Pohjoismaiset kielet mutta mihin ammattiin?

enapa

Aion hakea lukemaan yliopistoon pohjoismaisia kieliä. Ruotsista kirjoitin syksyllä L:n, joten mahdollisuuksia löytyy. Sivuaineeksi haluaisin saksan, vaikka olen lukenut sitä vain lyhyenä. Tosin arvosanoiksi olen joka kurssista saanut joko 9 tai 10, mutta silti hieman epäilyttää. Voisko tälläsillä opinnoilla päästä esim. kääntämään/tulkkaamaan saksaa? Tai mihin kaikkiin ammatteihin voi valmistua ja mitä sivuaineita kannattaisi ottaa? Opettajan ura ei välttämättä kiinnosta, sillä en halua opettaa kiukkuisia teinejä. Voiko kääntäjän hommia tehdä ns. sivutyönä esim. lomalla? olen kuullut että kieliä lukemalla voi työskennellä markkinatalouden parissa, muttta mitä se sitten tarkoittaa? Minulta ei löydy ollenkaan matikkapäätä eikä kielten lisäksi muut aineet oikeastaan kiinnosta kuin ehkä psykologia. Mihin sitten KANNATTAISI tähdätä? Minua kiinnostaisi ehkäpä tulkin työ tai jokin muu sellainen työ, jossa tarvitsee pääsee käyttämään kieltä ulkomaalaisten kanssa.
Sekava selitys, mutta kiitos kovasti jos joku vastaa!

4

2130

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jiina

      Aina kannattaa yrittää vaikka saksaa olisit lyhyenä lukenutkin. Se ei musta haittaa eikä oikeastaan tarvitse kertoa mitään, vaan se kuinka hyvä siinä olet. Takuulla pitkän saksankin lukijoissa löytyy niitä jotka ovat alempaa tasoa kuin sinä.
      Jos kieliä kuitenkin aiot pelkästään lukea uravalinnat ovat suppeammat. Opettajan lisäksi kääntäjän, tulkin, konferenssitulkin ja tutkijan työt ovat yleisiä. Jos luet sivuaineena kauppatieteitä/markkinointia voit hyvinkin päätyä johonkin firmaan töihin. Työkuvasta en osaa tarkalleen sanoa, mutta myynnin, kehityksen, markkinoinnin puolella luultavimmin. Jos siis kaupallinen ala kiinnostaa. Matikassa sun ei tarvitse hakiessa olla mikään älypää, mutta hyvähän se on että se kiinnostaisi.

      Kielet on siitä fiksu aine, että se antaa hyvät meriitit mille tahansa alalle. Mutta jollet pelkästään kielen parissa halua työskennellä kannattaa sivuaineeksi valita jotakin muuta. Psykologia voi olla kinkkinen yhdistelmä kielten kanssa, jollet opettajaksi halua. Toisaalta sinun ei tarvitse vielä päättää mitä sivuainetta haluat lukea, hae eka pääaineeseen ja mieti sivuainetta rauhassa.

      Työllistymisesi kannalta on kuitenkin tärkeää että mietit jo aikaisessa vaiheessa mitä haluat ja mitä siihen vaaditaan. Tutki työkkärin sivuja, firmojen sivuja, eri työkuvia. Jos sinulla on tavoitteet, ja tiedät miten sinne päästä, ovat mahdollisuutesi erinomaiset!:) Tiedän että alkuvaiheessa on hemmetin vaikeeta tietää mitä haluaa, mutta kokemuksesta voin sanoa että minkä tahansa tien valitsekin, pääasia on että siitä tykkäät, ei tarvitse rakastaa mutta tykätä;)

      • enapa

        Tuo opettajan työ kuulostaa kyllä toisaalta kivalta, mutta tällä hetkellä en tiedä mihin ammattiin haluan. Toisaalta jos haluan tulkiksi, niin ei ruotsi taida olla oikea valinta. Ehkä käyn ekan vuoden koulua ihan kokeillakseni. Kai sitä saksaa siis kannattaa lukea :D!


      • Juhana S.
        enapa kirjoitti:

        Tuo opettajan työ kuulostaa kyllä toisaalta kivalta, mutta tällä hetkellä en tiedä mihin ammattiin haluan. Toisaalta jos haluan tulkiksi, niin ei ruotsi taida olla oikea valinta. Ehkä käyn ekan vuoden koulua ihan kokeillakseni. Kai sitä saksaa siis kannattaa lukea :D!

        Ruotsihan on mainio valinta tulkille! Maamme on kaksikielinen ja ruotsinkielen taitoa arvostetaan naapurimaamme suhteidenkin kannalta monessa työpaikassa. Ruotsi on myös yksi EU:n virallisista kielistä. Jos haluat saksankielentulkiksi, niin hae ihmeessä suoraan lukemaan saksaa. Pääsykokeisiin vaan luet hyvin niin pääset varmasti sisään. PS. Lukioarvosanoat eivät kerro mitään kielen oikeasta osaamisesta...


      • enapa
        Juhana S. kirjoitti:

        Ruotsihan on mainio valinta tulkille! Maamme on kaksikielinen ja ruotsinkielen taitoa arvostetaan naapurimaamme suhteidenkin kannalta monessa työpaikassa. Ruotsi on myös yksi EU:n virallisista kielistä. Jos haluat saksankielentulkiksi, niin hae ihmeessä suoraan lukemaan saksaa. Pääsykokeisiin vaan luet hyvin niin pääset varmasti sisään. PS. Lukioarvosanoat eivät kerro mitään kielen oikeasta osaamisesta...

        "PS. Lukioarvosanoat eivät kerro mitään kielen oikeasta osaamisesta... " No joo, totta, mutta uskon että paremmat mahdollisuudet pärjätä opiskelussa jos on jo aiemmin opinnot sujuneet!

        Pitääkö ottaa muuten sivuaineeksi sitten tulkkaus/kääntäminen vai sisältyykö se jo tuohon pääaineeseen..? Entäpä mikä olisi sopiva sivuaineiden määrä? Äidinkieltä olen nyt harkinnut sekä jotain muuta kieltä (saksa tai englanti) ja tiedotusoppia.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8416
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2565
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      122
      2277
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      23
      1946
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1684
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1499
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1452
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1399
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1282
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1183
    Aihe