Aihe

Patajoen kanava olisi nyt pitänyt kaivaa

Sulo Sulkuportti

Ajatelkaa. Tällainen pakkastalvi. Kyllä nyt olisi pitänyt kaivaa Patajoen kanava.

288

3995

    Vastaukset

    • Olen samaa mieltä siitä, että Patajoen kanava pitää tehdä valmiiksi sitten kun siihen löytyy rahoitusratkaisut. Pakkastekniikat on kuitenkin syytä unohtaa ja tehdä työt semmoisilla menetelmillä, jotka eivät ole säistä tai luonnonilmiöistä riippuvaisia.

      Savesta ovat meikäläiset maallikot metelöineet jonkinlaisena ylivoimaisena esteenä. Totuushan on kuitenkin se, että maailman kanavaverkostojen rakentelussa Patajoen pätkä ei ole edes pikkupuron veroinen työmaa. Kyllä se kyetään tekemään, kun on oikeat tekijät asialla.

      Kannattaa miettiä sitäkin, pitäisikö koko suunnitelma pistää vielä kerran uusiksi ja rakentaa vähän isompi kanava, jonka jossakin keskipaikkeilla ylittää yksi riittävän korkea silta. Yhteys Himoksen ja Päijänteen välillä on pitkällä tähtäimellä tärkeä asia, vaikka suoraa taloudellista takaisinmaksuaikaa tuskinn voidaan laskeakaan. Ei sitä ole voitu laskea minkään muunkaan kanavan kohdalla. Tai jos on laskettu, niin pieleen on mennyt.

      Saattaa olla että kanavan näkevät valmiina vasta seuraavat sukupolvet.

      • Kunnon kanava vai soutuveneoja? Kun Himoksen suunnitelmat ovat levittäytyneet jo Siikaselän rantaan, on kanava käymässä tarpeettomaksi. Jos Patajoen suulla on kunnon satama venehotelleineen ja ravintoloineen, kenen enää tarvitsee putputella Himoshotellin rantaan, ei sinne kuitenkaan isolla paatilla pääse.
        Tehtäköön siis iso, syvä satama suuren selän ääreen ja kaivetaan Patajoen kanava melontareitiksi.


      • Laivaliisa kirjoitti:

        Kunnon kanava vai soutuveneoja? Kun Himoksen suunnitelmat ovat levittäytyneet jo Siikaselän rantaan, on kanava käymässä tarpeettomaksi. Jos Patajoen suulla on kunnon satama venehotelleineen ja ravintoloineen, kenen enää tarvitsee putputella Himoshotellin rantaan, ei sinne kuitenkaan isolla paatilla pääse.
        Tehtäköön siis iso, syvä satama suuren selän ääreen ja kaivetaan Patajoen kanava melontareitiksi.

        Saatat olla oikeassakin. Kun sitä rahaa ei todennäköisesti kanavatöihin vähään aikaan löydy, niin asiaa on aikaa harkita. Jonkinlainen jatkokunnostushan sille kanavalle on kuitenkin joskus tehtävä. Onko se iso vai pieni, jää nähtäväksi.

        Se satama isoille laivoille kuuluu jo tähän nykyiseenkin suunnitelmaan, joten siinä ei ole muutoksen tarvetta.


      • Risto Reipas kirjoitti:

        Saatat olla oikeassakin. Kun sitä rahaa ei todennäköisesti kanavatöihin vähään aikaan löydy, niin asiaa on aikaa harkita. Jonkinlainen jatkokunnostushan sille kanavalle on kuitenkin joskus tehtävä. Onko se iso vai pieni, jää nähtäväksi.

        Se satama isoille laivoille kuuluu jo tähän nykyiseenkin suunnitelmaan, joten siinä ei ole muutoksen tarvetta.

        Ompa Riston ja LIisan lapsuusvuodet kovin varhaisvaiheessa on uneksivat Patajoen kanavasta kuin joulupukista.
        Sinne menivät veromiljoonat kanavan kaivuun osalta kun työtä toteuttivat kokemattomat rengit isännän juoputellessa.
        Kaivettu kanava painuu umpeen kun kanavan reunoilta valuu liejusavi alas kanavan pohjalle.
        Joutuivat rakentamaan luvattomasti maapadon alajuoksulle jotta kanavan vesipinta pysyisi korkealla ja näin estäisi liejusaven valumisen kanavaan. Vaan eipä ollut sekään hyvä ratkaisu.
        Kyllä se kanava vain umpeutuu kaivetulta osin.
        Ymmärtämkättömien isien lapset Risto ja Liisa ne vain edelleenkin leikeissään jatkavat kanavan kaivamista kun ihan pieninä kuulivat vanhemmiltaan sankarisatuja isänsä mahtavasta kanavakaivannosta.


      • He ! heheheheheee kirjoitti:

        Ompa Riston ja LIisan lapsuusvuodet kovin varhaisvaiheessa on uneksivat Patajoen kanavasta kuin joulupukista.
        Sinne menivät veromiljoonat kanavan kaivuun osalta kun työtä toteuttivat kokemattomat rengit isännän juoputellessa.
        Kaivettu kanava painuu umpeen kun kanavan reunoilta valuu liejusavi alas kanavan pohjalle.
        Joutuivat rakentamaan luvattomasti maapadon alajuoksulle jotta kanavan vesipinta pysyisi korkealla ja näin estäisi liejusaven valumisen kanavaan. Vaan eipä ollut sekään hyvä ratkaisu.
        Kyllä se kanava vain umpeutuu kaivetulta osin.
        Ymmärtämkättömien isien lapset Risto ja Liisa ne vain edelleenkin leikeissään jatkavat kanavan kaivamista kun ihan pieninä kuulivat vanhemmiltaan sankarisatuja isänsä mahtavasta kanavakaivannosta.

        pitkään jo jouduttiin odottamaankin, ennen kuin todelliset asiantuntijat ilmestyivät ketjuun viisauttaan jakamaan. On se hienoa että nonkin fiksuja ihmisiä löytyy. Sitä vaan aina ihmettelen, miksi heitä ei koskaan valita päättäjiksi.

        No se siitä. Kyllä se kanava vielä aikanaan valmistuu, vaikka kuinka jurnuttaisit.


      • Risto Reipas kirjoitti:

        pitkään jo jouduttiin odottamaankin, ennen kuin todelliset asiantuntijat ilmestyivät ketjuun viisauttaan jakamaan. On se hienoa että nonkin fiksuja ihmisiä löytyy. Sitä vaan aina ihmettelen, miksi heitä ei koskaan valita päättäjiksi.

        No se siitä. Kyllä se kanava vielä aikanaan valmistuu, vaikka kuinka jurnuttaisit.

        Noin puhuu jämsäläinen jäärä. Sen minkä sain päähäni, toteutan joskus maksoi, mitä maksoi ja onko järkeä tai ei.


      • hmoilanen2 kirjoitti:

        Noin puhuu jämsäläinen jäärä. Sen minkä sain päähäni, toteutan joskus maksoi, mitä maksoi ja onko järkeä tai ei.

        Vaikka olisin minkälainen jäärä, niin minulla ei ole mitään mahdollisuuksia vaikuttaa koko asiaan mitenkään. Siitä huolimatta olen sitä mieltä, että vasta sitten ne rahat ovat hukkaan menneet, jos aloitettu työ jätettäisiin kesken. Kyllä Suomessa on tapana tehdä valmiiksi se mikä kerran aloitetaan. Järkevyydestä ei kukaan voi sataprosenttisella varmuudella sanoa mitään. Sen asian tarkasteluun tarvittaisiin vuosisatoja.


      • hmoilanen2 kirjoitti:

        Noin puhuu jämsäläinen jäärä. Sen minkä sain päähäni, toteutan joskus maksoi, mitä maksoi ja onko järkeä tai ei.

        Niinhän se tämäkin ketju meni Jämsän besserwissereiden viisasteluksi. Mutta missä he piileksivät kun kanavasuunnitelmia tehtiin? Sehän alkoi jo 1990-luvulla.
        Yleisin viisauden laji Jämsässä on jälkiviisaus ja yleisin kekustelutapa negaatioargumentointi (tarkoittaa ettei siitä mitään tule, ainakaan tuolla tavalla ja tuolla porukalla).


    • Nyt olisi hyvää aikaa laittaa kanavan jatkosuunnittelu käyntiin ja saada asia kuntoon.

      • Nyt olisi aika jatkaa Patajoen kanavan rakennusta. 2-3 kappaletta metrin halkaisijan putkea kanavaan ja maata päälle. Siitä syntyisi siltakin samalla halvalla. Sieltä voisi sitten uitella kanootteja ja kaarnalaivoja läpi.


    • Suljetaan koko Patajoen kanava. Sitten vaan satama Säyrylän sillan Jämsän puolelle. Ja uusi kanava valmiita laskuojien notkoja seuraten Patalahdelta Koivuniemen ja Pyntän välistä Asemenjärvelle 320m ja lounaispäästä Ruotsulan ohi Leilahteen 1550m. Laskua Patalahdelta Jämsänjokeen tulisi 30cm, Patalahden pintaa voisi vähän korottaa ja metriä korkeammalla olevan Asemenjärven pintaa puolestaan laskea Ja näin avautuisi Himoksen ilot ja hurmiot Jämsäläisille veneilijöille.
      Myöhemmin rakennetaan se Patajoen kanavakin, ja mahdolliset sulut, jolloin koko Jämsän liiketoiminta mullistuu kun Patajoen suulta ryntäävät rikkaat veneilevät turistit Jämsään 10 km kanavaa pitkin ostoksille, koko Jämsänniemen kiertämisen sijasta, eikö ole fiksua? :))

    • Kanavalle olisi satavarmasti käyttöä ja hyvää tuulta tuulimyllyille.

    • Kaivamiselle suotuisat kovat pakkaset tulossa. Sattuneet virheet ja hölmöilyt ovat vielä korjattavissa.

    • Ai nytkö pakkastalvi? Hädin tuskin - 13 astetta. Ei se letto vielä jäässä ole. Pitäisi olla pari viikkoa putkeen - 25 -30, niin alkais rannat kaivinkonetta kantaa. Aika ajaa sen kanavan ohi. Kaivetaan mieluummin suora oja niin tulee lisää tonttimaata Patalahden rannoille. Oikeastaan sen saisivat kaivata ne yrittäjätö, jotka katsovat siitä hyötyvänsä.

      • Nytkö ei ole pakkasia ?


      • Pakkasia piisaa kirjoitti:

        Nytkö ei ole pakkasia ?

        No on on


    • Kyllä siitä pakkasajatuksesta pitää luopua ja antaa seuraavalla kerralla kanavatyöt semmoisille ammattilaisille, jotka sen homman hallitsevat. Sitä mieltä kuitenkin olen, että jollakin aikataululla homma pitää tehdä valmiiksi, kun on kerran aloitettukin. Ei Suomessa ole tapana jättää vaikeitakaan urakoita kesken. Sopimusten teosta on nyt varmasti jotakin opiksi otettui, vaikka se on veronmaksajille kalliiksi tullutkin.

    • Venäläisethän sen kanavanteon osaavat. Kannattaisiko ruveta tutkimaan jonkinlaista diiliä heidän kanssaan? Patajoen kaltainen pikkupuro pitäisi olla tosi ammattilaisille helppo nakki. Koko ongelmahan syntyi siitä, etä sen paremmin teettäjällä kuin urakoitsijaksi valikoidulla tekijälläkään ei ollut mitään käsitystä kanavan rakentamisesta. Sopimusten teon hallitsi näköjään vain rakentaja. :-(

    • Pitääkö ne tukiaiset palauttaa, jos hommat jäävät kesken ?

      Eikö tuonne voisi ruinata lisää EU:n tukiaisia, jottei ihan kaikki mene Kreikkalaisten Saksalaisilta ostamiin aseisiin ?

      • Yleensähän tukiaiset palautetaan jos työ keskeytetään lopullisesti.
        Osan tulossa olevista tieristeyseurahoista voisi ohjata jatkorakentamiseen.


    • Ei kai mitään tienristeysrahoja tule, jos risteystäkään ei rakenneta.

    • Jos Jämsän aluesairaalasta suljettaisiin muutama osasto, vanhusten ja dementikkojen laitospaikkoja vähennetään, niin varmasti saataisiin säästöjä. Sitten olisi varoja saattaa loppuun Himoksen alueen kanava- ja risteyshankkeet ilman EU rahoja. Tämä ei vaatisi paikallisilta, kuin hieman hyvää tahtoa, jatkuvan kitinän sijaan. Olisi hienoa, jos paikkakunnalle rahaa tuovat varakkaat turistit, näkisivät kuinka täällä heitä ajatellaan.

    • Jos tietäisivät EU-rahoittajat ja ELY-keskuksen johtajat totuuden Patalahden kanavan rakentamiseen liittyvistä asioista niin kyllä kohta kokoontuisi valtakunnan oikeus valtakunnantuomarin istuntoon jossa valtakunnansyyyttäjä syyttäisi jostakin.

      Kävimme kuvaamassa syksyllä rakennustyömaata ja huomasimme, että kaikki mitä rakennetusta kanavasta saa irti niin kaikki on pois.
      Satojen tuhansien arvoiset laiturit ym kaikki ovat viety pois.
      Siellä lepää enää vain liejuun juntatut teräspalkit estämässä rikkoutunutta betonipatoa luisumasta joen pohjukkaan.

      Tehkääpä tutkimuspyyntö mihin Patalahden kanavan EU- rahoilla ja ELY-keskuksen varoilla rakennetut laiturit on "varastettu"..

    • Kavavanvartija. Oleppa huolellisempi.
      Kirjaa vielä ne EU-rahoilla ja ELY-keskuksen varoilla louhitut kalliomurskeet vielä vietyjen luetteloon.
      Ajettiinhan niitä sieltä pois satoja autokuormia.
      Eikä varmasti ole saatu lupaa EU:ta eikä ELY-keskukselta.

      Arvokasta tavaraa nääs. Kukahan niidenkin väärinkäytöstä on vastuussa.

      Missähän ne valtuutetut luuraa joiden pitäisi valvoa veronmaksajien etua.

      Taitaa se kanavanvartijakin olla jo liian vanha valvojaksi, yli 90 v.

      • Eiks ne likaputket myös rakennettu samoilla rahoilla, ei ihme että kaivamisavustukset eivät riittäneet työn loppuunsaattamiseen.


    • No nythän se selvisi miksi rahat loppuivat Patalahden kanavan rakentamisessa.
      Taitaakin olla niin, että ne rahat käytettiin Jämsän kaupungin muihin tarpeisiin. Sellaisiin joihin ei talousarviossakaan ollut varauduttu.

      Olikohan Jämsän kaupungilla oikeutta käyttää Patalahden kanavan rakentamiseen myönnettyjä EU- varoja ja ELY-keskuksen myöntämiä rahoja kaupungin muihin tarpeisiin.

      Kukahan Keski-Suomessa valvoo EU-rahoituksen ja ELY-keskuksen rahoituksen myöntämiän miljoonien eurojen rahoitusten käyttöä ? ?

      Jämsän kaupunki valvoo ja vaikeuttaa Himoksen hiihtokeskuksen yritysten toimintaa. Mistähän löytyisi valvoja joka valvoisi Jämsän kaupungin toimintaa EU-rahoituksen ja ELY-keskuksen rahoituksen osalta Himoksessa.

      • Jopa taas jauhaa puppugeneraattorit kovilla kierroksilla ja ruikkupaska lentää.


    • Voisko Sontakärryn vahti viedä sen sontakärrynsä ELY-keskukseen ja kertoa, että tämän verran Jämsän kaupunki sai aikaan parilla-kolmella miljoonalla eurolla kanavaa rakentaessaan.

      Olishan sitä aikaa sontakärryn vahdilla kun hoitaa kaupungin palkattuna virkamiehenä näitäkin hommia.

    • "Olishan sitä aikaa sontakärryn vahdilla kun hoitaa kaupungin palkattuna virkamiehenä näitäkin hommia. "

      Enpä ole koskaan päivääkään ollut kaupungin hommissa, enkä muutenkaan missään tekekemisissä päättäjien kanssa muuten kuin veronmaksajana.

    • Olisiko toimiva ratkaisu,laittaa larsseni seinämät molempiin päihin ja kipata soraa seinämien toiselle puolen jolloin ne toimisi työmaa tienä samalla ja sit pumpata ruopattava alue tyhjäksi jolloin vois jäädyttää joen pohjan kaivureille sopivaksi ja sit vaan kaivas,?? mitä tuumaatte ideast.?

      Maallikon ajtuksil ei olis kummonenkaaan homma.

    • Ruuneberilla on hyviä ajatuksia mutta tuskin sopii tämän kanavan rakentamisperiaattesiin.

      Rakennettaessa on nääs niin paljon käytetty viinaa, että sen voimalla kanavan pohjakin pysyisi tavipakkasella sulana.

      En tarkoita niitä kanavan kaivajia. Noo turhahan minun on selittää. Kaikkihan sen viinanlotralin tiesivät.

    • " Savesta ovat meikäläiset maallikot metelöineet jonkinlaisena ylivoimaisena esteenä. Totuushan on kuitenkin se, että maailman kanavaverkostojen rakentelussa Patajoen pätkä ei ole edes pikkupuron veroinen työmaa. Kyllä se kyetään tekemään, kun on oikeat tekijät asialla. "

      • Samaa mieltä. Patajoen kanava on oikeille alan rakentajille ihan mitätön pikkuhomma. Kävi vaan niin, että kumpikin osapoli oli täysin ammatitaidoton tuossa hankkeessa.


    • Faktaahan se on ettei savi ole kanavantekijä ammattimiesten ongelma eikä este.

      Ongelma on Jämsän teknisessä virastossa. Johtajien pitää päästä mahdollisimman usein kabinettineuvotteluihin ja siellä hutikassa määräämään miten ammattimiesten on työnsä tehtävä.

      Paras olisi Jämsän kannalta kun kanavan varteen tehtäisiin pysäköintialue ja sinne opastetauluja jossa kerrottaisiin kanavan rakentamista johtaneiden kupungin johtajien nimet ja kabinettineuvottelujen ravintolalaskuista kopiot joista näkyisi neuvotteluihin osallistuneet ja nautitut liemet.

    • Mä ainakin sain votkaryypyt ja rahaa.

    • "Ongelma on Jämsän teknisessä virastossa. Johtajien pitää päästä mahdollisimman usein kabinettineuvotteluihin ja siellä hutikassa määräämään miten ammattimiesten on työnsä tehtävä."

      Ei ole siellä minulle tuttuja, mutta silti en usko tuommoista paskaa. Kas kun kehtaat kirjoitella joutavia.

    • Luin Jämsän Seudusta miten yksi kaupunginjohtaja haukkui alaisensa jotka olivat kahvitauolla valokuvassa. Ei ollut selvän miehen ökellystä.
      Onneksi lähti kaupunginjohtaja pois täältä. Ei se johtaja enää alaisiaan hauku. Joutui Nokialle koulutukseen.
      Tuskin kukaan kaupunginhallituksen järkevä puheenjohtaja antaa selvänä uutisia lehteen omasta vitu*********.

    • Minäkin luen samaa lehteä, enkä muista, että ketään olisi haukuttu. Korkeintaan ihmetteli, miten koko lauma oli kahvitunnillaan ehtinyt varikolle saakka. Minäkin olisin ihmetellyt samaa.

    • Hei haloo, ei se ollut Mattila vaan Salminen.

    • Perinteisesti ne kahvitunnit kaupungilla on puoli tunta per tauko(x2) ja siihen väliin se kunnon ruokaTUNTI....ja kalusto pitää tietysti palauttaa hyvissä ajoin...eli...oikeasti työaikaa on päivässä noin 5 tuntia..

    • Kyllä tämä asia niin monen mieltä vaivaa
      että kanavaa pitäis alkaa uudelleen kaivaa.
      Mut miten kaivat kun sen jää pitäis särkee
      eikä siihen löydy kaupungin johdolta järkee.

      Pitäis varmaankin odottaa kunnon kesää
      vaan ei sekään onnistu - linnut tekee pesää.
      Haluan vanhan luonnon kauneuden takaisin
      mutta kun rahat loppui - onneni ohi makailin

      • Ei se pusikkoinen rytöoja minun silmääni kovin kaunis ollut.


    • Oli se ihanaa luonnon rauhaa, se Patalahden kanavan elämä ennen kanavan kaivurien tekemää löuonnon turmelemista.
      Aina keväällä saapui nokikana pariskunnat alueelle pesimään.
      Paljon oli muitakin erikoisia lintupareja uiskentelemassa.
      Kalaa sai kanavasta katiskoilla ja onkimalla.

      Nyt on jäljellä vain kalliomurskekasat kanavan reunoilla.

      • Ja kanavan alussa lehmät ja lampaat kusee ja paskoo jokeen joka kesä aikamoisen määrän sitä itteään.

        Ihmisen jätöksethän ovat myrkkyä, mutta lehmän pienet jätöksethän eivät merkkaa mitään.

        Ai mistä se rehevöityminen tuleekaan ???


    • Muuta pois kanavan rannalta jos noin pännii.

    • Kanavakin olisi ensin aukaistava ja sitten loput verorahat assanseutuun

    • " Ajatelkaa. Tällainen pakkastalvi. Kyllä nyt olisi pitänyt kaivaa Patajoen kanava. "

    • " Kun Himoksen suunnitelmat ovat levittäytyneet jo Siikaselän rantaan, on kanava käymässä tarpeettomaksi. Jos Patajoen suulla on kunnon satama venehotelleineen ja ravintoloineen, kenen enää tarvitsee putputella Himoshotellin rantaan. "
      Vastustavatko vain paijannanrantaiset kanavan kaivamista vai mistä kiikastaa ?

    • Muutama päivä sitten ajelin ko patajoen "kanavan" ohi, jopahan ihmettelin, että tämä ojapahanen olisi valjastettu päijänteen huviveneliikenteelle. Aivan älytön ajatus alkujaankin, oja jossa kaksi soutuvenettä tuskin pystyy kohtaamaan!!

    • Joo, kyllä aika ja uudet suunnitelmat ajovat kanavan ohi. Mutta jonkunlainen ränni siihen on ruopattava - joskus.

      • Silloin pitää kyllä olla asiantuntevat suunnittelijat ja tekijät. Ja sopimusten laatijat. Ettei urakoitsija voi jättää hommaa kesken kuin koira paskaansa, kuten nyt tapahtui.


      • Oppia saatu tarpeeks kirjoitti:

        Silloin pitää kyllä olla asiantuntevat suunnittelijat ja tekijät. Ja sopimusten laatijat. Ettei urakoitsija voi jättää hommaa kesken kuin koira paskaansa, kuten nyt tapahtui.

        Ymmärtääkseni kanavan tarkoitus oli olla osa kokonaisuutta, johon olisi kuulunut kylpylää, hotellia, golf kenttää ja muuta uutta lomarakentamista.
        Kanava on ollut ajatuksena hyvä, mutta toteutus on mennyt päin prinkkalaa monessakin suhteessa.

        Nyt on kait kysymys siitä, tuleeko noita muita rakennelmia tuonne vai ei ja voiko rakennushommat jättää kesken, jos homma ei heti mene putkeen ?
        Vai voisiko kanava vauhdittaa muuta rakentamista ? Kumpi on ennen muna vai kana ?
        Jostain pitäisi taikoa sitä ylimääräistä EU-rahaa, jotta ne kaikki eivät mene Kreikan luikuikureille, vaan osa tulisi tänne Jämpsäänkin. Vaikkapa sitten upotettuna kanavaan.


      • kanavassa suudellut kirjoitti:

        Ymmärtääkseni kanavan tarkoitus oli olla osa kokonaisuutta, johon olisi kuulunut kylpylää, hotellia, golf kenttää ja muuta uutta lomarakentamista.
        Kanava on ollut ajatuksena hyvä, mutta toteutus on mennyt päin prinkkalaa monessakin suhteessa.

        Nyt on kait kysymys siitä, tuleeko noita muita rakennelmia tuonne vai ei ja voiko rakennushommat jättää kesken, jos homma ei heti mene putkeen ?
        Vai voisiko kanava vauhdittaa muuta rakentamista ? Kumpi on ennen muna vai kana ?
        Jostain pitäisi taikoa sitä ylimääräistä EU-rahaa, jotta ne kaikki eivät mene Kreikan luikuikureille, vaan osa tulisi tänne Jämpsäänkin. Vaikkapa sitten upotettuna kanavaan.

        Kyllä sitä uutta lomarakentamista tulee. Minä ainakin haluan uskoa edelleen, että niin tapahtuu. Vaatiiko se sukupolvenvaihttoja joissakin yrityksissä, aika näyttää. Ensimmäinen golfkenttähän on jo pitkällä ja otetaan vuoden päästä käyttöön. Kanava tuskin vauhdittaa muuta rakentamista, mutta kun se taas pääsee kunnolla alkuun, niin eiköhän se kanavakin siinä sivussa vielä valmistu.


      • Lujauskoinen kirjoitti:

        Kyllä sitä uutta lomarakentamista tulee. Minä ainakin haluan uskoa edelleen, että niin tapahtuu. Vaatiiko se sukupolvenvaihttoja joissakin yrityksissä, aika näyttää. Ensimmäinen golfkenttähän on jo pitkällä ja otetaan vuoden päästä käyttöön. Kanava tuskin vauhdittaa muuta rakentamista, mutta kun se taas pääsee kunnolla alkuun, niin eiköhän se kanavakin siinä sivussa vielä valmistu.

        Kanava kyllä vauhdittaisi muuta rakentamista ja sitähän on helppo leventää myöhemminkin jos tarve vaatii.


    • Kanavatyö on vielä kesken ja kaupunkiko on nyt ostattelemassa vanhaselän osakaskunnan vesialueita jotta voi ne lahjoittaa pissnessmiehille ?

      • Eikös se vesialueen osto jo kerran torpattu, otetaanko nyt käyttöön uudet ostokeinot ?


    • Kanava ja heti,JJ oottelee jo uudella veneellä.

    • Minä taas ehdotan, että Jämpsään pitää saada kiiruusti joku maailmantason moottoriurheilutapahtuma. Neste Ralli menee muuallakin, joten se ei ole "puhtaasti" jämpsäläinen. Ehdotan moottoriveneiden F1 MM-osakilpailua Jämpsään.

      Tapahtuma vaatii Jämpsään tiettyjä ennakkovalmisteluja, ennen kuin se voidaan menestyksellisesti toteuttaa.

      1. Patajoen kanava pitää kiireesti leventää tähän tarkoitukseen sopivaksi ja pitää levennyksessä myös ottaa huomioon se, että veneet voivat kanavan kohdalla suorittaa myös vauhdikkaita ohituksia hitaammista veneistä.

      2. Patalahden Jämpsän puoleisesta päästä kaivetaan vielä uusi leveä kanava Asemenjärveen.

      3. Asemenjärvestä kaivetaan myös edelleen uusi leveä kanava Kansanopiston mutkaan Leilahteen, jolloin saadaan yhteys Jämsänjokeen ja tästä tulee näinollen ympyrää ajettava F1-rata. Jämsänniemellä asuvat jäävät näin ollen saareen ja heistä tulee saaristolaisia. Saaristolaisilla on tiettyjä etuja Suomen lainsäädännössä.

      4. VIP-katsomo rakennetaan Kansanopiston katolle radan jyrkkään mutkakohtaan, kun veneet tulevat Asemenjärven kanavaa pitkin ja kaartavat kohti Virmapyhää. Samoin on myös rallin MM-kilpailussa Kakaristossa VIP-katsomo jyrkässä mutkakohdassa.

      5. Radan vaarallisin kohta on Polvelan mutkassa. Kun veneet ottavat Virmapyhältä Jokisuulle päin ajettaessa vauhtia siinä 4 kilometrin suoralla ennen Polvelan mutkaa, pitää sillä kohtaa ulkokurvin puolella lähimmät katsojapaikat perustaa Polvelan traktorivajan katolle. Katolle sen vuoksi, että mikäli joku vene ajaa Polvelan mutkan suoraksi, nousee se helposti joen penkkaa ja peltoja pitkin ihan helposti Polvelan pihaan asti.

      6. Myös Kansanopiston mutkassa tulee olemaan radan vaarallinen kohta, joten Karhalan talon rannassa ulkokurvin puolella tulee olla kielletty katselualue.

      Lähtö ja maali ovat Hulkkionlahden venesataman alueella, missä on myös kilpailukeskus ja veneiden huolto, sekä suoritetaan veneiden välitankkaukset. Rata ajetaan viiteen kertaan ympäri ja se ajetaan vastapäivään kiertäen.

      Nyt Jämpsä nousuun...

    • ... " kaupunkiko on nyt ostattelemassa vanhaselän osakaskunnan vesialueita jotta voi ne lahjoittaa pissnessmiehille ? "

      Onko tämä osto kyseessä kokousilmoituksessa jamsanseutu 5. huhtikuuta ?

      • Taitaa olla, vähän on salaperäistä.


    • Paljonko se kanava on sitten tullut maksamaan?
      Ketkä sitä halusi, ja ketkä päättivät rakentamisesta?
      Ilmeisesti kyseessä on kaupungin hölmöilyjä, kiinnostaisi esim.henkilöt ketkä on kaupunginvaltuustossa olleet hankkeen takana.
      Onko tässäkin ollut surullisen kuuluisa Jämsek takana?
      En ole itse asiasta perillä, kun kaivuun aikana asuin muualla.

    • Kanavaahan suunniteltiin parikymmentä vuotta. Siinä ehti olla monta valtuustoa. Jämsekillä ei kaiketi ole ollut mitään tekemistä kanavan rakentamisen kanssa. Kuka näitä nyt jaksaa aina jauhaa.

      • " rahastako muka pula "
        " Kanavatyö on vielä kesken ja kaupunkiko on nyt ostattelemassa vanhaselän osakaskunnan vesialueita jotta voi ne lahjoittaa pissnessmiehille ? "

        Onko kaupungin tehtäviä toimia mahdollisesti bulvaanina, vai ?


      • Kanavan rannoilta kirjoitti:

        " rahastako muka pula "
        " Kanavatyö on vielä kesken ja kaupunkiko on nyt ostattelemassa vanhaselän osakaskunnan vesialueita jotta voi ne lahjoittaa pissnessmiehille ? "

        Onko kaupungin tehtäviä toimia mahdollisesti bulvaanina, vai ?

        Onko jossakin todella varmaa tietoa siitä, että kaupunki on jotakin lahjoittamassa "pissnessmiehille"?

        Kaupungin tehtävä on luoda mahdollisimman hyviä toimintaedellytyksiä elinkeinoelämälle. Sitä ovat kaikki kunnat ja kaupungit tehneet kautta aikojen.


    • Patajoen kanavahan on vasta alkeellista esiharjoittelua todelliselle jämpsäläiselle kanavafantasialle. Nyt suunnittelutyö kiiruusti käyntiin myös kanavan tekemiseksi Patalahden pohjukasta St1:n takaa Asemenjärveen ja Asemenjärvestä edelleen Leilahteen Jämsänjokeen Kansanopiston mutkaan.

      Näin Jämsänjoelle tulisi nyt KAKSI purkautumistietä Kansanopiston mutkasta Päijänteeseen. Jäteveden puhdistamon purkuputki pitää jatkaa joen pohjaa pitkin Leilahteen ja se on käännettävä menemään Kansanopiston mutkasta Asemenjärveen lähtevään kanavaan.

      Näin saadaan jokakeväinen jätevedenpuhdistamon puhdistamattomien jätevesien purku Päijänteeseen tapahtumaan Patalahden kautta. Kun Päijänrantaan ja Kultahammarannikolle alkaa virtaamaan näinkin ravinteikasta vettä, niin rehevät kaislikot ja Osmankäämit alkavat kasvaa Kultahammasrannikolla ilman erityisiä toimenpiteitä rikkitten ranta-asukkaiden riemuksi.

      • Varmaan omasta mielestäsi hyvinkin vitsikästä, mutta fiksumpien silmissä aika typerää höpötystä.


    • Koska Asemenjärven pinta on 130 cm ylempänä kuin Jämsänjoen pinta ja 100 cm ylempänä kuin Patalahden pinta, pitää tämä uusi Asemen kanava kaivaa kaupungin varoilla melkoisen syväksi.

      Tämä tarkoittaa myös sitä, että Patajoen kanavassa tällä hetkellä oleva pato pitää ennen uuden Asemen kanavan kaivuutyötä purkaa pois, jotta Patalahden pinta laskee samalle tasolle Päijänteen ja Jämsänjoen kanssa.

      Uuden Asemen kanavan ja myöskin Patajoen kanavan syvyys pitää mitoittaa niin syväksi, että Päijänteelle, sekä Asemen- ja Patajoen kanaviin Himoksen venäläisten turistien käyttöön tuotava venäläinen atomikäyttöinen sukellusvene pystyy talviseen aikaan kiertämään koko Jämsänniemen jään alla kulkien. Himoksen saunan rannassa pidetään talviseen aikaan iso koko sukellusveneen mittainen avanto auki, missä sukellusvene voi nousta pintaan ottamaan venäläiset turistit kyytiin Jämsänniemen kierrokselle.

      Välipysähdys tällä sukelluvenematkalla tapahtuu Kaipolassa Tiirinniemen rannassa ns. Nikita Hrustsovin laiturilla. Kun sukellusvene on noussut pintaan tehtaan tuottamalla lämmöllä sulatettuun avantoon, voivat uusrikkaat venäläiset antaa pientä rahallista apua Tiirinniemen köyhille.

      Kun venäläiset turistit ovat kiertänet Jämsänniemen tällä jo Neuvostoliiton aikana valmistetulla atomisukellusveneellä, se purkaa kierroksen loppupuolella septitankkinsa vesistöön Patajoensuun Kultahammasrannikolla. Päijänrannan kaislikot ja Osmankäämit tarvitsevat ravinteikasta vettä myös talviseen aikaan. Saavuttaessa takaisin Himokselle purkautuu koko porukka lopulta sukellusveneestä suoraan lämpöiseen saunaan Himoksen rannassa. Saunassa on löylynheittovetenä tietysti pelkästään venäläistä vodkaa... Hiukopalana tarjoaa Jämsän kaupunki kaikille kanavakierroksen ilman suljetun paikan kammoa selvinneille mustaa kaviaaria.

      Nyt Jämpsä uuteen nousuun uusrikkaitten venäläisten sukellusvenekyydityksillä...

      • Tämä ruoppaajakyylä on kyllä kirjoitellut ennen aamulääkitystä. Kannattaisi muutenkin tarkistaa lääkityksen taso, ehkä tuplata noin aluksi.


    • " Ihmetellä täytyy "
      " Eikös se vesialueen osto jo kerran torpattu, otetaanko nyt käyttöön uudet ostokeinot ? "

    • Kanava on ideana hyvä, kooltaan liian pieni/matala ja työsuunitelmaltaan erittäin huono. Toteuttamiseen löytyy värkit tältäkin planeetalta jossa koviin pakkasiin ei tarvitsse luottaa.

    • Nyt on aamulääkityksessä otettavien pillerien määrä tuplattu ja osin kolminkertaistettu koskien näitä Jämsän kanavahankkeita. Heti kun sain heitettyä tabut kurkusta alas, tuli uusi AHAA-elämys tuleviin Jämsän kanaviin liittyen.

      Patalahdesta Asemenjärven läpi ja Ruotsulan navetan takaa Jämsänjokeen Kansanopiston mutkaan Leilahteen kaivettavan uuden syvän kanavan nimeksi tulee laittaa Asemen-Ruotsulan kanava.

      Tämä siitä syystä, että Ruotsulan talon ja Asemenjärven välissä on vedenjakaja, joka jakaa ojassa virtaavan veden kulkemaan sekä Asemenjärveen, että toisen osan virtaamaan Ruotsulan rakennusten takaa Leilahteen. Näin ollen juuri Asemen-Ruotsulan kanava on sen oikea nimi.

      Patajoessa tällä hetkellä oleva patokyhäelmän nimenä tulee olla siten Patajoen kanava, vaikka tuskinpa se valmistuu, ennen kuin siihen sijoitetaan uusi huomattava rahasumma Jämsän kaupungin budjetista.

      Seuraavassa artikkelissa tulee sitten pohdittavaksi uutena päivänä ja uusilla pillereillä, tulevatko tämän kanavan kaivuutöihin osallistumaan myöskin lapion varressa Jämsän kaupungin monttupuolen työmiehet yksinään, vai pitääkö lapion varteen haalia kaivuuhommiin myöskin kaupungintalolta vähätöisimmät pikkuherrat... kyllä tästä vielä hyvä tulee...

      • Ei auta enää sinulle pillerit. Lobotomia on ainut jäljelle jäävä vaihtoehto.


    • Jämsän kaupungissa Jämsänkosken kaupunginosassa joen yläjuoksulla asuu huomattavan paljon työväestöksi luokiteltavaa ainesta, joka haluaisi piipahtaa sieltä silloin tällöin omine moottoriveneineen Himokseen aamukahville.

      Juuri tähän tarkoitukseen uusi Suuri ja Mahtava Asemen-Ruotsulan kanava toisi melkoisen helpotuksen. Kun työstä uupunut paperityöläinen ajaa moottoriveneellään Kansanopiston mutkaan, niin hän pääseekin siitä suoraan Asemen-Ruotsulan kanavaa pitkin suoraan Patalahdelle ja siellä sitten Himoksella virkistävän kahvikupposen ääreen. Näin jää esim. jämsänkoskelaisilta veneilijöiltä kokonaan Jämsänniemen turha kiertäminen pois.

      Ökyporvarithan tulevat samaan paikkaan aamukahville suoraan Päijänteen suurilta seliltä, sekä Jyväskylästä asti. He tulevat luonnollisesti Patajoen kanavaa pitkin. Patorakennelma Patajoesta pitää ehdottomasti purkaa pois, että Jyväskylän porhot pääsevät ajamaan suoraan suurillä Baylinereillaan Patajoen kanavaa pitkin täyttä vauhtia suoraan Himoksen rantaan. Se on tuo bisnesmiehen elämä niin kovin kiireistä... siinä ei ehdi paljoa patojen sulkujen välissä seisoskelemaan, kun pitää kohteeseen äkkiä päästä. Niinpä Patalahden pinta tuleekin laskea ihan suosiolla Päijänteen kanssa samaan tasoon... tuleehan siinä kylkiäisenä Patalahden rannallekin uusia rantatontteja myyntiin.

      Tämä uutta näkemystä edustava ratkaisumalli on ihan vapaasti kaikkien suunnttelijoiden käytettävissä... nyt Jämsä uuteen nousuun... tehdään Jämsästä Keski-Suomen Venetsia... kanavien kaupunki.

      • Näytät olevan tyypillinen vasemmiston edustaja. Ideoissasi ei ole päätä ei häntää.


      • Riistokapitalisti. kirjoitti:

        Näytät olevan tyypillinen vasemmiston edustaja. Ideoissasi ei ole päätä ei häntää.

        On tuota "Riistokapitalistia" näköjään helppo vedättää... tyypillinen porvari...


    • Vesialueen omistajat ovat heikosti järjestäytyneitä ja ne on helppo "jyrätä"

    • Ei kait tuo nyt kovin vaikeaa olisi hoitaa loppuun tällaisella vehkeellä.
      http://www.finnruoppaus.fi/index4.html
      www.aquamec.com

      Kauanko tuollainen kone tuon ojan möyrisi kuntoon ?
      viikko tai pari ?

      • Tuolla se olisi helppo homma hoitaa kuntoon.


    • Sehän nyt olisi aivan liian helppoa laittaa Patajoen kanava lopullisesti kuntoon tuommoisella laitteella. Sen sijaan jotkut kaupungin virkamiehet ja muut hankkeessa mukana olleet saivat aikoinaan tolkuttomasti ilmasta viinaa ja muuta hyvää, kun antoivat kanava-urakan jollekin taitamattomalle tumpelolle tehtäväksi, joka kyllä osasi hyvin sopimuksn tekemisen, mutta ei kanavan tekemistä.

      • Tuskinpa se Destia nyt kuitenkaan viinalla urakoitaan hankkii.


    • Ajatelkaa, siikarantaan kaavailtu venesatama on liian kaukana. Säyrylänsalmen sillalta on sinne 7 kilometriä ja seppolasta 15 kilsaa.

    • Mistä liian kaukana? Eikös sitä pitäisi katsoa Kultarannan ja Himoksen asukkaiden sekä päijänteellä veneilevien kannalta? Ei siitä ole tarkoitus mitään Pajulahtea tehdä.

      • Olen samaa mieltä että liian kaukana on koko paikka Säyrylänsalmen sillalta seitsemän ( 7 ) kilometrin päässä.


    • Onkos Säyrylänsalmen silta joku Jämsän keskipiste?

    • No mutta Jämsän keskipisteestähän (keskusaukio) se Päijänrannaksi nimetty pilvilinna vasta kaukana onkin.

    • Sadan vuoden päästä Himos ja Päijänranta on Jämsän keskipiste. Laitakaupungille ränsistyneeseen koljoscityyn tulee 15 kilsaa.

    • " Ei kait tuo nyt kovin vaikeaa olisi hoitaa loppuun tällaisella vehkeellä.
      http://www.finnruoppaus.fi/index4.html
      www.aquamec.com
      Kauanko tuollainen kone tuon ojan möyrisi kuntoon ?
      viikko tai pari ? "

      EUAluekehitysrahastoista saattaisi löytyä jopa rahaa kaivuuseen.

    • Äkkiähän se kaivettu on, mutta paljon suurempi työ on niiden laitojen kiveämisessä, eikä se ole mikään yksinkertainen homma siinä Patalahden puoleisessa päässä.

      • Valmistahan on jo siellä päässä !


    • Eihän sitä valmista ole kuin pieni pätkä siinä keskellä. Ja ihan valmista ei ole metriäkään. Reunat ja rannat on tekemättä koko matkalta.

    • Joo, ne reunojen kivetykset kalliolouhoksella on kanavamestari evp tekninen johtaja Pekka Rantalan bravuurityönäyte.

      Ne ovat koko kanavajärjestelmän tärkein osa. Ellei kanavan laitoja päällystettäisi terävällä kalliolouhoksella - niin - kanavaan tulisi veneitä Päijänteeltä ihan tuhottomasti ja ne täyttäisivät koko Patalahden.

      Vaan eipäs uskalla veneet tulla kanavaan kun terävät kivien särmät rikkoisivat luXus veneiden kyljet. Pitänee pyytää kanavamestari Hakosta hiomaan ne kivien reunat pyöreiksi. Siinä olisi veteraanille työmaata vielä senkin jälkeen kun täyttää sata vuotta.

      Mutta kauhistus. Näin sen evp kummajaisen olevan jälleen palkattu tekniseen virastoon työhön. Jäi juuri eläkkeelle piilotyöpaikastaan jätevesi Oy:stä. Ja nyt tekee työtä täydellä palkalla lähes entisellä palkallaan. Olisi hänellä ollut oikeus olla työssä 68 vuotiaaksi mutta näin hankkii enemmän - jää eläkkeelle - palaa takaisin työhön. saa kaksinkertaista palkkaa. Voi olla palkka kolminkertainenkin jos saa Jämsän kaupungin johtajistolle myönnettyä kultaista kädenojennusta. Eihän se pimeänä maksettu kultainen kädenojennus ollut kuin puolen millin luokkaa per lärvi.

      Nyt tarvittaisiin perussuomaqlaisia ottamaan asian esille "onko Suomen lain mukaista jäädä ennen 68 vuoden ikää eläkkeelle ja palata saman työnantajan palvelukseen takaisin täydellä palkalla."
      Tällainen eläkesäädösten kiertäminen ja uuden palkan tuplanauttiminen ei voi olla Suomen lain mukaista.
      Tällaista juonittelua ei voi keksiä kukaan muu kuin Jämsän kaupungin yhdyskuntajohtaja jonka vastuulla ja päätöksellä lainsäädännön eläkesäädöksien kiertämistä toteutetaan.

      Jämsän kaupungissa tarvittaisiin alkoholiongelmaisten hoitoonohjauksen tehostamista.

      • " Ellei kanavan laitoja päällystettäisi terävällä kalliolouhoksella - niin - kanavaan tulisi veneitä Päijänteeltä ihan tuhottomasti ja ne täyttäisivät koko Patalahden."

        Olisko nyt kumminkin niin, että ellei kanavan laitoja tueta kiveyksellä, niin savilieju täyttää pikkuhiljaa koko kaivannon?

        "Jämsän kaupungissa tarvittaisiin alkoholiongelmaisten hoitoonohjauksen tehostamista."

        Voisi olla tarpeen myös siellä luottamusmiespuolella. :-)


    • Dry vodka ei ymmärrä kanavan rakentamisesta yhtiimitii.
      Kanava olisi pitänyt rakentaa 10 metriä leveästä ja 5 metriä syvästä betonikourusta niin kyllä olisi tullut oikein hyvä ja kestävä kanava.
      Se olisi kestänyt jos betonin vahvuus olisi ollut metrin verran, erittäin vahvasti raudoitettu ja valukovuudeltaa teräsbetonia.

      Vaan kun viinan voimalla johdetaan kanavan rakentamista niin siitä on muistomerkkinä näyte betonikourusta joka sopisi paremminkin kaarnaveneiden uitteluun.
      Se muistomerkki on siellä kanavanvartijan tiehaaran kohdalla kanavan reunavallissa murtuneena, katkenneena ja liukumassa kohti päijännettä.

    • Missä viipyy ne kymmenet kananavan rannoille pystytettävät savusaunat, jotka piti siirtää jostakin "konkurssipesästä" ?

    • Missä ajassa sinä elät? Juokslahteenhan ne saunat ovat menossa.

    • Ne Muuramen Saunakylän saunanröttelöt maatuvat tulevaisuudessa lopullisesti mullaksi Jämsän Juokslahdella Kukkaismäen rannassa.

    • Ihan totta. Kaikki tässä maailmassa aikanaan maatuu. Niin Himoksen mökkikylät kuin pulpettikattoiset Seppolan kerrostalot, tai Guggenheim museotkin. Mikään ei ole ikuista.

    • Mopo on karannut pahasti käsistä kun työ on jätetty kesken !

    • " Vesialueen omistajat ovat heikosti järjestäytyneitä ja ne on helppo "jyrätä" "

      Eipä vielä päässeet jyräämään.

    • Vesiyhteys on tärkeä matkailukeskuksen kehittymisen kannalta.

      t. sysmäläinen

      • Lisänä rikka rokassa, mutta ei se mikään elämän ja kuoleman kysymys ole. Minäkin kannatan kanavan tekemistä valmiiksi, mutta en sillä tavalla, että mummot pitäisi jättää sen kaivamisen takia hoitamatta.


      • Täysin saamatonta porukkaa kun ei vaatimatonta ojaa saa kaivettua.

        t.sysmäläinen


    • Nytkö oltaisiin viemässä kanavalta viimeinenkin laituri hotellin rantaan, josta uimaranta on poistettu äskettäin vahvistuneessa kaavassa.

      • Saakohan uimalaiturin sijoittamiseen edes lupaa ? Turhaa touhua.


    • Jämsän kaarin vaara palkkasi Patalahden kanavanrakennusmestarin eläkkeeltä takaisin työhön ja ihan työpäälliköksi jatkamaan ansioituneesti alkanutta kanavan rakentamista.

      Ei tarvita uusia suunnitelmia. Viinan virtauksella tarkistetaan kanavan laskusuunta. Kukkahattutytöt keräävät lisärahaa punabunkkerin nurkalla jotta raha ei pääse loppumaan.

    • Äläkeä työ jatkuvasti hopottako vanhoa eläkemiestä. Kyllähä minä jatkan sitä kanavan kaivamista kun soan ensin piilotettua tuom pullo tuonne työpeällikö loatiko pohjalle. Tarviha minä pienet höpsyt aina enne työ alottamista että järki luistoa paremmi. On tämä työpeällikö työ aika työllistä. Mutta kyllä ne pojat osoa ilima työpeällikö mukanaoloaki.

    • Ostetaan työpäällikölle rautalapio synttäruilahjaksi jotta voi jatkaa kanavan kaivamista.

      Yhdyskuntatoimen johtajalle kannattaisi ostaa suurempi lompakko jotta mahtuisi kaikki rahat lompakkoon mitä saa kun myy kanavalta niitä laitureitaq jotka on ELY-keskuksen omaisuutta. Ei ole kaupunki niitä ostanut vaan on rakennettu EU-erahoilla.

      • Kanavanvartija kirjoitti jo 6.2

        " Jos tietäisivät EU-rahoittajat ja ELY-keskuksen johtajat totuuden Patalahden kanavan rakentamiseen liittyvistä asioista niin kyllä kohta kokoontuisi valtakunnan oikeus valtakunnantuomarin istuntoon jossa valtakunnansyyyttäjä syyttäisi jostakin.

        Kävimme kuvaamassa syksyllä rakennustyömaata ja huomasimme, että kaikki mitä rakennetusta kanavasta saa irti niin kaikki on pois.
        Satojen tuhansien arvoiset laiturit ym kaikki ovat viety pois.
        ... "


    • Kai ne nyt on järkevää ottaa käyttöön muualla, eikä liottaa tyhjän panttina. Kyllä niitä laitureita sitten (vuosikymmenten päästä) saa, kun se aika koittaa,

    • Omituiset höpöttöjävarkaat vievät laituritkin. Luulisi Suosaarelle vähempikin riittävän kun sai Himoksesta niin peijoonisti vaaliavustusta.
      :Die:Dä sitä en :Dai.da sitä en. :Dai:Dan :Deh:D :Dyhmyy:Den.ä

    • Ilmakuvassa näyttäisi 500-600 metrin pätkä sululta eteenpäin keskeneräiseltä.
      Kuka jarruttaa ?

    • Kyllä se on keskeneräinen päästä päähän joka metriltä.

      • Olet taas näköjään juopotellut koko viikonlopun päästä päähän.


    • Järkevä päätös että laituri pysyy paikallaan.

      • otto oikeudella kts. kh 25.6


      • Jokos siirretään kirjoitti:

        otto oikeudella kts. kh 25.6

        " Nytkö oltaisiin viemässä kanavalta viimeinenkin laituri hotellin rantaan, josta uimaranta on poistettu äskettäin vahvistuneessa kaavassa. "

        Aikamoista venkoilua laiturista vaikka ei ole paikkaa mihin sen voi sijoittaa.


    • Patalahden kanavaa pitäisi kaivaa,
      hirveesti siitä olsi kaikille vaivaa,
      ei edes Rantalan Pekalla laivaa,
      riittää jos pusikot rannalta raivaa.

    • Oli se Rantalan Pekan virkauran paras tekele. Hyvä, hyvä, eläkeläispappa.

    • Kanavasuunnitelmat pitää laittaa nyt ihan kokonaan uusiksi. Kanavasta pitää tehdäkin nyt niin suuri, että siinä mahtuu kulkemaan Tuulikki II. Rantalan Pekalle sitten ilmainen palkintomatka Himoksen laiturista Tuulikki II:lla kanavaa pitkin Pihlajakosken kyläkaupalle, missä Pekka voi käydä ottamassa yhden kaljan Jämsän kaupungin laskuun kiitoksena alkujaan loistavasta kanavaoivalluksesta.

      Seisookos se Tuulikki II muuten siellä Pihlajakosken laiturissa edes sitä aikaa, että siellä ehtii maissa käydä sen yhden kaljan ottamassa ? Se on sitten haettava Pekan se kaljapullo juoksuaskelin sieltä Pihlajakosken kyläkaupalta ja juotava tyhjäksi takaisin laivalle tullessaan juuri, kun laiva on jo irtoamassa laiturista.

    • Uku, onko kukaan koskaan sanonut sinulle, että olet tyhmä?

    • Kyllä Pihlajakosken kaupalla aikoinaan hyvin monikin minulle sanoi niin.

    • Toivottavasti uudet valtuutetut ottavat pienvenereitin jatkorakentamisen heti valmisteluun.

      • Saviko on ylivoimainen este ? No ei voi olla.


      • pakkastyötä kirjoitti:

        Saviko on ylivoimainen este ? No ei voi olla.

        Sanovat, että se keskeneräinen sulku on jo katkennut, kun yksi nurkka painuu saveen. Eikö sen urakoineella yrityksellä ollut mitään takuuvelvoitetta työnsä suhteen?


    • Kun taitamattomat tumpelot ryhtyvät kanavia kaivamaan, ei synny muuta kuin sutta ja sekundaa. Stalinin kanavan rakentajat saattamaan Patajoen kanavan rakennustyö loppuun, että päästään Tuulikki II:lla Himoksen rantaan ryyppeämään... ai niin, eikän se Tuulikki II:n seiso tietenkään sitä aikaa siinä Himoksen laiturissakaan, että ehtisi käydä paukun nappaamassa Himoksella...

    • " Kuntaliitokset lamauttavat kunnista järkevän toiminnan. Liitoskunnissa keskitytään eri kulmakuntien itsepäiseen puolustamiseen. Yhteiset asiat ja uuden kunnan kehittäminen jää luottamusmiesten piirissä taka-alalle. "

      Tämä koskee myös kanavarakentamista

    • Patajoen kanavan rakentamisen yksi syy oli Patalahden pinnan korkeusheittelyiden säännöstely. Tässä on onnistuttu erinomaisesti, pinta pysyy nykyisin rankoista sateista huolimatta varsin vakaana. Entiset 50-70cm pinnanvaihtelut ovat enään maksimissaan 15-20 cm. Kiitokset tästä kaupungin osaaville suunnittelijoille. Olette tämän asian hoitaneet erinomaisesti!

    • " Ajatelkaa. Tällainen pakkastalvi. Kyllä nyt olisi pitänyt kaivaa Patajoen kanava. "

    • Mitä helvetin järkee on tommosessa kanavassa?
      Eihän siinä Patalahden lammikossa sovi kovemmalla vauhilla ees kunnolla kääntyyn, ketä sinne nyt kiinostaa tulla?

    • Kyllä saat suurentaa moottorisi yli 300 heppaiseksi, kun kaivetaan toinen kanava vielä Patalahden pohjukasta Asumajärveen ja siitä vielä Ruotsulan navetan takaa Leilahteen Kansanopiston mutkaan. Ei tartte kääntyillä Patalahdella, kun pääset ajamaan suoraan jämsänniemeä ympäri veneelläsi. Kaikista jämsänniemeläisistä Himos mukaanlukien tulee saaristolaisia.

    • Pienvenereittikö jää nyt keskeneräiseksi jotta kultahammasrannikon uuteen tien linjaukseen riittä talousarviossa rahoja 0,8 miljoonaa !

    • Älä nyt Sulo Sulkuportti hätäile. Ei tätä maailmaa muutenkaan koskaan valmiiksi saada.

    • Jämsänjoelta Kansanopiston mutkasta taitaa olla sen kanavan kaivaminen Patalahteen harkinnassa. On ollut aikaisemminkin, mutta nyt...
      Vesien pinnat täsmäisivät aika hyvin.

      Ainakin jotain harkintaa on "salaisesti" nyt siihen mutkaan. Onko kyseessä vierasvenesatama tms??? Taitaa olla kyseessä pelkkä ruoppaus *miettii*

      Liittyy oleellisesti koko hymmmm. No jää nähtäväksi :-)

    • " kultahammasrannikon uuteen tien linjaukseen riittää talousarviossa rahoja 0,8 miljoonaa euroa ! "

      • No se on hyvä, että sekin asia etenee ja saadaaqn Päijänteen komeimmat tonttimaat käyttöön.


    • " Ajatelkaa. Tällainen pakkastalvi. Kyllä nyt olisi pitänyt kaivaa Patajoen kanava. "

    • Ei roomaakaan päivässä rakennettu!

    • Tehdään siitä Patalahden kanavan kaivamisesta elämysmatkailukohde.
      Lavastetaan alkuperäinen kaivaminen johon turistit voivat osallistua Bilnässin lapiolla.
      Työnjohtajaksi palkataan joku juoppo piällysmmies pullo taskussa johtamaan sulun uudisrakentamista. Vanhaan tyyliin Vanhaan tyyliin.
      Älyttömimmät älyttömyyden välähdykset ovat parhaita esityksiä Himoksen kehittämiselle johon Jämsän kaupungin rahakassan ovet ovat aina olleet selkosen selällään.

      • Eniten kaupungin kassakaapin ovet ovat olleet levällään rinneyhtiön vaatimusten edessä. Eikä se suinkaan aina ole pelkästään huono asia ollut.


    • Rahoitus Jämsän kaupungin kassasta pitää löytyä myös uuteen kanavaan Kansanopiston mutkasta Leilahdesta Ruotsulan navetan takaa Asemenjärveen (metrin ylempänä kuin Patalahti) ja siitä Patalahteen siihen liikenneaseman kohdalle. Kanavamestari Rantala heti suunnittelemaan tätä uutta vaihtoehtoista reittiä. Ja uutta työtuolia et sitten itselles tämän takia hanki! Kyllä tuommoiset piirustukset raapustaa vanhaltakin työtuolilta.

      • Miksi pitäisi tehdä kanava jämsänjoesta Patalahteen? Eikö ne puhdistuslaitoksen ohijuoksutukset sovi kulkemaan siinä vanhassa paskaojassa? Tarvitaanko toinenkin purku-uoma jätevedelle?
        Patalahdessa vaahtosi jo ennen jäiden tuloa ruskeita vaahtoa, joten kyllä sille
        järvelle lasketaan jo ihan tarpeeksi paskaa Himoksella alueelta.


    • En taida viittiä enää kun ei oo sitä työtuoliakaan.

    • Kyllä pullo saisi mielipiteesi muuttumaan

      • No se vois olla eri juttu. Mitäs hyvää pullossa on?


    • Siinä pullossa on sitä hyvää Jämsän kaupungin jätevedenpuhdistamon vettä, mitä lasketaan puhdistamolta joka kevät Jämsänjokeen siinä huhti- toukokuun vaihteessa. Sinähän äijänkäppyrä yritit aikoinaan joukkiosi kanssa pimittää mahdollisimman pitkään kaupungin asukkailta näitä herkkuvesien laskuja Jämsänjokeen jopa keskellä kesää. Asia vaan paljastui, kun Virmapyhän alapuolella jotkut menivät jokeen tietämättään uimaan ja saivat siitä ihottuman, kun Jämsän Vesi liikelaitoksen ketkut olivat toimiston akkoja myöten salailussa mukana.

      • Haista sina v. Juo kustasi.


    • Heitä sinä Jämsän pahin paskavesi-pappa Nitro naamaas.

    • Varatkaa kaupungin kassaan jo rahaa tulevalle keväälle tiedotuspalkinnon myöntämiseen jätevedenpuhdistamon hoitajalle. Vesi Liikelaitoksen herrat pysyy taas tapansa mukaan hiljaa ja piilossa, kun taas keväällä sontaa lykätään jokeen ylijuoksutuksissa.

    • Eihän se Patajoen kanava näytä valmistuvan ollenkaan tuommoisella nykyisellä veltolla työvauhdilla. Nyt pitää komentaa kiiruusti apuun Jämsän Vesi Liikelaitoksen Kollinmäen kankaalta roskienkeruussa olevat riuskat työmiehet sen upouuden pakettiautonsa kanssa kanavatyömaalle. On autossa varmaan torkkupeitot ja kotiteatterikin ruksittu tilausvaiheessa lisävarusteiksi. Siinä sitä on kanavatyömaalle taukotupaa kerrakseen. Vanha Veslaitoksen peällikkö kanavatyömoalle vielä peällysmieheks... eiköhän kohta ala kanava valamistuun...

      • Kanava valmistuu varmaankin jo ennen kylpylää.


    • Kyllä se valmistuu ennen seuraavaa vuosituhannen vaihdetta. Mikäpäs kiire sillä onkaan. Onhan sitä tähänkin asti ilman pärjätty.

    • En mä haluu kaivaa
      paljon siitä vaivaa.
      Luonto kyljä pulputtoa
      tulvavesi huljuttoa.
      Siitä ei vaaraa
      harakat kun naaraa

      • Ei sinusta kylläkään mitään uutta Eino Leinoa tule.


    • " Pienvenereittikö jää nyt keskeneräiseksi jotta kultahammasrannikon uuteen tien linjaukseen riittä talousarviossa rahoja 0,8 miljoonaa ! "

      • Milloin alkaa nousta niitä mökkirakennuksia rannikolle jotta pääsee ostamaan.


    • " Kanava valmistuu varmaankin jo ennen kylpylää. "

      Ainoa oikea ratkaisu on sulkurakenteen rakentaminen valmiiksi.

    • Koska siihen Patajoensuulle valmistuu se "Harvahammasrannikon" venehissi? Mulla on jo 1970-luvun läpeensä vettynyt ja halkeillut Terhi Fun 14-heppainen Terhi perässä odottamassa venehissiin pääsyä.

    • Ei siihen Patajoensuun Harvahammasrannikolle tule ikinä sitä venehissiä. Kanava ajetaan täyteen karkeaa sepeliä.

    • "Terhi Fun 14-heppainen Terhi perässä odottamassa venehissiin pääsyä."

      Tunnut olevan sitä tyyppiä, jonka olisi parasta vetäistä itsensä naruhissiin.

      • Enhän minä nyt itseäni vedä siihen naruhissiin, kun on ihan riittävästi saanut nykiä tässä 42 vuoden aikana sitä 14-heppaisen Terhin käynnitysnarua. Koska niitä Harvahampaita alkaa muuttamaan siihen Patajoensuun Harvahammasrannikolle?


      • kultahammas kirjoitti:

        Enhän minä nyt itseäni vedä siihen naruhissiin, kun on ihan riittävästi saanut nykiä tässä 42 vuoden aikana sitä 14-heppaisen Terhin käynnitysnarua. Koska niitä Harvahampaita alkaa muuttamaan siihen Patajoensuun Harvahammasrannikolle?

        Terhikuskien on turha haaveilla Patajoensuun maisemista. Kurnuttele vaan Vaheriin tai Pajulahden pusikoihin. Ne on sinun varoillesi sopivaa seutua.


    • Heti kun Patajoensuun Harvahammasrannikolle tulee venehotelli, menen vaihtamaan tuon loistokkaan Terhi Fun 405 veneeni perään nuoremman perämoottorin.

      Mulla olis tiedossa 1973-mallinen 175 heppainen Torni-Mercury suoralla kutosella. Kyllä mun Terhi menee sen jälkeen heittämällä ohi Harvahammasrannikon tekohampaitaan muljauttelevien eläkeläisten Bay Linereistä. Vanhan 1970-mallisen 14-heppaisen Terhini myyn vielä kovalla hinnalla sille köyhälle yrittäjänkuvalle, joka kuvittelee pääsevänsä rakentamaan venehissiä Patajoensuun Harvahammasrannikolle.

    • Kyllä suomalaiset ovat juntteja, ei voi muuta todeta taas kerran.

      • En mä viitti siellä kaivaa kun mun lapiosta meni varsi poikki ja mun työtuolikin on risa eikä oo edes perjantaipulloo.


    • ,,,,KYLLÄ TUO KOKO PASKA PITÄIS MAKSATTAA NIILLÄ JOTKA. HOMMAN PÄÄTTI AIKOINAAN,,,TUTKIMATTA TAUSTOJA TARKEMMIN,,,EI TUU MUUTEN IKINÄ LOPPUA TURHISTA HANKKEISTA,,,AINAKAAN JÄMSÄSSÄ,,,,MUT EI KANNATA VALITTAA TÄÄLLÄ,,,,,MENKÄÄ KAUPUNKINTALOLLE VALITTAMAAN!!!!!!

      • NIIN OTTAKAA MALLIA JÄMSÄNKOSKESTA,,,,,,,,,SIELLÄ EI TEHDÄ TURHIA HANKKEITA,,,KOSKA SIELLÄ EI TEHDÄ MITÄÄN HANKKEITA,,,EI AINAKAAN SEN JÄLKEEN OLE TEHTY KUN YHDISTYI JÄMSÄN KANSSA,,,,,,,,,,KIITOS KAUPUNKIN PÄÄTTÄJILLE!!!!!!!!!


      • JÄMSÄLÄINEN kirjoitti:

        NIIN OTTAKAA MALLIA JÄMSÄNKOSKESTA,,,,,,,,,SIELLÄ EI TEHDÄ TURHIA HANKKEITA,,,KOSKA SIELLÄ EI TEHDÄ MITÄÄN HANKKEITA,,,EI AINAKAAN SEN JÄLKEEN OLE TEHTY KUN YHDISTYI JÄMSÄN KANSSA,,,,,,,,,,KIITOS KAUPUNKIN PÄÄTTÄJILLE!!!!!!!!!

        Tuommoiset huutajat pitäisi viedä saunan takkse ja lopettaa.


      • Nettiketti-Nelli kirjoitti:

        Tuommoiset huutajat pitäisi viedä saunan takkse ja lopettaa.

        HAH HAH,,EI KAI KELLI NELLILLÄ OLE OMA LEHMÄ OJASSA ,,,ET KAI SÄ OLE AATELLUT MENNÄ SAUNAN TAAKSE JA LOPETTAA IHAN ITE ITSESI,,,NIIN ETTE JÄIS KATO SULLE MAKSETTAVAA,,,OOT TOSI HALPAMAINEN,,,PTHYII,,,SULLE!!!!!


    • Hah, hah... http://www.youtube.com/watch?v=Y03GeiCw6_E joko meni Patajoensuun Harvahammasrannikon rakentajalta tekohampaat kurkkuun? Mitäs koko ajan muljauttelet niitä hampaita suussas.

      Heti kun Olkkolan Telakan vanhoista romuraudoista hitsataan venehissi Patajoensuulle, niin meikäläinen tulee Torni-Mercurylla siihen hissiin ensimmäiseksi Kansanvaltuuskunnan rahalla maksavaksi asiakkaaksi. Kyllä rahaa löytyy...

    • Menkää berselävet tutustumaan Stalin kanavaan henkilökohtaisesti,
      siinä on ainakin kaivaminen onnistunut ja muutaman tuhatta kaivajaa saaneet (20.000) viimeisen leposijan kanavan reunalle merkitsemättömiin hautoihin.

      Homma Patajoella varmaan jatkuu kun ladimir astuu valtaan Helsigissä lähivuosina,
      kaivuuhommat alkavat tietysti jo seuraavana aamuna.

      Samallahan lapiomiehet kaivavat Partalan mäen läpi kanavan Länkipohjaan onhan se samaa kaupunkia jo nyt.

    • Patajoensuusta tehdään kylpylän jälkeen Suomen Florida. Se on paikka, joka täynnä eläkeläisiä, joilla on jo toinen jalka haudassa.

      • Himoksella kannattaisi varmasti järjestää myös typerysfestivaali, koska niitä tuntuu näin hyvin löytyvän jo omalta paikkakunnaltakin.


      • Sain idean kirjoitti:

        Himoksella kannattaisi varmasti järjestää myös typerysfestivaali, koska niitä tuntuu näin hyvin löytyvän jo omalta paikkakunnaltakin.

        Kannatetaan! Siinä on pahin typerys, joka kuvittelee rakentavansa Patajoensuun Harvahammasrannikolle kalliita asuntoja puolikuolleille eläkeläisille.


    • Tarttis tehrä jotain ympäristölupa vanhenee.

    • Kultarannikon tien siirtoon varattu miljoona olisi käytettävä kanavan ruoppaukseen ja työn loppuunsaattamiseen.

      • Sitä minäkin ihmettelen, verovaroilla siirretään tietä jotta yksityinen saisi rantamaata ja pääsisi myymään tontteja.


      • huwawelisystem kirjoitti:

        Sitä minäkin ihmettelen, verovaroilla siirretään tietä jotta yksityinen saisi rantamaata ja pääsisi myymään tontteja.

        Kaikkien teiden varrethan ne on tontteja täynnä. Vaikeaa on nykyaikana semmoista tietä tehdäkään, josta joku ei hyötyisi. Kun veronmaksajia kuntaan kaivataan, niin hulppeiden tonttien myötä hyötyy myös kaupunki.


    • Paras olisi jos kanavaan upotettaisiin vesiputki joka säätelisi Patalahden veden korkeutta. Sitten vaan kanava kylpylän rakentamisen jätemaalla täyteen ja päälle mökkikylä.
      Olisi niin mahtavan hyviä mökkitontteja tuhat kaupalla kylpylävieraiden majoittamiseen.

      • Kanaalinvartija kirjoittaa asiaa! Kuka tarvitsee kälystä kanavaa, kun kuitenkin Himoksen alueen huveihin kuljetaan autolla. Ei muuta kuin putki kanavan pohjaan ja maata päälle, loppuu vatvominen kanavan kanssa. Samalla saadaan hyvää tonttimaata.


    • " Olen samaa mieltä siitä, että Patajoen kanava pitää tehdä valmiiksi sitten kun siihen löytyy rahoitusratkaisut. Pakkastekniikat on kuitenkin syytä unohtaa ja tehdä työt semmoisilla menetelmillä, jotka eivät ole säistä tai luonnonilmiöistä riippuvaisia.

      Savesta ovat meikäläiset maallikot metelöineet jonkinlaisena ylivoimaisena esteenä. Totuushan on kuitenkin se, että maailman kanavaverkostojen rakentelussa Patajoen pätkä ei ole edes pikkupuron veroinen työmaa. Kyllä se kyetään tekemään, kun on oikeat tekijät asialla. "

      • Joo, aivan täyttä asiaa. Pietarin kaupunki on jo 1700-luvulla tehty suolle kanavineen ja siltoineen. Samoin Hollannin ja Belgian kaupungit jo kauan sitten järjen voimin. Käykää kattomassa, jos ette usko!

        Missä älli?


      • missä älli kirjoitti:

        Joo, aivan täyttä asiaa. Pietarin kaupunki on jo 1700-luvulla tehty suolle kanavineen ja siltoineen. Samoin Hollannin ja Belgian kaupungit jo kauan sitten järjen voimin. Käykää kattomassa, jos ette usko!

        Missä älli?

        Myös muualla on saven kanssa pärjätty.


    • Missä ovat kanavan vastustajat.

    • on onneks hieno paku niin eikö se riitä. mitä millään kanavilla. Eihän tuo vesi riittänyt ees juhannuksena kaikille mökeille hehe. Pomot mukavasti omilla ryyppyreissuillaan ja mökkikansa kuivinsuin ja ilman pesuvesiä. Jeejee.

    • Tämäkin aivan turha aihe taas nostettu esille.

      • Semmoista se nyt on, kun kaikenmaailman idiootit, pervot ja narkkarit ovat vallanneet palstan.


    • " Kuntaliitokset lamauttavat kunnista järkevän toiminnan. Liitoskunnissa keskitytään eri kulmakuntien itsepäiseen puolustamiseen. Yhteiset asiat ja uuden kunnan kehittäminen jää luottamusmiesten piirissä taka-alalle. "

      • Samaa mieltä.


      • Tämä oli hyvä uutinen, kehitystä tapahtuu kanavan rakentamisessa.


      • työmaa kirjoitti:

        Tämä oli hyvä uutinen, kehitystä tapahtuu kanavan rakentamisessa.

        Nyt saapuu uudeksi urakoitsijaksi Patajoen kanavatyömaalle Alatölöviön Rapa & Ruppa Ky.


      • jankkosavi kirjoitti:

        Nyt saapuu uudeksi urakoitsijaksi Patajoen kanavatyömaalle Alatölöviön Rapa & Ruppa Ky.

        Tuo taitaa olla sama urakoitsija, jolta kaivuutyö epäonnistui.
        Otetaan jatkossa urakoitsija kilpailutuksella eikä aina halvinta ja huonointa.


    • Patalahden veden tila on huono joten kaupungilla olisi tehtävää sen kohentamiseksi.

    • Kovat pakkaset on tulossa ja kaivuutyötä voisi jatkaa...

    • Suomessa on tapana tehdä valmiiksi se mikä kerran aloitetaan !

    • Ei jaksa.

      • Kossua koneeseen vanhalla työtuolilla, niin kyllä se siitä lähtee...


    • 3 ilma hyvä kaivuukeli ei palele ei kun töihin vuodenvaihteen jälkeen.

    • Kanavan aukaisu toisi pientä kehitystä alueelle.

    • Täytyisi kaivaa suuri kanava jotta tulis suurta kehitystä paikkakunnalle.

    • Savi ei ole ylivoimainen este.

    • Pienvenereitin kunnostamiseen tulisi hakea elu-keskuksen rahoitusta.

      • Rahoitusanomus tulisi heti lähettää.


    • Joko jäät poistuneet kanavasta tekis mieli veneillä?

    • Sitten kun kanavaa aletaan rakentamaan, tulee kaikki sillat rakentaa niin korkeiksi, että myös purjeveneillä pääsee kulkemaan. Muuten osa meistä vesillä liikkujista jää eriarvoiseen asemaan.

      • Kyllä sinä sillä vanhalla puuveneen röttöselläsi melot läpi vaikka rumpuputkesta.


    • Tehtäisi pieni panostus padolle,että soutuveneilijät edes pääsisivät soutelemaan vapaasti.
      Kalliopanostajia kyllä kyliltä löytyy.

      • Mikähän siinäkin on, että noin yksinkertainen asia ei mene jakeluun, vaan padonpurkajia aina vaan löytyy. Ei sitä patalahden pintaa pudoteta ilman lupia puolta metriä. Lupaprosessi olisi pitkä eikä edes menisi läpi.


      • Patoinsinjööri kirjoitti:

        Mikähän siinäkin on, että noin yksinkertainen asia ei mene jakeluun, vaan padonpurkajia aina vaan löytyy. Ei sitä patalahden pintaa pudoteta ilman lupia puolta metriä. Lupaprosessi olisi pitkä eikä edes menisi läpi.

        Oikein paloinsinjööri !
        " Kultarannikon tien siirtoon varatut miljoonat olisi käytettävä kanavan ruoppaukseen ja työn loppuunsaattamiseen. "


      • Tehtaalta kirjoitti:

        Oikein paloinsinjööri !
        " Kultarannikon tien siirtoon varatut miljoonat olisi käytettävä kanavan ruoppaukseen ja työn loppuunsaattamiseen. "

        Kysykää Himoksen saunamajuri Teuvolta neuvoa. Hän asuu kanavan liepeillä ja tietää kyllä, mitä tehdään....


    • Jussina kanavatalkoot olisi hyvä järkätä.
      Rokin jytkeen lomassa vain lapiot kauniiseen käteen ja uomaa auki.
      Kaupunki siunaa asian ilman pulinoita.
      Niin ja venäläisiä ystäviä vain kanssa talkoisiin Ne pojat osaa kanavien kaivamisen.

    • Pitäkää hyvää huolta kanavastanne.

      • Ei siitä mitään huolta ole. Kyllä se siellä pysyy huolehtimattakin.


    • Ihmeiden aika ei ole ohi !

      • Joko olet siellä lapion kanssa kaivamassa, jotta pääsen ensi kesänä Patajokiristeilylle??


    • Ensi kesä ilmestyy Jämsään Tuulikki V. Tekee varakkaalle ns. "paremmalle väelle" säännöllisiä risteilyjä päivittäin välillä Ohensaari - Patalahden pohjukka ST1:n ranta.

    • Ihmeiden aika on nyt ohi.

    • kyllä kaivaminen pitää alkaa kanavarahasto ei kasva korkoa tarpeeksi pienet talletuskorot -

    • Nyt tulivat sopivat pakkaset joten töihin vain.

      • nyt auvilan asukkaille bilnäsin etukuormaajat mukaan ja kanavahommiin jotain hommaa vastikkeeksi asunnosta ja aterioista.


    • Kanava ja kylpylä ne yhteen sopii.

    • toimeen toimeen vai odotetaanko sotea tässäkin.

    • Kertokeehan viisaammat pääseekö patajokea pitkin millään kulkineella. ?

    • Patajokea pitkin pääsee kanootilla ja soutuveneellä, kun nykäisee kulkineen käsivoimin pohjapadon yli.

    • No, sittenhän homma on niin sanotusti pulkassa.
      Eikun Himos-festareille veneellä.

    • Kanava ja kylpylä ovat veljeksiä, jotka eivät valmistu tällä vuosikymmenellä.

      • Huonolta näyttää kun ei minkäänlaista tiedotusta ja puolen vuoden päästä pitäisi olla valmista.


      • Kylpylähanke hiipuu, sehän näyttää selvältä. Suunnittelu ei kestä vuosia. Lapio ja kuokka pitäisi olla jo maassa.


    • Koska Päijänrannassa tehdään se ensimmäinen lapion pisto? Päijänrannassa ei tunnu nousevan mikään muu, kuin se kaikki seutukunnan jätteet joka kesä polttava valtava juhannuskokko. Milloin Päijänrannan satama ja satamaravintola valmistuu? Tekee jo mieli nauttia merianturaa ikkunapöydässä Siikaselän suurien huvijahtien lipumista samalla seuraten.

    • Kuulehan Rikas_Espoosta. Mitäpä jos mussuttaisit sitä Lidlin alennussilakkaa siellä Palomäen kämpässäsi kuten tähänkin asti. Samalla voit seurata ikkunastasi kuinka Palomäen juopot hoippuvat siitä ohitse kylän terasseille kaljaa pummaamaan.

    • Nyt tuli paakkaset !

    • patajoen kanavaa ei kaiveta kun paikallinen tv moguli menettää mökkinsä maisemat ja menetys maksaa sille miljoonan ja herra on kuitenkin nysvänny ittellensä aurinkorannan sillankupeeseen , ainenkin huhujen mukaan

    • " Patajokea pitkin pääsee kanootilla ja soutuveneellä, kun nykäisee kulkineen käsivoimin pohjapadon yli. "

    • Jos siellä käytetty eu-rahoitusta niin valmiiksi se on tehtävä maksoi mitä maksoi.

    • Kukahan älypää tuon koko kanavahömpötyksen alunpitäen laittoi vireille?

    • Vesi-liikelaitoksen ahkerat työmiehet kanavatyömaalle torkkupeittojen kanssa valvomaan, että kanavatyö valmistuu joutuisasti.



    • Noh joko ens kesänä pääsee moottorilla?

    • KJ tässä terve!

      Olen kartoittanut paikkakunnan kipukohtia, vieläpä omalla ajalla ja ilman korvausta, tämäkin keskeneräinen kanava-asia on nyt ratkaistu toimistomme hämärässä, pienet kumarat se vaati mutta nyt on suunnitelma toteuttamista vaille valmis!

      Jos ja kun pääsemme rekrytointikampanjassamme tavoitteeseemme, on meillä tulevana talvena mahdollisuus osoittaa lapiomiesarmeijallemme kohteeksi tuon kanavan ruoppaus, edellyttäen että lumitöiltä jää aikaa. Ja mikä ettei jäisi, jatketaan päivää illasta jos ei muuten onnistu.
      Keväällä 2020 on kanava valmis ja siitä sitten pääsee myös soutamalla ja huopaamalla, kummin vain halutaan. Kyseinen tapa edetä asioissa on varmaan tuttua jämsäläisille jo vuosien takaa!

      Iloisiin näkemiin ja kuulemiin!

      Terveisin K Jankko

      • Heipähei Jämsäläiset! Ja terveisiä Pattijoelta! Suunnitelmiin tuli muutos ja palaamme kanavahommiin joskus 2080-luvulla. Hasta la Vista, bebé!


    • Patajoessa virtaa maksetut ja maksamattomat hulavedet sulassa sovussa.

    • " Patajokea pitkin pääsee kanootilla ja soutuveneellä, kun nykäisee kulkineen käsivoimin pohjapadon yli. " Venkoilu vaan jatkuu ja jatkuu.

    • " Pienvenereittikö jää nyt keskeneräiseksi jotta kultahammasrannikon uuteen tien linjaukseen riittää talousarviossa rahoja 0,8 miljoonaa ! "

    • Ihmeellinen vastine, että pienvenereitti kävisi tulevaisuudessa tarpeettomaksi ja että Patalahden puoleinen pää olisi vielä kaivamatta. Sehän juuri päinvastoin.

    • Olin siellä sulkutyömaalla hommissa kun sitä yritettiin pelastaa. Louhetta vaihdettiin saven tilalle varmaan jokunen sata kuormaa, eikä se siitä asettunut. Sitten loppu rahat. Siellä olisi pitänyt tehdä alkujaan paremmat maaperätutkimukset jotta hanke olisi osattu jättää tekemättä. T. Aikansa Lapiomies

      • Pellolle jäi louhetta kasoihin satoja kuormia. Mihin se joutui ?


    • Ilmakuvan mukaan valmista on noin 1300 metriä ja noin 300 metriä sululta Päijänteen rantaan on vielä tekemättä.

    • Hallintopakkotilanne tarkoittanee viranomaisen antamaa määräystä tilanteessa, jossa on rikottu lakia tai sen nojalla annettua asetusta tai määräystä.

    • Siihen vaan sillan tuntumaan kokonaan uusi sulkuportti ja alaosaa kaivamaan...

    • "" Kun Himoksen suunnitelmat ovat levittäytyneet jo Siikaselän rantaan, on kanava käymässä tarpeettomaksi. Jos Patajoen suulla on kunnon satama venehotelleineen ja ravintoloineen, kenen enää tarvitsee putputella Himoshotellin rantaan. "
      Vastustavatko vain paijannanrantaiset kanavan kaivamista vai mistä kiikastaa ?"

    • Yleensä Eu rahoilla näitä tehdään. Passiiviseksi heittäytynyt johtoporukka ei vaan halua laatia raha-anomuksia.

      • Kysykääs T.T hänen pitäisi tietää. Entinen jämsän päällikkö


    • eikö jo voitaisi poistaa tämä keskustelu on ihan perseestä ja ei kiinnosta ketään

    • Tuohan on hyvä asia, että pienvenereitti tehdään vesilain mukaiseksi.

    • Nyt pitää Jämsän kaupungin tilata KONSULTTI tutkimaan, kuinka monta kilometriä paksussa siinä Patajoen alajuoksulla on sitä pohjatonta ikiliejua, ennen kuin tulee peruskallio vastaan?

      • Ei tarvitse tutkivaa konsulenttia, onhan siellä peruskallioon lyötynä ponttipaalutusta nähtävillä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ei tarvitse tutkivaa konsulenttia, onhan siellä peruskallioon lyötynä ponttipaalutusta nähtävillä.

        Tosiaan nythän siellä tapahtuu jotain, ponttipaaluja on ilmestynyt sululle.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tosiaan nythän siellä tapahtuu jotain, ponttipaaluja on ilmestynyt sululle.

        Teknisesti tuossa ei ole muuta hyväksyttävää keinoa kuin rakentaa sulkurakenne. Vedenpintojen ero on enimmillään 70 senttiä !


      • Anonyymi kirjoitti:

        Teknisesti tuossa ei ole muuta hyväksyttävää keinoa kuin rakentaa sulkurakenne. Vedenpintojen ero on enimmillään 70 senttiä !

        Nyt on löytynyt hyvät perustelut käsijarrutukselle. Pienvenereitti ei sisälly masterpalm suunnitelmaan.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Nyt on löytynyt hyvät perustelut käsijarrutukselle. Pienvenereitti ei sisälly masterpalm suunnitelmaan.

        Tampereellakin siirretäään tiilirakenteinen tavara-asema kokonaisena toiselle tontille.
        Täällä ei saada saada tehtyä pahaista puroa kuntoon. Elin ja voima pahasti epäonnistunut.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Teknisesti tuossa ei ole muuta hyväksyttävää keinoa kuin rakentaa sulkurakenne. Vedenpintojen ero on enimmillään 70 senttiä !

        Isot kalat pääsee jos soutuveneellä pääsee.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Isot kalat pääsee jos soutuveneellä pääsee.

        Kalliiks käy jatkuva muutossuunnittelu. Arpapeliä hyväksytäänkö nytkään suunnitelmia.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kalliiks käy jatkuva muutossuunnittelu. Arpapeliä hyväksytäänkö nytkään suunnitelmia.

        Kaikesta näkee että aluetta ei haluta kehittää. Kylpylää odotellaan kuin kuuta nousevaa ja kaikki tehdään rima alittaen.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kalliiks käy jatkuva muutossuunnittelu. Arpapeliä hyväksytäänkö nytkään suunnitelmia.

        " Yleensä Eu rahoilla näitä tehdään. Passiiviseksi heittäytynyt johtoporukka ei vaan halua laatia raha-anomuksia. "


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kaikesta näkee että aluetta ei haluta kehittää. Kylpylää odotellaan kuin kuuta nousevaa ja kaikki tehdään rima alittaen.

        Kuntabarometrin mukaan keskiarvo elinkeinopolitiikan kokonaisarvosanoista on vitosen luokkaa.


    • "Ymmärtääkseni kanavan tarkoitus oli olla osa kokonaisuutta, johon olisi kuulunut kylpylää, hotellia, golf kenttää ja muuta uutta lomarakentamista.
      Kanava on ollut ajatuksena hyvä, mutta toteutus on mennyt päin prinkkalaa monessakin suhteessa.
      Nyt on kait kysymys siitä, tuleeko noita muita rakennelmia tuonne vai ei ja voiko rakennushommat jättää kesken, jos homma ei heti mene putkeen ?
      Vai voisiko kanava vauhdittaa muuta rakentamista ?
      Jostain pitäisi taikoa sitä ylimääräistä EU-rahaa tänne Jämpsäänkin. "

      • Nyt on otollinen aika tehdä suunnitelmia ja päätöksiä: Moni suomalainen muuttaa lomailutottumuksiaan kohoavien lentopetroolihintojen ja kohoavien, kaikkien etelän matkailuun liittyvien kulujen, myös verojen vuoksi.
        Kanava auki ja Patalahteen kunnollista rantameininkiä. Päijänteen puolen satama kuntoon ja siitä pien-ja keskisuurile veneille kunnollinen yhteys Himokseen, josta saataisiin kunnollinen, ympärivuotinen lomarysä. Eurot pysyisivät kotimaassa, kun huolehdittaisiin etteivät ulkomaiset yritykset pääsisi rohmuamaan kaikkea.


    • Tämä on hyvä esimerkki, nuukalla ei ole vara tehdä huonoa.

    • Mestarin mukaan sulku on korjattavissa.

      • Tehdään loppuun lapiolla.
        Reilun vuoden päästä on lapiomiehiä jonoksi.🤔


    • Pääseekö vuoden 1959-mallisella Fordson Majorilla ja Riuku-Vammaksen kaivurilla vielä urakkaan mukaan? On siinä Majorissa kaivurimiehen "hytissä" oikein kattokin, kun löyty pätkä vanhaa ruosteista kattopeltiä tuolta Könkkölän raunioista.

    • Tehtaat suljetaan ja kylpylää ei tule. Nyt olisi korkea aika kehittää kunnollinen vesiyhteys pien- ja keskisuurille veneille.

      • Juurikin näin ja puolivalmista uomaa pitkin Leilahdesta Asemajärveen, sieltä Patalahteen ja Päijänteelle.
        Jämsään kunnon satama ja johan alkais kuhina Himoksella käymään sulan veden aikaan!


      • Anonyymi kirjoitti:

        Juurikin näin ja puolivalmista uomaa pitkin Leilahdesta Asemajärveen, sieltä Patalahteen ja Päijänteelle.
        Jämsään kunnon satama ja johan alkais kuhina Himoksella käymään sulan veden aikaan!

        " Nyt on otollinen aika tehdä suunnitelmia ja päätöksiä: Moni suomalainen muuttaa lomailutottumuksiaan kohoavien lentopetroolihintojen ja kohoavien, kaikkien etelän matkailuun liittyvien kulujen, myös verojen vuoksi.
        Kanava auki ja Patalahteen kunnollista rantameininkiä. "


    • Sauna kylä siirrettävä kaipolan tehtaan paikalle ja kylpylä rakennettava samoin kuin satamakin hotelleineen kaipolaan on vesistökin valmiina.

    • Kertovat että se keskeneräinen sulku on katkennut, kun yksi nurkka painuu saveen. Eikö sen urakoineella yrityksellä ollut mitään takuuvelvoitetta työnsä suhteen?

    • Uudet suunnitelmat nähtävillä vesi- ja ympäristölupien tietopalvelussa !

    • Jämsässä ei ole ketää kuka se ojan osais kunnostaa, saati aikataulussa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tiesikö Martina miehensä taustat?

      Turkkilainen miljonääri onkin irakilainen jolla huikea rikostausta? Askarruttaa tiesikö Martina mistä on kyse vai tuliko yllätyksenä. Joka tapauksessa
      Kotimaiset julkkisjuorut
      400
      25819
    2. Korona räjähtämässä käsiin 618 uutta tartuntaa 5 uutta kuolemaa

      Marin ja Kiuru karjaisivat kunnille mm. HUS-alueelle viime hetkellä, eivät ne pysty hoitamaan asioitansa vaan tarvitaan Marinin hallituksen tiukkaa oh
      Maailman menoa
      727
      16409
    3. Greta Thunberg kritisoi Suomen hallitusta

      ”Tämä on epäonnistuminen”. https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000006515088.html Thunberg on liittänyt mukaan perustamansa Fridays for Future -liikkeen
      Maailman menoa
      400
      15168
    4. Seiska: Sedu Koskinen vaihtaa nimensä eksoottiseksi Zedu Di Lucaksi!

      No nyt! Ja nimen takana vanha ystävä Andy McCoy... https://www.suomi24.fi/viihde/seiska-sedu-koskinen-vaihtaa-nimensa-eksoottiseksi-zedu-di-lucaksi-ni
      Kotimaiset julkkisjuorut
      115
      12964
    5. 45
      2530