Lumi teki tuhojaan ja rojautti köynnöshortensiani kehikkoineen alas aidasta (muovinen kehikko oli kiinni lauta-aidassa). Kasvi on ollut paikallaan kesästä 95. Koska olen halunnut rajoittaa korkeuskasvua, olen napsinut "latvoja" pois ettei kasvu näy väliaidan yli naapuriin. (Naapurini on erittäin herkkä aidan yli näkyviin kasveihin.) Olin huomaavinani ettei kasvi pitänyt siitä, kun katkaisin erään paksumman ylöspäin kasvavan(runko)oksan. Pieniä ylöspäin kasvavia latvaoksia on voinut rauhassa katkoa.
Nyt on isompi ongelma, koska lumi on painanut köynnöksen lähelle maata. Köynnös on erittäin painava. Kahlasin tänään aidan luo ja yritin nostaa köynnöstä, mutta en pystynyt. Täytyy odottaa kevääseen. Sain vain paksut lumikinokset pois köynnöksen päältä.
Voinko keväällä katkoa sivuttain ja eteenpäin työntyviä oksia ja miten paljon uskaltaa niitä leikata? Kasvia pitäisi karsia aika paljon, jotta tulisi kevyemmäksi. Onko parempi etten koske ns. runko-oksiin? Jotain kasville on kuitenkin tehtävä, muuten en tule saamaan sitä takaisin aidalle. Osaisiko joku vielä neuvoa miten voisin yrittää kiinnittää kasvin. Muovikehikko on mennyt osittain rikki, mutta kasvi kasvaa pahasti kehikon lomassa, joten se on pakko saada jotenkin paikoilleen.
Miten olisi viisainta menetellä? Onko kellään kokemusta köynnöshortensian leikkaamisesta? Kasvi on ollut kaunis ja vuosia odottelin sen kasvamista. Kukintaakin varmaan kymmenisen vuotta.
Kiitos jo etukäteen vastauksista.
Köynnöshortensian leikkaus?
Vanhempi henkilö
0
880
Vastaukset
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan2517591Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka481621Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää451435Hävettää muuttaa Haapavedelle.
Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal551111Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä
Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.1151095- 75941
Katseestasi näin
Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a62937Tietenkin täällä
Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.16892Toinen kuva mikä susta on jäänyt on
tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.38891- 44841