On käytännön ongelma:
Auton lämmityslaite on hiiliharjainen moottori, jonka pyörimisnopeutta ohjataan etuvastuksilla. Moottorin tehosta en varsinaisesti tiedä, mutta sillä on 10 A sulake. Etuvastuspaketti käsittää kolme sarjaan kytkettyä vastusta. Eri nopeudet puhaltimelle saadaan ottamalla puhaltimen käyttöjännite vastusten välistä. 4-asento saadaan ottamalla jännite suoraan vastusten ohi. Yksi vastus piiristä on hajalla, ja olen korvannut sen hyppylangoilla kahteen rinnan kytketyttyn vastuksella (a' 2 Ohm eli yhden ohmin kokonaisvastus vastus). Vastusten pitäisi kestää kuormitus, mutta tulevat tulikuumiksi ja haisevat palaneelta. Miten korvaan vastuksen, ettei koko auto kärähdä?
etuvastus auton lämmityslaitteeseen
22
16247
Vastaukset
- taikasana
on tehovastus, lähimmästä elektroniikkaosia myyvästä liikkeestä.
- Yksi vaan.
Olen käyttänyt erilaisissa keinokuormissa kuparijohdinta.1 ohmin vastukseen tarvitaan 58m 1neliön johtoa tai 44m 0.75 neliön ja 29m 0.5mm johdinta.
Nipusta tulee senverran iso ettei käy kovin kuumana.
Ohuempaakin johdinta voidaan käyttää mutta sulaketta pitäisi sitten pienentää. - Matias.
Hae kodinkoneliikkeestä vanha rikkinäinen leivänpaahdin ja ota siitä vastuslanka talteen.
Tuosta on helppo mitata yleismittarilla minkä pituinen langanpätkä omaa tarvittavan resistanssin.
Omaan Carinaani tuo mahtui alkuperäiselle paikalleen kun pyöritin vastuslangan samalla tavalla kierukalle kuin alkuperäinenkin on ollut.
Itse tein tuosta vastuksesta pienemmän ohmimäärältään kuin alkuperäisen. Sen vuoksi että se kestää paremmin ja myös siksi että se alunperäinen tuulettimen ykkösasento oli mitäänsanomattoman tehoton.
Muistaakseni kolmannes ohmeista pois oli oma ratkaisuni. - Controller..
Fiksu mies (tai nainen) tekisi PWM (Pulse Wide Modulation)-säätimen. Ei pahemmin muodostu hukkatehoja, eikä hukkalämpöjä. Ja helposti saa portaattoman säädön.
Tuossa on kytkentä sieltä yksinkertaisemmasta päästä:
http://www.aaroncake.net/CIRCUITS/motorcon.asp - Ha.Pa
Kaikenlaisia on nähty, esim. teholähde testaus kuormana, kuorman sidontaan käytetystä vannenauhasta tehty seinä, ylös/alas satojakertoja ja siitä sopivia väliulosottoja. Mutta asiaan. Jos oikeaa varaosaa ei voi käyttää niin löytyyhän noita esim. elfalta HS 100W sarjasta sopiva, hinta noin 12e. Mutta elektroninen säätö olis fiksumpi. esim. http://www.adita.fi/default.asp?t=3&f=2&p=2900&subp=2900&subp0=2900&did=120
http://www.partco.fi/raksarjat/futurekits/FK804_OHJEET.PDF
Lisää tehoa tulee, kun vaihtaa ton TR1:n sopivaan FETiin. Ulkokäytössä tuo potentiometri voisi olla umpinaista mallia.- HJH.
Jäänyt ajanpuutteen vuoksi kesken tämä projekti. Vastuksen virkaa tällä hetkellä hoitaa tilapäisesti lattialle johdotetut entiset puolan etuvastukset, jotka tosiaan käyvät kuumina.
Jos tämän linkitetyn kytkennän toteuttaisi, niin kestäisivätkö muut komponentit mainitun kuorman? Moottori lienee n. 100 W teholtaan. Joskus harrastelin paljonkin elektroniikkaa, mutta teoriapuoli jäi vähän hataralle pohjalle... Pitäisikö FET olla n-kanava vai p-kanava -FET ? Riittääkö FETin valinnassa yleensäkin tuijottaa vain siihen, että voltteja, watteja ja amppereita on vähintäänkin riittävästi? Tarvitaanko jäähdytysripaa?
Olennaista tuossa FETin ohjauksessa on sen kytkeytyminen riittävän nopeasti päälle ja pois.
Mitä hitaampi kytkentänopeus on sitä enemmän häviöitä syntyy. Johtavan FETin vastus on melko pieni eikä siinä enää synny merkittävää tehohäviötä. Ja edelleen jos FET ei johda ei synny tehohäviötäkään.
http://www.partco.biz/verkkokauppa/product_info.php?cPath=2075_11_1020_1872&products_id=5058
http://www.irf.com/product-info/datasheets/data/irfz44n.pdf
Tuolla IRFZ44N johtavana vain 17,5 milliohmia. 10 A virralla muutama watti. Päähäviöt tulevat siis kytkennän nousu- ja laskuajoista johtuvina.
Tuollaisella jäähdytyslevyllä varmaan pärjää hyvin:
http://www.partco.biz/verkkokauppa/product_info.php?cPath=1105_1536&products_id=9470
Kun se rakennussarjan potikka asennetaan auton kojelautaan se piirilevy menee noiden sisempien ripojen väliin ja FETti ulompien ripojen väliin. Piirasvaa väliin. Tarkista, ettei jäähdytysprofiili jää jännitteelliseksi. Sulake suojaa sekä autoa että kytkentää.
Tuossa esim. FET:in käytöstä:
http://www.dprg.org/tutorials/2005-11a/index.html
En silti jättäisi sitä "takapotkudiodia" siitä moottorin rinnalta pois.
FETin täysi johtavuus edellyttää n. 10 voltin jännitettä. Siis sen nousu ja laskuaika pitää olla vikkelä. Jos jäähdytyslevy ei kuumene merkittävästi pitemmässä käytössä pulssimuoto on hyvä.
Kuumenemista ilmetessä pulssimuoto ei ole tyydyttävä, ja sen tarkistamiseksi olisi oskilloskooppi kätevä.- HJH.
Tilasin Partcolta rakennussarjan ja ehdottamasi FETin jne. Laite periaatteessa toimii, mutta sekoittaa auton CAN-väylän: Lasinpyyhkijät lähtevät tihkuasentoon, ja turvatyynyn valot syttyvät. Pitää tarkistaa seuraavaksi tuliko vikakoodeja... Pitää joko ottaa käyttökännite jostain muualta tai jotain. Lämmityslaitteen moottori vinkuu ihmeellisesti kun on käynnissä. Pyörintänopeus muuttuu ihan kuten pitääkin potikkaa kääntelemällä. Neuvoja?
- yksi vaan.
HJH. kirjoitti:
Tilasin Partcolta rakennussarjan ja ehdottamasi FETin jne. Laite periaatteessa toimii, mutta sekoittaa auton CAN-väylän: Lasinpyyhkijät lähtevät tihkuasentoon, ja turvatyynyn valot syttyvät. Pitää tarkistaa seuraavaksi tuliko vikakoodeja... Pitää joko ottaa käyttökännite jostain muualta tai jotain. Lämmityslaitteen moottori vinkuu ihmeellisesti kun on käynnissä. Pyörintänopeus muuttuu ihan kuten pitääkin potikkaa kääntelemällä. Neuvoja?
Hakkuri ei juurikaan lämpene mutta on siinä vaikeutensakin.
Inputpuolelle kelaa sarjaan ja konkka josta nykivä energia otetaan.
Ulostulopuolelle vastaava ja laite umpinaieen metallikoteloon niin toimii hyvin.
Halpaa hyvintekeminen ei ole mutta tähän suuntaan ollaan menossa. - 14+1
yksi vaan. kirjoitti:
Hakkuri ei juurikaan lämpene mutta on siinä vaikeutensakin.
Inputpuolelle kelaa sarjaan ja konkka josta nykivä energia otetaan.
Ulostulopuolelle vastaava ja laite umpinaieen metallikoteloon niin toimii hyvin.
Halpaa hyvintekeminen ei ole mutta tähän suuntaan ollaan menossa.Näyttäisi tuossa sarjassa olevan muutama pikku kohta, jotka pisti silmään. Ensinnäkin kytkentätaajuus PWM:lle on aika alhaalla. Ei se mitään, se toimii, mutta häiritsee muita laitteita. Itse jos tekisin tuollaista, niin FET:n kanssa nostaisin taajuutta. Sen voisi sitten koteloida ja laittaa "kihlat" sähköjohtoihin, niin ei sitten häiritsisi muita laitteita niin kovasti. Se vähän riippuu, minkälaisia virtoja haluaa ohjata, jos tuollaiset 600mA riittää, niin taajuutta voi olla 100-200kHz hyvinkin. Isommat virrat tuppaa olemaan vähän hitaampia, mutta varmaan 5khz vielä menee lämpenemättä 2A kuormalla? Eikös ne audiotehovahvistimet tuollaisia juuri käsittele?
- fiat500s
Ite korvasin koko puhaltimen kolmella tietokone tuulettimella, nopeus asetukset säätävät montako puhallinta pyörii. Toimii hyvin ja todella hiljaista auton sisällä vaikka puhallus täysillä.
- 9+4
Kyllä varmaan on hiljaista, kun noista PC-puhaltimista ei saa läheskään samaa tehoa kuin alkuperäisestä. Paljonko noissa PC-puhaltimissa on tehoa?
- yksjukkis
Autoon kun värkkää noita vempaimia, niin kunnon suojat transieetti- kela- konkkasuojat, muutoin 555 pimenee. Ja can-väyläsiin ei oikein kannata värkätä mitään itse, senverran herkkiä laitteita on, varskin kaikki mitä lähettää pulsseja.
JOs vastuslankaa ei satu saamaan on oikeastaan vanha kunnon isorankku, jäähdytyslevy potikkasäädin vain mahdollinen. - MURO BBS
Vanhan sähkökäyttöisen kahvipannun vastukset varustettuna termostaattorin etukonkan räjähdyspoksahtimen ahtopaineen väyläohjaimella on tähän asti tultu toimehen.
- ne toimii hyvin
Minulla on vanhan ilmalämpöpumpun sisäyksikkö auton kojelaudassa, sillä säädän puhaltimen nopeuksia. Ulkoyksikkö on tavaratilassa, joka ei kuitenkaan ole toiminnassa, talvella on hyvä olla lisäpainoa pyörien päällä.
- Anonyymi
Höpsistä . . . ! ei auton / autojen lämmityslaitteiden moottorissa mitään HIILI HARJOJA OLE! ;)) Johan nyt jos niin olisi aika lyhyt ikäisiä olisivat ja alvariinsa pitäisi lämmityslaitteen moottori huoltoa tehdä. Ja kojelautaa alakautta purkaa
ja ropeltaa ;))
Kirjoitti auto asennuksia / korjauksia lähes 40 vuotta . . .- Anonyymi
Hiilikuituharjoilla harjataan kissoja hankaussähkön tuottamiseksi.
Sähkömoottoreissa käytetään grafiittimurikoita joita jostain syystä kutsutaan harjoiksi. - Anonyymi
Niin "hiiliharja" on vain yleisesti käytetty termi ja pitää vain olla tarttumatta siihen mitä ainetta ne oikeasti ovat.
- Anonyymi
Jos et 40-vuodessa oppinut mitään, ei kannata edes yrittää jatkaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hiilikuituharjoilla harjataan kissoja hankaussähkön tuottamiseksi.
Sähkömoottoreissa käytetään grafiittimurikoita joita jostain syystä kutsutaan harjoiksi.Ennen ne todellakin olivat kirjaimellisesti harjoja.
- Anonyymi
Oletko tarkistanut kondensaatronin ja ja ettei olisi yhdyssuodatin viallinen?
-kolmonen-
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ikävä sinua
Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k375096- 823626
- 333006
- 612985
- 102906
Kesäseuraa
Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t562353- 411838
Tuksu on edelleen sinkku - nuori Joonas jätti!
Hihhahihhahhaahheee Joonas keksi hyvän syy. : Tuksu on liian Disney-prinsessa hänelle. (Mikähän prinsessa lie kyseessä….91780- 181721
Kiusaaja otti yhteyttä, mitä tekisit?
Minulle kävi näin pari kk sitten. Olin aluksi todella ystävällinen. Sanoin, että olin jo unohtanut jne. Asia jäi vai1351669