salmonella/egypti

ei koskaan

tulimme juuri hurghadasta ja tuliaisina salmonella!
pesimme käsiä kokoajan ja desifioitiin huolella,ja toki olimme varovaisia mitä söimme . silti kärsimme vatsavaivoista ja kuumeilusta. olisi vaan hauska tietää kuinka moni egyptissä vieraillut on saanut tartunnan!! varma nakki päästä sairaslomalle jos mielii egyptiin.

31

17908

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Masa

      Kyllä salmonellan saa kuule ihan kotimaastakin tai laivalta, ei tarvi niin pitkälle lähteä...

    • kertoja

      olen ollut Egyptissä työn takia, enkä kertaakaan ole sairastunut vatsatautiin. Salmonella kun voi kuitenkin tarttua vaikka huonosti pestyistä leikkuulaudoista tai veitsistä eli ei välttämättä ruoasta (ja bakteerihan kuolee jos ruoka kypsynnetään yli 70C). Eli teillä on vain ollut huono-onni matkassa. Toki egyptistä todella moni sairastuu vatsatautiin, kuka mihinkin bakteeriin.
      Olen itse sairastanut salmonellan, tuliaisena Kanarialta. Salmonella vain mielletään niin "pahana" tautina, eikä siitä juuri puhuta yleisesti, mutta todellisuudessa vain yksi vatsatauti muiden joukoissa. Ja jokaisella yksilöllisillä oireilla. Todellisuudessa varmaan useampi suomalainenkin on sairastanut sen, mutta kun kaikki eivät mene tutkimuksiin, kun oireet menevät ohi.

    • käsidesi

      Pelkäsin kanssa,että vatsataudissa kotiin lennetään,mutta meillä kolmella ei ollut kenelläkään minkäälaisia mahaoireita!Joka kerta ennen ruokailua huuhtelimme kädet Neo-Amiseptillä.Lisäksi söimme aamuin illoin maitohappobakteereita.Mutta eipä se olisi tietty pelastanut,jos jo ruoka olisi ollut ns.likaista.Ja olisihan esim.seisovassa pöydässä ottimista jo voinut saada vaikka mitä tautia!Muutoin yllätyin ruokien maukkaudesta ja edullisuudesta!Että ehkä sillä tuurilla on enemmänkin osuutta..

      • ei koskaan

        myös samalla reissulla olleet tuttavamme epäröivät mennä salmonella näytteen antamiseen,sillä niillä ei ollut minkäänlaisia oireita ei edes ripulia ,vaan yllätys tuli ja ovat nyt myös lääkekuurilla.No sitähän ei tiedä mistä sen milloinkin voi saada mutta tulipahan onneksi käytyä testeissä!


      • VATSAKUNNOSSA

        TULIMME NIILIN RISTEILYLTÄ(AURINKOMATKAT) 29.03.2004 RYHMÄÄN KUULUI N.40 HENKILÖÄ
        TIETÄÄKSENI KUKAAN EI SAIRASTUNUT MINKÄÄN
        LAISEEN VATSATAUTIIN SYÖTIIN PELKÄSTÄÄN
        OPPAAN SUOSITTELEMISSA PAIKOISSA HOTELISSA
        (SONESTA) JA LAIVALLA HYVIN MENI.


      • caz
        ei koskaan kirjoitti:

        myös samalla reissulla olleet tuttavamme epäröivät mennä salmonella näytteen antamiseen,sillä niillä ei ollut minkäänlaisia oireita ei edes ripulia ,vaan yllätys tuli ja ovat nyt myös lääkekuurilla.No sitähän ei tiedä mistä sen milloinkin voi saada mutta tulipahan onneksi käytyä testeissä!

        Jännä juttu tuo, että saivat lääkkeet salmonellaan, kun itse sairastin sitä, ei noussut kuumetta, vatsa vain kramppaili pahasti, mutta lääkäri painotti että antibiootteja annetaan vain jos tauti vie sairaala kuntoon, muuten tauti menee itsestään ohi...


      • maailman järkevyys
        ei koskaan kirjoitti:

        myös samalla reissulla olleet tuttavamme epäröivät mennä salmonella näytteen antamiseen,sillä niillä ei ollut minkäänlaisia oireita ei edes ripulia ,vaan yllätys tuli ja ovat nyt myös lääkekuurilla.No sitähän ei tiedä mistä sen milloinkin voi saada mutta tulipahan onneksi käytyä testeissä!

        joo, tämä "ei koskaan" on taas näitä katkeria 7 lapsen äitejä, joiden MIES EI SITTEN RAKASTUNUTKAAN UUDELLEEN matkan aikana ja nyt on mieli syystäkin katkerana.........heh! Säälittävää sinänsä! ´T¨ämä laitoshuoltaja ämmä nyt leimaa niin kuin vain ja ainoastaan Egyptistä voisi saada tartunnan. MInä taas mikrobiologisen koulutuksen saaneena tiedän, että kyllä tartunta olisi voinut tulla vaikka niistä Pelastusarmeijalta haetuista ruuistakin että sillä lailla, muista myös pestä perese kun käyt paskalla!


    • kph

      Ollaan käyty kolme kertaa eri paikoissa Egyptissä
      vähintään neljän hengen porukalla eikä koskaan kukaan ole sairastanut edes vatsatautia ei siellä eikä matkan jälkeen. Ollaan käyty myös Hurghadassa, ei sieltäkään saatu pöpöjä. Eikä Sharmista taikka Kairosta. Meillä on kyllä ollut hyvää tuuriakin ehkäpä matkassa. Ja syöty ollaan niin Mäkkärissä kuin paikallisissakin paikoissa.

      • hurgada

        mä olin noin kuukausi sitten hurgadassa 1 vkon ja
        sen jälkeen iski vatsatauti ja pienehkö kuume,
        labratulos oli tietty bakteeri,joka taudin aiheut-
        ti.
        kun katselin ja kiertelin hurgadassa niin täytyy
        olla tosi rautavatsa,jollei siellä sairastu.
        en itse ole mikään bakteeripelkoinen,mutta liika
        on liikaa-on suomessakin köyhyyttä ollut ,mutta joku tolkku hygieenissakin pitää olla . katselkaa
        hurgadassa mm. sivukujia ,missä kunnossa ne on ;
        vastaavat lähinnä huonosti hoidettua kaatopaikkaa.
        ps. söin paikallisessa kalaravintolassa niin hir-
        vittävän kalakoosteaterian,että sellaisen laitta-
        minen jo vaatii taitoa.
        ilma hieno;meri hieno;hotelli hyvä .


    • käynyt

      joka paikasta voi saada salmonellan, ei pelkästään egyptistä
      ite olin joku aika sitten ja uudestaan menen, mahavaivoja ei ollut..ja jos onkin ni siel kandee käydä apteekissa, saa varmasti lääkkeet mitkä vie pöpön pois muutamassa tunnissa!
      me syötiin kaikkee ja ei liikaa ees tajuttu huolehtia jatkuvasta käsien pesusta niin mitään emme saaneet..parempi onni toisella kerralla. toivottavasti ei salmonella iske täällä suomessa kaupan ruokalootasta..

    • Siska

      Sunnuntaina kotiuduttiin Niilin rannalta ja nyt vielä vähän kuralla. Pestiin käsiä ja pidettiin huolta syömisistä, silti tuli. Mutta pahempaa tautia toiset jo siellä pitivät. Söivät varmaan rohkeammin talon tarjouksia. Hyvä mieli silti reissusta jäi ja lähtisin uudestaan. Suosittelen reissuun lähteville, että ostaa sielä apteekista ripulilääkkeen vaikka jo valmiiksi, ettei tarvii kuralla ollenssa lähteä apteekkia etsimään. Meille opas suositteli Antinal-nimistä lääkettä, joka kuulemma tehoaa vaikka hevoseen :-) Opas olikin aivan huippu tyyppi!
      Rohkeasti vain reissuun pöpöjä pelkäämättä.

      • opiskelija

        Kannattaisin teitä tutustumaan huolella apteekeissa myytäviin lääkkeisiin. Vatsaani nipisteli hiukan ja marssin varmuuden vuoksi apteekkin ja selitin vaivani. KOuraani lyötiin lääkettä ja sanottiin sen tehoavan. Luin insertin ja huomasin, että minulle tarjottiin vahvaa antibiottia, juuri muistaakseni Antalia. Katsokaa nyt hyvät ihmiset, mitä syötte. Ei ole mitään järkeä vetää antibiottia vaivaan, joka johtuu oman bakteerikannan vastalauseesta paikallisiin olosuhteisiin. Antibioottien syöminen "turhaa" on aina typerää ja lisäksi on olemassa suuri, ja joskus vielä ajankohtainen, uhka siitä, että bakteerit tulevat resistansseiksi antibioteille, ja silloin ei enää hoideta sairauksia/epidemioita jotka olisi antibioteilla hoidettavissa.
        LIsäksi antibiotit saattavat aiheuttaa merkittäviä sivuoireita. Eli järki käteen lääkkeiden kanssa!!!


      • Hoax
        opiskelija kirjoitti:

        Kannattaisin teitä tutustumaan huolella apteekeissa myytäviin lääkkeisiin. Vatsaani nipisteli hiukan ja marssin varmuuden vuoksi apteekkin ja selitin vaivani. KOuraani lyötiin lääkettä ja sanottiin sen tehoavan. Luin insertin ja huomasin, että minulle tarjottiin vahvaa antibiottia, juuri muistaakseni Antalia. Katsokaa nyt hyvät ihmiset, mitä syötte. Ei ole mitään järkeä vetää antibiottia vaivaan, joka johtuu oman bakteerikannan vastalauseesta paikallisiin olosuhteisiin. Antibioottien syöminen "turhaa" on aina typerää ja lisäksi on olemassa suuri, ja joskus vielä ajankohtainen, uhka siitä, että bakteerit tulevat resistansseiksi antibioteille, ja silloin ei enää hoideta sairauksia/epidemioita jotka olisi antibioteilla hoidettavissa.
        LIsäksi antibiotit saattavat aiheuttaa merkittäviä sivuoireita. Eli järki käteen lääkkeiden kanssa!!!

        Jos pitää valita sen välillä, että on lievä/keskinkertainen ripuli tai sitten ehkä 20 vuoden päästä iskee pöpö joka onkin resistanssi antibiootille, valitsen sen ettei reissussa tarvi kärvistellä minkään vatsavaivan takia.
        Pari ensimmäistä päivää söin imodiumia/lopexia heikolla menestyksellä, ne eivät tuntuneet lievään ripuliin mitenkään vaikuttavan (yleensä ripulia 1-4 satsia putkeen ja sit taas kärsi kiertää kylillä useamman tunnin).
        Paikallinen antibiootti, Antinal auttoi jo ekan tabun jälkeen, eikä tarvinu suurennuslasilla katsoa mitä syö. Mitään sivuoireita en itselläni havainnut.
        On aivan eriasia käydä 1-2vk reissulla, silloin kannattaa ottaa se lääke ja nauttia reissusta. Silloin jos jää maahan useaksi kuukaudeksi, on syytä tottua paikalliseen bakteerikantaan, mutta suomeen palatessa on syytä varautua niin ikään ripuliin yms. vatsavaivoihin, ei ne egyptin bakteerit tänne sovi.


      • ei etelään enään...
        Hoax kirjoitti:

        Jos pitää valita sen välillä, että on lievä/keskinkertainen ripuli tai sitten ehkä 20 vuoden päästä iskee pöpö joka onkin resistanssi antibiootille, valitsen sen ettei reissussa tarvi kärvistellä minkään vatsavaivan takia.
        Pari ensimmäistä päivää söin imodiumia/lopexia heikolla menestyksellä, ne eivät tuntuneet lievään ripuliin mitenkään vaikuttavan (yleensä ripulia 1-4 satsia putkeen ja sit taas kärsi kiertää kylillä useamman tunnin).
        Paikallinen antibiootti, Antinal auttoi jo ekan tabun jälkeen, eikä tarvinu suurennuslasilla katsoa mitä syö. Mitään sivuoireita en itselläni havainnut.
        On aivan eriasia käydä 1-2vk reissulla, silloin kannattaa ottaa se lääke ja nauttia reissusta. Silloin jos jää maahan useaksi kuukaudeksi, on syytä tottua paikalliseen bakteerikantaan, mutta suomeen palatessa on syytä varautua niin ikään ripuliin yms. vatsavaivoihin, ei ne egyptin bakteerit tänne sovi.

        Ei tarvii kuule odottaa sitä 20 vuotta että syntyy resistentti salmonellakanta antibiooteille, kun on jo syntynyt! Et terve menoa vaan etelään varsinkin egyptiin, voi olla ettei ens kerralla suhun lääkkeet enään tehoakaan. Tää on just seurausta siitä että antibiootteja jaellaan siellä hepposin perustein ja sen lisäksi syödään pilleri tai kaksi muttei kunnon kuuria...


      • opiskelija
        Hoax kirjoitti:

        Jos pitää valita sen välillä, että on lievä/keskinkertainen ripuli tai sitten ehkä 20 vuoden päästä iskee pöpö joka onkin resistanssi antibiootille, valitsen sen ettei reissussa tarvi kärvistellä minkään vatsavaivan takia.
        Pari ensimmäistä päivää söin imodiumia/lopexia heikolla menestyksellä, ne eivät tuntuneet lievään ripuliin mitenkään vaikuttavan (yleensä ripulia 1-4 satsia putkeen ja sit taas kärsi kiertää kylillä useamman tunnin).
        Paikallinen antibiootti, Antinal auttoi jo ekan tabun jälkeen, eikä tarvinu suurennuslasilla katsoa mitä syö. Mitään sivuoireita en itselläni havainnut.
        On aivan eriasia käydä 1-2vk reissulla, silloin kannattaa ottaa se lääke ja nauttia reissusta. Silloin jos jää maahan useaksi kuukaudeksi, on syytä tottua paikalliseen bakteerikantaan, mutta suomeen palatessa on syytä varautua niin ikään ripuliin yms. vatsavaivoihin, ei ne egyptin bakteerit tänne sovi.

        Tarkoitin lähinnä sitä, että heti ENSIMMÄISEKSI ei kannata vetää hevoskuuria, kuten kommentoimastani tekstistä sain käsitykseksi sekä kokemuksestani apteekissa. En tarkoittanut sinun kuvailemaasi oiretta, silloin on ihan OK vetää kunnon lääkettä, jos vatsaa ei saa millään kuriin. Ei ole tietenkään kivaa olla vatsa sekaisin koko reissun ajan.Kyse ei siis ollut siitä, että vastustaisin antibiottien vetämistä, vaan sitä, että on tyhmää vetää niitä heti ensimmäiseksi, kokeilematta esim.mainitsemaasi imodiumia!!!


    • qqqq

      Joulukuussa saatiin: salmonella vaimolla ja
      minulla viellä pahempi juttu - punatauti.

      • Golfleski

        on siisti ja hyvin hoidettu paikka, jossa kukaan samalla matkalla olleista ei saanut vatsatautia, ei ainakaan myöntänyt, kun opas sitä pois lähtiessä bussissa kysyi. Käsidesi oli kyllä mukana, vaan ei muistettu käyttää kertaakaan. Käsiä ei sen kummemmin pesty kuin kotioloissakaan.
        Tosin en ole mikään hygieniaheikki täälläkään. Koira saa nuolla kasvojani, käsiäni ja joskus jopa lautaseni ilman pöpökauhun oireita.


      • ei koskaan

        hei! millaiset oireet punataudissa oli ? ja joko olet terve ? itse olen syönyt nyt 11 päivää lääkkeitä salmonellaan ja nyt olen todella huonossa kunnossa. nimittäin iski lääkeaine allergia ja kauttaaltaan olen punaisen ryhelmän peitossa!!!! ja kova kuume !huomenna olisi verikokeeseen meno. toivottavasti olo rupeaa korjaantumaan .


      • qqqq
        ei koskaan kirjoitti:

        hei! millaiset oireet punataudissa oli ? ja joko olet terve ? itse olen syönyt nyt 11 päivää lääkkeitä salmonellaan ja nyt olen todella huonossa kunnossa. nimittäin iski lääkeaine allergia ja kauttaaltaan olen punaisen ryhelmän peitossa!!!! ja kova kuume !huomenna olisi verikokeeseen meno. toivottavasti olo rupeaa korjaantumaan .

        Kova kuume ja ripuli joka hoitamattomana muuttu
        veriseksi (bakteeri myrkyt tuhoavat suolen seinämää). Tauti oli tappava ennen antibiotteja ja
        kyllä se nytkin aika kova oli: tajuttomuutta ja
        muuta hauskaa. Suositus on, että potilas tulee
        hoitaa keskusairaala tasoisessa paikassa.
        Pahin aika oli kotiin päästyä noin
        kolme päivää ja sairaslomalla olin pari viikkoa.
        Matkaan moinen tauti ei vaikuttanut (onneksi)
        sillä oireet alko vasta kotimatkalla koneessa.
        Jotta matkailu avartaa.....
        Menisinkö viellä Egyptiin -
        tuskin. Vaan mistä sitä tietää. Tämä oli kuudes
        kerta Afrikan puolella ja eka kerta kun sairastuin.


      • guardia lablia ???
        qqqq kirjoitti:

        Kova kuume ja ripuli joka hoitamattomana muuttu
        veriseksi (bakteeri myrkyt tuhoavat suolen seinämää). Tauti oli tappava ennen antibiotteja ja
        kyllä se nytkin aika kova oli: tajuttomuutta ja
        muuta hauskaa. Suositus on, että potilas tulee
        hoitaa keskusairaala tasoisessa paikassa.
        Pahin aika oli kotiin päästyä noin
        kolme päivää ja sairaslomalla olin pari viikkoa.
        Matkaan moinen tauti ei vaikuttanut (onneksi)
        sillä oireet alko vasta kotimatkalla koneessa.
        Jotta matkailu avartaa.....
        Menisinkö viellä Egyptiin -
        tuskin. Vaan mistä sitä tietää. Tämä oli kuudes
        kerta Afrikan puolella ja eka kerta kun sairastuin.

        Heipä hei:
        Meillä vaimoni kanssa aikanaan matkustellessa,
        esim. Dagomys, Mustanmeren rannalla saatiin
        suolistotauti, joka kotiSuomessa tutkittiin ja
        todettiin suolistobakteeri Guardia Lamblia
        aiheuttamaksi. Ripulin ohella oireina olivat
        kovat akuutit vatsakivut.
        Jos ko. oireita niin saattaapi olla sama,,,..!
        Lähtee antibioteilla OK.
        Yours &c., LML & AML.
        *


    • ei etelään enään...

      Vajaat kaksi viikkoa sitten tultiin Hurghadasta ja tuliaisena myös minulla salmonella. Olen siis edelleen sairaslomalla... On vielä semmoinen tää mun salmonella ettei antibiootitkaan tehoa, mutta lääkäri ehti määrätä antibiootin ennen labran herkkyysmääritysten vastauksia, joten sain antibiootista nivelkipuja tai sitten kuuluun siihen 10% suomalaisista jotka saa jälkioireena niveltulehduksen, jota epäilen kun nivelet on nyt jo ihan kunnossa. Oon välillä ripuloinut muutaman päivän ja ottanut sitten Imodiumia ja ollut taas muutaman päivän kondiksessa, nyt kiellettiin kaikki lääkkeet ei Buranaakaan kuumeiluun ja ripuloin nyt kolmatta päivää... Ennen ripulointia vatsa ihan mielettömän kipeä, kuume onneksi on jäänyt pois!

      Miten sun nimimerkillä "ei koskaan" sairastelu on mennyt? Kiinnostaa kun tuntuu ettei noilta lääkäreiltä saa mitään tietoa että mikä kuuluu asiaan ja mikä ei.

      • ei koskaan

        kirjoitin otsikolla punatauti ed.riville. eli olo ei ole häävi. kuume on tullut vasta nyt kuvaan ja kamalat kivut nivelissä. ja sekin vielä että olen nyt kauttaaltani ihottuman peitossa ei ole kivaa. millaisia lääkkeitä itse söit ja joko sinun tauti on kurissa?


    • Hurghadanever!

      Sama matkakohde oli meilläkin ja lopputulos myös!
      Täytynee pistää palautetta matkatoimistoonkin. Olimme myös kaikin puolin varovaisia ja katsoimme ja kysyimme jopa oppailta missä on turvallisinta syödä jne. Eivät muuten maininneet meille sanallakaan salmonellastA, tiesin kyllä itse riskistä, mutta olisin olettanut heidän vielä asiasta mainitsevan! Muutenkin olimme vähän matkakohteeseen pettyneitä joten tämä kyllä kruunasi kaiken... Lisäksi olemme molemmat ehtineet jo olla töissä, minä lasten kanssa, joten onpa todella mukavaa jos olen jonkun tietämättäni tartuttanut.

      • mimmi

        olimme helmikuussa hurgadassa eikä meille tullut mahatautia,katsoimme kyllä aika tarkkaan mitä söimme että liha oli varmasti kunnolla kypsennetty ja kuumaa vältimme kaikkea maitopohjasia ruokia koska sellasessa salmonella viihtyy hyvin. Salmonella on loppujen lopuksi vaikea tarttumaan ihmisestä ihmiseen tartuntaan tarvitaan saastunnut elintarvike koska salmonellahan on suolisto pakteeri ja tarttuu ulosteen välityksellä,käsien pesu on todella tärkeä muistaa. salmonella kuolee jo 65 asteessa,
        ja tarvitsee valkuaista ja rasvaa ravinnokseen.
        että kannattaa välttää majoneesin ja muiden maitotaloustuotteiden käyttöä.
        Se on tosi asia että suomestakin löytyy salmonellaa ja ihan lähimaista, tauti on kyllä inhottava mutta ei vaarallinen oikein hoidettuna,
        minun mielestäni ei sen takia kannata matkustamista lopettaa tai sitten kannattaa olla vaan neljänseinän sisällä.


      • qqqq
        mimmi kirjoitti:

        olimme helmikuussa hurgadassa eikä meille tullut mahatautia,katsoimme kyllä aika tarkkaan mitä söimme että liha oli varmasti kunnolla kypsennetty ja kuumaa vältimme kaikkea maitopohjasia ruokia koska sellasessa salmonella viihtyy hyvin. Salmonella on loppujen lopuksi vaikea tarttumaan ihmisestä ihmiseen tartuntaan tarvitaan saastunnut elintarvike koska salmonellahan on suolisto pakteeri ja tarttuu ulosteen välityksellä,käsien pesu on todella tärkeä muistaa. salmonella kuolee jo 65 asteessa,
        ja tarvitsee valkuaista ja rasvaa ravinnokseen.
        että kannattaa välttää majoneesin ja muiden maitotaloustuotteiden käyttöä.
        Se on tosi asia että suomestakin löytyy salmonellaa ja ihan lähimaista, tauti on kyllä inhottava mutta ei vaarallinen oikein hoidettuna,
        minun mielestäni ei sen takia kannata matkustamista lopettaa tai sitten kannattaa olla vaan neljänseinän sisällä.

        Tosiasia on, että paljon ei voi vaikuttaa
        tartunnan saantiin mikäli aikoo jotain
        matkalla syödä Egyptissä.
        Ei ole lainkaan verrattavissa salomnella
        riskiä suomessa ja egypissä sillä siellä
        se on moni sata kertainen. On ymmärettävää
        ettei matkanjärjestäjät paljolti tätä mainosta.
        Päälle tulee viellä iso liuta muita "eksoottisia"
        pöpöjö joita suomessa on lähes mahdoton saada.
        Tietysti tämä ongelma on sama muissakin kehtiysmaissa.


      • sairaalassa siitä lähtien...

        Itsekin lähdimme häämatkalle Hurghadaan. En´välittänyt varoituksista. Ostimme kunnon käsidesiä ja imodiumia. Matka menikin oikein mukavasti, kunnes päivä ennen lähtöä yksi tyttö meidän porukastamme sairastui. Lähtöpäivänä nousi minullekin 39 c kuume ja selkäkivut alkoivat. Kotomaassa aamulla oli kuumetta jo 40 c. Kävin omalla lääkärillä joka määräsi testeihin. Tulehdusarvot 160 ja keho ylikuivunut. Jouduin suoraan Taysiin. Tiputuksessa sunnuntai-iltaan asti. Ultraäänessä näkyi nestettä mahaontelossa. Leikattiin umpisuolen lisäke, mutta siinä ei ollutkaan mitään. Pääsin kotiin sunnutai-iltana, kun oikein kovasti pyysin. Nyt taas maha ripulilla ja 39 c kuumetta. Yhteensä kolme tyttöä meistä sairastui ja olimme todella varovaisia.
        Olen matkannut paljon eri maissa ja tämä oli ensimmäinen, mistä näin huonoon kuntoon jouduin. En syytä Hurghadaa, mutta...


    • pöpöt pois!

      Olisitteko ystävällisä ja kirjoittaisitte missä hotelleissa asuitte,missä söitte tms sellaista mitä muistatte!Voisimme vetää tästä johtopäätökset mistä sen olette saaneet!!
      Itse olen nyt ollut 10 kertaa viimeisen 3 vuoden aikan Egyptissä-Hurghada,Luksor,Sharm,Kairo.muutamia paikkoja mainitakseni.Toisella matkallani oli ehkä lämpöä(palelin) sekä lievää ripulia.Epäilin vain Mc Donaldsia sekä oman hotellini rannalla myytävää jäätelöä.
      Jos nyt saisimme jotain selville;olen matkustamassa pian uudelleen sinne ja veisin viestin perille.Toki ikävää ja ehkä toisille vaarallistakin-saisimme siis taudinlähteen pois!!
      Oletteko samaa mieltä??
      Siis lyhyesti vain hotellinne ja muita paikkoja missä söitte,Kiitos!!
      Informoin teitä,jos jotain selviäisi!!!

      • jaa

        Tuo on kyllä ihan turhaa, vatsatauti voi tulla ihan mistä vain milloin vain, kaksi ihmistä voi syödä samassa paikkaa, samaa ruokaa ja vain toinen sairastuu. Toisella saattaa olla herkempi vatsa ja huonompi vastustustuskyky eli bakteeri tarttuu helpommin. Tai toisen ruokaa ei ole kypsennetty tarpeeksi.
        Ja jos ihmiset tekevät matkatoimistoille valituksen,kun egyptin opas ei ole kertonut, ett ä myös egyptistä voi saada Salmonellaa, niin samaiset valitukset pitäisi tehdä Kanarian matkaoppaille ja todennäköisesti kaikkiin muihin matkakohteisiin....Tottakai Salmonella on ikävä tauti, mutta kun sille ei vain voi mitään. Kaikki kun eivät vain elä yhtä steriilissä ympäristössä kuin me suomalaiset.


      • opiskelija
        jaa kirjoitti:

        Tuo on kyllä ihan turhaa, vatsatauti voi tulla ihan mistä vain milloin vain, kaksi ihmistä voi syödä samassa paikkaa, samaa ruokaa ja vain toinen sairastuu. Toisella saattaa olla herkempi vatsa ja huonompi vastustustuskyky eli bakteeri tarttuu helpommin. Tai toisen ruokaa ei ole kypsennetty tarpeeksi.
        Ja jos ihmiset tekevät matkatoimistoille valituksen,kun egyptin opas ei ole kertonut, ett ä myös egyptistä voi saada Salmonellaa, niin samaiset valitukset pitäisi tehdä Kanarian matkaoppaille ja todennäköisesti kaikkiin muihin matkakohteisiin....Tottakai Salmonella on ikävä tauti, mutta kun sille ei vain voi mitään. Kaikki kun eivät vain elä yhtä steriilissä ympäristössä kuin me suomalaiset.

        Olen kanssasi samaa mieltä!Salmonella on myös hyvin mahdollista saada Suomesta tai vaikkapa Tallinnasta. A-hepatiittikin voi väijyä sinua Suomessa.
        MAtkatoimistot eivät ole siinä mielessä vastuussa ihmisten terveydestä, että heidän tulisi jokainen suosittelemansa paikka käydä ratsaamassa kerran viikossa salmonella-testin kanssa. Myös oman järjen käyttö on sallittua, ei voida aina olettaa, että joku muu hoitaa asiat puolesta. Kerta osaatte käyttää internetiä ( ilmeisesti), niin osaatte varmasti myös etsiä ihan itse tietoa salmonellasta ja muista taudeista internetistä. Jos tämäkin tuntuu liian hankalta, voi varata terveyskeskuksesta ajan terveydenhoitajalle, joka sitten selittää nämä asiat.
        Bakteerikanta Egyptissä on erilainen kuin Suomessa. Ottakaamme huomioon, että Egypti on kehitysmaa, vaikka tosin kärkipäässä kehityksen suhteen vrt. esim.Etiopia.
        Jos ripulit ym.pelottavat ja niistä voidaan syyttää matkatoimistoja ja milloin mitäkin tahoa, suosittelen vaikkapa vaihtoehtoisesti Ruotsin-ristelilyä. Varo kuitenkin syömästä seisovasta pöydästä, siellä voi olla vaikka listeriaa, hullun lehmän tautia,salmonellaa. A-hepatiittia yms.vaarallista. Mainitsemattakaan, miten vaarallista onkaan edes liikkua laivalla- sehän voi vaikka upota!!!


      • jaa
        opiskelija kirjoitti:

        Olen kanssasi samaa mieltä!Salmonella on myös hyvin mahdollista saada Suomesta tai vaikkapa Tallinnasta. A-hepatiittikin voi väijyä sinua Suomessa.
        MAtkatoimistot eivät ole siinä mielessä vastuussa ihmisten terveydestä, että heidän tulisi jokainen suosittelemansa paikka käydä ratsaamassa kerran viikossa salmonella-testin kanssa. Myös oman järjen käyttö on sallittua, ei voida aina olettaa, että joku muu hoitaa asiat puolesta. Kerta osaatte käyttää internetiä ( ilmeisesti), niin osaatte varmasti myös etsiä ihan itse tietoa salmonellasta ja muista taudeista internetistä. Jos tämäkin tuntuu liian hankalta, voi varata terveyskeskuksesta ajan terveydenhoitajalle, joka sitten selittää nämä asiat.
        Bakteerikanta Egyptissä on erilainen kuin Suomessa. Ottakaamme huomioon, että Egypti on kehitysmaa, vaikka tosin kärkipäässä kehityksen suhteen vrt. esim.Etiopia.
        Jos ripulit ym.pelottavat ja niistä voidaan syyttää matkatoimistoja ja milloin mitäkin tahoa, suosittelen vaikkapa vaihtoehtoisesti Ruotsin-ristelilyä. Varo kuitenkin syömästä seisovasta pöydästä, siellä voi olla vaikka listeriaa, hullun lehmän tautia,salmonellaa. A-hepatiittia yms.vaarallista. Mainitsemattakaan, miten vaarallista onkaan edes liikkua laivalla- sehän voi vaikka upota!!!

        Kannattaa myös muistaa, että kuumeilu/palelu, pahoinvointi ja lievä ripulointi voivat myös olla oireita auringonpistoksesta...

        Tottakai viestiä voisi viedä eteenpäin, mutta epäilen asialle tapahtuvan mitään sellaisessa maassa kuin Egypti...


      • sairaalassa lähtien

        Me asuimme Shedwan golden beachilla. Söimme mm. hotellissa, Jukeboxissa, jossain Moby dickin viereisessä ravintolassa sekä Il forossa. Petyin todella pahasti hurghadan sekä Kairon ruokiin. Eivät käytä mausteita lainkaan ja ruoat kertakaikkisen mauttomia...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      129
      1757
    2. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      71
      1567
    3. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      56
      1273
    4. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      68
      1102
    5. Kuka jäi auton alle

      Kuka jöi kantatiellä auton alle eilen
      Kuortane
      2
      745
    6. Oli kyl kunnon reissu

      Jopa oli bileet hotellissa! Kunnon menot ja Kuhmon rytkyt liikenteessä. Onneksi ei ollu tuulipukua päällä! 😂👍🏻
      Kuhmo
      10
      739
    7. Muistatko ensimmäisen kahdenkeskisen hetken

      kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      45
      727
    8. Vähän pelottaa

      Että ten suuren mokan. Tämä muuttaa nyt liikaa asioita.
      Ikävä
      41
      705
    9. Plösö ja synttäriruusut

      Joko Plösö sai hommattua ne 100 ruusua sankarille vai vieläkö sankarin odotus jatkuu?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      150
      692
    10. Tiedätkö autereen?

      Se on vähän niinkuin sinä. Eräänä päivänä se hehkuttaa eteerisenä, laiskan hauen tavoin. Toisena se iskee kuin nälkäinen
      Tunteet
      8
      688
    Aihe