Onko niin että jos gallupeissa otettaisiin puolueiden menestystä mitattaissa huomioon yhtenä puolueena äänestämättä jättävien osuus se osoittaisi puolueiden kannatuksen merkittävästi vähentyneen. Onko tästä syystä myös ymmärrettävä esitykset 16 vuotiaiden äänestysoikeudesta näennäishuoleksi oikeudenmukaisuudesta, markkinaviestimien kun on helpompi, tai ainakin olettavat niin, ohjailla nuorten äänestyskäyttäytymistä.
Gallupit nykyisellään antavat mielestäni hyvin harhauttavan kuvan puolueiden kannatuksesta, edellä esitettykin mielestäni vain vahvistaa puolueiden kannatuksen romahtaneen.
Onko näin?
3
465
Vastaukset
Äänioikeusikärajan alentaminen kunnallisvaaleissa olisi erikoisviritelmä ja poikkeus yleisestä äänioikeusikärajasta. Vai olenko ymmärtänyt väärin? Vai onko kyseessä "päänavaus" ja sen jälkeen sitten alennettaisiin kaikkien vaalien osalta äänioikeusikärajaa tuohon 16 vuoteen? Entä ehdokkuus? Pitäisihän 16-vuotiaat sitten hyväksyä myös ehdokkaiksi, jos he täysivaltaisesti pääsisivät äänestämään. Siitähän saattaisi syntyä ihan uusia puolueitakin eli "Aku Ankka Puolue" ja "Batman"-puolue ja "Terminator"-puolue ja "Formula"-puolue ja "Cokis & Karkki"-puolue ja jne. Kun itse pääsin ensimmäisen kerran äänestämään 1960-luvun alkupuolella, silloin äänioikeusikäraja oli 21 vuotta. Enpä nyt sitten ole erityisen vakuuttunut siitä, että silloin 1960-luvulla ihmisten asioista olisi huolehdittu huonommin kuin mikä on nykyinen tilanne maassamme. Tuo äänioikeusikärajan alentaminen 16 vuoteen tuntuu pelkältä kikkailulta.
Vanha niskalenkin vääntämisen aihe on ollut se, pitäisikö eduskuntavaaleissa vaalipiirien valittavien kansanedustajien määrät määritellä koko väestöluvun perusteella vai äänioikeutettujen määrän perusteella? Jos perusteena käytetään koko väestön määriä, niin sitä on joillakin tahoilla jyrkästi arvosteltu sanomalla, että silloin pikkuvauvoillakin on äänioikeus, jota lasten vanhemmat käyttävät. Äänioikeusikärajan alentaminen yhä vain alemmaksi ja alemmaksi alkaa kohta jo muituttaa sitä, että annettaisiin kaikille 7-vuotiaille äänioikeus, kun he kerran osaavat kirjoittaa numeron äänestyslippuun. Ja muutoinkin sanovat, etteivät kalkkisvanhemmat ymmärrä mistään mitään ja ovat ihan tyhmiä.Jatkan vielä hiukan juttua. Tosiaan olen sillä kannalla, että nyt olisi paikallaan säilyttää tuo yleinen 18-vuotisuuden äänioikeusikäraja, joka on samalla myös ehdokkaaksi asettumisen alaikäraja. Äänestysaktiivisuus ei näytä parantuneen ikärajan alentamisen myötä. Silloin neljä vuosikymmentä sitten yli 80 prosenttia ääniokeutetuista käytti äänioikeuttaan. Nyt on hyvä, jos pysytään edes yli 60 prosentissa. Europarlamentin vaaleissa on jääty paljon alle 50 prosentin. Sekö on tulevaisuuden näkymä? Monissa maissa on voimassa semmoinen lakipykälä, että äänestysprosentin on ylitettävä 50 prosenttia, jotta vaalit olisivat pätevät. Meillä ei ole sellaista sääntöä.
- 18 v alaikäraja
Yhteiskuntaoppi ja siten tutustuminen puolueisiin alkaa vasta peruskoulun yhdeksännellä, kuten kaikki tietävät sanomattakin. Pitäisi säilyttää nykyiset kolme vuotta tutustumisaikaa nuorisolla, jotta tietäisivät, mikä puolue sopisi heille parhaiten. Kaikki eivät välttämättä kiinnostu politiikasta heti 15-vuotiaina hakeakseen tarvittavat tiedot 16-vuotissyntymäpäiväänsä mennessä.
Ennen äänestystä pitää siis olla tietoa puolueista riittävästi, on minun mielipiteeni.
Gallupeista on jätetty kokonaan pois eduskunnan ulkopuoliset puolueet, joten nuoriso saa harhaanjohtavaa tietoa. Yhteiskuntaopissa pitäisi olla kaikki rekisteröidyt puolueet, eivät vain eduskuntapuolueet.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Häiriköinti
Sinä joka rälläsit viime yönä aamuun klo. 00 :04 koulun pihassa ja pitkin kyliä. Rekkari ylhäällä. Terv. Kerrostalon as453046Askanmäessä Huippu esitys
Kävimme Ystävien kanssa Askanmäen kesäteatterissa. Kaikki tykättiin esityksestä aivan valtavasti. En varmaan koko vuonna232904- 462757
- 562608
Mä sanon tän suoraan.
Se on sun käytös mikä ajaa pois. Et välitä muitten tunteista kun omistasi.582508Kerro jotakin hauskaa. :)
Kirjoita jotakin mukavaa vaikka kaivatustasi. :) Ei törkytekstejä kiitos. :)482490On olemassa tiettyjä sääntöjä!
Ja jos aiot pärjätä mun kanssa niin teet vain niinkuin mä sanon. Mieheltä Naiselle532271Pohdinttavaksi
No siis, saiko yrityksen toimitusjohtaja potkut vaiko älysi ihan itse jättää nimellisen tittelin ettei maine enää enempä782158- 692068
- 452052