Saisiko juttua kokeen suorittamisesta, olen menossa koirani kanssa ihan kohta ja olisi mielenkiintoista kuulla mitä tahansa jo kokeessa käyneiltä. Olen kuullut ainakin sen verran, että jotkut ovat päässeet läpi, vaikka koira on lähtenyt paikalta makuulta, toinen koira lähtenyt myös ja mennyt murisemaan liikkeitä suorittavalle ja silti läpäissyt. Oletin itse kokeen olevan vaativampi...
BH-koe
21
6332
Vastaukset
- Paikalla makaaja
siinä on se paikalla makuu kun omistaja on selin koiraansa? 10 min?
BH-kokeella "mitataan" koiran yhteiskuntakelpoisuutta, se on siis koiran hallintakoe tai käyttäytymiskoe. Ihan jokainen koira (yli 12 kk) voi ko. kokeen suorittaa, BH- tunnus on pakollinen mm. ennen palveluskoirakokeisiin osallistumista.
Kokeen arvio tuomari, jolla on oikeus ja pätevyys tuomarin tehtävään. Varsinaisesti kokeesta ei saa pisteitä, vaan suullisen arvion, jossa tuomari arvio koirakon vahvuuksia ja heikkouksia.
Koe jakaantuu kahteen osaan: kentällä toteutettavaan tottelevaisuus-osioon ja kaupunkiosioon. Tottisosuudessa kentällä on tietty kaavio, jonka jokainen koirakko suorittaa yksi kerrallaan: Kun numero 1 suorittaa tottista, numero 2 on koiransa kanssa paikallaanmakuussa ja kun tulee kakkosen vuoro suorittaa tottis, on paikallaanmakuussa numero 1. Ja sama numeroiden 3,4,5,6,7,8 jne kanssa. Parit arvotaan etukäteen ja järjestäjä antaa osallistujille numerolaput/numeroidut liivit. Paikallaanmakuussa koira makaa tuomarin osoittamassa paikassa (usein siellä on jokin keppi merkkinä) niin kauan kunnes toinen koirakko on saanut oman tottiksensa suoritetuksi. Ohjaaja seisoo koiraansa selin noin 30 askeleen päässä. Tuomari kyllä ohjeistaa koska koiransa saa vapauttaa paikallaanmakuusta. Karkea arvioni on se, että noin kymmenisen minuuttia siinä menee. Riippuu kuinka nopea suorittaja on parina.
Tottisosuudessa on seuraaminen kytkettynä JA vapaana, käännökset, täyskäännös, temmon vaihtelu seuraamisessa (hitaasti ja juosten), henkilöryhmä, jäävät liikeet (istuminen, maahan meno) sekä luoksetulo. Ampumista ei BH-kokeessa enää ole.
Tuomari siis arvio koko kaavion ajan miten koira käyttäytyy ja miten se on ohjaajansa hallinnassa. Pienet virheet, esim. koira ei pidä 100% katsekontaktia koko seuraamisen ajan, ei kaada koko suoritusta, arvosana voi silloin olla erinomaisen sijasta hyvä. Samoin esim. yksi virhe, esim. jäävässä istumisessa koira meneekin maahan, ei välttämättä kaada koko suoritusta, jos muu suoritus on vahvaa.
Koe on toki vaativa, mutta ei mitenkään mahdoton. Se on ns. peruskoe, jonka jokainen koira voisi suorittaa ja toivon mukaan myös suorittaakin. Paikaltaan makuusta lähtökään EI välttämättä kaada koetta, jos koira esim. nousee vain seisomaan ja ottaa muutaman pienen askeleen, JOS muu suoritus on vahvaa. Sen sijaan tuo toisen koiran luokse meno on jo syy hylätä koe. Usein ohjaaja itse keskeyttää, jos huomaa kokeen menevän päin prinkkalaa. Myös tuomari saattaa kehottaa keskeyttämään kokeen. Lopulta tuomarin arvio on se, mikä päättää onko kokeen tottisosuus hyväksytty vai hylätty. Hylätty koe päättyy tähän, mutta kokeen saa toki uusia.
Hyväksytyt koirakot jatkavat kaupunkiosuudelle, joka nimensä mukaan on kaupungilla. Siinä tarkkaillaan koiraa ja koiran käytöstä ihan normaalissa arjessa. Koira siis ohittaa ihmisiä, fillareita, kadun, muita koiria, joku ehkä pysähtyy kysymään ajo-ohjetta jne. Lopuksi koira sidotaan kiinni ja omista menee piiloon, koiran ollessa yksin sen ohitse kulkee koira ja katsotaan miten koira reagoi ja sitten ohjaaja palaa koiransa luokse. Kaikki kokeessa avustavat henkilöt ja koirat ovat neutraalisti käyttäytyviä, mikään koira ei esim. ala räyhäämään ohituksissa tai ihminen ala kosketella koiraasi. Tuomari seuraa koko matkan koirakon perässä ja tekee muistiinpanoja. Koiran tulee olla kaupunkiosuudella koko ajan ohjaajansa hallinnassa ja suhtautua tapahtumiin välinpitämättömästi. Koira ei saa esim. räyhätä muille koirille tai ohitville fillareille. Myös kaupunkiosuus on hyväksytty tai hylätty.
Kun sekä tottisosuus ja kaupunkiosuus on hyväksyttyjä, koko koe on hyväksytty ja koira saa koulutustunnuksen BH.
Tottisosuudessa koiraa saa käskeä vain yhdellä käskysanalla, esim. "istu", sen sijaan "Musti, istu" on kielletty, koska se on kaksoiskäsky. Koiraa ei saa kehua ja kannustaa, eikä palkata kaavion suorittamisen aikana. Jokaisen osion suorituksen jälkeen koiraa saa MALTILLISESTI kehua, esim. seuraamisen jälkeen saa kehua "hyvä." Liikesarja alkaa aina perusasennosta ja tuomarin luvalla. Kannattaa siis katsoa ajoittain myös tuomariin. Mutta esim. lelulla/namilla ei saa palkata. Kaupunkisosuudella taas koiralle saa puhua vaikka koko ajan, mutta namilla/lelulla ei saa palkata. Koiralla tulee olla panta tai valjaat ja palveluskoiraroduilla metallinen kaulapanta ei-kuristavassa asennossa. Pakotteita EI saa antaa. Myöskaan vedonestovaljaita tai kuonopantaa ei saa käyttää.
Kaaviossa on merkitty mm. askelmäärät. Niiden kanssa kannattaa olla tarkkana, että ottaa riittävän määrän askeleita. Kannattaa harjoitella itsekseen kaavio ennen koetta, että kentällä kokeessa ei tarvitse laskea vaan osaa ulkomuistista arvioida sopivan askelmäärän. Kaavio löytyy mm. http://personal.inet.fi/yhdistys/rrfinland/harrastukset/bhkoe.htm- Aloittelijapari
Harmi, että meilläpäin ei ole tilaisuutta mennä katsomaan testejä etukäteen. Kysyisin vielä, onko tuplakäskyn antamiseen odotettava lupaa tuomarilta kuten tokossa? Vai saanko antaa sen oma-aloitteisesti, jos koen sen tarpeelliseksi?
Aloittelijapari kirjoitti:
Harmi, että meilläpäin ei ole tilaisuutta mennä katsomaan testejä etukäteen. Kysyisin vielä, onko tuplakäskyn antamiseen odotettava lupaa tuomarilta kuten tokossa? Vai saanko antaa sen oma-aloitteisesti, jos koen sen tarpeelliseksi?
Jos koira ei ensimmäisellä käskyllä suorita haluttua liikettä, niin vaihtoehtojahan on kaksi: 1) jätät koko liikkeen tekemättä tai 2) annat käskyn uudelleen. Vaikkapa luoksetulo: annat käskyn "tänne", mutta koira ei lähde luoksesi. Siinä joutuu ohjaaja käyttämään vain omaa harkintaa miten tekee, kyllä itse antaisin uuden käskyn, vaikkakin se sitten tiputtaakin arvostelua. Mutta jos tosiaan kokonaisuus on hyvä, niin yksi pienehkö moka ei kaada koko koetta.
Unohdin muuten sen sanoa, että seuraamisessa temmon vaihteluissa SAA antaa käskyn uudelleen: Siis kun siirryt tavallisesta kävelystä hitaaseen kävelyyn saat antaa käskyn "seuraa" ja taas tavalliseen kävelyyn takaisin niin saat taas toistaa käskyn.- ap
rottweiler-mami kirjoitti:
Jos koira ei ensimmäisellä käskyllä suorita haluttua liikettä, niin vaihtoehtojahan on kaksi: 1) jätät koko liikkeen tekemättä tai 2) annat käskyn uudelleen. Vaikkapa luoksetulo: annat käskyn "tänne", mutta koira ei lähde luoksesi. Siinä joutuu ohjaaja käyttämään vain omaa harkintaa miten tekee, kyllä itse antaisin uuden käskyn, vaikkakin se sitten tiputtaakin arvostelua. Mutta jos tosiaan kokonaisuus on hyvä, niin yksi pienehkö moka ei kaada koko koetta.
Unohdin muuten sen sanoa, että seuraamisessa temmon vaihteluissa SAA antaa käskyn uudelleen: Siis kun siirryt tavallisesta kävelystä hitaaseen kävelyyn saat antaa käskyn "seuraa" ja taas tavalliseen kävelyyn takaisin niin saat taas toistaa käskyn.Ihmeen vähän tätä testiä suoritetaan ylipäänsä, kun katsoo koiranetistä. Ja enimmäkseen tietyt rodut vain... Onko sitten ihmisten tietämättömyyttä tallaisenkin testin olemassaolosta, pidetäänkö sitä liian vaikeana vai mikä lie. Mutta me nyt ainakin olemme innolla (tosi jännittyneenä) menossa.
ap kirjoitti:
Ihmeen vähän tätä testiä suoritetaan ylipäänsä, kun katsoo koiranetistä. Ja enimmäkseen tietyt rodut vain... Onko sitten ihmisten tietämättömyyttä tallaisenkin testin olemassaolosta, pidetäänkö sitä liian vaikeana vai mikä lie. Mutta me nyt ainakin olemme innolla (tosi jännittyneenä) menossa.
" Enimmäkseen tietyt rodut"
Jospa johtuu siitä,että kun tietyille roduille se on pakollinen ( pk) ,jos meinaa kisata pk-lajeissa.
Toinen on se,että on rotuja,joiden koulutettavuus ei ole ( lähinnä tottelevaisuus),ihan samaa luokkaa kuin helpommilla roduilla,niin kynnys kokeeseen on suurempi ja realiteettien pohjalta miltä näyttää,tottelevaisuusosion läpäiseminen ei ole ihan sitä luokkaa,että lähtee kokeeseen.
BH-kokeessa vaikeus on lähinnä noille roduille on se,että seuraamisosio on erittäin pitkä.Siinä koira,jolla ei ole pahemmin luontaista halukkuutta toimia ihmisen kanssa ( miellyttämishalu ei ole järin suuri),(ja on esim. ylipäätään tehty itsenäiseen työhön,) niin osuudessa voi "puutua" siihen malliin,että keskittyminen herpaantuu,joka sitten voi vaikuttaa muihin suorituksiin.
Ja arvostelulajihan tuokin on,joten niitäkin tuomareita on,jotka tottelevaisuudenkin arvioi melkoisen tiukasti...
Toisin sanoen,johtuen osaaltaan esim.tuosta,pidetään vaikeana.molossi kirjoitti:
" Enimmäkseen tietyt rodut"
Jospa johtuu siitä,että kun tietyille roduille se on pakollinen ( pk) ,jos meinaa kisata pk-lajeissa.
Toinen on se,että on rotuja,joiden koulutettavuus ei ole ( lähinnä tottelevaisuus),ihan samaa luokkaa kuin helpommilla roduilla,niin kynnys kokeeseen on suurempi ja realiteettien pohjalta miltä näyttää,tottelevaisuusosion läpäiseminen ei ole ihan sitä luokkaa,että lähtee kokeeseen.
BH-kokeessa vaikeus on lähinnä noille roduille on se,että seuraamisosio on erittäin pitkä.Siinä koira,jolla ei ole pahemmin luontaista halukkuutta toimia ihmisen kanssa ( miellyttämishalu ei ole järin suuri),(ja on esim. ylipäätään tehty itsenäiseen työhön,) niin osuudessa voi "puutua" siihen malliin,että keskittyminen herpaantuu,joka sitten voi vaikuttaa muihin suorituksiin.
Ja arvostelulajihan tuokin on,joten niitäkin tuomareita on,jotka tottelevaisuudenkin arvioi melkoisen tiukasti...
Toisin sanoen,johtuen osaaltaan esim.tuosta,pidetään vaikeana.Valitettavan vähän koirakot tuota koetta suorittavat.
Mä olen molossin kanssa aiemminkin "kinannut" tästä BH-asiasta. Kun itse olen sitä mieltä, että ihan KAIKKI koirat voisivat tuon BH suorittaa, itse asiassa BH saisi minun puolestani olla pakollinen kaikille koirille! Se on kuitenkin VAIN koiran käyttäytymiskoe ja olen ihan 100% varma, että kaikki koirat pääsevät siitä lapi, kunhan ne peruskoulutetaan. Mutta jos koiraa ei peruskouluteta, niin ei sen kanssa BHtakaan läpäistä. Nih.
Ja juu, molossi, olet aiemminkin kirjoittanut siitä, että mites rodut joilla ei ole miellyttämishalua? Ja juu, ymmärrän pointtisi - edelleen. Se seuraamiskaavio on pitkä (ehkä turhankinkin pitkä), mutta jos koira on hallinnassa ja kulkee ohjaajan vasemmalla puolella, niin ei sitä 100% katsekontaktia edellytetä läpimenoon! Ja juu, onhan mun PK-tätinä helppoa puhua, kun omat koirat edustavat tätä "helposti" koulutettavaa sortimenttia... HHahhahhhahahhhahhaa! (Anteeksi hetkinen, rottweiler-mani sai nauruhepulin ja putosi tuoliltaan). Siis tahtoo sanoa, että kyllä näissä PK-koirissakin on "yksilöitä" ja yksilöitä. Ikinä en ole ollut niin pihalla koirankoulutuksessa koko elämäni aikana kuin tämän nykyisen yksilön aikana, mutta tää onkin tällainen, hmmmm,... mamman piäni... :)
Kyllä mä oikeasti ymmärrän mitä molossi tarkoittaa, enpä ole kovin montaa laumanvartijaa kokeissa tavannut... Sanotaanko nyt niin, että kaikille normikoirille se on täysin mahdollinen pikkukoe.- Paikkallaolosta
Valitettavan vähän koirakot tuota koetta suorittavat.
Mä olen molossin kanssa aiemminkin "kinannut" tästä BH-asiasta. Kun itse olen sitä mieltä, että ihan KAIKKI koirat voisivat tuon BH suorittaa, itse asiassa BH saisi minun puolestani olla pakollinen kaikille koirille! Se on kuitenkin VAIN koiran käyttäytymiskoe ja olen ihan 100% varma, että kaikki koirat pääsevät siitä lapi, kunhan ne peruskoulutetaan. Mutta jos koiraa ei peruskouluteta, niin ei sen kanssa BHtakaan läpäistä. Nih.
Ja juu, molossi, olet aiemminkin kirjoittanut siitä, että mites rodut joilla ei ole miellyttämishalua? Ja juu, ymmärrän pointtisi - edelleen. Se seuraamiskaavio on pitkä (ehkä turhankinkin pitkä), mutta jos koira on hallinnassa ja kulkee ohjaajan vasemmalla puolella, niin ei sitä 100% katsekontaktia edellytetä läpimenoon! Ja juu, onhan mun PK-tätinä helppoa puhua, kun omat koirat edustavat tätä "helposti" koulutettavaa sortimenttia... HHahhahhhahahhhahhaa! (Anteeksi hetkinen, rottweiler-mani sai nauruhepulin ja putosi tuoliltaan). Siis tahtoo sanoa, että kyllä näissä PK-koirissakin on "yksilöitä" ja yksilöitä. Ikinä en ole ollut niin pihalla koirankoulutuksessa koko elämäni aikana kuin tämän nykyisen yksilön aikana, mutta tää onkin tällainen, hmmmm,... mamman piäni... :)
Kyllä mä oikeasti ymmärrän mitä molossi tarkoittaa, enpä ole kovin montaa laumanvartijaa kokeissa tavannut... Sanotaanko nyt niin, että kaikille normikoirille se on täysin mahdollinen pikkukoe.mitenkäs makuulla/paikka olossa, kun ohjaaja on selin ja jos koira siitä lähtee, onko joku vahtimassa vai miten ohjaaja voi selin ollessaan nähdä jos koira alkaa "paeta"?
Mielnkiintoista, kun jotkut puhuvat tästä kokeesta niin vaikeana, ettei millään pääsisi läpi kuin joku tottelevaisuusvalio ja toiset ovat vähän, että nojoo, sinne vaan kyllä se läpi menee. Minä ite pelkään juuri tuota paikallaoloa eniten, jos koira siitä lähtee, muuten uskon että kaikki on suht hyvin hanskassa. rottweiler-mami kirjoitti:
Valitettavan vähän koirakot tuota koetta suorittavat.
Kyllä mä oikeasti ymmärrän mitä molossi tarkoittaa, enpä ole kovin montaa laumanvartijaa kokeissa tavannut... Sanotaanko nyt niin, että kaikille normikoirille se on täysin mahdollinen pikkukoe.Juu ollaan keskusteltu ennenkin,ihan hyvässä mielessäkin :)
Olen toisaalta samaa mieltä,etä valitettavan vähän.Mutta,silloin kun koe oli tuloillaan,niin minä ( lähinnä muitten "tsemppaajan" ominaisuudessa :D ),kun jokunen muukin,ajatteli siitä vähän erilailla tai pitäiskö sanoa odotti.Eli että siinä nimenomaan painotus olisi hallinnalla,ei niinkään selkeellä teknisillä tottelevaisuuskokeen osioiden tarkkuuden painotuksella ( jota se kuitenkin usein on).
Eli arvostelulajista kun puhuin,niin sitä se käytännössä on.On tuomareita,jotka arvostelee osiot melko tiukasti.
Vaikka koira olisi hallinnassa,käyttäytyy hyvin,niin jos läpi pääsy jää siihen,ettei viimekädessä teknisesti osasuoritukset mene melkoisen hyvin,niin siinä tullaan jo pitemmälle,kuin hallintakysymykseen ja/tai käyttäytymiseen.
Eli kun puhutaan peruskoulutuksesta,niin pitäis ehkä määrittää mitä se on.Onko se vielä peruskoulutusta,jos esim."normiliikkeet" viilataan koetasolle,ja niin ,että koirat jo tottelee ekakäskyä ja moittettomin suorituksin,tai melko hyvin nimenomaan pitkän suorituksen/sarjan,ilman minkäänlaista kunnon motivointia.
Minusta siinä ollaan jo selkeästi pitemmällä eli tulee jo kyseen koetason koulutus,jossa vaatimukset on koiralle on jo selkeästi korkeammat toteuttaa.Eli siinä tullaan rotujen välisiin eroihin.
Tuossa pitkässä seuraamisessa tullaan myös viettitasoon.Ja sen riittävyydessä,vaikkakin kuinka koiraa motivoidaan,on eroja.Ja ne erot tulee näkyviin nimenoman siinä useinmiten,kun lähdetään tekemään pitkää/pitkiä suorituksia,jossa motivointia ei voi käyttää.Eli vaikka olisi koira,joka tottelee ihan kivasti vaikka normielämässä,tottelevaisuuskuviotkin menee suht kivasti,KUN on riittävä motivointi päällä,niin tullaan jo eri asiaan,kun vaaditaan selkeempää täsmällisyyttä,jonka pitäisi myös kestää,ja ilman väliin kunnon motivointia (palkkaa).
Bh-kokeessa ei taida ylipäätäänkään aina kaikki päästä läpi.Ei edes pk-koirat...Kerran olin kokeessa,jossa suosittu pk-rotuinen oli yrittämässä kolmatta kertaa.Ja ohjaajakaan ei ollut ihan eka kertaa pappia kyydissä...
Mutta,yksilöt on yksilöitä,rotutyyppi taas rotutyyppi,kun puhutaan rodunomaisuudesta ja siihen liittyvistä piirteistä.
No seuraamisesta vielä,joka on vaativa yleensäkin mainitsemilleni tapaisille roduille ( poikkeuksia aina on,mutta puhutaan rodunomaisista).Ei ole kyse pelkästä katsekontaktinpuutteesta.Jos se vaan kokeessa uupuu,niin eipä se nyt maata kaada.Mutta,se mikä on se propleema,niin kuten edellä oli puhetta viettitasosta ( ja miellyttämishalusta,laumaviettikin osaltaan vaikuttaa),niin siitä seuraamisesta voi tulla niin puuduttavaa,jollon kuvaan tulee helposti laajeneminen ja jättäminen.Siitä taas lähtee helpostikkin joillain keskittymiskyky herpaantumaan ( kun ei voi koira kunnolla motivoida väliin) ,jolloin myös muut suoritykset helosti kärsii.Ja siinä tullaan jo siihen,miten tuomari mittaa sitä käyttäytymistä.Onko siis sen pointti hyvässä teknisessä suorittamisessa ,vai myöskin jossain muussa,vai siinä jossain muussa pääasiassa ;).
Ja tuossa on sitten melkoisesti eroja. Ja tuosta on ehkä pitkältikkin lähtöisin se,että osa,ketä koe kiinnostaisi,niin ei tule lähdettyä.
Paikallaolossa harvoin tuon tyypin roduilla/koirilla on ongelmia.
Sanotaan näin,että joskus jotain on vaikea selittää.Mutta,jos harrastaa noita vähän vaativimpia koulutettavuudeltaan,ja ehkä vielä koetasollekkin saakka ( saati vähän perspektiiviä muitten kouluttamisestakin kummankin tyyppisistä koirista :) ),niin kyllä erot huomaa.Aika huikeestikkin itseasiassa.Vielä enemmän,jos on huseerannut niin helpompien,kuin vaikeampien kanssa.Eron huomaa,kun turboautossa ja dieselissä :D
Kaupunkiosuus onkin jo toista.Sitä voikin ihan kunnolla kutsua pelkäksi käyttäytymiskokeeksi ja hallintakokeeksi.Ihan peruskamaksi,jonka jokaisen pitäisikin ihan hallita/ja onnistua.Ja tuskinpa se puoli mikään ongelma onkaan.
ps.Eipä näy laumiksia,saati isoja molosseja pahemmin tokossakaan.Eikä vaikka esim. kiinanpalatsikoiriakaan tai vinttareitakaan :D
pss.Koitas kysyä vaikka noilta ihmisiltä,mitä noit tuumais,jos BH-koe tulisi pakolliseksi ( siis nykyinen tottisosuuksineen) niille koiranpitoon :DDDPaikkallaolosta kirjoitti:
mitenkäs makuulla/paikka olossa, kun ohjaaja on selin ja jos koira siitä lähtee, onko joku vahtimassa vai miten ohjaaja voi selin ollessaan nähdä jos koira alkaa "paeta"?
Mielnkiintoista, kun jotkut puhuvat tästä kokeesta niin vaikeana, ettei millään pääsisi läpi kuin joku tottelevaisuusvalio ja toiset ovat vähän, että nojoo, sinne vaan kyllä se läpi menee. Minä ite pelkään juuri tuota paikallaoloa eniten, jos koira siitä lähtee, muuten uskon että kaikki on suht hyvin hanskassa.Eiköhän siellä tuomari ja sihteerikkö vähintään paikalla ole,muuten vois olla vaikea jo suorituksia arvostella ja kirjatakkin :D.Eli ilmoittavat kyllä tarvittaessa.
Ei tarvi tosiaan olla tottelevaisuusvalio.Kunhan on riittävän hyvät osasuoritukset.molossi kirjoitti:
Juu ollaan keskusteltu ennenkin,ihan hyvässä mielessäkin :)
Olen toisaalta samaa mieltä,etä valitettavan vähän.Mutta,silloin kun koe oli tuloillaan,niin minä ( lähinnä muitten "tsemppaajan" ominaisuudessa :D ),kun jokunen muukin,ajatteli siitä vähän erilailla tai pitäiskö sanoa odotti.Eli että siinä nimenomaan painotus olisi hallinnalla,ei niinkään selkeellä teknisillä tottelevaisuuskokeen osioiden tarkkuuden painotuksella ( jota se kuitenkin usein on).
Eli arvostelulajista kun puhuin,niin sitä se käytännössä on.On tuomareita,jotka arvostelee osiot melko tiukasti.
Vaikka koira olisi hallinnassa,käyttäytyy hyvin,niin jos läpi pääsy jää siihen,ettei viimekädessä teknisesti osasuoritukset mene melkoisen hyvin,niin siinä tullaan jo pitemmälle,kuin hallintakysymykseen ja/tai käyttäytymiseen.
Eli kun puhutaan peruskoulutuksesta,niin pitäis ehkä määrittää mitä se on.Onko se vielä peruskoulutusta,jos esim."normiliikkeet" viilataan koetasolle,ja niin ,että koirat jo tottelee ekakäskyä ja moittettomin suorituksin,tai melko hyvin nimenomaan pitkän suorituksen/sarjan,ilman minkäänlaista kunnon motivointia.
Minusta siinä ollaan jo selkeästi pitemmällä eli tulee jo kyseen koetason koulutus,jossa vaatimukset on koiralle on jo selkeästi korkeammat toteuttaa.Eli siinä tullaan rotujen välisiin eroihin.
Tuossa pitkässä seuraamisessa tullaan myös viettitasoon.Ja sen riittävyydessä,vaikkakin kuinka koiraa motivoidaan,on eroja.Ja ne erot tulee näkyviin nimenoman siinä useinmiten,kun lähdetään tekemään pitkää/pitkiä suorituksia,jossa motivointia ei voi käyttää.Eli vaikka olisi koira,joka tottelee ihan kivasti vaikka normielämässä,tottelevaisuuskuviotkin menee suht kivasti,KUN on riittävä motivointi päällä,niin tullaan jo eri asiaan,kun vaaditaan selkeempää täsmällisyyttä,jonka pitäisi myös kestää,ja ilman väliin kunnon motivointia (palkkaa).
Bh-kokeessa ei taida ylipäätäänkään aina kaikki päästä läpi.Ei edes pk-koirat...Kerran olin kokeessa,jossa suosittu pk-rotuinen oli yrittämässä kolmatta kertaa.Ja ohjaajakaan ei ollut ihan eka kertaa pappia kyydissä...
Mutta,yksilöt on yksilöitä,rotutyyppi taas rotutyyppi,kun puhutaan rodunomaisuudesta ja siihen liittyvistä piirteistä.
No seuraamisesta vielä,joka on vaativa yleensäkin mainitsemilleni tapaisille roduille ( poikkeuksia aina on,mutta puhutaan rodunomaisista).Ei ole kyse pelkästä katsekontaktinpuutteesta.Jos se vaan kokeessa uupuu,niin eipä se nyt maata kaada.Mutta,se mikä on se propleema,niin kuten edellä oli puhetta viettitasosta ( ja miellyttämishalusta,laumaviettikin osaltaan vaikuttaa),niin siitä seuraamisesta voi tulla niin puuduttavaa,jollon kuvaan tulee helposti laajeneminen ja jättäminen.Siitä taas lähtee helpostikkin joillain keskittymiskyky herpaantumaan ( kun ei voi koira kunnolla motivoida väliin) ,jolloin myös muut suoritykset helosti kärsii.Ja siinä tullaan jo siihen,miten tuomari mittaa sitä käyttäytymistä.Onko siis sen pointti hyvässä teknisessä suorittamisessa ,vai myöskin jossain muussa,vai siinä jossain muussa pääasiassa ;).
Ja tuossa on sitten melkoisesti eroja. Ja tuosta on ehkä pitkältikkin lähtöisin se,että osa,ketä koe kiinnostaisi,niin ei tule lähdettyä.
Paikallaolossa harvoin tuon tyypin roduilla/koirilla on ongelmia.
Sanotaan näin,että joskus jotain on vaikea selittää.Mutta,jos harrastaa noita vähän vaativimpia koulutettavuudeltaan,ja ehkä vielä koetasollekkin saakka ( saati vähän perspektiiviä muitten kouluttamisestakin kummankin tyyppisistä koirista :) ),niin kyllä erot huomaa.Aika huikeestikkin itseasiassa.Vielä enemmän,jos on huseerannut niin helpompien,kuin vaikeampien kanssa.Eron huomaa,kun turboautossa ja dieselissä :D
Kaupunkiosuus onkin jo toista.Sitä voikin ihan kunnolla kutsua pelkäksi käyttäytymiskokeeksi ja hallintakokeeksi.Ihan peruskamaksi,jonka jokaisen pitäisikin ihan hallita/ja onnistua.Ja tuskinpa se puoli mikään ongelma onkaan.
ps.Eipä näy laumiksia,saati isoja molosseja pahemmin tokossakaan.Eikä vaikka esim. kiinanpalatsikoiriakaan tai vinttareitakaan :D
pss.Koitas kysyä vaikka noilta ihmisiltä,mitä noit tuumais,jos BH-koe tulisi pakolliseksi ( siis nykyinen tottisosuuksineen) niille koiranpitoon :DDDNiin luin kirjoituksesi läpi ihan ajan kanssa ja ajatuksella. Ihan samaa mieltä olen kanssasi monessa kohdassa. Jotakin "mätää" jo itse kokeessa itsessään on ja se kulminoituu juuri tuohon järjettömän pitkään seuruuttamiseen. Sinänsä hieman hassua, että BHn kaltaisessa peruskokeessa tuota seuraamista on, on ja on, kun taas PK-lajien tottisosuudessa seuraaminen ei näyttele mitenkään pääroolia.
Olen joskus spekuloinut sillä, että jos olisikin kaksi BH-koetta: Tämä nykyisen kaltainen pitkini seuraamisineen ja sitten toinen vaikka pikkubh-koe, jossa koira olisi kytkettynä koko ajan, ei olisi paikallaan makuuta ja seuraaminen olisi lyhyempi. Paino olisi siis kaupunkiosuudella. "Normikoira" käytöstä kun ei mitata oikein pitkällä seuraamisella tai maassa pysymisellä. Samoin Suomen koirakuri ei oikein anna vapauttakaan koirille, joten riittää(kö) jos normikoira osaa seurata kytkettynä ollessaan.
Paljon olen spekuloinut myös sillä millä vieteillä koirat ja oma koira pelittää. Juu, omalla koirallani on noin niinkuin rotoksi ihan OK saalisvietti, ei mitään malin tasoa, mutta hei, se onkin roto :D Toisaalta sillä ei ole miellyttämisenhalua kuin tiettyyn pisteeseen saakka, se ei ole kovinkaan miellyttämisenhaluinen. Laumaviettin piikkiin mä tämän nykyisen rotoni kanssa aika paljon varaan. Kuinka kauas se sitten kantaakaan PK-lajeissa tulevaisuudessa, jää nähtäväksi. Tämä yksilö on ollut sellainen kysymysmerkki minulle, että ei paremmasta väliä. On kokeiltu, menty metsään ja taas spekuloitu ja aloitettu alusta sen tuhannen kertaa.
Koirissa on eroja. Edelleen vaan peräänkuulutan BHta "pakolliseksi" tai ainakin suuresti suositelluksi. Ja juu, moni on kanssani ihan eri mieltä - saakin olla. Itse ilahdun aina kun koiran kanssa puuhataan ja siinä puuhaamisen sivussa monille roduille saa BH-kaavion liikeet opetetuiksi.
- Kysymys22
on liikkeiden suoritusvuorossa olevaan, suurinpiirtein ? 10m vai 50m ? Onko alue jotenkin erotettu (nauhat, erilainen maanpinta tms) vai samaa alaa?
Tuomari näyttää sinulle kohdan jossa paikallaanmakuun suoritetaan. Yleensä siinä on jokin merkki, esim. keppi. Tuomarin merkistä koira perusasennosta maahan ja kävelet itse n. 30 askelta eteenpäin ja jäät seisomaan selin koiraan päin. Maa-alana on kentän pinta, yleensä lyhyt ruoho. Kaaviota suorittava koirakkohan liikuu kentällä, joten etäisyys kasvaa ja lyhynee kaavion mukaan. Mutta siitä missä oma koirasi on paikallaan makuussa ja toinen koirakko suorittaa kaaviotaan, etäisyys on lyhyimmillään noin 10-20 askelta (riippuu miten hyvin suorittaja laskee askeleensa, joskus suorittajalta meinaa loppua matka kesken ja kulkee aika läheltäkin maassa makaajaa).
Paikallaanmakuu on helppoa treenata varmaksi siten, että pyydät tuttuja koirakkoja apuun: Menette jollekin kentälle, laitat omasi maahan ja muut kiertelevät ympärillänne. Aluksi laitat vaikka pitkään liinaan koirasi, jotta saat annettua pakoitteen, jos se meinaa lähteä muiden luokse.
Kannattaa sitten sinne kokeeseen mennessä ajatella myös sitä koeparia: Se on koe myös hänelle ja koiralleen, eikä ole mukavaa, jos parin koira esim. lähtee paikallaanmakuusta ja sabotoi toisen koeparin suorituksen.- Matkaajat
Tuomari näyttää sinulle kohdan jossa paikallaanmakuun suoritetaan. Yleensä siinä on jokin merkki, esim. keppi. Tuomarin merkistä koira perusasennosta maahan ja kävelet itse n. 30 askelta eteenpäin ja jäät seisomaan selin koiraan päin. Maa-alana on kentän pinta, yleensä lyhyt ruoho. Kaaviota suorittava koirakkohan liikuu kentällä, joten etäisyys kasvaa ja lyhynee kaavion mukaan. Mutta siitä missä oma koirasi on paikallaan makuussa ja toinen koirakko suorittaa kaaviotaan, etäisyys on lyhyimmillään noin 10-20 askelta (riippuu miten hyvin suorittaja laskee askeleensa, joskus suorittajalta meinaa loppua matka kesken ja kulkee aika läheltäkin maassa makaajaa).
Paikallaanmakuu on helppoa treenata varmaksi siten, että pyydät tuttuja koirakkoja apuun: Menette jollekin kentälle, laitat omasi maahan ja muut kiertelevät ympärillänne. Aluksi laitat vaikka pitkään liinaan koirasi, jotta saat annettua pakoitteen, jos se meinaa lähteä muiden luokse.
Kannattaa sitten sinne kokeeseen mennessä ajatella myös sitä koeparia: Se on koe myös hänelle ja koiralleen, eikä ole mukavaa, jos parin koira esim. lähtee paikallaanmakuusta ja sabotoi toisen koeparin suorituksen.eli jos ilmoitan koiran, niin onko varauduttava olemaan aamusta iltaan siellä testissä?
Matkaajat kirjoitti:
eli jos ilmoitan koiran, niin onko varauduttava olemaan aamusta iltaan siellä testissä?
Ei siellä koko päivää olla. Joissakin kokeissa saattaa olla ihan vain muutamia osallistujia, osassa taas vaikkapa muutama kymmen. Yleensä järjestäjät varautuvat siten, että jos ilmoittautuneita on useita kymmeniä, niin pyytävät paikalle kaksi tuomaria - menee nopeammin kun porukka jaetaan kahteen osaan eri puolille kenttää. Mielestäni noin muutama tunti (max. 2-3 h) koko homman läpiviemiseen on aika realistinen oletus.
- seropi tyttönen
Ei siellä koko päivää olla. Joissakin kokeissa saattaa olla ihan vain muutamia osallistujia, osassa taas vaikkapa muutama kymmen. Yleensä järjestäjät varautuvat siten, että jos ilmoittautuneita on useita kymmeniä, niin pyytävät paikalle kaksi tuomaria - menee nopeammin kun porukka jaetaan kahteen osaan eri puolille kenttää. Mielestäni noin muutama tunti (max. 2-3 h) koko homman läpiviemiseen on aika realistinen oletus.
että sekarotuinenkin saa suorittaa bh-kokeen. saako kokeessa olla nami suussa tai patukka treeniliivin olkapäässä kunhan sitä ei anna suorituksen aikana? (epäilen että ei)
- kusfyh<
seropi tyttönen kirjoitti:
että sekarotuinenkin saa suorittaa bh-kokeen. saako kokeessa olla nami suussa tai patukka treeniliivin olkapäässä kunhan sitä ei anna suorituksen aikana? (epäilen että ei)
Patukat ja namit ei saa olla kokeessa mukana tottelevaisuusosuudessa.
Tuohon BH-kokeeseen on tulossa sääntömuutos, tällaista olen kuullut.
Nyt jäävät liikkeet tapahtuu liikkeestä, mutta muutoksen jälkeen ohjaaja pysähtyy, antaa käskyn ja jatkaa matkaa (jättää koiran esim, istumaan).
- nlthglöjööi
Jos näen sivusilmällä, että koira ei mene maahan, mitä teen? Annanko tuplakäskyn vai annanko jäädä menemättä maahan, kumpi nollaa liikkeen?
- canis.familiaris
Ihan vinkkinä. Nämä asiat kannattaa hankkia tietoonsa pienellä vaivalla ihan ja ihan virallisia kanavia käyttäen. Ei tule sitten mutua tai muuta väärin ymmärryksiä.
Parhaan avun saat vaikka täältä.
Koulutus ohjeet 12sivua 2€
http://www.palveluskoiraliitto.fi/kauppa.html
- kysyjäjmujkuy
Tuolla kirjasessa EI sanota kysyttyä asiaa. Tietääkö kukaan vastausta?
- yeshhh
Minä antaisin tuplakäskyn, jos eka käskyllä ei mene maahan. Ja kentällä ei ole sihteeriä, vaan ainoastaan kilpailijat, tuomari ja henkilöryhmä :) Ja kyllä se jo 10 koirallakin on koko homma ohi n. 3-4h.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 941753
Sinkkujen kommentti järkyttävään raiskaukseen
Mikä on kommenttisi tähän järkyttävään raiskaukseen? https://www.is.fi/uutiset/art-2000011204617.html Malmin kohuttu sa3581169Susanna Laine, 43, pohtii tätä muutosta itsessään iän karttuessa: "En tiedä, onko se vähän ikäjuttu"
Susanna Laine on kyllä nainen paikallaan Farmi-juontajana ja myös Tähdet, tähdet -juontajana, eikös vaan! Lue Susanna181168- 951028
- 62823
Vanhemmalle naiselle
Kirjoitan tällä vanhalla otsikolla vaikka se joku toinen anonyymi naisen kaipaaja innostuukin tästä ja käyttää taas sam36801Hyvää yötä
Söpöstelen kaivattuni kanssa haaveissani. Halaan tyynyä ja leikin että hän on tässä ihan kiinni. *olet ajatuksissani6744- 46706
En vaan ymmärrä
Sinulla on hyvä puoliso, perhe, periaatteessa kaikki palikat kohdillaan. En ymmärrä, miksi haluat vaarantaa sen. Minulla42680Mitä saat naiselta mies kun
Otat ohjat? Saat feminiinistä pehmeyttä, lämpöä ja rauhaa. Kun nainen on tässä moodissa hän auttaa miestä lepäämään ja p113676