etuvastus auton lämmityslaitteeseen

HJH.

On käytännön ongelma:

Auton lämmityslaite on hiiliharjainen moottori, jonka pyörimisnopeutta ohjataan etuvastuksilla. Moottorin tehosta en varsinaisesti tiedä, mutta sillä on 10 A sulake. Etuvastuspaketti käsittää kolme sarjaan kytkettyä vastusta. Eri nopeudet puhaltimelle saadaan ottamalla puhaltimen käyttöjännite vastusten välistä. 4-asento saadaan ottamalla jännite suoraan vastusten ohi. Yksi vastus piiristä on hajalla, ja olen korvannut sen hyppylangoilla kahteen rinnan kytketyttyn vastuksella (a' 2 Ohm eli yhden ohmin kokonaisvastus vastus). Vastusten pitäisi kestää kuormitus, mutta tulevat tulikuumiksi ja haisevat palaneelta. Miten korvaan vastuksen, ettei koko auto kärähdä?

22

15953

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • taikasana

      on tehovastus, lähimmästä elektroniikkaosia myyvästä liikkeestä.

    • Yksi vaan.

      Olen käyttänyt erilaisissa keinokuormissa kuparijohdinta.1 ohmin vastukseen tarvitaan 58m 1neliön johtoa tai 44m 0.75 neliön ja 29m 0.5mm johdinta.
      Nipusta tulee senverran iso ettei käy kovin kuumana.
      Ohuempaakin johdinta voidaan käyttää mutta sulaketta pitäisi sitten pienentää.

    • Matias.

      Hae kodinkoneliikkeestä vanha rikkinäinen leivänpaahdin ja ota siitä vastuslanka talteen.
      Tuosta on helppo mitata yleismittarilla minkä pituinen langanpätkä omaa tarvittavan resistanssin.

      Omaan Carinaani tuo mahtui alkuperäiselle paikalleen kun pyöritin vastuslangan samalla tavalla kierukalle kuin alkuperäinenkin on ollut.
      Itse tein tuosta vastuksesta pienemmän ohmimäärältään kuin alkuperäisen. Sen vuoksi että se kestää paremmin ja myös siksi että se alunperäinen tuulettimen ykkösasento oli mitäänsanomattoman tehoton.
      Muistaakseni kolmannes ohmeista pois oli oma ratkaisuni.

    • Controller..

      Fiksu mies (tai nainen) tekisi PWM (Pulse Wide Modulation)-säätimen. Ei pahemmin muodostu hukkatehoja, eikä hukkalämpöjä. Ja helposti saa portaattoman säädön.

      Tuossa on kytkentä sieltä yksinkertaisemmasta päästä:
      http://www.aaroncake.net/CIRCUITS/motorcon.asp

    • Ha.Pa

      Kaikenlaisia on nähty, esim. teholähde testaus kuormana, kuorman sidontaan käytetystä vannenauhasta tehty seinä, ylös/alas satojakertoja ja siitä sopivia väliulosottoja. Mutta asiaan. Jos oikeaa varaosaa ei voi käyttää niin löytyyhän noita esim. elfalta HS 100W sarjasta sopiva, hinta noin 12e. Mutta elektroninen säätö olis fiksumpi. esim. http://www.adita.fi/default.asp?t=3&f=2&p=2900&subp=2900&subp0=2900&did=120

      • HJH.

        Jäänyt ajanpuutteen vuoksi kesken tämä projekti. Vastuksen virkaa tällä hetkellä hoitaa tilapäisesti lattialle johdotetut entiset puolan etuvastukset, jotka tosiaan käyvät kuumina.

        Jos tämän linkitetyn kytkennän toteuttaisi, niin kestäisivätkö muut komponentit mainitun kuorman? Moottori lienee n. 100 W teholtaan. Joskus harrastelin paljonkin elektroniikkaa, mutta teoriapuoli jäi vähän hataralle pohjalle... Pitäisikö FET olla n-kanava vai p-kanava -FET ? Riittääkö FETin valinnassa yleensäkin tuijottaa vain siihen, että voltteja, watteja ja amppereita on vähintäänkin riittävästi? Tarvitaanko jäähdytysripaa?


    • Olennaista tuossa FETin ohjauksessa on sen kytkeytyminen riittävän nopeasti päälle ja pois.
      Mitä hitaampi kytkentänopeus on sitä enemmän häviöitä syntyy. Johtavan FETin vastus on melko pieni eikä siinä enää synny merkittävää tehohäviötä. Ja edelleen jos FET ei johda ei synny tehohäviötäkään.
      http://www.partco.biz/verkkokauppa/product_info.php?cPath=2075_11_1020_1872&products_id=5058
      http://www.irf.com/product-info/datasheets/data/irfz44n.pdf
      Tuolla IRFZ44N johtavana vain 17,5 milliohmia. 10 A virralla muutama watti. Päähäviöt tulevat siis kytkennän nousu- ja laskuajoista johtuvina.
      Tuollaisella jäähdytyslevyllä varmaan pärjää hyvin:
      http://www.partco.biz/verkkokauppa/product_info.php?cPath=1105_1536&products_id=9470
      Kun se rakennussarjan potikka asennetaan auton kojelautaan se piirilevy menee noiden sisempien ripojen väliin ja FETti ulompien ripojen väliin. Piirasvaa väliin. Tarkista, ettei jäähdytysprofiili jää jännitteelliseksi. Sulake suojaa sekä autoa että kytkentää.

      Tuossa esim. FET:in käytöstä:
      http://www.dprg.org/tutorials/2005-11a/index.html
      En silti jättäisi sitä "takapotkudiodia" siitä moottorin rinnalta pois.

      FETin täysi johtavuus edellyttää n. 10 voltin jännitettä. Siis sen nousu ja laskuaika pitää olla vikkelä. Jos jäähdytyslevy ei kuumene merkittävästi pitemmässä käytössä pulssimuoto on hyvä.
      Kuumenemista ilmetessä pulssimuoto ei ole tyydyttävä, ja sen tarkistamiseksi olisi oskilloskooppi kätevä.

      • HJH.

        Tilasin Partcolta rakennussarjan ja ehdottamasi FETin jne. Laite periaatteessa toimii, mutta sekoittaa auton CAN-väylän: Lasinpyyhkijät lähtevät tihkuasentoon, ja turvatyynyn valot syttyvät. Pitää tarkistaa seuraavaksi tuliko vikakoodeja... Pitää joko ottaa käyttökännite jostain muualta tai jotain. Lämmityslaitteen moottori vinkuu ihmeellisesti kun on käynnissä. Pyörintänopeus muuttuu ihan kuten pitääkin potikkaa kääntelemällä. Neuvoja?


      • yksi vaan.
        HJH. kirjoitti:

        Tilasin Partcolta rakennussarjan ja ehdottamasi FETin jne. Laite periaatteessa toimii, mutta sekoittaa auton CAN-väylän: Lasinpyyhkijät lähtevät tihkuasentoon, ja turvatyynyn valot syttyvät. Pitää tarkistaa seuraavaksi tuliko vikakoodeja... Pitää joko ottaa käyttökännite jostain muualta tai jotain. Lämmityslaitteen moottori vinkuu ihmeellisesti kun on käynnissä. Pyörintänopeus muuttuu ihan kuten pitääkin potikkaa kääntelemällä. Neuvoja?

        Hakkuri ei juurikaan lämpene mutta on siinä vaikeutensakin.
        Inputpuolelle kelaa sarjaan ja konkka josta nykivä energia otetaan.
        Ulostulopuolelle vastaava ja laite umpinaieen metallikoteloon niin toimii hyvin.
        Halpaa hyvintekeminen ei ole mutta tähän suuntaan ollaan menossa.


      • 14+1
        yksi vaan. kirjoitti:

        Hakkuri ei juurikaan lämpene mutta on siinä vaikeutensakin.
        Inputpuolelle kelaa sarjaan ja konkka josta nykivä energia otetaan.
        Ulostulopuolelle vastaava ja laite umpinaieen metallikoteloon niin toimii hyvin.
        Halpaa hyvintekeminen ei ole mutta tähän suuntaan ollaan menossa.

        Näyttäisi tuossa sarjassa olevan muutama pikku kohta, jotka pisti silmään. Ensinnäkin kytkentätaajuus PWM:lle on aika alhaalla. Ei se mitään, se toimii, mutta häiritsee muita laitteita. Itse jos tekisin tuollaista, niin FET:n kanssa nostaisin taajuutta. Sen voisi sitten koteloida ja laittaa "kihlat" sähköjohtoihin, niin ei sitten häiritsisi muita laitteita niin kovasti. Se vähän riippuu, minkälaisia virtoja haluaa ohjata, jos tuollaiset 600mA riittää, niin taajuutta voi olla 100-200kHz hyvinkin. Isommat virrat tuppaa olemaan vähän hitaampia, mutta varmaan 5khz vielä menee lämpenemättä 2A kuormalla? Eikös ne audiotehovahvistimet tuollaisia juuri käsittele?


    • fiat500s

      Ite korvasin koko puhaltimen kolmella tietokone tuulettimella, nopeus asetukset säätävät montako puhallinta pyörii. Toimii hyvin ja todella hiljaista auton sisällä vaikka puhallus täysillä.

    • 9+4

      Kyllä varmaan on hiljaista, kun noista PC-puhaltimista ei saa läheskään samaa tehoa kuin alkuperäisestä. Paljonko noissa PC-puhaltimissa on tehoa?

    • yksjukkis

      Autoon kun värkkää noita vempaimia, niin kunnon suojat transieetti- kela- konkkasuojat, muutoin 555 pimenee. Ja can-väyläsiin ei oikein kannata värkätä mitään itse, senverran herkkiä laitteita on, varskin kaikki mitä lähettää pulsseja.
      JOs vastuslankaa ei satu saamaan on oikeastaan vanha kunnon isorankku, jäähdytyslevy potikkasäädin vain mahdollinen.

    • MURO BBS

      Vanhan sähkökäyttöisen kahvipannun vastukset varustettuna termostaattorin etukonkan räjähdyspoksahtimen ahtopaineen väyläohjaimella on tähän asti tultu toimehen.

    • ne toimii hyvin

      Minulla on vanhan ilmalämpöpumpun sisäyksikkö auton kojelaudassa, sillä säädän puhaltimen nopeuksia. Ulkoyksikkö on tavaratilassa, joka ei kuitenkaan ole toiminnassa, talvella on hyvä olla lisäpainoa pyörien päällä.

    • Anonyymi

      Höpsistä . . . ! ei auton / autojen lämmityslaitteiden moottorissa mitään HIILI HARJOJA OLE! ;)) Johan nyt jos niin olisi aika lyhyt ikäisiä olisivat ja alvariinsa pitäisi lämmityslaitteen moottori huoltoa tehdä. Ja kojelautaa alakautta purkaa
      ja ropeltaa ;))

      Kirjoitti auto asennuksia / korjauksia lähes 40 vuotta . . .

      • Anonyymi

        Hiilikuituharjoilla harjataan kissoja hankaussähkön tuottamiseksi.
        Sähkömoottoreissa käytetään grafiittimurikoita joita jostain syystä kutsutaan harjoiksi.


      • Anonyymi

        Niin "hiiliharja" on vain yleisesti käytetty termi ja pitää vain olla tarttumatta siihen mitä ainetta ne oikeasti ovat.


      • Anonyymi

        Jos et 40-vuodessa oppinut mitään, ei kannata edes yrittää jatkaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hiilikuituharjoilla harjataan kissoja hankaussähkön tuottamiseksi.
        Sähkömoottoreissa käytetään grafiittimurikoita joita jostain syystä kutsutaan harjoiksi.

        Ennen ne todellakin olivat kirjaimellisesti harjoja.


    • Anonyymi

      Oletko tarkistanut kondensaatronin ja ja ettei olisi yhdyssuodatin viallinen?

      -kolmonen-

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

      Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      223
      6975
    2. Pakko tulla tänne

      jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      42
      1249
    3. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

      Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      27
      1052
    4. Yksi kysymys

      Yksi kysymys, minkä kysyisit kaivatultasi. Mikä se olisi?
      Ikävä
      75
      891
    5. Hävettää muuttaa Haapavedelle.

      Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal
      Haapavesi
      48
      845
    6. Katseestasi näin

      Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a
      Ikävä
      61
      837
    7. Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä

      Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.
      Maailman menoa
      93
      794
    8. Toinen kuva mikä susta on jäänyt on

      tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.
      Ikävä
      38
      791
    9. Tietenkin täällä

      Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.
      Suomussalmi
      14
      756
    10. Jäähalli myynnissä!

      Pitihän se arvata kun tuonne se piti rakentaa väkisin.
      Äänekoski
      43
      733
    Aihe