Mielikuvitusystävät

J.Edgar

"Periaatteessa ihmiset tappavat toisiaan nähdäkseen, kenellä on parempi mielikuvitusystävä."

- Daniel Dennet

Vaatinee hieman selitystä.

Lapsilla on usein mielikuvitusystäviä, joille he kertovat asioitaan. Siskollani oli niitä kaksi: Leksa ja Emppo. En koskaan tullut tietämään oliko Emppo poika vai tyttö, mutta Leksa oli varmaankin poika.
Sisareni on ekonomi ja suuren suomalaisen firman talousjohtaja, joten nuo mielikuvitusystävät (joista hän aikanaan luopui) eivät ainakaan haitanneet hänen urakehitystään.

Dennet laittaa nämä lasten mielikuvitusystävät ja aikuisten jumalat samaan koriin. Ja sinnehän ne tarkkaan ajatellen kuuluvatkin. Merkittävä ero on siinä, että jumalia ei hylätä aikuistuessa, vaan niiden kanssa jopa keskustellaan enemmän. Lasten mielikuvitusystäviltä ei myöskään yleensä odoteta/vaadita palveluksia, toisin kuin aikuisten jumalilta.

Jumalat ovat siis aikuisten mielikuvitusystäviä.

Lopuksi asiaan löyhästi liittyvä arvoitus:
Mistä erottaa pojat ja miehet??
- Miehillä on kalliimmat leikkikalut.

16

157

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pete..

paljastuu se tosiasia että Jeesus Kristus ei ole kenenkään mielikuvitus ystävä, vaan iha oikea elävä Jeesus. Siitä asiasta sinäkin saat olla aivan varma, että jossain vaiheessa sinäkin Hänet tapaat! Silloin viimeistään sinulle paljastuu se tosiasia, että Hän ELÄÄ!

Sinun kannattaisi nyt vaan heti ottaa Jeesus vastaan, sillä muuten on myöhäistä kun ollaan siirrytty rajan tuolle puolen. Nyt kun sinulla on vielä mahdollisuus, älä ole käyttämättä sitä mahdollisuutta ottaa Jeesus vastaan elämääsi!!!!

• J.Edgar

On niin hauskaa kun pelottaa, sanoi Allu Tuppurainen alias Rölli peikko.

Sitä paitsi voisit kommentoida aloitusta asiallisesti, sen sijaan että yrität lapsellisesti pelotella minua.

Voit alkaa vaikka siitä, mitä eroa on lapsen mielikuvitusystävällä ja kristinuskon Jumalalla.

• Pete..
        J.Edgar kirjoitti:

On niin hauskaa kun pelottaa, sanoi Allu Tuppurainen alias Rölli peikko.

Sitä paitsi voisit kommentoida aloitusta asiallisesti, sen sijaan että yrität lapsellisesti pelotella minua.

Voit alkaa vaikka siitä, mitä eroa on lapsen mielikuvitusystävällä ja kristinuskon Jumalalla.

>>>mitä eroa on lapsen mielikuvitusystävällä ja kristinuskon Jumalalla.

• J.Edgar
        Pete.. kirjoitti:

>>>mitä eroa on lapsen mielikuvitusystävällä ja kristinuskon Jumalalla.

Todistustaakka on väitteen esittäjällä. Sinun on todistettava, että Jumala on olemassa. Ja voin sanoa, että sinua viisaammat ovat sitä yrittäneet - onnistumatta.

Koska et kuitenkaan tätä hyväksy, esitän sinulle esimerkin, josta luultavasti tajuat, että olen oikeassa.

Väitän, että aurinkoa kiertää posliininen, vihreä teekannu. Uskon siihen vankkumatta.
        Todista, että olen väärässä. Jos et pysty todistamaan väitettäni vääräksi, tuo teekannu kiertää aurinkoa.

Sitä paitsi lapsen kannalta tuo mielikuvitusystävä on totista totta, vaikka aikuisina tiedämme, ettei sellaista ole olemassa. Sinäkin varmaan uskot mielikuvitusystävääsi, vaikka suuri osa ihmisistä tietää erittäin suurella todennäköisyydellä, että olet väärässä.

• todé*
        J.Edgar kirjoitti:

Todistustaakka on väitteen esittäjällä. Sinun on todistettava, että Jumala on olemassa. Ja voin sanoa, että sinua viisaammat ovat sitä yrittäneet - onnistumatta.

Koska et kuitenkaan tätä hyväksy, esitän sinulle esimerkin, josta luultavasti tajuat, että olen oikeassa.

Väitän, että aurinkoa kiertää posliininen, vihreä teekannu. Uskon siihen vankkumatta.
        Todista, että olen väärässä. Jos et pysty todistamaan väitettäni vääräksi, tuo teekannu kiertää aurinkoa.

Sitä paitsi lapsen kannalta tuo mielikuvitusystävä on totista totta, vaikka aikuisina tiedämme, ettei sellaista ole olemassa. Sinäkin varmaan uskot mielikuvitusystävääsi, vaikka suuri osa ihmisistä tietää erittäin suurella todennäköisyydellä, että olet väärässä.

todistustaakka olla sinun selässäsi. Sinhän väität aloituksessasi, että Jumala on aikuisten mielikuvituskaveri. Älä siis pörhistele, ennenkuin olet näyttänyt toteen, ettei asia tosiaan on niin. Tunnetunkaan filosofin tai tiedemiehen sanomiset eivät auta tässä yhtään. He kun eivät ole koskaan rehellisiä ollakseen pystyneet oikeasti näyttämään toteen, että Jumalaa ei tarvita todellisen elämän syntymisessä.

• J.Edgar
        todé* kirjoitti:

todistustaakka olla sinun selässäsi. Sinhän väität aloituksessasi, että Jumala on aikuisten mielikuvituskaveri. Älä siis pörhistele, ennenkuin olet näyttänyt toteen, ettei asia tosiaan on niin. Tunnetunkaan filosofin tai tiedemiehen sanomiset eivät auta tässä yhtään. He kun eivät ole koskaan rehellisiä ollakseen pystyneet oikeasti näyttämään toteen, että Jumalaa ei tarvita todellisen elämän syntymisessä.

luultavasti tiedät, että perusväittämä, jonka edellinenkin kirjoittaja sanoi, on Jumalan olemassaolo. Se pitäsi pystyä todistamaan;ei sen olemattomuutta.

Mitä taas tulee tieteeseen ja tiedemiehiin, niin evoluutioteoria on kumonnut luomiskertomuksen pohjia myöten. Sitä et sinäkään pysty kiistämään.

Ei luomikertomus kerro, että eri lajit kehittyivät vähitellen miljoonien vuosien aikana.

Raamattu on siis puutteellinen, virheellinen ja ristiriitainen. Ts. epäluotettava. Jumala taas seuraa Raamatusta tai Jumala on sanellut Raamatun - kummin päin haluat. Joka tapauksessa Jumalan olemassaolo on äärimmäisen epätodennäköinen, jos tämä ei parempaa ohjekirjaa aikaansaanut kuin Raamattu on.

• todé*
        J.Edgar kirjoitti:

luultavasti tiedät, että perusväittämä, jonka edellinenkin kirjoittaja sanoi, on Jumalan olemassaolo. Se pitäsi pystyä todistamaan;ei sen olemattomuutta.

Mitä taas tulee tieteeseen ja tiedemiehiin, niin evoluutioteoria on kumonnut luomiskertomuksen pohjia myöten. Sitä et sinäkään pysty kiistämään.

Ei luomikertomus kerro, että eri lajit kehittyivät vähitellen miljoonien vuosien aikana.

Raamattu on siis puutteellinen, virheellinen ja ristiriitainen. Ts. epäluotettava. Jumala taas seuraa Raamatusta tai Jumala on sanellut Raamatun - kummin päin haluat. Joka tapauksessa Jumalan olemassaolo on äärimmäisen epätodennäköinen, jos tämä ei parempaa ohjekirjaa aikaansaanut kuin Raamattu on.

tuommoinen kumousjulistus on annettu?

• Sivullinen

>>Sinun kannattaisi nyt vaan heti ottaa Jeesus vastaan, sillä muuten on myöhäistä kun ollaan siirrytty rajan tuolle puolen. >>

Eikös se Jeesus ole juuri siellä rajan tuolla puolen?

• J.Edgar kirjoitti:

On hyvin vaikea todistaa, etteikö aurinkoa kiertäisi vihreä posliininen teekannu: yhtä vaike kuin itä, että jotakin on ylipäänsä olemassa. Vaikka arkikokemus ja ns. terve järki pitävät tuollaisia seikkoja itsestään selvänä, ei aukottoman todistuksen laatiminen silti asian paikkansapitävyydestä aina ole suinkaan yksinkertaista.

• merihukka
        Sivullinen kirjoitti:

>>Sinun kannattaisi nyt vaan heti ottaa Jeesus vastaan, sillä muuten on myöhäistä kun ollaan siirrytty rajan tuolle puolen. >>

Eikös se Jeesus ole juuri siellä rajan tuolla puolen?

Hän olisi kansanomaisesti sanottuna aika pöljä. Ainakin jos katsoo raamattua.
        Keskeinen ilmoitus itsestään jumalalla on valtava itsekehu. 'Olen julma, arvaamaton, teen kuten haluan, armahdan kenet armahdan ja näiden ominaisuuksien perusteella ihmisten tulee rakastaa minua.'

Toinen periaate on lapsellinen karkki-kepponen teema "hänen" olemuksessaan. 'Te luodut ette ole tasa-arvoisia Minulle. Jos ette kumartele ja nöyristele, ette saa palkintoa. Vähät Minä välitän perheistä, rakkaudesta teidän keskenne, kaveruussuhteistanne. Nöyristelijöille annan armon jos annan, itsetunnon omaaville tulee mahtava rangaistus. Valitkaa - käytöksellänne ei ole merkitystä vain nöyristely auttaa.'

Kolmas periaate. Kuka tahansa sadisti, joukkomurhaaja, lastenraiskaaja, talousrikollinen, toisuskovaisten ahdistelija ja/tai tappaja on kelvollinen jos vain ennen kuolemaansa nöyristelee jumalaa.
        Se kuka uskovista on oikeauskoinen, sitä armollinen isä ei kerro. Niinpä uskovaiset ovat periaatteessa kaikki ja aina pelon alla kuoleman jälkeisistä asioista.

Neljäs periaate. Jumala kieltää lukuisissa raamatunkohdissa tiedon ja todellisuuden ja varsinkin silloin jos se pyrkii menemään nöyristelyn edelle. Tieto on raamatun jumalille rankaakkin suurempi synti.

• to..
        todé* kirjoitti:

jumalan/jumalien olemassaoloa ei ole todistettu, jumalat ovat mielikuvituskavereita. Uskovienkaan usko ei ole todiste, mistä sinäkään tiedät että Kolobilla ei asu joku elohim?

• todé*
        to.. kirjoitti:

jumalan/jumalien olemassaoloa ei ole todistettu, jumalat ovat mielikuvituskavereita. Uskovienkaan usko ei ole todiste, mistä sinäkään tiedät että Kolobilla ei asu joku elohim?

joku elohim, sitä olen täysin vakuttunut. Sinullakaan ei taida olla siinä paljonkaan epäuskoa.

Niin kauan kun Jumalan olemassaolemattomuutta ei ole todiatettu, Jumala on olemassa.

• vanhaisäntä.

tuli mieleen että nämä ystävät olisivat edellisestä elämästä.
      Lapsihan on vielä herkkä muutenkin näkenään sellaista mitä aikuinen näe.

• Mikähän lie ollut venäjällä "mielikuvitusystävänä" ,kun 100 miljoonaa ihmistä menetti henkensä? Siellähän nämä "mielikuvitusystävät" olivat oikeen valtion toimesta pannassa.

• J.Edgar

Nyt en oikein tajua logiikkaasi, jos sitä lauseissasi oli?

• foliopipopää
        J.Edgar kirjoitti:

Nyt en oikein tajua logiikkaasi, jos sitä lauseissasi oli?

Saatanaa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Israel aloitti 3. maailmansodan

https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.
      Maailman menoa
      402
      2142
    2. Kaksi vuotta

Sitten mä ihastuin suhun päätä pahkaa, kun meillä klikkasi heti ekasta päivästä lähtien. Et varmasti tunne samoin ja tek
      Ikävä
      12
      2009
    3. Nainen, meidän talossa on säännöt

1. Mies on aina oikeassa. 2. Ei vastaväitteitä. 3. Mäkättäminen kielletty. 4. Suhde on tärkein. 5. Ei salaisuuksia. 6. E
      Ikävä
      250
      1405
    4. Miksi me ei mies voida edes viestitellä irl?

En odota enkä vaadi mitään, voitaisiin vain olla yhteyksissä jollain tapaa ihan oikeasti.
      Ikävä
      82
      1059
    5. Oliko Farmi-finaalitehtävät mielestäsi tasaveroisia Lloydin ja Johannan välillä?

Onnea Farmi-voitosta, Lloyd. Et tainnut olla ihan kaikkien suosikki, mutta puskit voittoon! Oliko finaalitehtävät miel
      Tv-sarjat
      57
      977
    6. Raamatun kiroukset ja uhkaukset osoittavat sen ihmisperäisyyden

"Se sanotaan galatalaiskirjeessä, että jos joku levittää väärää evankeliumia: "...jos joku julistaa teille evankeliumia
      Hindulaisuus
      402
      948
    7. Rakennetaanko yhdessä?

Haluaisin rakentaa sun kanssa yhteistä tulevaisuutta❤️ Onko meistä siihen? Huomaan että sulta puuttuu se joku tärkeä elä
      Ikävä
      39
      828
    8. Onko hän elämäsi rakkaus?

Itse olen sitä mieltä että kyllä se näin taitaa nyt olla
      Ikävä
      56
      789
    9. Mies haluaisin sinun kanssa

Rakkauslapsen. Hänestä tulisi tosi söpö ja fiksu.
      Ikävä
      75
      770
    10. Hyvää yötä mies

Nuku hyvin. Viikonloppuna on tulossa hellettä, se on mukavaa. Juhannuskin kohta. Mun tekis mieli huolehtia susta. Semmo
      Tunteet
      70
      734
    Aihe