Kannabis allergisoi

Hasiskarkki

Aikakauskirja Duodecim
2008;124(6):608-9

Hamppu (Cannabis sativa) on ollut vuoden alussa esillä mediassa lähinnä sen takia, että sen kotiviljely marihuanan tuottamiseksi on lisääntynyt Suomessa nopeasti. Pöllyssä olevia potilaita voi siis näkyä päivystysyksiköissä aikaisempaa enemmän. Johonkin aivojen sopukkaan kannattaa kätkeä tieto, että marin polttaminen tai jopa passiivinen altistuminen sen savulle voi laukaista anafylaktisen reaktion (Gamboa P ym. J Allergy Clin Immunol 2007;120:1459).

Tästä kertova tapausselostus, koskee 28-vuotiasta miestä, joka ei tiettävästi ollut aiemmin saanut allergiareaktioita mistään. Mies viljeli itse hamppua ja alkoi saada kasvin koskettelusta kosketusurtikariaa, sitten polttaessa yhä vakavampia oireita ja lopulta passiivisesta savulle altistumisesta anafylaksiaa. Allergeeniksi paljastui marihuanan lipidienkuljetusproteiini (LTP) (Can s3), joka reagoi ristiin persikka-LTP:n Pru p3:n kanssa.

Lipidienkuljetusproteiineja on kaikissa kasveissa. Ne aiheuttavat anafylaktisten reaktioiden lisäksi astmaa, allergista nuhaa ja laajaa atooppista ihottumaa. Vaikka LTP:t ovat rakenteeltaan pitkälti samanlaisia, ristiallergia niiden välillä koskee pääasiassa ruusukasveja, kuten persikkaa, kirsikkaa, omenaa, päärynää ja mantelia. Ristiallergialuetteloon kuuluu myös muuntyyppisiä kasveja, esimerkkeinä viinirypäle, salaatti, parsa ja kaalit sekä viljakasveista maissi ja ohra. Luetteloon kannattaa nyt lisätä marihuana. LTP-allergeenit kestävät muuttumattomina melkein millaisen käsittelyn tahansa. Persikka-LTP-IgE vasta-ainemääritystä verestä käytetään yleisesti LTP-allergian seulontatestinä. Ruusukasvi-LTP-allergian kiharuutta lisää myös tieto, että omenalajikkeiden LTP-määrien välillä on satakertaisia eroja (Sancho AI ym. Int Arch Allergy Immunol 2007;146:19). - MaHa
Artikkelin tunnus: duo97147 (097.147)
© 2010 Suomalainen Lääkäriseura Duodecim

4

3896

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Austraalian mies

Eli nyt sinulla on jo peräti yksi ihminen, joka on SAATTANUT saada allergisen reaktion kannabiksesta? Hurraa! Tämä osoittaakin kannabiksen vaarallisuuden. Se on siis kananmunan tasoa tässä asiassa pelottavuudessaan, kun sekin allergisoi, ja paljon laajemmat ihmisryhmät. Tai pähkinän.

Tosi pelottavaa.

• jklpj

Iteslläni on kavereita jotka saavat allergisen reakton pajata.

• asdasasasasasasas

itsekkin olen saanut allergisen reaktion ://

• Nuhanenä123

Mulla sama olen saanut allergista nuhaa ja nenän ympärillä atooppista ihoa

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Immu otti pataan

Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      145
      2505
    2. Näetkö feminismin uhkana

Vai mahdollisuutena kun deittailet naisia? Mitä miehet mieltä feminismistä?
      Ikävä
      203
      1190
    3. Tykkäätkö halaamisesta?

Minä en. Tänään tuttava, jolle olen maininnut että en pidä halaamisesta, yritti halata minua ja olen vieläkin ihan raivo
      Maailman menoa
      113
      1091
    4. Hinduilu on suurta eksytystä

tekosyvällinen tarina uppoaa moneen. Harhautusta todellisen Jumalan yhteydestä. Kuka haluaisi nähdä sielunvaelluksessa
      Hindulaisuus
      389
      940
    5. Malmin tapaus on järkyttävä

Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi
      Maahanmuutto
      298
      911
    6. Miksi kaivata miestä

jolla ei edes muna toimi?
      Ikävä
      98
      888
    7. Mitkä asiat teidän elämässänne on

Tällä hetkellä parasta?
      Ikävä
      66