Neiti vai rouva?

En sentään herra

Joskus joutuu vastaamaan netissä tai johonkin lomakkeeseen onko neiti vai rouva tai kenties herra.

Olen ollut avioliitossa mutta eronnut kauan sitten ja olen ottanut tyttönimeni takaisin. Eli olenko sitten taas neiti?

16

3654

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mitä itse haluaa

      Missä oikeissa lomakkeissa asia nykyään noin ilmaistaan? Kaikissa virallisissa kaiketi pitää ruksia siviilisääty, oletko naimaton, avoliitossa, avioliitossa, eronnut tai leski. Mutta missään en ole nähnyt, että kysyttäisiin "titteliä". Siis missään virallisessa.

      Ja jos sitten haluaa osallistua facebookin kiertokyselyihin tai muuhun yhtä hyödyttömään, niin niihin kai voi jättää vastaamatta kyseiseen kohtaan tai vastata mitä lystää.

      • uygefolihvsd

        olisi jokin yksiselitteinen termi tuon naimattoman tilalla. Sinkku ei ole hyvä sekään.

        Naimaton on sellainen, joka ei ole nainut.


      • mitä itse haluaa
        uygefolihvsd kirjoitti:

        olisi jokin yksiselitteinen termi tuon naimattoman tilalla. Sinkku ei ole hyvä sekään.

        Naimaton on sellainen, joka ei ole nainut.

        Noh, sivumerkityksistä kukin voi olla huolissaan, niitä löytyy aina.

        Jos ollaan ihan pikkupikkutarkkoja, niin entivanhaan niiden oletettiin olevan sama asia, koska ennen avioliittoa ei sopinut harrastaa...

        Mutta jos naimaton kelpaa lainsäätäjälle osoittamaan, ettei henkilö ole naimisissa (kurkkaa vaikka nimilakia, ei siinä kohdassa petipuuhista mitään puhuta), niin eiköhän se silloin kelpaa viralliseen plankettiinkin?


      • mielizze
        mitä itse haluaa kirjoitti:

        Noh, sivumerkityksistä kukin voi olla huolissaan, niitä löytyy aina.

        Jos ollaan ihan pikkupikkutarkkoja, niin entivanhaan niiden oletettiin olevan sama asia, koska ennen avioliittoa ei sopinut harrastaa...

        Mutta jos naimaton kelpaa lainsäätäjälle osoittamaan, ettei henkilö ole naimisissa (kurkkaa vaikka nimilakia, ei siinä kohdassa petipuuhista mitään puhuta), niin eiköhän se silloin kelpaa viralliseen plankettiinkin?

        Eronnut= Puhkinaitu


      • yjskit
        mielizze kirjoitti:

        Eronnut= Puhkinaitu

        Miettinyt olen myös että "raukeaako" nimike Eronnut koskaan? Jos sitä kerran hankkii avioeron, onko koko loppuikänsä eronnut näissä paperiasioissa? Hmm..


      • tietennii
        yjskit kirjoitti:

        Miettinyt olen myös että "raukeaako" nimike Eronnut koskaan? Jos sitä kerran hankkii avioeron, onko koko loppuikänsä eronnut näissä paperiasioissa? Hmm..

        Tottakai on. Jos eronnut lakkaisi paperilla olemasta eronnut, niin mikä hän olisi? Muuttuisi takaisin naimattomaksi, merkityksessä "ei koskaan avioitunut"?


    • rthebrfjb

      itseään rouvaksi, vaikka ei olisi ollut koskaan naimisissa.

      • 6536346643636

        Jotkut sanovat "kerran rouva, aina rouva". Tiedä sitten


    • Rva2

      Rouva olet edelleen, vaikka olet eronnut.

    • eronnut vaan

      Täytin joku päivä sitten yhden vuokrafirman työnhakuilmoitusta ja siihen piti valita onko avio- vai avoliitossa vai naimaton? Ja minä olen eronnut. Mikään ei siis ollut minulle oikea vaihtoehto. Miksi tämmöisiä kysellään kun joku ryhmä on sitten se väliinputoaja? Onko tuo pieni vinkki: eikö eronneita hyväksytä?

      • 4+14

        minä olen leski.
        joissakin papereissa kysytään myös onko eronnut.leski jne...
        mut kuitenkin vielä rouvitellaan vaikka en ole kenenkään rouva.


      • Sotis.
        4+14 kirjoitti:

        minä olen leski.
        joissakin papereissa kysytään myös onko eronnut.leski jne...
        mut kuitenkin vielä rouvitellaan vaikka en ole kenenkään rouva.

        Miten haluaisit itseäsi nimiteltävän? Rouva on mielestäni hyvinkin yleisluonteinen ja kunnioittava nimike.
        Lomakkeiden valikko on joskus hankala ja ajastaan jäljessä. Jos sinua ravintolassa, kaupassa tms. rouvitellaan, ota se kohteliaisuutena. Ei asiakaspalvelija, tarjoilija tms. voi tietää sitä vaihetta, mitä elämässäsi elät. Jos haluat itseäsi nimitettävän leskeksi, kerro se reilusti.


    • ----

      Ei tarvitse vastata ollenkaan paitsi virallisiin lomakkeisiin, joissa kysytään siviilisäätyä. On hyvä kertoa miten haluaa itseään puhuteltavan, ettei kenenkään tarvitse kiusaantua. Ketään ei voi sinutella, jollei olla sovittu. Tunsin erään hyvin arvostaan tarkan rouvan, joka ei silti saanut suutaan auki, mitä nimeä tulee käyttää keskustelussa, etunimeä vai Rouva ---.
      Kerran avioliitossa ollut on rouva periaatteessa.

      • Herra 47½

        Neiti on nainen, joka ei ole ollut koskaan AVIOliitossa. Koskee myös avoliitossa olevia/olleita siviilisäädyltään naimattomia naisia. Rouvia ovat kaikki, jotka ovat edes kerran käyneet valehtelemassa "tahdon". Siis eronnut ja leski on rouva.


      • rouva 43 ja risat
        Herra 47½ kirjoitti:

        Neiti on nainen, joka ei ole ollut koskaan AVIOliitossa. Koskee myös avoliitossa olevia/olleita siviilisäädyltään naimattomia naisia. Rouvia ovat kaikki, jotka ovat edes kerran käyneet valehtelemassa "tahdon". Siis eronnut ja leski on rouva.

        kuin herra 47 ja puoli vastaa.


    • Vanhanaikaista

      Kyllä se niin on että aika on ajanut ohi näiden "tittelien" kohdalla. Kieli muuttuu vuosien saatossa ja tässä on käynyt juurikin niin että merkitys muuttuu. Nykykielessä "neiti" on nuori tyttö tai nuorehko nainen. Sivilisäädyllä ei ole mitään tekemistä asian kanssa. "Rouva" taasen tarkoittaa jo selvästi vanhempää ikäpolvea, eikä silläkään ole mitään tekemistä siviilisäädyn kanssa.

      Rajaa näiden kahden välille on kuitenkin melko hankala vetää, mutta on päivänselvää ettei lähes teiniä voi kutsua rouvaksi tai vanhaa mummoa neidiksi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1831
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      22
      1749
    3. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      108
      1662
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      69
      1541
    5. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      72
      1528
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      23
      1426
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      58
      1405
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1222
    9. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1150
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1145
    Aihe