Tupakoitko raskausaikana?

~~

Kysymys siis teille, jotka poltitte raskausaikana...Kuinka paljon poltit, pystyitkö lopettamaan ennen synnytystä, jos pystyit, niin missä vaiheessa raskautta lopetit? Jos poltit koko raskausajan, vaikuttiko se mielestäsi vauvaan (itkikö paljon synnyttyään tms.)??

Savuttomat tuomitsijat ja moralisoijat voivat sitten pysyä ulkona tästä keskustelusta, sillä jokainen tupakoitsija kyllä tietää sanomattakin, minkä riskin ottaa ja kuinka typerä ja paska ihminen on.

38

7193

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mä09

Tiesin olevani raskaana vasta kun oli 6 6 taulussa, olin tupakoinut 11 vuotta ennen raskautta. Raskaus tuli yllätyksenä, lääkärit olivat todenneet minulle viisi vuotta sitten etten vaan voi saada lapsia. Lopettaminen oli itsestään selvää, viimeisen tupakan poltin, kun oli rv 10 menossa eli kolme viikkoa kikkailin tupakan tai pari päivässä. Ja tuostakin olen tuntenut aivan älytöntä syyllisyyttä!!!! Mutta olen ylpeä siitä, että lopetin lapseni takia vaikka tällä hetkellä poltan taas kun imettäminen on jo ohi....

• ä09

Poltin koko raskausajan, päivästä riippuen 5-15 tupakkaa vuorokaudessa. Meidän poika ei missään vaiheessa ole ollut kova itkemään, jopa keskivertoa vähemmän itkenyt, nyt jo 8,5kk vanha terve poika, ei siis kertaakaan ole ollut kipeänä tänä aikana. Omantunnon tuskat ovat olleet kovat, vaikka meillä ei mitään haittaa asiasta ole ilmennyt, mutta kun ei vaan pystynyt lopettamaan :(

• tulevaisuudessa....

Tupakoijien poikalapsille tulee vähemmän siittiöitä muodostavaa kudosta kiveksiin eli poikasi siittiömäärät ovat alhaiset. Usean tutkimuksen mukaan. Koska nuorilla miehillä on jo nyt huonot siittiömäärät, voi olla ettei sinusta helpolla tule mummoa.

• juuu........

eihän ne haitat heti ilmenekkään, voi olla montakin vuotta kun ei mitään näytä olevan vialla..tupakointihan siis vaikuttaa vauvan aivoihin ja niiden kehitykseen eli seuraukset voit sitten nähä päiväkoti/kouluiässä, voi olla esim. oppimisvaikeuksia, hankaluuksia älyllisissä hommissa yms..en nyt osaa tätä kovin kauniisti kirjoittaa mutta näin siis lääkäri minulle sanoi..ja itse lopetin siis rv 8..tahdoin että lapseni älyllinen/henkinen kehitys ei ainakaan minun tupakoimiseni takia häiriinny

• srik7dty
        juuu........ kirjoitti:

eihän ne haitat heti ilmenekkään, voi olla montakin vuotta kun ei mitään näytä olevan vialla..tupakointihan siis vaikuttaa vauvan aivoihin ja niiden kehitykseen eli seuraukset voit sitten nähä päiväkoti/kouluiässä, voi olla esim. oppimisvaikeuksia, hankaluuksia älyllisissä hommissa yms..en nyt osaa tätä kovin kauniisti kirjoittaa mutta näin siis lääkäri minulle sanoi..ja itse lopetin siis rv 8..tahdoin että lapseni älyllinen/henkinen kehitys ei ainakaan minun tupakoimiseni takia häiriinny

Juu ja niitä voi tulla myös ilman tupakointia, ja minulle sanoi lääkäri ja neuvolan tätsy että parempi vauvalle että polttaa muutaman tupakan päivässä kuin se että on hirveissä vierotusoireissa ja stressissä tupakoimattomuuden takia. Vähensin kuitenkin kahdesta askista puoleen askiin päivässä heti kun sain tietää olevani raskaana.

• entinen tupakoitsija

En halua moralisoida tupakoitsijoita, vaikka itse en raskauden aikana polttanutkaan yhtään. Mutta ainakin itseni tuntien, jos olisin tupakoinut, minulle olisi käynyt juuri noin kuin edelliselle kirjoittajalle. Eli lapsen synnyttyä olisin ruoskinut itseäni todenteolla ja itkenyt, että miten olen voinut olla niin itsekäs ja tupakoinut tietäen sen vaarantavan lapseni terveyden. Niin ihana tuo oma lapsi on, että ei sitä koskaan haluaisi vahingoittaa.

Yritä olla polttamatta ja aloitat vaikka sitten uudestaan kun lapsi on syntynyt. Ehkä silloin on helpompi olla ilman, kun psyykkaa itseään sillä, ettei ikuisesti tarvitse olla ilman tupakkaa, vaan tämä on vain väliaikaista. Uhraus jonka teet oman lapsesi tähden. Mutta en siis tuomitse ketään, jokainen tekee omat valintansa. Onnea odotukseen!

• joo...

Poltin koko raskausajan. Vähensin kuitenkin roimasti entisestä aski/vrk määrästä. Saattoi mennä päiviä, etten polttanut lainkaan ja sitten saatoin polttaa neljäkin päivässä. Joskus huonoina päivinä hieman enemmänkin. Vielä synnytystä edellisenä päivänä poltin yhden. Laitoksella olin 4 päivää, enkä tupakoinut siellä, ei tehnyt edes mieli.

Vauva oli hhyväkuntoinen kympin poika, ei itkeskellyt, tai oireillut mitenkään. Jo laitoksella saattoi vetäistä 5 tunnin unet putkeen.

Kotona sama meno jatkui. Vauva ei turhia itkenyt, eikä kärsinyt vatsavaivoista tms. Nukkui todella hyvin. Öisin jopa 10 tuntiakin putkeen parin viikon ikäisenä. En huomannut, että tupakka olisi vaikuttanut vauvan oloon tai käytökseen. Jatkoin polttamista satunnaisesti, en kuitenkaan koskaan ennen imetystä.

Nyt poika on jo 3-vuotias. Ei ole sairastellut, ainoastaan 4 flunssaa ollut koko aikana. Ei allergioita tms. Ei ensimmäistäkään korvatulehdusta. Aina ollut hyvä syömään ja nukkumaan yönsä. Kasvanut pituuskäyrien yläpuolella ja paino keskiarvossa. Reipas kaveri aina ollut.

• savuton nykyäänkin

tupakoinnin kun raskaus varmistui.

Yllättävän helppoa, vaikka olin polttanut jo 15 vuotta.

• --

lopetin tupakoinnin kun sain tietää olevani raskaana, viikkoja noin 11. Helppoa se ei ollut ja hermot kireällä useaan otteeseen mutta vauvan takia oli pakko lopettaa. tupakka ei itellekään tee hyvää niin ei varmasti vauvallekaan.

• mamsax2

Poltin ensimmäisen raskauden ajan 0-10 tupakkaa päivässä. Ihan järjettömät omantunnon tuskat siitä jäi.
        Sitä ei vaan esikoista odottaessa ymmärtänyt niin konkreettisesti mikä siellä kohdussa kasvoi. Lapsi kun syntyi, loppui tupakointi. Ei sellasta pientä raaskinut jättää hetkeksikään yksin odottamaan mihinkään että äiti käy nyt tupakoimassa.
        Poika oli n. 5kk kun tupakointi yllättäen alkoi uusiksi..
        Nyt melkein 2 vuotias, terve kuin pukki eikä pienenäkään turhia itkeskellyt.

Toista lasta kun aloin odottaa, loppui tupakointi heti kun testiin ilmestyi ne kaksi viivaa. Nyt sitä jo tietää, mikä sieltä on tulossa eikä tee mieli vaarantaa tulevan pienen terveyttä.

• t.keuhko
        mamsax2 kirjoitti:

Poltin ensimmäisen raskauden ajan 0-10 tupakkaa päivässä. Ihan järjettömät omantunnon tuskat siitä jäi.
        Sitä ei vaan esikoista odottaessa ymmärtänyt niin konkreettisesti mikä siellä kohdussa kasvoi. Lapsi kun syntyi, loppui tupakointi. Ei sellasta pientä raaskinut jättää hetkeksikään yksin odottamaan mihinkään että äiti käy nyt tupakoimassa.
        Poika oli n. 5kk kun tupakointi yllättäen alkoi uusiksi..
        Nyt melkein 2 vuotias, terve kuin pukki eikä pienenäkään turhia itkeskellyt.

Toista lasta kun aloin odottaa, loppui tupakointi heti kun testiin ilmestyi ne kaksi viivaa. Nyt sitä jo tietää, mikä sieltä on tulossa eikä tee mieli vaarantaa tulevan pienen terveyttä.

Täällä sama homma. Ei sitä oikein käsitä, että siellä on elävä ihminen siellä masussa kun ekaa odottaa. Kun selvisi, että olen raskaana, lopetin n. 3kk ajaksi polttamisen mutta jostain ihme syystä, jota en itsekään käsitä, aloitin taas. Meni n. 5 päivässä, joskus vähemmän ja joskus enemmän. Joitain päiviä olin polttamatta. Syyllisyys oli kova jo kun sytytin savukkeen, mutta silti poltin. Onneksi meidän muksussa ei ainakaan vielä ole mitään merkkejä näkynyt tupakoinnista, toivottavasti ei ikinä tule mitään. Saattaahan ne oireet tulla vasta vuosienkin päästä.

• ....

Huomasin olevani raskaana joskus 6-7 raskausviikolla. Siihen asti poltin normaalisti, mikä tarkotti 8-12 savuketta päivässä. Yritin aluksi lopettaa kokonaan onnistumatta. Poltin raskauden aikana vaihtelevasti. Töissä poltin aina tauolla. Mutta kyllä mulla silti taisi mennä aina alle 8. Loppua kohden mentäessä en polttanut vapaa päivinä ja töitten jälkeen. Kokonaan lopetin joskus rv36. Sen jälkeen en ole tupakkaa polttanut, kun niillä muutamilla kerroilla kun olen ollut ulkona viihteellä. Halusin lopettaa tupakoinnin viimestään 2 viikkoa ennen synnytystä, koska en halunnut lapselle mitään vierotusoireita tai sun muita.
      Sen jälkeen kun sain pikkusen syliin, niin ei kyllä tehnyt tupakkaa enää mieli polttaa. Pelkäsin ihan sikana että sorrun taas synnytyksen jälkeen, mutta onneksi ei ole näin käynyt. Siis tarkoitan että polttamaan ihan vakituisesti. Poltin 10 vuotta.
      Meillä poika ei todellakaan ollut mikään itkuinen tai mitään. Hyvin on kasvanut ja kehittynyt tähän asti :) Itse en ainakaan vielä huomaa mitään haittoja tupakoinnista olisi ollut, mutta yleensähän ne näkyvätkin sitten vanhemmalla iällä esim. keskittymishäiriöt.

• o tempora

Aikamoisia selittelyitä jokainen onnistunut löytämään tupakoinnilleen. Vauva on kunnossa, joten ei mitään hätää. Voi jestas. Ei voisi paljon tekopyhempää olla.

Muutenkin varmaan riittää, että vauva pysyy hengissä? Näinhän sitä kaikki puolustelevat omia tekojaan, "ei vauva siihen kuole jos paskavaippaa ei heti vaihda", "ei vauva siihen kuole jos vähän tissuttelen viskipullollisen" jne.

• WandA

Etkö osaa lukea vai etkö ymmärrä lukemaasi? Keskustelun aloittaja ei sinunkaltaisilta ole kysynyt yhtään mitään. Onko oma elämäsi niin tylsä, että pitää tulla tuollaisia kirjoittelemaan tänne? Taidat itse olla täydellinen äiti. Surullista, että jotkut eivät ymmärrä sitä, että nikotiiniriippuvuus on sairaus. Surullista, että löytyy noin paljon ahdasmielisiä ihmisiä. Tuomitsetko samalla tavalla ne odottavat äidit, jotka syövät epäterveellisesti, eivät liiku, syövät joitain lääkkeitä, juovat sen viinilasillisen, mistä ei muka haittaa sikiölle ole (vaikka todellisuudessa turvallista rajaa ei tiedetä)?? Entäs tuorejuustot ja maksamakkara? Entä stressi? Sikainfluenssapiikistä puhumattakaan......?!
        ...Mikäköhän vaikutus sikiön/lapsen kehitykseen on sillä, että äiti pyrkii täydellisyyteen vaikka oman mielenterveytensä kustannuksella?? Millainen sinun lapsestasi kasvaa, kun kasvattajana on ahdasmielinen äiti, jota häiritsee muiden ongelmat niin paljon, että pitää tulla tänne kirjoittelemaan? Eikö ole parempaa tekemistä? Minkä kuvan annat lapsellesi, kun suhtautumisesi muihin ihmisiin ja heidän tekoihin, valintoihin ja ongelmiin on tuollainen?? Saatko jotakin tyydytystä puuttumalla muiden asioihin? Taidat olla epävarma äitinä ja ihmisenä, siksi kirjoittelet tänne tuollaisia pönkittääksesi omaa itsetuntoasi?
        Kaikella rakkaudella, onneksi et ole minun äitini.

• 7+8=<3
        WandA kirjoitti:

Etkö osaa lukea vai etkö ymmärrä lukemaasi? Keskustelun aloittaja ei sinunkaltaisilta ole kysynyt yhtään mitään. Onko oma elämäsi niin tylsä, että pitää tulla tuollaisia kirjoittelemaan tänne? Taidat itse olla täydellinen äiti. Surullista, että jotkut eivät ymmärrä sitä, että nikotiiniriippuvuus on sairaus. Surullista, että löytyy noin paljon ahdasmielisiä ihmisiä. Tuomitsetko samalla tavalla ne odottavat äidit, jotka syövät epäterveellisesti, eivät liiku, syövät joitain lääkkeitä, juovat sen viinilasillisen, mistä ei muka haittaa sikiölle ole (vaikka todellisuudessa turvallista rajaa ei tiedetä)?? Entäs tuorejuustot ja maksamakkara? Entä stressi? Sikainfluenssapiikistä puhumattakaan......?!
        ...Mikäköhän vaikutus sikiön/lapsen kehitykseen on sillä, että äiti pyrkii täydellisyyteen vaikka oman mielenterveytensä kustannuksella?? Millainen sinun lapsestasi kasvaa, kun kasvattajana on ahdasmielinen äiti, jota häiritsee muiden ongelmat niin paljon, että pitää tulla tänne kirjoittelemaan? Eikö ole parempaa tekemistä? Minkä kuvan annat lapsellesi, kun suhtautumisesi muihin ihmisiin ja heidän tekoihin, valintoihin ja ongelmiin on tuollainen?? Saatko jotakin tyydytystä puuttumalla muiden asioihin? Taidat olla epävarma äitinä ja ihmisenä, siksi kirjoittelet tänne tuollaisia pönkittääksesi omaa itsetuntoasi?

Tietääkseni Suomi on vapaa maa ja mielipiteensä saa ja kannattaakin sanoa ääneen vaikka ap ei sitä halunnutkaan...

Ahdasmielinenkö sen takia kun ei ymmärrä äitejä jotka vaarantavat lapsensa hyvinvoinnin tupakoinnin takia?? En tiedä parempaa syytä lopettaa tupakointia kun oman lapsen odotus. Nikotiiniriippuvuutta voidaan hoitaa mm. purukumeilla/laastareilla,jos ei sekään auta lopettamaan tupakointia niin kyseessä on tapariippuvuus ja sen selättäminen lähtee itsestä ja omasta päänupista. Jos ei siihen pysty niin on kyllä todella itsekäs ja julma ihminen.

Ottaisin edellisten tekstien perusteella mieluummin äidikseni o temporan kuin WandAn. ;)

• 09opo
        WandA kirjoitti:

En tosiaan tiennytkään, että tupakka ja maksamakkara ovat rinnasteiset. Kuinkahan paha maksamakkarariippuvuus voi syntyä? Enpä ole tullut ajatelleeksi. Sääliksi käy passiivisia maksamakkaristeja.

Oli myös uutta, että aloittaja saa valita minkälaisia vastauksia haluaa. Joutuu nimimerkki nyt nurkkaan häpeämään, koska kehtaa olla eri mieltä?

• ..
        09opo kirjoitti:

En tosiaan tiennytkään, että tupakka ja maksamakkara ovat rinnasteiset. Kuinkahan paha maksamakkarariippuvuus voi syntyä? Enpä ole tullut ajatelleeksi. Sääliksi käy passiivisia maksamakkaristeja.

Oli myös uutta, että aloittaja saa valita minkälaisia vastauksia haluaa. Joutuu nimimerkki nyt nurkkaan häpeämään, koska kehtaa olla eri mieltä?

Tämä nyt menee saivartelun piikkiin, mutta menköön: Maksamakkaran/laatikon a-vitamiini riittää jo yhtenä liian suurena kerta-annoksena aiheuttamaan vakavankin kehitysvamman sikiölle, eli kyse ei ole maksamakkarariippuvuudesta, kuten asian lystikkäästi ilmaisit (käsitit?). Nikotiiniriippuvuus tai oikeamminkin nikotiin vieroitusoireet menevät ennemmin tai myöhemmin myös vauvalla ohi, samoin kuin tupakoinnin lopettaneella, eikä itse riippuvuus aiheuta mitään pysyviä haittoja vauvallekaan. Sen sijaan tupakan muut myrkyt (häkä, terva) saattavat hankaloittaa sikiön oloa ja kasvua.

Selvästikään tässä ketjussa suurin osa vastanneista ei ole lukenut alkuperäistä kysymystä, ja siksi väärin tänne kirjoittelevat edesottamuksiaan. Kuinka vaikeaa on vastata esitettyyn kysymykseen? Ja kuinka vaikeaa on jättää vastaamatta, jos ei kerta kaikkiaan ole kokemusta kysymyksen suorasta aiheesta?

• polliissii
        .. kirjoitti:

Tämä nyt menee saivartelun piikkiin, mutta menköön: Maksamakkaran/laatikon a-vitamiini riittää jo yhtenä liian suurena kerta-annoksena aiheuttamaan vakavankin kehitysvamman sikiölle, eli kyse ei ole maksamakkarariippuvuudesta, kuten asian lystikkäästi ilmaisit (käsitit?). Nikotiiniriippuvuus tai oikeamminkin nikotiin vieroitusoireet menevät ennemmin tai myöhemmin myös vauvalla ohi, samoin kuin tupakoinnin lopettaneella, eikä itse riippuvuus aiheuta mitään pysyviä haittoja vauvallekaan. Sen sijaan tupakan muut myrkyt (häkä, terva) saattavat hankaloittaa sikiön oloa ja kasvua.

Selvästikään tässä ketjussa suurin osa vastanneista ei ole lukenut alkuperäistä kysymystä, ja siksi väärin tänne kirjoittelevat edesottamuksiaan. Kuinka vaikeaa on vastata esitettyyn kysymykseen? Ja kuinka vaikeaa on jättää vastaamatta, jos ei kerta kaikkiaan ole kokemusta kysymyksen suorasta aiheesta?

Koska maksamakkaran a-vitaamiini riittää yhtenä isona kerta-annoksena aiheuttamaan vakavan kehitysvamman, mutta tupakan myrkyt, jotka mainitsit, vain EHKÄ _hankaloittaa_ oloa, niin selvästikin maksamakkara on vaarallisempi.

Meille on ehdottomasti saatava laki, joka kieltää maksamakkaran syönnin raskausaikana. En ole tiennyt, että maksamakkara on noin voimakasta myrkkyä lapselle.

• .....
        polliissii kirjoitti:

Koska maksamakkaran a-vitaamiini riittää yhtenä isona kerta-annoksena aiheuttamaan vakavan kehitysvamman, mutta tupakan myrkyt, jotka mainitsit, vain EHKÄ _hankaloittaa_ oloa, niin selvästikin maksamakkara on vaarallisempi.

Meille on ehdottomasti saatava laki, joka kieltää maksamakkaran syönnin raskausaikana. En ole tiennyt, että maksamakkara on noin voimakasta myrkkyä lapselle.

ymmärrän sarkasmin yritelmäsi, mutta tosiasia on, että a-vitamiinin yliannostus aiheutta takuuvarmasti kehityshäiriön, tupakointi ei välttämättä aiheuta yhtään mitään.

Sitä paitsi edellinen viesti oli sitä varten kirjoitettu, koska selkeästi "joku" ei tiennyt, että a-vitamiini aiheuttaa kehitysvammoja, ja hyvin helpostikin.

Vastaan siskoni puolesta eli poltti 3 raskauden aikana (n. 5-10 savuketta per päivä). Kaksi lapsista pienipainoisia (n. 2,5 kg vaikka suvun vauvat lähes 4kg). Jokaisella pahat vieroitusoireet synnyttyään. Kahdella astma ja kolmannella ADHD ja sisko väittää ettei tupakoinnista muka koitunut mitään ongelmaa....

• rauhaamo

Ei voi tietää varmaksi, että olisi tupakan aiheuttamia vaivoja. Nuo voivat tulla ihan mistä vain. Toisille ei käy niin hyvin kuin toisille vaikka kaikkensa yrittää.

• jepjepjoojoo

koko raskauden ajan poltin.
      kovasti yritin lopettaa mutta eihän siitä mitään tullut. 0-8 tupakkaa meni päivään.
      tupakointi loppui vasta sairaalalla lapsosen synnyttyä.ja siitä seuraavat 5pv armoton päänsärky joka ei lähtenyt millään lääkkeillä.olinkin sit polttamatta 4kk,kunnes alkoi pikkuhiljaa taas...1 viikonlopputupakka,1kk tuosta eteenpäin se olikin jo 1 iltatupakka ja nyt lapsi 7kk ja menee n.tuo 8 tupakkaa.
      tuo tupakoimattomuus kyllä minun tilanteessani edesauttoi raskauden jälkeistä masennusta,joka iski aika kovana.enää en siinä tilanteessa haluaisi olla,vaan lopettaisin tupakoinnin jo ajoissa raskauden aikana.
      poika on ollut hyvin terve,ei mitään tauteja tähän mennessä.eikä ole suuremmin itkeskellykkään,esim kertaakaan en ole joutunut häntä öisin kantelemaan.
      suurin syy niihinkin itkuihin mitä aiemmin oli,oli imetys.sen loputtua itkutkin loppuivat...eli pieru-maitoa oli minun tisseissä :)

• hupsis

mä poltin jonnekin rv 12 asti..noin rv 7 sain tietää olevani raskaana ja uskoin sen menevän kesken kuitenkin niin en lopettanut..Vähensin kyllä silloin,kotona en enää polttanut,ainoastaan töissä.Sitten kun oli ultra rv 12 ja kaikki kunnossa sen mukaan niin lopetin kokonaan.Raskauden jälkeen on enemmän ja vähemmän tehnyt tupakkia mieli,muutaman oon polttanut mutta siihen se on jäänyt..:)enää ei oo rahaa ostaa tupakkia niin ei viiti alottaakaan..

• sjhöojruh

up

• mieli..

Itse lopetin kaksi viikkoa ENNEN kuin sain tietää olevani raskaana. Jokin aavistus siis oli=) eikä ollut vaikeaa etenkään sen jälkeen kun tiesin odottavani. Kun tyttö oli noin 5kk kävin yhden polttamassa ja siitä se alkoi. Poltin noin 0-8/pv. Välillä olin päiviä polttamatta ja olen edelleen, nyt taas kaksi päivää polttamatta. Tarkoitus lopettaa kokonaan.

• kassu....

Poltin koko raskausajan n. 10 tupakka per päivä ja kympin tyttö syntyi ilman mitään sairasteluja mennyt ja nukkuu hyvin.

• mmmmm....

Ekassa en polttanu, tokassa poltin 5-8 ja kolmannessa 8/vrk, välillä lopetin raskauden aikana ei mitään eroa vauvojen välillä... ja täysin terveitä muksuja kaikki. Kamala tunnon tuska kyllä on etten saanu lopetettua, mutta kiitos että ovat terveitä!

• koitsi
        mmmmm.... kirjoitti:

Ekassa en polttanu, tokassa poltin 5-8 ja kolmannessa 8/vrk, välillä lopetin raskauden aikana ei mitään eroa vauvojen välillä... ja täysin terveitä muksuja kaikki. Kamala tunnon tuska kyllä on etten saanu lopetettua, mutta kiitos että ovat terveitä!

Tupakointi raskausaikana ei vaikuta mitenkään vauvaan, täälläkin kympin vauvoja tullut tupakoinnista riippumatta. Täyttä propagandaa koko tupakointijuttu. Ei vaikuttanut mitenkään. Joutavaa syyllistämistä vain.

• MiljA
        koitsi kirjoitti:

Tupakointi raskausaikana ei vaikuta mitenkään vauvaan, täälläkin kympin vauvoja tullut tupakoinnista riippumatta. Täyttä propagandaa koko tupakointijuttu. Ei vaikuttanut mitenkään. Joutavaa syyllistämistä vain.

vähän on alkanut kyllä tuntumaan samalta...!

• Harmittaa

Itse lopetin tupakoinnin, kun sain tietää olevani raskaana (rv 4 ). Poltin kyllä sen jälkeen pari kertaa muutamat savut, mutta en pystynyt polttamaan koko tupakkaa, kun pahoinvointi oli niin kova. Täysin siis lopetin rv 6 . Pahoinvoinnin loputtua teki tupakkaa mieli aina silloin tällöin, mutta en sortunut polttamaan, kun ajattelin vauvan parasta.

Imetysajan n. 2kk olin polttamatta ja vielä pari kuukautta sen jälkeen, mutta sitten sorruin. Tupakointi alkoi satunnaisesta iltatupakasta ja on johtanut siihen, että poltan nykyisin n. 5 tupakkaa/vrk. Harmittaa ihan vietävästi ja jatkuvasti mietin lopettamista.

• Anneli

Vanha ketju, mutta vastaan kuitenkin...Eräällä tutullani, joka poltti raskausaikana, on molemmilla lapsilla oppimis- ja keskittymisvaikeuksia :(. En ainakaan itse uskaltaisi ottaa sitä riskiä, että polttaisin raskausaikana.

Samaten ihmettelen, miten ihmiset menee esim. kovaäänisiin lentonäytöksiin viimeisimmillään raskaana, tai aiemminkin, kun vauvan kuulo on kehittynyt jo! Vauva voi saada siitä vaikka minkälaisia kuulovaurioita.

• juupajuu...

Tosiaan vanha keskustelu, mutta hyvin hupaisaa kun kaikki jotka puhuvat omasta lapsestaan ovat saaneet "täydellisen vauvan joka ei edes koskaan sairasta" ja ne muutama jotka kertovat läheisten kokemuksista, ovat kohdanneet pienipainoisuutta, oppimisvaikeuksia sekä ADHD:tä... Mystistä että tupakoitsijoiden omilla lapsilla ei ole mitään moisia KELLÄÄN. Onkohan näin...

• avatkaasilmänne

Nikotiini, häkä ja terva, ym. tupakan myrkyt, ovat vauvan verenkierrossa moninkertaisesti äidin verenkiertoon verrattuna. Ne imeytyvät suoraan äidin verenkiertoon, josta on ihan yhtäläinen veriyhteys istukkaan kuin esim. sydämeen. Eli tämän 1-3 kiloisen lapsen verenkierron läpi kulkee sama milligrammamäärä myrkkyjä kuin 60-kiloisen äidin verenkierron. Vaikutukset ovat erittäin vakavia ja heikentävät aina vauvan yleiskuntoa. Jos poltat yhden tupakan, niin sillä on sama vaikutus kuin antaisit laitoksella vauvasi poltettavaksi 10 tupakkaa. Valitettavasti mahd. vieläkin suurempi, koska ensimmäisinä elinkuukausina kehittyvät tärkeät keskushermosto ja aivojen radat. Seurantatutkimuksissa sikiöt, joiden äidit polttavat, ovat tupakoinnin ajan ja jälkeen selvästi apaattisempia/yliaktiivisia näistä myrkyistä.

• avatkaasilmänne

No siis sehän on ihan ympäri maailmaa sadoissa, ellei tuhansissa, tutkimuksissa todistettu vuosikymmenten ajan, että tupakointi aiheuttaa lapselle mm. oppimisvaikeuksia, astmaa, poikalapsille lapsettomuutta, jne. Todella paljon vaikuttaa. Keuhkot ja hapenottokyky on näillä lapsilla heikentynyt. Tupakan sisältämät sadat myrkyt aiheuttavat aikuisillekin lukuisia sairauksia pitkässä juoksussa, jopa syöpää ja pitkällä tupakoinnilla saa varmasti keuhkoahtaumataudin- niin pitää olla aika tyhmä, jos ei ymmärrä mitä nämä myrkyt tekevät päivittäin annettuna pienen ihmisen kehittyville keuhkoille ja keskushermostolle. Ei sitä mistään nukkumisesta voi nähdä, onko tuhoja tullut. Nukkuminen kertoo vaan vieroitusoireista ja eihän niitä tule fyysisenä kaikille aikuisillekaan.

• että sillee...

Mä tunnen perheen, jossa äiti on polttanut raskauksien aikana. Perheen kahdella lapsella on ollut astmalääkitys jo alle vuodenikäisenä! Toinen lapsista sairasti ensimmäisen elinvuotensa aikana 10 keuhkoputkentulehdusta...

• just...-.-

Polttamista voi verrata siihen, että jokaisella henkäyksellä röökiä kuristat sikiötä kerta kerralta enemmän tiukempaan hirttisilmuun mahassa. Sairaanhoitajatuttuni antaa näin ohjeistusta neuvolassa ja on aivan oikeassa. Itsekästä jatkaa polttamista vaikka olisi kuinka kovat viekkarit, tahdon voimasta siinä on kyse. Nimim. entinen röökaaja lopettanut yhdellä päätöksellä polttamisen.

• Tainateekoo

11-vuotiaan pojan äitinä kerron, että poltin koko raskauden ajan. Olin vasta 21 saadessani vauvan. En kelannut koko röökijuttua sen enempää. Ei ollut lapsella minkään sortin vaivoja n. 4 v asti. Silloin todettiin astma. Vuotta myöhemmin viskarissa alkoi tulla esiin vaikeuksia, ennen poika oli mennyt normaalisti eteenpäin. Neuvolapsykiatria, neurologia, terapeutteja... Lievä oppimisvaikeus ja puheen kehityksen viive. Poika aloitti starttiluokalls ja vuotta myöhemmin siis aloitti koulun luin muut. Koulun käynti takkuaa, erityisluokalle tod. näk. siirtyy.
      En tiä, johtuuko nää jutut röökistä.

• josf

tuskin johtuu....itse poltin molemmat raskaudet..ensimmäinen meni ettei mitään ja toisellakaan ei ollut mitään muutakun koliikkia mikä taas voi olla myös lapsella jonka äiti ei polta..joten en koe että tupakointi olisi vaikuttanut mitenkään ihmeellisesti...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ikävä sinua

Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k
      Ikävä
      27
      3623
    2. Oletko sä oikeesti varattu?

Että sen takii ei voida olla tekemisissä?
      Ikävä
      41
      2459
    3. Otavassa tapahtuu!

Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut
      Mikkeli
      36
      2304
    4. Tulemmeko hyvin

Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s
      Ikävä
      7
      2067
    5. Tiedän kuka sinä noista olet

Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta
      Ikävä
      43
      1572
    6. Rakas, kerro mulle

Miltä se tuntuu?
      Ikävä
      38
      1539
    7. Horoskooppikysely

Oma ja ikävän kohteen horoskooppi? Sopivatko yhteen?
      Ikävä
      14
      1342
    8. Oletko ollut vihainen, suuttunut tai pettynyt

johonkin kaivattusi toimintaan?
      Ikävä
      127
      1302
    9. Pitkäaikaiset työttömät työllisyystöillä takaisin yhteiskuntaan

Vaikka se vähän maksaakin, niin parempi on valtion teettää hanttihommia, jottei yksilöistä tule yhteiskuntakelvottomia.
      Maailman menoa
      266
      1285
    10. Kesäseuraa

Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t
      Ikävä
      45
      1275
    Aihe