Eurytmia?

mbnbbn

Mitä se on?

4

902

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 17+2=19

      Googleta.

    • I A O

      Terve.
      Olen aikoinaan käynyt läpi Steiner-koulun 70/80 luvuilla. Tein tutoa eukkaa melkein kaikki nuo vuodet paitsi aivan viimeiset vuodet. Koululla oli siihen aikaan pulaa eurytmiaopettajista.

      Asettamasi ksymys on yksinkertaisuudessaan sekä hyvä ja perusteltu. Eikä niinkään sen takia, ettei täydellisyyttä hipoavia vastauksia löytyisi kilometrikaupalla, vaan sen takia, että ne oppilaat jotka ovat koulun käyneet eivät (yleensä) itsep ysty tähän vastaamaan. Eikö olekin nurinkurista?

      Aine on kansanomaisesti sanottuna tanssin/tai chi'n/ja baletin risteytys (anteeksi antroposofit...). Liikuntakieli on pehmeää - kaunistakin - ja kutsutaan usein "rytmisen liikunnan taidemuodoksi" tai "visuaaliseksi kieleksi". Eurytmia yhdistää siis liikkumisen, musiikin ja eleet, ja harjoitukset toteutetaan joko musiikin säestyksellä tai runojen mukaan (ilman musiikkia).
      Lisäksi on olemassa vielä antroposofinen terapiamuoto "hoitoeurytmia", jonka tarkoitus on tietyillä harjoituksilla vaikuttaa paranaten elimistön erilaisiin häiriötiloihin. Asiaan erikoistunut antroposifine lääkäri määrittelee kunkin taopauksen kohdalla, mitkä harjoitukset vaikuttavat juuri sen oppilaan vaivioihin. Hoitoeyrytmiaa määrätään joskus herkästikin steinerkolun oppilaille, eikä niinkään harvoin meille pojille. Eli lajeja on kolme: tavallinen koulu-eurytmia, näyttämö-eurytmia sekä hoitoeurytmia.

      Silti eurytmian perimmäinen salaisuus jää oppilaille itselleenkin mysteeriksi. Ei sitä ikinä selitetä oppilaille eikä välttämättä niiden vanhemmillekaan, minkä takia tätä eukkaa vuosikaupalla tehdään. Ei sille myöskään itsestään kehity päähän mitään pätevää selitystä. Siihen liittyy aina sellainen mystinen, hieman naurettava ja käsittämätönkin leima. Koulunn ilmpiirissä eurytmian ja eurytmistien ympärillä vallitsee melkein pelottava kunnioitus joka jollakin naurettavalla tavalla muistuttaa papiston valtaa jota vain ei sovi kysenalaistaa...
      Myöhemmin olen yrittänyt otta selvää lukemalla nessitä lukuisa artikkeleita aiheesta, sekä puolesta että vastaan. Olen mm. lukenut että ken ahkerasti harjoittaa eurytmia, voi tulla selvännkijäksi ja saada yhteyttä karmalliseen taustaansa yms. Karma on tärkeä osa antropsofiaa.

      Minun käsitykseni mukaan näyttää siis siltä, että eurytmia on antroposofeille paljon laajeempi 'työkalu' kuin mitä steienrkoulun oppilaille ja niiden vanhemmille (ei vihkiytyneille) voi (tai saa!) ikinä viestiä. Se on jonkinlainen riittiin verrattva "pyhä harjoitusmuoto" jonka avulla voi saavuttaa tiettyjä sielullisia kehitystasoja.

      Ei ihme sitten, että pieni oppilas huiskii eurytmiakaavussaan, kuparisauvat heiluttaen, otsa hiessä, luokalta toislelle, tietämättä koskaan "miksi". Hänen vanhemmiltaankaan ei yleensä voi kysyä vastausta (ellei ne satu olemaan asiaan vihkiytyneitä antropsofeja) eikä opettajatkaan vastaa kysymykseen ymmärettäväälä kilellä, vaikka sitä heille esittäisi. Olen kokeillut. Vastaus on niin yli käenpesän lentävää ainesta, että swahili kuulostaa siihen verrattuna jopa selkokieleltä ;-)

      Miehenä olen siottemmin voittanut syvälle pinttyneen negatiivisuuteni eurytmiaa kohtaan (ja varmasti myös pelkoni sitä kohtaan - niihin en tässä vastauksessa kajoa sen syvemmin). Siispä ilmoittauduin joitakin vuosia sitten aikuisten eurytmiakursseille, kokeillakseni, avautuisiko juttu edes hieman, nyt kun sitä ei ole 'pakko' tehdä? No ei se nyt kummemmin avautunut mutta ei se vastenmielistäkään ollut. Vanhat muistot nousivat pinnalle, se myönnetäköön. Voisin kyllä tehdä sitä uudelleenkin.

      Vastaukseni kysymykseesi on siksi, en minäkään oikein osaa sanoa mitä eurytmia on :-/. Luulen kuitenkin että jos eurytmian perimmäinen tarkoitus olisi paremmin selitettävissä, oppilaiden motivaatio ehkä (!) kasvaisi paljonkin ainetta kohtaan. Mikä tahansa tehtävä jonka idea ei selviä sitten millään, ei tunnu mielekkäältä. Se on tuttua myösarmeijan käyneille... Mielekkyys ja asian taustatekijän ymmärtäminen on kaiken motivaation polttoaine. Siitä ei vain pääse mihinkään.

      Tässä suhteesa steinerkolu onkin epäonnistunut surkeasti, heille niinkin keskeisen aineen olemassaolon perstelemisessa. Nyt ei enää eletä 1920-luvulla vaan 2000-luvulla. Oppilaat vaativat persuteluja, Rudolf hyvä.
      Oppilaille itsellekin on sekä harmillista että myös hämmnetävää keskustella asiasta ulkopuolisten kanssa, kiun ei tiedä mitä eukka oikein on ja miksi sitä tehdään. Sitä tuli vain ohimennen tehtyä 12 vuotta...

      • Steinerfaija.

        Sen verran voisi vielä tuohon hiukan päivittää, että ilmeisesti nykyään ainakin ylä-asteella eukka on enemmän oman kehon hallintaa ja kehon kielen ymmärtämistä, kuin varsinaista eukkaamista. Eurytmian jaksoon liittyy usein esityksen, näytelmän tai eukan työstäminen. Eli enemmän ilmaisua kuin pelkkää liihottamista, kuten alaluokilla.

        Jonkin verran ilmeisesti eukan arvovalta on kärisnyt, koska eurytmistejä pidetään vanhempien ja lasten parissa useasti hiukan hassahtaneina, mutta asialleen vihkiytyneinä ;o)


      • I A O
        Steinerfaija. kirjoitti:

        Sen verran voisi vielä tuohon hiukan päivittää, että ilmeisesti nykyään ainakin ylä-asteella eukka on enemmän oman kehon hallintaa ja kehon kielen ymmärtämistä, kuin varsinaista eukkaamista. Eurytmian jaksoon liittyy usein esityksen, näytelmän tai eukan työstäminen. Eli enemmän ilmaisua kuin pelkkää liihottamista, kuten alaluokilla.

        Jonkin verran ilmeisesti eukan arvovalta on kärisnyt, koska eurytmistejä pidetään vanhempien ja lasten parissa useasti hiukan hassahtaneina, mutta asialleen vihkiytyneinä ;o)

        Moi
        Olet oikeassa että aine kärsii osittain siitä, että opettajat itse ovat olemuksiltaan, ilmeiltään ja tavoiltaan irtaantuneet ei vain tästä ajasta, vaan myös oppilaistaan ja pahan kerran. Ne ovat ehkä omasta mielestään "poluillaan niin kehittyneitä olentoja" |:-) , että etäisyys meihin tavallisiin poloihin on jo kasvanut liian isoksi. Asenteista paistaa läpi että "eihän nuo tavalliset harhailijat voisi ikinä ymmärtää..." Usein mainitut henkilöt sinetöivät keskustelun vielä hieman vinolla hymähdyksellä, jonka viesti on että "ethän enää jatka tätä hedelmätöntä keskustelua".
        Nämä ovat minu omia kokemuksiani. Ehkä muilla on samankaltaisa muistoja.

        Jo eurytmistien ankara katse (ainakin ennen vanhaan) oli kylmän pistävää - pelottavaakin. Kerran luin artikkelin jossa kerrottiin, että eurytmistejä jopa opastetaan olla käyttämättä sitä "valtaa" mitä heille on näissä asioissa 'suotu'... Mikä lie...

        Kuitenkin kaikki tällainen on lopulta karhunpalvelus itse ainetta kohtaan. Ei tarvitse olla kovinkaan vanha nappula ymmärtääkseen, että normaalit opet eivät ole "tuollaisia" eikä ainakaan itse halua samaistua johonkin puolifiktiiviseen satuolentoon. Pelolla ei mielenkiintoa herätetä.

        Jotta eukalla voisi koskaan olla mitään menestystä - etten sanoisi selvitä taidemuotona - turha mystisyys, ankaruus ja vanhanaikaisuus pitää riisua. Ne toimivat turhina ja tehokkaina keinoina jotka pitävät ainetta marginaalissa. Myös eukan pitää kehittyvä ja modernisoitua. Oppilaitten kanssa pitää kommunikoida tasavertaisella asenteella (ikään sopeuttaen) ja kääntää aine vastenmielisestä ehkä jopa nastaksikin - johonkin joogaan ja tai chi'hin kaltaiseen. Eihän niitä harrastuksia mollaa kukaan. Tai Chi on tiettäksen ihan ok jos sattuu olemnaan siitä kinnostunut. Miksei eurytmia? Siinä onkin koululle ja antroposofeille aivan konkreettinen haaste.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En minä kyllä enää odota sinua

      Olet siellä sen harmaan kanssa. Niin, annoit minun nähdä lämpimät tunteesi siitä huolimatta. Se merkitsi kyllä paljon. O
      Ikävä
      40
      2022
    2. Taas pedofiliatuomio Haapaveelle

      Vastenmielisiä ja vakavia rikostapauksia pikkupaikkakunnan alueellekin näyttää riittävän. Tämän alan rikoksien tuomiot
      Haapavesi
      41
      1707
    3. Jos joku luulee että kaikki käy

      Sanon vain tämän. Minun kanssani ei neuvotella. Minun kanssani eletään tasavertaisesti. Jos se on liikaa, niin ovi rinn
      Ikävä
      61
      1515
    4. Joka kolmas työtön on työkyvytön

      Viime vuonna työnhakuvelvoitteen ulkopuolella oli noin kolmannes työttömistä työnhakijoista. Huhheijaa, mihin suomalais
      Maailman menoa
      181
      1436
    5. Sakin hivutus - ilmiö

      Miten tuollainen tuollainen ilmiö kuin ”sakin hivutus” syntyy? Mitä syitä ilmiön syntymiseen tarvitaan? Onko sakissa jok
      80 plus
      68
      1239
    6. Ei ole rohkeutta tulla jututtamaan

      Voidaan me nähdä ja tervehtiä, sitäkin harvoin, mutta iso kynnys on edes mennä lähelle ja kysyä kuulumisia. Ymmärrät var
      Tunteet
      8
      1231
    7. Julkinen saunatilanne Haapavedellä, tämä on täyttä paskaa!

      Eilen Haapaveden uimahallin saunassa koettu tilanne oli täysin käsittämätöntä ja helvetin järkyttävää. Ladyboy harjoitti
      Haapavesi
      19
      963
    8. Me ei voida olla yhdessä

      Järki päähän ja realiteetit huomioon ottaen.
      Ikävä
      63
      924
    9. Mitä tapahtuu?

      Mitä säpäkän risteyksessä on tapahtunut kun poliiseja, ambulansseja ja kopteri paikalla?
      Outokumpu
      17
      923
    10. Kuhmon K-kaupan vanhenevat hapannaamat kassoilla

      Pitemmän aikaa olen ihmetellyt kaverin kanssa miksi Kuhmon K-kaupassa on aina tympeimmät kassattöntekijät? Kesällä tulee
      Kuhmo
      14
      865
    Aihe