Rotikka ulkona ?

08rottikka

Onko kellään kokemuksia rotikan pitämisestä ulkona häkissä ja lämmitetyssä kopissa. Nyt on vaihtoehtoina joko luopuminen tai ulkoruokinta.

7

580

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Rotikka ei minun kokemukseni mukaan ihan pelkästään ulkokoiraksi sovi. Tokihan se kasvattaa alusvillan, mutta ei sitä ulkohäkkikoiraksi ole nykyään jalostettu. Kun koira on jo tottunut asumaan sisällä, niin saattaa olla suuria vaikeuksia se ulkokoppiin ja -häkkiin opettaa. Häkkikoirana se saattaa todella turhautua ja olla onneton. Häkkikoira tarvitsee myös sitten todella paljon virikkeitä ja aktivointia: ulkoilua, treeniä jne. Pelkkä häkissä asuminen ei ole roton elämää, se tulee "hulluksi". Roton on kuitenkin palvelus- JA seurakoira.

      Onko kotona siis allergiaa/astmaa? Valitettavasti silloin pelkkä koiran siirtäminen ulos ei ehkä edes riitä. Esim. edelleen sinä silloin tuot koiran hilsettä mukanasi vaatteissasi jne. sisälle.

      Näkemykseni on se, että jos nuo ovat vaihtoehdot, niin etsi uusi, hyvä koti. Ota yhteys SRYn pentuvälittäjään, hän saattaa tietää kodin jo vanhemmallekin rotolle, samoin kasvattajalle kannattaa ilmoittaa, hänellä saattaa olla tiedossa sopiva koti. Myös rotikka-harrastajille kannattaa vinkata, jos siis käyt treenaamassa, sielläkin sana kulkee.

      • joikoiloi

        Rottweiler ei ola laisinkaan mikään häkkikoira.

        Uuden kodinkin löytäminen aikuiselle rotikalle voi olla vaikeaa, sillä jo nyt kodittomia koiria on Suomessa ja kaikkialla maailmassa huurmykke.

        Tilanne on hankala, minä suosittelisin siedätyshoitoa. Ainakin se on tepsinyt jo parille tutulleni: ei pidä antaa periksi niin aikaisin:-)

        Mikäli kyseessä allergia edes sattuu olemaan..?


      • joikoiloi kirjoitti:

        Rottweiler ei ola laisinkaan mikään häkkikoira.

        Uuden kodinkin löytäminen aikuiselle rotikalle voi olla vaikeaa, sillä jo nyt kodittomia koiria on Suomessa ja kaikkialla maailmassa huurmykke.

        Tilanne on hankala, minä suosittelisin siedätyshoitoa. Ainakin se on tepsinyt jo parille tutulleni: ei pidä antaa periksi niin aikaisin:-)

        Mikäli kyseessä allergia edes sattuu olemaan..?

        En kyllä lainkaan allekirjoita ajatusta, että aikuiselle rotikalle uuden kodin löytäminen olisi vaikeaa. Olen ollut mukana ja läheltä seurannut lukuisia täysin onnistuneita kodinvaihtoja. Tietenkin JOS kyse on ongelmakoirasta, niin ei sellaista kukaan varmaan haluakaan ja parempi sellainen koira on piikille laittaa. Mutta jos kyseessä on ns. normaali, hyvän peruskoulutuksen saanut koira, niin uusi koti löytyy, kunhan vain etsii.

        Rottweilereiden omalta keskustelufoorumilta löytyy myydään-palsta, jonka kautta moni koira on uuden kodin saanut. Samoin koiran kasvattajien kautta löytynee uusia koteja ja kuten jo mainitsinkin SRYn pentuvälittäjä "välittää" parhaan kykynsä mukaan MYÖS aikusia koiria.


    • Rotikka´05

      Minulla on 5-vuotias rotikka joka kyllä viihtyy "ulkoruokinnassa". Hyvin on viihtynyt häkissä ja lämmitettävässä kopissa. Ja toki paljon lenkkeilytän koiraani ja koirani saa myös olla paljon pihalla vapaana.
      On aina tottakai tervetullut myös sisälle, "ongelmana" vaan on että ei mielellän tule , viihtyy niin hyvin ulkona.
      Toivottavasti et joudu luopumaan omastasi!!

      • 08rotikka

        Kiitos tämä helpotti kyllä oloa. Koko viikon ollut kamala olo kun katsellut koiraa ja miettinyt kuinka toimia. Onko teillä isokin häkki ? Näköyhteys kai on taloon tai ainakin itse sen niin ajattelin suunnitella. Ja onhan tyttö nytkin aina irrallaan ulkona. Ja löytyihän naapurikylästäkin kyllä rotikkauros joka asuu ulkona.

        Kiitos.


      • R
        08rotikka kirjoitti:

        Kiitos tämä helpotti kyllä oloa. Koko viikon ollut kamala olo kun katsellut koiraa ja miettinyt kuinka toimia. Onko teillä isokin häkki ? Näköyhteys kai on taloon tai ainakin itse sen niin ajattelin suunnitella. Ja onhan tyttö nytkin aina irrallaan ulkona. Ja löytyihän naapurikylästäkin kyllä rotikkauros joka asuu ulkona.

        Kiitos.

        Meillä rotikka tarhassa aina kun ei olla kotona. Lämpökoppi että pärjää näin talvellakin. Hyvin viihtyy siellä (ei hauku) jos ollaan poissa, mutta kun tullaan kotiin haluaa heti sisälle. :)


    • RONI ROTTWEILER

      Jos tarkoitat tuolla häkki sanalla,tarhaa,niin kyllä se siellä viihtyy.Oman koirani isä oli tarhassa lähes aina.viihtyi hyvin,mutta sinne tarhaan ei ollut asiaa.kun omilla perheen jäsenillä.Oli tosi paksu turkkinen koira.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En usko et meistä tulee jotain

      Se ei kuitenkaan estä toivomasta et tulisi. Toivon et voitas suudella ja se sais asioita loksahtamaan paikoilleen. Jutel
      Ikävä
      10
      2910
    2. Kuvaile itseäsi

      Kaivatullesi, niin että hän sinut tunnistaa.
      Ikävä
      115
      2155
    3. Eini paljastaa nuorekkuutensa salaisuuden - Tämä nousee framille: "Se on pakko, että jaksaa!"

      Discokuningatar Eini on täyttänyt upeat 64 vuotta. Lavoilla ja keikoilla nähdään entistä vapautuneempi artisti, joka ei
      Suomalaiset julkkikset
      43
      1574
    4. Huomenta keskipäivää

      Kivaa päivää mukaville ja söpösille. 🐺🫅❤️☕☀️
      Ikävä
      260
      1398
    5. Oletko koskaan katunut kun

      elämäsi tilaisuus jäi käyttämättä? 💔
      Ikävä
      71
      1033
    6. Olen J-mies

      Jos kerrot sukunimeni alkukirjaimen, ja asuinpaikkakuntani. Lupaan ottaa yhteyttä sinuun.
      Ikävä
      47
      911
    7. Ei sitten, ei olla enää

      Missään tekemisissä. Unohdetaan kaikki myös se että tunsimme. Tätä halusit tämän saat. J miehelle. Rakkaudella vaalea na
      Ikävä
      77
      890
    8. Sinusta näkee että

      Kaipaat paljon.
      Ikävä
      55
      884
    9. Haluaisin ottaa sinut syleilyyni mies

      Olet suloinen...
      Ikävä
      44
      795
    10. Ma 30.9 tosiko tv klo 18 suorana Tikkalanmäeltä

      Virastolta suorana. Äänestyksistä sitten puhutaan illalla ja huomenna, onko kepuvasemmisto kuntalaisten tahdon mukaan to
      Pyhäjärvi
      93
      736
    Aihe