Kuntotarkastusta Kouvolassa

Tietämätön...

Etsimme omakotitaloa avopuolisoni kanssa ja nyt eteen on tullut mielenkiintoa herättävä asunto. Asuntoon ei ole vielä kuntotarkastusta tehty ja haluaisimme mielellään tietää mahd. viat ym. ennen tarjouksen tekemistä. Kyseessä v. 2003 rakennettu, päällepäin todella siisti asunto.Voimmeko sopia kuntotarkastuksen tehtäväksi ennen tarjousta? Ja onko kokemuksia, hyviä/huonoja Kouvolan seudun kuntotarkastajista?? Kuka tarkastuksen maksaa? Edellyttääkö tarkastuksessa mukana oleminen osallistumista kuluihin?

8

4700

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • thors

      No muita sentään että juridisesti tarkastajaa et saa vastuuseen jos jälkeen päin jotain ilmenee.Että otappa simmu kätee ja katso itse.

    • kaupan purkanut

      Katso keskuskauppakamarin hyväksymä tavarantarkastaja. Lausuntonsa on oikeudessa valaehtoinen, joten on edes teoriassa joku vastuu raporteistaan. Tilaaja maksaa. Voitte olla myyjäosapuolen kanssa yhdessä tilaajia. Ei kuntotarkastajan pidäkkään olla juridisesti vastuussa asunnon tai kiinteistön kunnosta, vaan myyjän. Ei noin uudessa kohteessa pintoja rikota, että nähtäisiin rakenteiden sisään, ellei ole painava syy epäillä jotain. Siltä osin laki on selkeä, myyjän vastuut ovat rankat. Tarkastus tuo turvaa myös myyjälle, ostaja ei voi vedota myöhemmin sellaiseen asiaan mikä selviää tarkastusraportista.

    • Pämmy

      Yleensä on tapana, että ostaja tekee tarjouksen ehdolla, että kuntotarkastuksessa ei tule esiin yllättäviä seikkoja kiinteistön kunnossa. Myyjä ja ostaja valitsevat yhdessä kuntotarkastajan ja tilaavat yhdessä kuntotarkastuksen, koska kuntotarkastus palvelee molempien etua. Molempien on nimittäin hyvä olla tarkastuksessa paikalla, jotta he voivat kysyä epäselviä asioita tarkastajalta. Kaikki nämä ovat kuitenkin sopimusasioita, joten tarjoaja ja myyjä voivat vapaasti sopia toteutustavasta.

      Kuka on hyvä ja kuka huono tarkastaja ? Ei taida maallikoista olla sitä arvioimaan. Meille tarkastuksen teki Kymen kiinteistötutkimus ja ihan luotettavalta vaikutti.

      • aloittaja

        Kiitos asiallisista vastauksista! Kuntotarkastaja löytyikin välitysfirman puolesta, ja olemme itse myös tarkastuksessa mukana!


      • Pekka K.
        aloittaja kirjoitti:

        Kiitos asiallisista vastauksista! Kuntotarkastaja löytyikin välitysfirman puolesta, ja olemme itse myös tarkastuksessa mukana!

        http://www.entec.fi/lampokuvaus.html


      • Hometalorasittaahermoja

        Meillä kävi Kymen kiinteistötutkimuksen Halmeaho tekemässä kartoituksen ja kehoitti maalaamaan ikkunan pokat ja mainitsi että talossa on valesokkeli. Nyt n.2 vuotta myöhemmin( ja joissain asioissa edes hieman viisaampana) selvittäessäni talon home/kosteusvauriota kyseinen kuntokartoittaja sanoi että ei voinut kehottaa vilkaisemaan valesokkelin kuntoa koska löydöt olisivat voineet johtaa kauppojen peruuntumiseen...! Keskustelussa kävi myös ilmi että miehellä oli tiedossa että alueella on muissakin taloissa ollut samaisia vaurioita, mutta hänen tuli ilmeisesti ajatella vain kauppojen toteutumista..?

        Kuten sanoin olevani edes hieman viisaampi, niin nyt näen itse jo usein hälyttäviä merkkejä taloissa kävellessäni ohi ja usein olen ihmetellyt miten ei omasta mielestään rakennusalan ammattilainen(kuntokartoittaja) nähnyt näitä merkkejä meidän talossamme, olisiko hänen koulutuksensa ollut kirjekurssimallinen vai oliko tarkastuspäivänä liian tummat aurinkolasit vai "ei kiinnosta, mä oon vaan töissä täällä" ajatus

        Kuntokartoittaminen on omasta mielestäni täysin rahanhukkaa, sillä kuka tahansa saa suorittaa kuntokartoituksen. Jos haluat talosta tietää niin kauppakamarin sivuilta löytyy tarkastajia jotka ovat luotettavampia ja homekoira sekä kosteuskartoittaja ovat hyvä lisä tutkimuksiin. Kaupungin rakennustarkastaja tai asumisterveystarkastaja voivat myös tietää jos alueella on ollut ongelmataloja ja mitä ongelmat ovat olleet(lisäksi ovat ilmaisia ammattilaisia).

        Älä missään nimessä ota välittäjän suosittelemaa tarkastajaa

        Meillä on nyt ollut järjestyksessä kuntokartoitus, homekoira, kosteuskartoitus, tavarantarkastus, asbestikartoitus ja kaupungin tarkastajat. Vinkkinä on hyvä sanoa vielä että koira on lahjomaton ja jos se haistaa jotain niin kannattaa mielummin tutkia ja riskeerata mahdollisesti turha pintaremontti, kuin katsoa ja pahimmassa tapauksessa katua kun terveys on vaarantunut. Meidän tapauksessamme koira ei kyllä huomannut kaikkia vauriopaikkoja koska rakenteet olivat todella tiiviit, mutta koiran merkkaamissa paikoissa oli vaurioita.

        Jos olen uudestaan talokaupoilla niin ensikerralla ottaisin avuksi homekoiran ja tutkisin jokaisen huoneen seinästä käsin laattaan saakka, aukkoihin saa valmiita peitelevyjä ja tarkat tutkimukset ovat myös myyjän etu. Mutta ensikerralla tietäisin jo hieman mitä vaarapaikkoja etsiä. Mikäli myyjä ei suostu tutkimuksiin on syytä epäillä hänellä olevan salaisuuksia

        Suosittelen myös katsomaan hengitysliiton sekä asumisterveysliiton sivut
        hengitysliitto.fi
        asumisterveysliitto.fi


    • KusessaOletJo

      Olet ostamassa hometta mannekylästä....et ole viisas.

    • kylänvaihtaja

      Mitä tarkoitat mannekylällä?
      Minäkin etsin asuntoa Kouvolasta.
      Mutten etsi sieltä vanhoja omakotitaloja.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      108
      2142
    2. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      118
      1640
    3. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      124
      1530
    4. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1347
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      75
      1256
    6. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      68
      1175
    7. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      489
      1167
    8. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      88
      963
    9. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      942
    10. Nämä kaikki alla olevat aloitukset on saman naisen aloituksia

      Kuinka paljon täytyy vintissä viheltää että esiintyy välillä jopa miehenä, ja sitten itse vastailee omiin kysymyksiinsä?
      Ikävä
      138
      886
    Aihe