Spiresis auttoi hiustenlähtöön!!

Tukkatakana

Olen 29-v nainen ja n. 25-vuotiaana alkoi tukka hiljalleen ohentua päältä. Kampaajani huomautteli vuosien ajan asiasta ja patisti tekemään asialle jotain. Nyt 29-v täytettyäni tilanne näytti jo tosi pahalta ja lopulta päätin tehdä asialle jotain. Onneksi en ehtinyt mennä minnekään Hiusakatemian hoitoihin, sillä en usko että niistä on apua. Ainakaan omalla kohdallani. Tutkin nettiä ja lopulta varasin ajan ihotautilääkäri Hannukselan Matille Helsinkiin.

Oireet olivat aiemmin:
-hiusten oheneminen päältä
-päänahan punoitus
-voimakas hiusten rasvoittuminen
-huono iho leuan alueella (toisinaan ainakin..)

Vastaanotolla Hannuksela nyppäsi tukkaa päästä ja tutki sitä ja totesi saman tien mistä on kyse. Hän myös tiesi rasvoittumisoireet ja muut ennen kuin ehdin niistä itse kertoa. Lääkäri piirsi paperille hiustupen ja kertoi mistä asia johtui ja määräsi Spiresis kuurin, jota tulee syödä vuosi. Kävin lokakuussa vastaanotolla ja nyt helmikuussa tukkani on paksuuntunut huomattavasti päältä ja hiustenlähtö on loppunut. Myös iho on hyvässä kunnossa. Ihanaa on myös, että tukka ei rasvoitu enää, vaan on normaalissa tilassa. päänahan punoitus on hävinnyt. Sivuvaikutuksena lääkkeellä on rintojen kasvu. Ei olisi kyllä tarvettä saada yhtään isompia.. ;)

Jos oireet ovat samat kuin minulla niin suosittelen lämpimästi Spiresis kuuria!! Kyseessä on siis n. 60 vuotta vanha nesteenpoistolääke, kertoi Hannuksela. Ja suosittelen hiustenlähdön ollessa kyseessä tekemään asialle pikaisesti jotain, sillä kun hius on pitkään lepotilassa se ei välttämättä enää ala kasvamaan uudestaan... Jotain tämän suuntaista lääkäri kertoi.

43

10752

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mökömökömökö

      Kunpa lääkäri kirjoittaisi minullekin reseptin spiresistä! Olen puoli vuotta odottanut aikaa munasarjojen ultraukseen. Ihotautilääkäri totesi että ohimoilta ohentunut selkeästi. Kaikkeni olen tässä koittanut tehdä että saisin loput haiveneni pysymään päässä. Biotiinia hevoskuurina, soijamaidot, vitamiinit, ja Deet, seborrean hoitoon tarkoitettuja shampoita, hiusten värjäilyn ja käsittelyn välttämistä ja ym ym.. Ruokavalio superterveellinen ja samoiten elämäntavat hyvät! Veriarvot ok.
      Kitukasvuisina vain pysyvät nuo ohimohaivenet ja naama pukkaa finnikasvustoa. Huoh! Hiuksettomuus osaa olla todella paha kolaus itsetunnolle ja naiseudelle, sosiaaliset suhteet kuivuneet kasaan ja mieli on matala :,(
      Kai tämän kestäisi jos ongelma olisi pelkkä hiustenlähtö, mutta kun oireita on nivaska lisää niin miten ihmeessä tätä jaksaa kuukaudesta toiseen?

      • tukkatakana..

        Kuulostaa kovasti ongelmasi hormonaaliselta. Hannuksela kertoi, että Spiresis vaikuttaa niin, että ensin hiuksia alkaa 3kk:n jälkeen kasvamaan juuri ohimoille ja sen jälkeen päälaelle.

        Paljon olet jaksanut kaikkea kokeilla! Nyt ota ohjat omaan käsiin ja käy kunnon ihotautilääkärillä, äläkä jää odottelemaan toista puolta vuotta. Itse olin aluksi laiska tekemään mitään, kun ajattelin että hiustenlähtö on perinnöllistä ja mikään ei kuitenkaan auta. Onneksi kuitenkin kävin Helsingissä. Lekuri maksoi n. 60 euroa matkat päälle. Spiresis ei myöskään kukkaroa paljon kevennä.

        Tsemppiä hiustenlähtöohgelmien kanssa! Muista ettei se tukka ole koko elämä, ja katsele ympärillesi, tosi monella suomalaisella on ohut tukka. Täällä ohuttukkaisilla on hyvä olla :)


      • kokeilla
        tukkatakana.. kirjoitti:

        Kuulostaa kovasti ongelmasi hormonaaliselta. Hannuksela kertoi, että Spiresis vaikuttaa niin, että ensin hiuksia alkaa 3kk:n jälkeen kasvamaan juuri ohimoille ja sen jälkeen päälaelle.

        Paljon olet jaksanut kaikkea kokeilla! Nyt ota ohjat omaan käsiin ja käy kunnon ihotautilääkärillä, äläkä jää odottelemaan toista puolta vuotta. Itse olin aluksi laiska tekemään mitään, kun ajattelin että hiustenlähtö on perinnöllistä ja mikään ei kuitenkaan auta. Onneksi kuitenkin kävin Helsingissä. Lekuri maksoi n. 60 euroa matkat päälle. Spiresis ei myöskään kukkaroa paljon kevennä.

        Tsemppiä hiustenlähtöohgelmien kanssa! Muista ettei se tukka ole koko elämä, ja katsele ympärillesi, tosi monella suomalaisella on ohut tukka. Täällä ohuttukkaisilla on hyvä olla :)

        Olen käyttänyt Spiresistä jo kuutisen vuotta. Työpaikkalääkäri kirjoitti sitä verenpainetautiin. Ehdotin sitä itse kun olin kuullut noista myönteisistä sivuvaikutuksista. Lääkäri hieman väheksyi vanhan lääkkeen käyttöönottoa, mutta auttoi sekä verenpaineeseen että hiuksiin. Äskettäin kampaaja löysi vieläkin runsaasti hiusten uudiskasvua.

        Todennäköisesti kuka tahansa lääkäri voi kirjoittaa Spiresistä. Verikokeissa kannattaa käydä vuosittain koska nesteenpoisto voi aiheuttaa eräiden veriarvojen vinoutumaa.


      • itken uneen
        tukkatakana.. kirjoitti:

        Kuulostaa kovasti ongelmasi hormonaaliselta. Hannuksela kertoi, että Spiresis vaikuttaa niin, että ensin hiuksia alkaa 3kk:n jälkeen kasvamaan juuri ohimoille ja sen jälkeen päälaelle.

        Paljon olet jaksanut kaikkea kokeilla! Nyt ota ohjat omaan käsiin ja käy kunnon ihotautilääkärillä, äläkä jää odottelemaan toista puolta vuotta. Itse olin aluksi laiska tekemään mitään, kun ajattelin että hiustenlähtö on perinnöllistä ja mikään ei kuitenkaan auta. Onneksi kuitenkin kävin Helsingissä. Lekuri maksoi n. 60 euroa matkat päälle. Spiresis ei myöskään kukkaroa paljon kevennä.

        Tsemppiä hiustenlähtöohgelmien kanssa! Muista ettei se tukka ole koko elämä, ja katsele ympärillesi, tosi monella suomalaisella on ohut tukka. Täällä ohuttukkaisilla on hyvä olla :)

        Hei,
        mitä luulette tilanteestani? Minulta on lähtenyt tukkaa lievästi jo vuosia, mutta nyt kiihtyi oikein todella, olen reilut viiskymppinen nainen. Syön verenpainelääkettä, jossa on myös nesteenpoistajaa. Miten saisin lääkärin määräämään minulle tuota kehumaanne Spiroa, jos se auttaisi molempiin vaivoihin, tukanlähtöön ja korkeaan verenpaineeseen? Sisätautilääkäriäni ei tukanlähdöt kiinnosta ja ihotautilääkärikin aiheitti pettymyksen.

        Mistä ja miten tuon Hannukselan tavoittaa?
        Kävin näet kotipaikkakunnalla ihotautilääkärillä ja hän katsoi, että onhan noita hiuksia vielä, ei ole mitään hätää.Tukisti melkein takaraivolta, josta hiuksia ei lähde. Hän sanoi, että naisten hiustenlähtöön ei ole mitään lääkettä.PISTE. 75 euroa!


      • Mökömökömökö
        itken uneen kirjoitti:

        Hei,
        mitä luulette tilanteestani? Minulta on lähtenyt tukkaa lievästi jo vuosia, mutta nyt kiihtyi oikein todella, olen reilut viiskymppinen nainen. Syön verenpainelääkettä, jossa on myös nesteenpoistajaa. Miten saisin lääkärin määräämään minulle tuota kehumaanne Spiroa, jos se auttaisi molempiin vaivoihin, tukanlähtöön ja korkeaan verenpaineeseen? Sisätautilääkäriäni ei tukanlähdöt kiinnosta ja ihotautilääkärikin aiheitti pettymyksen.

        Mistä ja miten tuon Hannukselan tavoittaa?
        Kävin näet kotipaikkakunnalla ihotautilääkärillä ja hän katsoi, että onhan noita hiuksia vielä, ei ole mitään hätää.Tukisti melkein takaraivolta, josta hiuksia ei lähde. Hän sanoi, että naisten hiustenlähtöön ei ole mitään lääkettä.PISTE. 75 euroa!

        No jopas oli palvelua. Samaa vähän itsekin pelkään noiden kalliiden ihotautilääkärin suhteen, ettei sieltä saakaan sitä mitä on tultu hakemaan. Minulla ei ole mahdollisuutta päästä Hannukselan vastaanotolle koska asun melkoisen kaukana. Mutta pian selviää onko hormonaalista! Kerron sitten tänne kuinka kävi. Olen kyllä niin tympääntynyt maksamaan itseni kipeäksi pillereistä, shampoista ja voiteista. Yksi harmiton lääke, niin miksi sitä ei voida määrätä edes kokeiltavaksi? Poistaisi varmasti monta ongelmaa. E-pillerit tuli aikoinaan testattua ja silloin iho kyllä rauhoittui mutta eivät sitten pidemmän päälle minulle sopineetkaan.


      • tapaus!
        itken uneen kirjoitti:

        Hei,
        mitä luulette tilanteestani? Minulta on lähtenyt tukkaa lievästi jo vuosia, mutta nyt kiihtyi oikein todella, olen reilut viiskymppinen nainen. Syön verenpainelääkettä, jossa on myös nesteenpoistajaa. Miten saisin lääkärin määräämään minulle tuota kehumaanne Spiroa, jos se auttaisi molempiin vaivoihin, tukanlähtöön ja korkeaan verenpaineeseen? Sisätautilääkäriäni ei tukanlähdöt kiinnosta ja ihotautilääkärikin aiheitti pettymyksen.

        Mistä ja miten tuon Hannukselan tavoittaa?
        Kävin näet kotipaikkakunnalla ihotautilääkärillä ja hän katsoi, että onhan noita hiuksia vielä, ei ole mitään hätää.Tukisti melkein takaraivolta, josta hiuksia ei lähde. Hän sanoi, että naisten hiustenlähtöön ei ole mitään lääkettä.PISTE. 75 euroa!

        Tuohan pitäisi olla selvä tapaus! Koska käytät jo verenpainelääkettä ja mukana on vieläpä nesteenpoisto, lääkkeen vaihto pitäisi olla helppoa. Näin oli minullakin ja sanoin työpaikkalääkärille että haluan tuon modernin nesteenpoistolääkkeen sijaan Spiresistä. Lääke vaihdettiin ja ensin kokeiltiin verenpainelääkitystä pelkällä Spiresiksellä, mutta se ei tehonnut riittävästi. Rinnalle otettiin vielä beetasalpaaja. Oma Spiresisannostukseni on 50 mg/vrk ja kun verenpaine ei pudonnut tarpeeksi ja halusin mahdollisimman tehokkaan hiusten kasvun, pyysin annostuksen nostamista. Lääkäri kieltäytyi tästä koska huonot sivuvaikutukset voisi pahentua. Ohessa muutamia poimintoja Lääkelaitoksen tiedoista.

        "Spiresis-hoidon aikana on syytä seurata seerumin elektrolyyttitasoja sekä munuaisfunktiota.
        Hyperkalemian riski on suurempi vanhuksilla ja munuaisten tai maksan vajaatoimintaa sairastavilla
        sekä spironolaktonin, ACE:n estäjien tai ATII-reseptorisalpaajien ja muiden diureettien
        yhteiskäytössä, joten näillä potilailla seerumin kaliumpitoisuutta on seurattava huolellisesti.
        Erityistä varovaisuutta on noudatettava hoidettaessa diabeetikkoja, joiden munuaisten toiminta on
        huonontunut.
        Kaliumlisiä, kaliumia sisältäviä suolan korvikkeita tai runsaasti kaliumia sisältävää ruokavaliota ei
        suositella hyperkalemiariskin vuoksi."

        Tämän kohdan perusteella lääkitykseni on tasapainottelua. Koska olen myös diabeetikko, munuaisarvoni liikkuvat aivan ylärajoilla. Suolan käytössä jouduin siirtymään terveellisimmiksi mainituista mineraalisuoloista takaisin tavallisen ruokasuolan käyttöön jotta kaliumarvot saatiin normalisoitumaan.


        "ASA (ei kuitenkaan antitromboottisina annoksina) ja ei-steroidirakenteiset tulehduskipulääkkeet
        (NSAIDs) voivat hidastaa spironolaktonin metaboliittien eliminaatiota, heikentää spironolaktonin
        diureettista vaikutusta sekä altistaa hyperkalemialle yhteiskäytössä."

        Tämän kohdan perusteella lääkäri kielsi minulta tavanomaisten tulehduskipulääkkeiden (Aspiriini, Burana ym.) käytön. Ainoa kipulääke jota lääkärini suostuu minulle määräämään on parasetamolit.


        "Spironolaktonin raskaudenaikaisesta käytöstä ja turvallisuudesta ei ole riittävästi tietoa, joten
        spironolaktonin käytösta tulee pidättäytyä raskauden aikana. Eläinkokeissa spironolaktonin on havaittu
        aiheuttaneen rotilla urospoikasten feminisaatiota."

        Lisäksi on mainittu myös kuukautishäiriöistä. En ole enää synnytysikäinen, joten tästä kohdasta ei minulla ole enää ongelmaa. Tuo lopussa mainittu antiandrogeenisuus on ilmeisesti auttanut joillakin naisilla myös liiallisesta testosteronista aiheutuvaan akneen.

        Huh, tulipa pitkä sepustus, mutta tässä on hieman taustaa siihen että jotkut lääkärit kieltäytyvät kirjoittamasta Spiresis-reseptiä.


      • Tukkatakana...
        tapaus! kirjoitti:

        Tuohan pitäisi olla selvä tapaus! Koska käytät jo verenpainelääkettä ja mukana on vieläpä nesteenpoisto, lääkkeen vaihto pitäisi olla helppoa. Näin oli minullakin ja sanoin työpaikkalääkärille että haluan tuon modernin nesteenpoistolääkkeen sijaan Spiresistä. Lääke vaihdettiin ja ensin kokeiltiin verenpainelääkitystä pelkällä Spiresiksellä, mutta se ei tehonnut riittävästi. Rinnalle otettiin vielä beetasalpaaja. Oma Spiresisannostukseni on 50 mg/vrk ja kun verenpaine ei pudonnut tarpeeksi ja halusin mahdollisimman tehokkaan hiusten kasvun, pyysin annostuksen nostamista. Lääkäri kieltäytyi tästä koska huonot sivuvaikutukset voisi pahentua. Ohessa muutamia poimintoja Lääkelaitoksen tiedoista.

        "Spiresis-hoidon aikana on syytä seurata seerumin elektrolyyttitasoja sekä munuaisfunktiota.
        Hyperkalemian riski on suurempi vanhuksilla ja munuaisten tai maksan vajaatoimintaa sairastavilla
        sekä spironolaktonin, ACE:n estäjien tai ATII-reseptorisalpaajien ja muiden diureettien
        yhteiskäytössä, joten näillä potilailla seerumin kaliumpitoisuutta on seurattava huolellisesti.
        Erityistä varovaisuutta on noudatettava hoidettaessa diabeetikkoja, joiden munuaisten toiminta on
        huonontunut.
        Kaliumlisiä, kaliumia sisältäviä suolan korvikkeita tai runsaasti kaliumia sisältävää ruokavaliota ei
        suositella hyperkalemiariskin vuoksi."

        Tämän kohdan perusteella lääkitykseni on tasapainottelua. Koska olen myös diabeetikko, munuaisarvoni liikkuvat aivan ylärajoilla. Suolan käytössä jouduin siirtymään terveellisimmiksi mainituista mineraalisuoloista takaisin tavallisen ruokasuolan käyttöön jotta kaliumarvot saatiin normalisoitumaan.


        "ASA (ei kuitenkaan antitromboottisina annoksina) ja ei-steroidirakenteiset tulehduskipulääkkeet
        (NSAIDs) voivat hidastaa spironolaktonin metaboliittien eliminaatiota, heikentää spironolaktonin
        diureettista vaikutusta sekä altistaa hyperkalemialle yhteiskäytössä."

        Tämän kohdan perusteella lääkäri kielsi minulta tavanomaisten tulehduskipulääkkeiden (Aspiriini, Burana ym.) käytön. Ainoa kipulääke jota lääkärini suostuu minulle määräämään on parasetamolit.


        "Spironolaktonin raskaudenaikaisesta käytöstä ja turvallisuudesta ei ole riittävästi tietoa, joten
        spironolaktonin käytösta tulee pidättäytyä raskauden aikana. Eläinkokeissa spironolaktonin on havaittu
        aiheuttaneen rotilla urospoikasten feminisaatiota."

        Lisäksi on mainittu myös kuukautishäiriöistä. En ole enää synnytysikäinen, joten tästä kohdasta ei minulla ole enää ongelmaa. Tuo lopussa mainittu antiandrogeenisuus on ilmeisesti auttanut joillakin naisilla myös liiallisesta testosteronista aiheutuvaan akneen.

        Huh, tulipa pitkä sepustus, mutta tässä on hieman taustaa siihen että jotkut lääkärit kieltäytyvät kirjoittamasta Spiresis-reseptiä.

        Hannuksela vastaanottaa Terveystalossa Helsingissä. Paikka on ihan heti Stockmannin takana, siis keskustan Stockmannin.


      • Kohtalotoveri 46
        itken uneen kirjoitti:

        Hei,
        mitä luulette tilanteestani? Minulta on lähtenyt tukkaa lievästi jo vuosia, mutta nyt kiihtyi oikein todella, olen reilut viiskymppinen nainen. Syön verenpainelääkettä, jossa on myös nesteenpoistajaa. Miten saisin lääkärin määräämään minulle tuota kehumaanne Spiroa, jos se auttaisi molempiin vaivoihin, tukanlähtöön ja korkeaan verenpaineeseen? Sisätautilääkäriäni ei tukanlähdöt kiinnosta ja ihotautilääkärikin aiheitti pettymyksen.

        Mistä ja miten tuon Hannukselan tavoittaa?
        Kävin näet kotipaikkakunnalla ihotautilääkärillä ja hän katsoi, että onhan noita hiuksia vielä, ei ole mitään hätää.Tukisti melkein takaraivolta, josta hiuksia ei lähde. Hän sanoi, että naisten hiustenlähtöön ei ole mitään lääkettä.PISTE. 75 euroa!

        Hei,
        emeritusprofessori Hannuksela ottaa vastaan Helsingin Lääkärikeskuksessa, Stockmannia vastapäätä Mannerheimintiellä. Oikein asiallinen lääkäri.
        Itse olen 46 v nainen, ja syönyt Spiroa nyt 3,5 vuotta. Aluksi tulokset olivat minullakin mainioita, rasvoittuminen loppui, iho parani, hiustenlähtö väheni jne. Olen käynyt vuosittain Hannukselan luona ja saanut aina jatkoreseptin..en tiedä kyllä saanko enää. Hiuksia lähtee välillä enemmän välillä vähän vähemmän, mutta kyllä totuus minun kohdallani on se, että hiuksia on lähtenyt ainakin 1/3 jo, jollei enemmän. Olen kohottanut itsetuntoa hiustuuhenteilla, jotka ovat kyllä ihanat, mutta puolentoistakuukauden välein tehtävä huolto tulee todella kalliiksi, ja kampaaja ehdotti myös taukoa päänahan kunnon takia .
        Hae ihmeessä spiro-resepti, jos vaikka toimii Sinulla hyvin? Toisaalta aina järkikin sanoo, että jos kerran maailmassa olisi oikeasti naisten hiustenlähtöön lääke, miksi ihmeessä kukaan kärsisi kaljuudesta. Sinkkiä ja magnesiumia kannattaa myös syödä, jos ei auta, niin ei ole haittaakaan.


      • Mökömökömökö
        Kohtalotoveri 46 kirjoitti:

        Hei,
        emeritusprofessori Hannuksela ottaa vastaan Helsingin Lääkärikeskuksessa, Stockmannia vastapäätä Mannerheimintiellä. Oikein asiallinen lääkäri.
        Itse olen 46 v nainen, ja syönyt Spiroa nyt 3,5 vuotta. Aluksi tulokset olivat minullakin mainioita, rasvoittuminen loppui, iho parani, hiustenlähtö väheni jne. Olen käynyt vuosittain Hannukselan luona ja saanut aina jatkoreseptin..en tiedä kyllä saanko enää. Hiuksia lähtee välillä enemmän välillä vähän vähemmän, mutta kyllä totuus minun kohdallani on se, että hiuksia on lähtenyt ainakin 1/3 jo, jollei enemmän. Olen kohottanut itsetuntoa hiustuuhenteilla, jotka ovat kyllä ihanat, mutta puolentoistakuukauden välein tehtävä huolto tulee todella kalliiksi, ja kampaaja ehdotti myös taukoa päänahan kunnon takia .
        Hae ihmeessä spiro-resepti, jos vaikka toimii Sinulla hyvin? Toisaalta aina järkikin sanoo, että jos kerran maailmassa olisi oikeasti naisten hiustenlähtöön lääke, miksi ihmeessä kukaan kärsisi kaljuudesta. Sinkkiä ja magnesiumia kannattaa myös syödä, jos ei auta, niin ei ole haittaakaan.

        Kiitokset infopaketista tuohon Spiresikseen liittyen, olenkin ihmetellyt mitkä ovat ne syyt miksi lääkärit eivät suostu sitä kirjoittamaan. Sinällään tuntuu mahdottomalta että sitten runsain mitoin sivuvaikutuksia sisältäviä e-pillereitä määrättiin taas vaihteeksi ohenevan hiuskuontalon hoitoon ja näppylöihin ( ja harvinaisina haittavaikutuksina pillereihin sisältyy vielä hiustenlähtö ja akne!) Minulla ei ole halua syödä pillereitä lopun elämääni! Aloitukset ja lopetukset sekoittavat pahasti omaa hormonitoimintaa jonka tasapainottuminen kestää yli sen puoli vuotta, kokemuksesta tiedän.
        Kävin siis ultrauksessa jossa todettiin että munasarjani ovat täysin terveet, hiustenlähtö jäänee sitten mysteeriksi koska hormoneissa ei pitäisi olla häikkää? Ts.munasarjoissa ei monirakkulaisuutta tai muutakaan vikaa.
        Kerroin että Diane Novat eivät sopineet lukuisten sivuvaikutuksen takia, niin lääkäripä kirjoitti sitten reseptin Yasminelleja ja tokaisi edes vilkaisematta että tilanteeni ei ole vielä niin paha että spiresistä määrättäisiin.
        Eihän nämä e-pilleritkään sovi diabeetikoille? Tuoteselosteessa selvä ei. Suvussa sepelvaltimotautia ja diabetesta sekä heikentynyttä glukoosinsietoa. Lääkäri osoitti minusta ammattitaidottomuutensa kertomalla että hiustenlähtö ei muka kuulu tyypillisiin diabeteksen oireisiin.
        Olen aika hukassa, otanko yhteyttä uudestaan lääkäriin vai luovutanko? Ruokavalioremonttia koitan tässä harjoittaa jättämällä viljoja pois. Sinkkilisä ja biotiinit käytössä.


      • ???
        Mökömökömökö kirjoitti:

        Kiitokset infopaketista tuohon Spiresikseen liittyen, olenkin ihmetellyt mitkä ovat ne syyt miksi lääkärit eivät suostu sitä kirjoittamaan. Sinällään tuntuu mahdottomalta että sitten runsain mitoin sivuvaikutuksia sisältäviä e-pillereitä määrättiin taas vaihteeksi ohenevan hiuskuontalon hoitoon ja näppylöihin ( ja harvinaisina haittavaikutuksina pillereihin sisältyy vielä hiustenlähtö ja akne!) Minulla ei ole halua syödä pillereitä lopun elämääni! Aloitukset ja lopetukset sekoittavat pahasti omaa hormonitoimintaa jonka tasapainottuminen kestää yli sen puoli vuotta, kokemuksesta tiedän.
        Kävin siis ultrauksessa jossa todettiin että munasarjani ovat täysin terveet, hiustenlähtö jäänee sitten mysteeriksi koska hormoneissa ei pitäisi olla häikkää? Ts.munasarjoissa ei monirakkulaisuutta tai muutakaan vikaa.
        Kerroin että Diane Novat eivät sopineet lukuisten sivuvaikutuksen takia, niin lääkäripä kirjoitti sitten reseptin Yasminelleja ja tokaisi edes vilkaisematta että tilanteeni ei ole vielä niin paha että spiresistä määrättäisiin.
        Eihän nämä e-pilleritkään sovi diabeetikoille? Tuoteselosteessa selvä ei. Suvussa sepelvaltimotautia ja diabetesta sekä heikentynyttä glukoosinsietoa. Lääkäri osoitti minusta ammattitaidottomuutensa kertomalla että hiustenlähtö ei muka kuulu tyypillisiin diabeteksen oireisiin.
        Olen aika hukassa, otanko yhteyttä uudestaan lääkäriin vai luovutanko? Ruokavalioremonttia koitan tässä harjoittaa jättämällä viljoja pois. Sinkkilisä ja biotiinit käytössä.

        Mistä löysit tuon tiedon että Yasminelle ei sovi diabeetikolle? Ainakaan tuolta Fimean nettisivulta Yasminellen tuoteselostuksesta ei löytynyt mitään viittauksia diabetekseen. Sydän- ja valtimosairauksiin on kylläkin paljon viittauksia kuten kaikilla muillakin estrogeenivalmisteilla.


      • Mökömökömökö
        ??? kirjoitti:

        Mistä löysit tuon tiedon että Yasminelle ei sovi diabeetikolle? Ainakaan tuolta Fimean nettisivulta Yasminellen tuoteselostuksesta ei löytynyt mitään viittauksia diabetekseen. Sydän- ja valtimosairauksiin on kylläkin paljon viittauksia kuten kaikilla muillakin estrogeenivalmisteilla.

        http://www.laakeinfo.fi/Medicine.aspx?m=14861&i=BAYER SCHERING PHARMA_YASMINELLE

        Tuossa lukikin että diabetes johon liittyy verisuonivaurioita.


      • Mökömökömökö
        Mökömökömökö kirjoitti:

        http://www.laakeinfo.fi/Medicine.aspx?m=14861&i=BAYER SCHERING PHARMA_YASMINELLE

        Tuossa lukikin että diabetes johon liittyy verisuonivaurioita.

        Korjausta :) Ei ehdoton ei mutta varovaisuutta tablettien käytön suhteen. Minulla aiheuttivat Diane Novat käsittämätöntä heikotusta, neljän tunnin välein tuntui että täytyi tankata. Sokerinsieto tosi huono pillerikuurin aikaan, vuoden verran jaksoin sitä rääkkiä sitten nakkasin pillerit mäkeen.


      • ???
        Mökömökömökö kirjoitti:

        Korjausta :) Ei ehdoton ei mutta varovaisuutta tablettien käytön suhteen. Minulla aiheuttivat Diane Novat käsittämätöntä heikotusta, neljän tunnin välein tuntui että täytyi tankata. Sokerinsieto tosi huono pillerikuurin aikaan, vuoden verran jaksoin sitä rääkkiä sitten nakkasin pillerit mäkeen.

        Kun tuli heikotusta, mittasitko verensokerit? Olen kakkostyypin diabeetikko ja siksi joudun seuraamaan sokeriarvojani. Usein on ollut tuollaista heikotuksen tunnetta ja olin varma että sokerit ovat alhaalla. Mutta mitatessa sokeriarvot olivat hieman yläkantissa (vähän yli 7). Syöminen kyllä auttoi, mutta heikotus ei siis voinut johtua verensokereista.


      • Mökömökömökö
        ??? kirjoitti:

        Kun tuli heikotusta, mittasitko verensokerit? Olen kakkostyypin diabeetikko ja siksi joudun seuraamaan sokeriarvojani. Usein on ollut tuollaista heikotuksen tunnetta ja olin varma että sokerit ovat alhaalla. Mutta mitatessa sokeriarvot olivat hieman yläkantissa (vähän yli 7). Syöminen kyllä auttoi, mutta heikotus ei siis voinut johtua verensokereista.

        En mitannut.Kerran joku lääkäri jopa nauroi ajatukselle että minulla olisi mikään diabetes, koska enhän ole lihava, hah :) Ei siis nähnyt syytä lähteä sokerirasitukseen. Täytyy epäillä kyllä hänen ammattitaitoaan..Olen kumminkin pian menossa sokerinrasitukseen, kunhan saan ajan varatuksi. Veikkaan että jotain sen suuntaista voisi olla koska mm.paniikkihäiriö tuntemuksia ja perheessä heikentynyttä glukoosinsietoa.Ja muitakin oireita mitkä täsmäisivät mutta enpä lähde niitä nyt erittelemään.
        Todellinen ongelma tulla diagnisoiduksi paniikkihäiriöiseksi ja masentuneeksi kun ei kukaan lääkäri enää ota tosissaan. Siis olen se tyyppi joka ravaa vastaanotoilla jatkuvasti joidenkin mystisten oireiden kanssa eikä mitään selkeää vikaa löydy. Toisaalta lääkärit myös kieltäytyvät ottamasta testejä ja kokeita. Ei tätä itsekään jaksaisi vuodesta toiseen, olen ihan lopen rasittunut :P


      • hieman...
        Mökömökömökö kirjoitti:

        En mitannut.Kerran joku lääkäri jopa nauroi ajatukselle että minulla olisi mikään diabetes, koska enhän ole lihava, hah :) Ei siis nähnyt syytä lähteä sokerirasitukseen. Täytyy epäillä kyllä hänen ammattitaitoaan..Olen kumminkin pian menossa sokerinrasitukseen, kunhan saan ajan varatuksi. Veikkaan että jotain sen suuntaista voisi olla koska mm.paniikkihäiriö tuntemuksia ja perheessä heikentynyttä glukoosinsietoa.Ja muitakin oireita mitkä täsmäisivät mutta enpä lähde niitä nyt erittelemään.
        Todellinen ongelma tulla diagnisoiduksi paniikkihäiriöiseksi ja masentuneeksi kun ei kukaan lääkäri enää ota tosissaan. Siis olen se tyyppi joka ravaa vastaanotoilla jatkuvasti joidenkin mystisten oireiden kanssa eikä mitään selkeää vikaa löydy. Toisaalta lääkärit myös kieltäytyvät ottamasta testejä ja kokeita. Ei tätä itsekään jaksaisi vuodesta toiseen, olen ihan lopen rasittunut :P

        ohi ketjun aiheesta, mutta jatketaan.

        Minulla on todettu jo kauan sitten kohonneet verensokeriarvot ja virallinen diabetesdiagnoosikin (tyyppi 2) on ollut jo vuosia. Minulle ei ole ikinä tehty sokerirasitustestiä, sitä ei ilmeisesti ole katsottu tarpeelliseksi. Diagnoosi perustui ns. pitkäaikaissokerin kohonneeseen arvoon (ollut pitkään n. 7%) toistuvasti koholla olleeseen paastosokeriarvoon (arvot 7-8 vaiheilla) ja aterian jälkeisen korkeaan verensokeriin (1,5 tunnin kuluttua ateriasta 11-14). Tämän perusteella on määrätty lääkehoito pillereillä ja annostusta on nostettu vuosien mittaan (nyt 2500 mg metformiinia). Nyt on lisäksi ollut pitkävaikutteinen glargininsuliini (34 yksikköä kerran vuorokaudessa) ja tällä paastoarvo on saatu pysymään suunnilleen viidessä. Vieläkin aterian jälkeen arvot nousevat kymmenen vaiheille.

        Tästä pitkästä litanasta saat hieman vertailupohjaa ja epäilenpä ettei sinulla ole vielä vakavaa diabetestä ja saat sen todennäköisesti kuriin oikealla ruokavaliolla (ensimmäisenä vähentämällä hiilihydraatteja). Yksinkertainen paastosokerikoe on helppo tehdä itsekin, jos saa mittarin käyttönsä. En ole käyttänyt terveyskeskusten ite-pistettä, joten en tiedä onko niissä sokerimittareita. Luulisi että terveydenhoitaja ottaa pyynnöstä testin, eikä mittarin ostaminen itsellekään ole kallis sijoitus. Yleensä mittareita myydään jopa kympillä ja mukana tulee muutama mittausliuska. Jatkossa aktiivikäytössä liuskojen osto onkin sitten melkoinen rahanmeno, ellei ole diagnosoitu diabeetikko, jolloin liuskat saa ilmaiseksi terveyskeskuksesta.


      • hohhoijaaa
        Mökömökömökö kirjoitti:

        En mitannut.Kerran joku lääkäri jopa nauroi ajatukselle että minulla olisi mikään diabetes, koska enhän ole lihava, hah :) Ei siis nähnyt syytä lähteä sokerirasitukseen. Täytyy epäillä kyllä hänen ammattitaitoaan..Olen kumminkin pian menossa sokerinrasitukseen, kunhan saan ajan varatuksi. Veikkaan että jotain sen suuntaista voisi olla koska mm.paniikkihäiriö tuntemuksia ja perheessä heikentynyttä glukoosinsietoa.Ja muitakin oireita mitkä täsmäisivät mutta enpä lähde niitä nyt erittelemään.
        Todellinen ongelma tulla diagnisoiduksi paniikkihäiriöiseksi ja masentuneeksi kun ei kukaan lääkäri enää ota tosissaan. Siis olen se tyyppi joka ravaa vastaanotoilla jatkuvasti joidenkin mystisten oireiden kanssa eikä mitään selkeää vikaa löydy. Toisaalta lääkärit myös kieltäytyvät ottamasta testejä ja kokeita. Ei tätä itsekään jaksaisi vuodesta toiseen, olen ihan lopen rasittunut :P

        Anteeksi nyt vaan mutta diabetestä sairastava ei automaattisesti ole ylipainoinen, varsinkaan jos on ykköstyypin diabetes. Kakkostyypin diabeetikot ovat USEIN mutta diabeteksen oireisiin ei automaattisesti kuulu ylipaino. Puhun 27 vuoden kokemuksella, että revi siitä.

        "Lääkäri osoitti minusta ammattitaidottomuutensa kertomalla että hiustenlähtö ei muka kuulu tyypillisiin diabeteksen oireisiin."

        Just. Missä kerrotaan että kuuluisi?


      • as
        Mökömökömökö kirjoitti:

        En mitannut.Kerran joku lääkäri jopa nauroi ajatukselle että minulla olisi mikään diabetes, koska enhän ole lihava, hah :) Ei siis nähnyt syytä lähteä sokerirasitukseen. Täytyy epäillä kyllä hänen ammattitaitoaan..Olen kumminkin pian menossa sokerinrasitukseen, kunhan saan ajan varatuksi. Veikkaan että jotain sen suuntaista voisi olla koska mm.paniikkihäiriö tuntemuksia ja perheessä heikentynyttä glukoosinsietoa.Ja muitakin oireita mitkä täsmäisivät mutta enpä lähde niitä nyt erittelemään.
        Todellinen ongelma tulla diagnisoiduksi paniikkihäiriöiseksi ja masentuneeksi kun ei kukaan lääkäri enää ota tosissaan. Siis olen se tyyppi joka ravaa vastaanotoilla jatkuvasti joidenkin mystisten oireiden kanssa eikä mitään selkeää vikaa löydy. Toisaalta lääkärit myös kieltäytyvät ottamasta testejä ja kokeita. Ei tätä itsekään jaksaisi vuodesta toiseen, olen ihan lopen rasittunut :P

        sulla taitaa olla insuliiniresistenssi/ hyperinsulemia..
        itsekkin olen hoikka ja lääkärit nauroivat vuoden kun ramppasin ja vaadin kokeita; että se on lihavien ihmisten tauti..hymy hyyty kun tulokset tulivat..
        karppaus ja metforem auttaa..


    • kerrotko vielä

      hei... ihana kuulla että sinulla tämä lääke toimi. Olen samanikäinen ja myös käyttänyt tätä. Millä annoksella sinulla spiresis meni? minulla oli 2 x 25 mg aamulla ja yksi illalla. Lopetin nyt ne, noin 2 vuoden jälkeen... auttoi sillai että hiuksia ei lähde mutta uusia ei juuri tullut. mietin että olisinko voinut vielä lisätä annosta?! en kysynyt vielä lääkäriltä mutta mietin pitäisikö kysyä.... sekin vaan maksaa, kysyminen siis... joten kysyn sinulta ensin millä annoksella sait hiukset myös kasvamaan????

    • :)

      miten muuten elät, syötkö jotain erityistä lisäksi, ravintoaineet jne. mitä shampoota käytät, hoitoneste jne??? olisi kiva kuulla myös tämä.

      • Mökömökömökö

        Aika monilla ulkomaalaisilla sivustoilla löytyy juttuja, hakusanalla diabetes and hair loss. Eihän se kaikilla käy toteen, tiedän monia diabeetikkoja joilla kerrassaan upeat hiukset :)
        Niin hohhoijjaalle, eihän kaikki esim. ykköstyypin diabeetikot todellakaan ole lihavia. Sitähän minäkin tässä että lääkäri automaattisesti sulki diabeteksen pois koska olen jo tämän ikäinen eli yli parikymppinen. Useinhan harhaluulo vissiin on että ykköstyyppi todetaan jo nuorena. Joten ainut vaihtoehto olisi sitten usein se elämäntavoista johtuva kakkostyyppi, jossa sitten ollaan usein bmi:n ylärajoilla tai yli. Enkä minä ole, olen normaalipainoinen. Mutta onhan noita "diabetes"lajeja niin monenlaisia, niitä lähde erittelemään, enhän ole lääkäri :P Onko ylipaino tai paino-ongelmat sitten seurausta diabeteksesta vai diabetes seurausta paino-ongelmista? Tälläistä spekulointia nyt vain asiaan liittymättä.
        Elän terveellisesti monipuolisesti liikkuen, käytän monivitamiinitabletteja vaikka en usko että edes tarvitsisi, sillä syön niin monipuolisesti rasvaa kaihtamatta. D-vitamiini, biotiini, magnesium.
        Hiukset pesen päivittäin hienolla suomalaisella. Olen kokeillut pidentää pesuväliä mutta havaitsin että päänahkani rasvoittuessa niin nopeasti pesu on pakko suorittaa päivittäin muuten se kutisee. Kokeilin myös seborreaan tarkoitettua shampoota kuuriluotoisesti ja uskon että päänahka tykkäsi tästä.
        Anteeksi sekava sepustus :)


      • Mökömökömökö
        Mökömökömökö kirjoitti:

        Aika monilla ulkomaalaisilla sivustoilla löytyy juttuja, hakusanalla diabetes and hair loss. Eihän se kaikilla käy toteen, tiedän monia diabeetikkoja joilla kerrassaan upeat hiukset :)
        Niin hohhoijjaalle, eihän kaikki esim. ykköstyypin diabeetikot todellakaan ole lihavia. Sitähän minäkin tässä että lääkäri automaattisesti sulki diabeteksen pois koska olen jo tämän ikäinen eli yli parikymppinen. Useinhan harhaluulo vissiin on että ykköstyyppi todetaan jo nuorena. Joten ainut vaihtoehto olisi sitten usein se elämäntavoista johtuva kakkostyyppi, jossa sitten ollaan usein bmi:n ylärajoilla tai yli. Enkä minä ole, olen normaalipainoinen. Mutta onhan noita "diabetes"lajeja niin monenlaisia, niitä lähde erittelemään, enhän ole lääkäri :P Onko ylipaino tai paino-ongelmat sitten seurausta diabeteksesta vai diabetes seurausta paino-ongelmista? Tälläistä spekulointia nyt vain asiaan liittymättä.
        Elän terveellisesti monipuolisesti liikkuen, käytän monivitamiinitabletteja vaikka en usko että edes tarvitsisi, sillä syön niin monipuolisesti rasvaa kaihtamatta. D-vitamiini, biotiini, magnesium.
        Hiukset pesen päivittäin hienolla suomalaisella. Olen kokeillut pidentää pesuväliä mutta havaitsin että päänahkani rasvoittuessa niin nopeasti pesu on pakko suorittaa päivittäin muuten se kutisee. Kokeilin myös seborreaan tarkoitettua shampoota kuuriluotoisesti ja uskon että päänahka tykkäsi tästä.
        Anteeksi sekava sepustus :)

        Niin ja noita nopeita hiilareita olen jo jonkin aikaa vältellyt, en tosin mitenkään orjallisesti. Kroppaa kuunnellen :)


    • HG

      Hei! Olen myös 29-vuotias ja hiukseni ovat ohentuneet ohimoilta ja sivuilta nyt parin-kolmen vuoden ajan. Puolisentoista vuotta sitten kävin ensimmäisen kerran ihotautilääkärillä, diagnoosi oli miestyyppinen hiustenlähtö. Lääkäri määräsi cypretyl-epillerit, jotka aluksi auttoivatkin - hiustenlähtö väheni ja uutta tukkaa ilmaantui ohimoille. Puolen vuoden päästä hiustenlähtö kuitenkin jatkui ennallaan.

      Pari kuukautta sitten kävin Hannukselan vastaanotolla ja hän määräsi heti Spiresistä. Nyt haluaisinkin tietää, onko muilla Spiresiksen käyttäjillä hiustenlähtö kiihtynyt entisestään kuurin alussa? Olen syönyt nyt Spiresistä 1,5 kk. Tein tänä aamuna tukistuskokeen ohimolle, ja edelleen lähtee (paljon) tukkaa, myös pieniä, 2-3 -senttisiä uusia hiuksia. :( Yritän toki olla kärsivällinen, etenkin kun Hannuksela lupasi tuloksia vasta 4 kk kuluttua, mutta entisestään kiihtyvä hiustenlähtö ja harvenevat ohimot kyllä masentavat.

      Tämä on todella kurja vaiva. Toistaiseksi pystyn vielä peittämään kaljuuntumisen otsatukalla, mutta esimerkiksi viime vuoteen verrattuna hiukset ovat vähentyneet tosi paljon. Toisaalta lohduttavaa, että täällä on kohtalotovereita.

      • kohtalotoverisi

        Hei, minulla spiresis auttoi ja loppujen lopuksi hiuksia ei enää lähtenyt... nyt lopetin sen, lääkäri lupasi, että teho säilyisi jatkossakin tai sitten voisin aloittaa uudestaan. Alussa niitä lähti jonkin verran, mutta uskollisesti käytin muistaakseni jopa pari vuotta spiresistä. Hei jos sinua kiinnostaa vaihtaa ajatuksia useammin niin laita sähköposti osoitteesi. Täällä yksi kohtalotoveri ja samassa iässäkin ollaan.


      • kaljuuntuvako
        kohtalotoverisi kirjoitti:

        Hei, minulla spiresis auttoi ja loppujen lopuksi hiuksia ei enää lähtenyt... nyt lopetin sen, lääkäri lupasi, että teho säilyisi jatkossakin tai sitten voisin aloittaa uudestaan. Alussa niitä lähti jonkin verran, mutta uskollisesti käytin muistaakseni jopa pari vuotta spiresistä. Hei jos sinua kiinnostaa vaihtaa ajatuksia useammin niin laita sähköposti osoitteesi. Täällä yksi kohtalotoveri ja samassa iässäkin ollaan.

        Olisin myös kiinnostunut kuulemaan kokemuksia Spiresiksestä. Minulla on alkanut päälaki uhkaavasti harventumaan. Olen 32-vuotias 2 lapsen äiti. Suvussa on naisilla kaljuuntumista, joten tämä ahdistaa minua aikalailla ja ´todennäköisesti on perinnöllistä hiusten harvenemista. Mummoni jopa kaljuuntui täysin, joten sekin voi olla minulla edessä.

        Olen haaveillut vielä kolmannesta lapsesta, mutta näitä lääkkeitä ei saa raskauden ja imetyksen aikana syödä. Pitää vissiin valita: Tukka tai vauva...=(


    • l'espoir

      Onko tietoa, saako tuota spiresistä syödä jos on luonnostaan matalat verenpaineet? Oma hiustenlähtöni kait johtuu PCO:sta.

    • paineinen

      Spiresis ei suoranaisesti alenna verenpainetta, vaan se on nesteenpoistolääke ja sitä kautta alentaa verenpainetta.

      PCO hoidetaan muilla lääkkeillä.

      • pcos

        Pcos: ei ole lääkehoitoa, vaan laihdutus ja liikunta hoitomuotona,
        erityisesti hiilarit alas. Näin minulle lääkärit kertoneet. Paljon joutuu tekemään
        työtä ollakseen"normaali" nainen. Joka aamuinen parranajo, säärikarvat pari
        kertaa viikossa, liosta päänahkaan 2 krt/pv, ihon puuterointi kiillon estämiseksi
        jne ettei muistuttaisi apinaa tai transua.


    • Onpa mainoksen

      oloinen juttu ja melkoisesti haittavaikutuksia.

      • Jaa, onkohan

        Olisiko sitten ollut parempi ettei olisi puhuttu tuotemerkistä vaan vaikuttavasta aineesta, spironolaktonista ja jokainen olisi sitten etsinyt myyntinimen. Kun vielä Suomessa spironolaktonia myydään vain yhdellä tuotenimellä, ei voi puhua mainostamisesta.

        Koska kyseessä on naisilla jossain määrin hiusten kasvuun auttava lääke, moni on asiasta kiinnostunut, vaikka haukutkin mainostamiseksi. Pikemminkin tuntuu että olet mahdollisesti näiden rohdoksina myytävien pillereiden ja hiusvesien myyjä ja koet Spiresiksen kilpailijana ja vieläpä halvempana kustannuksiltaan.

        Kaikilla lääkkeillä on sivuvaikutuksia ja lääkäri pohtii hyöty- ja haittanäkökohdat. Minulla tuo on verenpainelääkkeenä ja lääkäri kieltäytyi nostamasta annostusta koska silloin sivuvaikutukset olisivat tulleet liian suuriksi.


      • Tekstin muotoilu
        Jaa, onkohan kirjoitti:

        Olisiko sitten ollut parempi ettei olisi puhuttu tuotemerkistä vaan vaikuttavasta aineesta, spironolaktonista ja jokainen olisi sitten etsinyt myyntinimen. Kun vielä Suomessa spironolaktonia myydään vain yhdellä tuotenimellä, ei voi puhua mainostamisesta.

        Koska kyseessä on naisilla jossain määrin hiusten kasvuun auttava lääke, moni on asiasta kiinnostunut, vaikka haukutkin mainostamiseksi. Pikemminkin tuntuu että olet mahdollisesti näiden rohdoksina myytävien pillereiden ja hiusvesien myyjä ja koet Spiresiksen kilpailijana ja vieläpä halvempana kustannuksiltaan.

        Kaikilla lääkkeillä on sivuvaikutuksia ja lääkäri pohtii hyöty- ja haittanäkökohdat. Minulla tuo on verenpainelääkkeenä ja lääkäri kieltäytyi nostamasta annostusta koska silloin sivuvaikutukset olisivat tulleet liian suuriksi.

        ja lääkärin nimen maininta useaan kertaan...mutta hyvä jos toimii, ei minulla kokemusta aineesta, mutta luotan vain tutkittuihin lääkkeisiin.


      • AUTTOI täälläkin!
        Tekstin muotoilu kirjoitti:

        ja lääkärin nimen maininta useaan kertaan...mutta hyvä jos toimii, ei minulla kokemusta aineesta, mutta luotan vain tutkittuihin lääkkeisiin.

        Spiresis auttoi minullakin ja määräävänä lääkärinä Matti Hannuksela, voin omalta osaltani "mainostaa" kumpaakin.
        Muutaman kuukauden kuluttua päälaen kaljuuntuminen hidastui ja myös uutta hiusta kasvaa koko ajan (sänkeä on kuin siilillä jos ei siloittele). Tilanne tuskin korjaantuu ennalleen mutta miltähän näyttäisi ilman osaavaa lääkäriä ja tehokasta (ainakin minulle) lääkettä. Sivuvaikutuksia ei ole tullut mitään, annos ollut kohta vuoden 100mg /päivä.
        Lääkäri myös mukava, rauhallinen ja erittäin kokenut naistyyppisen hiuslähdön hoitamisessa Suomessa.


      • Jaa, onkohan
        Tekstin muotoilu kirjoitti:

        ja lääkärin nimen maininta useaan kertaan...mutta hyvä jos toimii, ei minulla kokemusta aineesta, mutta luotan vain tutkittuihin lääkkeisiin.

        Jotkut lääkkeiden sivuvaikutukset ovat hyödyllisiä ja niitä käytetään hyödyksi. Eräs tällainen tällä keskusteluosiollakin runsaasti esillä ollut finasteridi. Tuo lääkeaine kehitettiin miesten eturauhasvaivoihin. Kun sitten lääkettä saaneille miehille alkoi kasvamaan hiuksia, alettiin tutkimaan kyseistä sivuvaikutusta ja kehitettiin erityinen hiusten kasvatukseen tarkoitettu versio samasta vaikuttavasta aineesta. Sprironolakton on verenpainetautiin tarkoitettu nesteenpoistolääke ja sen sivuvaikutuksena on todettu naisilla hiusten kasvun lisääntymistä.

        Miehille on kehitetty muitakin erityisesti dihydrotestosteronin vähentämiseen tähtääviä lääkkeitä joilla saadaan hiusten kasvua elvytettyä. Naistyyppisessä hiustenlähdössä ei ole näin selvää vaikutusmekanismia kuin miehillä, joten erityistä lääkettä ei ole pystytty kehittämään ja joudutaan turvautumaan sivuvaikutuksiin.


    • nainen 46 v

      Minulla oli Spiresis ja Rogaine käytössä, ja hiukseni olivat kauniimmat kuin koskaan. Eivät rasvoittuneet, tuuheat... Jopa hiusraja alkoi hiljalleen siirtyä eteenpäin.

      Vuoden käytön jälkeen jouduin lopettamaan Rogainen, koska se alkoi ärsyttää päänahkaa. Nyt hiuksia taas lähtee. Spiresis ei riitä pitämään niitä päässä.

      Minulle riittäisi tämäkin taso, jos se pysyisi, ja jos saisin hiusrajaan kasvua. Olen harkinnut hiustensiirtoa. Onko kellään siitä kokemuksia?

      • Aloittaja aa..

        Ööö.. Miten muuten voi auttaa kanssaihmisiä, kuin kertomalla lääkkeen nimen ja lääkettä määränneen lääkärin nimen...?? Olen siis tämän ketjun aloittaja ja samalla tavalla hehkutan jatkossakin jos apua ongelmiin saan.

        Hyvää kevättä !!


    • spirolaktoni_tyttö

      Aloittaja!

      Olisipa mielenkiintoista kuulla tilanteestasi nyt. Kaksi vuotta kulunut, loppuiko hiustenlähtö lopullisesti? Onko Spiresis edelleen käytössä? Mikä tukkatilanne? :)

    • jees_jees

      Samoin kiinnostaa minuakin muiden kokemukset :) Itse sain reilu viikko sitten spiresis kuurin. Minulla hiukset on ohentuneet tosi paljon viimeisen 10 v aikana ja nyt vasta kun päälaki alkaa pilkottaa tosi paljon monesta kohtaa, menin lääkärille. Vielä en tietenkään voi sanoa auttaako, mutta sen olen myös huomannut että nyt alkuun lähtee mielestäni enemmän hiuksia kuin ennen kuuria! Toivottavasti se tasoittuu tässä ajan kanssa.

    • jees_jees

      Hei vielä,

      kuuluuko spiresis kuurin alussa lähteä enemmän hiuksia? Nyt ihan tosissani säikähdin kun joka vetäisyllä jää sormien väliin 1-3 hiusta ja ihan äkkiseltään lähti jo 50 hiusta! Aiemmin siis hiuksia ei lähtenyt kerralla paljoa vaan ne oli vaan ohentuneet tasaisesti. Spiroa olen syönyt vasta viikon ja tämä hiustenlähtö on tullut nyt kuvioihin!!

    • Mrs Tukaton

      Olen 40-vuotias, hiukset ohentuneet pikku hiljaa vuosien varrella, lisäksi päänahan punoitusta ja kutinaa vuosia. En vaan käynyt lääkärissä, kun ajattelin, että "tämä nyt on vaan tämmöistä". Kunnes: lapsen saannin jälkeen, imetyksen aikana ja sen jälkeen tilanne muuttui kevättalven aikana pahaksi. Jakaus on leveä ja ohimo noussut toisella puolella reippaasti päälaelle, sivuilla hiuksia niukasti.

      Kävin huhtikuussa ihotautilääkärillä, jonka mukaan kyseessä oli karvatupentulehdus ja hän määräsi minulle 3 kk:n tetrasykliinilääkityksen. Kk:n lääkkeen syönnin aikana tilanne vaan paheni, googletin tämän viestiketjun ja varasin ajan emeritusprofessori Matti Hannukselalle... Uskallan sanoa nimenkin, koska harvoin olen ollut näin ystävällisen ja sydämellisen lääkärin vastaanotolla. Hän sanoi, että kyseessä on naistyyppinen kaljuuntuminen eikä suinkaan karvatupentulehdus. Niinpä sitten aloitin tällä viikolla Spiresiksen ja jännittää kyllä todella, auttaako se ajan kanssa. Hiustenlähtö on ollut todella stressaavaa. Tuntuu että naiseus katoaa, kun pää on kuin kaljulla miehellä. Onneksi aviopuoliso on jaksanut tsempata, muuten olisin varmaan romahtanut.

      Edelliselle kirjoittajalle: Spiresiksen yksi sivuvaikutus voi olla hieman paradoksaalisesti hiustenlähtö, vaikka lääkettä tukankasvattelun toivossa syödään. En tiedä, miten yleinen tämä sivuvaikutus on, mutta asiasta kannattaa olla yhteydessä omaan lääkäriin.

      Onko kenelläkään kokemusta siitä, onko suun kautta otettava kortisoni auttanut tämäntyyppisessä hiustenlähdössä?

      Kanssasisarille, joilla on runsasta tukanlähtöä: hakeutukaa ajoissa asiasta tietävälle ihotautilääkärille. Siis jo siinä vaiheessa kun kalju ei paista eikö jakaus ole leveä.

    • jees_jees

      Nyt näyttäisi että minulla tuo runsaampi hiustenlähtö taisikin olla vaan ihan ohimenevä juttu, nyt niitä ei taas lähde kuin ihan muutama. Mutta spiresiksen vaikutuksia edelleen odottelen, lääke on kyllä sopinut onneksi minulle hyvin. Sivuvaikutuksia on ollut tosi vähän, alkuun huippasi jonkin verran mutta nyt sekin on jo tasaantunut. Se on kyllä totta että hiustenlähtö on naiselle kova paikka ja ainakin mulla ihan jatkuvasti mielessä. Kateellisena katselen kaikkien muiden normaaleja hiuksia, ohuita ja paksuja, ja ajattelen että saisinpa edes tuollaiset tai tuollaiset hiukset. Tilanteeni ei onneksi ole (vielä) hirmu paha, vaikka päälaelta onkin tukka ohentunut tosi paljon. Ja edestä tilanne on pahin ja jakaus leventynyt. Hiuksia kasvaa tosi harvassa, mutta onneksi ainakin vielä sivukjakauksella pilkottavan päänahan saa piiloon. Mulla on tuossa edessä (tai varmaan muuallakin päälaella mutta niitä en itse näe) ihan selvästi paikka paikoin sellaisia pieniä kaljuja kohtia, tyyliin 2-3 mm halkaisijaltaan joissa ei hiusta kasva ollenkaan. Auttaakohan spiresis tällaisiin kohtiin? Tai no tietenkin se riippuu onko siellä karvatuppi enää elossa kasvattamaan uutta hiusta. Syksyllä varmaan tilanteen jo näkee onko lääkkeestä ollut apua. Jos ei, niin sitten kokeilen viimeisenä vaihtoehtona Rogainea. Mites onko muilla uusi hius ollut entistä ohuempaa ja kasvaako pitkäksi? Itseltä ainakin lähtee jonkin verran ihan lyhyttäkin hiusta (1-5 cm) eli jostain syystä hiukset ei jaksa kasvaa pitkiksi.

    • kukkaL

      Vielä kysymys teille joilla spiresis on auttanut. Eli kun uutta hiusta alkoi kasvaa, niin oliko se entistä ohuempaa? Mulla ainakin uusi hius mitä tuolta pukkaa on todella ohutta ja melkein väritöntä. En tiedä vahvistuuko ne siitä, nyt siis vasta n. 1-2 cm pituista. Ja tilanne tosiaan tuossa päälaella missä harveneminen on tapahtunutkin.

    • 13 vuotta kaljuna

      Itsellä hiustenlähtö loppui tuolla lääkkeellä, mutta uusia ei koskaan kasvanut tilalle. Joten koskaan en voi enää pitää hiuksiani auki. Joka ikinen aamu pitää tupeerata ja laittaa lakkaa ja pinneillä hiuslisäke ja tietysti vielä hiukset kiinni jotta voi asetella jokaisen hiuksen erikseen paikalleen. Lääkkeen sivuvaikutuksena hampaista lähti kiille joten todennäköisesti menetän hampaanikin tulevaisuudessa.

    • supiturkki

      Hei käykö tuo Spiresis miehille jotka kärsivät hiusten lähdöstä

      • Ei_kannata

        Ei tehoa kovinkaan paljon miehillä, koska naistyyppinen hiustenlähtömetodi poikkeaa. Miehille parempi vaihtoehto on finasteridi ja jos naisella on miestyyppistä hiustenlähtöä, niin hänellekin käytetään vähän samantyyppisesti toimivaa lääkitystä esimerkiksi e-pillereissä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      697
      6239
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      526
      3739
    3. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      187
      3581
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      172
      2794
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      10
      2509
    6. 285
      2210
    7. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      24
      1593
    8. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      109
      1488
    9. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      100
      1429
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      89
      1220
    Aihe