Terve kaikki veneilyn harrastajat!
Olen hankkimassa ensimmäistä venettämme (noin 5-6 m) mökillemme. Käyttötarkoitus olisi päiväretkeily, huviajelu ja aina silloin tällöin vesihiihtäminen eli veneen tulisi jaksaa nostaa pintaan noin 90 kg hiihtäjä. Tarkoituksena olisi veneillä ainoastaan sateettomalla kelillä. Mökkimme sijaitsee kivikkoisella suuren selän rannalla, jolla on laituri. Venehankinnan budjetti on max. 20 000 euroa ja veneen tulisi olla sen verran kantava, että siihen mahtuisi tulevaisuudessa kahden aikuisen lisäksi ehkä 2 lasta.
Moottoriksi olen miettinyt Evinrudea, koska sen huoltotarve on 3 vuoden välein ja talven varalle sitä ei ilmeisesti tarvitse sen kummemmin huoltaa??? Venettä olisi tarkoitus säilyttää talvisin mökin pihassa pressunkatoksessa. Onko tällä seikalla vaikutusta veneen valmistusmateriaalin kannalta (alumiini/lasikuitu)?
Odotan kommentteja muiden lisäksi AMT:n ja Buster X:n omistajilta sekä erityisesti niiltä joilla on moottorina Evinrude e-tec-.
Odotan kokemuksia ja perusteltuja vastauksia siitä minkälaista käyttötarkoitustamme vastaavaa venepakettia suosittelette. Kiitos.
Ensimmäinen vene
24
5470
Vastaukset
- huoltelija
Kaikki moottorit on huollettava vuosittain kauden jälkeen. Tietenkin. jos myy koneen muutaman vuoden jälkeen ja jättää miinan seuraaville omistajille, niin sitten ei tarvitse tehdä mitään.
- Fakta jutska!
Evikassa eka huolto 3 vuoden kuluttua, jos itse alkaa huolto hommiin niin takuu loppuu siihen. Äläkä osta busteria, ne on tehty näsijärvelle eikä täten sovellu tosimiesten merialueille!!!
- Poolplayer
Fakta jutska! kirjoitti:
Evikassa eka huolto 3 vuoden kuluttua, jos itse alkaa huolto hommiin niin takuu loppuu siihen. Äläkä osta busteria, ne on tehty näsijärvelle eikä täten sovellu tosimiesten merialueille!!!
Kaikki Tanskan salmista tännepäin on pyykkivesiä!!!
- yammusetä
Fakta jutska! kirjoitti:
Evikassa eka huolto 3 vuoden kuluttua, jos itse alkaa huolto hommiin niin takuu loppuu siihen. Äläkä osta busteria, ne on tehty näsijärvelle eikä täten sovellu tosimiesten merialueille!!!
huoltaa ensimmäisen kerran vasta kolmen vuoden päästä... ellei sitten aja ja säilytä venettä täysin optimiolosuhteissa. Kone kun kondensoi vettä sisään lämpötilojen muuttuessa. Ei oo muuten vene käytetyn evikan kanssa mikään halutuin paketti.
- Anonyymi
Poolplayer kirjoitti:
Kaikki Tanskan salmista tännepäin on pyykkivesiä!!!
Uskaltaisit nyt edes uimaan altaan syvässä päädyssä ennen tänne kirjoittelua
- MERIMÖKKI
Itsellä yamarin 59CC kaksi kautta ollut. Aika tyytyväinen olen ollut, yli metrin aalokossa roiskii vettä sisälle mutta ei haitaa jos hyvät vatteet. 4 henkilöa jaksaa nostaa plaaniin helposti ja kulkee 38knots yksin ajaessa huiput 41-42 , vesihiihto onnistuu hyvin Uuden saat tgmarinsta 22000€ mutta 23000€ saat 61CC joka on viellä parempi merellä. molemmissa yamahan 115Hv vuosi huolto noin 250-400€ ainakin mulla ollut. Itse kuljen karhusaari- röyssö mökkiväliä pääsääntöisin ja välillä huviajoa porvoo, suomenlinna, kaivari, kalkkirannan kievari.
PS: molempiin saa köliraudat jos on kivikoinen ranta, veneen syväys noin 50cm riipuu tietysti lastista
Teveisin
Meri mökkeiliä jani- jfgh
Yhtenä vaihtoehtona olenkin miettinyt Yamarinia ja kertomasi perusteella pidän sitä edelleenkin varteenotettavana vaihtoehtona (59CC). 53BR 100hv yamaha on ollut Yamarineista ehkäpä se mieluisin, tosin kokemuksia siitä ei ole. Yamarinit ylipäätään taitavat olla laadukkaita ja hyvin jälleenmyyntiarvonsa pitäviä venhoja.
Kiitos asiallisesta vastauksestasi!
- BR?
Mitenkäs olisi tuollainen bowrider, avokeulainen tuulilasivene. Ainakin Sea Ray menee moottoreineen tuohon hinta-haarukkaan, muitakin vaihtoehtoja on, Bella, Yamarin, Finnmaster, MV-Marin.... Toisaalta umpikeulainen antaa retkikäytössä ainakin jonkinlaisen sateensuojan tavaroille. Tuulilasiveneen etuna on matkustamon suojaisuus ja mahdollisuus avotilan pöytään.
- BR?
Niin Baylinerhän valmistaa myös vastaavaa mallia kuin tuo pikku Sea Ray. Beikku on ehkä tyylikkäämpi mutta perinteisesti ei pidetä niin laatumerkkinä kuin Sea Ray. Alumiiniveneet on todennäköisesti paljolti yliarvostettuja, ei joka suhteessa niin hyviä kuin ajatellaan. Avokeulaisen etuna on helpot rantautumis manööverit, umpikeulaisissa on keulalle meno hankalampaa.
- MERIMÖKKI
BR? kirjoitti:
Niin Baylinerhän valmistaa myös vastaavaa mallia kuin tuo pikku Sea Ray. Beikku on ehkä tyylikkäämpi mutta perinteisesti ei pidetä niin laatumerkkinä kuin Sea Ray. Alumiiniveneet on todennäköisesti paljolti yliarvostettuja, ei joka suhteessa niin hyviä kuin ajatellaan. Avokeulaisen etuna on helpot rantautumis manööverit, umpikeulaisissa on keulalle meno hankalampaa.
Niin mutta mitens on sisäperä moottorin talvihuolto ??? Hinta ??? Tiedän että ainakin sipoon saaristossa saa huoltoa (yamaha) vaikka mökille saareen !!
MERIMÖKKI kirjoitti:
Niin mutta mitens on sisäperä moottorin talvihuolto ??? Hinta ??? Tiedän että ainakin sipoon saaristossa saa huoltoa (yamaha) vaikka mökille saareen !!
Siis tuo, että huollon saatavuus "vaikka saareen", jos moottori tarvitsee muuta huoltoa kun ennalta tiedossa olevat määräaikaishuollot, niin moottori (ainakin niin uusi kun sinulla) on pa..a.
Sisäperämoottorin huolto maksaa n. satasen/vuosi, ja 2-3 vuoden välein 100-150 € enemmän palkeiden vaihdosta johtuen. Jos teettää työn ulkopuolisella, niin työkustannukset ovat samaa luokkaa kuin perämoottorissa.- MERIMÖKKI
Välittäjä_LKV kirjoitti:
Siis tuo, että huollon saatavuus "vaikka saareen", jos moottori tarvitsee muuta huoltoa kun ennalta tiedossa olevat määräaikaishuollot, niin moottori (ainakin niin uusi kun sinulla) on pa..a.
Sisäperämoottorin huolto maksaa n. satasen/vuosi, ja 2-3 vuoden välein 100-150 € enemmän palkeiden vaihdosta johtuen. Jos teettää työn ulkopuolisella, niin työkustannukset ovat samaa luokkaa kuin perämoottorissa.Välittäjä_LKV lle
Sipoon saaristossa saa ainakin tietenkin maksaa enemmän kun gumbon laiturissa.
MUTTA PALVELUA SAA JB-TECHltä ja tänä on tosi - BR
MERIMÖKKI kirjoitti:
Niin mutta mitens on sisäperä moottorin talvihuolto ??? Hinta ??? Tiedän että ainakin sipoon saaristossa saa huoltoa (yamaha) vaikka mökille saareen !!
Ei se sisäperämoottorin talvihuolto ole kummonen juttu. Öljyt ja suodattimet vaihtoon, jäähdytyksen merivesipuolelle glykoliseos. Turha sisäperämoottoria on pelätä sitäpaitsi se on vaikeampi varastaa.
- hdgdfh
BR? kirjoitti:
Niin Baylinerhän valmistaa myös vastaavaa mallia kuin tuo pikku Sea Ray. Beikku on ehkä tyylikkäämpi mutta perinteisesti ei pidetä niin laatumerkkinä kuin Sea Ray. Alumiiniveneet on todennäköisesti paljolti yliarvostettuja, ei joka suhteessa niin hyviä kuin ajatellaan. Avokeulaisen etuna on helpot rantautumis manööverit, umpikeulaisissa on keulalle meno hankalampaa.
VIerastan veneessa sisäperämoottoria, lähinnä sen huoltamisen kannalta. Muuten voisi olla yksi vaihtoehto. Joo, avokeulaista venettä olen funtsinut mainitsemiesi seikkojen (rantautuminen yms.) vuoksi.
- ghjgjgh
hdgdfh kirjoitti:
VIerastan veneessa sisäperämoottoria, lähinnä sen huoltamisen kannalta. Muuten voisi olla yksi vaihtoehto. Joo, avokeulaista venettä olen funtsinut mainitsemiesi seikkojen (rantautuminen yms.) vuoksi.
Vielä sellainen kysymys, että onko kenelläkään kokemuksia esim. puolalaisvalmisteisista veneistä? Tuntuvat olevan jonkin verran edullisempia. Ovatko toimivia ja onko niissä esiintynyt laatuongelmia?
- BR?
hdgdfh kirjoitti:
VIerastan veneessa sisäperämoottoria, lähinnä sen huoltamisen kannalta. Muuten voisi olla yksi vaihtoehto. Joo, avokeulaista venettä olen funtsinut mainitsemiesi seikkojen (rantautuminen yms.) vuoksi.
Aika vähän niitä puolalaisia veneitä on näkynyt (esim Galia). Isommat puolalaiset ovat kai menestyneet testeissä hyvin ja en näe syytä epäillä Puolalaisten veneerakennustaitoa. Jonknalinen musta hevonen minullekkin poulalaiset veneet on, ei kenelläkään hirveästi kokemusta, katsotaan sitten 20v kuluttua.
Oletkos muuten miettinyt sitä miten polttoainehuolto pelaa mökille. Tuommoinen 150hv moottori hörpää hupiajossa urku auki jerrykannullisen vartissa, jolloin voi polttoaineen käsin kantaminen käydä työstä. Kun vähän tinkii veneen koosta ja painosta kulkee se huomattavasti vähemmällä.
Mitens muuten olisi tuossa. On taatusti koeteltu ja hyväksi havaittu venetyyppi ja budjettikin alittuu reilusti. Tietysti sinulla tulee vähän hommia noiden virvelöintihärpäkkeiden riisumisessa ja kiinnitysreikien paikkailuissa.
http://www.nettivene.com/viewBoat.php?id_boat=350365 - sdgfsd
BR? kirjoitti:
Aika vähän niitä puolalaisia veneitä on näkynyt (esim Galia). Isommat puolalaiset ovat kai menestyneet testeissä hyvin ja en näe syytä epäillä Puolalaisten veneerakennustaitoa. Jonknalinen musta hevonen minullekkin poulalaiset veneet on, ei kenelläkään hirveästi kokemusta, katsotaan sitten 20v kuluttua.
Oletkos muuten miettinyt sitä miten polttoainehuolto pelaa mökille. Tuommoinen 150hv moottori hörpää hupiajossa urku auki jerrykannullisen vartissa, jolloin voi polttoaineen käsin kantaminen käydä työstä. Kun vähän tinkii veneen koosta ja painosta kulkee se huomattavasti vähemmällä.
Mitens muuten olisi tuossa. On taatusti koeteltu ja hyväksi havaittu venetyyppi ja budjettikin alittuu reilusti. Tietysti sinulla tulee vähän hommia noiden virvelöintihärpäkkeiden riisumisessa ja kiinnitysreikien paikkailuissa.
http://www.nettivene.com/viewBoat.php?id_boat=350365Tähän asti olen katsonut veneitä, joiden perään istuisi 75 hv evinrude e-tec (Amt 170 BRs ja Buster X). Ko. paketti jaksaisi ilmeisesti nostaa n. 90 kg hiihtäjän pintaa suht kevyesti??? Polttoainetalous pysyisi myös hanskassa: liu'ussa n. 10-15 l/h??? Lähin tankkauspaikka olisi 20 min venematkan päässä ja kaiketi tuollaiseen moottoriin jaksaa jerrykannullakin bensat kantaa.
Vene ei tule uistelukäyttöön. Korkeintaan tulsin hyvin harvoin ajamaan jonnekin ruohikon reunaan uistinta heittämään. Suurin paino käytössä tulisi olla huviajelu ja suksien veto.
Pitänee tutustua venemessuilla eri vaihtoehtoihin. Moottoriksi tulee 90 % todennäköisyydella evinrude sen vähäisen huoltotarpeen vuoksi ja ilmeisesti 2 t kone soveltuu muutenkin paremmin käyttötarpeisiini kun 4 t vaikkakin siltä kannalta ottaen saattaisi olla sama kumman ottaisi.
Silver Hawk on ollut myös yksi vaihtoehto, mutta Mercury, jolla se käytännössä tulisi ja kannattaisi osataa ei ole saanut kaksisia arvosanoja testeissä lähinnä laatunsa osalta.
Mitä venemerkkiä myydään suoraan evikan kanssa, onko tietoa? - fshst67889
sdgfsd kirjoitti:
Tähän asti olen katsonut veneitä, joiden perään istuisi 75 hv evinrude e-tec (Amt 170 BRs ja Buster X). Ko. paketti jaksaisi ilmeisesti nostaa n. 90 kg hiihtäjän pintaa suht kevyesti??? Polttoainetalous pysyisi myös hanskassa: liu'ussa n. 10-15 l/h??? Lähin tankkauspaikka olisi 20 min venematkan päässä ja kaiketi tuollaiseen moottoriin jaksaa jerrykannullakin bensat kantaa.
Vene ei tule uistelukäyttöön. Korkeintaan tulsin hyvin harvoin ajamaan jonnekin ruohikon reunaan uistinta heittämään. Suurin paino käytössä tulisi olla huviajelu ja suksien veto.
Pitänee tutustua venemessuilla eri vaihtoehtoihin. Moottoriksi tulee 90 % todennäköisyydella evinrude sen vähäisen huoltotarpeen vuoksi ja ilmeisesti 2 t kone soveltuu muutenkin paremmin käyttötarpeisiini kun 4 t vaikkakin siltä kannalta ottaen saattaisi olla sama kumman ottaisi.
Silver Hawk on ollut myös yksi vaihtoehto, mutta Mercury, jolla se käytännössä tulisi ja kannattaisi osataa ei ole saanut kaksisia arvosanoja testeissä lähinnä laatunsa osalta.
Mitä venemerkkiä myydään suoraan evikan kanssa, onko tietoa?Muista valita käyttötarkoitukseeen sopiva potkuri. Vaihtopotkurikin on halvempi kuin isompi moottori.
- MERIMÖKKI
sdgfsd kirjoitti:
Tähän asti olen katsonut veneitä, joiden perään istuisi 75 hv evinrude e-tec (Amt 170 BRs ja Buster X). Ko. paketti jaksaisi ilmeisesti nostaa n. 90 kg hiihtäjän pintaa suht kevyesti??? Polttoainetalous pysyisi myös hanskassa: liu'ussa n. 10-15 l/h??? Lähin tankkauspaikka olisi 20 min venematkan päässä ja kaiketi tuollaiseen moottoriin jaksaa jerrykannullakin bensat kantaa.
Vene ei tule uistelukäyttöön. Korkeintaan tulsin hyvin harvoin ajamaan jonnekin ruohikon reunaan uistinta heittämään. Suurin paino käytössä tulisi olla huviajelu ja suksien veto.
Pitänee tutustua venemessuilla eri vaihtoehtoihin. Moottoriksi tulee 90 % todennäköisyydella evinrude sen vähäisen huoltotarpeen vuoksi ja ilmeisesti 2 t kone soveltuu muutenkin paremmin käyttötarpeisiini kun 4 t vaikkakin siltä kannalta ottaen saattaisi olla sama kumman ottaisi.
Silver Hawk on ollut myös yksi vaihtoehto, mutta Mercury, jolla se käytännössä tulisi ja kannattaisi osataa ei ole saanut kaksisia arvosanoja testeissä lähinnä laatunsa osalta.
Mitä venemerkkiä myydään suoraan evikan kanssa, onko tietoa?Kulutuksesta sen verran omassa 59CC kaasu pohjassa kulutus 1,00 litraa/mpk Alla 61CC (6,25 m. 2.30m, n:800kg) eli tuo on 1.23metriä pitempi ero merellä huikea.
Mittaustulokset Yamarin 61 CC Yamaha 115 hv 4-t
Kierrosluku Nopeus litraa/h litraa/mpk db(A)
1 000 3,8 2,5 0,65 64
1 500 5,2 4,2 0,80 67
2 000 6,5 5,5 0,84 70
2 500 7,8 8,3 1,06 73
3 000 12,4 10,7 0,86 75
3 500 19,2 13,1 0,68 81
4 000 23,6 16,3 0,69 79
4 500 26,8 21,2 0,79 79
5 000 31,9 27,4 0,86 80
5 500 34,8 34,8 1,00 82
5 900 37,7 39,2 1,04 85
Nordkapp veneitä myydään suoraan evikan kanssa esim W&W marine kalkkirannassa. - fghfd
MERIMÖKKI kirjoitti:
Kulutuksesta sen verran omassa 59CC kaasu pohjassa kulutus 1,00 litraa/mpk Alla 61CC (6,25 m. 2.30m, n:800kg) eli tuo on 1.23metriä pitempi ero merellä huikea.
Mittaustulokset Yamarin 61 CC Yamaha 115 hv 4-t
Kierrosluku Nopeus litraa/h litraa/mpk db(A)
1 000 3,8 2,5 0,65 64
1 500 5,2 4,2 0,80 67
2 000 6,5 5,5 0,84 70
2 500 7,8 8,3 1,06 73
3 000 12,4 10,7 0,86 75
3 500 19,2 13,1 0,68 81
4 000 23,6 16,3 0,69 79
4 500 26,8 21,2 0,79 79
5 000 31,9 27,4 0,86 80
5 500 34,8 34,8 1,00 82
5 900 37,7 39,2 1,04 85
Nordkapp veneitä myydään suoraan evikan kanssa esim W&W marine kalkkirannassa.Onko kenelläkän kokemuksia Nordkappin veneistä? Katselin messuilla ko. merkkistä venettä, jota myydään evikan kanssa. Oli ihan fiksun näköinen. Harmi kun Nordkapp 500 avantia ei ollut näytillä.
Myös AMT vaikutti edelleen varteenotettavalta vaihtoehdolta. Sitä voisi saada hondan sijasta evikalla.
Vene olisi tulossa päijänteelle. Minkähänlainen olisi ylipäätään tuollainen 5 metrinen bowrider vene ensimmäiseksi veneeksi jolla olisi tarkoitus tehdä päiväretkiä ja aina silloin tällöin harrastaa vesiurheilua. 75-90 hv moottorissa kulutuskin pysyisi vielä hanskassa. - merten hasselhoff
fghfd kirjoitti:
Onko kenelläkän kokemuksia Nordkappin veneistä? Katselin messuilla ko. merkkistä venettä, jota myydään evikan kanssa. Oli ihan fiksun näköinen. Harmi kun Nordkapp 500 avantia ei ollut näytillä.
Myös AMT vaikutti edelleen varteenotettavalta vaihtoehdolta. Sitä voisi saada hondan sijasta evikalla.
Vene olisi tulossa päijänteelle. Minkähänlainen olisi ylipäätään tuollainen 5 metrinen bowrider vene ensimmäiseksi veneeksi jolla olisi tarkoitus tehdä päiväretkiä ja aina silloin tällöin harrastaa vesiurheilua. 75-90 hv moottorissa kulutuskin pysyisi vielä hanskassa.Mikä se oli se kiinassa tehty tuommonen ~viismetrinen bow rider, joku "jenkkivene" mutta kiinanpojan tekemä, hinta alle parikymppiä, sisäperä mercruiser, parivuotta sitten markkinoille.. jokos nuo on pohjassa vai ovatko oikeita veneitä? Tuli vaan mieleen, itse en syty tuommoisista "bowridereista" ollenkaan mutta muistaakseni tuo värkki näytti siltä että on kohtuurahalla jonkun verran venettä.
- Lämpörulla Ulla
merten hasselhoff kirjoitti:
Mikä se oli se kiinassa tehty tuommonen ~viismetrinen bow rider, joku "jenkkivene" mutta kiinanpojan tekemä, hinta alle parikymppiä, sisäperä mercruiser, parivuotta sitten markkinoille.. jokos nuo on pohjassa vai ovatko oikeita veneitä? Tuli vaan mieleen, itse en syty tuommoisista "bowridereista" ollenkaan mutta muistaakseni tuo värkki näytti siltä että on kohtuurahalla jonkun verran venettä.
Reiskahan se oli, mutta tyhmä pitää olla jos sisäperän valitsee.
- jeppaajeeeeee
Lämpörulla Ulla kirjoitti:
Reiskahan se oli, mutta tyhmä pitää olla jos sisäperän valitsee.
Ai Reiska selvähän se, kas kun ei Aino. Mikäs vika sisäperäkoneessa on?
- Ylioppilas Yrjö
jeppaajeeeeee kirjoitti:
Ai Reiska selvähän se, kas kun ei Aino. Mikäs vika sisäperäkoneessa on?
Se vie tilaa veneen sisältä...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olen tosi outo....
Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap162138Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta
https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi842078- 1011377
Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen101196Hommaatko kinkkua jouluksi?
Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k1451170Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663811153Aatteleppa ite!
Jos ei oltaisikaan nyt NATOssa, olisimme puolueettomana sivustakatsojia ja elelisimme tyytyväisenä rauhassa maassamme.249886Omalääkäri hallituksen utopia?
Suurissa kaupungeissa ja etelässä moinen onnistunee. Suuressa osassa Suomea on taas paljon keikkalääkäreitä. Mitenkäs ha173864- 63834
- 59811