Voinko päästä?

alik90

Voinko päästä rauhanturvaajaksi, kun olen ilmatorjunnan viesti AU. Koulututukseltani ylioppilas ja pääsin viime keväänä opiskelemaan teknilliseen korkeakouluun sähkötekniikkaa. Minulla ei siis ole valmista ammattia, mutta miksi amikset valittaisiin hyvin menestyneiden ylioppilaiden tilalle, varsinkin jos on opiskelupaikka yliopistossa? Ikää 20 ja fyysinen kunto ihan hyvä (coopper 2800m) ja lihaskuntokin hyvä.

Millaisiin hommiin sijoittuisin? Olisiko mahdollista päästä esim jääkäriksi tms vai nakitetaanko minut johonkin viestinnällisiin hommiin jokatapauksessa?

4

1008

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Purdum 9/56

      Voit, ja vieläpä helposti.
      Rauhanturvaajista on nyt todellinen, näkyvä pula, joten lähes "kuka tahansa" voi sinne päästä.
      Opinnoillasi ei ole niinkään suurta merkitystä - oletko amiksesta, vaiko sitten lukiosta... ammatilla taas tosin on, esim. sähkö- kylmä- elektroniikka- asentajista on hyötyä, ja aika-ajoin jopa pulaa. Samoten kuten lääkäreistä ja muista terveydenhuollon ammattilaisista. Ammatti siis voi antaa joko suuren plussan, mutta sen puuttuminen ei näinä päivinä juurikaan tuo miinusta (;koska pula).

      Tosin ensimmäiseksi (mitä luultavimmin) tulet 'pääsemään' Kosovoon, jossa taso ja tekeminen on samaa luokkaa; mitään ei tapahdu, mitään ei tehdä, ja siellä on rt-porukan suurimmat pentusählärit mitä on kuunaan nähty. Anteeksi nyt vaan kaikille loukkaantuneille.
      Mutta ei se mitään. Jostain se on aloitettava se kokemuksen kartuttaminen ja kasvaminen. Ja saahan sitä samalla sen perinteikkään Audinkin matkaansa :)

      Voit siis hyvin mielin hakeutua rt:ksi, ja suurella todennäköisyydellä jopa päästä sellaiseksi.
      Onnea matkaan!

      • reissuja takana

        Juuri näin: Kosovossa on justiinsa ne pahimmat sählärit, kuten edellinen sanoi. Se on se eka paikka monelle, varsinkin nuorelle leikki-ikäiselle jonne mennään makaamaan ja juopottelemaan kun lapsilisien tuleminen lakkaa. Kosovo on ollut viimevuosina vähän niin kuin sellainen jatkokoulu intille sen jälkeen kun amerikkalainen pakotti sen rauhaan.

        Mutta huomasin ap.n viestissä yhden asian. Hän on ylimielinen! Luulee olevansa jotakin kun on mielestään jotenkin parempi kuin "amikset". Mielestäni tuollainen ajatusmaailma pilaa porukan ilmapiiriä.
        Mikä amiksissa vikana? Ei kaikki halua olla mitään insinöörejä, eikä kaikkien tavoite ole olla joku alikessu tai työnjohtaja joka paikassa. Alaisten arvostaminen siis tulisi oppia ja se että kaikki ovat samanlaisia ihmisiä oli se toimenkuva millainen tahansa. Mutta päsmääjät pilaa porukan henkeä aina, varsinkin kyvyttömät sellaiset!
        Amiksilla on usein enempi elämänkokemusta ja näkemystä kuin koulunpenkkejä kuluttaneilla teoreetikoilla, ja sitä tarvitaan rauhanturvaajana ollessa. No riippuen toki paikasta, koska joissakin paikoissa mitä tyhmepi olet sen enempi jaksat luulla.

        Mielestäni ap. on ylimielinen teoreetikko jota ei tulisi valita käytännön taitoja sekä sosiaalista fiksua asiallista ulospäinsuuntautuneisuutta vaativiin rt-tehtäviin.

        Mitään minä minä -miehiä ja naisia ei rt-joukoissa saisi olla.


      • aloittaja
        reissuja takana kirjoitti:

        Juuri näin: Kosovossa on justiinsa ne pahimmat sählärit, kuten edellinen sanoi. Se on se eka paikka monelle, varsinkin nuorelle leikki-ikäiselle jonne mennään makaamaan ja juopottelemaan kun lapsilisien tuleminen lakkaa. Kosovo on ollut viimevuosina vähän niin kuin sellainen jatkokoulu intille sen jälkeen kun amerikkalainen pakotti sen rauhaan.

        Mutta huomasin ap.n viestissä yhden asian. Hän on ylimielinen! Luulee olevansa jotakin kun on mielestään jotenkin parempi kuin "amikset". Mielestäni tuollainen ajatusmaailma pilaa porukan ilmapiiriä.
        Mikä amiksissa vikana? Ei kaikki halua olla mitään insinöörejä, eikä kaikkien tavoite ole olla joku alikessu tai työnjohtaja joka paikassa. Alaisten arvostaminen siis tulisi oppia ja se että kaikki ovat samanlaisia ihmisiä oli se toimenkuva millainen tahansa. Mutta päsmääjät pilaa porukan henkeä aina, varsinkin kyvyttömät sellaiset!
        Amiksilla on usein enempi elämänkokemusta ja näkemystä kuin koulunpenkkejä kuluttaneilla teoreetikoilla, ja sitä tarvitaan rauhanturvaajana ollessa. No riippuen toki paikasta, koska joissakin paikoissa mitä tyhmepi olet sen enempi jaksat luulla.

        Mielestäni ap. on ylimielinen teoreetikko jota ei tulisi valita käytännön taitoja sekä sosiaalista fiksua asiallista ulospäinsuuntautuneisuutta vaativiin rt-tehtäviin.

        Mitään minä minä -miehiä ja naisia ei rt-joukoissa saisi olla.

        Ikävää jos sait kuvan, että minulla olisi jotain ammattikoulunkäyneitä vastaan. Päinvastoin armeijassa huomasin, että usein he menestyvät paremmin kuin lukiolaiset. Ideani oli vain ihmetellä miksi amikset pääsisivät rt-tehtäviin ja lukiolaiset ei, vaikka molemmat koulut ovat nykyään täysin rinnastettavissa keskenään.

        Mutta niin voinko päästä vaikka jääkäriksi, kun olen viesti au ja opiskelen tekniikkaa?


      • reissuja takana
        aloittaja kirjoitti:

        Ikävää jos sait kuvan, että minulla olisi jotain ammattikoulunkäyneitä vastaan. Päinvastoin armeijassa huomasin, että usein he menestyvät paremmin kuin lukiolaiset. Ideani oli vain ihmetellä miksi amikset pääsisivät rt-tehtäviin ja lukiolaiset ei, vaikka molemmat koulut ovat nykyään täysin rinnastettavissa keskenään.

        Mutta niin voinko päästä vaikka jääkäriksi, kun olen viesti au ja opiskelen tekniikkaa?

        Rauhanturvatehtävissähän kaikki alle kersantin ovat jääkäreitä ja kersantit ovat ryhmänjohtajia. Reservin vänskät ovat joukkueen varajohtajia ja kantahenkilökunnan luti tai vänskä on joukkueenjohtaja.
        Jokainen jääkäri olipa arvoltaan sitten jääkäri, korpraali tai alikessu voivat olla partionjohtajia väliaikaisesti, mutta parempaa palkkaa he eivät siitä saa. Partion virallisiksi johtajiksi valitaan henkilöitä ja he ovat yleensä kersantteja.

        Mennyt tuo arvovalta vähän vääriin käsiin tehtävillä Porin prikaatin valmiuskjoukkojen myötä, koska siellä kokemattomat saattavat yrittää johtaa kokemattomia. Väliaikaisena partionjohtajana toimii ohjeen mukaan aina partion vanhin, mutta sekään käytäntö ei toimi kun munattomat pyrkii aina johtamaan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 185
      2048
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      53
      1942
    3. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      135
      1588
    4. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      147
      1544
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1324
    6. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1207
    7. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1185
    8. Naisten tyypilliset...

      Naiset ei varmaan ymmärrä itse miten karmealle heidän tavara haisee. Miehet säälistä nuolevat joskus, yleensä humalassa
      Ikävä
      10
      1173
    9. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      3
      1138
    10. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      11
      1137
    Aihe