Venemateriaali

vene järvelle

Alumiiniveneet näyttää olevan eniten myytyjä. Miksi?, eikö niiden ajoominaisuudet ole huonoja, jos vertaa saman kokoluokan lasikuituveneisiin? Miksi alumiini myy? Ajatteleeko alumiiniveneen ostaja, että saa sitten rauhassa rantautua vaikka kivikkoon?

13

1543

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • dnjs7239

Mitenkä rungon rakennusmateriaali vaikuttaa veneen ajoominaisuuksiin?

• kipparifani

Tosiaankin venelehtien vertailuissa moititaan usein Buster ja Silver veneiden ominaisuuksia vrt. esim Yamarin (älä provosoidu). Syynä olisi mm. materiaalista johtuvia valmistusteknisiä syitä. Miksi sitten Faster on menestynyt vertailuissa hyvin? Samaa alumiiniähän sekin on?
        Kipparilehden vertailussa: "Faster keräsi alumiinisten parhaimman arvosanan
        kiitos vakuuttavan rakenteellisen lujuuden ja ylivoimaisen
        mukavuuden merenkäynnissä."

• Erkki V

Kyllä rungon rakennusmateriaali vaikuttaa ajo-ominaisuuksiin. Kuiturungot on vuosikymmenten takaa. Sen vuoksi että pirukaan ei tee uutta muottia testatakseen että jos sitä vähän muuttaisi. Siksi otetaan sitten vanha runko ja tehdään sen päälle uutta. Ei siinä mitän se vanha runko voi olla ihan hyvä.

Mutta kun metallista tehdään yksinkertaisen jigin päälle voi runkoa aina muuttaa ja tehdä vähän erilaisen ja kokeilla taas. Siksi on busterit ja silverit hyviä ajaa. Mutta pitää muistaa että kaikkien vene ei ole kilpavene, jos tehdään kaikille ptää tehdä sellainen jolla pääsee mummokin turvallisesti mökille.

Kaivellaanpa hyllystä parit kiippari ja mitä ne kirjoittaa testissä vaikka busterista. Nämä ukot on ajanut toisenkin veneen eikä siellä peltivenettä sen erityisemmäksi arvosteta kuin kuituvenettä.

Magnum: Ajo-ominaisuudet olivat loistavat
        XXL Kyllä, uutuus on mainio ajettava. Jopa parempi kuin entinen, pienellä varauksella.Mainittu varaus liittyy muistakin Bustereista tuttuun ilmiöön, pyrkimykseen kulkea hieman lappeellaan tuulen suuntaan. Asia
        korjaantuu trimmitasoilla, mutta ne eivät ole vakiovarusteita.
        XL : Uudet Busterit ovat olleet ajettavuudeltaan todella hyviä ja ominaisuudet aallokossakin ovat poi- kenneet edukseen monesta muusta veneestä.
        X: Vesillä Buster on hyvä, vakaa ja yllätyksetön ajettava.

Kyllä vois sanoa että peltiveneen pohja on yleensä parempi kuin kuituveneen pohja. Mutta on hyviä kuituveneitä ja on tasapohjaisia lätkyttimiä peltiveneissä myös.

• on asiat

Ei ole moksiskaan vaikka karauttaa rantasoralle. Kusilaitupohjasta lastu lentää siinä.

• Siiastaja!!!

Alumiini on ehkä surkein materiaali, koska sen muotoilu on vaikeaa verrattuna lasikuituun. Sen takia ne näyttävät aivan kirveellä veistetyiltä uutena ja vanhenpana tulee perunasäkki lookki, koska niitä lommoja on aika vaikea suoristella, kun taas lasikuitu on helppo korjattava. Jäissäajo onnistuu lasikuituisella, siinä missä alullakin. Mitä rantautumiseen tulee, niin esim. Rönkössä on rosteri kölirauta joka on tunnetusti paljon vahvempaa kuin pehmeä alu... Itse olen omistanut alu,abs,puu ja lasikuitu veneitä, enkä muuta enää huoli kuin lasikuituveneitä ja tuskin enää muita kuin Rönnkköjä! Muut ajelkoon millä tykkää.

• heeeh

Mä tein viimevuonna just tosta surkeimmasta materiaalista paatin :) muotoilu on vaikeata vain kädettömälle ja aivottomalle.

• 30

etuna on juuri se, että se sietää kolhimista: niitä lommoja ei edes tarvitse oikoa. Jos puu- tai lujitemuoviveneeseen tehdä tulee jostain syystä näkyvä kolhu, niin se on pakko korjata, ettei vettä pääse rakenteen sisään. Tai jopa siksi, että rakenne on suorastaan murtunut.

Se sinun moittimasi "kirveelleveistetyn" tai perunasäkin ulkomuoto on aluveneen ystävien mielestä niitä vahvuuksia. Ei turhaa hienostelua, vaan karskia menoa!

• Meri-Matti

Onko kokemuksia miten Rönkkö 550 käyttäytyy 5 - 15 solmun nopeuksilla, kun on pelkästään kippari kyydissä, nouseeko keula ylös estäen näkyvyyden eteen?
        Kysyn siksi, että nykyinen puoliliukuva sivupulpettiveneeni on sekä vinossa että keula pystyssä pienillä nopeuksilla. Nämä ominaisuudet tekevät rauhallisesta veneilystä vähemmän mielyttävää: vene kallellaan eikä näe eteensä...
        Miten on Rönkkö 550 sadevesityhjenevyys, kertyykö paljonkin vettä veneen pohjalle laiturissa ollessaan ja mitä tapahtuu, kun kippari astuu veneeseen laittamaan tulppaa kiinni, tarvitseeko saappaita vai pärjääkö sandaaleilla?
        Olisikohan 40 hp Evinrude tai Yamaha sopiva moottori kyseessä olevaan veneeseen, kuorma vaihtelisi 150 kg - 550 kg välillä, yleensä lastia olisi 250 kg. Evinrude kiinnostaisi siksi, että huollot ovat edullisia ( väli 3-vuotta? ).
        Onkohan pääkaupunkiseudun tuntumassa Rönnqvist myyjiä?

• Erkki V

Mikä on perhana tämä Rönkvistin kamppanja kun pitää kehua joka keskustelussa omaa venettä. ONko se ite Mikael Rönnqvist joka pitää muka muuna esiintyä ja kehua omia venitään? Mitä sano venemestarin tilasto kun tg testin takia sen ostin, onko se rönkky 10 vasta myydyissä ja ei ole kuin veneen mv marinia edellä.

• ennemin RIB

Alumiiniveneen kun karauttaa kivikkoon ja saa pohjan rikki niin siinä onkin sitten ihmettelyä. Lasikuitu- tahi puuveneen korjaa tee-se-itsemies mutta alumiinia ei kuka tahansa hitsaakkaan kunnolla. Siinä yksi syy vältää kyseisiä veneitä.
      Bustereista on hieman kokemusta (en onneksi omista moista) ja voin kertoa teille että meno on puolen metrin aallokossa sietämätöntä.
      En ymmärrä miksi maksaa ohuesta pellistä tehdystä kulmikkaasta ja rämisevästä veneestä extraa.

• On lelu

Mull on edelleen vuonna 1982 ostettu buster R ja siinä 30hv kone(ei japsi) ja vene on parasta A-luokkaa edelleen. Mitään onkelmia ei ole ollut ja ainoa miinus on sen märkyys kovemmassa kelissä. Kolmas kone menossa ja sekään ei johdu itse moottorista vaan halusta vaihtaa suurempaan tai uudempaan. Mulla on vene mökkiveneenä koska mökki on saaressa ja rannat eivät ole mitään loivia hiekkarantoja vaan kovaa kiveä ja kalliota. Sinne kun koettaa rantautua myräkässä on lujitemuovi tai puu päreinä kun pohjaan tärähtää aallon paetessa alta. Molemmista on kokemusta vuosien varrelta. Busterilla olen kerran jopa joutunut rannalle kun aalto heitti minut ja veneen pitkälle rantakallioon kun en kerinnyt saada moottoria tarpeeksi ajoissa käyntiin. Minkäänlaisia vaurioita ei busteriin tullut. Nykyään busterit maksavat maltaita johon nyt ei olisi varaa, mutta vanhaani olen tyytyväinen ja jos pitäisi jostain syystä uusi mökkivene hankkia olisi se ehdottomasti alumiinia. Faster olisi ensimmäinen ja master toisena vaihtoehtona. Ulkonäkö ei mulle merkkaa paskan vertaa vaan toimivuus ja käyttötarkoitus on tärkeintä.

• Ongelmajäte...
        On lelu kirjoitti:

Mull on edelleen vuonna 1982 ostettu buster R ja siinä 30hv kone(ei japsi) ja vene on parasta A-luokkaa edelleen. Mitään onkelmia ei ole ollut ja ainoa miinus on sen märkyys kovemmassa kelissä. Kolmas kone menossa ja sekään ei johdu itse moottorista vaan halusta vaihtaa suurempaan tai uudempaan. Mulla on vene mökkiveneenä koska mökki on saaressa ja rannat eivät ole mitään loivia hiekkarantoja vaan kovaa kiveä ja kalliota. Sinne kun koettaa rantautua myräkässä on lujitemuovi tai puu päreinä kun pohjaan tärähtää aallon paetessa alta. Molemmista on kokemusta vuosien varrelta. Busterilla olen kerran jopa joutunut rannalle kun aalto heitti minut ja veneen pitkälle rantakallioon kun en kerinnyt saada moottoria tarpeeksi ajoissa käyntiin. Minkäänlaisia vaurioita ei busteriin tullut. Nykyään busterit maksavat maltaita johon nyt ei olisi varaa, mutta vanhaani olen tyytyväinen ja jos pitäisi jostain syystä uusi mökkivene hankkia olisi se ehdottomasti alumiinia. Faster olisi ensimmäinen ja master toisena vaihtoehtona. Ulkonäkö ei mulle merkkaa paskan vertaa vaan toimivuus ja käyttötarkoitus on tärkeintä.

Mullakin OLI buster r, ja mielestäni sitä ei voi kutsua veneeksi... Mökki on saaressa ja tarvitsin yhteys/kalastusvenettä, mutta valitettavasti tästä ei ollut kumpaankaan hommaan. Mökille kun ajoi n.10 min niin ei tarvinnut olla kaksinen tuuli niin oli matkustajat kaikki sapuskat, juomingit jne. läpimärkiä... Verkoilla ne verkot oli aina niissä niiteissä kiinni ja pohjassa olevat niitit vuosivat eikä itsetyhjennys toiminut...lisäksi se pauke ja räminä ajossa on korvia huumavaa. Perälauta oli revennyt nurkista ja se jouduttiin uusimaan (kone 30hv). Lopulta se upposi laituriin, ilmeisesti syystä että pillssipumppu oli imenyt akun tyhjäksi. Tämän jälkeen myin sen romun äkkiä pois. Olisi mielenkiintoista kuulla yksikin positiivinen asia kyseisestä romukasasta!!!

• Kalamies 1

Miksi ostaa ohuesta pellistä tehty vene, itellä on ollut monenlaista venettä niin lasikuituista kuin alumiinistakin. Nykyinen vene on Finnstar 520 ja olen tyytyväinen, runko on tehty paksusta alu pellistä hitsaamalla ja on siisti. On ite tyhjentävä ja lattiassa filmivaneri päällä joten ei kolise, säilytystilat on vesitiiviit ja hydrauliohjaus. Olen oikein tyytyväinen ja seuraava on Finnstar, haluaisin vain pykälää isomman ja yhdellä keskipulpetilla. Keväällä kun taas alkaa polttelemaan veneily niin otan valmistajaan yhteyttä ja kyselen mahdollisuutta tilata sellaisen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olet hirvein ihminen kenet olen tavannut.

Olet järkyttävä.
      Ikävä
      200
      4373
    2. Kamalaa! Ketä tappoi vanhempansa Huittisissa? Ketkä tapettiin?

Kamalaa! Ketä tappoi vanhempansa Huittisissa? Ketkä tapettiin? Shokki!
      Huittinen
      42
      2026
    3. Haluan sua ihan vtullisen paljon

Kokonaan ja seksuaalisesti. Pää räjähtää kohta
      Ikävä
      63
      1703
    4. Ymmärrätköhän nainen

Etten halua että ottaisit sitä suuhusi. Minusta se on ällöttävää, vaikka kivalta se kai tuntuisi, mutta vain minusta. Mi
      Ikävä
      133
      1363
    5. Martina on käynyt puhumassa viisauksia

Iltalehden artikkelissa Martinan viisaudet.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      358
      1337
    6. Ajattelen sinua iltaisin, aamulla, päivittäin

Ehkä siinä jo pientä vinkkiä. Oot jäänyt pahasti mieleen. Sun katse on niin syvä ja oot niin lempeä. Hyvä olla sun kanss
      Ihastuminen
      93
      969
    7. SDP:läinen lähettiläs Titta Maja-Luoto RAIVOAA lähetystössä -?

SDP:n puolueen Maja-Luoto on Portugalissa noussut Median otsikoihin, koska RAIVOAA työntekijöille ja pitää Heitä lähinnä
      Yhteiskunta
      26
      933
    8. Mitä alkoholijuomaa on myyty sekä Linda Lampeniuksen että Matti Nykäsen nimellä? Testaa tietosi!

Mikähän alkoholijuoma se mahtoi olla…? Tule pelaamaan kivaa Testerin Juomavisaa! Kuinka monta saat oikein? Tästä pääse
      Juomat
      10
      899
    9. Sinkkujen lapset ja kesäloman pituus

Tuli mieleeni kysyä oletteko huolissanne lasten ja nuorten tulevaisuudesta, tai siitä mitä he nyt joutuvat kokemaan yhte
      Sinkut
      170
      818
    10. Voiko vauva uskoa ?

Lohkoissa väitetään ettei vauva voi uskoa. Tässä näet vauvan uskon. https://youtube.com/shorts/QhFbPSdjpnA?si=Zb2BCRST9
      Helluntailaisuus
      186
      706
    Aihe