Banaani- allergia..?

banskutinsku

Miten ilmenee banaani- allergia? Voiko olla suun/kielen turpoaminen ja karvastelu? Mulla kirvelee ja karvastelee banaanin syönnin jlkeen aina tolleen.

23

25318

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • elina1993

      Banaani allergiaan kuuluu suun ja nielun kutinaa ja limakalvojen turvotus..

    • svargtas

      Minulla banaanista tulee erittäin raju vatsakipu ja samalla vatsa turpoaa aivan pinkeäksi. Kaikki tämä alkaa 5-10 minuutin kuluttua syönnistä ja pienikin pala riittää oireiden aikaansaamiseksi. Eli en voi syödä banaania lainkaan, vaikka se on/oliki lempihedelmä..

      • fdnspa

        svargtas onko sinulla muita ruoka-aineita joista tulee sama oire kuin banaanin syönnistä?
        Itsellä myös jotkut marjat aihettavat samaa.


      • kokenut95
        fdnspa kirjoitti:

        svargtas onko sinulla muita ruoka-aineita joista tulee sama oire kuin banaanin syönnistä?
        Itsellä myös jotkut marjat aihettavat samaa.

        jepulis. mulla lähes kaikki raat hedelmät/vihannekset mansikat aiheuttaa huulen kutinaa ja suun.. et tuo on kyllä allergiaa.


      • bantsku...
        fdnspa kirjoitti:

        svargtas onko sinulla muita ruoka-aineita joista tulee sama oire kuin banaanin syönnistä?
        Itsellä myös jotkut marjat aihettavat samaa.

        Minulle tulee banaanista voimakas vatsakipu ja oksentelu, myös vadelma, munakoiso ja taateli aiheuttaa saman reaktion kuin banaani. Lääkäri sanoi, että mahdollisesti kumiallergia on taustalla.


      • Anonyymi

        Minulla tulee myö raju vatsakipu mutta vatsani ei turpoa


    • bannnaanit

      kyllä jonkinasteiselta allergialta. Oletko kokeillu reilun kaupan banaaneja, niissä vähemmän myrkkyjä kuoressa, joten monet sietävät niitä paremmin.

    • ,

      Minulla tuli kanssa banaanista kovaa vatsakipua ja turvotusta. Vanhemmiten ruoka-aineallergiat vain lisääntyivät.

      Yli vuosi sitten jäitn viljat ja sen koommin ei ole allergiota ollut.

      Viljsta sain ilmavaivoja, en muuta.

    • Banaaniton

      Koko banaania en voi syödä koska maha menee sekaisin ja saan istua vessassa sitten. Jos syön niin otan puolet päivässä.. :(

      • Bananii

        Niin, ei tietenkään voi syödä koko banaania vaan kuoret on jätettävä pois. Ompa tyhmää sakkia ja uusavutonta kun ei tiedetä, että hedelmät kuoritaan.


      • Anonyymi
        Bananii kirjoitti:

        Niin, ei tietenkään voi syödä koko banaania vaan kuoret on jätettävä pois. Ompa tyhmää sakkia ja uusavutonta kun ei tiedetä, että hedelmät kuoritaan.

        Tyhmää sakkia nekin jotka ei osaa korjoittaa oikein (ompa vs onpa).


      • Anonyymi
        Bananii kirjoitti:

        Niin, ei tietenkään voi syödä koko banaania vaan kuoret on jätettävä pois. Ompa tyhmää sakkia ja uusavutonta kun ei tiedetä, että hedelmät kuoritaan.

        Apinatkaan ei syö kuoria !!


      • Anonyymi
        Bananii kirjoitti:

        Niin, ei tietenkään voi syödä koko banaania vaan kuoret on jätettävä pois. Ompa tyhmää sakkia ja uusavutonta kun ei tiedetä, että hedelmät kuoritaan.

        Eipä varmaan tarkoittanut kukaan kuorineen syövänsä, sen banaanin voi nimittäin kuoria JA puolittaa...


    • plmb

      Latex allergiaa.
      Lisäksi banaani kuuluu niihin elintarvikkeisiin, joissa on biogeenisiä amineja, serotoniinia. Se laukaisee mahakoliikkeja toisilla.
      Voi titrata banaanin sietonsa siinä tapauksessa.
      Joku kestää oireetta puoli banaania tai kokonaisen banaanin.
      Joku voi syödä tertun banaaneja kuten joissain maissa perusruoaksi, mutta perusruokana se antaa liian vähän aminohappoja, joten ei ole suositeltavaa ajan mittaan ainoana peruselintarvikkeena.
      Jos pitää kovasti banaanista, voi valita sellaisen joka on keltaisen kypsä, mutta jossa ei ole niitä ruskeita pilkkuja, joita kehittyy biogeenisten aminienkin lisääntyessä.
      Allergeenisiä tekijöitä saa laimentumaan jos pitää hedelmiä mikrossa minuutin pari. Jotkut kansat keittävät tai paistavat banaania.
      Banaanissa on mahalaukun suojatekijöitä, jos ne ovat karvaan vihreitä, juuri ennen kuin muuttuvat keltaisiksi. Sellaista voi käyttää jos on mahahappovaivaa ja mahahaavan pelkoa. "lääkkeellisesti"-mikä ei ole mikään suuri kulinaarinen nautinto tietystikään.

      • hedelmäallergia

        Olen saanut 6 kertaa elämäni aikana banaanista anfaylaktisen reaktion. Iso annos Prednosolonia on pelastanut henkeni. Banaani vaikutus ei poistu pakastamalla, tai keittämällä.


    • herkkavatsainen

      Minulla banaani aiheuttaa kovia vatsakipuja ja turvotusta.
      Muita ruoka-aineita joista saan samanlaiset oireet on: kananmuna, pähkinät, raaka porkkana, raaka lanttu, raaka kaali ja joskus mansikkakin saanut aikaan turvotusta.

      Aika ajoin on vatsan turvotusta ja kipua mutta aina en tiedä mistä se taas ärtyi.

    • Merkkuanjuska

      Olen allerginen kumille. Siitä on faktaa, koska silloisen työnantajani toimesta asiaa puitiin ja sain myös astmaoireita ja vaikeita rakkulamaisia ihottumia käsiin. Olin silloisen työnantajani ensimmäinen ammattitautitapaus. Ihottuma alkoi sormitutista, jonka avulla selasin papereita. Nyt ostin mansikka-banaanijugurttia. Kumipuu ja banaanipuu ovat sukulaiskasveja. Jugurtista tuli paha maku ja samanlainen kummallinen tunne suuhun, kuten myös, jos haukkaisin banaania.

    • apsu11

      Jotkut laittavat täytekakkuun banaania ja aina itse ei muista varoa. Viimeksi kummitytön synttäreiltä aivan järkyttävät vatsakivut. Paistettu banaani menee aivan hyvin ilman oireita.

    • Anonyymi

      Mulla tulee banaanista vatsa kipeeks ja tulee olo kuin haluaisivat oksentaa :P

    • Anonyymi

      Banaanista tulee vatsaoireita ja kiiruutta vessaan ja kutinaa.

    • Anonyymi

      Siis tuore banaani ei aiheuta mulle mitään, mutta kypsynyt banaani eli jossa on jo vähän mustaa, aiheuttaa allergisen reaktion joka kerta. Mahassa kiertää ja suu turpoaa tms. Tosi outoa ku tuoreena ei tule mitään mutta kypsyneenä tulee. Onko muilla kokemuksia vastaavasta? 🤔

    • Anonyymi

      Itte aloin mie voimaan pahoin, kun banaania söin..

    • Anonyymi

      Minulla banaanin syönnin jälkeen alkaa koskemaan mahaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      1605
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      16
      1439
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      63
      1348
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      31
      1334
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      37
      1275
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      15
      1218
    7. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1116
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      8
      1116
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1104
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1082
    Aihe