Evandan korkea tyhjäkäynti

OldFahrt

Ihmetyttää 2003/2.0 cdx korkea tyhjäkäynti, kun vaihteen laittaa vapaalle ja antaa auton rullata, nimittäin
voi olla välillä 2000-3000 kierrosta. Auton pysähtyessä palautuu normaaliin (alle tonnin).
Vika vai ominaisuus?, osaavatko muut jelpata tässä. Huollosta sain epävarmaa palvelua. Kiitos.

9

3750

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Rolf

      Samaa vikaa omassa Evandassa, tosin satunnaisesti. Joskus kolistelin konehuoneen rintapellissä olevaa isoa liitintä ja se näyttti vaikuttavan tyhjäkäyntiin, jotain löysää siellä? Liitintä kun putsailee, niin vika pysyy poissa jonkin aikaa. Olen joskus tarjoillut vikaa korjaamoillekin, eivät ole kiinnostuneet, kun on noin epämääräinen ? Epävarmaa palvelua tosiaan korjaamoissa, myös merkki sellaisissa. Pitää vain elää tuon vian kanssa tämän auton elinkaaren loppuun :)

    • Rolle 33

      Meidän manuaalivaihteisessa Evandassa oli sama sama juttu. Pidin sitä ominaisuutena, koska ei siitä suurempaa haittaa ollut.

    • GMDAT

      Oli sama juttu ja korjaantui kun huollossa sanoivat puhdistaneensa ns. tyhjäkäyntimoottorin. Siitä on nyt noin puoli vuotta ja vika on jossain määrin palautunut. Välillä ei meinaa uskaltaa laittaa vaihdetta D:lle, kun kierroksia on n. 1500 ja silloin koko auto tärähtää ikävästi. Muuten olen tykännyt autosta. Vm. 2006.

    • Jokke4656

      Omassa autossa vika selvisi, kun mittailin TPS:n eli kaasuläpän asentoanturin jännitteitä. Kyseisen anturin maajohdossa oli kontaktihäiriö, joka aiheuttaa antojännitteen (eli tyhjäkäynnin) nousun. Vika saattaa korjaantua ihan vain irroittamalla TPS:n liitin ja laittamalla takaisin paikalleen. Sen toinen pää menee moottorin keskusyksikköön, jonka liitintä liikuttamalla joku tälle palstalle kirjoittaja oli saanut tilapäisen ratkaisun. Liittyy siis samaan TPS:ään.

      TPS:ään pääsee käsiksi irrottamalla ilmansuodatinkotelo ja imuilmaputket. Lähtee yhtenä pakettina, kun avaa ilmansuodatinkotelon kiinnikkeet, 2 kpl 10 mm kannalla olevaa ruuvia, imuilmaputken kiinnikkeet jäähdyttäjän luota 2 kpl 10 mm ruuvit ja kaasuläppäkotelon ympäriltä 6 mm ruuvilla oleva letkuklemmari. TPS on kaasuläpän akselin rintepellin puoleisessa päässä ja sen 3-johtoinen liitin irtoaa nostamalla kiinnikekynttä.

      • OldFahrt

        Kiitos Jokke4656!, mikäli näin perusteellista tietoa olisi tullut aiemman epävarman merkkihuollon sijaan, olisi ongelma poistunut melko varmasti. Luovuin autosta, en tämän takia enkä huonojen etunapojen vuoksi, kumpainenkin vaihdettu alle 60 000 km, huh-huh.
        Hintaansa nähden aivan kelpo auto. Mikäli haluat halpaa ja hyvää, täytyy ostaa
        kaksi (2) tuotetta, näinhän tämä menee...
        t. OldFahrt


      • Missä miehet ratsast

        Minulta myös kiitos Jokke4656 nimimerkille. Evandan epämääräinen tyhjäkäynnin seilaaminen loppui, kun puhdistin tuon TPS liittimen Joken ohjeiden mukaan. Samalla puhdistin nokka-akselin anturin liittimen, tämä kun teki välillä moottorihälytyksen ( merkkikorjaamolla tätä vikaa ei saatu kuntoon) puhdistamisen jälkeen ei tätäkään vikaa ole enää ilmaantunut. Näköjään näille nykyautoillekin voi tehdä jotain, kun vaan etsii netistä neuvoja viisaimmilta :)


      • Jokke4656
        Missä miehet ratsast kirjoitti:

        Minulta myös kiitos Jokke4656 nimimerkille. Evandan epämääräinen tyhjäkäynnin seilaaminen loppui, kun puhdistin tuon TPS liittimen Joken ohjeiden mukaan. Samalla puhdistin nokka-akselin anturin liittimen, tämä kun teki välillä moottorihälytyksen ( merkkikorjaamolla tätä vikaa ei saatu kuntoon) puhdistamisen jälkeen ei tätäkään vikaa ole enää ilmaantunut. Näköjään näille nykyautoillekin voi tehdä jotain, kun vaan etsii netistä neuvoja viisaimmilta :)

        Hyvä juttu että ohjeista oli apua! Itselläni tuo korkea tyhjäkäyntiongelma tuli kerran takaisin mutta kun jälleen puhdistin TPS:n liittimen ja laitoin liittimeen silikonirasvaa (Motonetistä nimellä CRC silikonirasva) ihan suoraan liittimen kontakteihin niin se auttoi. Se pitää kosteuden poissa eikä saa liittimiä oikosulkuun, koska se ei johda sähköä. Käy myös sytytysjohtoihin estämään tulpan johtojen jumittamista. Netistä löytyy aiheesta juttua hakusanoilla silicone grease tai dielectric grease.

        Hyvää alkanutta vuotta Evanda-kuskeille ja pidetään keskustelua yllä.


      • Jokke4656 kirjoitti:

        Hyvä juttu että ohjeista oli apua! Itselläni tuo korkea tyhjäkäyntiongelma tuli kerran takaisin mutta kun jälleen puhdistin TPS:n liittimen ja laitoin liittimeen silikonirasvaa (Motonetistä nimellä CRC silikonirasva) ihan suoraan liittimen kontakteihin niin se auttoi. Se pitää kosteuden poissa eikä saa liittimiä oikosulkuun, koska se ei johda sähköä. Käy myös sytytysjohtoihin estämään tulpan johtojen jumittamista. Netistä löytyy aiheesta juttua hakusanoilla silicone grease tai dielectric grease.

        Hyvää alkanutta vuotta Evanda-kuskeille ja pidetään keskustelua yllä.

        https://youtu.be/WmCEkS3XyXw mikäs perkule vaivaa evandaa kun tyhjäkäynti nousee 1500 ja kauhee sirinä tosta puolan kohdalta? mikä toi harmaa mötikkä on? toivottavasti video näkyy


      • Anonyymi
        Jamppacorona kirjoitti:

        https://youtu.be/WmCEkS3XyXw mikäs perkule vaivaa evandaa kun tyhjäkäynti nousee 1500 ja kauhee sirinä tosta puolan kohdalta? mikä toi harmaa mötikkä on? toivottavasti video näkyy

        Moi, tuttu ongelma, jonka selvittämiseen meni kyllä aikaa. Olet ehkä saanut jo autosi kuntoon, mutta kerron silti. Tuo sirinä tai sihinä on ilmavuoto, joka johtuu hajonneesta tiivisteestä tuossa sylinterikannen päässä olevassa erillisessä kiinnikkeessä. Siinä on kiinni sytytyspuola ja EGR-venttiili. Tiiviste oli katkennut yhdestä kohtaa ja se aiheutti ilmavuodon ja korkean tyhjäkäynnin ja lisäksi tuli vikakoodi P0507. Kyseessä on edullinen tiiviste, kuten tämä https://bit.ly/2UEpKWa. Tuo oli aika helppo vaihtaa ja ongelma tuli sillä kuntoon. Terveisin Jokke4656.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Venäjä aikoo yksipuolisesti muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa

      Venäjä aikoo muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa Venäjän saarten eteläpuolella. Ylen jutussa kerrotaan mm.
      Maailman menoa
      176
      1319
    2. Suomi lähettää tarkkailijoita merialueelle

      Venäjä on ilmoittanut aikovansa ylittää Suomen merialueen rajat kysymättä lupaa kertomalla että Suomen merialueen raj
      Maailman menoa
      311
      1050
    3. Jokohan se viimein myöntäisi

      Vai onko vielä jotain epäselvyyttä sen asian suhteen?
      Ikävä
      144
      994
    4. RIP Lauri Paavola

      Kansalaisaktivisti ja freelance-journalisti Lauri Paavola on kuollut vain 31-vuotiaana. Hän tuli tunnetuksi hyvin kärjek
      Maailman menoa
      23
      977
    5. En pidä sinusta, en kirjoita viestejäni sinulle.

      Yritä nyt ymmärtää. En koskaan tule kiinnostumaan sinusta. Jätä minut rauhaan täällä.
      Ikävä
      96
      862
    6. Upea, kaunis ja menestynyt Martina menee onnellisesti naimisiin

      Mitäs palstan vihaajamönkeröt tähän? Kiehuttaako? Kaikki vain eivät ole kauniita ja menestyviä kuten Martina.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      225
      844
    7. Tiedätkö näen

      sinun pelisi hyvin kirkkaasti.
      Ikävä
      59
      835
    8. Asuntojen reaalihinnat alimmillaan 20 vuoteen

      Sääliksi käy niitä jotka pari vuotta sitten maksoivat itsensä kipeäksi. Kohta pankki ottaa asunnon haltuunsa ja huutok
      Maailman menoa
      84
      808
    9. Nyt olis hyvä hetki tavata ja jutella

      Entinen parisuhde on paketoitu, ja nyt olisin vapaa mies sinun käyttöösi. Vieläkö tahdot mua? Aikaa on mennyt liikaa, mu
      Ikävä
      51
      758
    10. Ehdin aamulla

      ajattelemaan sinua. Olit ensimmäisenä mielessäni. Avasin silmäni tähän uneen, jota elämäksi kutsutaan. Kuuntelin lintuje
      Ikävä
      122
      742
    Aihe