Nyt kun Iitakin alkaa olla "mummoiässä" ja lueskelee suomalaisista dobsuista, niin on todella hälyttävää,
että keski-ikä jää alle 10 vuoden, sekä cardioon kaatuneita on liian paljon 4-8 vuotiaissa...
Siinä on sellainen kohta, etten ikinä hanki Suomesta pentua, koska keski-ikä on liian matala.
En osaa sanoa, mistä se johtuu, mutta ainakaan ei yhtään enenpää kasvattajien pitäisi panostaa
isoon, ns. näyttelylinjaiseen, vaan käyttökoiriin, joita hiisivieköön dobsut on.
Myönnettäköön, ettei pööpet ole niin jakautunut kahtia, kuin jotkut muut rodut, mutta huolestuttavalta
kieltämättä näyttää... :(
Jenkeissä on hyvä kanta, mutta ainakaan itse en suosi "puikkokuonoista", vaan rotevampaa saksalaismallista
enkä tarkoita kokoa, säkää, vaan olemusta... Näyttelytuomarit suosii isoa dobsua, rotumääritelmän
ylärajoilla...nartut 70 cm...urokset yli muutamalla sentillä... ei hyvä. :(
Pari sanaa koirista
26
361
Vastaukset
- 2+14
Kahtos vaan! Kerrankin koirista asiaa,eikä pelkkää lässynlässyä tai uhkailua sekä veetuilua.
- atlatl
...mutta aloittajan viesti kertoo jälleen selvää kieltä liian pitkälle menneen rotujalostuksen vaaroista.
Kumma kun ihminen jatkaa tätä tuhoisaa jalostusta,joka pilaa niin monen eläimen terveyden.
Voisiko jalostusta kehittää taas ikäänkuin toiseen suuntaan,jotta terveysriskejä saadaan vähemmäksi,vai onko tuo yksisuuntainen tie??
rotuun joten en näe juurikaan muita kuin näyttelypuolen koiria, kuten muissakin roduissa. Joskus hieraisee näyttelyissä silmiään kun käyttöluokan koirat astuvat kehään. Kaikkia ei edes äkki katsomalta samaksi roduksi tunnistaisi.
- Jere-lahti
Onneksi vielä ei Dobsun kohdalla olla mentykään käyttö/näyttö-linjaan...mitä esim saksan pk.
Niitä "luisuselkäisiä sammakoita" en kyllä halua dobberi-puolelle tulevan. Luonnetta kovasti
maassamme yritetään jalostaa pois dobbereilta, valitettavasti...
kirjoitat niin asiaa, vaikken dobsuista mitään ymmärräkään :) Omassa rodussa tunnutaan jalostavan aina vaan pienempään suuntaan, kun halutaan "oikeankokoista" agikoiraa (ts. midiä, ettei joudu kisaan bordercollien kanssa) ja unohdetaan, että paimenkoiran TÄYTYY kyetä siihen alkuperäiseen käyttötarkoitukseen myös koon puolesta.
Välillä toivoisi, että kaikissa roduissa ymmärrettäisiin arvostaa sitä alkuperää... Tsemppiä oikeanlaisen dobsun hakuun :)- Jere-lahti
Juu, kyllä pitäisi pitää JÄRKI mukana noissa jalostuksissa, eikä tuijottaa ulkonäköä...
Dobberien luonteesta voisin pitää vaikka luennon, miten se on "jalostettu" alas maassamme...
mutta antaa olla nyt. 70/80-luku kunniaan! - katsu. l.
Jere-lahti kirjoitti:
Juu, kyllä pitäisi pitää JÄRKI mukana noissa jalostuksissa, eikä tuijottaa ulkonäköä...
Dobberien luonteesta voisin pitää vaikka luennon, miten se on "jalostettu" alas maassamme...
mutta antaa olla nyt. 70/80-luku kunniaan!kyllä se on rodussasi maassamme tehty näyttelypuudeleita ottamalla ja pennuttamalla
ne pehmeimmät urokset & nartut. ei ole kuten sanoit maassamme dobermanni niin kuin ennen! Jere-lahti kirjoitti:
mutta antaa olla nyt. 70/80-luku kunniaan!ja meillä taas rodun alkuperämaassa varautuneisuutta (huom! ei arkuutta) pidetään viisauden merkkinä. Ja nyt yritetään kovasti sosiaalisempia, ja se taas vaikuttaa käyttöominaisuuksiin. Ja käyttöominaisuudet vaikuttavat rakenteeseen; sama se varmaan pätee dobsuissakin?
- Jere-lahti
hinski kirjoitti:
ja meillä taas rodun alkuperämaassa varautuneisuutta (huom! ei arkuutta) pidetään viisauden merkkinä. Ja nyt yritetään kovasti sosiaalisempia, ja se taas vaikuttaa käyttöominaisuuksiin. Ja käyttöominaisuudet vaikuttavat rakenteeseen; sama se varmaan pätee dobsuissakin?
kun katsoo maamme dobsujen luonnetestejä, niin on tottakai hyviäkin, mutta sanoisin noin 85%
hermoissa on häikkää... (anteeksi näin vahva sanonta)...se on juurikin tulosta siitä, kun
todellisesta käyttökoirasta tehdään sohvan-koristetta ja pikku-lenkeille sopivaa komeaa koiraa.
Oikea dobberi ei ole tullainen! Se on kyllä hyvinkin mukautumiskykyinen, mutta sitä "Virtaa" sä
et saa siitä OIKEASTA dobsusta koskaan pois! Lisäksi nyt on liian paljon kodinvaihtajia...dobsu on
suloinen ja nätti pentuna, mutta väärin käsiteltynä ja kasvatettuna siitä voi tulla aika paha otus. Jere-lahti kirjoitti:
kun katsoo maamme dobsujen luonnetestejä, niin on tottakai hyviäkin, mutta sanoisin noin 85%
hermoissa on häikkää... (anteeksi näin vahva sanonta)...se on juurikin tulosta siitä, kun
todellisesta käyttökoirasta tehdään sohvan-koristetta ja pikku-lenkeille sopivaa komeaa koiraa.
Oikea dobberi ei ole tullainen! Se on kyllä hyvinkin mukautumiskykyinen, mutta sitä "Virtaa" sä
et saa siitä OIKEASTA dobsusta koskaan pois! Lisäksi nyt on liian paljon kodinvaihtajia...dobsu on
suloinen ja nätti pentuna, mutta väärin käsiteltynä ja kasvatettuna siitä voi tulla aika paha otus.nyt niin kovin vahvasti ollut väitetty. Kyllähän rodun harrastajana varmaan tiedät, mitä odotat dobsulta. Ja mä olen aina ajatellut niitä virrakkaiksi ja viettivoimaisiksi eli ei missään nimessä sohvaperunoiksi. Jokainen pentu on suloinen, omistajan velvollisuus on ottaa selvää, mihin "kätensä lykkää". Kai nuo kodinvaihtajat on seurausta siitä, että oma osaaminen on ajateltu toisenlaiseksi kuin palveluskoirarotu vaatii
Jere-lahti kirjoitti:
suloinen ja nätti pentuna, mutta väärin käsiteltynä ja kasvatettuna siitä voi tulla aika paha otus.No oma käsitykseni menee pikemmin toisinpäin,jos vertaan sitä,mitä on aikoinaan ollut ja mitä nyt.
Eli se,mihin itse olen enemmän törmännyt,että nykypäivänä löytyy paljon " liikaa virtaa olevia" eli koiria,joilla keittää vähän siihen malliin yli,että toimintavarmuus jää vähemmälle.
Eli jos siis vertaan niihin vanhoihin " kuokka ja kirves" koiriin,niin oma kokemukseni ( siis muitten koirista),ne oli paremmin balanssissa toimintakyvyn ja tempperamentin puolelta.
Karkeemmin sanottuna,ei ne käyneet siinä määrin turhilla kierroksilla.
- 12+17
Tuo on muuten totta. Täällä meilläpäin on kohta dogin mittoja tavoitteleva uros dobermanni.
ei se enään ole kaunis. onhan niitä ylikokoja,mutta on olen samaa mieltä kanssasi,ettei niitä
pitäisi risteyttää. lihaksikas noin 40 - 42 kiloinen koira on kaunis vielä,säkältään noin 70cm - 13+13
No minkälainen on oikea dobermanni? Kehutkos taas omia koiriasi ja havlvennat muiden
koiria? Entä kehutkos taas itseäsi niinkun aina kehut?- Jere-lahti
Iita on luonnevikainen narttu, pysyy kyllä ohjauksella kurissa ja tulee toimeen itseään
nuorempien narttujen kanssa nykyään. Tuli mulle pari-vuotiaana veljeltäni.
Luoti on miten mä nyt sanoisen sen omanarvontuntoinen uros, 1 v ja 7 kk, oikea dobermanni,
äärimmäisen sukupuolestaan tietoinen, ei tule muiden kuin tuttujen urosten kanssa toimeen,
ei rähjää, vaan menee päälle ja kunnolla...tuota ominaisuutta ei edes dobbereista pitäisi yrittää
karsia, alkuperäistä luonnetta... Pitäisi olla mahdotonta pitää kahta urosta samassa tilassa...
nykyään on jopa kaksi uros dobsua keskenään ilman ongelmia... EI! Ei noin... - rotikkatyttö
Jere-lahti kirjoitti:
Iita on luonnevikainen narttu, pysyy kyllä ohjauksella kurissa ja tulee toimeen itseään
nuorempien narttujen kanssa nykyään. Tuli mulle pari-vuotiaana veljeltäni.
Luoti on miten mä nyt sanoisen sen omanarvontuntoinen uros, 1 v ja 7 kk, oikea dobermanni,
äärimmäisen sukupuolestaan tietoinen, ei tule muiden kuin tuttujen urosten kanssa toimeen,
ei rähjää, vaan menee päälle ja kunnolla...tuota ominaisuutta ei edes dobbereista pitäisi yrittää
karsia, alkuperäistä luonnetta... Pitäisi olla mahdotonta pitää kahta urosta samassa tilassa...
nykyään on jopa kaksi uros dobsua keskenään ilman ongelmia... EI! Ei noin...siis niin sanottuja "kovanlinjandobermanneja", jere-lahti hei, et saa alkuperäistä dobermannia
enää koskaan,aika meni jo! sama mun rodussa - Jere-lahti
rotikkatyttö kirjoitti:
siis niin sanottuja "kovanlinjandobermanneja", jere-lahti hei, et saa alkuperäistä dobermannia
enää koskaan,aika meni jo! sama mun rodussaNykyaikaisen Alkuperäisiä Dobermanneja kannatan koko sydämestäni. Siinä on pari ehkä ei toivottua
rodun-omaista luonteenpiirrettä, mutta muuten ne ja se luonne ja koko olemus...
Itse muistan 70-luvun lopun ja tosiaan kasari-dobbereita, oli hieman erillaisia, kuin noi puudelit
nykyään. Mutta aika entinen ei koskaan enää palaa...täytyy Saksasta kai dobsut tuoda salaa... :D - rotikkatyttö
Jere-lahti kirjoitti:
Nykyaikaisen Alkuperäisiä Dobermanneja kannatan koko sydämestäni. Siinä on pari ehkä ei toivottua
rodun-omaista luonteenpiirrettä, mutta muuten ne ja se luonne ja koko olemus...
Itse muistan 70-luvun lopun ja tosiaan kasari-dobbereita, oli hieman erillaisia, kuin noi puudelit
nykyään. Mutta aika entinen ei koskaan enää palaa...täytyy Saksasta kai dobsut tuoda salaa... :Dkoirat? nehän jopa tappeluttaa dobermanneja siellä,et kai tue tuollaista?
olen nähnyt tosi arpisen typistetyn venäjän dobberin. - Jere-lahti
rotikkatyttö kirjoitti:
koirat? nehän jopa tappeluttaa dobermanneja siellä,et kai tue tuollaista?
olen nähnyt tosi arpisen typistetyn venäjän dobberin.kuulu yleensä tuollainen, ne on muita rotuja sitten, joilla saatanan rääkkäystä harrastetaan!
Ryssistä en ihmettele yhtään...yli-koko dobbereita..."mitä isompi, sen parempi" ajettelee noi
perkeleen kaalipadat välittämättä vähääkään rotu-määritelmistä, saavat isolla volyymilla tuotua
"uudet standardit" dobsuille..
Kyllä äitini kertoi, että käyttövalio-narttunne (eli muuten 14v.) isukki testattiin toisella uroksella
"miten painii ja puree", tuotiin Finnjetillä (laivalla) pikkuinen kotiin sitten aikoinaan... :D - 529
Jere-lahti kirjoitti:
kuulu yleensä tuollainen, ne on muita rotuja sitten, joilla saatanan rääkkäystä harrastetaan!
Ryssistä en ihmettele yhtään...yli-koko dobbereita..."mitä isompi, sen parempi" ajettelee noi
perkeleen kaalipadat välittämättä vähääkään rotu-määritelmistä, saavat isolla volyymilla tuotua
"uudet standardit" dobsuille..
Kyllä äitini kertoi, että käyttövalio-narttunne (eli muuten 14v.) isukki testattiin toisella uroksella
"miten painii ja puree", tuotiin Finnjetillä (laivalla) pikkuinen kotiin sitten aikoinaan... :Dtaas yksinkertanen skinipoitsu vauhissa, kyllä taas turun mummo, juoppo ruotsalais mummo, norjan tekopyhä oppinu, ja rikollisia työkseen hyysäävä itsetunnoton hoitsu istuu perse märkänä tuolillaan, niin ja toi palstan typerin joojoomummo.
529 kirjoitti:
taas yksinkertanen skinipoitsu vauhissa, kyllä taas turun mummo, juoppo ruotsalais mummo, norjan tekopyhä oppinu, ja rikollisia työkseen hyysäävä itsetunnoton hoitsu istuu perse märkänä tuolillaan, niin ja toi palstan typerin joojoomummo.
ja täähän olisi suorastaan hauska, jos saisi vielä tekstistä selvää :)))) Mut ei se mitään, ota huomenna uusi yritys. Ja sorry kaikille, kun erehdyin ruokkimaan illortia
- Jere-lahti
529 kirjoitti:
taas yksinkertanen skinipoitsu vauhissa, kyllä taas turun mummo, juoppo ruotsalais mummo, norjan tekopyhä oppinu, ja rikollisia työkseen hyysäävä itsetunnoton hoitsu istuu perse märkänä tuolillaan, niin ja toi palstan typerin joojoomummo.
Kuunteles kun laulaja-muija murisee kuin narttu-dobberi... :D
http://www.youtube.com/watch?v=n9AcG0glVu4 - rotikkatyttö
Jere-lahti kirjoitti:
http://www.youtube.com/watch?v=n9AcG0glVu4Arch Enemy! Ruotsalainen bändi naisvokalistilla!
Ole hyvä, We Will Rise http://www.youtube.com/watch?v=R4Dn02bR4pg - rotikkatyttö
Jere-lahti kirjoitti:
http://www.youtube.com/watch?v=n9AcG0glVu4Anteeksi kun kysyn,mutta osaatko pelata snookeria? Mie olen täällä Lahdessa ja mulla
ei oikein ole ystäviä vielä,tulin töihin LKS:ään. - Jere-lahti
rotikkatyttö kirjoitti:
Anteeksi kun kysyn,mutta osaatko pelata snookeria? Mie olen täällä Lahdessa ja mulla
ei oikein ole ystäviä vielä,tulin töihin LKS:ään.En mä kyllä ole snooreria pelannut, kyllä säännöt tunnen. :) 9-palloa ja mustaa 8:sia kyllä
olen gänässä lätkinyt baareissa... :D
Jaa että kaupunginsairaalaan...muista, että vaksit ja varasto on vittumaisia...Juu, ei siinä mitään,
laita tuonne postiini viestiä, niin vastaan kyllä (jere-lahti) suomi24.fi - rotikkatyttö
Jere-lahti kirjoitti:
En mä kyllä ole snooreria pelannut, kyllä säännöt tunnen. :) 9-palloa ja mustaa 8:sia kyllä
olen gänässä lätkinyt baareissa... :D
Jaa että kaupunginsairaalaan...muista, että vaksit ja varasto on vittumaisia...Juu, ei siinä mitään,
laita tuonne postiini viestiä, niin vastaan kyllä (jere-lahti) suomi24.fiSen (ät) merkki lisäsin väliin. Kts postisi ;))
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 62931
Naisten top-5 red flagit
1. Feminismi: kertoo keskenkasvuisuudesta, välttää vastuuta tekemällä miehistä kestosyyllisen kaikkeen 2. Ylipaino: kiel111851Medvedev: Suomi tuhoutuu ydinsodassa ensimmäisenä
Venäjän ydinaseilla on lyhyin matka Suomeen, joten ydinsodassa Suomi tuhoutuu heti sodan alkuminuuteilla, muilla mailla266805- 58748
- 55663
- 57580
Onko se loukkaavaa
Kun joka kerta tuijotan sun peppua. En mahda sille mitään, että se vangitsee katseeni. Pohdin vain että ei minusta ole k93579Onko kaivattusi seinäruusu?
Kun hän saapuu paikalle, huomaako kukaan, vai kääntyvätkö päät? Onko se hyvä vai huono juttu? Oletko sinä huomattu vai45566- 23556
- 79554