Evon Niemisjärvet!!!

Kiukkuinen kalastaja

Mitä mieltä Evolla Niemisjärvillä kalastajat olette uudesta kalastus lupa käytännöstä?
Eli,kolmen tunnin lupamaksu nousi 6,sta 8,aan euroon.
Vuorokausilupa pysyi ennallaan eli 10€ ja saaliskiintiöt ennallaan,ok ei siinä mitään.
Aiemmin sai käyttää rannalta kalastaessa kahta vapaa,nyt joku mukava on päättänyt ettei enään saa käyttää kuin yhtä vapaa.
Siispä todennäköisyys saada kalaa putosi 50% hinnan pysyessä ennallaan,on se mukavaa,valtion tulot kasvaa!
Vai kasvaako?
Taitaa aika moni kalastaja alkaa karttamaan paikkaa jossa tehdään näin hölmöjä päätöksiä!!!
Mutta onpa sitten jäljelle jääville enemmän tilaa!
Kioski kadonnut,laavuilta puut loppu useasti,kirveet joku fiksu ilmeisesti nakannut lampeen.
Että mua ei taas huvita yhtään mikään....

12

7103

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Evon Kalastaja

      Metsähallitus päättää vapakiintiöt ym. Ikävä todeta että lupatulot eivät kata kalanistutus menoja. Syynä on se että salakalastajia on liian paljon kyseisellä alueella. Mutta valvojien määrää on nyt lisätty. Toivottavasti se auttaa että kunnolliset kalastajat jotka ostavat luvat saavat jatkossa myös kaloja ja salakalastajat saadaan karsittua pois. Yhden vavan käyttö minun mielestäni on hyvä, koska ei tarvitse katsella kuolleita kaloja jotka ovat kuolleet vain ja ainoastaan väärästä kalastus tekniikasta eli kalastaja ei kerkiä välttämättä molempiin vapaan jos säkä käy et kala käy yhtäaikaa kiinni, niin toinen saattaa päästä vapaaksi koukku suu pielessä joka lopulta löytyy kuolleena rannasta kun ei voi syödä koukku suupielessä.

    • Reukku

      Mielestän tuo kellutahnalla rannalta useammilla vavoilla onkiminen, mieluummin vielä säiliöauton juuri käytyä, ei ole kalastusta ensinkään!
      Lupahintojen korottamisen kannalla en tietenkään ole, mutta jollain on kulutkin saatava peitetyksi.

      Valtion tuloihin ja menoihin näillä istarilammilta saaduilla tuloilla ei taida olla edes marginaalista vaikutusta : )

      • Kalaemppu

        No joo enpä tiedä tuosta tahnaonginnan haitallisuudesta/vapojen määrästä.Itse olen muutaman kerran ollut kalassa työpaikan puolesta tuolla Syväjärven puolella ja vapoja on vedessä yht`aikaa 3-4 ja hyvin kerkiää huolehtimaan kaikista,ja siellä oikeasti tulee sitä kalaa, on useaan kertaan ollu samaan aikaan kolmessakin siimassa kala kiinni eikä ongelmaa!
        Olen 6 vuotta itse käynyt tuolla Niemisjärvillä kalassa n,15 -20 kertaa kaudella enkä ole tavannut yhtään kuollutta kalaa jolla olisi koukku suupielessä???
        Totuushan on,että se koukku on niin pieni jolla kalastetaan ja mikäli se jää suupieleen,niin se ruostuu pois muutamassa viikossa.
        Se on aivan eri tarina jos se nielee jonkin pienen vaapun tai lusikan niin se voi haitata kalan elämää hieman pidempään mutta poikkeuksetta kalan vatsahapot syövyttävät myös sen loppujen lopuksi kokonaan...
        Ja tuohon vapojen määrään,kyllä mies/nainen joka tuota oikeasti "osaa" kalastaa,niin pystyy huolehtimaan kahdesta vavasta,se on aivan eri juttu nämä tietyt porukat jotka eivät näistä vavoistaan huolehtimaan.
        Arvoisat kalastaja kaverit,seuratkaapas tarkemmin näitä nuorten miesten ryhmiä jotka voimainsa tunnossa tulevat lähimmän halpakaupan kautta "kalaan",ok ei siinä mitään.
        Tärkeimmät varusteet näillä kavereilla on kassillinen olutta,pullo tiukkaa ja vitosen vapa jossa siiman kestävyys lienee suunniteltu max kilon kaloille.
        Mitäpä siitä sitten seuraa?
        Kaikki ok,kunnes on juotu se kassillinen olutta onget unohtuu yön yli veteen,siimat poikki,hyvä ettei polteta koko metsää,huudetaan ja metelöidään aamuun asti,kustaan minne sattuu. Viime kesänä herättiin rouvan kanssa kahteen kertaan siihen,kun viinat on näiltä metsiemme urhoilta,isänmaan toivoilta loppu ja sitten tullaa kolistelemaan vaunun ovea aamuyöllä ja kyselemään lisää viinaa ja tupakkaa!!!
        Olisi ehkä paras ratkaisu lisätä sitä valvontaa näiden ryhmien perään eikä hankaloittaa oikeasti asiaa harrastavien elämää!!!


      • Reukku
        Kalaemppu kirjoitti:

        No joo enpä tiedä tuosta tahnaonginnan haitallisuudesta/vapojen määrästä.Itse olen muutaman kerran ollut kalassa työpaikan puolesta tuolla Syväjärven puolella ja vapoja on vedessä yht`aikaa 3-4 ja hyvin kerkiää huolehtimaan kaikista,ja siellä oikeasti tulee sitä kalaa, on useaan kertaan ollu samaan aikaan kolmessakin siimassa kala kiinni eikä ongelmaa!
        Olen 6 vuotta itse käynyt tuolla Niemisjärvillä kalassa n,15 -20 kertaa kaudella enkä ole tavannut yhtään kuollutta kalaa jolla olisi koukku suupielessä???
        Totuushan on,että se koukku on niin pieni jolla kalastetaan ja mikäli se jää suupieleen,niin se ruostuu pois muutamassa viikossa.
        Se on aivan eri tarina jos se nielee jonkin pienen vaapun tai lusikan niin se voi haitata kalan elämää hieman pidempään mutta poikkeuksetta kalan vatsahapot syövyttävät myös sen loppujen lopuksi kokonaan...
        Ja tuohon vapojen määrään,kyllä mies/nainen joka tuota oikeasti "osaa" kalastaa,niin pystyy huolehtimaan kahdesta vavasta,se on aivan eri juttu nämä tietyt porukat jotka eivät näistä vavoistaan huolehtimaan.
        Arvoisat kalastaja kaverit,seuratkaapas tarkemmin näitä nuorten miesten ryhmiä jotka voimainsa tunnossa tulevat lähimmän halpakaupan kautta "kalaan",ok ei siinä mitään.
        Tärkeimmät varusteet näillä kavereilla on kassillinen olutta,pullo tiukkaa ja vitosen vapa jossa siiman kestävyys lienee suunniteltu max kilon kaloille.
        Mitäpä siitä sitten seuraa?
        Kaikki ok,kunnes on juotu se kassillinen olutta onget unohtuu yön yli veteen,siimat poikki,hyvä ettei polteta koko metsää,huudetaan ja metelöidään aamuun asti,kustaan minne sattuu. Viime kesänä herättiin rouvan kanssa kahteen kertaan siihen,kun viinat on näiltä metsiemme urhoilta,isänmaan toivoilta loppu ja sitten tullaa kolistelemaan vaunun ovea aamuyöllä ja kyselemään lisää viinaa ja tupakkaa!!!
        Olisi ehkä paras ratkaisu lisätä sitä valvontaa näiden ryhmien perään eikä hankaloittaa oikeasti asiaa harrastavien elämää!!!

        Olet valitettavasti niin oikeassa tämän Niemisjärvillä tapahtuvan toiminnan suhteen.
        En kannata maksujen lisäämistä, enkä ole myöskään varsinainen kontrolli friikki, mutta olen täysin samaa mieltä kanssasi valvonnan tehostamisesta Niemisjärvillä.

        Alkuperäiseen aiheeseen vielä palatakseni, että jos nyt MINÄ saisin päättää, (mikä ei ole mahdollista, eikä ehkä suotavaakaan) niin kieltäisin koko tahna onkimisen. Vain normi viehekalastus olisi sallittua....sellasta.


      • SilliEinari
        Reukku kirjoitti:

        Olet valitettavasti niin oikeassa tämän Niemisjärvillä tapahtuvan toiminnan suhteen.
        En kannata maksujen lisäämistä, enkä ole myöskään varsinainen kontrolli friikki, mutta olen täysin samaa mieltä kanssasi valvonnan tehostamisesta Niemisjärvillä.

        Alkuperäiseen aiheeseen vielä palatakseni, että jos nyt MINÄ saisin päättää, (mikä ei ole mahdollista, eikä ehkä suotavaakaan) niin kieltäisin koko tahna onkimisen. Vain normi viehekalastus olisi sallittua....sellasta.

        Samaa mieltä kalaempun kanssa. Mutta en yhdy tuohon tahnaonginnan kieltämiseen.
        Enkä myöskään ymmärrä tuota kahden vavan kieltämistä,kieltäkää saman tien koukkujen käyttö ettei tarvi istuttaa kalaa lisää,kun kukaan ei saa mitään.
        Onhan se paljon mukavampaa istua ja odotella kalan nappaamista,kun on 50% isompi mahdollisuus
        saada sieltä järvestä saalista.Ja ei ole mukavaa jos jää kalaa saamatta sen vuoksi ettei saa käyttää kaikkia vaihtoehtoja.
        Eiköhän siellä suuri osa käy sen vuoksi että tuon on tarkoitus rauhoittaa mieltä,eiköhän se myöskin saa palaamaan uudestaan sinne,kun muistaa sieltä saalista saaneensa.
        Muutama paikkaan tyytymätön suurinpiirtein poltti vapansa ja hermonsa viime kesänä,kun ei sieltä mitään saanut ja vannoi ettei koskaan palaa sinne enään koskaan.


    • homo ichtyos

      ei kai kukaan mitään lupia tartte kalan saamisen. Yöllä vaan käyt hakemassa kalat pois.

      • Muilu

        Joku viisas myöhäisteini asialla.
        Tarttis tuollaiset muiluttaa yöllä autoajelulle ja hieman antaa selkään
        kunnolla nahkaremmiä pakaroille ja potkaista rajan yli kohti Siperiaa!!!!


      • salakalastaja 15
        Muilu kirjoitti:

        Joku viisas myöhäisteini asialla.
        Tarttis tuollaiset muiluttaa yöllä autoajelulle ja hieman antaa selkään
        kunnolla nahkaremmiä pakaroille ja potkaista rajan yli kohti Siperiaa!!!!

        joo viimme yönä nousi 52kg verkoilla ja valon heittimillä


    • AFTM#4

      Kyllä paikka on suunniteltu virkistymiseen työnikeestä pois eikä hermot riekaleina verenmakusuussa kalasteluun!
      Omasta mielestäni vapa/kalastaja on normaalia kalastelua on kyseessä korkkionki, pilkki, virveli tai perhovapa.
      Lupamaksut tuntilupina on yleensä arvokkaita näissä kalastuslammissa, mutta virkistykseen valmistettu ja huollettu alue mahdollisuus maksaa aina ja vaihtoehtona on myös edullinen vrk lupa jolloin tuntihinta on edullinen. Tavallisilla kotimaan järvellä saa kalastaa ilmaiseksi pilkillä ja korkkiongella joten vaihtoehto jos tuntuu kalliilta järjestetty alue!

      Muistelisin että kirveitä siellä ollut vuosiin, vaan puuliiterin tuntumassa on kätevämpi halkaisuväline!!!
      Pölli laitetaan terän päälle pystyyn joka tukeutuu terärungon rautoihin ja puunuijalla pöllin päähän ja awot kun halki menee mukavasti. Lapsetkin voivat "pilkkoa" tällä välineellä puita 99% turvallisesti!

      Itse olen alueella ollut usean kerran päiväkäynnilläkin, mutta yleensä yöpynyt laavussa tai teltassa yön tai parikin. Kalastelu on alueen eräs hyvä anti, mutta voi siellä muutenkin oleilla. Tavalliset huolletut leiri-alueetkin maksavat pelkän telttamaksun vähintäänkin saman verran, saati jos alueella kalastusmahdollisuus niin tuplatkaan ei riitä vrk.

      Ollaan tyytyväisiä että on järjestetty virkistys-alue ja mennään sinne rentoutumaan, koska paikka voisi olla pelkästään ökyjen kesämökki aluetta jonne kellään lupaa mennä!!!

    • Hermot riekaleina

      Evo kaatumassa. Salakalastus rehottaa, lupahinnat nyt 15€/vrk! Siis nyt on sanottava MITÄ V****A! Paikka ei ole niin hyvä verrattuna lupahintoihin, onko nykyään pakko maksaa itsensä kipeäksi vain sen takia että käyt pilkillä?! Kuinka monen nuoren harrastus kaatuu tähän. Sielä on puhtaasti kusipäisimmät porvarit olleet taas päättämässä kaikesta. V***t sanon minä, ryhdyn myös salakalastajaksi!!

    • rgtryju7i8o9p0

      No asiahan on niin että ei todelliset kalamiehet noissa pullalohipaikoissa käy.

    • No More

      Täysin turha paikka nykyään .!Vuorokausi maksu 15 euroa, yhden vavan sääntö ,vaikka kalaa istutetaan entistä harvemmin ja vähemmän,Pikkulampeen ei ollenkaan,olin paikalla kun tuli kalaa,noin 500-800 kg kaikkiin järviin yhteensä ja paikallisille oli tiedotettu asiasta,koska alle 2:ssa tunnissa tuli useita kalastajia autoilla.Meidän kalastus porukka ei enää tähän kusetukseen mene.Turhia reissuja turhan monta 1oo:n ja 160 :n kilsan päästä,!!!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      273
      2730
    2. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      209
      1753
    3. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      58
      1465
    4. Tiesitkö? Farmi Suomi Kirsikka Simberg on tämän julkkisnaisen tytär - Katso tyrmäävät mallikuvat!

      Oho, aikamoinen ylläri. Tiesitkö?! Kirsikka Simberg on yksi tämän kauden Farmi Suomi -kisaajista. Hänellä ei ole tuttu t
      Suomalaiset julkkikset
      1
      1221
    5. Kaipaaville

      Kerro sun tunteesi ja ajatukset tähän jos et uskalla irl!
      Ikävä
      79
      1166
    6. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      236
      1081
    7. Miten haluaisit

      Että reagoisin jos näkisin sinut nyt?
      Ikävä
      80
      1012
    8. Sinua tulen kyllä ikävöimään pitkään nainen

      mutta oli pakko tehdä päätös oman mielenrauhan vuoksi. Toivottavasti saat elämältä kaiken mitä haluat.
      Ikävä
      52
      943
    9. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      72
      826
    10. Kärsämäki rosvojen ja tuhopolttajien kylä?

      Poliisi ampui uhkaava miestä Kärsämäellä. Ja vasta joku poltti rivitalon. Mikä riivaa Kärsämäkisiä? Joko tuulimyllyjen
      Kärsämäki
      15
      740
    Aihe