Neiti vai rouva?

En sentään herra

Joskus joutuu vastaamaan netissä tai johonkin lomakkeeseen onko neiti vai rouva tai kenties herra.

Olen ollut avioliitossa mutta eronnut kauan sitten ja olen ottanut tyttönimeni takaisin. Eli olenko sitten taas neiti?

16

4374

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mitä itse haluaa

      Missä oikeissa lomakkeissa asia nykyään noin ilmaistaan? Kaikissa virallisissa kaiketi pitää ruksia siviilisääty, oletko naimaton, avoliitossa, avioliitossa, eronnut tai leski. Mutta missään en ole nähnyt, että kysyttäisiin "titteliä". Siis missään virallisessa.

      Ja jos sitten haluaa osallistua facebookin kiertokyselyihin tai muuhun yhtä hyödyttömään, niin niihin kai voi jättää vastaamatta kyseiseen kohtaan tai vastata mitä lystää.

      • uygefolihvsd

        olisi jokin yksiselitteinen termi tuon naimattoman tilalla. Sinkku ei ole hyvä sekään.

        Naimaton on sellainen, joka ei ole nainut.


      • mitä itse haluaa
        uygefolihvsd kirjoitti:

        olisi jokin yksiselitteinen termi tuon naimattoman tilalla. Sinkku ei ole hyvä sekään.

        Naimaton on sellainen, joka ei ole nainut.

        Noh, sivumerkityksistä kukin voi olla huolissaan, niitä löytyy aina.

        Jos ollaan ihan pikkupikkutarkkoja, niin entivanhaan niiden oletettiin olevan sama asia, koska ennen avioliittoa ei sopinut harrastaa...

        Mutta jos naimaton kelpaa lainsäätäjälle osoittamaan, ettei henkilö ole naimisissa (kurkkaa vaikka nimilakia, ei siinä kohdassa petipuuhista mitään puhuta), niin eiköhän se silloin kelpaa viralliseen plankettiinkin?


      • mielizze
        mitä itse haluaa kirjoitti:

        Noh, sivumerkityksistä kukin voi olla huolissaan, niitä löytyy aina.

        Jos ollaan ihan pikkupikkutarkkoja, niin entivanhaan niiden oletettiin olevan sama asia, koska ennen avioliittoa ei sopinut harrastaa...

        Mutta jos naimaton kelpaa lainsäätäjälle osoittamaan, ettei henkilö ole naimisissa (kurkkaa vaikka nimilakia, ei siinä kohdassa petipuuhista mitään puhuta), niin eiköhän se silloin kelpaa viralliseen plankettiinkin?

        Eronnut= Puhkinaitu


      • yjskit
        mielizze kirjoitti:

        Eronnut= Puhkinaitu

        Miettinyt olen myös että "raukeaako" nimike Eronnut koskaan? Jos sitä kerran hankkii avioeron, onko koko loppuikänsä eronnut näissä paperiasioissa? Hmm..


      • tietennii
        yjskit kirjoitti:

        Miettinyt olen myös että "raukeaako" nimike Eronnut koskaan? Jos sitä kerran hankkii avioeron, onko koko loppuikänsä eronnut näissä paperiasioissa? Hmm..

        Tottakai on. Jos eronnut lakkaisi paperilla olemasta eronnut, niin mikä hän olisi? Muuttuisi takaisin naimattomaksi, merkityksessä "ei koskaan avioitunut"?


    • rthebrfjb

      itseään rouvaksi, vaikka ei olisi ollut koskaan naimisissa.

      • 6536346643636

        Jotkut sanovat "kerran rouva, aina rouva". Tiedä sitten


    • Rva2

      Rouva olet edelleen, vaikka olet eronnut.

    • eronnut vaan

      Täytin joku päivä sitten yhden vuokrafirman työnhakuilmoitusta ja siihen piti valita onko avio- vai avoliitossa vai naimaton? Ja minä olen eronnut. Mikään ei siis ollut minulle oikea vaihtoehto. Miksi tämmöisiä kysellään kun joku ryhmä on sitten se väliinputoaja? Onko tuo pieni vinkki: eikö eronneita hyväksytä?

      • 4+14

        minä olen leski.
        joissakin papereissa kysytään myös onko eronnut.leski jne...
        mut kuitenkin vielä rouvitellaan vaikka en ole kenenkään rouva.


      • Sotis.
        4+14 kirjoitti:

        minä olen leski.
        joissakin papereissa kysytään myös onko eronnut.leski jne...
        mut kuitenkin vielä rouvitellaan vaikka en ole kenenkään rouva.

        Miten haluaisit itseäsi nimiteltävän? Rouva on mielestäni hyvinkin yleisluonteinen ja kunnioittava nimike.
        Lomakkeiden valikko on joskus hankala ja ajastaan jäljessä. Jos sinua ravintolassa, kaupassa tms. rouvitellaan, ota se kohteliaisuutena. Ei asiakaspalvelija, tarjoilija tms. voi tietää sitä vaihetta, mitä elämässäsi elät. Jos haluat itseäsi nimitettävän leskeksi, kerro se reilusti.


    • ----

      Ei tarvitse vastata ollenkaan paitsi virallisiin lomakkeisiin, joissa kysytään siviilisäätyä. On hyvä kertoa miten haluaa itseään puhuteltavan, ettei kenenkään tarvitse kiusaantua. Ketään ei voi sinutella, jollei olla sovittu. Tunsin erään hyvin arvostaan tarkan rouvan, joka ei silti saanut suutaan auki, mitä nimeä tulee käyttää keskustelussa, etunimeä vai Rouva ---.
      Kerran avioliitossa ollut on rouva periaatteessa.

      • Herra 47½

        Neiti on nainen, joka ei ole ollut koskaan AVIOliitossa. Koskee myös avoliitossa olevia/olleita siviilisäädyltään naimattomia naisia. Rouvia ovat kaikki, jotka ovat edes kerran käyneet valehtelemassa "tahdon". Siis eronnut ja leski on rouva.


      • rouva 43 ja risat
        Herra 47½ kirjoitti:

        Neiti on nainen, joka ei ole ollut koskaan AVIOliitossa. Koskee myös avoliitossa olevia/olleita siviilisäädyltään naimattomia naisia. Rouvia ovat kaikki, jotka ovat edes kerran käyneet valehtelemassa "tahdon". Siis eronnut ja leski on rouva.

        kuin herra 47 ja puoli vastaa.


    • Vanhanaikaista

      Kyllä se niin on että aika on ajanut ohi näiden "tittelien" kohdalla. Kieli muuttuu vuosien saatossa ja tässä on käynyt juurikin niin että merkitys muuttuu. Nykykielessä "neiti" on nuori tyttö tai nuorehko nainen. Sivilisäädyllä ei ole mitään tekemistä asian kanssa. "Rouva" taasen tarkoittaa jo selvästi vanhempää ikäpolvea, eikä silläkään ole mitään tekemistä siviilisäädyn kanssa.

      Rajaa näiden kahden välille on kuitenkin melko hankala vetää, mutta on päivänselvää ettei lähes teiniä voi kutsua rouvaksi tai vanhaa mummoa neidiksi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      112
      1226
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      120
      1091
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      136
      979
    4. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      96
      812
    5. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      305
      782
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      81
      686
    7. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      626
    8. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      592
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      48
      589
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      75
      514
    Aihe