Sanokoot turvallisuusvouhottajat mitä tahansa, niin väitän vastaan, eli mielestäni etuvetoisen auton talviajettavuudessa kaupunkinopeuksissa tärkeä varavaruste on käsijarru. Sillä voi lievittää mahdollista etupään puskemista ja kääntää tarvittaessa auto kätevästi liukkaalla pinnalla kapealla kadulla ympäri.
Kysynkin, että miten uusi Ave käyttäytyy sähköisen käsijarrunappulan suhteen? Voiko sillä tehdä kässärikäännöstä tai hivenen avittaa ajolinjaa puskemistilanteessa, vai ei? Onko takajarrujen luona erilliset sähkömoottorit/moottori käsijarrumekanismissa, vai miten se toimii?
Kiitos tiedosta! On nimittäin uusi Avensis tilauksessa ja tuota ei tullut kokeiltua koeajolla...
Sähköinen käsijarru?
51
9011
Vastaukset
- KiKi.
ELi käsijarrussa on perkeleen jäykkä jousi, joka painaa jarruja kiinni, ja kun käsijarru vapautetaan, niin moottori vetää tuon jousen sisälle, ja lukitussalpa lukitsee sen auki asentoon.
Kun käsijarru kytketään päälle, niin tuo vapautuslpa aukeaa, ja jousi työntää käsijarrun kiinni, näinollen käsijarrun saa "päälle" vaikka akku/sähköt olisi aivan finaalissa, koska lukituksen avaus ei paljoa sähköä vaadi, mutta käsijarrun pois päältä vetäminen vaatiikiin jo vähän enemmän.
Ja, ei et voi tehdä käsijarrukäännäksiä, sillä jos yrität kytkeä käsijarrun auton liikkuessa, kuuluu vain "piip piip" eikä mitään tapahdu.
Mutta ajohallinta sitten hoitaa ne korjausjarrukset yms. - nipponisti
leikkiminen sikseen, kässärikäännösten tekeminen ei kuulu liikenteeseen, kokemuksella, yksi taka-akseli on tullut nuoruudessa kolhittua mutkalle kässärikäännöksen kanssa...;-)
- ESP....
Lieneekö väliä, kun perinteisenkään kässärin (esim. Ave II) kanssa et voi enää kikkailla tai heittää autoa "ympäri", kun ESP alkaa toimimaan kun menet sitä kässäriä tarjoamaan ja se käännös tökkää hyvin nopeasti...
Mikäli yrittää ilman ESPtä olevalla autolla kikkailla kässärillä rallityyliin, niin sekään ei usein toimi, kun etupäässä ei ole pitoa riittävästi, kun ei ole niitä rallipiikkirenkaita.- Maurame
...ei ole vielä sitä avensista mutta nykyisessä jossa esp, onnistuu melkoisen hyvin, ja esp:n saa myös pois päältä siksi aikaa. Ei se esp pysty kaikkea aina korjaamaan, ja se kässärillä avittaminen on oiva keino pienentää kääntösädettä u-käännöksessä talvisella kadulla (toki varmistettu ettei liikennettä lähellä).
Harmi jos uudessa avessa toi etu puuttuu. - onnistu...
Maurame kirjoitti:
...ei ole vielä sitä avensista mutta nykyisessä jossa esp, onnistuu melkoisen hyvin, ja esp:n saa myös pois päältä siksi aikaa. Ei se esp pysty kaikkea aina korjaamaan, ja se kässärillä avittaminen on oiva keino pienentää kääntösädettä u-käännöksessä talvisella kadulla (toki varmistettu ettei liikennettä lähellä).
Harmi jos uudessa avessa toi etu puuttuu.-08 on ESP ja kässärikäännös ei yleensä onnistu, oikein jäisellä alustalla voi onnistua jos auto pyörähtää vaikka etupyörätkin yrittää jarruttaa. Ja nappulalla saa pois vain luistoneston eli TRCn.
- 25
Kyllä Minä saan tehtyä käsijarru käännöksen uudella Avellakin kunhan painaa käsijarru nappulaa tarpeksi pitkään niin takaset lukkiutuvat vauhdissakin.
- Tyrre
On varmaan liian hyvät renkaat ave :ssa ku nykäset käsijarrun niin kyllä ESP ottaa luisun heti haltuun.. Ei siinä paljon autoa pyöräytellä ympäri...
- ex-Kaahari--
nykyisillä esp. ym.... autoilla saamaan vasemman jalan jarrutuksella takapyörät lukkoon. niinku vanhoilla sai perän heittämään kun polki saman aikaan jarrua ja kaasua???
- esp piipittää
ex-Kaahari-- kirjoitti:
nykyisillä esp. ym.... autoilla saamaan vasemman jalan jarrutuksella takapyörät lukkoon. niinku vanhoilla sai perän heittämään kun polki saman aikaan jarrua ja kaasua???
Kokeilin uudella Avensiksella kässäriä tamppautuneella lumipinnalla. Liikkeelle pysäyksistä, noin reilua kävelyvauhtia edeten, sähköinen käsijarrun namiska pohjaan, ratin kääntö reilusti vasemmalle.
Hyvin pyöri farkkuaven perä ympyrää vaikka useamman kierroksen kunnes hellitin kässärinamiskan painamisen. Tietenkin ajonvakautus piipitti ärsyttävällä äänellään, jota eivät saa edes merkkihuollossa deletoitua. Ei seonnut apsit eikä espit kokeilusta
Espin ärsyttävä piipitys saatta äkkinäistä säikäyttää espin aktivoituessa toimintaan. Tosin normaaliajossa esp ei vähällä aktivoidu vaan antaa rauhallisien luistojen oieta itsekseen. Paljossa irtolumessa käännöksissä rattia liian rivakasti kääntäessä saa espin helpoiten kokeiltua.
Sekä espin että sutimiseneston saa päältä ennen liikkeelle lähtöä omasta namiskasta, mutta esp aktivoituu automaattisesti päälle nopeuden noustua muistaakseni yli 40 km/h. - moskovitshi
esp piipittää kirjoitti:
Kokeilin uudella Avensiksella kässäriä tamppautuneella lumipinnalla. Liikkeelle pysäyksistä, noin reilua kävelyvauhtia edeten, sähköinen käsijarrun namiska pohjaan, ratin kääntö reilusti vasemmalle.
Hyvin pyöri farkkuaven perä ympyrää vaikka useamman kierroksen kunnes hellitin kässärinamiskan painamisen. Tietenkin ajonvakautus piipitti ärsyttävällä äänellään, jota eivät saa edes merkkihuollossa deletoitua. Ei seonnut apsit eikä espit kokeilusta
Espin ärsyttävä piipitys saatta äkkinäistä säikäyttää espin aktivoituessa toimintaan. Tosin normaaliajossa esp ei vähällä aktivoidu vaan antaa rauhallisien luistojen oieta itsekseen. Paljossa irtolumessa käännöksissä rattia liian rivakasti kääntäessä saa espin helpoiten kokeiltua.
Sekä espin että sutimiseneston saa päältä ennen liikkeelle lähtöä omasta namiskasta, mutta esp aktivoituu automaattisesti päälle nopeuden noustua muistaakseni yli 40 km/h.Ei juma! Siis avessakin se Corollan piipitys esp:n toimiessa?? Itselle tulossa uusi Aven ja en tiennyt että siinäkin se vittumainen piipitys! Ja ei saa siis äänettömäksi?
- adisa
Jos se tojon käsijarru vain toimisi...
- 6+13
moskovitshi kirjoitti:
Ei juma! Siis avessakin se Corollan piipitys esp:n toimiessa?? Itselle tulossa uusi Aven ja en tiennyt että siinäkin se vittumainen piipitys! Ja ei saa siis äänettömäksi?
T25 Avessa eli II-mallin avessa (ainakaan facelift vm. 2006 ->) ei kuulu mitään piipitystä esp:in aktivoituessa... Ainoat äänet mitä kuuluu, ns. rutinat, kun jarrut ottavat kiinni...
- jarrut paskana
6+13 kirjoitti:
T25 Avessa eli II-mallin avessa (ainakaan facelift vm. 2006 ->) ei kuulu mitään piipitystä esp:in aktivoituessa... Ainoat äänet mitä kuuluu, ns. rutinat, kun jarrut ottavat kiinni...
Kakkos-Aven käsijarru on paska, täysi velppu. Nousee käsinojaan saakka ja siitä huolimatta auto liukuu mäkeä alas. Jokin mennyt sunnitteluosastolla pieleen. Huollossa sanovat, että niin pitäkin olla. carinoisa ja Ave1:ssa jarru toimi aina ilman pienintäkään moitetta. Toyota matkinut kaikessa GM:'ää. Mitään sen idioottimaisempaa ei Tojo olisi voinut tehdä. Syy: Tojo palkannut tehtaat täyteen kusipäitä, lapsellisia pikkukakaroita autoja sunnittelemana ja tekemään. Kolomos-Avekin kakaroiden tekele. Eihän siihen pääse edes istumaan kolhimatta kalloaan karmeihin. Passattiin pääsee.
- 20+6
jarrut paskana kirjoitti:
Kakkos-Aven käsijarru on paska, täysi velppu. Nousee käsinojaan saakka ja siitä huolimatta auto liukuu mäkeä alas. Jokin mennyt sunnitteluosastolla pieleen. Huollossa sanovat, että niin pitäkin olla. carinoisa ja Ave1:ssa jarru toimi aina ilman pienintäkään moitetta. Toyota matkinut kaikessa GM:'ää. Mitään sen idioottimaisempaa ei Tojo olisi voinut tehdä. Syy: Tojo palkannut tehtaat täyteen kusipäitä, lapsellisia pikkukakaroita autoja sunnittelemana ja tekemään. Kolomos-Avekin kakaroiden tekele. Eihän siihen pääse edes istumaan kolhimatta kalloaan karmeihin. Passattiin pääsee.
Käsijarrun vipu ei nouse avessani käsinojaan asti ja jarru pitää eli auto ei liu´u mäessä mihinkään käsijarrun ollessa päällä...
- Joopajoopa
esp piipittää kirjoitti:
Kokeilin uudella Avensiksella kässäriä tamppautuneella lumipinnalla. Liikkeelle pysäyksistä, noin reilua kävelyvauhtia edeten, sähköinen käsijarrun namiska pohjaan, ratin kääntö reilusti vasemmalle.
Hyvin pyöri farkkuaven perä ympyrää vaikka useamman kierroksen kunnes hellitin kässärinamiskan painamisen. Tietenkin ajonvakautus piipitti ärsyttävällä äänellään, jota eivät saa edes merkkihuollossa deletoitua. Ei seonnut apsit eikä espit kokeilusta
Espin ärsyttävä piipitys saatta äkkinäistä säikäyttää espin aktivoituessa toimintaan. Tosin normaaliajossa esp ei vähällä aktivoidu vaan antaa rauhallisien luistojen oieta itsekseen. Paljossa irtolumessa käännöksissä rattia liian rivakasti kääntäessä saa espin helpoiten kokeiltua.
Sekä espin että sutimiseneston saa päältä ennen liikkeelle lähtöä omasta namiskasta, mutta esp aktivoituu automaattisesti päälle nopeuden noustua muistaakseni yli 40 km/h.Varmaan pyörii kävelyvauhdista ja useamman kierroksen. Eräät ne tekee käsijarrukäännöksiä ilmeisesti unissaan =))
On muuten normaalioloissa mahdoton tehtävä ESP:llä varustetulla autolla. Meneehän se vauhdissa ympäri kun runnoo mutta normaali käsijarrukäännös jää haaveeksi. - sitä vähän
jarrut paskana kirjoitti:
Kakkos-Aven käsijarru on paska, täysi velppu. Nousee käsinojaan saakka ja siitä huolimatta auto liukuu mäkeä alas. Jokin mennyt sunnitteluosastolla pieleen. Huollossa sanovat, että niin pitäkin olla. carinoisa ja Ave1:ssa jarru toimi aina ilman pienintäkään moitetta. Toyota matkinut kaikessa GM:'ää. Mitään sen idioottimaisempaa ei Tojo olisi voinut tehdä. Syy: Tojo palkannut tehtaat täyteen kusipäitä, lapsellisia pikkukakaroita autoja sunnittelemana ja tekemään. Kolomos-Avekin kakaroiden tekele. Eihän siihen pääse edes istumaan kolhimatta kalloaan karmeihin. Passattiin pääsee.
Kässäri kaipaa säätöä, vie huoltoon...
- T25
6+13 kirjoitti:
T25 Avessa eli II-mallin avessa (ainakaan facelift vm. 2006 ->) ei kuulu mitään piipitystä esp:in aktivoituessa... Ainoat äänet mitä kuuluu, ns. rutinat, kun jarrut ottavat kiinni...
T25/Ave 2 facelift, ESP ei normaalisti pidä piipitystä jos se sekoaa kuljettajan tehtäviin, mutta jos tarjoaa esim. sitä kässäriä, niin johan piippaa... en tiedä hälyttääkö siitä kun pyörät lukossa vaikka kuljettaja ei paina jarrupoljinta vai onko se jokin herätyspiippi grande catastrofe tilanteesta...
- bugimikäbugi
ex-Kaahari-- kirjoitti:
nykyisillä esp. ym.... autoilla saamaan vasemman jalan jarrutuksella takapyörät lukkoon. niinku vanhoilla sai perän heittämään kun polki saman aikaan jarrua ja kaasua???
Eiköhän uudemmissa Toyotissa ole tuo bugi jo korjattu, ja jarrun painaminen ottaa tehot pois vedosta. Joten turhaan sitä kaasua polkea. Muissahan tuo ominaisuus oli jo ennen USA:n episodeja.
- avuttomia
Nyt on uusi aika ja uudet kujeet. Luistonestollisella autolla toimii tehostettu kääntyminen aivan toisella tavalla.
Luistonestoa voi käyttää jopa apuna käännöksen tehostamisessa.
Käännä rattia kadunkulmassa vähän "yli" ja polkaise kaasua. Luistonesto estää sutimisen ja siitä johtuvan puskemisen. Samalla ylimääräinen ratin kääntäminen jarruttaa kaarteen sisäpuolista takapyörää, jolloin auto kääntyy enemmän, kuin pelkällä ratin kääntelyllä.
Eihän se "kässäriä" vastaa, mutta auto on koko ajan täysin hallussa. - wq
"Sanokoot turvallisuusvouhottajat "
kun sain sanoa, useimmiten kaikille onnistuu 99 % jutuista, mutta se 1 % ei onnistukaan,
siksi en suosittele mainitsisi juttuja,
olen nähnyt monen isonkin ihmisen menettävän malttinsa, - ovat poikasten
juttu!
- kässärikäännös
niistä poikasista kasvaa tulevaisuuden rallikuskeja jos eivät pääse opettelemaa kässärikäännöstä Isänsä autolla?
- poikasten juttu!
kässärikäännös kirjoitti:
niistä poikasista kasvaa tulevaisuuden rallikuskeja jos eivät pääse opettelemaa kässärikäännöstä Isänsä autolla?
Kaikista poikasista ei tule rallikuskeja!
- Jotkut_pysyvät
poikasten juttu! kirjoitti:
Kaikista poikasista ei tule rallikuskeja!
ikuisina mopopoikina kuten palstan Helkama Raisulla ajeleva trollipoju. Euroshopperin voimalla aamusta iltaan on pojun tunnuslause. Eikä sillä tarkoiteta moottoripyörää.
- GrandEspace_IV
Voi pojat! Minulla on jo vuosia ollut elektroninen seisontajarru autossani - Toyota vasta nyt huomasi laittaa sen uuteen Aveen:-) Renault pani ko. laitteen varusteeksi jo useaan automalliin heti 2000-luvun ensimmäisinä vuosina. Ja hyvin pelaa - selainen täytyy olla seuraavassakin autossa!
Ja ihan sama koskee handsfree-avainta. Toyota on "löytänyt" tämänkin varusteen vasta viime vuosina. Noh, korelaisissa näitä varusteita ei ole vieläkään.- 8kahdeksas
-09 Avekissa oli jo sähkönen käsijarru, ja toimi moitteetomasti. Ja oli myös handsfree
- Shalala
Ostin auton jossa sähköinen käsijarru. On se sen verran hankala ja monimutkainen, että jätän käyttämättä ja seuraavassa autossani on takuulla tavallinen käsijarru.
- mahtaviaNämäTojoSedät
Onhan se todella vaikeaa käyttää sähköistä namiskuukkelia, osaatko käyttää niitä muita vastaavia näpyköitä autossasi.
- Osaatko
mahtaviaNämäTojoSedät kirjoitti:
Onhan se todella vaikeaa käyttää sähköistä namiskuukkelia, osaatko käyttää niitä muita vastaavia näpyköitä autossasi.
trollipoju käyttää sitä pientä näppylää housuissasi kun et malta poistua tietokoneelta koko päivänä. Tytöt sen sinulle varmaan opettaisivat jos et ole sellainen tyypillinen pitsan ja colan voimalla toimiva läski jonka niska on nitkahtanut eteenpäin ruudun tuijottamisesta lihasten ja liikunnan puuttuessa. Sinunlaisesi surkimukset tiedetään ja tunnetaan joten hopihopi ulos ja lenkille, hiihtämään, kuntosalille tai vaikka uimaan. Jospa pääsikin selvenisi siinä samalla. Tarvetta korjaussarjalle olisi sekä fyysisellä että etenkin psyykkisellä puolella.
- Klose
En ole koskaan oppinut minäkään käyttämään sähkökässäriä, enkä näin neljän vuoden jälkeen kehtaa enää kysyäkään, joten jätän käyttämättä ja hyvin olen tullut toimeen.
- Kässäri
Joo Aven kässäri(sähköinen)on hankala käyttää,Nappi on aivan väärässä paikassa.Neljävuotta yritin totutella.Uudessa kärryssä onneksi periteinen(Rav4)
- ennakkoasenneTeronTaakka
Vanhus ei opi uusia asioita helposti. Osaatko käyttää kahvinkeitintä vai vieläkö menee ihan pannulla keittäminen, laitatko suolaa sekaan?
- Täysi.turhake
ennakkoasenneTeronTaakka kirjoitti:
Vanhus ei opi uusia asioita helposti. Osaatko käyttää kahvinkeitintä vai vieläkö menee ihan pannulla keittäminen, laitatko suolaa sekaan?
Sähköinen käsijarru on aivan perseestä automerkistä riippumatta. Kysymyksen voisi asettaa niinkin että, mitä hyötyä tai iloa siitä on? Neljä vuotta olen yrittänyt totuutella moiseeen turhaan härpkkeeseen. Ensimmäistäkään hyvää ominaisuutta en ole vielä löytänyt.
- hyväseon
Minulla tuo sähköinen kässäri toimii loistavasti. Kun auton sammuttaa, se menee päälle automaattisesti. Kun lähtee ajamaan, sen voi napsauttaa pois päältä hyvällä paikalla olevasta napista, tai vain lähteä ajamaan. Jarru vapautuu myös automaattisesti. Saahan sen myös toimimaan aina vain manuaalisesti asettamalla valikosta. Auto ei tosin ole Toyota.
- Åkeshov
hyväseon kirjoitti:
Minulla tuo sähköinen kässäri toimii loistavasti. Kun auton sammuttaa, se menee päälle automaattisesti. Kun lähtee ajamaan, sen voi napsauttaa pois päältä hyvällä paikalla olevasta napista, tai vain lähteä ajamaan. Jarru vapautuu myös automaattisesti. Saahan sen myös toimimaan aina vain manuaalisesti asettamalla valikosta. Auto ei tosin ole Toyota.
Sehän käy niin näppärästi, että kateeksi käy. Minun taas täytyy polkaista jarru kovaa pohjaan ja sitten painaa jotakin, en muista. On se joskus toiminut, mutta aina olen joutunut ottamaan manuaalin esiin ja yrittää lukaista siitä neuvoa, mutta vaihtelevalla menestyksellä, sen takia ei enää ikinä sähköistä käsijarrua. Sanotaanhan, että käsijarru yleensäkin on vain katsastusmiestä varten.
- Groshian
Minä olen suht nuori 24v. vielä, enkä minäkään, lukuisista neuvoista huolimatta saa kässäriä päälle, joten jätän myös käyttämättä, pääse helpommalla. Muutenkin mielestäni vähän turha kapistus.
- Drushba
Herää kysymys, että mitä käsijarrulla tekee, koska se on hankala ja talvella saattaa jäätyä.
- Lyhytkinkokemusko
Niin, samalla tapaa se perinteinen käsijarru voi jäätyä, vaikka olisi rumpujarrut vielä.
- corolla_pappa
Tämähän pätee koko tollolootaan: kestää se, kun ei käytä. Seisottaa vaan tallissa, kuten corollapapoilla on tapana.
Paitsi että käsijarruhan jumii just siitä syystä, ettei sitä käytetä. Tosin tojossa se kyllä jäätyy, vaikka päivittäin käyttäisi... mutta tojoa ei olekaan käytettäväksi tarkoitettu.
- Caramba
Ilman manuaalia en saa sitä päälle ja senkin kanssa vaihtelevalla menestyksellä. Sanotaanhan, että käsijarru yleensäkin on vain katstusmiestä varten, joten en käytä.
- OllosSamba
Ilman manuaalia..., toisille on vaan liian vaikeeta jos painamalla napista jokin menee päälle ja samasta napista vetämällä se lähtee pois päältä. Ja tuoreemmassa sekin hoituu automaattisesti. Automaatin pois/päälle kytkentä lienee sitten jo rakettitiedettä?
Tarvehan riippuu olosuhteista, jos pysäköi aina liki tasaiselle ja hiekkaparkkeihin, niin siinähän se pysyy vaihteenkin varassa, jos asfalttia ja mäkeä, niin pakkohan sitä kässäriä on käyttää.
- Vouhottajakohan
Minulla on ollut ajokortti yli 46 vuotta ja sen A BE CE -versiokin yli 43 vuotta.
Viime kässärikäännöksestäni lienee yli 20 vuotta. Sellaisen varsinaista tarvetta en tunnista – lienenkö koskaan tunnistanutkaan.
Nykyisen autoni seisontajarru menee päälle pikku hipaisusta vaihteenvalitsimeen, joka sijaitsee ohjauspylvään viiksessä oikealla. Autoni ei ole etuvetoinen eikä se ole Toyota. - Åstorp
Mitäpä tuosta sen enempi, minä laitan P vaihteen päälle, oli tasa tai mäki enkä ole koskaan pulaan joutunut.
- MäkiJaMäki
Ei taida kaikissa mäki paikoissa riittää...
- Zeppost
MäkiJaMäki kirjoitti:
Ei taida kaikissa mäki paikoissa riittää...
On ainakin toistaiseksi riittänyt.
- Drastuitje30
Minulla ompi Volvo automaatti D3 vm. 2011 ja siinä on aika monimutkainen automaattikäsijarru, jota en ole arvannut käyttää. Mikäli joillakin on tällaisesta vehkeestä tietoa, niin kertokaa ihmeessä.
- Ajatmuuttuvat
Minulla on ollut nykyinen Avensis kuusi vuotta ja siinä on sähköinen käsijarru. Nappia painamalla päälle ja samasta napista pois tai liikkeelle lähtiessä menee pois päältä. Mikä sen yksinkertaisempaa?
Kässärikäännökset ovat poikasten hommaa... - Ilvo
Hieno juttu, mutta ainakin Volvossani pitää painaa jarrupoljinta lujaa ja sitten painaa jotakin nappulaa, joskus onnistuu, yleensä ei.
- aikuinen-mies
Onkohan tämmöinen keskusteu tämmöisestä asiasta ihan varteen otettavien aikuisten juttua vai "märkäkorvatko " huulta heittelee lapsellisuttaan kun ymmärrys on viellä hakusessa.
- Rallikuksi
Hommasin usimman Toyotan äskettäin.
Minulla ainakin kun jos aion kääntyä mutkassa, niin siinä on kääntyvät etupyörät. Kun rattia kääntää, niin etupyörät kääntyvät ja nokka menee sinne minne etupyörät osoittavat. Ei siinä käsijarrua tarvita.- AikaanKivikausi
Kässärikikkailut ja vasemman jalan jarrutukset eivät toimi tavallisessa autossa, rallinastoilla, tasauspyörästön lukolla, pedalboxilla (jarrutasapainonsäädin) ja turvatoiminnot poistettuna pystyy kikkailemaan. Vanhalla etuvetoisella sai tehtyä U-käännöksen, mutta muutoin lähti puskemaan, jos kässärillä jotain yritti.
Aloittaja elää jotain kajakkikaksikko 96 aikaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos yhdistät nimikirjaimet
Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne1117181Mies vinkkinä sulle
Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista594777- 954731
Kyllä se taitaa olla nyt näin
Minusta tuntuu et joku lyö nyt kapuloita rattaisiin että meidän välit menisi lopullisesti. Sinä halusit että tämä menee493899- 513838
- 2173807
Odotan että sanot
Sitten siinä että haluaisit vielä jutella kahdestaan kanssani ja sitten kerrot hellästi että sinulla on ollut vaikea san263383- 512741
- 382721
- 392317