuodesta 2010 alkaen on toimintaa ollut, asiakaspiiri on suuri ja vakavaraisia tuntuvat olevan, liikevaihto jo yli kaksimiljoonaa euroa. Tavataan käräjillä, ei vaineskaa, tämä oli sihteerin kommentti, on muuten seksikäs ja mehukas tyyppi, pitää lähteä takahuoneeseen ja laittaa lappu luukulle. Mutta käsittelemme asianne kun takahuoneesta joutaa lähtemään.nuapuri ku otti pitkä roika ja sitte minu lämpötolopasta veti tontillee sähöt ruoholeikkuriisa ni aatteli jotta minu sähkövä käyttää, ei kai se oo laillista vai mitä sannoo lakmies, vai joutaako jo avittaa vai onko homma keske, ei sillä että kiire ois mutta ottaa pattii ku ommoo sähköö männöö ja oikeusukko vaa nussii sihteerikköö, lappu luukulla, uutena päevänä pittää tämä asja hoetoo, muute tulloo iso enerkialasku, ja minu pittää se maksoo.
- vts00x
-sähkäri- kirjoitti:
Tämä keskustelu meneekin mielenkiintoiseksi. Kuka näidenkorttien perään edes kyselee??? Rahastusta koko homma.oikeasti, hakeudu nyt sellaiseen koulutukseen, niin et nolaa itseäsi täällä enempää.
- saranat katajasta
vts00x kirjoitti:
oikeasti, hakeudu nyt sellaiseen koulutukseen, niin et nolaa itseäsi täällä enempää.
käynnä ja elämä alakaa ollee loppusuoralla, arkkuva jo katottu, tammesta tai kumipuusta se pittää tehä. Töissäki ollu kohta viiskytävuotta, että älä ala isottellee. Tää virman tietokone on hyvä juttu.
- vts00x
saranat katajasta kirjoitti:
käynnä ja elämä alakaa ollee loppusuoralla, arkkuva jo katottu, tammesta tai kumipuusta se pittää tehä. Töissäki ollu kohta viiskytävuotta, että älä ala isottellee. Tää virman tietokone on hyvä juttu.
viesti sinulle ollut, vaan tuolle 16 v sähkötöissä ilman sähkötyöturvallisuuskoulutusta olleelle.
Ei minulla ole tarvetta isotella, varsinkin, kun työuraa on vasta 35 vuotta takana. Toivottavasti se tarve ei iske sinun iässäsi...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka1073245GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad?
GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad? Tänään jännittävä finaalilähetys431187- 831162
Tämä on kyllä heittämällä erikoisin ihmissuhde mitä on koskaan ollut
Hulluinta on se että ei edes ole varsinaista suhdetta minkäänlaista, mutta tuntuu kuin olisit elämässäni mukana koko aja531102Helikopteri pörrää ja POLIISIT on eristettynä pururadan vieressä!
Suojatehtävä pitää kiireisenä. Kulut ovat kovat!351042- 49928
- 67878
Autolla puuhun
Halapahallin kohilla auto puuhun, lujaa on tultu ja ei oo pysyny hallinnassa. Taisipa olla lundin pojan auto, eipä tainn25874- 53867
Tunnustan
Vaikka peitän sen erittäin hyvin niin tunnustan että pidän sinusta erittäin paljon, mieheltä naiselle39862