Karismaattisuudesta

Mänttimaalta

Karismaattinen hengellisyys painottaa Pyhän Hengen kastetta. Tämä ajatus murtaa kristillisen kasteen merkityksen ja Jeesuksen suoranaisen kastekäskyn.
Esikoislestadiolaisessakin opetuksessa kuulee usein kasteen kohdalla puhuttavan ”henkikasteesta”, jolloin varsinainen kasteen sakramentti unohdetaan täysin.
Kasteen asetussanojen mukaan kristitty kastetaan “Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen” (Matt. 28:19). Jeesus sanoo, että kristillisessä kasteessa synnytään vedestä ja Hengestä: “Totisesti, totisesti, minä sanon sinulle: jos joku ei synny vedestä ja Hengestä, ei hän voi päästä sisälle Jumalan valtakuntaan” (Joh. 3:5). Hänen jälkeensä sanoi apostoli Paavali, että Pyhä Henki vuodatetaan kasteessa runsaasti kristittyihin: “mutta kun Jumalan, meidän Vapahtajamme, hyvyys ja ihmisrakkaus ilmestyi, pelasti hän meidät, ei vanhurskaudessa tekemiemme tekojen ansiosta, vaan laupeutensa mukaan uudestisyntymisen peson ja Pyhän Hengen uudistuksen kautta, jonka Hengen hän runsaasti vuodatti meihin meidän Vapahtajamme Jeesuksen Kristuksen kautta ... tämä sana on varma” (Tiit. 3:4-6,8).

Tämän tilalle karismaatikot tuovat erityisen ”kokemuksen” Pyhästä Hengestä. Esimerkiksi helluntailaisten ajattelutavan mukaan ihmisestä tulee ensin uskova ja sen jälkeen myöhemmin hän saa kyseisen kokemuksen. Tällainen oppi henkikasteesta jakaa kristityt väistämättä A- ja B-luokkaan. A-luokan muodostavat ne, joilla on mainittu kokemus, B-luokan ne, joilla ei sitä ole. Raamatussa kristittyjä ei missään jaeta kahteen luokkaan, vaan sanotaan: “sillä me olemme kaikki yhdessä Hengessä kastetut yhdeksi ruumiiksi ... ja kaikki olemme saaneet juoda samaa Henkeä” (1. Kor. 12:13). Kuten Jeesus itse ja Paavali edellä lainatussa kohdissa sanovat, tämä tapahtuu kasteessa.

Oppi Pyhän Hengen kasteesta pitää sisällään käsityksen, että yksinkertainen usko Jeesukseen Vapahtajana on vain jonkunlainen alkuaste, mutta se on vajaa.
Näin ollen esimerkiksi pitkästä alkoholismista pelastunut ei saakaan olla iloinen ja vapaa syntien anteeksiantamuksesta, hän ei saakaan vielä uskoa olevansa pelastettu. Nyt pitäisi ensin ängetä herättämään joku kuolleista tai ruveta puhumaan kielillä, ja VASTA sitten saisi uskoa olevansa oikea kristitty. Tällaiseen armolahjojen ehdollistaminen välttämättä johtaa. Jokin aika sitten Liedon kirkossa pyysi pari henkilöä kirkkoherralta hartaustilaisuuden aikana lupaa mennä alttarille ”puhumaan kielillä”. Tämä kysymys osoittaa, kuinka tämä kielillä puhuminen nykyajan karismaatikoilla näkyykin olevan täysin ihmisen tahdosta tapahtuvaa toimintaa

Toinen haittapuoli on se, että karismaattisen liikkeen opetus Pyhän Hengen kasteesta ohjaa kristittyjen mielenkiinnon Pyhään Henkeen Kristuksen sijasta. Tämä on täysin vastoin sitä, mitä Jeesus sanoo: “Mutta kun Puolustaja tulee, jonka minä lähetän Isän tyköä, totuuden Henki, joka lähtee Isän tyköä, niin hän on todistava minusta” (Joh. 15:26); “Hän on minut kirkastava” (Joh. 16:14).

36

363

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • väinö,

      Joh. 3:5 Tässä jakeessa on toinen järjestys kuin kasteessa yleensä tässä sanotaan.: Jeesus vastasi " Totisesti , totisesti minä sanon sinulle.; jos joku ei synny vedestä ja Hängestä , ei hän taida päästä sisälle Jumalan valtakuntaan .

      Tässä sanotaan selvästi vedestä ensin ja sitten Hengestä , eli sen järjestyksen mikä on ensin je mikä on perässä ei ole tarkkaa , vain se on tarkkaa että molemmat ovat siinä Henki ja vesi .

      • väinö,

        Herran omien pelasrtus .
        1, ei ole tapahtunut vanhurskaudessa tehtyjen tekojen ansiosta , sillä Tit. 3:3 mukaan ne ovat olleet
        pelkkiä pelkkiä syntejä : se on tapahtunut ,
        2. Jumalan /Vapahtajan hyvyydestä ja rakkaudesta ihmisiin .
        3. Jumala on pelastanut heidät laupeutensa mukaan Uudestisyntymisen peson (jaka sisältää kasteen sen
        merkityksen ja uskoon tulemisessa ) ja Pyhän Hengen vaikuttaman sydämen/mielen uudistuksen kautta Kristukseen ja Hänen lunastusarmonsa tuntemiseen sekä halukkaaseen kuuliaisuutena Jumalan sanalle .
        4. näijn vanhurskautettuna ja uudisttettuna kristityt ovat iankaikkisen elämän perillisiä eläen maan päällä sen toivossa .

        Jae 8. Edellä kuvattua pelastus tietä on uudistuvasti terotettava mieliin. Samalla uskovia on kehotettava ahkeruuteen hyvissä .


      • väinö, kirjoitti:

        Herran omien pelasrtus .
        1, ei ole tapahtunut vanhurskaudessa tehtyjen tekojen ansiosta , sillä Tit. 3:3 mukaan ne ovat olleet
        pelkkiä pelkkiä syntejä : se on tapahtunut ,
        2. Jumalan /Vapahtajan hyvyydestä ja rakkaudesta ihmisiin .
        3. Jumala on pelastanut heidät laupeutensa mukaan Uudestisyntymisen peson (jaka sisältää kasteen sen
        merkityksen ja uskoon tulemisessa ) ja Pyhän Hengen vaikuttaman sydämen/mielen uudistuksen kautta Kristukseen ja Hänen lunastusarmonsa tuntemiseen sekä halukkaaseen kuuliaisuutena Jumalan sanalle .
        4. näijn vanhurskautettuna ja uudisttettuna kristityt ovat iankaikkisen elämän perillisiä eläen maan päällä sen toivossa .

        Jae 8. Edellä kuvattua pelastus tietä on uudistuvasti terotettava mieliin. Samalla uskovia on kehotettava ahkeruuteen hyvissä .

        Muotoseikka: Kun raamattua lainataan, en pidä hyvänä laittaa selventäviä tulkintoja väliin.

        Lainataan sellaisenaan ja sitten voi erikseen harjoittaa tulkintaa, se olisi reilua.


      • väinö,
        vihne kirjoitti:

        Muotoseikka: Kun raamattua lainataan, en pidä hyvänä laittaa selventäviä tulkintoja väliin.

        Lainataan sellaisenaan ja sitten voi erikseen harjoittaa tulkintaa, se olisi reilua.

        Minusta se on tehtävä silloin kun asioa on esillä ja siksi laitan tuosta 8:nnesta jakeesta jatkon .

        8. ...He näet helposti laimentuvat ja veltostuvat siinä, tarviten uudistuvia kehotuksia Hyvät työt ovat välttämättömiä uskon/Pyhän Hengen hedelmiä ja tarpeen ihmisten palvelemisessa ja auttamisessa sekä
        hengellisesti että maallisessa elämässä .


      • väinö,
        väinö, kirjoitti:

        Minusta se on tehtävä silloin kun asioa on esillä ja siksi laitan tuosta 8:nnesta jakeesta jatkon .

        8. ...He näet helposti laimentuvat ja veltostuvat siinä, tarviten uudistuvia kehotuksia Hyvät työt ovat välttämättömiä uskon/Pyhän Hengen hedelmiä ja tarpeen ihmisten palvelemisessa ja auttamisessa sekä
        hengellisesti että maallisessa elämässä .

        Että olen huomannut monesti , ellei sitä käsitellä heti , se unhoittuu ja se tulee vieraaksi
        ja silloin sitä , ei muisteta enää ja siitä ei voi silloin tietenkään enää puhua.


    • >>>>Karismaattinen hengellisyys painottaa Pyhän Hengen kastetta. Tämä ajatus murtaa kristillisen kasteen merkityksen ja Jeesuksen suoranaisen kastekäskyn.
      Esikoislestadiolaisessakin opetuksessa kuulee usein kasteen kohdalla puhuttavan ”henkikasteesta”, jolloin varsinainen kasteen sakramentti unohdetaan täysin.
      Kasteen asetussanojen mukaan kristitty kastetaan “Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen” (Matt. 28:19)>>>

      - kyllä Pyhän Hengen kaste on tärkeä, mutta se ei murra kastekäskyä.
      Jeesus käski kastaa nimenomaan kristityt, kastamalla ei siis tehdä kristittyjä.

      >>>Jeesus sanoo, että kristillisessä kasteessa synnytään vedestä ja Hengestä: “Totisesti, totisesti, minä sanon sinulle: jos joku ei synny vedestä ja Hengestä, ei hän voi päästä sisälle Jumalan valtakuntaan” (Joh.>>> 3:5).

      - sekoitat, tuossa ei ole kyse vesikasteesta

      >>> Hänen jälkeensä sanoi apostoli Paavali, että Pyhä Henki vuodatetaan kasteessa runsaasti kristittyihin: “mutta kun Jumalan, meidän Vapahtajamme, hyvyys ja ihmisrakkaus ilmestyi, pelasti hän meidät, ei vanhurskaudessa tekemiemme tekojen ansiosta, vaan laupeutensa mukaan uudestisyntymisen peson ja Pyhän Hengen uudistuksen kautta, jonka Hengen hän runsaasti vuodatti meihin meidän Vapahtajamme Jeesuksen Kristuksen kautta ... tämä sana on varma” (Tiit. 3:4-6,8).>>>>

      - ei liity kasteeseen

      >>>Tämän tilalle karismaatikot tuovat erityisen ”kokemuksen” Pyhästä Hengestä. Esimerkiksi helluntailaisten ajattelutavan mukaan ihmisestä tulee ensin uskova ja sen jälkeen myöhemmin hän saa kyseisen kokemuksen. Tällainen oppi henkikasteesta jakaa kristityt väistämättä A- ja B-luokkaan. A-luokan muodostavat ne, joilla on mainittu kokemus, B-luokan ne, joilla ei sitä ole.>>>>

      ei jaa, et ymmärrä tuon paikan merkitystä.

      >>> Raamatussa kristittyjä ei missään jaeta kahteen luokkaan, vaan sanotaan: “sillä me olemme kaikki yhdessä Hengessä kastetut yhdeksi ruumiiksi ... ja kaikki olemme saaneet juoda samaa Henkeä” (1. Kor. 12:13). Kuten Jeesus itse ja Paavali edellä lainatussa kohdissa sanovat, tämä tapahtuu kasteessa.>>>

      - taas sekoitat, tuo ei tarkoita vesikastetta, vaan niinkuin lukeekin; henkikastetta..

      >>Oppi Pyhän Hengen kasteesta pitää sisällään käsityksen, että yksinkertainen usko Jeesukseen Vapahtajana on vain jonkunlainen alkuaste, mutta se on vajaa.>>>>

      -ei pidä paikkaansa. Mitään alkukastetta ei ole, enkä ole edes hellareitten kuullut tuota sanovan ja olen niissä(kin) piireissä paljon liikkunut. Olet ilmeisesti kässittänyt väärin, tai uskot kylän pystybaareissa kulkevia juttuja?
      Kun ihminen tulee uskoon, tapahtuu se Sanan ja Pyhän Hengen muutoksen kautta. Pyhä Henki tulee asumaan uskovassa, henkikaste on jotain muuta, se on Johannes Kastajan maininta Jeesuksesta, "hän kastaa teidät Pyhällä Hengellä ja tulella. Voima palvelustehtävään.

      >>>Näin ollen esimerkiksi pitkästä alkoholismista pelastunut ei saakaan olla iloinen ja vapaa syntien anteeksiantamuksesta, hän ei saakaan vielä uskoa olevansa pelastettu.>>>

      - saa iloita, saa uskoa pelasteukseen, taas omiasi juttelet.

      >>>Nyt pitäisi ensin ängetä herättämään joku kuolleista tai ruveta puhumaan kielillä, ja VASTA sitten saisi uskoa olevansa oikea kristitty. Tällaiseen armolahjojen ehdollistaminen välttämättä johtaa. Jokin aika sitten Liedon kirkossa pyysi pari henkilöä kirkkoherralta hartaustilaisuuden aikana lupaa mennä alttarille ”puhumaan kielillä”. Tämä kysymys osoittaa, kuinka tämä kielillä puhuminen nykyajan karismaatikoilla näkyykin olevan täysin ihmisen tahdosta tapahtuvaa toimintaaToinen haittapuoli on se, että karismaattisen liikkeen opetus Pyhän Hengen kasteesta ohjaa kristittyjen mielenkiinnon Pyhään Henkeen Kristuksen sijasta. Tämä on täysin vastoin sitä, mitä Jeesus sanoo: “Mutta kun Puolustaja tulee, jonka minä lähetän Isän tyköä, totuuden Henki, joka lähtee Isän tyköä, niin hän on todistava minusta” (Joh. 15:26); “Hän on minut kirkastava” (Joh. 16:14).

      • Mänttimaalta

        Sopiiko lyhyt kommentti
        Jeesus selvästi käskee opettamaan ja kastamaan, ja ne molemmat kuuluvat yhteen.
        Jeesus ei sano, "henkikastakaa". Jeesus ei myöskään sano: älkää kastako! Jeesus ei sano: "joka halveksii kastetta, se pelastuu""

        Joh 3:5 puhuu nimenomaan kasteesta.

        >>>>Oppi Pyhän Hengen kasteesta pitää sisällään käsityksen, että yksinkertainen usko Jeesukseen Vapahtajana on vain jonkunlainen alkuaste, mutta se on vajaa.>>>>
        Tämä on selvä looginen tulos helluntailaisten käsityksestä kasteeseen. Sinun pitäisi hiukan ajatella ja jättää tölväistyt pystybaareista, joissa en koskaan edes käy.


        > ei kristityksi tuleminen vaadi mitään tuollaista, mitä esität, vaan parannuksen teko ja usko Jeesukseen Kristuksen kautta Jumalaan riittää.>>>
        Jumalan lapseksi ei tulla parannuksen teolla, vaan uskomalla Herraan Jeesukseen. Se taas tapahtuu uskomalla evankeliumi sanassa ja kasteessa.

        > Henkilahjoja pitää hallita>
        Emme saa sekoittaa asioita. Todellinen kielillä puhumisen lahja ei ole ihmisen hallittavissa kuin napista vääntäen.
        On syytä miettiä, onko helluntailaisten ja karismaatikkojen "kielilläpuhuminen" tyyliin "hei, ruvetaas puhumaan kielillä!" pelkästään lihasta lähtenyttä tehostusta.
        Helluntain kielillä puhuminenen: todellisia puhuttuja kieliä. Karismaatikkojen kielillä puhuminen ei ole puhuttua kieltä - eikä se edes rakenna mitään.

        Seurakuntaa opetetaan Jumalan sanalla, eikä sensaatioilla. Jos selvä Jumalan sana ei riitä, on jossakin pahasti vikaa.


      • Mänttimaalta kirjoitti:

        Sopiiko lyhyt kommentti
        Jeesus selvästi käskee opettamaan ja kastamaan, ja ne molemmat kuuluvat yhteen.
        Jeesus ei sano, "henkikastakaa". Jeesus ei myöskään sano: älkää kastako! Jeesus ei sano: "joka halveksii kastetta, se pelastuu""

        Joh 3:5 puhuu nimenomaan kasteesta.

        >>>>Oppi Pyhän Hengen kasteesta pitää sisällään käsityksen, että yksinkertainen usko Jeesukseen Vapahtajana on vain jonkunlainen alkuaste, mutta se on vajaa.>>>>
        Tämä on selvä looginen tulos helluntailaisten käsityksestä kasteeseen. Sinun pitäisi hiukan ajatella ja jättää tölväistyt pystybaareista, joissa en koskaan edes käy.


        > ei kristityksi tuleminen vaadi mitään tuollaista, mitä esität, vaan parannuksen teko ja usko Jeesukseen Kristuksen kautta Jumalaan riittää.>>>
        Jumalan lapseksi ei tulla parannuksen teolla, vaan uskomalla Herraan Jeesukseen. Se taas tapahtuu uskomalla evankeliumi sanassa ja kasteessa.

        > Henkilahjoja pitää hallita>
        Emme saa sekoittaa asioita. Todellinen kielillä puhumisen lahja ei ole ihmisen hallittavissa kuin napista vääntäen.
        On syytä miettiä, onko helluntailaisten ja karismaatikkojen "kielilläpuhuminen" tyyliin "hei, ruvetaas puhumaan kielillä!" pelkästään lihasta lähtenyttä tehostusta.
        Helluntain kielillä puhuminenen: todellisia puhuttuja kieliä. Karismaatikkojen kielillä puhuminen ei ole puhuttua kieltä - eikä se edes rakenna mitään.

        Seurakuntaa opetetaan Jumalan sanalla, eikä sensaatioilla. Jos selvä Jumalan sana ei riitä, on jossakin pahasti vikaa.

        1.kor 14:26. Kuinka siis on, veljet? Kun tulette yhteen, on jokaisella jotakin annettavaa: millä on virsi, millä opetus, millä ilmestys, mikä puhuu kielillä, mikä selittää; kaikki tapahtukoon rakennukseksi.
        27. Jos kielillä puhutaan, niin puhukoon kullakin kertaa vain kaksi tai enintään kolme, ja yksi kerrallaan, ja yksi selittäköön;
        28. mutta jos ei ole selittäjää, niin olkoot vaiti seurakunnassa ja puhukoot itselleen ja Jumalalle.
        29. Profeetoista saakoon kaksi tai kolme puhua, ja muut arvostelkoot;
        30. mutta jos joku toinen siinä istuva saa ilmestyksen, vaietkoon ensimmäinen.
        31. Sillä te saatatte kaikki profetoida, toinen toisenne jälkeen, että kaikki saisivat opetusta ja kaikki kehoitusta.
        32. Ja profeettain henget ovat profeetoille alamaiset;

        1.kor 14:4. Kielillä puhuva rakentaa itseään, mutta profetoiva rakentaa seurakuntaa.
        5. Soisin teidän kaikkien puhuvan kielillä, mutta vielä mieluummin soisin teidän profetoivan; sillä profetoiva on suurempi kuin kielillä puhuva, ellei tämä samalla selitä, niin että seurakunta siitä rakentuu.
        6. Jos minä nyt, veljet, tulisin luoksenne kielillä puhuen, mitä minä teitä sillä hyödyttäisin, ellen puhuisi teille ilmestyksen tai tiedon tai profetian tai opetuksen sanoja?


      • Mänttimaalta
        vihne kirjoitti:

        1.kor 14:26. Kuinka siis on, veljet? Kun tulette yhteen, on jokaisella jotakin annettavaa: millä on virsi, millä opetus, millä ilmestys, mikä puhuu kielillä, mikä selittää; kaikki tapahtukoon rakennukseksi.
        27. Jos kielillä puhutaan, niin puhukoon kullakin kertaa vain kaksi tai enintään kolme, ja yksi kerrallaan, ja yksi selittäköön;
        28. mutta jos ei ole selittäjää, niin olkoot vaiti seurakunnassa ja puhukoot itselleen ja Jumalalle.
        29. Profeetoista saakoon kaksi tai kolme puhua, ja muut arvostelkoot;
        30. mutta jos joku toinen siinä istuva saa ilmestyksen, vaietkoon ensimmäinen.
        31. Sillä te saatatte kaikki profetoida, toinen toisenne jälkeen, että kaikki saisivat opetusta ja kaikki kehoitusta.
        32. Ja profeettain henget ovat profeetoille alamaiset;

        1.kor 14:4. Kielillä puhuva rakentaa itseään, mutta profetoiva rakentaa seurakuntaa.
        5. Soisin teidän kaikkien puhuvan kielillä, mutta vielä mieluummin soisin teidän profetoivan; sillä profetoiva on suurempi kuin kielillä puhuva, ellei tämä samalla selitä, niin että seurakunta siitä rakentuu.
        6. Jos minä nyt, veljet, tulisin luoksenne kielillä puhuen, mitä minä teitä sillä hyödyttäisin, ellen puhuisi teille ilmestyksen tai tiedon tai profetian tai opetuksen sanoja?

        Minä ymmärrän niin, ettei Pyhä Henki ole ihmisen tahdon käskettävissä, vaan on täuysin suvereeni ja vapaa.

        Moni ajattelee toisin, kuten usein täälläkin luemme. Moni ajattelee, että ihminen voi
        omin voimin elää hurskaammin, rupeamalla vain pyhemmäksi ja kuuliaisemmaksi - koska Jumala niin käskee.

        Näinä aikoina moni luulee, että kielilläkin voidaan ryhtyä puhumaan samalla tavalla, omasta halusta ja päätöksestä. Kenties joku lähtee samalla tavalla liikuttumaan ja iloitsemaan. Vanhat kristityt käyttivät tästä lihan voimalla liikuttumisesta nimeä "kylmät hypyt".
        Myönnän, että tätä sanomaanne kielillä puhumista karismaattisuudessa esiintyy. Sanotaan siis siitäkin, "kylmä kielillä puhuminen". Näin Pyhän Hengen vaikutus erottuu lihan tahdosta.


      • Mänttimaalta kirjoitti:

        Minä ymmärrän niin, ettei Pyhä Henki ole ihmisen tahdon käskettävissä, vaan on täuysin suvereeni ja vapaa.

        Moni ajattelee toisin, kuten usein täälläkin luemme. Moni ajattelee, että ihminen voi
        omin voimin elää hurskaammin, rupeamalla vain pyhemmäksi ja kuuliaisemmaksi - koska Jumala niin käskee.

        Näinä aikoina moni luulee, että kielilläkin voidaan ryhtyä puhumaan samalla tavalla, omasta halusta ja päätöksestä. Kenties joku lähtee samalla tavalla liikuttumaan ja iloitsemaan. Vanhat kristityt käyttivät tästä lihan voimalla liikuttumisesta nimeä "kylmät hypyt".
        Myönnän, että tätä sanomaanne kielillä puhumista karismaattisuudessa esiintyy. Sanotaan siis siitäkin, "kylmä kielillä puhuminen". Näin Pyhän Hengen vaikutus erottuu lihan tahdosta.

        Eikö asioita voisi uskoa sellaisena kuin ne on raamatussa kirjoitettuna. Miksi pitäisi aina löytää joku epäilyttävä asia?
        Me emme kuitenkaan pysty erittelemään toisen ihmisen toimintaa ja motiivia ihan virheettömästi.
        Jos ajattelisimme asioita omalle kohdallemme ja antaisimme toisen vastata omistaan.

        Profeetan hengestä sanottiin, että se on profeetalle alamainen. Näin siis profetiat eivät ala pursuta suusta milloin tahannsa, koska Henki kunnioittaa ihmistä ja haluaa tulla esiin alttiissa mielessä.


      • Mänttimaalta
        vihne kirjoitti:

        Eikö asioita voisi uskoa sellaisena kuin ne on raamatussa kirjoitettuna. Miksi pitäisi aina löytää joku epäilyttävä asia?
        Me emme kuitenkaan pysty erittelemään toisen ihmisen toimintaa ja motiivia ihan virheettömästi.
        Jos ajattelisimme asioita omalle kohdallemme ja antaisimme toisen vastata omistaan.

        Profeetan hengestä sanottiin, että se on profeetalle alamainen. Näin siis profetiat eivät ala pursuta suusta milloin tahannsa, koska Henki kunnioittaa ihmistä ja haluaa tulla esiin alttiissa mielessä.

        Tätä raamatullisuutta olen juuri pyrkinyt korostamaan koko ajan.


      • hereetikko vaikene

        Raamatussa on AINOSTAAN YKSI KASTE. Kaste suoritetaan vedellä Isän Pojan ja Pyhän Hengen nimeen.
        Kasteessa ihminen puetaan Kristuksen vanhurskaudella niin kuin Paavali opettaa. Kasteessa ihminen saa synnit anteeksi ja hän saa Pyhän Hengen, kuten Pietari opettaa.

        Joka muuta opettaa, hän on valehtelija.

        Aika outoa että vouhotat opettajana toisille, mutta et tunne Jeesuksen lähetyskäskykään:
        Matt. 28:19 Menkää siis
        - ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen

        Matt. 28:20 ja opettamalla heitä pitämään kaikki, mitä minä olen käskenyt teidän pitää. Ja katso, minä olen teidän kanssanne joka päivä maailman loppuun asti."


      • Väinö,
        vihne kirjoitti:

        1.kor 14:26. Kuinka siis on, veljet? Kun tulette yhteen, on jokaisella jotakin annettavaa: millä on virsi, millä opetus, millä ilmestys, mikä puhuu kielillä, mikä selittää; kaikki tapahtukoon rakennukseksi.
        27. Jos kielillä puhutaan, niin puhukoon kullakin kertaa vain kaksi tai enintään kolme, ja yksi kerrallaan, ja yksi selittäköön;
        28. mutta jos ei ole selittäjää, niin olkoot vaiti seurakunnassa ja puhukoot itselleen ja Jumalalle.
        29. Profeetoista saakoon kaksi tai kolme puhua, ja muut arvostelkoot;
        30. mutta jos joku toinen siinä istuva saa ilmestyksen, vaietkoon ensimmäinen.
        31. Sillä te saatatte kaikki profetoida, toinen toisenne jälkeen, että kaikki saisivat opetusta ja kaikki kehoitusta.
        32. Ja profeettain henget ovat profeetoille alamaiset;

        1.kor 14:4. Kielillä puhuva rakentaa itseään, mutta profetoiva rakentaa seurakuntaa.
        5. Soisin teidän kaikkien puhuvan kielillä, mutta vielä mieluummin soisin teidän profetoivan; sillä profetoiva on suurempi kuin kielillä puhuva, ellei tämä samalla selitä, niin että seurakunta siitä rakentuu.
        6. Jos minä nyt, veljet, tulisin luoksenne kielillä puhuen, mitä minä teitä sillä hyödyttäisin, ellen puhuisi teille ilmestyksen tai tiedon tai profetian tai opetuksen sanoja?

        Ellei sinulla olisi ymmärtävää tulkkia , ei niin kertakaikkiaan mitään.


      • väinö,
        hereetikko vaikene kirjoitti:

        Raamatussa on AINOSTAAN YKSI KASTE. Kaste suoritetaan vedellä Isän Pojan ja Pyhän Hengen nimeen.
        Kasteessa ihminen puetaan Kristuksen vanhurskaudella niin kuin Paavali opettaa. Kasteessa ihminen saa synnit anteeksi ja hän saa Pyhän Hengen, kuten Pietari opettaa.

        Joka muuta opettaa, hän on valehtelija.

        Aika outoa että vouhotat opettajana toisille, mutta et tunne Jeesuksen lähetyskäskykään:
        Matt. 28:19 Menkää siis
        - ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen

        Matt. 28:20 ja opettamalla heitä pitämään kaikki, mitä minä olen käskenyt teidän pitää. Ja katso, minä olen teidän kanssanne joka päivä maailman loppuun asti."

        Mutta tiedätkö lainkaan mitä nuo Raamatunpaikat pitää sisällään TODELLA .?


    • Jeesuksenusko

      Nyt on hyvin tärkeätä huomioida se, että (esimerkiksi lestadiolainen) puhe henkikasteesta on tykkänään eri asia kun raamatullinen oppi Pyhällä Hengellä täyttymisestä. Raamattu nimenomaan kehoittaa Jumalan lapsia sanomalla "täyttykää Pyhällä Hengellä." Kysymys ei tällöin ole ollenkaan kasteesta.

      Kyl Jumala siitä huolen pitää, että ilmestyessään voimassa ihmiselle siitä ei tule ihmiselle itselleen mitään kunniaa taikka mainetta, se on KOKONAAN JUMALAN RAKKAUDENLAHJA.

    • Pointti.

      "Mitä meidän sitten tarvitsee hakea ulkopuolelta (tämän kristillisyyden)? Meillä ei ole mitään syytä mennä nuuskimaan sinne karismaattisiin joukkoihin. Meillä ei ole sieltä mitään sellaista noudettavaa, joka tekisi tämän kristillisyyden paremmaksi. Minä uskon, että ne, jotka sieltä alkavat hakemaan joitain aineita, ne hakevat sellaisia aineita, jotka vaikuttavat kylmenemistä ja se kirkas armonaurinko alkaa himmentyä." (G. Jönsson)

      • Jeesuksenusko

        Niin hyväksi ei kristillisyyttä saa muokatuksi, että sen kautta taivaaseen pääsisi, tarvitaan usko Jeesukseen.
        Jeesus on tie totuus ja elämä. Seurakunnassa on sananpalvelijoiksi asetetuille annettu tehtäväksi palvella seurakuntaa Kristuksen sanalla ja Pyhillä Sakramenteilla. Ei siis äitiseurakunnalla ja lapinluottamuksella.
        Silloin kun lapissa julistetaan Kristusta se ei eroa Helsingissä tai Hämeenlinnassa julistettavasta Kristuksesta.

        Seurakunnan on oltava Kristuksen sanalle alamainen, ei ruotsinlapissa asuville henkilöille. Lapissa asuvienkin on oltava Kristuksen sanalle alamaisia jos mielivät päästä taivaaseen.

        Aurinko on silloin pilven takana eikä paljon lämmitä, kun Jeesuksen asemesta huudetaan avuksi "lapinluottamusta" ja "äitiseurakuntaa". Kumpikaan näistä ei pelasta yhtäkään ihmistä kadotuksesta.
        Vain Jeesus sammuttaa vanhurskauden nälän ja janon.
        Vain Jeesus synnyttää lapset Jumalalle, siirtää ihmisen kuoleman ja perkeleen vallasta Jumalan valtakuntaan, joka on rakkautta iloa ja rauhaa Pyhässä Hengessä.

        Emme tarvitse lapinluottamusta emmekä äitiseurakuntaa, vaan Jeesuksen, HÄN on tie Jumalan sydämelle. Jos Kristuksen sana puhdistetaan tällaisista ihmisopeista esikoislestadiolaisuudessa, niin täällä on meidän kaikkien hyvä olla, rakkaus toimii, armolahjat alkavat toimimaan, Jumalaa rukoillaan ja kiitetään kodeissakin, lakihenkisten (haagar) pelkääminen ja liehitteleminen loppuu. Kristittyjen jakaminen eri leireihin puhujien toimesta loppuu. Muiden kristittyjen tuomitseminen loppuu, omahyväisyys ja itsekehu loppuu, Jumalan armo ja rauha, rakkaus rauha ja ilo Jeesuksessa kristuksessa täyttää sydämet.


      • väinö,

        Tämän uskon , se on sentään GJ:n sanaa ,


      • väinö,
        Jeesuksenusko kirjoitti:

        Niin hyväksi ei kristillisyyttä saa muokatuksi, että sen kautta taivaaseen pääsisi, tarvitaan usko Jeesukseen.
        Jeesus on tie totuus ja elämä. Seurakunnassa on sananpalvelijoiksi asetetuille annettu tehtäväksi palvella seurakuntaa Kristuksen sanalla ja Pyhillä Sakramenteilla. Ei siis äitiseurakunnalla ja lapinluottamuksella.
        Silloin kun lapissa julistetaan Kristusta se ei eroa Helsingissä tai Hämeenlinnassa julistettavasta Kristuksesta.

        Seurakunnan on oltava Kristuksen sanalle alamainen, ei ruotsinlapissa asuville henkilöille. Lapissa asuvienkin on oltava Kristuksen sanalle alamaisia jos mielivät päästä taivaaseen.

        Aurinko on silloin pilven takana eikä paljon lämmitä, kun Jeesuksen asemesta huudetaan avuksi "lapinluottamusta" ja "äitiseurakuntaa". Kumpikaan näistä ei pelasta yhtäkään ihmistä kadotuksesta.
        Vain Jeesus sammuttaa vanhurskauden nälän ja janon.
        Vain Jeesus synnyttää lapset Jumalalle, siirtää ihmisen kuoleman ja perkeleen vallasta Jumalan valtakuntaan, joka on rakkautta iloa ja rauhaa Pyhässä Hengessä.

        Emme tarvitse lapinluottamusta emmekä äitiseurakuntaa, vaan Jeesuksen, HÄN on tie Jumalan sydämelle. Jos Kristuksen sana puhdistetaan tällaisista ihmisopeista esikoislestadiolaisuudessa, niin täällä on meidän kaikkien hyvä olla, rakkaus toimii, armolahjat alkavat toimimaan, Jumalaa rukoillaan ja kiitetään kodeissakin, lakihenkisten (haagar) pelkääminen ja liehitteleminen loppuu. Kristittyjen jakaminen eri leireihin puhujien toimesta loppuu. Muiden kristittyjen tuomitseminen loppuu, omahyväisyys ja itsekehu loppuu, Jumalan armo ja rauha, rakkaus rauha ja ilo Jeesuksessa kristuksessa täyttää sydämet.

        Muuten hyvä kirjoitus . Mutta ei ne mihinkään itsestään lopu , sen eteen pitää myös kilvoitella
        ja hakea rauhaa ja Rakkautta Jeesukselta Kristukselta . Tuo kertomus luontoinen asioiden hetto
        on monille vaikeaa toteuttaa, mutta ei ehkä aivan mahdatonta . Se että siinä on hienoja sanoja
        peräkkäin ei ehkä lopu itsellään tai lopeta mitään itsellään .


      • Utsjoen Sammeli

        Mikä on "tämä kristillisyys"??
        Mikä on "tuo toinen kristillisyys"??
        Mikä on tätä kristillisyyttä ja mikä on tämän kristillisyyden ulkopuolella?
        Mistä tietää olevansa ulkopuolella, mistä tietää olevansa sisäpuolella?

        Kun joku todistaa Kristuksesta ja Hänen vanhurskaudestaan, mistä sinulla on mittari, että tiedät sen olevan sisäpuolella tai ulkopuolella?
        Onko Kristus jaettu?

        Onko esikoislestadiolaisuudella oma kristuksensa, joka eroaa muiden Kristuksesta?
        Milloin Jumala ilmoitti, että hän antaa Kristuksen vain esikoislestadiolaisille?


      • väinö,
        Utsjoen Sammeli kirjoitti:

        Mikä on "tämä kristillisyys"??
        Mikä on "tuo toinen kristillisyys"??
        Mikä on tätä kristillisyyttä ja mikä on tämän kristillisyyden ulkopuolella?
        Mistä tietää olevansa ulkopuolella, mistä tietää olevansa sisäpuolella?

        Kun joku todistaa Kristuksesta ja Hänen vanhurskaudestaan, mistä sinulla on mittari, että tiedät sen olevan sisäpuolella tai ulkopuolella?
        Onko Kristus jaettu?

        Onko esikoislestadiolaisuudella oma kristuksensa, joka eroaa muiden Kristuksesta?
        Milloin Jumala ilmoitti, että hän antaa Kristuksen vain esikoislestadiolaisille?

        No en ollenkaan tuppaa tässä olevia asioita ymmärtämään .

        Mutta muistan DB. sanoneen saarnassaan , "joka yleensä oli lammashuoneen vertaus " että jos
        lammashuoneen ovi viedään metsään , ja asetetaan siellä kahden puun väliin , ja kun siitä on hetki
        kuljettu edestakas , ei tiedä kohta kulkijaan kumpi on olkona ja kumpi on sisällä On siis oltava seinät
        että voi tietää , kunpi puoli on sisä ja kumpi ulko . Eli tieto siitä mitä tämä Jumalan hune sisältää
        jos tämä on tätä kristillisyyttä , se ei voi olla jotain toista kristillisyyttä

        esimerkkisi on aika ovela , nyt tuntuu että olisi helppo sanoa en tiedä , mittari ... Usko on se mittari
        millä voi vitata , koska en ainakaan minä , eroittamaan ketään uskosta , kaikilla on Usko JUmalaan
        ja joilla on usko heillä on rakkaus Jeesukseen Kristukseen ja kristillisyyteen.


      • Jumalansana
        väinö, kirjoitti:

        No en ollenkaan tuppaa tässä olevia asioita ymmärtämään .

        Mutta muistan DB. sanoneen saarnassaan , "joka yleensä oli lammashuoneen vertaus " että jos
        lammashuoneen ovi viedään metsään , ja asetetaan siellä kahden puun väliin , ja kun siitä on hetki
        kuljettu edestakas , ei tiedä kohta kulkijaan kumpi on olkona ja kumpi on sisällä On siis oltava seinät
        että voi tietää , kunpi puoli on sisä ja kumpi ulko . Eli tieto siitä mitä tämä Jumalan hune sisältää
        jos tämä on tätä kristillisyyttä , se ei voi olla jotain toista kristillisyyttä

        esimerkkisi on aika ovela , nyt tuntuu että olisi helppo sanoa en tiedä , mittari ... Usko on se mittari
        millä voi vitata , koska en ainakaan minä , eroittamaan ketään uskosta , kaikilla on Usko JUmalaan
        ja joilla on usko heillä on rakkaus Jeesukseen Kristukseen ja kristillisyyteen.

        muuta mittaria kuin


      • väinö.
        Jumalansana kirjoitti:

        muuta mittaria kuin

        Silloin vasta on seurakunnassa , se siis vaatii usemman jäsenen.


    • väinö,

      Karisma (kreik.kharisma= sulo , suosio. ) , armolahja (1 Kor,. 12:4. ) jonka kristitty voi Pyhän Hengen vaikutuksesta saada omakseen . Näistä armolahjoista paavali mainitsee mm. opettamisen , palvelemisen , hallitsemisen , profeetooimisen ja kielillä puhumisen . Ylimpänä kuitenkin hän pitää Rakkauden (1 Kor, 13:13). (( I Salomies , Henkilahjat kirkossa sen alkualkuvuosina (1937). M. Mäkinen , kerran manittu armolahja. (1957).)

      Nyt menen hegenhedelmään RAKKAUTEEN sen sanotaan tulee hallita armolahjojen käyttöä (Room . 12:9-11)
      Ilman rakkautta niillä ei ole arvoa 13:4-7 , osoittaa , millä tavalla rakkaus ilmnee käytännössä , ks. Gal. 5:22.

      • Väinö,

        Ensimmäinen maininta on 1 Kor, 12:4. Armolahjat ovat moninaiset , mutta Henki on sama .

        5. ja seurakuntavirat ovat moninaiset , mutta Herra on sama.

        6. ja voimavaikutukset ovat moninaiset , mutta Jumala , joka kaikki kaikessa vaikuttaa on sama.

        7. Mutta kullekin annetaan Hengen ilmoitus yhteiseksi hyödyksi. .

        8. Niipä saa Hengen kautta toinen viisauden sanat, toinen tiedon sanat saman Hengen vaikutuksesta ;

        9. toinen saa uskon samassa Hengessä , toinen taas terveeksitekemisen lahjat siinä yhdessä Hengessä .

        10. toinen lahja tehdä voimallisia tekoja ; toinen profetoimissen lahjan , toinen lahjan arvostella henkeä.
        toinen eri kielillä puhumisen lahjan , toinen taas lahjan selittää kieliä.

        11. Mutta kaiken tämän vaikuttaa yksi ja sama Henki , jakaen kullekin erikseen niinkuin tahtoo.

        Kaikki on niinkuin ruumis , jos ruumiissa on monta jäentä on se kuitenkin yksi ruumis .
        Samoin kuin Kristus hänkin on yksi ruumis ja me olemme kaikki sen jäsenet.


      • Jeesukseen uskova

        —1. karisma (< kreik.), kristityn Pyhän Hengen vaikutuksesta saama armolahja.

        —2. karisma (< kreik.), Johtajan, pol. tms. johtohenkilön vaikutusvoima tai vetovoima.

        karismaattinen (< kreik.), armolahjaan perustuva, jumalallisen kyvyn omaava, ihailun ja sokean luottamuksen kohteena oleva.

        armolahja, karisma, UT:ssa seurakunnalle ja sen jäsenille annetut kyvyt erilaisten tehtävien hoitamiseen. Armolahjojen luettelossa mainitaan mm. apostolin, profeetan, opettajan ja evankelistan tehtävät, laupeuden harjoittaminen, sairaiden parantaminen ja kielillä puhuminen. Suurin ja kaikille tarkoitettu armolahja on rakkaus. Joissakin kirkkokunnissa armolahjoja arvostetaan suuresti ja tavoitellaan erityisesti ihmeenomaisia armolahjoja. Karismaattinen kristillisyys on voimakkaimmin leviävä kristillisyyden muoto.


      • väinö ,
        Jeesukseen uskova kirjoitti:

        —1. karisma (< kreik.), kristityn Pyhän Hengen vaikutuksesta saama armolahja.

        —2. karisma (< kreik.), Johtajan, pol. tms. johtohenkilön vaikutusvoima tai vetovoima.

        karismaattinen (< kreik.), armolahjaan perustuva, jumalallisen kyvyn omaava, ihailun ja sokean luottamuksen kohteena oleva.

        armolahja, karisma, UT:ssa seurakunnalle ja sen jäsenille annetut kyvyt erilaisten tehtävien hoitamiseen. Armolahjojen luettelossa mainitaan mm. apostolin, profeetan, opettajan ja evankelistan tehtävät, laupeuden harjoittaminen, sairaiden parantaminen ja kielillä puhuminen. Suurin ja kaikille tarkoitettu armolahja on rakkaus. Joissakin kirkkokunnissa armolahjoja arvostetaan suuresti ja tavoitellaan erityisesti ihmeenomaisia armolahjoja. Karismaattinen kristillisyys on voimakkaimmin leviävä kristillisyyden muoto.

        Kyllä kai juu , miksei . Mutta se on vaikea pitää kurissa sen näkee jo siitä kun tuolla
        melkein alussa joku sanoi , että kaksi henkilöä oli kysynyt papilta josko he voisivet
        puhua kielillä , kuka ne vahtii. Ellei ole kielten selittäjää ei voi puhuakkaan , koska
        kukaan ei voi ymmärtää . Ja alkuperäinen tarkoitus oli että se ymmärretään
        mitä puhutaan .


      • Usko Jeesukseen
        väinö , kirjoitti:

        Kyllä kai juu , miksei . Mutta se on vaikea pitää kurissa sen näkee jo siitä kun tuolla
        melkein alussa joku sanoi , että kaksi henkilöä oli kysynyt papilta josko he voisivet
        puhua kielillä , kuka ne vahtii. Ellei ole kielten selittäjää ei voi puhuakkaan , koska
        kukaan ei voi ymmärtää . Ja alkuperäinen tarkoitus oli että se ymmärretään
        mitä puhutaan .

        Et näköjään ole tutustunut kielillä puhumiseen. Lue ettet enää luule:
        1. Kor. 14:2 Sillä kielillä puhuva ei puhu ihmisille, vaan Jumalalle; ei häntä näet kukaan ymmärrä, sillä hän puhuu salaisuuksia hengessä.
        --------
        1. Kor. 12:7 Mutta kullekin annetaan Hengen ilmoitus yhteiseksi hyödyksi.
        1. Kor. 12:8 Niinpä saa Hengen kautta toinen viisauden sanat, toinen tiedon sanat saman Hengen vaikutuksesta;
        1. Kor. 12:9 toinen saa uskon samassa Hengessä, toinen taas terveeksitekemisen lahjat siinä yhdessä Hengessä;
        1. Kor. 12:10 toinen lahjan tehdä voimallisia tekoja; toinen profetoimisen lahjan, toinen lahjan arvostella henkiä; toinen eri kielillä puhumisen lahjan, toinen taas lahjan selittää kieliä.
        1. Kor. 12:11 Mutta kaiken tämän vaikuttaa yksi ja sama Henki, jakaen kullekin erikseen, niinkuin tahtoo.


      • väinö.
        Usko Jeesukseen kirjoitti:

        Et näköjään ole tutustunut kielillä puhumiseen. Lue ettet enää luule:
        1. Kor. 14:2 Sillä kielillä puhuva ei puhu ihmisille, vaan Jumalalle; ei häntä näet kukaan ymmärrä, sillä hän puhuu salaisuuksia hengessä.
        --------
        1. Kor. 12:7 Mutta kullekin annetaan Hengen ilmoitus yhteiseksi hyödyksi.
        1. Kor. 12:8 Niinpä saa Hengen kautta toinen viisauden sanat, toinen tiedon sanat saman Hengen vaikutuksesta;
        1. Kor. 12:9 toinen saa uskon samassa Hengessä, toinen taas terveeksitekemisen lahjat siinä yhdessä Hengessä;
        1. Kor. 12:10 toinen lahjan tehdä voimallisia tekoja; toinen profetoimisen lahjan, toinen lahjan arvostella henkiä; toinen eri kielillä puhumisen lahjan, toinen taas lahjan selittää kieliä.
        1. Kor. 12:11 Mutta kaiken tämän vaikuttaa yksi ja sama Henki, jakaen kullekin erikseen, niinkuin tahtoo.

        Miksi minun pitäisi ymmärtää en tajuu .
        en ole koskaan sanonut siihen uskovani ,jos usko on siitä kii , pielessä on


      • neuvonen
        väinö. kirjoitti:

        Miksi minun pitäisi ymmärtää en tajuu .
        en ole koskaan sanonut siihen uskovani ,jos usko on siitä kii , pielessä on

        Juuri väitit tuossa edellisessä viestissäsi, että kielillä puhuja puhuu aina ymmärrettävää tekstiä.
        Älä hyvä ihminen kirjoittele mitään, koska asia ei ole sinulle tuttu! - Ole silloin hiljaa. Joka asiaan
        sinun pitää lörpötellä, kas kun et ala koluttamaan liikennelentäjiä täällä. Tunnen todella suurta
        myötähäpeää vuoksesi tuon tyhmyytesi tähden.

        Kielillä puhuva ei todellakaan puhu aina ymmärrettävällä kielellä.
        Eikä ihminen mitään armolahjoja saa kun ei ano, tämän Jumalan sana todistaa.
        Tämä tiedettiin jo avauksesta asti ja se tuotiin selvästi esiin, että lestadiolaiset eivät
        useimmiten puhu kielillä. Teu se vain jauhaa tyhjää myllyä jossa on pelkkiä lusteita,
        kuin karhu tunnetussa sadussa, tassin, tassin, tasiin, sanoi kahrhun mylly.
        Jyvät olivat ketun myllyssä, se jyrsisikin tasaisesti, jyrrin järrin, jyrrin järrin, jyrrin järrin. :-)))

        Turhaan sitä on tyhjää myllyä pyörittää. Puhuu VAIN niistä asioista joista on omakohtaista kokemusta,
        ja pysyy lopun ajan hiljaa ja kuuntelee.


      • väinö.
        neuvonen kirjoitti:

        Juuri väitit tuossa edellisessä viestissäsi, että kielillä puhuja puhuu aina ymmärrettävää tekstiä.
        Älä hyvä ihminen kirjoittele mitään, koska asia ei ole sinulle tuttu! - Ole silloin hiljaa. Joka asiaan
        sinun pitää lörpötellä, kas kun et ala koluttamaan liikennelentäjiä täällä. Tunnen todella suurta
        myötähäpeää vuoksesi tuon tyhmyytesi tähden.

        Kielillä puhuva ei todellakaan puhu aina ymmärrettävällä kielellä.
        Eikä ihminen mitään armolahjoja saa kun ei ano, tämän Jumalan sana todistaa.
        Tämä tiedettiin jo avauksesta asti ja se tuotiin selvästi esiin, että lestadiolaiset eivät
        useimmiten puhu kielillä. Teu se vain jauhaa tyhjää myllyä jossa on pelkkiä lusteita,
        kuin karhu tunnetussa sadussa, tassin, tassin, tasiin, sanoi kahrhun mylly.
        Jyvät olivat ketun myllyssä, se jyrsisikin tasaisesti, jyrrin järrin, jyrrin järrin, jyrrin järrin. :-)))

        Turhaan sitä on tyhjää myllyä pyörittää. Puhuu VAIN niistä asioista joista on omakohtaista kokemusta,
        ja pysyy lopun ajan hiljaa ja kuuntelee.

        Kielillä puhumiseen


      • väinö,
        neuvonen kirjoitti:

        Juuri väitit tuossa edellisessä viestissäsi, että kielillä puhuja puhuu aina ymmärrettävää tekstiä.
        Älä hyvä ihminen kirjoittele mitään, koska asia ei ole sinulle tuttu! - Ole silloin hiljaa. Joka asiaan
        sinun pitää lörpötellä, kas kun et ala koluttamaan liikennelentäjiä täällä. Tunnen todella suurta
        myötähäpeää vuoksesi tuon tyhmyytesi tähden.

        Kielillä puhuva ei todellakaan puhu aina ymmärrettävällä kielellä.
        Eikä ihminen mitään armolahjoja saa kun ei ano, tämän Jumalan sana todistaa.
        Tämä tiedettiin jo avauksesta asti ja se tuotiin selvästi esiin, että lestadiolaiset eivät
        useimmiten puhu kielillä. Teu se vain jauhaa tyhjää myllyä jossa on pelkkiä lusteita,
        kuin karhu tunnetussa sadussa, tassin, tassin, tasiin, sanoi kahrhun mylly.
        Jyvät olivat ketun myllyssä, se jyrsisikin tasaisesti, jyrrin järrin, jyrrin järrin, jyrrin järrin. :-)))

        Turhaan sitä on tyhjää myllyä pyörittää. Puhuu VAIN niistä asioista joista on omakohtaista kokemusta,
        ja pysyy lopun ajan hiljaa ja kuuntelee.

        Luve uusiks


      • onk liikaa pyyetty
        väinö, kirjoitti:

        Luve uusiks

        Asia tuli selväksi jo avausta seuraavissa muutamissa viesteissä. Lestadiolaisuuteen ei kuulu hengellinen kielillä puhuminen.

        Ainakin 15 Väinöä ( siis alias teuta) jumputtaa kuin posetiivi, asiasta josta ei tiedä yhtikäs mitään. Ja kuten juuri tunnustit, et myöskään usko siihen. Miksi siis meuhkaat? Mäntimmäksi tuskin voi häiriköinti keskustelupalstalla tulla. Anna niiden keskustella rauhassa, joilla on omakohtainen kokemus armolahjojen toimimisesta.


      • On likas
        onk liikaa pyyetty kirjoitti:

        Asia tuli selväksi jo avausta seuraavissa muutamissa viesteissä. Lestadiolaisuuteen ei kuulu hengellinen kielillä puhuminen.

        Ainakin 15 Väinöä ( siis alias teuta) jumputtaa kuin posetiivi, asiasta josta ei tiedä yhtikäs mitään. Ja kuten juuri tunnustit, et myöskään usko siihen. Miksi siis meuhkaat? Mäntimmäksi tuskin voi häiriköinti keskustelupalstalla tulla. Anna niiden keskustella rauhassa, joilla on omakohtainen kokemus armolahjojen toimimisesta.

        Jospa lukisit myös niin että se mikä ei sovi sulle se voi olla myös niin että ei se sovi mullekkaan
        eli lopeta kommentiminen silloin kun et ole varma mitä on tarkoitettu , kaikki voi tietenkin
        peittää ja piilottaa , olet itse sanonut että mä olen huono , mitta muntäytyy sanoa et sinäkin.
        monessa taas tänään , se on tullut esiin.


      • rehellisyyttä
        On likas kirjoitti:

        Jospa lukisit myös niin että se mikä ei sovi sulle se voi olla myös niin että ei se sovi mullekkaan
        eli lopeta kommentiminen silloin kun et ole varma mitä on tarkoitettu , kaikki voi tietenkin
        peittää ja piilottaa , olet itse sanonut että mä olen huono , mitta muntäytyy sanoa et sinäkin.
        monessa taas tänään , se on tullut esiin.

        Sen sijaan olen todennut sen mikä on kaikille lukijoille selvä, sinulta puuttuu luetun tekstin normaali ymmärtäminen. Ja johdonmukaisen luettavan tekstin kirjoitustaito. Nuo puutteet eivät tee sinua ihmisenä huonoksi, mutta harratukset pitäisi valita sellaista alueelta johon sinulle on kykyjä. Eihän siitä mitään tule, että haukut suut ja silmät täyteen toisilta kirjoittajilta asiallisten huomautusten johdosta. Ja kirjoittelet vääriä asiattomia vihjailuja muiden kirjoittajien henkilöydestä.


      • On likas
        rehellisyyttä kirjoitti:

        Sen sijaan olen todennut sen mikä on kaikille lukijoille selvä, sinulta puuttuu luetun tekstin normaali ymmärtäminen. Ja johdonmukaisen luettavan tekstin kirjoitustaito. Nuo puutteet eivät tee sinua ihmisenä huonoksi, mutta harratukset pitäisi valita sellaista alueelta johon sinulle on kykyjä. Eihän siitä mitään tule, että haukut suut ja silmät täyteen toisilta kirjoittajilta asiallisten huomautusten johdosta. Ja kirjoittelet vääriä asiattomia vihjailuja muiden kirjoittajien henkilöydestä.

        Kun sinä sanot komentelevasti , voiko se olla sen kauniinpaa kuin minun sanomiseni .
        Tätä minä olen tarkoittamassa , mistä mistä Rehellisyyttä , voi teitää mitan paljon parenpi
        on toinen kuin toinen, iätön kinaamisesi on pähkä hullua.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tiedätkö autereen?

      Se on vähän niinkuin sinä. Eräänä päivänä se hehkuttaa eteerisenä, laiskan hauen tavoin. Toisena se iskee kuin nälkäinen
      Tunteet
      13
      2037
    2. Mikä tekee kaivatustasi

      haluttavan?
      Ikävä
      108
      1834
    3. Naisten pitäisi lähestyä miehiä enemmän.

      Milloin viimeksi lähestyit miestä ja pyysit kahville tai treffeille?
      Sinkut
      123
      1388
    4. Jos Harris saa naiset liikkeelle,niin kenties.....

      Myöskin Nikki Haleyn tukijat lupasivat Harrikselle tukensa.Harris vain 2-3% jäljessä vaikka ei ole edes viellä ehdokas.
      Maailman menoa
      145
      1048
    5. Olit kiinnostunut mutta

      varovaisesti. Elämä koetellut sua mies? 😔
      Ikävä
      76
      1044
    6. Luulin olevani ainoa... Mutta jättääkö muutkin tosiaan lääkärikäynnit sivuun?

      Lueskelin netistä uutisia ja iltalehdessä oli juttua, että ihmiset eivät hakeudu hoitoihin. Luulin olevani ainoa, joka t
      Maailman menoa
      92
      1006
    7. No oletko miten paljon miettinyt

      Sitä että mentäiskö me naimisiin? Mieheltä
      Ikävä
      66
      761
    8. Olet hyvin

      rakastettava ja kaipaan sinua.
      Ikävä
      38
      758
    9. Mies jos ottaisit yhteyttä

      Minuun.. kysyisit vaikka että mitä kuuluu? Eihän se paha ois..
      Ikävä
      47
      733
    10. On oltava hyvin varovaisia siinä, miten käytämme sanaa ikuisuus

      Aloitetaan tarkastelemalla sanaa ”ikuinen” tai ”loputon” Raamatussa. G. Campbell Morgan on yksi historian tunnetuimmista
      Hindulaisuus
      228
      713
    Aihe