Olen pelannut nyt 3,5 vuotta erilaisia RAY:n kolikkoautomaatteja. Kun palkka ei ole riittänyt olen ottanut nyt viimeisen parin kuukauden aikana erilaisia pikavippejä, joustoluottoja ym. 6000€ edestä.
Pelatessani olen kiinnittänyt huomiota samojen kuvioiden toistumiseen: Valitsen yleensä samat pelipaikat, samat pelit ja kun voittoja ei tule olen hakannut rahojani koneeseen entistä ahkerammin.
Epätoivon partaalla olen etsinyt hoitokoteja ongelmapelaajille, kuitenkin tuloksetta.
Tiedostan ongelmani varsin hyvin, jopa sen, että tutkitusti aivoissa tapahtuva muutos ongelmapelaajien keskushermostossa on sama kuin amfetamiini- tai jopa heroiiniriippuvaisilla ja vieroitusoireet on samaa luokkaa. Dopamiinin taso aivoissa on alhaisempi kuin normaali ihmisellä ja pelaamisesta muodostuu yhtä voimakas perusvietti kuin näläntunne, seksuaalisuus tai jano. (Perustuu amerikkalaiseen tutkimukseen johon osallistui yli 43 000 alkoholi- ja peliriippuvaista).
Itse en ole pelijaksoina edes tuntenut nälän tunnetta.
Aivot rekisteröi melkein voitot voitoiksi ja niitähän se kone yleensä antaa. Myös pienet voitot, koneen äänet, värit ja vilkkuvat valot houkuttelee pelaajaa entisestään pelaamaan suuremilla panoksilla. Tappiollisen päivän jälkeen kasvaa uhma saada tappiot takaisin, mutta jos tulos on plus miinus nolla tai vaikka 50 e voitolla pelihimo kasvaa entisestään, koska aivot rekisteröi nämä huomattavasti voimakkaammin kuin tappiot.
Ihmettelen, miksi hoitokoteja ei ole Suomessa. Sellaista "laitoshoitoa" jonka pituus olisi 4-8kk jonka aikana ihminen opettelisi uudet toimintamallit ja saisi tarvittavan avun ongelmaansa. Löytyyhän niitä mm. alkoholisteille ja huumeriippuvaisillekin.
Laitoshoito jossa opetellaan sosiaaliset suhteet uudelleen, rahan arvo (ettei rahaa ajattelisi pelimerkkeinä) ja normaaliin elämään orientoituminen, ettei tarvitsisi hakea sairaslomaa uupumuksen/masennuksen/väsymyksen takia ja taas useista entisistä pelaajista tulisi yhtiskunnalle tuottavia yksilöitä työelämässä. Tämä ongelma vain tuohoaa kaiken muun elämän samalla.
Itse en kaipaa mistään peluuri linjalta myötätuntoa kun luurin toisessa päässä istuu RAY:n rahoittama sosionomi opiskelija joka kuvittelee myötätunnon ja kuuntelemisen lahjan olevan suurikin apu, vaikka ei ole pelannut itse päivääkään. GA ryhmän taas koen hieman hölynpölynä koska se ei ota mihinkään yhteiskunnallisiin asioihin kantaa, mutta hyvä, jos joku on löytänyt avun sieltä.
Tähän ongelmaan tarvitaan nimenomaan laitoshoitoa, ammattilaisia ja koko elämän remonttia jos ongelma on kasvanut jo näin suureksi kuin se nyt on.
Mieheni on tietoinen ongelmastani ja paitsi henkisen romahduksen, myös henkilökohtainen konkurssi ukhaa.
Haluaisin tavata joitakin peliriippuvaisia ja vaihtaa ajatuksia. Asun Pk-seudulla ja ilmoittakaa tänne, mikäli teilläkin on halu, että elämässänne tapahtuisi jokin radikaali muutos pelaamisen suhteen, niin sovitaan tarkemmin sitten.
ELÄMÄ KUNTOON
5
571
Vastaukset
- hyvää niin hyvää
tuskin haluaa 'kovin' auttaa peliriippuvaisia, koska silloin menisi heillä työpaikat ja kuinka omasta mielestään ovatkin 'hyväntekijöitä' huijaamalla peliriippuvaisia uskomaan että joskus se iso potti osuu kohdalle. Se on todella harvalle osunut, häviäjien taskuista kerätty potti.
- Jani M
ettet anna itsellesi lupaa haluta...en jatka sanalla "pelata" ja itsekkin sen tiedät varsin hyvin, ainakin annat ymmärtää tekstistä päätellen mikäli oikein oivallat ;) tiedäthän että sen jlk kun sallit luvan itsellesi "haluta" silloin pätee nuo aivojen kemialliset tapahtumat ei muuten.
muista vain että kyseessä on vain meidän pienen pieni hetkellinen elämä ja olemme IHAN kaikki yhtä alastomia ja heikkoja, jokainen vain omalla tavallaan.
tsemppiä ;)
- Luuseri4
Ei siinä ole kuin yksi vaihtoehto: olla pelaamatta kokonaan. Älä kuvittele voittavasi peleistä, kun niistä ei kuitenkaan voita. Hyväksy ajatus, ettet voi enää koskaan pelata, koska olet sairastunut peliriippuvuuteen. Henkistä painetta pelit totisesta aiheuttaa: stressiä ja v-tutusta ja häpeää. Älä työnnä ensimmäistäkään kolikko enää koneeseen. Siitä se lähtee. Päivä kerrallaan.
- Luuseri4
6000 euroa on vielä pieni raha, jos sen olet vaan hävinnyt. Kyllä sinä siitä pääset eroon kunhan lopetat pelaamisen. Ei se mitään hoitokoteja tarvitse vaan oman päätöksen. Peliautomaatit ovat vihollisiasi. Karta niitä. Ne haluavat ainoastaan, että sinä häviät. Ei mitään muuta.
- SatojatuhansiaHävinny
Ei ole helppoa päästä ongelman yli. Pieni virhe maksaa tuhansia euroja. Kuten minulla :( Nyt mietin kuinka kikkailen lomarahat,että voin maksaa velat takaisin. Parasta olisi kun nettipelit kielletään suomessa kokonaan!!!! Turkissa näin on niin lomalla ei ole käynyt edes mielessä pelaaminen...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"
Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde272870Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän332525- 1482274
Hullu liikenteessä?
Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.542239Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"
Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti241860Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?
Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks3901696Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta
Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään1041642- 3091548
- 1351459
Varokaa! Lunta voi sataa kohta!
Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm131446