ULINA

hermot meni

Apuva

Mulla on n 7kk paimensukuinen (uros) lapinkoira. Mitä ihmettä teen, kun kaveri ulisee lähes kokoajan kun joku perheen jäsen on kotona?

10

736

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ui ui

      No se taitaa olla sitä kuulua porokoirien piippausta :) !!!
      Keksi sille puuhastelua, jos et jaksa koko ajan kuunnella. Ja kyllä se siitä ajan kanssa vähenee, kun et huomioi. Tai opetat sille esim. sanan "loppu" tms, mikä merkkaa rauhoittumista. Pitkämielisyyttä ja paljon touhuamista sille koiralle; sitä se kaipaa ;)

      • l.e.mona

        mikä on paimensukuinen lapinkoira? ei niitä ole minun mielestä,kuin yksi lapinpaimenkoira rotu.onko se joku monirotuinen koira ?.en ole kyllä ennen moista kuullu.naapurilla on kyllä lapinpaimenkoira,mutta jos se ei ole paimentava niin mikä se on??? kertokaa miulle,kun en tiedä


      • Lapinkoira.
        l.e.mona kirjoitti:

        mikä on paimensukuinen lapinkoira? ei niitä ole minun mielestä,kuin yksi lapinpaimenkoira rotu.onko se joku monirotuinen koira ?.en ole kyllä ennen moista kuullu.naapurilla on kyllä lapinpaimenkoira,mutta jos se ei ole paimentava niin mikä se on??? kertokaa miulle,kun en tiedä

        ja luku/kirjotiustaitoisena sinun tulisi osata käyttää sitä, kirjoitat vain paimensukuinen (suomen)lapinkoira, ja pam sinulla on vastaus. otti aikaa tasan 0,5min, vink vink. :DD

        ..jos ei auennut niin tässä vielä rautalangasta: http://www.paimensukuinen.fi/paimensukuinen/paimensukuinen.htm

        PS. Enää ole olemassakaan sellaista rotua kuin lapinpaimenkoira, 1945 tämä senaikaisesti tunnettu rotu erotettiin kahdeksi, lapinpaimenkoira ja suomenlapinkoita. Lapinpaimenkoiria ei siis enää ole olemassakaan, on vain kaksi k.o. rodusta polveutuvaa rotua. :)


      • l.e.mona
        Lapinkoira. kirjoitti:

        ja luku/kirjotiustaitoisena sinun tulisi osata käyttää sitä, kirjoitat vain paimensukuinen (suomen)lapinkoira, ja pam sinulla on vastaus. otti aikaa tasan 0,5min, vink vink. :DD

        ..jos ei auennut niin tässä vielä rautalangasta: http://www.paimensukuinen.fi/paimensukuinen/paimensukuinen.htm

        PS. Enää ole olemassakaan sellaista rotua kuin lapinpaimenkoira, 1945 tämä senaikaisesti tunnettu rotu erotettiin kahdeksi, lapinpaimenkoira ja suomenlapinkoita. Lapinpaimenkoiria ei siis enää ole olemassakaan, on vain kaksi k.o. rodusta polveutuvaa rotua. :)

        kyllähän ne sieltä googlesta löytää,mutta ihminen ne on sinne laittanut.täytyy ajatella joskus omilla aivoilla,eikä uskoa sokeasti kaikkea lukemaansa. mutta vieläkin väitän,että ei ole kuin yksi rotu suomen lapinkoiralla. ja väitteestä luovun sitten,kun joku selittää minulle paimentavan ja ei paimentavan eron. en halua mollata tai ilkkua kyseistä rotua, komeita koiria ovat. sitten vielä yksi kysymys voiko,sitten paimentavan koiran viedä näyttelyyn??


      • Ymmällä erimieltä

        TÄH kuule porokoirilla ole mitään Kuulua Piippausta ... ???
        Meillä on niitä näet ollut aina enkä minä ainakaan ole moisesta ilmiöstä ikinä kuullut.

        Paimensukuinen lapinkoira ei kyllä muuten ole porokoira...


      • hm hmm
        l.e.mona kirjoitti:

        kyllähän ne sieltä googlesta löytää,mutta ihminen ne on sinne laittanut.täytyy ajatella joskus omilla aivoilla,eikä uskoa sokeasti kaikkea lukemaansa. mutta vieläkin väitän,että ei ole kuin yksi rotu suomen lapinkoiralla. ja väitteestä luovun sitten,kun joku selittää minulle paimentavan ja ei paimentavan eron. en halua mollata tai ilkkua kyseistä rotua, komeita koiria ovat. sitten vielä yksi kysymys voiko,sitten paimentavan koiran viedä näyttelyyn??

        Suomenlapinkoira on rotu, ja niitä ei ole kuin yhtä rotua. Lappalaiskoiria on suomenlapinkoira joka on yleisin ja suosittu seurakoirarotu, sekä lapinporokoira, ja lisäksi on ruotsalainen ruotsinlapinkoira. Muita ei ole. Paimensukuisiksi nimitetyt ovat ihan tavallisia suomalaisia suomenlapinkoiria. Se, että niitä nimitetään paimensukuisiksi, ei sitä muuksi muuta.

        Ei se mitään sen paremmin paimenna kuin muutkaan eikä lapinkoira ole varsinaisesti nykypäivänä työkoirarotu varsinaisessa mielessä yleisesti ottaen, vaan seurakoirarotu, joskin siinäkin rodussa voi olla poronpaimennuskykyisiäkin koiria. Mutta paimensukuinen lapinkoira on vain joskus maailmassa termiksi otettu ja säilytetty historian havinan takia sekä PR syistä nimenä. Ei se tarkoita, että ne olisivat sen paimentavampia kuin muutkaan...
        vrt saksanpaimenkoirallakin on paimen nimessä, mutta en minä ole kuullut, että niillä kukaan paimentaisi mitään tai että ne mitään paimenkäyttökoiria olisivat. Onko joku muu ...

        Työkoira on lapinporokoiraksi virallisesti rotuna sanottu, josta maailman sivu on ennen kuin edes miksikään viralliseksi roduksi pistettykään, sanottu tuttavallisesti vain porokoira. Ja sanotaan edelleenkin koska jokin lapinporokoira tai suomenlapinkoira on hirveä suullinen jokapäivä puheessa.


      • saalistaja007
        Ymmällä erimieltä kirjoitti:

        TÄH kuule porokoirilla ole mitään Kuulua Piippausta ... ???
        Meillä on niitä näet ollut aina enkä minä ainakaan ole moisesta ilmiöstä ikinä kuullut.

        Paimensukuinen lapinkoira ei kyllä muuten ole porokoira...

        Lapinporokoira,ja suomenlapinkoira ovat molemmat erittäin aktiivisia,ja haukkuherkkiä rotuja.Tarvitsevat paljon liikuntaa,ja sisällä aivojumppaa.Että pysyvät mukavina koirina,ja seurakoiraksi en näitä rotuja voi millään kutsua ennemmin vaativaksi harrastuskoiraksi :) Nämä rodut eivät ole kumpikaan,niitä maailman helpoimpia rotuja,sillä vaativat paljon liikuntaa,ja aikaa.


      • surullista väitettä
        saalistaja007 kirjoitti:

        Lapinporokoira,ja suomenlapinkoira ovat molemmat erittäin aktiivisia,ja haukkuherkkiä rotuja.Tarvitsevat paljon liikuntaa,ja sisällä aivojumppaa.Että pysyvät mukavina koirina,ja seurakoiraksi en näitä rotuja voi millään kutsua ennemmin vaativaksi harrastuskoiraksi :) Nämä rodut eivät ole kumpikaan,niitä maailman helpoimpia rotuja,sillä vaativat paljon liikuntaa,ja aikaa.

        Voi, en ole vielä mitään erikoisen paljon liikuntaa ja aikaa vaativia itse porokoirissa nähnyt, päinvastoin mitä sopeutuvimpia sopeutumismestareita,
        ja meillä on vuosikymmenet pidetty seurakoirina, ilman että meillä olisi tuollaiseen johtopäätökseen tultu.
        Erityisen haukkuherkkiäkään on vain yksittäisiä minun tietääkseni. Niillekin auttaa sitruunapanta.
        Mitään aivojumppiakaan ei ole koskaan tarvittu.

        Ihmettelen, onko saalistaja ostanut koiransa joltain näiltä nuorilta aloittelevilta ja omituisia käsityksiä omaavilta kasvattajilta,
        jotka tekemällä koettavat teettää vallan mahdottomia niitä nimenmaan ns harrastuskoiriksi, kun ovat sitä mieltä että tahtovat niin orientoitua koska varmaan muuten eivät mielestänsä saisi pentuja kaupan. ...

        Ne nimittäin yleensä jalostukseen käyttävät niitä käteensä sattuneita, ymmärtämättä,
        että luonne on tärkein karsintaperuste.


      • saalistaja1
        surullista väitettä kirjoitti:

        Voi, en ole vielä mitään erikoisen paljon liikuntaa ja aikaa vaativia itse porokoirissa nähnyt, päinvastoin mitä sopeutuvimpia sopeutumismestareita,
        ja meillä on vuosikymmenet pidetty seurakoirina, ilman että meillä olisi tuollaiseen johtopäätökseen tultu.
        Erityisen haukkuherkkiäkään on vain yksittäisiä minun tietääkseni. Niillekin auttaa sitruunapanta.
        Mitään aivojumppiakaan ei ole koskaan tarvittu.

        Ihmettelen, onko saalistaja ostanut koiransa joltain näiltä nuorilta aloittelevilta ja omituisia käsityksiä omaavilta kasvattajilta,
        jotka tekemällä koettavat teettää vallan mahdottomia niitä nimenmaan ns harrastuskoiriksi, kun ovat sitä mieltä että tahtovat niin orientoitua koska varmaan muuten eivät mielestänsä saisi pentuja kaupan. ...

        Ne nimittäin yleensä jalostukseen käyttävät niitä käteensä sattuneita, ymmärtämättä,
        että luonne on tärkein karsintaperuste.

        Ostin koiran aikanuorelta kasvattajalta,mutta olin tarkka yhdistelmästä,ja luonteista.Sitruuna panta ei meillä auttanut,sillä koira haukkui siitä huolimatta.Erittäin fiksu,ja oppivainen koira ei ns.häirikkö. Herkkä paimentamaan,ja haukkuu kyllä paljon.Sopeutumisesta olen samaa mieltä,tämä on upea rotu! Silti kaipaa paljon aktiviteettia pysyäkseen tyytyväisenä,ja rauhallisena energiaa kun pienessä kylässä.


      • niilokalevi
        hm hmm kirjoitti:

        Suomenlapinkoira on rotu, ja niitä ei ole kuin yhtä rotua. Lappalaiskoiria on suomenlapinkoira joka on yleisin ja suosittu seurakoirarotu, sekä lapinporokoira, ja lisäksi on ruotsalainen ruotsinlapinkoira. Muita ei ole. Paimensukuisiksi nimitetyt ovat ihan tavallisia suomalaisia suomenlapinkoiria. Se, että niitä nimitetään paimensukuisiksi, ei sitä muuksi muuta.

        Ei se mitään sen paremmin paimenna kuin muutkaan eikä lapinkoira ole varsinaisesti nykypäivänä työkoirarotu varsinaisessa mielessä yleisesti ottaen, vaan seurakoirarotu, joskin siinäkin rodussa voi olla poronpaimennuskykyisiäkin koiria. Mutta paimensukuinen lapinkoira on vain joskus maailmassa termiksi otettu ja säilytetty historian havinan takia sekä PR syistä nimenä. Ei se tarkoita, että ne olisivat sen paimentavampia kuin muutkaan...
        vrt saksanpaimenkoirallakin on paimen nimessä, mutta en minä ole kuullut, että niillä kukaan paimentaisi mitään tai että ne mitään paimenkäyttökoiria olisivat. Onko joku muu ...

        Työkoira on lapinporokoiraksi virallisesti rotuna sanottu, josta maailman sivu on ennen kuin edes miksikään viralliseksi roduksi pistettykään, sanottu tuttavallisesti vain porokoira. Ja sanotaan edelleenkin koska jokin lapinporokoira tai suomenlapinkoira on hirveä suullinen jokapäivä puheessa.

        Suomenlapinkoiria on oikeasti vain paimentava suomenlapinkoira. Siitä on jalostettu suomenlapinkoira, väittämien mukaan paritettu suomen pystykorvalla, jotta saatu jonkun mielestä näyttävmpi lyhytselkäinen rotu. Eikö tämä ole silloin sekarotuinen? Mielestäni on. Jostain syystä, ehkä kovaäänisempinä, ovat vieneet läpi että tämä sekarotuinen suomenlapinkoira on se oikea.
        Siis paimentavan suomenlapinkoirien kasvattajat koittavat vaalia alkuoeräisrotua. Näyttelyissä nämät eivät pärjää pitemmän selkänsä ansiosta. Paimennushommissa taas ei pärjää n.s. saunajakkarat. Kun koira "jalostetaan" pois omasta luonnollisesta tilastaan tulee siitä ihan jotain muuta kuin alkuperäinen. OK miksi silti varastaa alkuperäisen nimi, ja väitää ettei tätä alkuperäistä olekkaan. Vaikka olisi kuinka hieno ei saa hyväksyntää näyttelyissä.
        Esimerkillistä edellisen kirjoituksessa on ettei tiedä saksanpaimenkoiraa käytettävän paimennuksessa. Ei varmasti käytetä, hyvä kun yleensä voivat vielä liikua, jalostuksen pilaamana.
        Itselläni oli 50 luvulla saksan paimenkoira, en enää tunne nykyisiä samaksi roduksi.
        Englantinlainen tv ohjelma esitti miten koiria jalostetaan näön vuoksi, jonka joku mielipuoli on päättänyt hyväksi. Koirat ovat todella sairaita syntyessään, terveet tapetaan, jos eroavat tästä sairaiden aivojen luomasta kuvasta. Saksanpaimenkoiraa ei tuntenut ilman että sitä siksi kutsuttiin.
        Muistutti takajaloistaan enemmän sammakkoa. Miten tällainen irvikuva koiraksi jotain paimentaisi.
        Järkeä käteen hyvät kasvattajat. Kasvatan itse paimen sellaisia suomenlapinkoiria ja varon sisusti muuttamatta sen alkuperää, silloin tiedämme mikä se on. Eli koirista ihanin, vaikka kaikki eivät enää paimentaisikaan kuten ennen, kun ei ole ollut mahdollisuuta. Siellä jossain sisällä ne taidot kuitenkin piilee, ja tulevat esille saadessaan mahdollisuuden.Ennen kaikkea kroppa on paimentamiseen luotu.
        Haluan siteerata lopuksi ystävääni poromiestä: Helikopterien tultua käyttöön porot saatiin koottua nolla ajassa, nyt eivät helikopteria säikähdä. Mönkijällä saatiin aluksi hyviä kokemuksia, nykyään poro voi seistä kitukoivun takana näkymättömänä eikä liiku minnekkään.
        Yllämainitut toimenpiteet maksavat enemmän kuin antavat, eli uhkaavat koko porotaloutta, mitä meidän pitää vaalia, niin kuin kaikkea perinteellistä luonnon mukaista elämistä.
        Hän hakee nyt hyvää paimentavaa suomenlapinkoiraa, tai lapin porokoiraa saadakseen antaa lapsilleen perinnöksi terveen porotalouden. Kaikkea onnea hänelle.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 127
      3467
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      94
      3189
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      17
      2378
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1831
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1688
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1559
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      18
      1534
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      29
      1476
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1441
    10. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      84
      1390
    Aihe