Sähköasentaja

jomberooo

Moro!

Eli, olis toi yhteishaku nytten kahden kuukauden päässä ja tuo sähköalan perustutkinto kiinnostais. Joten olis pari kysymystä valmistuneilta eli sähköasentajilta. Eli millainen palkka on, millaista työtä, miten paljon riittää töitä, missä teet työtä ja kuinka paljon teet päivässä. Kiitos vastaukset auttavat minua valitsemaan kyseisen alan. Kiitos jo etukäteen vastauksista!.

80

20483

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nimim. harripelkonen

      Älä turhaan mieti tommosia asioita, älä mene sinne mihin kaverit menee. Yhteishaussa kannattaa valita sellainen koulutus mikä kiinnostaa itseä, näin saat koulutuksen melko varmasti päätökseen. Jos ala ei kiinnosta yhtään, niin tuhlaat lähinnä aikaasi koulussa. Ei koulusta ikinä haittaa ole, mutta mielummin sen ajan käyttää semmosen asian parissä mistä on kiinnostunut ja motivaatio piisaa. Työntekokin on tympeää, jos ei kiinnosta pätkän vertaa.

      Itse nyt ammattikoulua päättämässä ja ryhmästä on pudonnut yksitellen porukkaa pois. Osalle porukasta työharjottelut oli kova paikka, osalle koulunkäyntikin oli vaikeaa.. Yläasteella opinto-ohjaajat antaa aloista turhan ruusuiset kuvat, meillekin kertoi silloin tarinoita tyyliin "sähköalalla pääsee lämpöseen ja siistiin sisätyöhön" Okei, joissakin hommissa saattaa näin olla, mutta 99% varmuudella ulkovalot ja lämpötolpat alkaa reistaamaan juuri silloin kun niitä käytetään eniten. Puhumattakaan verkostohommista..

      Toisessa ääripäässä sitten taas ollaan sisällä kokoonpanohallissa ja tehdään yksitoikkoista hommaa. Väliin mahtuu paljon eri työtehtäviä voimaloilla, sahoilla, paperitehtailla tai vaikkapa metalliteolllisuuden kunnossapidon parissa. Kaikissa paikoissa erilaiset työympäristöt; pölyistä, kosteaa, kuumaa, likaista. Ja tietysti sitten kiinteistöjen sähköasennukset pientaloilla.. Tämän verran osaan sanoa 20viikon työharjottelujen perusteella, pääsin onneksi monipuolisiin työtehtäviin.

      Onneksi itse valitsin alan kolmisen vuotta sitten oman mielenkiinnon perusteella, muuten valmistuminen saattaisi olla epätodennäköistä.. Kannattaa sukulaisilta ja tutuilta kysellä jos sattuu oleen alan ihmisiä. Onnea yhteishakuun, minkä alan sitten valitsetkin.

      • nimim. harripelkonen

        Vielä se, että haen myös itsekin yhteishaussa tänäkeväänä... Koulunpenkki ei tunnu vielä täysin loppuun kulutetulta. :)


      • Osmonkäämi

        Juu, meidänkin silloisesta ryhmästä lähti kävelemään porukkaa, jotka taisi valita sähkärin duunin siksi vain kun yläaste kaveritkin menee sinne. Taisi olla jotain 21 aloittajaa ja valmistuneita 16-17, eli aina on keskeyttäjiä. Olisin itse häätänyt jo ekan vuoden jälkeen muutaman "kortinläiskijän" :)

        Olihan kyllä nuo teoriaopinnot aika haastavia keskiarvoltaan jotain 5-7; äijille :)
        Hyvät harjoittelupaikat kannattaa sitten soitella hyvissä ajoin, muuten joutuu hanttihommiin esim. pesukonekorjaamoon tai koulun ok-talotyömaalle.


      • Muitakin aloja

        "sähköalalla pääsee lämpöseen ja siistiin sisätyöhön"

        Useinmiten joutuu työskentelemään pimeässä ja kylmässä. Sähkötyöt tulee just silloin valmiiksi, kun lämmitys ja valot alkoi toimia.

        Jos sähköala kiinnostaa niin sinne sitten vaan, mutta vähemmän seksikkäillä metalli ja putkipuolilla on paremmat työllisyysnäkymät ja paremmat palkat. Koska edellä mainitut hommat eivät ole nuorista houkuttelivia, niin porukka on vähän mitä on, terävä kaveri on äkkiä alan kermaa ja tuntihinnat sen mukaisia.


      • Anonyymi
        Muitakin aloja kirjoitti:

        "sähköalalla pääsee lämpöseen ja siistiin sisätyöhön"

        Useinmiten joutuu työskentelemään pimeässä ja kylmässä. Sähkötyöt tulee just silloin valmiiksi, kun lämmitys ja valot alkoi toimia.

        Jos sähköala kiinnostaa niin sinne sitten vaan, mutta vähemmän seksikkäillä metalli ja putkipuolilla on paremmat työllisyysnäkymät ja paremmat palkat. Koska edellä mainitut hommat eivät ole nuorista houkuttelivia, niin porukka on vähän mitä on, terävä kaveri on äkkiä alan kermaa ja tuntihinnat sen mukaisia.

        Jaa putki- ja metallialalla paremmat palkat, missä haavemaailmassa elät, nuo alat ovat nykyisin täynnä ulkomaiden halpatuontityöläisiä ja työnlaatu aivan paskaa.


      • Anonyymi

        Eivät liity aiheeseen mitenkään, älkää avatko viruslinkkejä.


    • msgroup

      Palkka on aivan liian pieni alan vaativuuteen nähden.Hyvältä urakka työmaalta on mahdollista saada kohtuullista palkkaa jos urakkaryhmä sen laskee.Tosin ne laskelmat aiheuttavat usein työnantajalle ylimääräisiä naamanliikkeitä ja muuta kiukuttelua.
      Työ on pääasiassa raakaa käsityötä.Normaalisti sähkärin työaika on 40 h/viikko mutta lama-aikana lomautuksilta onnekkaasti säästyneet tekevät ylipitkää päivää ja ulkolaiset asentajat ympäripyöreää päivää normaalituntipalkalla.
      Viime vuosikymmenien paska/laaturakentamispommien laukeaminen aiheuttaa sen että ei ainakaan remontti sähkärin hommat kovin kesken lopu.

    • -Rane

      Kiinnostaako sähköala aidosti?
      Mikä oikeasti kiinnostaa? Käsillä tekeminen vai pelkän pään käyttö?
      Mikä sähköalassa kiinnostaa? Mikä sektori, kun ala on laaja voimalinjojen rakentamisesta kännyköiden kasaamiseen? Vai ne liikkuvat sähköt, siis autosähkö?

      Palkalla pärjää, ei rikastu. Kauppa se on jolla rikastuu.
      Välillä haastavan mielenkiintoista, välillä taas puuduttavan turhauttavaa työtä.
      Omasta asenteesta on kaikki kiinni työn riittävyyden suhteen.

    • kaduttaa

      Itse olen valmistunut sähköasentajaksi. Töitä on vähän tällä hetkellä. Olen varma, että palkka ei nouse enää tästä eteenpäin koska on halpaa työvoimaa EU:n alueelta miksi palkata kallista työntekijää. On mukava homma jos on oma pikkufirma.

      Sitten on verkostoasentajan työtä pääsee paremmin siihen hommiin jos on käynyt sähköasentajan koulun. Se on raskasta työtä ja kylmää hommaa jos talvella tekee. Harvoin pääsee eläkeikään asti tekemään työtä.

      Hae jotain muuta. Suosittelen lämpimästi autoasentajan työtä, se on sisähommaa autokorjaamoilla. Olisin hakenut autoasentajan koulutusta jos olisin älynnyt tätä.

      • Kun hommat näyttivät lähenevän loppuaan, niin katselin mahdollisia koulutuspaikkoja. Sähköhommat on kiinnostaneet pitkään ja se oli jo aikoinaan vaihtoehto lukiolle.

        Mitä töissä sitten katselin 5 vuoden aikana noita harjoittelijoita, niin oli laiskaa paskaa ja ahkeraa osaajaakin. Kuitenkaan kukaan niistä 5;stä jotka harjoittelussa olivat ja osa kävi myös se 4:n vuoden, eivät ole saaneet alan työtä. Joten en sitten lähtenyt sähköalalle, edes inssiksi.

        Ala on jotenkin pirstoutunut, varsinkin kun katsoo paperiteollisuuden puolella. Automaatiolla on omat osaajansa, kuten elektroniikalla ja perus sähköhommillakin. Eli todellakaan ei ole kovin monipuolinen tuo tehtäväkenttä. Voi noissa miehissä olla todellisia osaajiakin, mutta pääosin hommat vaikuttavat siltä, että yhden tehtävä on vaihtaa lamput ja toinen mies onkin erikoistunut sulakkeiden vaihtoon.

        Ennemmin lähtisin juuri putkipuolelle, koska niitä hommia on paremmin tarjolla ja sitten voi iltakouluna tai myöhemmin tuon sähkärin paperit hommata.

        Tosiaan vielä tuohon tehdastyöhön. Odotetaan että porukka olisi moniosaajaa ja metallimiehiä houkutellaan sähkömiehiksi opiskelemaan. Työt tosin yksinkertaistuvat ja ei ole sitten oikein sellaista hommaa, että yks mies vain paikalle. Kun nämä ulkoistetut kunnossapitofirmat haluavat laskuttaa kuitenkin mahdollisimman paljon.


      • 7+4
        ahex kirjoitti:

        Kun hommat näyttivät lähenevän loppuaan, niin katselin mahdollisia koulutuspaikkoja. Sähköhommat on kiinnostaneet pitkään ja se oli jo aikoinaan vaihtoehto lukiolle.

        Mitä töissä sitten katselin 5 vuoden aikana noita harjoittelijoita, niin oli laiskaa paskaa ja ahkeraa osaajaakin. Kuitenkaan kukaan niistä 5;stä jotka harjoittelussa olivat ja osa kävi myös se 4:n vuoden, eivät ole saaneet alan työtä. Joten en sitten lähtenyt sähköalalle, edes inssiksi.

        Ala on jotenkin pirstoutunut, varsinkin kun katsoo paperiteollisuuden puolella. Automaatiolla on omat osaajansa, kuten elektroniikalla ja perus sähköhommillakin. Eli todellakaan ei ole kovin monipuolinen tuo tehtäväkenttä. Voi noissa miehissä olla todellisia osaajiakin, mutta pääosin hommat vaikuttavat siltä, että yhden tehtävä on vaihtaa lamput ja toinen mies onkin erikoistunut sulakkeiden vaihtoon.

        Ennemmin lähtisin juuri putkipuolelle, koska niitä hommia on paremmin tarjolla ja sitten voi iltakouluna tai myöhemmin tuon sähkärin paperit hommata.

        Tosiaan vielä tuohon tehdastyöhön. Odotetaan että porukka olisi moniosaajaa ja metallimiehiä houkutellaan sähkömiehiksi opiskelemaan. Työt tosin yksinkertaistuvat ja ei ole sitten oikein sellaista hommaa, että yks mies vain paikalle. Kun nämä ulkoistetut kunnossapitofirmat haluavat laskuttaa kuitenkin mahdollisimman paljon.

        Kuuleppa ahex

        Ei sähkömiehiä kovin helpolla putki/metallimiehistä tehdä.
        Se on se laki mikä tämän rajaa pois.Toisinpäin kyllä onnistuu.


      • 7+4 kirjoitti:

        Kuuleppa ahex

        Ei sähkömiehiä kovin helpolla putki/metallimiehistä tehdä.
        Se on se laki mikä tämän rajaa pois.Toisinpäin kyllä onnistuu.

        Kummasti niitä vaan jostain ilmestyy. alle vuoden koulutuksella jopa. Sitä en tiedä paljonko työkkäri sitten kusettaa kuin tuollaisia koulutetaan.


      • 10+16
        ahex kirjoitti:

        Kummasti niitä vaan jostain ilmestyy. alle vuoden koulutuksella jopa. Sitä en tiedä paljonko työkkäri sitten kusettaa kuin tuollaisia koulutetaan.

        Vuoden jälkeen oppisopimusoppilaat saavat jo kävellä
        sähköasentajan perässä työmaalla.
        Yksinää niillä ei ole vielä lupaa edes wc.ssä käyntiin. ;)


      • pitkä linja
        ahex kirjoitti:

        Kummasti niitä vaan jostain ilmestyy. alle vuoden koulutuksella jopa. Sitä en tiedä paljonko työkkäri sitten kusettaa kuin tuollaisia koulutetaan.

        Aikuiskoulutuskeskukset kouluttavat nykyään vuodessa sähköasentajan perustutkinnon. Sillä nyt ei kummoisia perustietoja alasta saa.
        Töissähän ne hommat sitten opitaan paremmin ja tulee rutiinia asioihin.
        Kokemuspohjalta voin sanoa ettei niillä ole tietämystä edes perusasennustarvikkeista.


    • Zäps!

      Sähkökoulu on nopein tie johtohommiin... ;)

      • tuunari

        Niin sinne vaan. Minä olen kokenut sähkötyön erittäin monipuolisena ja paikoitellen haasteellisena, minä ainakin viihdyn työssäni. Kokemusta on metallin työstökoneiden kunnossapitopuolelta, rakennuksilta ja kiinteistöhuollosta.... verkostoasennuksiin en ole tutustunut enkä niihin tnne mielenkiintoakaan.

        Jos homma kiinnostaa ja tuntuu mielekkäältä, loppu on asenteestasi kiinni. Ja palkasta sanon että on ihan kilpailukykyinen muihin aloihin verrattuna.


      • iisdael
        tuunari kirjoitti:

        Niin sinne vaan. Minä olen kokenut sähkötyön erittäin monipuolisena ja paikoitellen haasteellisena, minä ainakin viihdyn työssäni. Kokemusta on metallin työstökoneiden kunnossapitopuolelta, rakennuksilta ja kiinteistöhuollosta.... verkostoasennuksiin en ole tutustunut enkä niihin tnne mielenkiintoakaan.

        Jos homma kiinnostaa ja tuntuu mielekkäältä, loppu on asenteestasi kiinni. Ja palkasta sanon että on ihan kilpailukykyinen muihin aloihin verrattuna.

        Joo kyllä sähkärin homma on monipuolista, ja se on suorastaan paskatakin ja kylmää, mutta se on kyllä
        varsin laaja ja vaativa, pitää tuntea elektoniikkaa, varsin laaja matematiikka ja sitten myös hyvin
        fysiikan lait, ei sitä mitenkään ilta opeilla saara, se kestää koko elämän ja koulut päälle.
        Sittenkin tulee varsin usei tilanteita ettei tunne asiaa, laitteet kehityy, työmenetelmät muuttu ja
        tulee automaatiota JA KAIKEN MAILMAN HILUVIRTA VATKUTTIMIA,, joist ei ole laitteen maahan
        tuojallakaan oikei tietoa ja ei ainakaa huolto ja asennus ohjesta puhettakaan, sitten on vielä tämä
        TUKES. joka sekootta asoota tämän tästä. Kyllä Siinä käytönjohtajata ja huoltopäälliköltä kysytään
        mitä sä kuule oiasti tiärät??? : EVP. S1.


      • sähk
        iisdael kirjoitti:

        Joo kyllä sähkärin homma on monipuolista, ja se on suorastaan paskatakin ja kylmää, mutta se on kyllä
        varsin laaja ja vaativa, pitää tuntea elektoniikkaa, varsin laaja matematiikka ja sitten myös hyvin
        fysiikan lait, ei sitä mitenkään ilta opeilla saara, se kestää koko elämän ja koulut päälle.
        Sittenkin tulee varsin usei tilanteita ettei tunne asiaa, laitteet kehityy, työmenetelmät muuttu ja
        tulee automaatiota JA KAIKEN MAILMAN HILUVIRTA VATKUTTIMIA,, joist ei ole laitteen maahan
        tuojallakaan oikei tietoa ja ei ainakaa huolto ja asennus ohjesta puhettakaan, sitten on vielä tämä
        TUKES. joka sekootta asoota tämän tästä. Kyllä Siinä käytönjohtajata ja huoltopäälliköltä kysytään
        mitä sä kuule oiasti tiärät??? : EVP. S1.

        Sama tuohon ylempään, mutta ei sitä fysiikkaa ja matematiikkaa niin paljoa tarvitse sähkärin osata.
        Itse olen 6 vuotta ollut asentajana ja hyvin on riittänyt että peruslaskut osaa ja osaa kuvia lukea ja käyttää työkaluja ja tarvikkeita oikein.


      • Loppujen lopuksi
        sähk kirjoitti:

        Sama tuohon ylempään, mutta ei sitä fysiikkaa ja matematiikkaa niin paljoa tarvitse sähkärin osata.
        Itse olen 6 vuotta ollut asentajana ja hyvin on riittänyt että peruslaskut osaa ja osaa kuvia lukea ja käyttää työkaluja ja tarvikkeita oikein.

        sähköalan perusteet on helppoa kauraa, vaikka moni tee se itse sankari saa niilläkin poltettua talonsa, kuminkin se sähkö on hengenvaarallista vaikka sitä ei näe, niin on hyvä että sähkötöiden tekeminen on luvallista.

        Jos haluat sähköalalle niin mieti haluatko tehdä käsilläsi töitä, vai jatkaa ingenjööriksi tuijottamaan ruutua jne.. (itse toivoisin ingenjööri koulutukseen 2v pakollista työmaallaoloa, niin ei tarvitsisi työmaalla korjailla niitä sähkökuvia[asentajahan menettää siinä omia ansioitaan kun joutuu punakynän kuluttamaan loppuun])

        Urakkapuolella tulet tienaamaan hieman enemmän (isoimmilla firmoilla yleensä paremmat urakkarahat kuin pienillä/keskisuurilla) mutta ole kanssa valmis lomautuksiin kausiluontoisesti, varsinkin jos et ole vielä päässyt firman "sisäpiiriin"

        Keikkahommista maksetaan vähemmän, vaikka työ on useimmiten haastavampaa kuin urakkapuolella, mutta jotkin firmat kompensoivat tätä ripeälle keikkakuskille "bonuksilla". Eikä taantuman aikana tarvitse olla niin huolissaan leivästä, koska kunnon keikkamiestä tarvitaan aina.

        Matematiikkaa ja fysiikkaa jne tarvitset eniten koulussa, sähkötöissä et paljoakaan. Itse olen pärjännyt toistakymmentä vuotta perus PUImURI kaavalla, silloin tällöin tarvinnut nj3:a ja loput mittaukset/laskut on hoitanut asennustesteri.

        Urakkapuolella sinun tulee tietää suurinpiirtein hämähäkit (sähköiset piirosmerkit) ja pääset jo hyvään alkuun, työssähän oppii lisää.

        Itse ehdottaisin jos sähköalalle halajat, tai jos joku haluaa, niin ehdottaisin että käytte 1-3v keikkapuolella, koska siinä oppii hyvin laaja-alaisesti sähköalaa, painonapin vaihdosta - kodinohjausjärjestelmiin,puhelin, antenni, atk ja esim vikapaikannuksiin hälytysjärjestelmistä - suurtalouskeittiöihin.

        Tuli ilmeisesti selväksi että olen itse keikkapuolella ;)Tykkään työstäni vaikka näin talvella on aika paljon autolämmityspistorasia ja ulkovalokeikkoja. Se auttaa myös että tiedän (oletan) tietäväni enemmän sähköistä kuin urakkaveljeni, ainakin tässä firmassa minulle tulee paljon saako, voiko, onko sallittua(sfs6000), miten kytken jne soittoja.


      • iisdael
        Loppujen lopuksi kirjoitti:

        sähköalan perusteet on helppoa kauraa, vaikka moni tee se itse sankari saa niilläkin poltettua talonsa, kuminkin se sähkö on hengenvaarallista vaikka sitä ei näe, niin on hyvä että sähkötöiden tekeminen on luvallista.

        Jos haluat sähköalalle niin mieti haluatko tehdä käsilläsi töitä, vai jatkaa ingenjööriksi tuijottamaan ruutua jne.. (itse toivoisin ingenjööri koulutukseen 2v pakollista työmaallaoloa, niin ei tarvitsisi työmaalla korjailla niitä sähkökuvia[asentajahan menettää siinä omia ansioitaan kun joutuu punakynän kuluttamaan loppuun])

        Urakkapuolella tulet tienaamaan hieman enemmän (isoimmilla firmoilla yleensä paremmat urakkarahat kuin pienillä/keskisuurilla) mutta ole kanssa valmis lomautuksiin kausiluontoisesti, varsinkin jos et ole vielä päässyt firman "sisäpiiriin"

        Keikkahommista maksetaan vähemmän, vaikka työ on useimmiten haastavampaa kuin urakkapuolella, mutta jotkin firmat kompensoivat tätä ripeälle keikkakuskille "bonuksilla". Eikä taantuman aikana tarvitse olla niin huolissaan leivästä, koska kunnon keikkamiestä tarvitaan aina.

        Matematiikkaa ja fysiikkaa jne tarvitset eniten koulussa, sähkötöissä et paljoakaan. Itse olen pärjännyt toistakymmentä vuotta perus PUImURI kaavalla, silloin tällöin tarvinnut nj3:a ja loput mittaukset/laskut on hoitanut asennustesteri.

        Urakkapuolella sinun tulee tietää suurinpiirtein hämähäkit (sähköiset piirosmerkit) ja pääset jo hyvään alkuun, työssähän oppii lisää.

        Itse ehdottaisin jos sähköalalle halajat, tai jos joku haluaa, niin ehdottaisin että käytte 1-3v keikkapuolella, koska siinä oppii hyvin laaja-alaisesti sähköalaa, painonapin vaihdosta - kodinohjausjärjestelmiin,puhelin, antenni, atk ja esim vikapaikannuksiin hälytysjärjestelmistä - suurtalouskeittiöihin.

        Tuli ilmeisesti selväksi että olen itse keikkapuolella ;)Tykkään työstäni vaikka näin talvella on aika paljon autolämmityspistorasia ja ulkovalokeikkoja. Se auttaa myös että tiedän (oletan) tietäväni enemmän sähköistä kuin urakkaveljeni, ainakin tässä firmassa minulle tulee paljon saako, voiko, onko sallittua(sfs6000), miten kytken jne soittoja.

        Tottahan toveri vakuuttaa kertoessaan mitä vain tarvitaan työssä muttä, eikö asia ole niin että
        pitäisi olla utelias pitemmälle, esm: mitätä kätkeytyy otsikon sisälle, ????


      • -reiska
        Loppujen lopuksi kirjoitti:

        sähköalan perusteet on helppoa kauraa, vaikka moni tee se itse sankari saa niilläkin poltettua talonsa, kuminkin se sähkö on hengenvaarallista vaikka sitä ei näe, niin on hyvä että sähkötöiden tekeminen on luvallista.

        Jos haluat sähköalalle niin mieti haluatko tehdä käsilläsi töitä, vai jatkaa ingenjööriksi tuijottamaan ruutua jne.. (itse toivoisin ingenjööri koulutukseen 2v pakollista työmaallaoloa, niin ei tarvitsisi työmaalla korjailla niitä sähkökuvia[asentajahan menettää siinä omia ansioitaan kun joutuu punakynän kuluttamaan loppuun])

        Urakkapuolella tulet tienaamaan hieman enemmän (isoimmilla firmoilla yleensä paremmat urakkarahat kuin pienillä/keskisuurilla) mutta ole kanssa valmis lomautuksiin kausiluontoisesti, varsinkin jos et ole vielä päässyt firman "sisäpiiriin"

        Keikkahommista maksetaan vähemmän, vaikka työ on useimmiten haastavampaa kuin urakkapuolella, mutta jotkin firmat kompensoivat tätä ripeälle keikkakuskille "bonuksilla". Eikä taantuman aikana tarvitse olla niin huolissaan leivästä, koska kunnon keikkamiestä tarvitaan aina.

        Matematiikkaa ja fysiikkaa jne tarvitset eniten koulussa, sähkötöissä et paljoakaan. Itse olen pärjännyt toistakymmentä vuotta perus PUImURI kaavalla, silloin tällöin tarvinnut nj3:a ja loput mittaukset/laskut on hoitanut asennustesteri.

        Urakkapuolella sinun tulee tietää suurinpiirtein hämähäkit (sähköiset piirosmerkit) ja pääset jo hyvään alkuun, työssähän oppii lisää.

        Itse ehdottaisin jos sähköalalle halajat, tai jos joku haluaa, niin ehdottaisin että käytte 1-3v keikkapuolella, koska siinä oppii hyvin laaja-alaisesti sähköalaa, painonapin vaihdosta - kodinohjausjärjestelmiin,puhelin, antenni, atk ja esim vikapaikannuksiin hälytysjärjestelmistä - suurtalouskeittiöihin.

        Tuli ilmeisesti selväksi että olen itse keikkapuolella ;)Tykkään työstäni vaikka näin talvella on aika paljon autolämmityspistorasia ja ulkovalokeikkoja. Se auttaa myös että tiedän (oletan) tietäväni enemmän sähköistä kuin urakkaveljeni, ainakin tässä firmassa minulle tulee paljon saako, voiko, onko sallittua(sfs6000), miten kytken jne soittoja.

        Keikkamiehenä oppii parhaiten millaisia asennusvirheitä ja puutteita urakkamiehet jättävät jälkeensä. Ne työllistää paljon, kun joutuu syventymään mitä on haluttu ja miten asennetun systeemin pitäisi toimia ennen korjausta. Sekä kuinka olisi pitänyt asennukset tehdä, jotta huomioitaisiin mahdollisten korjausten tarpeita. Siis tilaa ja hieman löysää johtimiin, ettei hampaat irvellä tarvitse manailla nuukasti pingoittamalla tehtyjä johdotuksia. Tuotekompenentin elävät poistuen markinoilta tullen uusin mallein, jolloin joutuu aina tekemään aikaa vieviä sovellusmuutoksia korjausrakentamisessa.
        Myös tee-se-itse asennuksien räikeitä virheitä oppii näkemään, kun tietää kuinka se pitäisi olla.
        Eli minunkin mitää usein tukeutua sähkärin "raamattuun" sfs6000:een.


      • Sähköllä se käy
        sähk kirjoitti:

        Sama tuohon ylempään, mutta ei sitä fysiikkaa ja matematiikkaa niin paljoa tarvitse sähkärin osata.
        Itse olen 6 vuotta ollut asentajana ja hyvin on riittänyt että peruslaskut osaa ja osaa kuvia lukea ja käyttää työkaluja ja tarvikkeita oikein.

        Matematiikka ja fysiikka on sähköasentajien perus asioita.Ne auttaa ymmärtämään laitteitten toimintoja.Sekä niitten korjauksen.Sähköpuolen yleiskoulutuksessa on varmaan kaikista ammateista eniten kaiken maailman kaavoja ja laskuja.(pois lukien insinöörit ja teknikot).
        Avuja tarvitaan vallankin teollisuuden monipuolisen konekannan korjaus ja huolto hommissa.Mikä on liki aina sisätyötä ja kohtalaisen siistiä.Ei niin raskasta kuin luullaan sopii myös naisille joita ollutkin monia vuosien mittaan harjoittelemassa alalla.Työ on myös vaihtelevaa yksikään päivä ei ole samanlainen.Vaatii keskittymiskykyä ja ajatusta laitehallinnasta.
        Ei sovi siis perusjuntille mikä vain haluaa samaa ruuvin vääntöä päivästä toiseen.
        Sähköala on varmaan monipuolisin ala elektroniikka hommista sähkölinjojen vetoon.Kaikkia siltä väliltä ja sen ohikin.


    • Pöpilässä

      koulu on todella sairasta piirtämistä saat (itse paloin luppuun) en suosittele. Joku sanoi kerran että koulua voi verrata linna tuomioon. Älä hae!

      • Sähköllä se käy

        Vaatii jonkin verran ÄÖ.tä sähkötyöt,ei siihen kaikista ole.Myös kohtuullinen matikka pää avittaa opiskelua.


      • outo lyhenne
        Sähköllä se käy kirjoitti:

        Vaatii jonkin verran ÄÖ.tä sähkötyöt,ei siihen kaikista ole.Myös kohtuullinen matikka pää avittaa opiskelua.

        Mitä on ÄÖ? Ällöä Örveltämistä?


    • Kohtalontoveri

      Joo todellakin saat piirtää yötä päivää ja sitten v ttuillaan päälle jos ei ole millit kohdallaan. Jos haluat itsesi ja koko sukusi h lvetilliseen piinaan hae vain sähköasentajksi. Itse kärsin 3 v mutta kyllä oli raskasta tuli melkein koko suku "hulluksi" Töitä kyllä riittä ja palkka on hyvä jos jotakin hyvää pitää sanoa

    • kohtalontoveri

      piirto on sairasta työt tehdään millilleen ja jos et osaa saat kuullu siitä. Piirtopäivät on noin 10 tuntia päivässä LÄPI VUODEN. Jos haluat itsesi ja sukusi todelliseen piinaan hae sähköasentajaksi. Muuten koulu on ihan helppo. itse paloin piirtäessäni puhki 2 vuodella iski todellinen masennus olin lähellä sairastua todella pahasti. Onneksi lopetin koulun ajoissa.

    • Tiedän tunteen

      työt on hulluutta itse kävin koulu 1,5v oli elämäni raskainta aikaa lopetin kun itseltä ja koko suvulta meinasi mennä järki. Koskaan en ole niin sairasta touhua nähnyt. Olen kuullut kouluista opettajat eivät piirrätä noita "hullun töitä". minut nämä työt kuitenkin polttivat loppuun. ikinä en unohda niitä vuosia. "Voisin sanoa kaikki aikanaan en halua maanpäällistä h lvettiä itselleni ja suvulleni."

    • tuttua touhua

      jos haluat piirtää 10-12 tuntia päivässä useita vuosia hae kouluun. Itselläni on paholaisen luonne mutta silti jouduin nöyrtymää suurien piirrustusten edessä pääsin koulun lopuun suuren sukuni ansiosta. Jos olisin yksin piirtänyt nuo valtavat työt olisin varmaa mielisairaalassa. Koulua voisi luonnehtia maanpääliseksi h lvetiksi ja kuumimmaksi mahdolliseksi.

    • AT

      Piirtäminen on jees! Harrastan sitä vkl-illat ja duunissa kahvitauot. energiajuoman kanssa vierähtää suunnitteluhommissa vaikka koko päivä rattoisasti.

      Tossa kun sanottiin että metallimiehistä ei ole sähkömiehiksi, niin itsehän olen, ja vielä tyhmä sellainen. Vaikkakin sähköpuolelle hain, en päässyt kun tajunnan tila oli niin alhainen.

      Duunissa kuitenkin 2kk sisällä siirrettiin sähkömieheksi nyt homma pyörii valtaosalta minun toimesta. Vaadittavat pätedyydet hankitaan "sitten kun on aikaa".

    • järki meni

      sähköasentajien piirto on täyttä narsismia 12 tuntia päivässä läpi vuosien itse pidin piirtämisestä mutta koulun 2 vuodella iski masennus sairastuin vakavasti ja jouduin lopettamaan koulun siitä on 8 vuotta enkä ole vieläkään selvinnyt siitä itseni lisäksi paloi loppuun koko perheeni mutta ei niin pahasti onneksi

      • Yleismies Masa

        yli 40-vuotta alalla olleena teollisuus-sähkärinä, sanoisin alan olevan todella mielenkiintoista. Työssä sai tehdä elektroniikka, koneen sähkösaneerauksia, automaatiota ja tietokone hommeleita. tutuksi tuli ultraääni-laitteet, röntgen paksuusmittarit ja sun muut elektroniikkaohjaukset. Ja tietysti tavallisemmat sähköhommat. Kahta samanlaista työpäivää ei usein osu kohdalle. Palkkauskin on koulujen myötä parantunut. Ammattikoulu, sähkölinja, tietokonelinja, atk-pönkkähenkilö ja elektroniikan työteknikko. N.9 vuotta koulua työn ohella. Aina on uutta opeteltetavaa mikä tekee mielen alasta mielenkiintoisen.


      • sivusta seuraaja

        Todellakin piirtoon liittyy pitkälle kehittynyt mielisairaus tai narsismi.Työt on valtavia millitöitä itse en ole koulua käynyt mutta naapuri on. Piirisn hänelle 1 työn TODELLA SAIRASTA. Naapuri joutui lopettamaan koulun 2 vuoden hiihtolomalle masennuksen ja psykoosin takia en halua sitä kenenkään kokevan.


      • Ammatinvaihto
        sivusta seuraaja kirjoitti:

        Todellakin piirtoon liittyy pitkälle kehittynyt mielisairaus tai narsismi.Työt on valtavia millitöitä itse en ole koulua käynyt mutta naapuri on. Piirisn hänelle 1 työn TODELLA SAIRASTA. Naapuri joutui lopettamaan koulun 2 vuoden hiihtolomalle masennuksen ja psykoosin takia en halua sitä kenenkään kokevan.

        piirrustukset suuria, aikaa hikinen kuukausi, milli tarkkaa, itse lopetin 1 vuoden jälkeen en aikonut polttaa itseäni loppuun nämä työt on h lvettiä itse selvisin 1 vuoden alusta maksamalla töistä mutta sekin loppui lyhyeen toisen työn jälkeen piirtäjäni sanoi että se olisi nyt siinä. Loput työt jäi piirtämättä. Niinpä lopetin koulun keväällä ja vaihdoin koulua.


      • myöstesähkäri
        Yleismies Masa kirjoitti:

        yli 40-vuotta alalla olleena teollisuus-sähkärinä, sanoisin alan olevan todella mielenkiintoista. Työssä sai tehdä elektroniikka, koneen sähkösaneerauksia, automaatiota ja tietokone hommeleita. tutuksi tuli ultraääni-laitteet, röntgen paksuusmittarit ja sun muut elektroniikkaohjaukset. Ja tietysti tavallisemmat sähköhommat. Kahta samanlaista työpäivää ei usein osu kohdalle. Palkkauskin on koulujen myötä parantunut. Ammattikoulu, sähkölinja, tietokonelinja, atk-pönkkähenkilö ja elektroniikan työteknikko. N.9 vuotta koulua työn ohella. Aina on uutta opeteltetavaa mikä tekee mielen alasta mielenkiintoisen.

        Samaa mieltä itse 30v teollisuus-sähkärinä. Siinä saa ja oppii tekemään melkein mitä vaan.
        Vian korjaukset ovat usein mielenkiintoisia ja palkitsevia, ja jokainen päivä on tasan varmaan erilainen. Aamusta ei yhtään tiedä mitä on tulossa.


    • J. Ampere

      Mielipidettä on vaikka minkälaista ja koko suku on joka toisella opinnot aloittaneella niuvanniemessä jos noita juttuja lukee. He. Sähkön perusosaaminen on mielestäni hyvä pohja jatkaa opintoja vaikka mihin suuntaan jos itse asennus ei kiinnosta. Arvostuksen voi miettiä jokainen mielessään niin, että jos vaikka putkari tekee virheen niin kastuu jalat. Sähkäri jos tekee virheen niin voi kuolla ihmisiä.
      Kevättä kohti...

    • Yleismies Masa

      Mikä piirtämisessä mättää, siinähän oppii samalla alan kuvat ja ei ole käsin pakko piirtää, kun on Autocadit ja muitakin vaihtoehtoja. No koulun jälkeen ainakin.

    • AT

      Itse en luonnollisestikaan ole kouluja käynyt vaikka mahdollisuus tässä saattaa kohta tulla. Sähkärin työ on semiarvostettua ja tälläkin sivustolla saa ihailla aivan uskomattoman päteviä sähkäreitä jotka todellakin tietää tasan miten hommat hoituu, kiitokset monista neuvoista tarvitsen niitä lisääkin!

      Käytännössä oman ikäluokkani kaverit jotka ovat sähkäreitä ovat yllättävän useasti kuitenkin osoittaneet mielestäni huolestuttavaa ammattitaidottomuutta.

      Kuten esimerkiksi kaverini joka sai kuulema 16Amppeerin sähköiskun vaihejännitteellä ja ihmetteli vielä että ei sulake palanut. Tai autuaan tietämätön koaksidikaapelin tarkoitusperästä tai että miksi hänen auton (itsellä ei ole lasten leluja) subbarissa on neljä johon paikkaa (käämitekniikka). Missä on tähtiä ja kolmioita, koskaan kuultukaan saati että osattaisi sellainen kytkentä tehdä. Ai kaapelimitoitus? eikös sen näe piirustuksesta??

      Oudointa on että nämä menestyvät hyvin työelämässä ja ovat arvostettuja sähköistävät uusia rakennuksia. Itselläni on lukemattomia puutteita perusasioissa mutta en näe sitä niin huolestuttavana koska en ole sähkäri. Mutta täten mietin että mitä siellä koulussa opetetaan ja mitä pitää ymmärtää että saapi tutkinnon…

    • ritihhhhh

      Ja näitä sähkäreitä otetaan jossain päin Suomea vielä tekemään elektroniikkahommia, niin soppa on valmis... Ei mitään tietämystä elektroniikasta. Omakotitalon sähköistää kuka tahansa yhdellä kädellä ja silmät kiinni.

    • jo

      sähkökoulu pahin ammattikoulu sairaita piirrustuksia itse lopetin 2 vuodella vakavan masennuksen takia pahempaan paikkaan et voi joutua.suomen ammattikouluissa

      • Hlv. hippi-

        Eikö ammattikoulusta löytynyt idioottilinjaa?
        Kuinka sinä luulit sähkötöitä tehtävän? Omasta lahopuupästä vai?


      • Anonyymi

        Turpa kiinni


    • Sähläri 1

      Kävin sähköpuolen amiksen kymmenen vuotta sitten. Taitaa monella olla ruuvit löysällä jo ennen koulun aloitusta. Ei se kovin paha ole, pitää vaan kelata tarkkaan mitä lukee ja olla aktiivinen sit työnhaussa. Itsellä vuosiansiot urakkatöissä viime vuonna reilu 63000€.

      Ei mun mielestä huono koulutukseen nähden. Työ on sit välillä raskasta...

      • ""tieto" on valtaa"?

        Sinänsä hauskaa on se, että tuntiliksani on 17,85- siitä pois verot sekä kaikki muut maksut... "koulutukseni" on 2v. "ammattikoulua" (sisäjohtoasentaja), mutta osaan korjata, asentaa ja suunnitella kaikkia LVIS. järjestelmiä, sekä hallitsen myös "auttavasti" niin pneumatiikka- ja hydrauliikkajärjestelmät, kuin myös automaatio- (myös ohjelmointi), mittaus- ja säätöjärjestelmät. Tiedonsiirtotekniikka-, palo-, murto-, ym. järjestelmät ja niiden toiminta ei herätä ihmetystä muuten, kuin niiden yksinkertaisuuden vuoksi... rakennus-, tai verkostotekniikasta en viitsi edes mainita...
        Sitten joku "pistorasia-asentaja" kehuu kuinka paljon Hän on "ansainnut" urakkahommissa tuhlaamalla mahdollisimman paljon asennusmateriaalia...
        Toisaalta, minä käyn töissä silloin kun huvittaa... elämä on nyt.


    • Urrakka-mies

      Käy sinä tietoinesi töissä millon tykkäät. Meillä urakkapuolellahan ei osata edes kirjottaa kunolla. Fyrkaa tulee silti niin etei taksuun mahdu! Hahhaah!

      Jos viitsitsä laittaa yhteystietos tohon niin kyssyn sulta jos tulee tenkkapoo dyynis!

      • ""tieto" on valtaa"?

        Heh, toiset arvostavat rahaa ja toiset vapautta.
        Sinänsä en tarvitse rahaa, riittää kun on varakas vaimo.


    • Turrhis

      Joo joo... Jos vaimolla on oikeasti varaa elättää sut, niin halpaan hintaan menetät vapautesi.

      Ja urakkatöissä voisi sinustakin olla apua, mikäli teet myös töitä palkkasi eteen.
      Yleensähän näin ei ole tuntipuolen kavereiden tahdilla...

      Noh, tee mitä tykkäät, tienaan silti sua enemmän! Vaimos voi olla eri juttu, mut se ei olekaan susta kiinni Turhapuro!

      • ""tieto" on valtaa"?

        Hupaisinta on se, että en ole löytänyt yhtään "urakkamiestä", joka tekisi nk. perusasennukset nopeammin tai tehokkaammin kuin minä.

        Mitä taas "erikoisasennuksiin" tulee, niin nämä "urakkamiehet" kyselevät pölhöjä puhelimessa, kun meikäläinen on jo tehnyt asennuksen.

        Syy, miksi en tee näitä "raha hommia" on, etten viitsi kinata "korkeasti" koulutettujen ihmisten kanssa asioista, joista Heillä ei ole minkäänlaista käsitystä. Senkin ajan voi käyttää johonkin hyödylliseen, tai sitten "vaan omiin touhuihin"...

        Se, että Sinä "tienaat" enemän kuin minä ei tarkoita sitä, että Sinä olisit onnellisempi... vai Turhapuro, heh. Taidat olla kateellinenkin ahneutesi lisäksi.

        MUUTEN...työtahdista... "Tuntimiehillä" on aina "kellokalle" (ASIAKAS) perseen takana, mitenkäs on urakkajätkillä?.. ai nii... ahneus on kantava voima... He ovat itse kellokalleja. Nerokasta!.. Vaan kenen kannalta?


    • hurjaa

      Sähkökoulu on piirtämistä ja todella raskasta/sairasta tiedän yhden joka paloi loppuun ja päätti elämänsä voihan muillakin aloilla olla raskasta mutta hei jotain rajaa. Itse en tiedä raskaanpaa koulua. mutta ei mitään saa ilmaiseksi.

    • meitä riittää

      Itse kävin koulua 2 vuoden helmikuulle vuotta se oil helvettiä sairaat piirrustukset ja v ttuilu poltti minut loppuun. suuret työt aikaa on alle kuukausi, millipaperi,milli tarkat seinät,johtojen muodot. nämä tekivät minulle pysyvän sairauden ja masennuksen en unohda niitä koskaan (yli14v)

    • Mulla muuten alkaa toi koulutus syksyllä, mut vaan paria päivää viikossa. Kiva ku pelottelette, saa nähä miten tässä mahtaapi käydä…

    • surullista

      Mun kaverilt men järki lopullisest ja hajos koko perhe sähkökoulun takii suuret piirustukset ajoi itsemurhan partaalle ja koko perhe paloi loppuun ja hajos. tää on mun kaverin kohtalo on niit pahempiiki käyny se tietää yhe jok on tappanu ittesä koulun takii. täst on aikaa 7vuotta. mut hei jos kiinnotaa niin mene ihmeessä kokkeelemmaa.

    • muista tämä

      itse kävin kyseistä koulua 1,5 vuotta minulle ja perheelleni koulu oli maanpäällinen HELVETTI koko perhe paloi loppuun. millityöt ja johdotukset en halua edes muistella niitä mutta ikinä en unohda, aluksi kävin erinlaisissa terapiossa mutta selvisin suuremmasta ahdistuksesta 3 vuodessa mutta vieläkään en ole itseni enkä koskaan tule olemaan. joten muista jos koulu alkaa painaa VÄHÄNKÄÄN lopeta koulu sillä sekunnilla seon ainoa oikea ratkaisu ettei käy niinkuin minulle

      • Trolli vai toope?

        Valitsit sitten väärän alan, miten luulit pärjääväsi työelämässä?
        Koulutus teki tehtävänsä...


      • muista tämä
        Trolli vai toope? kirjoitti:

        Valitsit sitten väärän alan, miten luulit pärjääväsi työelämässä?
        Koulutus teki tehtävänsä...

        oletko käynyt koulun haluan tietää, jos et sanon sinulle muutaman sanan


      • muista tämä
        Trolli vai toope? kirjoitti:

        Valitsit sitten väärän alan, miten luulit pärjääväsi työelämässä?
        Koulutus teki tehtävänsä...

        h lvetin luuseri nousiko munat mahaan tai eihän sulla oo. sinä sanoit että koulutus teki tehtävänsä, myönnän että järki meni mutta älä puutu asioihin joista et tiedä piirtäminen ja koko koulu on h lvettiä. sinut pitäisi laittaa kouluun ja katsoa se olisi nautintoa. toivottavasti et kirjoita tälle palstalle enää koskaan. itse en siedä tuollaista kirjoitusta koulu on h lvetti ja sillä selvä. ja siitä miten pärjään työ elämässä, en mitenkään kyseisen koulun jälkeen minusta tuli työkyvytön loppuelämäkseni. joten tuollaista kirjoitusta en tule ikinä kestämään. jos minulle joku sanoisi noin päin naamaa en tiedä mitä sanoisin tai tekisin mutta en takuulla ilahtuisi. ja kysyit trolli vai toope, olin ehkä toope 15 vuotiaana en osannut kuvitella kuinka sairasta ammattikoulussa voi olla ja se tuhosi koko elämäni


      • Trolli vai toope?
        muista tämä kirjoitti:

        h lvetin luuseri nousiko munat mahaan tai eihän sulla oo. sinä sanoit että koulutus teki tehtävänsä, myönnän että järki meni mutta älä puutu asioihin joista et tiedä piirtäminen ja koko koulu on h lvettiä. sinut pitäisi laittaa kouluun ja katsoa se olisi nautintoa. toivottavasti et kirjoita tälle palstalle enää koskaan. itse en siedä tuollaista kirjoitusta koulu on h lvetti ja sillä selvä. ja siitä miten pärjään työ elämässä, en mitenkään kyseisen koulun jälkeen minusta tuli työkyvytön loppuelämäkseni. joten tuollaista kirjoitusta en tule ikinä kestämään. jos minulle joku sanoisi noin päin naamaa en tiedä mitä sanoisin tai tekisin mutta en takuulla ilahtuisi. ja kysyit trolli vai toope, olin ehkä toope 15 vuotiaana en osannut kuvitella kuinka sairasta ammattikoulussa voi olla ja se tuhosi koko elämäni

        Joo... olen käynyt koulun ja joutunut tekemään sekä sähkö- että konepiirustuksia.
        Nykyään olen töissä ja voin kertoa että, koulun vaatimukset ovat lastenleikkiä siihen mitä työelämässä vaaditaan.


      • teacher
        muista tämä kirjoitti:

        h lvetin luuseri nousiko munat mahaan tai eihän sulla oo. sinä sanoit että koulutus teki tehtävänsä, myönnän että järki meni mutta älä puutu asioihin joista et tiedä piirtäminen ja koko koulu on h lvettiä. sinut pitäisi laittaa kouluun ja katsoa se olisi nautintoa. toivottavasti et kirjoita tälle palstalle enää koskaan. itse en siedä tuollaista kirjoitusta koulu on h lvetti ja sillä selvä. ja siitä miten pärjään työ elämässä, en mitenkään kyseisen koulun jälkeen minusta tuli työkyvytön loppuelämäkseni. joten tuollaista kirjoitusta en tule ikinä kestämään. jos minulle joku sanoisi noin päin naamaa en tiedä mitä sanoisin tai tekisin mutta en takuulla ilahtuisi. ja kysyit trolli vai toope, olin ehkä toope 15 vuotiaana en osannut kuvitella kuinka sairasta ammattikoulussa voi olla ja se tuhosi koko elämäni

        olen opettanut 25 vuotta sähkötekniikkaa mielestäni tuollainen on outoa eihän koulussa ketään loppuun polteta. väität että koulu on helvettiä.... minulle vieras paikka. aikaisemmissa kirjoituksissa puhuttiin narsismista jota en ymmärrä teen vain työtäni


      • muista tämä
        teacher kirjoitti:

        olen opettanut 25 vuotta sähkötekniikkaa mielestäni tuollainen on outoa eihän koulussa ketään loppuun polteta. väität että koulu on helvettiä.... minulle vieras paikka. aikaisemmissa kirjoituksissa puhuttiin narsismista jota en ymmärrä teen vain työtäni

        turpa kiinni s atanan narsisti koulun tarkoitus ei ole valmistaa sähkäreitä vaan mielisairaita. luuletko että tuollaisesta piirtämisestä tulee muuta kun pieni joukko mielisairaita. mitä muuta tallainen piirrättäminen on kuin narsismia. H lvetistä puheen ollen kaikki jotka ovat sähkökoulussa olleet ovat myös olleet maanpäällisessä h lvetissä ja kuumimmalla osastolla. sanoit että h lvetti on vieras paikka sinulle, minä voin sanoa että minulle ei, kyllä 1,5 vuotta antaa ensi maun. mutta tulee varmasti aika jolloin h lvetti tulee tutuksi muillekkin kuin oppilaille.usko pois


      • suututtaa
        muista tämä kirjoitti:

        turpa kiinni s atanan narsisti koulun tarkoitus ei ole valmistaa sähkäreitä vaan mielisairaita. luuletko että tuollaisesta piirtämisestä tulee muuta kun pieni joukko mielisairaita. mitä muuta tallainen piirrättäminen on kuin narsismia. H lvetistä puheen ollen kaikki jotka ovat sähkökoulussa olleet ovat myös olleet maanpäällisessä h lvetissä ja kuumimmalla osastolla. sanoit että h lvetti on vieras paikka sinulle, minä voin sanoa että minulle ei, kyllä 1,5 vuotta antaa ensi maun. mutta tulee varmasti aika jolloin h lvetti tulee tutuksi muillekkin kuin oppilaille.usko pois

        opettaja kuinka kehtaat ensin te piirrätätte suuria töitä sitten v ttuilette päälllä ja puhutte että h lvetti on kaukana koulusta. itse sanoin 2 vuoden lokakuussa että olen masentunut enkä jaksa enää piirtää niin opettaja nauroi päin naamaa ja sanoi piirrätä työsi vaikka kylän spuruloilla ei sillä ole väliä kuka piirtää, tämä on mielestäni hyvä osoitus siitä että ei opettajaksi pääse jos ei ole narsisti. Itseltäni meni järki ja masennuin marraskuussa en saanut apua piirrustuksiin keneltäkään paitsi omalta perheeltä, joduin itse piirtämään reilut puolet
        Kyseinen koulu valmisti minut alle 1.5 vuodessa työkyvyttömäksi. koulusta on aikaa 9vuotta


    • Pidetään mielessä, sain ton oppikirjan jo minkä oon melkein kahlannut läpi. Aika paljon tuttuja asioita mut semmosta matikkaa kirja täys että ei tajua yhtään mitään.

      Näin kun kolua ei ole vielä käynyt niin muut asiat kuten piirtäminen ei niin hirvitä mutta toi matikka sitäkin enemmän.

      Aikuiskoulutuksena toi kestää yhen vuoden ja kuulemma samat asia käydään siinä vain nopeammin, kaiken lisäksi vain 2 päivää viikossa.

      • eiku sinne

        Missä oppilaitoksessa sähköasentajan aikuiskoulutus kestää vuoden kahtena päivänä viikossa käytynä? Vai tarkoititko sähköalan perustutkintoa?


      • 18+11
        eiku sinne kirjoitti:

        Missä oppilaitoksessa sähköasentajan aikuiskoulutus kestää vuoden kahtena päivänä viikossa käytynä? Vai tarkoititko sähköalan perustutkintoa?

        Se on sellane koulutusjakso pyhäkoulussa jossa "meggerille" opetetaan että pitää näppinsä irti sähkölaitteista ja jättää neuvomiset ja opastamiset ammatin hallitseville.


      • 18+11 kirjoitti:

        Se on sellane koulutusjakso pyhäkoulussa jossa "meggerille" opetetaan että pitää näppinsä irti sähkölaitteista ja jättää neuvomiset ja opastamiset ammatin hallitseville.

        ”Ammatin hallitseminen” ja koko sana ”ammattilainen” on kärsinyt pahaa inflaatiota jos maalikotkin hyppii sellaiseksi itseään kutsuvien silmille.

        Noh, mulle sentään maksetaan siitä ajasta täysi palkka… Toisinaan kun katsoo mitä porukkaa sieltä on päässyt ulos, niin miettii että saman ajan olisi toki voinut paremminkin käyttää.


      • 12+17
        megger kirjoitti:

        ”Ammatin hallitseminen” ja koko sana ”ammattilainen” on kärsinyt pahaa inflaatiota jos maalikotkin hyppii sellaiseksi itseään kutsuvien silmille.

        Noh, mulle sentään maksetaan siitä ajasta täysi palkka… Toisinaan kun katsoo mitä porukkaa sieltä on päässyt ulos, niin miettii että saman ajan olisi toki voinut paremminkin käyttää.

        Niinhän ne maallikot tekeekin, sinä olet hyvä esimerkki siitä.

        Niin sieltä pyhäkoulusta vai, no sinunkaltaisia ummikkoja, olet hyvä esimerkki siinäkin.


      • 12+17 kirjoitti:

        Niinhän ne maallikot tekeekin, sinä olet hyvä esimerkki siitä.

        Niin sieltä pyhäkoulusta vai, no sinunkaltaisia ummikkoja, olet hyvä esimerkki siinäkin.

        Aika hyvän pistit! varmasti 40v kokemuksella? :D sun fronttaamisen taso on noussut huomattavasti oon jopa ottanut muutaman niistä omaan käyttöön :D


      • eiku sinne kirjoitti:

        Missä oppilaitoksessa sähköasentajan aikuiskoulutus kestää vuoden kahtena päivänä viikossa käytynä? Vai tarkoititko sähköalan perustutkintoa?

        Ohops, siis Edupoli on koulu ja "Sähkövoima" ilmeisesti se mitä opiskellaan. En muuten tiiä onko sähköalan perustutkinto vai sähköasentajan aikuiskoulutus, jäkimmäisen taisin vetää hatusta..


    • hyvästi selvä päivä

      sähkökoulu äkoskella on paikka jonne vanhempien ei pidä päästää nuoriaan. kuolussa ns. rentous on sitä että kaikki pajapäivät ryypätään kopissa ja kännissä sekoillaan työpajalla jotain. kaappien tarkoitus on säilöä jo aiemmin ostetut viinat ja kaljat ja liiviä ei tarvita kun povipullon pitoon. opettajat eivät asiaan puutu koska heillä ei ole vara puuttua koska opiskelijoita on niin vähän että oma työpaikka katkolla ja kun sähkö on oma rakennus siellä ei vartiatkaan hypi. mielestäni nuorten kuuluu maistaa alkoholia mutta tällainen humalahakuinen ryyppääminen mikä alkaa ennen klo 8 on sairasta. alkoholi määrät puoli pulloa kosanderia ja 2-6 kaljaa päälle on järkyttävä määrä. koulun pajapäivät ovat tällaisia eihän vanhemmat usko nuoristaan kun eivät huomaa jouminen alkaa ennen 8 ja 9 aikaan suunnilleen koko luokka on kännissä kun ellun kanat sitten juodaan vielä kaljaa päälle kun kotiin hoiperrellaan siinä 3-4 aikaan ei vanhemmat huomaa mitään ja selitukseksi oli vähän raskas päivä joten vanhemmat älkää uskoko kaikkea mitä teille sanotaan. ihmetyttää miksei sähkölle tule ketään ns. viksua oppilasta. vaan poikkeuksetta 1-3 luokista kaikki oppilaat ryyppää pajapäivät.

    • jep jep

      itte oon kuullu äkosken pajapäivistä itte kävin koulua jkl:ssä. kaveri pyysi käymään pajapäivänä kolulla viime vuonna syyskuussa sähkö 3 oli baarissa ja osa 2. kaikki 1 ja osa 2 vuoden opiskelijat oli kaatokännissä kopissa jossa soitettin musiikkia ja juotiin kossua ja lonkeroita. missä oli viksut en nähnyt yhtään 1 ja 2 vuoden sähkärietä jotka oli ollu ees vähän kännissä vaan kaikki ihan resuna. ittellä jäi visiitti hyvin lyhyeksi lähin samantien pois. käytös koululla on kamalaa kopissa oksennellan, soitetaan musiikkia ja kaadellaan kaljaa ja viinaa kaappeihin ja pakkeihin ja jokapaikkaan. pajalla säädetää kaatokunnossa jotain asennuksia. joten viimeinen paikka maailmassa johon lapseni päästäisin jos mulla olis. vanhemmat ei huomaa mitään kun ryyppääminen alkaa enne 8, kotiin hoiperrellaan 4 jälkeen nuppi turvoksissa ja kieli solmussa ja tämän selittää oksennustauti, muuten huono olo, raskas päivä, kuume. todellisuudessa ainoa joka vaivaa on lasku ja krapula. ja alkoholi määrästä tosiaan puoli pulloa ja 6 kaljaa. tän ikäinen on jo pöhnässä 3 kaljasta mutta kukaan joka on ollut sähköllä ei tiedä mitään 3 kaljasta. kunnia automaatio pojille siellä opiskellaan eikä ryypätä niinkuin sähköllä. onneksi pajapäiviä on vain jokatoinen viikko keskiviikko ja jokatoinen perjantai eli sähkölle äkoskelle ja kaato kännit 2 kk

    • korvat

      olen kuullut kosteista pajapäivistä sähköllä mutta en tiedä pitääkö ne tosissaan paikkaansa (pelkkiä kuulo puheita ympäri kyliä)
      oisko jollain lisä tietoa. vai onko koko juttu huuhaata, kuullostaa aika karmivalta, ihan oikeesti.

    • torpparinpoika

      nais vittu mikä rahtilaiva

    • JOsHaluat

      Duuni on hyvä jos asennoituu osaamiseen ja hyvään työhön . Oma asenteesi ammattiisi ratkaisee tulevaisuutesi on sii kerrankin itsestä kiini , voit vaikuttaa ihan oikeasti.

    • Anonyymi

      joo

    • Anonyymi

      Siitä vain koulun jälkeen Voimatelille asentamaan mittareita 1700-1900€/kk bruttopalkalla. Ei vaan, muualla tienaa paremmin kuin kyseisessä lafkassa.

    • Anonyymi

      Plkkaus TES mukaan 11,29€...18,90€ palkkaryhmän mukaan.

    • Anonyymi

      Isäni on sähköasentaja, hänellä on tapana toistaa vanhan opettajansa lausahdusta: "sähkäri osaa mitä haluaa". Yllättävän monipuolinen tutkinto, varsinkin jos on yhtään käsistään kätevä ja valmis oppimaan uutta. Olen akateemisella uralla ja pidän siitä, mutta jos peukaloni sijaitsisi yhtään kauempana kämmenen keskustasta, kouluttautuisin varmaan sähköasentajaksi.

      Keskituntipalkkaa ei kannata liikoja katsella, riippuu ihan siitä, mitä osaa ja mitä on valmis tekemään. Kannattaa miettiä sitäkin, että sähkön merkitys yhteiskunnassa tuskin vähenee, joten tulevaisuudessa saattaa ilmaantua kovinkin mielenkiintoisia työ- ja jatkokoulutuspaikkoja.

      Vanha keskustelu, ikuisesti ajankohtainen aihe. toivottavasti aloittaja ilmestyy joskus paikalle kertomaan kuulumisiaan.

      • Anonyymi

        Paljon kilpailti sököreitö on liikaa ja kybiä miehiä lian vähän

        Mmj asentajii liikaa


    • Anonyymi

      Voisiko joku kertoa vuoden 2024 sähkötöistä. Riittäkö töitä hyvin, minkälaista työ on, onko työteko mukavaa, onko hyvä palkka. Ja minkälaista on opiseklla sähköala.
      Kohta yhteishaku ja sähköala kiinnostais

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      53
      5098
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3347
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1482
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      182
      1317
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      76
      1016
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      918
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      867
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      816
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      758
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      717
    Aihe