Varoittava esimerkki

Ei näin.

Heippa vaan kaikille lukijoille.

Olen itse käyttänyt homeopatiaa aikoinaan useampaankin otteeseen. Alkuun käytin vain poskiontelotulehduksen hoitoon, sittemmin myös allergioiden parantamiseen. Poskiontelotulehdukseni kyllä parani, mikä kesti viikon. Olen aiemmin hoitanut poskiontelotulehduksia ilman antibiootteja ja ilman homeopaattisia valmisteita, pelkästään nasolinilla. Silloinkin se kesti noin viikon ja parani itsellään. Siispä ei merkittävää tehoa homeopatialla. Allergiani ovat edelleen olemassa, iän myötä toki hieman helpottaneet. Ne eivät parantuneet homeopatialla enkä saanut kevään pahimpina siitepölykausina akuuttiin astmakohtaukseen mitään apua minulle määrätyistä homeopaattisista lääkeaineista. Kokemuksesta tiedän, että minulla lievä allerginen astmakohtaus menee kyllä ohi, mikäli rentoudun ja hengittelen rauhallisesti.

Olin kuitenkin suht tyytyväinen tuolloin homeopatiaan, sillä ajattelin siitä kuitenkin olevan jotakin hyötyä. Näin jälkeenpäin ajatellen nämä hyödyt ja positiiviset vaikutukset saattoivat hyvinkin olla vain itsesuggestion provosoimia. Niin tai näin, seuraava tapaus sai minut kyllä erittäin varpailleen homeopatian suhteen.

Joitakin vuosia sitten minulla ilmeni oireita, joiden vuoksi hakeuduin homeopaatin vastaanotolle. Sain lääkeaineet, mutta osa oireista vain oli ja pysyi. Seuraavaksi minulle tuli ihottumaa kämmeniin, jalkapohjiin ja keskivartalolle. Sellaista punaista, laikukasta - internet haku paljasti sen hyvin samankaltaiseksi kuin roseola-ihottuma. Minä ajattelin ensin tämän olevan vain normaali seuraus lääkeaineiden vaikutuksesta, sillä homeopaattisen paranemisajattelun mukaan paranemisprosessi etenee keskustasta ulospäin. Tämän paranemisprosessin seurauksena ilmenee ihottumaa, joka siis on merkki paranemisesta. Näin siis uskoin ja näin myös homeopaatti asian minulle selitti. Mutta koska oireet eivät lähteneet helpottamaan, enkä pitänyt tätä ihottumaa lainkaan normaalina, menin lääkäriin. Verikokeet paljastivat, että sairastin syfilistä eli kuppaa. Silloinen parisuhteen toinen osapuoli kantoi bakteeria oireettomana, mikä on taudin huono puoli.

Jos siis olisin jatkanut homeopaattista hoitoa, ihottuma kyllä olisi hävinnyt ajan myötä. Kupassa seuraa primaarioireiden jälkeen latenttivaihe, jolloin bakteeri pesiytyy mm. hermostoon ja uinuu siellä. Lopulta tauti johtaa kuitenkin kuolemaan ja sitä ennen mm. hermoston vaurioitumiseen. Bakteeri aiheuttaa tuhoa aivoissa latenttivaiheen pahentuessa. Olisin siis voinut jatkaa eloani tietämättäni, että kannan bakteeria, joka lopulta aiheuttaisi niin paljon tuhoa, että penisilliinikuuri myöhäisemmässä vaiheessa ei hermovaurioita paranna. Onneksi siis hakeuduin asianmukaiseen hoitoon ajoissa ja paranin. Tuhoa ei aiheutunut. Homeopaatti, joka oli myös sairaanhoitaja, ei näitä oireita tunnistanut eikä missään vaiheessa kehottanut menemään lääkäriin. Ymmärrän toisaalta kyllä, että kuppa on melko harvinainen nykypäivänä.

Olkoon tämä siis erittäin varottavana esimerkkinä terveen järjen käytöstä. Aina pitäisi käydä myös perinteisen koululääketieteen edustajan vastaanotolla, siis lääkärillä. On suuri erehdys uskoa homeopatian olevan parempi kuin koululääketiede. Perehtykää asioihin ja hankkikaa faktoihin perustuvaa tietoa.

Minulta meni homeopatiaan usko tuon kokemuksen myötä ja koen asiakseni kertoa tämän esimerkin myös muille. Että harkitkaapa kahdesti ja käyttäkää sitä selkärangassa uinuvaa maalaisjärkeä. Sen käyttö on sallittua.

4

1821

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kupan hoito

      Vaikka klassinen homeopaatti olisi tunnistanut kupan oireet, hän ei olisi välttämättä lähettänyt sinua lääkärille. Homeopatian peruskäsityksiin kuuluu, että sairaudet eivät aiheudu bakteereista vaan kolmesta perusmiasmasta, joista yksi on syfilis. Homeopatian mukaan kuppa ei ole tartuntatauti ollenkaan vaan sukupolvelta toiselle siirtyvä Elämänvoiman epätasapainotila.

      Homeopaatit (etenkin Vithoulkasin seuraajat) hoitavat kuppaa homeopaattisella elohopealla. Kun sairaus on edennyt latenttivaiheeseen, hoidetut mieltävät, että paha miasma on ajettu pois. Aivo- ja hermostovauriot tulevat vuosia myöhemmin.

      Voidaan perustellusti kysyä, miksi viranomaiset sallivat tällaisten palvelujen markkinoinnin.

      • minä...

        Juuri tällaisissa tilanteissa huuhaahoidot ovat vaarallisia!

        Niillä ei ole vaikutusta mihinkään sairauteen, mutta kun niitä annetaan itsestään paraneviin vaivoihin (joita on suurin osa!), näyttää että höpöpatia olisi parantanut sairauden, kun se loppujen lopuksi itse paranee.

        Sitten on nämä sairaudet jotka EIVÄT parane itsestään. Puoskarin luokse meneminen voi tällöin olla pahimmillaan viimeinen teko.

        Homeopaatti, kuten muutkin vastaavat uskomushoidojen tarjoajat täyttävät 100%:sti sanan puoskari "quack" määritelmän: An unqualified person dishonestly claiming to have medical expertise.


      • hdkhadjk
        minä... kirjoitti:

        Juuri tällaisissa tilanteissa huuhaahoidot ovat vaarallisia!

        Niillä ei ole vaikutusta mihinkään sairauteen, mutta kun niitä annetaan itsestään paraneviin vaivoihin (joita on suurin osa!), näyttää että höpöpatia olisi parantanut sairauden, kun se loppujen lopuksi itse paranee.

        Sitten on nämä sairaudet jotka EIVÄT parane itsestään. Puoskarin luokse meneminen voi tällöin olla pahimmillaan viimeinen teko.

        Homeopaatti, kuten muutkin vastaavat uskomushoidojen tarjoajat täyttävät 100%:sti sanan puoskari "quack" määritelmän: An unqualified person dishonestly claiming to have medical expertise.

        Miten homeopatia/homeopaatti on vastuussa kuppatartunnastasi? Sinulle suosittelen pysymään vain ja ainoastaan lääkärin vo:lla, syö antibiootteja ja muita lääkeaineita niin paljon kuin sielu sietää, mutta älä vain kyseenlaista lääketiedettä, sitten kun elimistösi on romahtamássa.


      • vakava ongelma
        hdkhadjk kirjoitti:

        Miten homeopatia/homeopaatti on vastuussa kuppatartunnastasi? Sinulle suosittelen pysymään vain ja ainoastaan lääkärin vo:lla, syö antibiootteja ja muita lääkeaineita niin paljon kuin sielu sietää, mutta älä vain kyseenlaista lääketiedettä, sitten kun elimistösi on romahtamássa.

        Kuppa lähti Töölöstä, kun penissilliini keksittiin. Tällä hetkellä taudin kannalta riskiryhmiä ovat klassista homeopatiaa kannattavat henkilöt, jotka kuvittelevat sairautensa paranevan sokerirakeita syömällä. Tartunta leviää edelleen muihin kansalaisiin ja hoitamaton kantaja aiheuttaa itselleen vakavia terveysongelmia, jotka tulevat aikanaan yhteiskunnan maksettaviksi.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      174
      6975
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      39
      4107
    3. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      26
      2075
    4. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      18
      2009
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      27
      1849
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      77
      1666
    7. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      28
      1601
    8. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      17
      1593
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      21
      1578
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      37
      1415
    Aihe