Nytkin on tuolla chattihuoneessa nimimerkki minkä takana voisi olettaa löytyvän vahtia ajava perämies, työaikana.
Siis nythän on niin että oikeasti jännittää sen laivan puolesta. Perämies chattailee ja "autopilooti on yes". Toivoisin ihan laivan turvallisen kulun takia ettei perämiehet touhuaisi tällaisia asioita työaikana, vaan keskittyisi enemmän ajamaan laivaa.
Vaan onhan näitäkin nähty. Pasianssia, Tekniikan maailmaa ja nyt tätä. Että jos Teidän laivalla on brygällä nettikone niin voisitte seuraavan palaverin yhteydessä ottaa tämäkin asia puheeksi. Vahdissa oleva perämies keskittyy enemmän ajamaan laivaa ja vähemmän kuluttamaan aikaa.
Kiitän etukäteen.
Perämiehet ja työajan käyttö
15
1056
Vastaukset
- Kokki perkele
Maailman kalleimmat "lääkekaapit"??? Kerran viikossa perämiehet "järjestelevät" lääkekaapin myrskyn jäljiltä, vaikka olis oltu satamassa kokoajan. Seuraavaksi tulee lääkekaapin inventointi ja toteaminen että strepcilssit on syöty, tilataan lisää, (tilauksen tekeminen kestää ainakin 3-tuntia) tavaran saapuessa se inventoidaan kaappiin myrsky turvallisesti ! mutta seuraavalla viikolla se on taas sekaisin, vaikka olis oltu vain satamassa. Kaikki tämä siis "ylitöinä"......kauppapuksut Prismassa tekevät samaa hommaa, mutta vain isompana.
Juttuna oli että niiden kuuluisi keskittyä vahdissa enemmän laivan ajamiseen kun mihinkään muuhun.
Normityöajan ulkopuolella ylityönä ne voi sitten tehdä minun puolesta aivan mitä haluaa (kunhan ei sekoita minun asioita).- Kokki perkele
Sähkömies_YT kirjoitti:
Juttuna oli että niiden kuuluisi keskittyä vahdissa enemmän laivan ajamiseen kun mihinkään muuhun.
Normityöajan ulkopuolella ylityönä ne voi sitten tehdä minun puolesta aivan mitä haluaa (kunhan ei sekoita minun asioita).pätkääkään kiinnosta mikä sun juttus on.....Oikealla sähkömiehellä ei ole koskaan YT-etunimeä !
- jenkki-junkki
sulle sopis nimimerkiks painolasti paremmin
- perämies eläkkeellä
Kyllähän sitä ennenkin oli niin epäluotettavia perämiehiä, että nukkuakin uskalsi vain omassa vahdissa.
- Muiten vahdeilla ei
Kyllä näin on vieläkin.
Asiaa - 1/4matruusi
Muiten vahdeilla ei kirjoitti:
Kyllä näin on vieläkin.
Asiaakyllä se kaikissa laivoissa missä on löytyny netti ja kone brygältä niin aina on vahdin aikana perämies siellä näppäilemässä jotain ja toisinaan minä itse puolikkaana. Mikäs siinä jos sillalla on aina yks silmäpari kyttäämässä mitä tapahtuu ja päivisinhän nyt sentää näkee. Kaikki ahtaat väylät ja kova liikenne on sitten erikseen, ei silloin passaa pelata pasiansseja mutta en näe mitään väärää siinäkää jos tutkalla ei näy mitään eikä silmällä ja vettä on ihan ympärillä tarpeeksi niin kyllähän sitä ehtii.
Päivisin perämies luki muuten kirjaa, ellei tehny muuta...........
että semmosta 1/4matruusi kirjoitti:
kyllä se kaikissa laivoissa missä on löytyny netti ja kone brygältä niin aina on vahdin aikana perämies siellä näppäilemässä jotain ja toisinaan minä itse puolikkaana. Mikäs siinä jos sillalla on aina yks silmäpari kyttäämässä mitä tapahtuu ja päivisinhän nyt sentää näkee. Kaikki ahtaat väylät ja kova liikenne on sitten erikseen, ei silloin passaa pelata pasiansseja mutta en näe mitään väärää siinäkää jos tutkalla ei näy mitään eikä silmällä ja vettä on ihan ympärillä tarpeeksi niin kyllähän sitä ehtii.
Päivisin perämies luki muuten kirjaa, ellei tehny muuta...........
että semmostaAsiahan ei minulle kuulu, mutta. 1970 ja 80-luvulla seilatessa ei brygällä ollut chattiä eikä nettiä. Ei myöskään radiohytissä....no kyllähän siellä pidettiin radioteitse yhteyksiä muihin suomalaisiin aluksiin, lähellä ja kaukana. Kun silloin ajettiin "pitkiä reissuja" 2-4 viikkoa satamien väli, alkoi vahtien aikana juttukaverin puute ahdistaa niin brygällä kuin radiohytissä. Eihän siinä muuta kuin brygän ja radiohytin välinen huutoluukku auki, väliovet levälleen, päivystysvastaanottimen volyymit kaakkoon ja brygälle turisemaan. Kahvia juotiin litratolkulla ja paskaa jauhettiin. Kun radiovahti sitten loppui, siirryin ylitöinä tekemään laivan paperitöitä. TES kun vaati, että vahtiaikana vahditaan, muut hommat on överiä. Sähkömiehistä; ainakin tuolloin olivat päteviä veikkoja, elektroniikkakin oli hanskassa. Nyt ei kipinöitä laivoilla enää ole. Paitsi joissain venäläisissä kuuluvat vielä sähköttelevän. Ovatko sitten jotain kipinä/kokki YT.tä tai jotain...
- ergrdh
että kyllä ammattitaitoinen perämies tietää mitä tekee ja koska tekee, siitä ei ulkopuolinen tiedä mitään. Tuskin siellä netissä kukaan pyörii millään väylällä... kyllä se tapahtuu merellä, yksin ;)
Jos osaa asiansa niin tietää mitä tekee, jos ei osaa.... no se onkin sitten asia erikseen :D- bannattuna
jos ei osaa niin sahkomies-YT neuvoo,luulisin.Runsaat 30-vuotta tuli peramiehena seilattua ja loppuaikana
alkoi olla brygalla vehkeita pilvin pimein.Ei vaan tulleet pasianssi tai Tetris mieleen,silla vanhalla ukolla oli
navikointitietokoneessa riittavasti haastetta.Sahkomies YT:lta en kehdannut neuvoja pyytaa.Jos kokki olisi
tullut tyoajan ulkopuolella hakemaan laaketta,olisin antanut risiinioljya.
Huru-Ukko
P.S.Viettelemme taalla juuri kiinalaista Uutta Vuotta.Aika pauketta!
- 1. Prm
Anna jokaisen tehdä omat työnsä omalla tavallaan, ja keskity itse oman työsi hoitamiseen. Jos joku tienaa enemmän kuin sinä, keskity oman palkkasi nostamiseen, äläkä muiden palkan kepittämiseen. Sama asia työtehtävien kanssa. PS. Onko väliä jos käy välillä netissä lukemassa uutiset keskellä merta, kun itse vietät työaikasi 99 prosenttisesti konevalvomossa kahvia juoden.
- Prykältä
Mikäs nyt? Sähköt pätkii?
- notinmywatch
Kyllä luulisi, että työhönsä vakavasti suhtautuva perämies pärjää brykällä 4 tuntia ilman nettiä tai edes pasianssia. Vapaa-ajallaan voi sitten tehdä mitä haluaa.
- Nordek
kun olin hommissa VU:n Polar Expressillä kesällä 1975 niin piti viedä tärkeitä papereita brygalle jossa ei
kuitenkaan ollut ketään sen vartin aikana mitä odotin,ruori vaan pyöri itsekseen ne paatit kulki siihen
aikaan "kaapelia" pitkin ainakin Uumajaan siis autopilootti päällä ja matkustajia oli 1000 mukana. - vanavesikaappi
Nordek kirjoitti:
kun olin hommissa VU:n Polar Expressillä kesällä 1975 niin piti viedä tärkeitä papereita brygalle jossa ei
kuitenkaan ollut ketään sen vartin aikana mitä odotin,ruori vaan pyöri itsekseen ne paatit kulki siihen
aikaan "kaapelia" pitkin ainakin Uumajaan siis autopilootti päällä ja matkustajia oli 1000 mukana.70-luvulla FÅA:lla perämiehet keskittyivät seisten laivan ajamiseen päällikön antamien ohjeiden mukaan. Yhtä tutkaa sai käyttää, jos sitäkään ja toista vain päällikön erikseen antamalla luvalla. Vahtiin bryggälle tultiin ulkokautta ja tähystäjä seisoi siivellä säässä kuin säässä. Siellä ei paljon puhekaverita marhannut, mitä nyt kipinä joskus salaa... Siinä teille "nintendo-perämiehet" hieman työnkuvaa menneiltä, paremmilta vuosikymmeniltä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ootko nainen noin mustis musta
Onhan se toki imartelevaa kun olet kaunis ja kaikkea muutakin, mutta ehkä vähän kummallista, kun ei varsinaisesti olla t734396- 332501
- 402314
Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin201807Kauan säkin jaksoit
Minun perässä juosta. Kunnes pahoitit mielen. Kuinka monta anteeksipyyntöä olet vailla? 🧐401672Miksi kaipaat
Ja olet elämässäni vielä kaiken tämän jälkeen? Eikö kaikki ole jo selvää välillämme?251542- 811536
- 1481331
Mietin tässä T....
Oletko jo kesälomalla.?Keli on ihanaa, ja sinä nautit veneilystä.... Edelleen käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua..221243Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät901145