Evandan korkea tyhjäkäynti

OldFahrt

Ihmetyttää 2003/2.0 cdx korkea tyhjäkäynti, kun vaihteen laittaa vapaalle ja antaa auton rullata, nimittäin
voi olla välillä 2000-3000 kierrosta. Auton pysähtyessä palautuu normaaliin (alle tonnin).
Vika vai ominaisuus?, osaavatko muut jelpata tässä. Huollosta sain epävarmaa palvelua. Kiitos.

9

3963

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Rolf

      Samaa vikaa omassa Evandassa, tosin satunnaisesti. Joskus kolistelin konehuoneen rintapellissä olevaa isoa liitintä ja se näyttti vaikuttavan tyhjäkäyntiin, jotain löysää siellä? Liitintä kun putsailee, niin vika pysyy poissa jonkin aikaa. Olen joskus tarjoillut vikaa korjaamoillekin, eivät ole kiinnostuneet, kun on noin epämääräinen ? Epävarmaa palvelua tosiaan korjaamoissa, myös merkki sellaisissa. Pitää vain elää tuon vian kanssa tämän auton elinkaaren loppuun :)

    • Rolle 33

      Meidän manuaalivaihteisessa Evandassa oli sama sama juttu. Pidin sitä ominaisuutena, koska ei siitä suurempaa haittaa ollut.

    • GMDAT

      Oli sama juttu ja korjaantui kun huollossa sanoivat puhdistaneensa ns. tyhjäkäyntimoottorin. Siitä on nyt noin puoli vuotta ja vika on jossain määrin palautunut. Välillä ei meinaa uskaltaa laittaa vaihdetta D:lle, kun kierroksia on n. 1500 ja silloin koko auto tärähtää ikävästi. Muuten olen tykännyt autosta. Vm. 2006.

    • Jokke4656

      Omassa autossa vika selvisi, kun mittailin TPS:n eli kaasuläpän asentoanturin jännitteitä. Kyseisen anturin maajohdossa oli kontaktihäiriö, joka aiheuttaa antojännitteen (eli tyhjäkäynnin) nousun. Vika saattaa korjaantua ihan vain irroittamalla TPS:n liitin ja laittamalla takaisin paikalleen. Sen toinen pää menee moottorin keskusyksikköön, jonka liitintä liikuttamalla joku tälle palstalle kirjoittaja oli saanut tilapäisen ratkaisun. Liittyy siis samaan TPS:ään.

      TPS:ään pääsee käsiksi irrottamalla ilmansuodatinkotelo ja imuilmaputket. Lähtee yhtenä pakettina, kun avaa ilmansuodatinkotelon kiinnikkeet, 2 kpl 10 mm kannalla olevaa ruuvia, imuilmaputken kiinnikkeet jäähdyttäjän luota 2 kpl 10 mm ruuvit ja kaasuläppäkotelon ympäriltä 6 mm ruuvilla oleva letkuklemmari. TPS on kaasuläpän akselin rintepellin puoleisessa päässä ja sen 3-johtoinen liitin irtoaa nostamalla kiinnikekynttä.

      • OldFahrt

        Kiitos Jokke4656!, mikäli näin perusteellista tietoa olisi tullut aiemman epävarman merkkihuollon sijaan, olisi ongelma poistunut melko varmasti. Luovuin autosta, en tämän takia enkä huonojen etunapojen vuoksi, kumpainenkin vaihdettu alle 60 000 km, huh-huh.
        Hintaansa nähden aivan kelpo auto. Mikäli haluat halpaa ja hyvää, täytyy ostaa
        kaksi (2) tuotetta, näinhän tämä menee...
        t. OldFahrt


      • Missä miehet ratsast

        Minulta myös kiitos Jokke4656 nimimerkille. Evandan epämääräinen tyhjäkäynnin seilaaminen loppui, kun puhdistin tuon TPS liittimen Joken ohjeiden mukaan. Samalla puhdistin nokka-akselin anturin liittimen, tämä kun teki välillä moottorihälytyksen ( merkkikorjaamolla tätä vikaa ei saatu kuntoon) puhdistamisen jälkeen ei tätäkään vikaa ole enää ilmaantunut. Näköjään näille nykyautoillekin voi tehdä jotain, kun vaan etsii netistä neuvoja viisaimmilta :)


      • Jokke4656
        Missä miehet ratsast kirjoitti:

        Minulta myös kiitos Jokke4656 nimimerkille. Evandan epämääräinen tyhjäkäynnin seilaaminen loppui, kun puhdistin tuon TPS liittimen Joken ohjeiden mukaan. Samalla puhdistin nokka-akselin anturin liittimen, tämä kun teki välillä moottorihälytyksen ( merkkikorjaamolla tätä vikaa ei saatu kuntoon) puhdistamisen jälkeen ei tätäkään vikaa ole enää ilmaantunut. Näköjään näille nykyautoillekin voi tehdä jotain, kun vaan etsii netistä neuvoja viisaimmilta :)

        Hyvä juttu että ohjeista oli apua! Itselläni tuo korkea tyhjäkäyntiongelma tuli kerran takaisin mutta kun jälleen puhdistin TPS:n liittimen ja laitoin liittimeen silikonirasvaa (Motonetistä nimellä CRC silikonirasva) ihan suoraan liittimen kontakteihin niin se auttoi. Se pitää kosteuden poissa eikä saa liittimiä oikosulkuun, koska se ei johda sähköä. Käy myös sytytysjohtoihin estämään tulpan johtojen jumittamista. Netistä löytyy aiheesta juttua hakusanoilla silicone grease tai dielectric grease.

        Hyvää alkanutta vuotta Evanda-kuskeille ja pidetään keskustelua yllä.


      • Jokke4656 kirjoitti:

        Hyvä juttu että ohjeista oli apua! Itselläni tuo korkea tyhjäkäyntiongelma tuli kerran takaisin mutta kun jälleen puhdistin TPS:n liittimen ja laitoin liittimeen silikonirasvaa (Motonetistä nimellä CRC silikonirasva) ihan suoraan liittimen kontakteihin niin se auttoi. Se pitää kosteuden poissa eikä saa liittimiä oikosulkuun, koska se ei johda sähköä. Käy myös sytytysjohtoihin estämään tulpan johtojen jumittamista. Netistä löytyy aiheesta juttua hakusanoilla silicone grease tai dielectric grease.

        Hyvää alkanutta vuotta Evanda-kuskeille ja pidetään keskustelua yllä.

        https://youtu.be/WmCEkS3XyXw mikäs perkule vaivaa evandaa kun tyhjäkäynti nousee 1500 ja kauhee sirinä tosta puolan kohdalta? mikä toi harmaa mötikkä on? toivottavasti video näkyy


      • Anonyymi
        Jamppacorona kirjoitti:

        https://youtu.be/WmCEkS3XyXw mikäs perkule vaivaa evandaa kun tyhjäkäynti nousee 1500 ja kauhee sirinä tosta puolan kohdalta? mikä toi harmaa mötikkä on? toivottavasti video näkyy

        Moi, tuttu ongelma, jonka selvittämiseen meni kyllä aikaa. Olet ehkä saanut jo autosi kuntoon, mutta kerron silti. Tuo sirinä tai sihinä on ilmavuoto, joka johtuu hajonneesta tiivisteestä tuossa sylinterikannen päässä olevassa erillisessä kiinnikkeessä. Siinä on kiinni sytytyspuola ja EGR-venttiili. Tiiviste oli katkennut yhdestä kohtaa ja se aiheutti ilmavuodon ja korkean tyhjäkäynnin ja lisäksi tuli vikakoodi P0507. Kyseessä on edullinen tiiviste, kuten tämä https://bit.ly/2UEpKWa. Tuo oli aika helppo vaihtaa ja ongelma tuli sillä kuntoon. Terveisin Jokke4656.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Anteeksi mies

      En vaan osaa kohdata sinua ja olla normaali. En tiedä mikä vaivaa. Samaan aikaan tekee mieli tulla lähelle ja kuitenkin
      Ikävä
      57
      9157
    2. Mietin aina vain

      Minä niin haluaisin nähdä sinut. Ei tuo yhden ainoan kuvan katsominen paljon helpota... Miksi sinä et voisi olla se roh
      Tunteet
      12
      3619
    3. Hetken jo luulin, että en ikävöi sinua koko aikaa

      Mutta nyt on sitten taas ihan hirveä ikävä jotenkin. Tiedätköhän sinä edes, kuinka peruuttamattomasti minä olen sinuun r
      Ikävä
      29
      2877
    4. Kysely lieksan miehille

      Olemme tässä pohtineet tällaista asiaa, että miten on. Tästä nyt on paljon ollut juttua julkisuudessakin aina sanomaleht
      Lieksa
      83
      2241
    5. Palstan henkisesti sairaat ja lihavat

      Täällä on sairaita, työttömiä ihmisiä kirjoittelemassa joilla ei ole tarkoituksena kuin satuttaa ihmisiä. Jos eksyt pals
      Ikävä
      114
      2060
    6. Outoa että Trump ekana sanoutui irti ilmastosopimuksesta

      kun Kaliforniaa riepottelee siitä johtuvat tuhoisat maastopalot. Hirmumyrskytkin ovat USA:ssa olleet tuhoisia.
      Maailman menoa
      364
      1847
    7. Saan kengurakkaan kotiin viikon päästä

      Mitä tapahtui? Martina hehkutti tätä stoorissaan reilu viikko sitten, mutta eipä aussimiestä Suomessa näkynyt, vaan tapa
      Kotimaiset julkkisjuorut
      241
      1482
    8. FinFamin ryhmät

      Älkää hyvät ihmiset luottako tähän tahoon. Ryhmiä on, mutta eivät ne toimi. Ihmisiä savustetaan ulos, vaikka näissä piir
      Salo
      0
      1231
    9. Olen vähän

      Hysteerinen se on totta. Etkai ymmärrä miten syvästi tunnen sinua kohtaan. Ja olet aina lähelläni. Olet osa jo jotain. I
      Ikävä
      10
      1105
    10. Osmo Peltola voitti ansaitusti Kultaisen Venlan - Kirvoitti yleisöltä mahtavan reaktion!

      JEE, onnea Osmo! Osmo Peltola voitti Vuoden esiintyjän Kultainen Venla -palkinnon. Isä-Peltsin ja Osmon luontoseikkailu
      Suomalaiset julkkikset
      69
      1089
    Aihe