Unimäärä

epileptikko

Paljonko pitää unta saada joka yö, että olisi tarpeeksi? Paljonko nukutte keskimäärin yössä. Itselläni tuntuu että mikään ei ole riittävästi ja unen pitää olla todella hyvälaatuista (ei katkonaista ja mielellään hyvistä aiheista). Itselläni n. 8h unta tuntuu riittävän, mutta jos tästä jää vajaaksi ja useampana yönä niin kohtausherkkyys kasvaa melko paljon. Ennen epiä unen tarve oli huomattavasti pienempi. Oletteko huomanneet samaa? Mistäköhän tämä voisi johtua?
Työpäivän jälkeen kun sohvan näkeekin niin alkaa väsyttämään aivan tajuttomasti.
Neurotolia menee n. 450mg /vrk.

10

544

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • uneliaskas

8 tuntia täytyy minunkin saada vähintään nukuttua ja unen täytyy olla syvää. Mielellään nukun enemmän, 10 tuntia maksimissa. Jos unet ovat katkonaisia tai en joskus vaan nukahda, alan saamaan selviä oireita seuraavana päivänä. Viikonloppuna juhliminen tuntuu myös heti olotilassa. Itseasiassa nyt juuri minulla on sellainen olo, että kohtaus voi tulla, koska unet ovat olleet muutaman päivän putkeen huonoja =(

• väsyttävä.

Muistan kokemuksesta, että Neurotol oli väsyttävä minullakin. Kahden maissa koulussa rupesi silmä painamaan, vaikka olin nukkunut 10-12 tuntia. Vaihdettiin Tegretoliin, niin väsymys vähentyi, mutta ei ole koskaan loppunut kokonaan.

Nykyään Trileptalilla riittää 6 tunnin yöt, mutta on ikääkin enemmän kuin tuolloin lapsuudessa.

• eräs gaijin

Kuten muillakin, vaadin 8-9 tuntia ollakseni hyväntuulinen. Uneni on lähes poikkeuksetta "hyvää" (ehkä kiitos lääkityksen) mutta toisinaan saattaa tulla noita katkonaisia öitä ja sitähän on pyörtymisen partaalla seuraavan puoli päivää ja lihakset tuntuvat saavan lieviä säkäreitä. Sairastumisen alkuvuosina vaadin vielä enemmän unta, 10 oli silloin sopiva. Sittemmin viimeisen parin vuoden aikana olen tasaantunut tuohon reiluun kahdeksaan. Kuitenkin, paljon enemmän kuin ennen sairastumista. Toisaalta näen siinä positiivisiakin puolia, elimistö lepää enemmän, iho tykkää, ei väsyneitä silmiä jne.:) Pitäisi varmaan nukkua enemmänkin, koska työviikon jälkeen tuhisen vakiosti kellon ympäri ja viikonloppu pääsee alkamaan vasta la-iltapäivän puolella.

Mistäkö johtuu? Veikkaan lääkitystä ainakin omalla kohdalla. Aamuväsymykseen vaikuttaa mulla myös se, jos iltalääkkeet ottaa liian myöhään. Jos ottaa "oikeaan" aikaa, alkaa silmä vastaavasti luppaamaan joskus turhankin aikaisin nuorelle ihmiselle..siis omasta mielestä. Tähän liittyy myös se, että jos yritän katsella makuuasennosta telkkaa, nukahdan aina loppua näkemättä, n. 15 min on tuo viiveaika..sitten sitä herää yöllä siihen, että jotain muuta sieltä tulee enkä tunnu ikinä oppivan. (Tällaistakaan ei ennen sairastumista ollut vaan katsoin telkkaa juuri niin pitkään kuin olin päättänyt ja sitten kärsi lyhyistä unista.)

• tarvitaan täälläkin.

Nukun vähintään 9h yössä, uneni on huonolaatuista ja katkonaista. Huonoon laatuun vaikuttanee työstressi, vakava masennus ja vessassa ramppaaminen. Unet ovat mielenkiintoisia, niistä saisi mahtavan elokuvan! Seuraavana yönä on "pakko" nukkua sitten enemmän, usein pilkin telkan edessä jo alkuillasta.

Jos nukun vähemmän kuin 9h, olo on kuin krapulassa työteho lähellä nollaa, huimaa ja silmät ei toimi. Lääkitys on 200mg vuorokaudessa Lamotriginia. Olen ottanut tabletit yhdellä kertaa aamulla (että muistan ottaa ne!). Lamotrigin ei minusta enää väsytä niin paljoa, eli harvemmin nukahtelen töissä (kurjaa herätä näppiksen kuva otsassa ;-)).

Varsinaisia epikohtauksia en ole käsittääkseni unettomuuden takia saannut.

• Unen tarvehan on jokaisella terveelläkin ihmisellä hyvin vaihteleva. Seitsemästä yhdeksään tuntiin varmaan sellainen normaali vaihtelu tuntimäärään unta per yö. Itse nukun enemmän. Yleensä noin 11 tuntia mutta uneni on vähän katkonaista eli herään yleensä kerran yössä ja valvon jonkin aikaa. Onneksi en joka yö sentään. Tätä on jatkunut tätä yöheräilyä ihan nuoresta asti joten se ei ole sairauden aikaan saamaa. Lääkitys kyllä väsyttää joten selkeästi tarvitsen ainakin tunnin enemmän unta yötä kohden ellen kaksikin kuin aikaisemmin. Ai niin ja minulla on lääkityksenä Neurotol Slow 700 mg per vrk ja keppra 1000 mg. Hyviä öitä. MLL

• omituinen hyypiö

nukun 7-8h ja aika useasti ovat katkonaisia. Jos nukun liian paljon olen ihan kuoleman väsynyt herätessä ja se altistaa kohtauksille..

• Peeth.

8h unta on minullakin minimi. Nukun aina todella sikeästi, joten laadun suhteen ei ole ollut ongelmia. 6h unet ei vielä kohtauksia aiheuta, mutta huomaan olevani aivan muissa maailmoissa ja keskittymiskykyni on tipotiessään. Myös pieni hermostuminen (joka usein tulee ennen kohtausta) aiheutuu.
      Väsymys on myös sitä luokkaa että töiden teosta ei meinaa tulla mitään (minulla Neurotol Slow 450 450)

• ......

Keppran ja Trileptalin kanssa oisin voinut nukkua koko ajan. Lamictalin kanssa alkanu tulee "ongelmia". Olen työpäivän jälkeen tosi väsynyt, mut ei passaa päiväunia ottaa, koska sitte karkaa yöunet ja jos ja kun menen 5-6 tunnin unilla töihin olen aivan sekaisin. Välillä tulee semmosia kuin heräisin unesta, en usko, että kyseessä olisi poissaolokohtaus. Samalla tulee pelko, että tuleekohan kohtaus heikon olon vuoksi, ja tämä ajatus taas aiheuttaa jonkinlaista paniikkia. Ennen myös unet olivat katkottomia, mutta nykyää katkollisia. En tiedä johtuuko lääkkestä vai mistä. Lamictalissahan on jotain "piristävää" ainetta, mutta annos on 50 50mg eli kaikista pienin mitä epilepsiaan määrätään.

• mies...

Mulla on tarkka raja 7 tuntia 40 minuuttia hyvää unta. Jos menee tämän alle, olen tooodella väsynyt. Isoin ongelma on vaimo, joka ei tule koskaan ymmärtämään etten väsyneenä oikein kykene mihinkään. Tämä on ikuinen riidanaihe.

Töihin pitää herätä klo 5 eli aikaisin pitää mennä nukkumaan.

Nyt on ollut sellainen ongelma syksystä asti, että sammun kuin saunan lyhty klo 21.30, mutta herään joka aamu klo 3 - 3.30. Sitten pyöriskelen viiteen asti ja nousen. Aamu menee juuri ja juuri, mutta yhdeksän aikoihin alkaa kyllä väsyttää ja iltapäivä on pelkkää taistelua.

• nainen . . .

Meillä on sama ongelma. Tuntuu, että se kuuluu Trileptalin säännöllisiin sivuvaikutuksiin. Herään klo 02-03, enkä saa enää unta. Valmistajan ohjeissa mainitaan kohdassa "Muut haittavaikutukset: kerro lääkärillenäistä haittavaikutuksista mahdollisimman pian.Yleiset (1-9,9 %) mm. masentuneisuus ja ahdistuneisuus", jotka tietääkseni vaikuttavat myös uneen. En ole asiantuntija. Mieti muita sivuvaikutuksia valmistajan ohjeista ja toimi sen mukaan.

Minulla ongelma on ollut reilun vuoden. Hyödynnän päiväunia, jos päivän ohjelma sallii.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Upea peppuisella naisella

Upea peppuisella naisella on upea peppu.
      Ikävä
      85
      6294
    2. Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta

Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t
      Tornio ja Haaparanta
      30
      3783
    3. törniöläiset kaaharit haaparannassa

isäpapan autolla kaahatta 270 km/h metsään https://www.lapinkansa.fi/nsd-kaksi-suomalaista-kuoli-kolarissa-haaparannall/
      Tornio ja Haaparanta
      28
      3140
    4. Sitä saa mitä tilaa Perussuomalaiset!

https://yle.fi/a/74-20160212 SDP:n kannatus se vain nousee ja Keskusta on kolmantena. Kokoomus saanut pienen osan persu
      Maailman menoa
      369
      1696
    5. Mihin se sysipska hävisi?

Katso Frida Kahlo elämäkerta ja opi.
      Ikävä
      33
      1388
    6. Upea peppuisella miehellä

Upea peppuisella miehellä on upea peppu.
      Ikävä
      27
      1330
    7. Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän

Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi
      Maailman menoa
      46
      949
    8. Anteeksi kulta

En oo jaksanut pahemmin kirjoitella, kun oo ollut tosi väsynyt. Mut ikävä on mieletön ja haluisin kuiskata korvaasi, hyv
      Ikävä
      11
      946
    9. Perttu Sirviö laukoo täydestä tuutista - Farmi Suomi -kisaajista kovaa tekstiä "Pari mätää munaa..."

Ohhoh, Farmilla tunteet alkaa käydä kuumana, kun julkkiksia tippuu jaksosta toiseen! Varo sisältöpaljastuksia: https:
      Tv-sarjat
      11
      870
    10. Tykkään susta todella

Paljon. Olet ihana ❤️
      Ikävä
      42
      849
    Aihe