Köynnöshortensian leikkaus?

Vanhempi henkilö

Lumi teki tuhojaan ja rojautti köynnöshortensiani kehikkoineen alas aidasta (muovinen kehikko oli kiinni lauta-aidassa). Kasvi on ollut paikallaan kesästä 95. Koska olen halunnut rajoittaa korkeuskasvua, olen napsinut "latvoja" pois ettei kasvu näy väliaidan yli naapuriin. (Naapurini on erittäin herkkä aidan yli näkyviin kasveihin.) Olin huomaavinani ettei kasvi pitänyt siitä, kun katkaisin erään paksumman ylöspäin kasvavan(runko)oksan. Pieniä ylöspäin kasvavia latvaoksia on voinut rauhassa katkoa.

Nyt on isompi ongelma, koska lumi on painanut köynnöksen lähelle maata. Köynnös on erittäin painava. Kahlasin tänään aidan luo ja yritin nostaa köynnöstä, mutta en pystynyt. Täytyy odottaa kevääseen. Sain vain paksut lumikinokset pois köynnöksen päältä.

Voinko keväällä katkoa sivuttain ja eteenpäin työntyviä oksia ja miten paljon uskaltaa niitä leikata? Kasvia pitäisi karsia aika paljon, jotta tulisi kevyemmäksi. Onko parempi etten koske ns. runko-oksiin? Jotain kasville on kuitenkin tehtävä, muuten en tule saamaan sitä takaisin aidalle. Osaisiko joku vielä neuvoa miten voisin yrittää kiinnittää kasvin. Muovikehikko on mennyt osittain rikki, mutta kasvi kasvaa pahasti kehikon lomassa, joten se on pakko saada jotenkin paikoilleen.

Miten olisi viisainta menetellä? Onko kellään kokemusta köynnöshortensian leikkaamisesta? Kasvi on ollut kaunis ja vuosia odottelin sen kasvamista. Kukintaakin varmaan kymmenisen vuotta.

Kiitos jo etukäteen vastauksista.

0

838

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000

      Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

      Luetuimmat keskustelut

      1. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

        Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
        Maailman menoa
        192
        1926
      2. Mietin sinua nainen

        Ikävöin sinua enemmän kuin voin myntää. Ajattelin et laitan sinulle viestriä (kirjoitin jo puhelimeen viestin) Sitten
        Ikävä
        62
        1330
      3. Kyllä suoraan

        Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
        Ikävä
        58
        1073
      4. Voisitko nainen kertoa mulle

        Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
        Suhteet
        151
        978
      5. Haluan sinua mies

        Saat minut kuumaksi.
        Ikävä
        53
        964
      6. Härsilällä jännät paikat, saako hän 30 päiväsakkoa Rasmuksen tapauksesta

        Syyttäjä vaatii peräti kolmekymmentä päiväsakkoa Härsilälle, vaikka todistajan mukaan Rasmus aloitti nuhjaamisen, jossa
        Lapua
        81
        934
      7. Nainen, viime aikoina olen itkenyt sinua yhä useammin

        Niin kuin juuri äsken. Aamulla näin myös unta sinusta. Koskin unessa hiuksia päälaellasi, ja pyytelin sitä heti anteeksi
        Ikävä
        54
        808
      8. Voitaisiinko harjoitella rakas

        Näiden tekoa? 👶👶👶👶👶👶
        Ikävä
        82
        790
      9. Ne alkaa aina yhdeltä

        jos mies et ole sattunut huomaamaan!
        Ikävä
        81
        739
      10. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

        Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
        Ikävä
        62
        704
      Aihe