Miten lukion käymätön pärjää OKL:ssa?

RunMe

Hei!

Onko kokemuksia OKL opiskelusta ilman lukiotaustaa? Itse olen hakukelpoinen, mutta ilman lukion todistusta ja mietin tuossa kun esim. Jkl:n OKL:n sivuja tutkailin, että tutkintorakenteessa oli miltei kaikkiin opintokokonaisuuksiin tarvittavana pohjakoulutuksena esim. "lukion lyhyt matematiikka"... yms. Järjestetäänkö jonkinlaisia pienimuotoisia kursseja niille, jotka opiskelevat muu kuin lukio pohjakoulutuksena, esim. juuri joku intensiivikurssi matematiikasta tms.? Miten me muut korkeakoulukelpoiset olemme huomioituina?

6

866

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 4nen

      oletetaan että ne tiedot ja taifot on.
      Etälukioissa voi suorittaa yksittäisiä kursseja vaikka matikasta...sinne vaan.
      T. nimim. kokemusta on , nelosen matikkalainen

      • Harmi1

        Joutuu tekemään 200%:sti enemmän työtä, koska ei ole tiedollisesti samalla tasolla muiden kanssa ja sillä tasolla, joka oletetaan hallitsevan jo opiskelujen alussa. Sisulla voi pärjätä. Onnea matkaan.


      • RunMe
        Harmi1 kirjoitti:

        Joutuu tekemään 200%:sti enemmän työtä, koska ei ole tiedollisesti samalla tasolla muiden kanssa ja sillä tasolla, joka oletetaan hallitsevan jo opiskelujen alussa. Sisulla voi pärjätä. Onnea matkaan.

        Kiitos näistä vastauksista. Pitäisi ottaa yhteyttä vielä yliopistoon ja kysellä sieltäkin aiheesta. On se kuitenkin kumma, kun olen kaikesta huolimatta korkeakoulukelpoinen. Minusta pitäisi ottaa enemmän huomioon myös ne, jotka eivät ole lukiota käyneet. Motivaatio on kuitenkin korkea. Kasvatustieteen appro on suoritettuna ja aineopinnot vuorossa seuraavana. Sisulla aion pärjätä, mutta olisihan se kiva tietää, jos olisi mahdollista syventää osaamistaan esimerkiksi juuri matematiikassa...


      • Ilman yo-todistusta
        RunMe kirjoitti:

        Kiitos näistä vastauksista. Pitäisi ottaa yhteyttä vielä yliopistoon ja kysellä sieltäkin aiheesta. On se kuitenkin kumma, kun olen kaikesta huolimatta korkeakoulukelpoinen. Minusta pitäisi ottaa enemmän huomioon myös ne, jotka eivät ole lukiota käyneet. Motivaatio on kuitenkin korkea. Kasvatustieteen appro on suoritettuna ja aineopinnot vuorossa seuraavana. Sisulla aion pärjätä, mutta olisihan se kiva tietää, jos olisi mahdollista syventää osaamistaan esimerkiksi juuri matematiikassa...

        Olen tähän asti pärjännyt vallan mainiosti ilman minkään sortin lukiopohjaa. Matematiikasta en tiedä muissa laitoksissa, mutta ei se minulle ainakaan erityisen vaikealta tuntunut. Tämä siis pätee, jos ei ole valitse kyseistä ainetta sivuaineekseen. Matematiikassa on ollut oleellisempaa ymmärtää matematiikan käsitteitä niin, että kykenee ne mahdollisimman tehokkaasti oppilaille avaamaan. Haitaksi ei tietenkään ole, jos matematiikkaan perehtyy jo ennalta.

        Mikäli kielet ovat olleet aikasemmin ongelmana, saattaa OKL:ssä joutua tekemään tavallista enemmän työtä, mutta kyllä niistä jokainen läpi tavalla tai toisella pääsee. Eli jos pääset sisälle laitokseen, niin kyllä sieltä ajallaan vielä poiskin pääset.


      • RunMe
        Ilman yo-todistusta kirjoitti:

        Olen tähän asti pärjännyt vallan mainiosti ilman minkään sortin lukiopohjaa. Matematiikasta en tiedä muissa laitoksissa, mutta ei se minulle ainakaan erityisen vaikealta tuntunut. Tämä siis pätee, jos ei ole valitse kyseistä ainetta sivuaineekseen. Matematiikassa on ollut oleellisempaa ymmärtää matematiikan käsitteitä niin, että kykenee ne mahdollisimman tehokkaasti oppilaille avaamaan. Haitaksi ei tietenkään ole, jos matematiikkaan perehtyy jo ennalta.

        Mikäli kielet ovat olleet aikasemmin ongelmana, saattaa OKL:ssä joutua tekemään tavallista enemmän työtä, mutta kyllä niistä jokainen läpi tavalla tai toisella pääsee. Eli jos pääset sisälle laitokseen, niin kyllä sieltä ajallaan vielä poiskin pääset.

        Kiitos, valoit hieman enemmän uskoa tulevaisuuteeni :) Kuten sanoin, motivaatio on kova ja harmittaa niin, kun joka paikassa tuntuu että se lukion todistus tarvitaan, vaikka korkeakoulukelpoisuus olisikin olemassa. Tiedän että ilma yo -todistusta olevia siellä OKl:ssakin on. No, toivotaan että tänä vuonna itsellänikin tärppää :)


    • Opex

      Minun mielestäni OKL on helpohko paikka opiskella ilman yo-taustaa (vertailukohtana humanistinen tiedekunta). Itse olen tosin ylioppilas, mutta todella huonoin arvosanoin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      150
      2387
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1958
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1938
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1730
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      67
      1520
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1296
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1190
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1188
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1183
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1167
    Aihe